Elfir 28.04.2013 14:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 Te wisienki, o których pisałam, z pestek, mają taki sam smak, jak owoce z drzewa "głównego". Tu masz link do pliku pdf z badaniami nad odpornością poszczególnych odmian i gatunków drzew i krzewów owocowych badanych w Instytucie Sadownictwa: https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:hCfWNrZJAmsJ:www.insad.pl/files/projekty_MRiRW/2009/rolnictwo_ekologiczne/dobor-odmian-2009.pdf+murator+odmiany+do+sad%C3%B3w+ekologicznych&hl=pl&gl=pl&pid=bl&srcid=ADGEESgLV4e8bnYWlV2iwCQ4Q4hgTg6DmHdDE1cilDg6q33kXJ7rZ-dglLLEd3CY-6jfNDVbM9zvff0foMClHA1WHvHg1pXsR527zksVLwGPUtRctSgWZ5EMJeZHHHZf-GbLAB0z919k&sig=AHIEtbQ8gQCP8iTKIJT8Tt0qe_v8U_6Qrw Jak ci smakują te mieszańce, to sobie posadź, ogrodu ci nie zjedzą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 28.04.2013 14:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 (edytowane) Mam pytanie odnośnie trawy posianej jesienią zeszłego roku. jest ona obecnie dość ładna, soczyście zielona ale miejscami rzadka Czy to normalne? Czy jest szansa, że ona się zagęści? Czym ją nawozić? Może dorzucić nasion trawy? Jak rzadka to się zagęści. Jak puste placki to dosiać. Przede wszystkim nawozić zaraz jak rozpocznie wegetację (czyli zacznie rosnąć) i podlewać. Pierwsze nawożenie - azot + fosfor, potem latem azot i pod koniec sierpnia potas. Nierównomierne wschody są spowodowane wieloma czynnikami, np.: źle wymieszana ziemia przed siewem, chodzenie po trawniku, gdy lezy na nim snieg (pod ubitym sniegiem trawa gnije), wyjedzenie nasion przez ptaki. Drugie pytanie dotyczy cięć wiosennych. Jest wiele artykułów w necie ale często są to różne opinie więc mam dylemat. Przede wszytskim trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie - PO CO SIĘ TNIE? Cięcie nie polega przeleceniu ogrodu z sekatorem. Chodzi o wywołanie konkretnego efektu - zagęszczenie krzewu, polepszenie kwitnienia i owocowania, poprawę formy pokrojowej. Nie wszystkie krzewy z początku wymagają cięć. Mamy cięcia: - odmładzajace - na starych gałęziach liście i kwiaty pojawiają się tylko w górnej ich partii a dół jest goły, więc najlepiej je całkowicie usunąc przy ziemi, by zrobić miejsce na młode gałązki - formujące - czyli formowanie konkretnych kształtów (kule z bukszpanu, cisa, żywopłoty) - przeswietlające - wycinanie gałązek z wnętrza korony, by ją doświetlić - sanitarne - usuwanie gałązek chorych, uschniętych, przemarzniętych, połamanych. Zwykle wykonywane po zimie Terminy cięcia - one są związane głównie z zachowaniem pąków kwiatowych (cięcie w niewłaściwym terminie spowodowałoby, że roślina w danym roku nie zakwitnie): - dla roślin zawiązujących pąki kwiatowe latem poprzedniego roku (w momencie cięcia są to gałązki dwuletnie) i kwitnących wiosną, tnie się zawsze po kwitnieniu. To sa np. forsycje, tawuły, które wiosną kwitną na biało, żylistki, kolkwicje, lilaki - dla roślin zawiązujących pąki kwiatowe wiosną danego roku (w momencie cięcia są to gałązki jednoroczne) i kwitnących latem, tnie się zawsze wczesną wiosną, przed puszczeniem liści. To sa np. róże, tawuły kwitnące latem na różowo, budleje, hortensje drzewiasta i wiechowata (bukietowa) Wyjątkiem jest np. hortensja dębolistna i ogrodowa - kwitną latem, ale pąki kwiatowe zawiązują rok wczesniej! Stąd wynika, że gatunki roślin, które sa ozdobne z liści a nie z kwiatów mozna ciąc w dowolnym terminie - dernie, berberysy, pęcherznice. Zwykle robi się to na przedwiosniu, bo wówczas, gdy nie ma jeszcze liści, lepiej widac strukturę korony. Wykonuje się cięcie odmładzające. Formujące w dowolnym terminie. Dla iglaków z łuskami i drobnymi igiełkami (jałowce, cyprysiki, żywotniki) termin cięcia raczej nie ma wielkiego znaczenia. Z powodów estetycznych najlepiej ciąc jak najmłodsze przyrosty, by