naberia 13.02.2013 23:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 (edytowane) Ogólnie ogród mnie bardzo cieszy. Lubię w nim robić, jak i przebywać. Wszystko tworzyliśmy z mężem sami niecałe 2 lata temu - więc ogród bardzo młody. Efekt nie jest zachwycający, ale wiesz - dla laików dobre i to Tworząc go, myślałam raczej , żeby był funkcjonalny - nie na pokaz. Na tej części ogrodu właśnie przewiduję zacieniającą pergolę oraz plac zabaw dla dzieciaków. Jest też miejsce na ognisko, dużo trawy do grania w piłkę. Zależy mi generalnie na prywatności, stąd po prostu żywopłot z żywotnika oraz chęć posadzenia wyższych drzew. Jednak chciałabym, żeby było "ładnie" Nie wiem jaką formę drzewka dać w zakole. Miałam tam posadzić magnolię susan (przesadzić) ale teraz mi się wydaje, że może lepsza byłaby jakaś forma "płacząca"? Na zakończenie żywopłotu te trawy fajnie wyglądają, ale nie bardzo wiem gdzie usadowić tego jałowca... Zaraz za nimi? Czy tam można kamyki wysypać? Czy lepiej żeby w trawie rosły? Potem jest cycek, a za tym cyckiem brukowym zasadzić to drzewko, tak? I tam zamieściłaś jeszcze jakiś krzak czerwony? Dodam jeszcze plan z góry - dorysowane półkole - to tam gdzie chciałabym coś zasadzić, żeby cycek nie rzucał się tak w oczy. Edytowane 13 Lutego 2013 przez naberia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 14.02.2013 12:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2013 Magnolia za żwyopłotem nie będzie widoczna. Ona kwitnie wczesną wiosną, kiedy z ogrodu raczej się nie korzysta, stąd powinna być posadzona tak, aby była widoczna albo z okien domu albo z okolic frontu. http://images34.fotosik.pl/558/7af6e167f4933356.jpg Poza tym, co narysowałam można zrobić przjście pod bramką-pergolą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
naberia 14.02.2013 13:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2013 Dziękuję Ci Elfir! Oczywiście muszę poszukać w necie rośliny, które usadowiłaś na planie, bo nie wszystkie znam, ale od razu zapytam, czy kolejność można zmienić, gdyż wiąz mi rośnie w rogu, tam gdzie pęcherznica jest na planie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 14.02.2013 14:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2013 (edytowane) możesz sobie zmieniać. Wiąz na moim rysunku podkreśla granicę między forsycją a pęcherznicą. Wypełnia też puste miejsce powyżj linii żywopłotu między drzewkiem a jodłami. http://images40.fotosik.pl/1947/3d89ee3b5a4e691e.jpg Edytowane 14 Lutego 2013 przez Elfir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
naberia 14.02.2013 22:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2013 (edytowane) Elfir, mam nadzieję, że jeszcze mnie nie masz dość... Tak pomyślałam, że pomiędzy wiązem a klonem posadzić drzewo z czerwonymi liśćmi np. śliwowiśnię Pisardi lub brzoskwinię Bonfire? Tylko mam problem z tą pęcherznicą... Nie będzie za dużo koloru bordo? Zaktualizowałam Twój rysunek. Wiąza chyba szkoda przesadzać... A tak swoją drogą to po kilka krzaczków sadzić tej forsycji i pęcherznicy? Czy nie stworzy się przez to podwójny żywopłot? Pisałaś wcześniej, że świerki się łatwo przesadza - czy takie duże też? Jest szansa, że się przyjma? i że przy wykopywaniu nie uszkodzą się korzenie świerka obok? Edytowane 14 Lutego 2013 przez naberia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 14.02.2013 23:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2013 świerki się łatwo przesadza, bo mają płytki system korzeniowy. Oczywiście przy dużych roślinach bryła korzeniowa jest duża i ciężka. Śliwa wiśniowa jest bardziej okrągła niż wydłużona. Ale dałabym zielonolistne drzewko, jeśli chcesz też klona flamingo, bo będzie za pstokato. Co do krzewów liściastych - to właśnie ma się stworzyć nasadzenie od najwyższych (żywopłot z żywotnika) do najniższych (trawy, niskie krzewy i byliny). Używaj po kilka krzewów w grupie, sadząc je co ok 80-100 cm. Im mniejsza roślin tym więcej sztuk. http://images42.fotosik.pl/768/a6f3c219a6374cfc.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
