gabba 09.11.2010 21:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Listopada 2010 Czy na glebie ciężkiej, gliniastej lepiej będzie sobie radził żywopłot z tui czy z cisów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 09.11.2010 23:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Listopada 2010 W zasadzie oba gatunki nadają się na takie stanowiska, ale żywotnik chyba sobie lepiej poradzi, zwłaszcza jak po roztopach będzie stała woda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aniołek77 10.11.2010 07:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2010 (edytowane) Masz rozłożystą, dominującą bryłę budynku. Same karłowe roślinki będą wyglądać nieproporcjonalnie. Perukowiec to krzew. Ale fakt, że spory. W przypadku ogrodu geometrycznego, zrób obwódkę z bukszpanu wokół rabaty. Posadź w rzędzie trzy kuliste wiśnie, katalpy lub klony. A na dole zrób rabatę z żółtych róż albo bardziej "fusion": z traw, dzielżanów i rudbekii. W pobliżu domku gospodarczego zrób obwódkę bukszpanową przy ścieżce. Kuliste drzewka posadź wzdłuż drogi, a pod nimi pęcherznice, jak radziłam w poprzedniej wersji. Na forum udzielam darmowych porad bo są ogólnikowe albo tylko wskazują kierunek w jakim należy samodzielnie aranżować ogród. Szczegółowe projekty robię odpłatnie. Witam Elfir. Dziękuję za ukierunkowanie (o tych bukszpanach tez myslałam, lub o małych formowanych iglaczkach, ale nie wiem, które nadawałyby się najbardziej w tak nasłonecznione miejsce). ... Ten rok jest pierwszym po przeprowadzce, dlatego sama dopiero teraz mam czas na przyjżenie się dokładnie, jak to praktycznie zrobić.Póki co po prawej i lewej str. wzdłuż płotu posadzone są młode(pomieszane)thuje szmargdowa,ivone i szczepione 2 lata temu nie pamiętam dokładnie jakie (może dojrzysz co to za gatunki na zdjęciach). W lewym narożniku domu posadziłam sobie kwiaty (śmierdziuchy ) na rantach,w środku stanęła karłowa Iwa, zostawiłam też istniejącą tam niewiadomego pochodzenia trawę?,posadziłam też 3 irgi żółtą, zieloną i czerwoną, ale przyjęły się tylko dwie zielona i czerwona i na tym niestety koncepcja sie skończyła i nie wiem co dalej nasadzić, żeby się to ładnie komponowało.Chciałabym stworzyć ładną kompozycję na stałe. ... Wiem,że na forum to winny być tylko porady, dlatego pytanko o wolne terminy u Ciebie z projektami.Myślę, że na wiosnę to już pewnie nie ma szans, a ja chciałabym chociaz z przodu zagospodarować w miarę możliwości finansowych.Gdybym wysłała Ci na priva zdjęcia wkoło domu, jak to wyglada aktualnie i jakie miejsca chciałabym obsadzić mogłabym liczyć na jakąś wstępna wycenę??? A jeżeli nie, to może popróbuję sama jakoś pokombinować z aranżacją i pytac po prostu o kierunek na forum???Więcej czasu będę miała zimą, więc może wtedy "złapię" wenę Edytowane 10 Listopada 2010 przez aniołek77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 10.11.2010 22:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2010 Mało wyraźne te zdjęcia, ale chyba pomyliłaś się z tymi irgami. irgi sa w zasadzie tylko zielone. Nie chodziło o pęcherznice? A co do iglaków to masz żywotnika "Smaragd" i cyprysika "Ivonne", ale co mogłoby być tym "szczepionym"? - nie wiem. Nic na zdjęciach nie widać. Masz duża działkę i robisz podstawowy błąd - małe roślinki (typu wierzba karłowa) sadzisz na krańcach ogrodu. A tam powinny znaleźć się duże drzewa i krzewy. Bo pewnie z okolic domu nawet nie widać, że coś w tym kącie rośnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dorbie 11.11.2010 13:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 Do czerwonych berberysów dobrze pasują trawy o niebieskich liściach. To może być na suche stanowisko owsica wieczniezielona, ale także jakaś odmiana prosa rózgowatego (tylko na przeciętne gleby a nie suche). Z mniejszych odmian tej trawy to np. "Hanse Herms". Osobiście lubię