miejsce cięcia nie było widoczne (gruba obcięta gałąź rzuca się w oczy). W przypadku jodeł czy sosen usuwa się młode przyrosty ( u sosny w fazie "świeczki", u jodeł i świerków w fazie przewisania przyrostu) bowiem na starszych, zdrewniałych gałęziach miejsce cięcia jest widoczne i trudno się maskuje nowymi przyrostami (u sosen najgorzej to wygląda i bardzo trudno regeneruje) Wyjątki - brzoza, grab, klon, aktinidia, winorośl - silnie "płaczą" (wydzielają sok z miejsca cięcia), gdy są cięte wiosną, więc tu cięcie przeprowadza się od czerwca do jesieni. Podobnie orzechy - nie lubią cięcia i jeśli juz to tnie się w środku lata, na przełomie lipca i sierpnia. Z powodu wrazliwości na chroby, wiśnie i czeresnie powinno się ciąc zaraz po zbiorze owoców (także brzoskwinie, morele i sliwy lepiej ciąc po zbiorze), gdyż wówczas wykazują najwyższą odporność. UWAGA - tnie się wyłącznie w czasie suchej pogody a gatunki wrażliwe na choroby (np. cały rodzaj Prunus a także owocowe) opryskuje po cięciu preparatem przeciwgrzybicznym *** Lilaki Mayera - krzew jest gęsty sam z siebie i zwykle usuwa się przekwitnięte kwiatostany nad pierwszą parą liści, co może pobudzać je do powtórzenia kwitnienia. krzewuszki - miniaturki j.w., duże mogą wymagac odmładzania po kwitnieniu forsycja Maluch - po kilku latach można odmładzac po kwitnieniu hortensje : dębolista, limelight - dębolistna tylko usunąc pędy przemarznięte oraz uschnięte kwiatostany nad pierszą para paków wiosną. Hortensja wiechowata "Limelight" - ciąc silniej, jeśli ma być małym krzewem, jak chce się mieć duży (odm. rośnie do 3 m wys.) egzemplarz to przycina się o 1/3 i usuwa bardzo cienkie gałązki (i tak nie utrzymają kwiatów i się połamią lub położą na ziemi) różaneczniki, pierisy - wyłamywać ręcznie przekwitnięte kwiatostany. Jak krzew rzadki to przy okazji usunąc szczytowe pąki wrzosy - wiosną usunąc zeschnięte kwiatostany zanim rozpoczną wegetację wrzośce - mozna usuwać zaschnięte kwiatostany, ale ładnie się zagęszczają i nie jest to konieczne , borówka amerykańska - prześwietlać wiosną berberysy: bagatelle, red chief, erecta, goldatita - miniaturki raczej nie wymagają cięcia, większe egzemplarze mozna po jakimś czasie odmładzać jałowce płożące, loderi, skalny, trzmielina emerald gold - przycinać gdy wejda na ścieżki, trawnik czy inne rośliny thuje hoserii, szmaragd, sunkist, cyprysiki, świerki conica - cięcia formujące, jeśli planowane jest takie prowadzenie (bo np. chcemy uzsykac kulkę na pniu) wierzba hakuro, - młode przyrosty przycina się 10 cm nad miejscem szczepienia. Wierzby mają duże przyrosty i pozostawione bez cięcia robią sie bałaganiarskie bukszpany - formujące klon palmowy - tylko ciecia sanitarne, jak przemarznie tawuła little princes - letnia tawuła, wiosną ciąć 10 cm nad ziemią. Bez cięcia szybko się starzeje i łysieje od dołu trawy ozdobne ( piórkówki, kostrzewy, miskanty itp.) - zimozielone wyczesać z suchych liści lub przyciąc, pozostałe traktować jak byliny, czyli wczesną wiosną przyciąc przy ziemia (i tak liście są martwe) żurawki - sa zimozielone, wiec usunąc jedynie liście uschnięte zimą, uszkodzone funkie - byliny (nie zimozielone) przycina się wczesną wiosną tuż nad ziemią, bo i tak liście są martwe róże pienne - Dużo zależy od grupy róż do jakiej nalezy odmiana jaką zaszczepiono na pniu. Zasadniczo tnie się wiosną. Usuwa się wszystko co przemarzło. Usuwa się wszystkie bardzo cienkie gałązki (nie będzie na nich kwiatów). Pozostałe pędy przycina się na 3-5 oczek (odm. wielkokwiatowa), 5-7 oczek (odm. rabatowa), dowolnie (okrywowa) róze okrywowe - wiosną, dowolnie, gdy sa za duże lawenda - wczesną wiosną krzew ciachnąć o połowę lub o 2/3, bo szybko się starzeje i trzeba intensywnie odmładzać Edytowane 28 Kwietnia 2013 przez Elfir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 