naberia 15.02.2013 12:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2013 (edytowane) Dziękuję jeszcze raz Elfir A chciałam jeszcze zapytać czy polecasz jakąś stronę internetową lub książkę właśnie o projektowaniu ogrodu? coś w pigułce żebym wiedziała jakimi zasadami się kierować. Np. tam gdzie mam posadzić 2 świerki - to lepiej takie same, czy np. 1 srebrny, a drugi serbski? W jakim odstępie od żywopłotu posadzić drzewa i krzewy? Mają rosnąć w trawniku czy na włókninie z korą? Edytowane 15 Lutego 2013 przez naberia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 15.02.2013 16:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2013 Są publikacje na rynku o projektowaniu (np. Johna Brooka), ale mogą nauczyć najwyżej jakiś podstaw - co to perspektywa albo złoty podział. Tu potrzeba po prostu własnej wyobraźni przestrzennej, wyczucia proporcji i koloru. Trzeba wziąć ołówek do ręki i rysować, rysować, rysować. Nauczyć się z książek można gatunków i odmian roślin, ich wymagań. Wskazówką może być traktowanie ogrodu jak meblowania pokoju. Zaczynasz on największych rzeczy - ścieżki, altany (architetura ogrodowa). To jest etap wstępnego meblowania. Potem dobierasz tekstury (jak w pokoju kolory ścian, podłóg, zasłon) - to, co oglądasz z daleka sadzisz w większych skupiskach. Im mniejszą roślinę sadzisz daleko tym większe to musi być skupisko. I tu pojawia się podział roślin na rośliny tła (zwykle drobnolistne, o drobnych kwiatach, mało wyrazistej sylwetce) oraz rośliny architektoniczne (ciekawe pokrojowo drzewa, rośliny oryginalnie cięte lub szczepione). Rośliny tła to nasza podłoga, ściany, zasłony - a wiec stosowane w masie. Rośliny architektoniczne to detale (jak obrazy, rzeźby w pokoju). Nie stosuje się ich dużo, eksponuje na jednolitym tle, zwykle używa w punktach węzłowych kompozycji (np. zakończenie osi widokowej, podkreślenie miejsca wypoczynkowego w głębi ogrodu) lub w miejscu, gdzie można podziwiać je z bliska (łuk, skrzyżowanie ścieżki, zejście z tarasu).Rośliny architektoniczne stosuje się też do rozbicia optycznego przytłaczającej bryły budynku. Wówczas w okolicy domu sadzi się jakieś duże drzewo. Im mniejszy ogród, tym trudniej oczywiście robić duże obszary z roślin tła. Zmniejszyć też trzeba proporcję rośliny architektonicznej - może nią zostać nawet pojedyncza, ale wyeksponowana kępa trawy ozdobnej. Więc trzeba sobie wypracować proporcje.Również w ogrodach naturalistycznych są nieco inne zasady. Taki ogród, jak sama nazwa wskazuje ma przypominać naturę, czyli raczej unika się wyrazistych roślin szczepionych czy o barwnych liściach. Ale pojedyczncze, zupełnie zwyczajne drzewo w łanie traw będzie takim detalem. Jak planujesz rabaty nie rób nasadzeń regularnych rytmicznych czy symetrycznych. One dozwolone są albo w ogrodzie formalnym (geometrycznym), albo na fragmentach, gdzie się chce podkreślić akurat symetrię (np. klasyczne wejście do budynku). http://images34.fotosik.pl/560/a2b0a463e4ddf599.jpg Najlepiej dla udzkiego oka wygląda tzw. złoty podział, a więc, gdy element, który ma przykuwać wzrok jest przesunięty względem środka kompozycji:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Golden_ratio_rectangle_construction.svg/400px-Golden_ratio_rectangle_construction.svg.png a układ roślin w pionie tworzy taki trójkąt: http://fotograficzno.pl/wp-content/uploads/2011/04/aramis4-4.jpg np.http://images34.fotosik.pl/560/6b12210185946c0cgen.jpg W twoim przykładzie roślinami tła sa żywotniki w żywopłocie, pęcherznice, tawuły, forsycje, trawy a elementem architektonicznym drzewo o kolorowych liściach i świerk Inversa. Jeśli na jednym odcinku posadzisz kilka oryginalnych drzew obok siebie (typu klon Flamingo, śliwę o czerwonych liściach i wiąz o żółtych) wzrok nie będzie mógł się skupić na żadnym z nich. A wiec tracisz efekt ozdobnego detalu. Stąd oryginalne drzewka trzeba byłoby rozbić jakąś rośliną tła. Niektóre drzewa mogą pełnić rolę rośliny tła, o ile są zastosowane w skupisku kilku sztuk. Np. brzozy, klon tatarski. A w większych załozeniach ściana naturalnego lasu, szpaler świerków lub sosen. Pokażę na przykładach:http://img190.imageshack.us/img190/4058/derenie.jpgMamy nasadzenie wzdłuż ścieżki. Każdy łuk ścieżki podkreślony jest wyższym drzewem (prawdopodobnie świdośliwa). Nasadzenia są od najwyższych: zielone tło iglaków, potem masa dereni, poprzez niższe jeżyny arktyczne, do najniższych traw i bylin tuż przy krawęzniku http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR-FfZBvNstpvmcflQBnb-s50-noVLQK2rNYDlVQIYUhavqGTQyTutaj kompozycja z iglaków, mimo różnych gatunków, ale w podobnych odcieniach jest tłem dla czerwonego klona, który przyciąga uwagę. