Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kominek, obudowa z cegły szamotowej, konsultacja i pytania


driuszG

Recommended Posts

Paleta czyli coś ok 320szt cegły szamotowej to koszt ok 1200zł a na mały odbiornik to nawet za dużo, pytanie czy podłoga wytrzyma ciężar.

 

Jestem w trakcie robienia fundamentu pod kominek, powinien wytrzymać sporo... Trochę szamotu mam z rozbiórki poprzednika na tym miejscu.

 

Z rury można też zrobić wymiennik zamknięty w obudowie na forum są takie rozwiązania.

 

Spotkałem się z tymi rozważaniami i właśnie pamiętam, że była tam poruszana kwestia odległości rury od wymiennika.

 

Takie rozwiązania też istnieją ale w Twoim wypadku troszkę komplikuje konstrukcję zwłaszcza szamotowy komin nad wkładem ;-)

 

Dokładnie; cały czas się zastanawiam, jak takie coś mogłoby "wisieć" :-? nad wkładem.

 

Moim nieprofesjonalnym zdaniem najprostszy i najtańszy będzie wymiennik z cegły do tego troszkę kątownika siatka elewacyjna klej i już. Oczywiście cena zależy od wykonawcy.

 

Remiks, czy mógłbyś nieco rozwinąć te kwestię wdając się w więcej szczegółów ? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 319
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam,

posiadam obecnie kominek z ciepłą obudową. Obudowa z cegieł szamotowych, na to siatka, klej i na wierzch tynk, zduński do ciepłej zabudowy. Aktualnie wszystko schnie. Ostatnia warstwa jest dość gruboziarnista. Nie ukrywam, że chciałbym uzyskać efekt gładkiego tynku. Czy możecie mi polecić konkretny typ tynku/szpachli, którą można stosować na ciepłą obudowę, bez obaw, że popęka pod wpływem ciepła?

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do mierzenia temperatury obudowy to bardzo chętnie : w rejonie szamotu i w rejonie płyt akumulacyjnych. Wszystko oczywiście po trochę dłuższym grzaniu, bo pewnie krótko po rozpaleniu nie ma co mierzyć.

 

 

Wykres temperatury mierzony na powierzchni zewnętrznej obudowy, 40 cm pod otworem na kratkę. Sterownik był ustawiony na 80 stopni, maksymalna temperatura jaką zanotowałem to 53.1, ostatni wsad o 19 przed wyjściem do domu. Półtorej godziny po rozpaleniu nad belką czyli gdzieś w okolicy prostek murowanych na płask miałem temperaturę 6 stopni niższa, później już zostawiłem czujnik pod kratką, najwyżej dzisiaj zostawię go nad belką na całą noc.

wykres obudowa.jpg.

 

Mistrzowie zalecają zbrojenie nadproża prętem do 6mm, co by je "uelastycznić".

Z tynkowaniem obudowy, to też ciekawostka. Pierwsza skorupa, to tynk na siatce, a druga to płytki na kleju. Nie daj się prosić, tylko kładź płytki i dawaj relacje, czy nie pojawią się pęknięcia w miejscach styku różnych materiałów:yes:

 

W tym nadprożu jest pręt 6mm, 100 stopni tam nie ma bo bym nie dotknął. Pierwsza skorupa to tylko klej, nazwało go "tynkiem" :), tym samym materiałem będę kleił płytki.

Edytowane przez lukpat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spotkałem się z tymi rozważaniami i właśnie pamiętam, że była tam poruszana kwestia odległości rury od wymiennika.

Nie chodziło mi o wstawienie rury w wymiennik a raczej zamkniecie w ciepłej obudowie kilku metrów rury spalinowej. (taki sobie piecyk ceramiczny post 225)

Remiks, czy mógłbyś nieco rozwinąć te kwestię wdając się w więcej szczegółów ? ;)

Poczytaj wątek Ogrzewanie ceramiczne na Ogrzewaniu, Taki sobie piecyk posty od 278, zerknij na strony Piotra Batury, blog Enia a powinno Ci się troszkę rozjaśnić.