żywotnik "Smaragd" za jego czysto zieloną barwę i mniejszą skłonność do szyszkowania. Elfir, a moge posadzic przed tymi berberysami i proso bardziej z tylu i owsice z przodu? w rzędach po kilka sztuk?czy lepiej luzno rozrzucone w grupach? Ja niezbyt lubie szmaragdy w szpalerze bo tu mi wyjdzie 10sztuk, jakos mi sie zle kojarza, musze wymyslic inne zywotniki, lubie Brabanty bo sa takie luzniejsze, ale juz mam taki zywoplot niedaleko tego miejsca w połaczeniu z berebrysami Atropurp z tylu domu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 11.11.2010 19:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 Wiesz, równie dobrze możesz użyć kilkudziesięciu innych odmian, np. Spiralis, Atrovirens. Albo cyprysików Lawsona. Albo jałowców chińskich "Obelisk", "Spartan". Owsice ładniej wyglądają w nieregularnych grupach. Z prosa można robić szpalery. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dorbie 11.11.2010 19:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 O, tak , duzy wybor A napisz mi jeszcze Elfir w jakiej odleglosci sadzic od siebie i siatki świerki kłujące? Dzieki wielkie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 11.11.2010 20:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 Od siatki sadziłabym jakieś 1,2 m. Co prawda świerki dorosłe mają średnicę powyżej 4 m, ale trudno zakładać ogród mając na uwadze jak drzewa będą wyglądać za 20 lat. Wówczas po prostu trzeba wziąć sekator i poprzycinać to i owo. Między sobą dałabym ok 1,8 m Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dorbie 11.11.2010 20:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 Dzieki, tak zrobie za x lat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jata 12.11.2010 19:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2010 Witam Proszę o informację, czy robinia umbraculifera może być zastąpiona przez wiśnię umbraculiferę. Robinię znam, bo to bardzo popularne drzewko, ale ma tą wadę, że liście pojawiają się w zasadzie w II połowie wiosny. A nadto na rzecz wiśni przemawia to, że kwitnie. Zdjęcia obu w internecie oglądałam, pokrój niby podobny, podają, że obie mogą mieć od 3-5 m wysokości i kilka metrów średnicy. Oglądając jednak zdjęcia mam wrażenie, że wiśnia mniejsza, jakby bardziej karłowa. A może wolniej rośniej? Z góry dziękuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 12.11.2010 22:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2010 Wiśnia też rośnie całkiem spora. Kwitnie słabo. Ale wymaga nieco lepszych gleb niż robinia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
renetex 16.11.2010 11:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2010 ja planuje zakup cis na zywopłt ( 50 m) , jakiej wilkosci kupic te cisy najlepiej? Czy zeby byly one geste od dolu to wymagaja czestego ciecia , czy jakies specjalnej pilegnacji?Moze ktos madry podpowie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 16.11.2010 12:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2010 A jaki gatunek? odmiana? najlepsze są gatunki cisa pośredniego, a sztandarową żywopłotową odmianą jest "Hicksii".Nalezy kupić krzaczki z możliwie dużym systemem korzeniowym. Po posadzeniu i tak trzeba przyciąc je o 1/3 do nawet połowy i więcej, by się zagęsciły. Ale przy dużym korzeniu szybko odbudują masę zieloną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
renetex 16.11.2010 12:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2010 myslalam o pośrednim , koniecznie bez tych czeronych owocow( mam male dziecko i obawiam sie ze sie otruje ja cos mu wpadnie do głowy) . A kiedy lepiej kupowac na wiosne , czy jesien i od razu je ciąć ? Czy czymś je od razu nawozić ?Na mojej działce jest III klasa gleby , ale obecnie mocno zachwaszczona . Bylo to dlugo nie uzywane pole i dziewanny (chyba nie pomylilam nazwy) sa za po same pachy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
