Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

bez doświadczenia sprzedawcy, nie poradziłbym sobie - teoretycznie powinny wystarczyć 3 zraszacze, jednak sprzedawca zrobił projekt na 3 i ew. po sprawdzeniu działania, mogłem kopnąć rurę na następne 3. Okazało się to konieczne - te 3 początkowe nie nawadniały całego obszaru. A to tylko 60 m2 trawy.

 

Dlatego firmy zakładające systemy nawadniania pierwsze to właśnie badają ciśnienie i wydajność. Żeby nie musieć kopać dwa razy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponownie wracam z tematem rabatki frontowej. Mam na niej drzewka szczepione na pniu - thuje, hortensje bobo i różnej wielkości kule bukszpanu. Wokół kul miałam turzyce ice dance ale one jak dla mnie są za bardzo rozłogowe. Zrobił się busz nie do zniesienia. Wykopałam wszystkie i teraz myślę na co je zamienić. Lubię trawy/turzyce wokół bukszpanów ale czy mogłabyś polecić jakieś nierozłogowe? Myślałam też o barwinku illumination lub trzmielinie żóltej płożącej tylko czy z hortensją nie będzie zgrzytać? Może masz jakieś inspiracje?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnie ta turzyca przemarzła.

 

Jak dla mnie ekspansywność turzyc Morrowa to zaleta - zagłuszają chwasty.

Może turzyca ptasie łapki?

 

Barwinek też jest ekspansywny.

 

Ptasie łapki są z tego co widzę bardzo podobne do ID. Przed domem mam cztery rabaty i na dwóch z nich wypełniaczem jest właśnie ID ( te ID które wykopałam wykorzystałam na rabacie wąskiej, długiej, gdzie nie mają czego zagłuszyć i jest ok :) ) więc wolałabym teraz coś innego. Wypisałam sobie takie, które mi się podobają i nie są chyba rozłogowe - carex elata Aurea, carex praire fire, konwalnik czarny z runianką? A może nie turzyce tylko żurawki, róże płożące czy lawenda? Już sama nie wiem :( Chciałabym żeby to wyglądało ładnie także wczesną wiosną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niktspecjalny, daj mu czas. Moje jeszcze śpią. Ale jeśli cię bardzo niepokoi, to ostrożnie rozgrzeb ziemię i sprawdź czy w środku kępy ukryte są nowe młode kły pędów.

Moim zdaniem są trochę za głęboko wkopane. Powinno się sadzić tak, żeby nie było głębiej niż miały w doniczkach.

 

Odsuń też szmatę dalej od kęp. Na razie, w tym roku, powinno wystarczyć koło o średnicy 30-40 cm. One muszą mieć możliwość oddychania i przesychania. Pod szmatami najczęściej powstaje pleśń, grzyby. Korzenie zamiast rosnąć w dół, zaczynają się rozkładać na boki. Ja bym tę szmatę wywaliła i posadziła coś niziutkiego zadarniającego.

I jeszcze jedno :) One lubią glebę lekko kwaśną. A ty nasypałeś tam wapienia

 

Witam Cię.Człowiek od którego zakupiłem w/w miskanty powiedział ,że robi właśnie tak. .Plantuje ziemię na około 10 cm,Układa fizelinę,posypuje grysem kamiennym nie wapiennym,Robi dziury jak na fotkach i wsadza te bryły z trawą do gleby.Podlewa dwa razy w tygodniu.Fizelinę odsunę jak proponujesz co do wkopania dzwoniłem pokazałem fotki ,a on powiedziałbym wykopał i wsadził 10 cm głębiej.Zgłupiałem trochę.

 

pzdr.;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Świątecznie :) Chcemy posadzić rząd 20mb drzewek owocowych tzw. kolumnowych do ok. 2.5m wysokości. Przy poszukiwaniach natrafiliśmy jeszcze na karłowe, stąd pytanie: czy karłowe zdają egzamin na małej działce, czy może kolumnowe? Oczywiście mąż będzie budował słupy napinające, macie takie drzewka i warto? Edytowane przez Ivonex
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Świątecznie :) Chcemy posadzić rząd 20mb drzewek owocowych tzw. kolumnowych do ok. 2.5m wysokości. Przy poszukiwaniach natrafiliśmy jeszcze na karłowe, stąd pytanie: czy karłowe zdają egzamin na małej działce, czy może karłowe? Oczywiście mąż będzie budował słupy napinające, macie takie drzewka i warto?

 

Jaka jest różnica między karłowymi ,a karłowymi? Może kolumnowe do karłowych.:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jaki sposób można poruszać się po trawniku który zaczyna rosnąć?

Niestety nie mam możliwości podlewac go nie wchodząc na niego.

Uważam także że zraszacze są bez sensu bo robią kałuże i wolę podlewac ręcznie.