28.04.2013 15:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 Wita Elfir Wygląda na antraknozę lub jakąś plamistość. Oprysk Bravo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zuzinta 28.04.2013 15:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 W przypadku dereni termin cięcia nie ma specjalnie znaczenia. Przytnij wszytkie nisko nad ziemią. Elfirku, jeszcze raz męczę temat derenia. Teraz mocno przycięte, zobaczymy co z nich będzie ale jak mam je traktować w przyszłości ? W przyszłym roku cięcie tylko po przekwitnięciu? Jeżeli rownież takie mocne cięcie to na jakiej wysokości i czy dereń ma taką siłę przyrostu, że w ciągu sezonu odbuduje to co przycięłam. Przepraszam za takie podstawowe pytania ale muszę to jeszcze tłumaczyć mojemu niecierpliwemu mężowi który patrzy na przycięte derenie i mi jęczy, że nic z nich nie będzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 28.04.2013 16:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 Przeczytaj mój post powyżej dotyczący cięcia krzewów. Derenie nie sa ozdobne z kwiatów, więc ich termin cięcia jest dowolny. Zwykle przycina się na przedwiosniu, gdyż wówczas widac, które pędy są stare i traca jaskrawy kolor. Bo to kolor pedów jest głównym walorem w ogrodzie. Stąd trzeba doprowadzić do sytuacji w której krzew wypuszcza dużo młodych pedów. Gdyby zostawić stare gałęzie, po jakimś czasie zimą krzew byłby szary a nie czerwony. Czyli - po posadzeniu przyciąc krótko, by młody krzew się ładnie rozgałęził a potem sukcesywne wycinanie co roku pojedynczych, najstarszych pędów tuż przy ziemi, by zrobić miejsce młodym pędom. QW przypadku starego, zaniedbanego krzaczora, ścina się wszystko przy ziemi i czeka aż odbije. W ciągu jednego roku pewnie nie osiągnie maksymalnych rozmiarów. Ale przyrosty będa spore. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asiulek123 28.04.2013 18:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 Dziękuję za bardzo wyczerpujące odpowiedzi. Teraz wiem co robić. Oczywiście wszystkie zalecenia wydrukowane i będę z nich korzystać każdego roku. Pomoc nieoceniona. Dzięki, dzięki, dzięki !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bitter 28.04.2013 18:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 Przed założeniem trawnika najwazniejsze to zwalczyć perz i chwastnicę jednostronną. Mniszek, koniczynę, babkę zwalczysz na trawniku łatwo, herbicydami przeciwko dwuliściennym. Ale chwastnica i perz to też trawy, zagłuszą gatunki trawnikowe. Słabo u mnie z rozpoznawaniem chwastów ale pewnie wymienione przez ciebie to się tu znajdą? Takie cuda powyrastały już dziś. http://imageshack.us/scaled/thumb/33/imag1104l.jpg http://imageshack.us/scaled/thumb/850/imag1103s.jpg http://imageshack.us/scaled/thumb/593/imag1102c.jpg http://imageshack.us/scaled/thumb/33/imag1101j.jpg http://imageshack.us/scaled/thumb/20/imag1100.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 28.04.2013 20:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 to, co nie jest trawą to mniszek i wrotycz.Perz ma charakterystyczne, pełzające kłącza z których wyrastają liście. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
atsyrut 29.04.2013 08:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 Elfir, Poszukuję czereśni , drzewko które jest raczej niskopienne i ma duże ciemne słodkie owoce. Możesz jakąś odmianę polecić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