Edytowane przez Remiks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodziło mi o wstawienie rury w wymiennik a raczej zamkniecie w ciepłej obudowie kilku metrów rury spalinowej. (taki sobie piecyk ceramiczny post 225)

 

To by było jak najbardziej pożądane. Problem w tym, że między kominem a ścianą, gdzie będzie stał kominek, mam tylko 120 cm na całość układu, a przecież muszę jeszcze to wszystko odizolować zewnętrznie (planuję ytongiem) żeby nie nagrzewało komina i ściany (lodówka za nią) zamiast pomieszczenia, oraz musi się jeszcze znaleźć miejsce na szamot wewnątrz. Szerokość wkładu to ok. 74 cm, więc zostaje zaledwie ok. 46 cm na całą resztę / czyli po 23 cm na każdą stronę. A więc ciasno.

 

W przyszłości budując kolejny tam kominek będę miał do dyspozycji dobre 3 metry (planuję wstępnie ten kominek jako "ścianę") i tam będę miał możliwość wić rurami do syta... ;)

 

Poczytaj wątek Ogrzewanie ceramiczne na Ogrzewaniu, Taki sobie piecyk posty od 278, zerknij na strony Piotra Batury, blog Enia a powinno Ci się troszkę rozjaśnić.

 

Dzięki za wskazówki, poczytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

posiadam obecnie kominek z ciepłą obudową. Obudowa z cegieł szamotowych, na to siatka, klej i na wierzch tynk, zduński do ciepłej zabudowy. Aktualnie wszystko schnie. Ostatnia warstwa jest dość gruboziarnista. Nie ukrywam, że chciałbym uzyskać efekt gładkiego tynku. Czy możecie mi polecić konkretny typ tynku/szpachli, którą można stosować na ciepłą obudowę, bez obaw, że popęka pod wpływem ciepła?

 

Pozdrawiam.

Nie dało Ci do myślenia dlaczego tynk zduński jest "dośc gruboziarnisty"?

Im drobniejsze ziarno, tym większe ryzyko pęknięć. Nie będę reklamował konkretnego produktu - spytaj w branży, ale wiem, że w miejscach narażonych na pęknięcia (na styku płyt lub różnych materiałów) stosują paski flizeliny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dało Ci do myślenia dlaczego tynk zduński jest "dośc gruboziarnisty"?

Im drobniejsze ziarno, tym większe ryzyko pęknięć. Nie będę reklamował konkretnego produktu - spytaj w branży, ale wiem, że w miejscach narażonych na pęknięcia (na styku płyt lub różnych materiałów) stosują paski flizeliny.

 

O ile mnie pamięć nie myli, flizelina ma dość niską temperaturę topliwości (jakoś ponad 100 st), trzeba by się upewnić, że zda egzamin w miejscach o podwyższonej temperaturze.

Są też bardzo dobrze wyrównujące tapety z włókna szklanego, które zapewne okazały by się lepsze, choć przecież w tej konkretnej sytuacji taką rolę pełni właśnie siatka. Nie wiem jak tapeta o gęstym z natury splocie, trzymała by się tego wszystkiego, czym to przykleić żeby się trzymało, jak blokowało emisję ciepła itd. Może być różnie. Zapytałbym technologa w jakiejś fabryce takich tapet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykres temperatury mierzony na powierzchni zewnętrznej obudowy, 40 cm pod otworem na kratkę. Sterownik był ustawiony na 80 stopni, maksymalna temperatura jaką zanotowałem to 53.1, ostatni wsad o 19 przed wyjściem do domu. Półtorej godziny po rozpaleniu nad belką czyli gdzieś w okolicy prostek murowanych na płask miałem temperaturę 6 stopni niższa, później już zostawiłem czujnik pod kratką, najwyżej dzisiaj zostawię go nad belką na całą noc.