 

Jak zraszacz robi kałuże, jest źle zamontowany lub źle został wypoziomowany trawnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ptasie łapki są z tego co widzę bardzo podobne do ID. Przed domem mam cztery rabaty i na dwóch z nich wypełniaczem jest właśnie ID ( te ID które wykopałam wykorzystałam na rabacie wąskiej, długiej, gdzie nie mają czego zagłuszyć i jest ok :) ) więc wolałabym teraz coś innego. Wypisałam sobie takie, które mi się podobają i nie są chyba rozłogowe - carex elata Aurea, carex praire fire, konwalnik czarny z runianką? A może nie turzyce tylko żurawki, róże płożące czy lawenda? Już sama nie wiem :( Chciałabym żeby to wyglądało ładnie także wczesną wiosną.

 

Carex elata jest dużą trawą.

Runianka jest ekspansywna, może zagłuszyć konwalnik, który rośnie bardzo wolno.

Jak dla mnie masz bardzo duży rozstrzał gatunkowo-pokrojowo-środowiskowy :) Przykład: sucholubna, zasadolubna, krzaczasta lawenda o wysokości 50-60 cm vs cieniolubna, wilgociolubna, rozłogowa runianka o wysokości max 20 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Świątecznie :) Chcemy posadzić rząd 20mb drzewek owocowych tzw. kolumnowych do ok. 2.5m wysokości. Przy poszukiwaniach natrafiliśmy jeszcze na karłowe, stąd pytanie: czy karłowe zdają egzamin na małej działce, czy może karłowe? Oczywiście mąż będzie budował słupy napinające, macie takie drzewka i warto?

 

Ech, te reklamy w necie.....

 

Drzewka karłowe:

- szczepione na karłowych podkładkach (w tej chwili dla jabłonek to standard produkcyjny, inne drzewka owocowe klasycznie karłowych podkładek nie mają)

 

Drzewka kolumnowe:

- albo taka odmiana np. Ballerina (amatorska, do uprawy w donicach, małych ogrodach - ale opinie o jakości owoców mieszane)

- forma prowadzenia korony (superwrzeciono lub sznur)

 

Tutaj więcej na ten temat: https://forumogrodnicze.info/viewtopic.php?t=17780

 

Te kolumnowe czy karłowe formy drzewek owocowych reklamowane szeroko w necie np.:

brzoskwinia-kolumnowa-w-donicy.jpg

bardzo kiepsko rosną w gruncie. Mają zbyt słaby system korzeniowy i często zasychają lub zrzucają zawiązki, bo mają problemy z pobieraniem wody.

Zdjęcia są ewidentnie przerabiane w photoshopie i owoce są doklejane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech, te reklamy w necie..... Zdjęcia są ewidentnie przerabiane w photoshopie i owoce są doklejane.
:) Dzięki Elfir, w takim razie kolumnowe odpadają. Ale karłowe może nie. Czyli często widziane drzewka owocowe niskopienne to nie karły tylko normalne?

Doradź proszę co kupić na rząd owocowy ok. 20mb -normalne i odpowiednio przycinać? Czy specjalne niskopienne, ale ciągle natrafiam na kolumnowe lub karłowe :mad:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Carex elata jest dużą trawą.

Runianka jest ekspansywna, może zagłuszyć konwalnik, który rośnie bardzo wolno.

Jak dla mnie masz bardzo duży rozstrzał gatunkowo-pokrojowo-środowiskowy :) Przykład: sucholubna, zasadolubna, krzaczasta lawenda o wysokości 50-60 cm vs cieniolubna, wilgociolubna, rozłogowa runianka o wysokości max 20 cm.

 

Pewnie masz rację ☺ Co więc ostatecznie proponujesz zamiast ID mając na względzie, ze mam ja już na dwóch innych rabatach i wolałabym już nie powtarzac ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) Dzięki Elfir, w takim razie kolumnowe odpadają. Ale karłowe może nie. Czyli często widziane drzewka owocowe niskopienne to nie karły tylko normalne?

Doradź proszę co kupić na rząd owocowy ok. 20mb -normalne i odpowiednio przycinać? Czy specjalne niskopienne, ale ciągle natrafiam na kolumnowe lub karłowe :mad:

 

Nie wiem jakie gatunki planujesz?

Napisz konkretnie co chcesz posadzić.

 

Jabłonki standardowo szczepi się na podkładkach karłowych (sady na lepszych glebach) lub półkarłowych (gorsze gleby).

Grusza ma podkładkę z pigwy która ogranicza nieco wzrost, ale ta podkładka nie nadaje się na na chłodniejsze strefy klimatyczne.

Sliwy - mają podkładki nieco ograniczające wzrost, ale trudno nazwać je karłowymi

Czereśnia - też ma podkładkę ograniczająca wzrost, ale to nadal będzie spore drzewo.

 

Drzewka niskopienne to jeszcze coś innego - to forma prowadzenia, gdzie gałęzie zaczynają się od ok. 60-80 cm nad ziemią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...