AngelikaX 29.04.2013 09:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 Witam, prosze o pomoc w wyborze roslin do nasadzenia wzdluz podjazdu - strona poludniowa. Mysle o czyms kontrastowym do szmaragdow i czerwonych klonow np. w kolorach zolci, jasnej zieleni lub cos kwitnacego - rosliny raczej niewysokie, o formie kulistej. nizej zalaczam kilka fotek ogrodu http://img211.imageshack.us/img211/4887/dsc0287lr.jpg http://img690.imageshack.us/img690/9742/dsc0288pj.jpg http://img542.imageshack.us/img542/7238/dsc0047li.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirawoj 29.04.2013 10:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 Elfir, czapka z głowy za krótki, ale wyczerpujacy wykład na tema cięcia roślin ozdobnych:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 29.04.2013 14:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 Elfir, Poszukuję czereśni , drzewko które jest raczej niskopienne i ma duże ciemne słodkie owoce. Możesz jakąś odmianę polecić? Ja polecam tylko bardzo wczesne odmiany (takie jak np. Burlat) z powodu nasionnicy trześniówki. Czereśnia nigdy nie będzie tak małym drzewkiem jak jabłonka na karłowych podkładkach. Skarlające podkładki PHL zmniejszają wzrost o ok. 40%, ale podobno są zawirusowane i sady na nich zamierają po kilku latach. Trochę silniej rosną na podkładce Colt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 29.04.2013 14:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 (edytowane) Witam, prosze o pomoc w wyborze roslin do nasadzenia wzdluz podjazdu - strona poludniowa. Mysle o czyms kontrastowym do szmaragdow i czerwonych klonow np. w kolorach zolci, jasnej zieleni lub cos kwitnacego - rosliny raczej niewysokie, o formie kulistej. Tawuła japońska - kwitnie, ma zółte i pomarańczowe liście, np. "Goldmund", "Goldflame", "Walbuma". Ale ja bym tam widziała raczej nie małe kulki ale spore krzewy, jak hortensje lub krzaczaste róże (róże podsadzić od strony trawnika jakimiś bylinami lub trawami ozdobnymi, by dzieci w nie przypadkiem nie wpadły). Przy niskich krzewach duża powierzchnia bruku będzie się rzucac w oczy. Na zakręcie warto dodac coś dużego, akcentującego np. cyprysik nutkajski "Pendula" O cos takiego: http://images39.fotosik.pl/2024/030dbda96cb3a6c1.jpg Przerywnikami hortensji sa miskanty Edytowane 29 Kwietnia 2013 przez Elfir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ngel 30.04.2013 09:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2013 Elfir dwa krótkie pytania:1) Jaki kamień nie będzie zmieniał ph gleby? Chodzi mi o wysypanie rabatek drobnym kamieniem bo korę mi wiatr rozwiewa. Granit się sprawdzi? Coś innego?2) W tym roku bardzo gęsty barwinek, rogownica i rozchodniki zaczęły intensywnie przerastać trawą- jak sobie z tym radzić? Plewienie ręczne odpada bo musiałabym dom i dzieci porzucić i tylko plewić- tyle tego jest! Wyrywam ile mogę oczywiście ale to walka z wiatrakami- poza tym przy wyrywaniu niszczę rośliny. Co robić??!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agalind 30.04.2013 10:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2013 (edytowane) Witam, chciałabym prosic o poradę, bo sama już nie wiem co zrobić. Powoli zabieramy sie za ogród a właściwie jego frontową część, bo od tyłu będzie jeszcze trochę roboty (taras, szopa). Proszę o jakieś propozycje, porady, uwagi. W rabacie przy drzwiach planuje lawendę (rośliny z jesieni jeszcze):http://img534.imageshack.us/img534/3954/img0001wot.jpg Na tle tej sciany (pod lampą) chcę posadzić jakieś drzewko (typu catalpa) lub krzak (lilak )a pod nim (choć niekoniecznie) jakieś niskie rośliny. Wnerwia mnie ta jasna goła ściana ściana z małym okienkiem obok. Krzak/drzewko musiałoby mieć max 2m. Nie wiem tylko co wybrać :bash:W rogu pod murkiem beda zioła. http://img221.imageshack.us/img221/7026/img0004de.jpg Widok od drzwi wejściowych na pseudo-trawnik z pokrywą od szamba (trawę pleśń śniegowa zeżarła:mad:). Pokrywę tez chciałabym czymś zasłonić (jakies płożace się rosliny lub trawy????) Macie jakieś propozycje co za krzewy można posadzic i jakieś rośliny piętrowo na tej rabacie (trójkąt) koło swierków?http://img28.imageshack.us/img28/5742/img0005azm.jpghttp://img5.imageshack.us/img5/481/img0007bs.jpg Jabłonki kolumnowe zabezpieczone przed zającami:http://img35.imageshack.us/img35/9164/img0009sri.jpg Kilka szczegółów:Działka w kształcie prostokąta ok 23x44m.Podłoże suche, piaszczyste, lekkie przewarstwienia gliny na głębokości ok. 1m. W tych skopanych miejscach dodawaliśmy ziemi ogrodowej z dodatkiem torfu.Zalezy mi na różnorodności i na tym, zeby np. jesienią i zimą tez były jakiś kolory. Edytowane 30 Kwietnia 2013 przez agalind Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