renetex 16.11.2010 12:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2010 a zapomniałam . W jakich odległościach powinno sie zadzić ? Zależy mnie aby osłonić dobrze ścianę , tuz za moją dziłaka mam pole ok 70 m szerokie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 16.11.2010 14:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2010 akurat czerwone "owoce" nie są trujące tylko jadalne Trujące są nasiona i igły. Ja nie spotkałam się jeszcze z doniesieniem o zatruciu cisem, mimo, że w Poznaniu rośnie w parku, przy placu zabaw. bez owoców występują klony męskie - bo cis jest dwupienny. Niestety, są one tylko kolumnowe - np. "Wojtek". W tej sytuacji żywopłot będzie wąski, ale trzeba użyć dużej ilości sztuk (4-5 sz/mb zamiast 3 szt). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Betusia35 16.11.2010 16:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2010 Witam, od jakiegoś czasu szukam informacji nt. podstawowych zasad projektowania ogrodu i niewiele można znaleźć w internecie. Mój ogród ma wymiary ok. 85 m na 50 m, prawie centralnie znajduje się dom, jakieś 20 m w linii prostej od domu (tarasu) mały stawik. Z trzech stron las, od strony drogi pole. Czy są jakieś ogólne zasady, których mogłabym się trzymać, żeby nie "zepsuć" przyszłego ogrodu? Póki co, wiem tylko tyle, że im dalej od domu drzewa mają być wyższe od tych roślin, które znajdują się bliżej domu. Dlatego zamierzam posadzić 6 świerków od strony płn., żeby nie zasłaniały mi dostępu do światła (w ostępach ok. 3m), a na ich tle np. klony palmowe. I nie mam pomysłu co dalej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 16.11.2010 20:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2010 (edytowane) Nie ma ogólnych zasad, bo każdy ogród jest inny. Wynika to z ukształtowania, gleby, domu, nasłonecznienia, okolicy oraz preferencji właścicieli.To tak jakbyś prosiła artystę malarza o wytyczne do malowania. On może pokazać ci warsztat, ale nie nauczy wyobraźni. Stąd w podręcznikach ogrodnictwa dowiesz się jak wykonać rysunek techniczny, jakie wymagania mają rośliny, ogólne zasady perspektywy - ale to właśnie tylko warsztat. Daje podstawy. Spójrz na twój przykład stopniowania nasadzeń. Im dalej od widza tym wyżej. Ale w dużym ogrodzie widz ma możliwość spacerowania i oglądania działki z różnych perspektyw. Dlatego nie ma żadnych przeszkód, by pośrodku trawnika dać duża kępę brzózek. Albo przy tarasie duże drzewo dające cień. W ogrodach japońskich wcale czasem nie ma takiego stopniowania, mimo, że ogród jest maleńki. Ja lubię dawać duże drzewa w pobliżu domów, bo rozbijają one dominującą bryłę budynku na działce.Stopniowania warto użyć w przypadku konieczności stworzenia sztucznej perspektywy, gdy widok za granicami ogrodu jest nieciekawy. Ale gdy element nieciekawy znajduje się blisko granicy działki (np. słup energetyczny) - wówczas im bliżej widza wysokie rośliny, tym lepiej ukryją słup. ogród wówczas co prawda nie ma "otwartej przestrzeni", za to przypomina zagajnik lub las. Klon palmowy - bardzo delikatna i kapryśna roślina. Do stosowania w miastach lub w miejscach osłoniętych (np. działki leśne). Mi w Poznaniu (strefa 7A!) wymarzł 2 albo 3 razy u klienta. Teraz ma inny mały klon. Kolejna rzecz - staw. On jest naturalny czy sztuczny? Staw tworzy się po to by go podziwiać. Ponieważ rosnące w nim rośliny nie są okazałe trzeba to robić z bliska. Dlatego staw lokalizuje się albo w pobliżu tarasu, albo nad stawem organizuje się drugie miejsce wypoczynkowe (pomost, altana, plaża). Jedna wskazówka jest dość uniwersalna, więc ci ją zdradzę. Ogród powinien posiadać tajemnicę. Coś, co zaintryguje człowieka, by wyszedł z domu i zanurzył się w zieleń. Dlatego ogród nie powinien być cały widoczny jak na dłoni. Powinien posiadać zakątki. Miejsce, którego nie widać