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRi0uHm31LinNlR1IRwUF4D2rWggGBx_V8S5D_8RzwlGRf20XmHJAprzejscie trawiastej ścieżki na trawnik zaakcentowano dwoma kolumnowymi iglakami http://housetohome.media.ipcdigital.co.uk/96/00000e775/bea4_orh550w550/Large-traditional-garden.jpgKwitnace drzewo wśród niskich bylin ****NIGDY nie sadz jakichkolwiek kompozycji w trawniku. Jak zamierzasz to potem kosić? Trawnik to trawnik a nasadzenia to nasadzenia. Tego się nie miesza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Irma 15.02.2013 17:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2013 fajnie to napisałaś, wiedza w pigułce, myślę, że wielu osobom się przyda u mnie niestety teoria sobie a życie sobie...ogromnie trudno trzymać sie zasad kompozycji kiedy sie robi swoj ogrod, za dużo się chce...no, ale to już zupelnie inna historia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
naberia 15.02.2013 21:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2013 Elfir, dziękuję Ci bardzo. Faktycznie przydatna wiedza. Może dasz tego posta na pierwszą stronę, żeby każdy mógł łatwo odnaleźć?Teraz sobie zdaję sprawę ile ja błędów popełniłam! Powiedz mi jeszcze, skoro nie sadzić kompozycji w trawniku, a nie chciałabym wszędzie robić obwódki i dawać geowłókniny, to jak to zrobić? Na zdjęciach (których wcześniej bym nigdy tak nie analizowała i nie widziała tylu detali co Ty) te rabaty są takie naturalne... Jak to zrobić? zerwać darń i cały czas plewić? pisałaś o gazetach, ale to pod rośliny, które je zarosną pewnie, bo nie chciałąbym ich mieć takich widocznych... Czy tak gęsto sadzić rośliny, że trawa i chwasty już nie będą miały miejsca na wyrośnięcie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 15.02.2013 23:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2013 Zasadniczo pomiędzy krzewami należy używac roślin zadarniających, żeby ograniczyć chwasty. W trawniku nie rób małych rabatek na trzy roślinki. Raczej zakomponuj trawnik jako wstęgę pomiędzy rabatami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
naberia 16.02.2013 00:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2013 jeszcze raz dziękuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Monika.Sz-a 19.02.2013 01:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 witaj Elfir..mam prośbę.. zerknij, proszę, na foto fragmentu rabatki.. w rogu działki ma być murek oporowy wysokości 40-50cm, opadający w strone płotu. brzegi przy murka obsadzone wstępnie irgą,mają być też trzmieliny w głębi na zdjęciu krzewuszka, ale już jej tam nie ma.. w to miejsce wsadziłam młodą jarzębinę pendula, ale sprzedawca podkusił mnie, żebym przycięła gałęzie to się zagęszczą-oczywiście przez rok nic nie wyrosło i płakać mi się chce co z tego wyszło.... teraz się zastanawiam, co by tu posadzić w samym rogu działki, -zamiast jarzębiny chyba, bo obawiam się, że sto lat będę czekać aż coś się wydarzy z tych 5 marnych gałązek..- to jest "główny" narożnik, widoczny będzie z tarasu.. załączam foto rabatki z perspektywy i foto z mizerna jarzębina w wersji jesiennej- zupełnie nie wiem, co zrobić z tym narożnikiem.. to jest południowo-zachodni róg działki, bedący główną częscią ogródka- na razie najwieksza mizerota.. projekt przewidywał, żeby obok thuj złotych posadzić grab pospolity fastigiata, a do samego rogu miały schodzić irgi..z drugiej strony miało sie to zagęszczać świerkiem syberyjskim.. ale grab kompletnie mi się nie podoba- taki "nudny", a w dodatku same irgi w rogu działki z grabem i świerkiem po bokach to jakos wizualnie dla mnie wyszła by-chyba- z tego dziura.. więc wyleciał z tego miejsca.. teraz kombinuję co posadzić i gdzie dokładnie, bo chyba jarzębina w szybkim czasie nie dokona cudu.. podpowiesz coś..? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Monika.Sz-a 19.02.2013 01:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 agrowłóknina rozłożona bo walczę z wszechobecnym perzem na działce- a wszystko wygląda tak średnio- bo budowa w toku-zaczęłam powoli sadzic większe rosliny, żeby już robiły tło.. na koniec bałaganu budowlanego planuję murki oporowe i dosadzenie małych wypełniaczy.. na razie jest "szkielet"..tylko jakby kręgosłupa brak:D chciałabym coś ciekawego- obawiam się trochę krzewu w tym miejscu-że nie będę umiała odpowiednio prześwietlać itp i po kilku latach straci wygląd-więc wolałabym coś ciekawego, ale bez potrzeby fachowego formowania. jarzębina pendula na zdjęciach wygląda pieknie- ale 1. u mnie na razie strasznie mizerna, zwłąszcza po przycięciu.. 2. czy nie potrzebuje duzo miejsca, żey ładnie się wyginac i lepiejdac ja w luźniejsze miejsce?a może swierk tak sie rozrośnie, że zagłuszy to "coś" co wsadziłabym w rogu.. wydaje mi się jednak, że te świerki to raczej wąskie są..? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
summer78 19.02.2013 09:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Elfir,czy orientujesz się może czy istnieją jakieś obostrzenia prawne w kwestii umiejscowienia drewutni przy granicy działki (ok 0,5 m od siatki)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Markota 19.02.2013 09:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Składzik na drewno - min. 4 m od granicy działki. Regulują to przepisy przeciwpożarowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
summer78 19.02.2013 10:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Kurcze, jesteś pewna? (podaj mi jakie to przepisy proszę konkretnie) U mnie 80% domów na osiedlu domków jednorodzinnych ma przy samej siatce takie drewutnie małe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Markota 19.02.2013 10:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. § 4, ustęp 1, punkt 6: W obiektach oraz na terenach przyległych do nich jest zabronione wykonywanie następujących czynności, które mogą spowodować pożar, jego rozprzestrzenianie się, utrudnienie prowadzenia działania ratowniczego lub ewakuacji: składowanie poza budynkami w odległości mniejszej niż 4 m od granicy działki sąsiedniej materiałów palnych, w tym pozostałości roślinnych, gałęzi i chrustu; http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-10-109-719 W paru wydaniach miesięcznika budowlanego na "M" też znalazłam taką informację. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 19.02.2013 13:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 (edytowane) zerknij, proszę, na foto fragmentu rabatki.. w rogu działki ma być murek oporowy wysokości 40-50cm, opadający w strone płotu. Ja zwykle narożniki wypełniam drzewami iglastymi. A na widoku z tarasu dodaję dużo roślin kwitnących latem. Wygodna i bezproblemowa jest hortensja wiechowata. Projektuję też z reguły szersze rabaty, by zmieściło się na nich coś więcej niż jeden iglak. Można zrobić tak: http://images39.fotosik.pl/1945/1cadfafea0ace513gen.jpg W narożniku np. jodły jednobarwne lub jakieś inne iglaki, na ich tle hortensje, spodem jakaś kwitnąca bylina (zaleznie od nasłonecznienia, na rysunku np. żurawka). Z boku "cycek" wrzynający się w trawnik z jarzębiną. Dzięki temu jest ona wyeksponowana. spodem mozna dac trawy ozdobne, np. rozplenicę z cebulami tulipanów. Co do ogrodu - każda roślina nim zacznie rozwijać część nadziemną musi zregenerować system korzeniowy, dobrze się ukorzenić. Czasem trwa to 2-3 lata (dłużej, jeśli ktoś żle przygotował glebę, np. nawoził na działkę grubą warstwę ziemi z zewnątrz). Ogrodnictwo to pasja dla cierpliwych Edytowane 19 Lutego 2013 przez Elfir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 19.02.2013 13:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 agrowłóknina rozłożona bo walczę z wszechobecnym perzem na działce Opryskaj rabaty z roślinami dwuliściennymi herbicydem przeciwko jednoliściennym. Tak nie zwalczysz perzu. Będzie wyrastał w nacięciach na rośliny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.