[ATTACH=CONFIG]299213[/ATTACH].

 

Lukpat, dzięki za pomiary. Czy to są temperatury 1,5h po rozpaleniu ? Piec nie był przed tym rozpaleniem całkowicie wychłodzony, o ile dobrze interpretuję wykres ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zolthar, ja mam na myśli flizelinę z włókna szklanego. Z budowlanki, nie krawieckiej.

 

A, sorry, uznałem z rozpędu, że to to samo, choć stosowałem flizelinę nie raz - budowlaną, nie krawiecką :D

 

Czyli jak rozumiem, nie ma też problemu żeby na obudowę z szamotu dawać siatkę zbrojącą ? Czytałem, że wytrzymują one sporo jeśli chodzi o temperaturę, nie mam tylko pewności, że na rynku nie zaistniała np. jakaś chińska "nowość" na którą można by się naciąć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lukpat, możesz się pochwalić jakim urządzeniem monitorujesz temperaturę, ile kanałów pomiarowych. Sam szukam czegoś w rozsądnej cenie z kilkoma kanałami pomiarowymi.

Zothar, oczywiście że możesz użyć siatkę elewacyjną na obudowę, niektóre firmy nawet mają "specjalną" znaczy cena jest specjalna ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile mnie pamięć nie myli, flizelina ma dość niską temperaturę topliwości (jakoś ponad 100 st), trzeba by się upewnić, że zda egzamin w miejscach o podwyższonej temperaturze.

Są też bardzo dobrze wyrównujące tapety z włókna szklanego, które zapewne okazały by się lepsze, choć przecież w tej konkretnej sytuacji taką rolę pełni właśnie siatka. Nie wiem jak tapeta o gęstym z natury splocie, trzymała by się tego wszystkiego, czym to przykleić żeby się trzymało, jak blokowało emisję ciepła itd. Może być różnie. Zapytałbym technologa w jakiejś fabryce takich tapet.

 

Romole:

Jak najbardziej rozumiem zastosowanie takiego tynku. Kominek za tydzień ma być pomalowany na równy kolor z przylegającymi do niego ścianami. Kolor mam, farbę mam, tylko mam też obawy, jak będzie wyglądało łączenie tynku zduńskiego z gładko szpachlowaną ścianą.

 

Zolthar:

Tapeta na tę chwilę nie wchodzi w rachubę.

 

Jeżeli ma ktoś z Was otynkowaną "ciepłą obudowę", prosze o jakąś sugestię na wykończenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykres startuje od 40st, dlatego myślałem, że nie był wychłodzony. To jeden załadunek drewna daje taki wykres ?

 

Nie zmieściło się na wykresie :), 2 załadunki, na rozpałkę o 17 dałem parę kg sosny, a o 19 wrzuciłem 10kg drzewa. Do monitorowania temperatur używam lan controlera.

 

Romole:

Jeżeli ma ktoś z Was otynkowaną "ciepłą obudowę", prosze o jakąś sugestię na wykończenie.

 

Zwróć uwagę na współczynnik przewodzenia ciepła materiału, którym chcesz wykończyć, żebyś tego ciepłego kominka nie izolował :).