z domu i z którego domu nie widać. Oczywiście nie w każdym ogrodzie to jest do zrealizowania, ale na takiej powierzchni nie powinno to być problemem. Twój ogród jest bardzo duży. Przede wszystkim zastanów się czy stać cię na założenie ozdobnych rabat wszędzie? No i potem czy masz tyle czasu by go utrzymać? Nie chcę dyskredytować twojej płynności finansowej, ale założenie niewielkiego ogrodu, niezbyt skomplikowanego (ok 700 m2) to koszt 20-30 tyś (z robocizną), a co dopiero 4500 m2. Dlatego pierwszą rzeczą jest określenie sobie ram finansowych i czasowych. Ja, bardzo często, na naprawdę dużych działkach projektuję "laski" z łąką kwietną lub dużymi połaciami tanich, szybko rozrastających się krzewów, natomiast stricte ozdobny ogród robię tylko wokół domu. Drugie pytanie na które musisz sobie odpowiedzieć - co lubię? Jak wypoczywać? Czy potrzebne będzie boisko czy raczej obszerny taras? Czy preferuję słońce czy cień? Czy z ogrodu będą korzystać dzieci, pies? Czy ja lubię grzebać w ziemi czy nie? Jak wieją wiatry? Co jest na mojej działce fajnego a co jest jej wadą? Czy wolę grillować czy palić ognisko? Przyjmować gości czy spędzać czas sama? Trzecie pytanie - jaki styl? Styl trzeba dobrać do budynku, do okolicy i oczywiście posiadanego czasu (aby osoba zapracowana nie wymyśliła sobie kilometrów strzyżonych żywopłotów). Teraz dopiero bierzesz kartkę w dłoń i rysujesz sobie wstępny zarys rabat, ścieżek, warzywnika, sadu, trawnika, tarasu itd. Rozplanowujesz rozmieszczenie altan, kompostownika, drewutni, stawów, skalniaków i co tam jeszcze miało być. Potem wyznaczasz strukturę ogrodu - rozplanowujesz gdzie ma być duże drzewo, gdzie niższe zarośla, a gdzie niskie kwiatki. Dopiero mając taki wstępny plan zaczynasz wypełniać go konkretnymi roślinami w oparciu o warunki środowiskowe, jakie im jesteś w stanie stworzyć. Zawsze zaczynasz od roślin największych, uzupełnianie wolnych przestrzeni bylinami pozostawiasz na końcu. Pamiętaj, że rośliny rzucają cień, więc trzeba uwzględnić strony świata. Jeśli na południowej granicy posadzisz wysokie świerki, to rabata pod nimi z czasem będzie w cieniu, co ogranicza wybór gatunków. Planując ogród zwróć uwagę, że tworzą ci się osie widokowe - miejsca, w których wzrok się rozpędza w wolnej przestrzeni ograniczonej z dwóch stron roślinnością, albo wzdłuż ścieżek. Osie widokowe warto akcentować wyrazistym elementem: rośliną o ciekawym pokroju lub kontrastowym kolorze, elementem architektonicznym (np. dzban, postument, rzeźba). Edytowane 16 Listopada 2010 przez Elfir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Betusia35 17.11.2010 20:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2010 Bardzo dziękuję za ten wpis, dużo mi to rozjaśniło. O takie informacje mi właśnie chodziło. Teraz na spokojnie będę to sobie analizować. . Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Betusia35 18.11.2010 18:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Listopada 2010 Elfir, oczywiście, może źle nazwałam, to o co mi chodziło. Oczywiście nie zamierzam stworzyć na całości ogrodu z wielu względów i finansowych i czasowych itp. Chodziło mi bardziej o jakieś zagospodarowanie tej działki nie dużym kosztem. Wokoło lasy, więc teren będzie "naturalistyczny". W ogóle nie zamierzam mieć trawnika. Będzie tak jak do tej pory naturalna trawa, która tam rośnie, i wrzosy naturalne, które się tam same zasiały ..., kilka sosen, które już są, mały sad (10 drzewek), wykopany stawik, który już jest. Chodziło mi o to, na co zwrócić uwagę i trochę mi to uświadomiłaś ... Póki co intuicyjnie zwracam uwagę na strony świata tj. żeby nie zasłonić sobie słońca, ale z drugiej strony myślę, że jedno większe drzewo od strony poludniowo-zachodniej nie zacieni mi całości ... . No dobrze, idę dalej obmyślać plan. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.