IZA30 30.04.2013 11:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2013 (edytowane) Ja mam może śmieszne pytanie,ale jestem początkującą ogrodniczką ;)Zakupiłam na kwiaty duże donice drewniane na taras-i tu pojawia się moje pytanie - czy trzeba robić dziurki w dnie w tych donicach:/ Do tej pory w bloku miałam plastikowe donice i w nich robiłam,a w tych.... nie mam pojęcia Edytowane 20 Maja 2013 przez IZA30 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 30.04.2013 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2013 Elfir dwa krótkie pytania: 1) Jaki kamień nie będzie zmieniał ph gleby? Chodzi mi o wysypanie rabatek drobnym kamieniem bo korę mi wiatr rozwiewa. Granit się sprawdzi? Coś innego? Granit, bazalt, sjenit, porfir - ogólnie skały wylewne i pochodne od nich skały metamorficzne 2) W tym roku bardzo gęsty barwinek, rogownica i rozchodniki zaczęły intensywnie przerastać trawą- jak sobie z tym radzić? ! Opryskać herbicydem przeciwko JEDNOLIŚCIENNYM (trawa jest jednoliścienna, barwinek, rogownica, rozchodnik są dwuliścienne) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 30.04.2013 11:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2013 W rabacie przy drzwiach planuje lawendę (rośliny z jesieni jeszcze): Wejście jest nasłonecznione? Bo lawenda potrzebuje słońca. Ja bym dała jeczcze coś wyższego (np. szczepionego na pniu), by wystawało ponad kostkę np. szczepiony na pniu jałowiec blue star lub sosnę kosodrzewinę na pniu. Na tle tej sciany (pod lampą) chcę posadzić jakieś drzewko (typu catalpa) lub krzak (lilak )a pod nim (choć niekoniecznie) jakieś niskie rośliny. Może sosna gęstokwiatowa? Ma niewielkie odmany, np. Negishi. Ja bym drzewko odsunęła od ściany o 2 m, by mozna je było podziwiać równiez z okna narożnikowego. Z innych drzewek ciekawy jest klon polny "Postelense" - ma formę krzaczastą, ale po podkrzesaniu mozna stworzyć wielopniowe drzewko. Poza tym płacząca forma jarzębiny lub brzozy. Do zakrycia szamba beda nasadawać się płożace jałowce. Moja uwaga - masz ładny widok a zasłaniasz go wysokimi świerkami. Może jednak niższy zywołot by nie zasłaniać sobie widoku na korony brzóz po drugiej stronie drogi? Zywopłot może być z krzewiastej sosny (np. Watereri) lub jałowca (np. Blue Alps) Trawnik uformowałabym po łuku: http://images47.fotosik.pl/1806/e3baf81f36c2a4f4.jpg Dla koloru jesienią mozna dać wzdłuż płotu pas klonów tatarskich lub świdośliwy. Nie są duże a przebarwiają sie na czerwono Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 30.04.2013 11:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2013 Ja mam może śmieszne pytanie,ale jestem początkującą ogrodniczką ;)Zakupiłam na kwiaty duże donice drewniane na taras-i tu pojawia się moje pytanie - czy trzeba robić dziurki w dnie w tych donicach:/ Do tej pory w bloku miałam plastikowe donice i w nich robiłam,a w tych.... nie mam pojęcia Takie one są: Nie. Ale trzeba wysypac drenaż na dnie z keramzytu lub żwirku. Tak z 10 cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
IZA30 30.04.2013 12:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2013 Nie. Ale trzeba wysypac drenaż na dnie z keramzytu lub żwirku. Tak z 10 cm. Bardzo dziękuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.