Edytowane przez lukpat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Remiks ... 2 kanałowy rejestrator z możliwością pomiaru ciągłego i rejestracją danych (oprogramowanie) kupisz za ok. 400-500 zł. Za taki 4-o kanałowy lub trochę lepszy 2 kanałowy trzeba dać 600 - 800 zł. Termopary typu K do niskich tempratur (200 stopni) kosztują 15-25 zł/szt, za takie do 1300 stopni trzeba dać 150-200 zł/szt. Jest duży wybór. Pirometr bezdotykowy z pomiarem do 1300-1600 stopni z dobrą optyką (1:50), możlwiosćią rejestracji pomiarów i wpięciem dodatkowej termopary do 1300 stopni, kosztuje w granicach 800 -1200 zł. Tutaj dużego wyboru nie ma - 1-3 modele, reszta to albo do temperatur mniejszych albo już w pełni profesjonalny sprzęt od ok. 2 tys. w górę.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Remiks ... 2 kanałowy rejestrator z możliwością pomiaru ciągłego i rejestracją danych (oprogramowanie) kupisz za ok. 400-500 zł. Za taki 4-o kanałowy lub trochę lepszy 2 kanałowy trzeba dać 600 - 800 zł. Termopary typu K do niskich tempratur (200 stopni) kosztują 15-25 zł/szt, za takie do 1300 stopni trzeba dać 150-200 zł/szt. Jest duży wybór. Pirometr bezdotykowy z pomiarem do 1300-1600 stopni z dobrą optyką (1:50), możlwiosćią rejestracji pomiarów i wpięciem dodatkowej termopary do 1300 stopni, kosztuje w granicach 800 -1200 zł. Tutaj dużego wyboru nie ma - 1-3 modele, reszta to albo do temperatur mniejszych albo już w pełni profesjonalny sprzęt od ok. 2 tys. w górę.

Pozdrawiam.

Forest dzięki za podpowiedzi, problem polega na tym, że nie mam zamiaru wydać za opomiarowanie więcej niż za kominek ;-) Lan kontroler wydał mi się ciekawy 4 analogowe kanały pomiarowe do tego 4-6 kanałów po 1 wire do tego można coś posterować 6 wyjść jedno pwm i cena 150zł. Opinia użytkownika bezcenna dlatego dopytywałem. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że do zastosowań profesjonalnych Twoje podpowiedzi są jak najbardziej trafne sam zajmuję się pomiarami elektrycznymi i wiem że taki sprzęt musi kosztować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Remiks ... no to jeszce raz i jak chłopu na polu ... bo nic z tego co napisałeś nie zrozumiałem ... oprócz tego że to może kosztować 150 zeta, więc podziel się wiedzą co to jest to o czym piszesz :D

Pozdrawiam.

Ok, postaram się jak chłopu na polu. To o czym pisałem to lan controller o którym przeczytałem pierwszy raz w poście "lukpat" pozostała moja wiedza na ten temat pochodzi od wujka google dlatego pytałem użytkownika. Postaram podzielić się tą wiedzą którą mam.

Urządzenie to taki mały komputerek, nie jest do końca samodzielny tzn nie ma np wyświetlacza klawiatury itp.

Posiada:

- 5 wejść analogowych tzn możliwość podłączenia pięciu czujników do pomiaru wielkości fizycznych w tym temperatury z tego co wyczytałem tutaj może to być oferewany element pod nazwą PT1000 pomiar do 200st c.

- wejście cyfrowe 1 wire hm... jak by to chłopu ... to możliwość podłączenia kilku czujników na jednej linii w opisie pisze się o czujniku temp DS18B20 pomiar do 125 st c mowa o podłączeniu do 6 sztuk

- wejście cyfrowe do czujnika temperatury i wilgotności coś takiego jak masz w stacjach pogodowych domowych

- jeden przekaźnik mam nadzieję że nie trzeba tłumaczyć co to ale to znaczy że można nim sterować np mierzoną temperaturą

- jedno wyjście tranzystorowe oczywiście też pewnie sterowane

- 4 wyjścia do załączenia przekaźników tranzystorów i tutaj kolejne możliwości sterowania

- jedno wyjście PWM a to taki sposób sterowania jak np w ściemniaczach światła pozwala płynnie rególować np obroty wentylatora albo jasność świecenia źródła światła.

Prościej nie potrafię może to wystarczy. Jak widać chyba spore możliwości pomiarowe ciekawe czy można by coś podłączyć do pomiaru wyższych temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...