Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

solary i wspomaganie CO . Czy się opłaca??


SARUL

Recommended Posts

Witam Mam ogromną prośbę o pomoc w wyborze zestawu solarnego. Planuje zakup zestawu dla 4 osobowej rodziny.Dom 220m2 ok 110m2 podłogówka ( cały dół plus kaloryfery na gorze nieco przewymiarowane).Ogrzewanie Gaz (kondensacyjny kociol Viessmanna + zasobnik cwu 100L) i kominek z PW ze zbiornikiem 80L cwu z ktorego pobiera wode zasobnik z kotła gazowego. Sprawdza sie niezle . Sam kominek spokojnie podgrzewa cwu i ogrzewa dom nawet przy najwiekszych mrozach ale....tzreba palic cały czas. Planuję montaż solarów i mam problem. Rozwazam zestaw Ulrich 4x 24 (SG) + Wymiennik solarny 400L. z 2-ma wezownicami BIWALENTNY Mega Solar+BUFOR na CO 400L. .z wezownica solarna lub zamiast tego 3x24 rury i bufor 500/150. cena zestawu z montazem i dotacja to ok 11.000 - 14.000 zalezy od wersji ( moge sie tez wtedy pozbyc 2 zasobnikow ktore mam teraz). Niestety czytałem na Forum nie najlepsze opinie o zestawach Ulrich. Czy taki zestaw ma sens ekonomiczny?? i na ile mozna liczyc na wspomaganie ogrzewania podłogowego?? ( cwu latem to na pewno sobie poradzi ale to nie o to przeciez tylko chodzi). Nie chcialbym tracic mozliwosci podgrzewania cwu kominkiem ale ten układ ktory mam nie jest najlepszy( bo komonek grzeje tylko 80L ktore jak sie nie korzysta z wody i tak nie zasila zasobnika pieca gazowego i on i tak grzeej ).Czy moze dac sobie spokoj ze wspomaganiem CO i zalozyc np 3x Hewalex plaski + 300L na cwu za ok 6500PLN ( mam tez taka oferte)?? Pomozcie Jeśli kolega RAPczyn wspomógłby mnie rada to będę BARDZO wdzięczny. Karol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 309
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jeśli czytałeś na Forum nie najlepsze opinie o zestawach Urlich to czemu rozważasz ich zakup? Jeśli, tak jak pisałeś często korzystasz z kominka z PW to korzystne jest podłączenie do niego jak najwiekszego bufora, aby jak najkrócej palić w kominku i magazynowac ciepło. Do tego bufora możesz podpiąć też piec gazowy. Proponuję ci ciekawy zestaw Solar-Tech z 1000l buforem i kolektorami Sidite 4x20 rur. Po dotacji zapłacisz tylko 17 460 zł brutto. Powyższa firma specjalizuje się we wspomaganiu ogrzewania za pomoca kolektorów słonecznych i wykonała już podobno sporo podobnych instalacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli czytałeś na Forum nie najlepsze opinie o zestawach Urlich to czemu rozważasz ich zakup? Jeśli, tak jak pisałeś często korzystasz z kominka z PW to korzystne jest podłączenie do niego jak najwiekszego bufora, aby jak najkrócej palić w kominku i magazynowac ciepło. Do tego bufora możesz podpiąć też piec gazowy. Proponuję ci ciekawy zestaw Solar-Tech z 1000l buforem i kolektorami Sidite 4x20 rur. Po dotacji zapłacisz tylko 17 460 zł brutto. Powyższa firma specjalizuje się we wspomaganiu ogrzewania za pomoca kolektorów słonecznych i wykonała już podobno sporo podobnych instalacji.

 

Jak słucham takich podpowiedzi to coś mi się robi w kalarepie.Wspomaganie co z solarów jest rozwiązaniem przydatnym ale nie koniecznym.KZPŁW+podłogówka rozwiązują sprawę i podgrzewanie w zimie właśnie podłogówki z solarów ma sens.Podłogówki nie grzejników itp.Zaznaczam w zimie.Po co???Odpowiedź jest tak jasna ,że każdy ją wyłapie.

Edytowane przez niktspecjalny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Jeśli czytałeś na Forum nie najlepsze opinie o zestawach Urlich to czemu rozważasz ich zakup? Jeśli, tak jak pisałeś często korzystasz z kominka z PW to korzystne jest podłączenie do niego jak najwiekszego bufora, aby jak najkrócej palić w kominku i magazynowac ciepło. Do tego bufora możesz podpiąć też piec gazowy. Proponuję ci ciekawy zestaw Solar-Tech z 1000l buforem i kolektorami Sidite 4x20 rur. Po dotacji zapłacisz tylko 17 460 zł brutto. Powyższa firma specjalizuje się we wspomaganiu ogrzewania za pomoca kolektorów słonecznych i wykonała już podobno sporo podobnych instalacji.

 

Jak słucham takich podpowiedzi to coś mi się robi w kalarepie.

No tak, z deszczu pod rynnę. Ciekaw jestem jak te 80 rur zagrzeją podłogówkę i ile ciepła będzie pochodziło z kominka a ile z kolektorów.

Tak ustawione wspomaganie będzie na poziomie 7-10%

Mnie to już ta kalarepa zgniła.

pozdrawiam.

Witold

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ zapotrzebowanie na energię w moim budynku jest niskie, także planuję kombinację ogrzewania. Na dzień dzisiejszy wybrałem zbiornik kombinowany 400l z wewn zbiornikiem cwu. Zasilanie z 3 źródeł ciepła - 70 rur próżniowych Varisol Kingspan, grzałka trójfazowa o mocy 3KW + piecyk kominkowy z płaszczem wodnym 4KW. W całym domu 140m2 ogrzewanie podłogowe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
No tak, z deszczu pod rynnę. Ciekaw jestem jak te 80 rur zagrzeją podłogówkę i ile ciepła będzie pochodziło z kominka a ile z kolektorów.

Tak ustawione wspomaganie będzie na poziomie 7-10%

Mnie to już ta kalarepa zgniła.

pozdrawiam.

Witold

Zgadza się Panie Witoldzie wspomaganie będzie na poziomie ok 10%, ponieważ kominek jest źródłem ciepła wysokotemperaturowym i będzie wypierał z pracy kolektory słoneczne. Kolega nie bierze jednak pod uwagę faktu, iż dzięki buforowi ciepła 1000l poprawią się parametry spalania kominka i dzięki temu będzie można zaoszczędzić jeszcze dodatkowo ok 10-15% (tak podaje producent buforów). Czyli razem da to ok 25% oszczędności opału. Dodatkowo zaoszczędzimy czas, bo nie trzeba będzie tak często dokładać do kominka (praktycznie w takim układzie wystarczy napalić w kominku tylko raz dziennie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się Panie Witoldzie wspomaganie będzie na poziomie ok 10%, ponieważ kominek jest źródłem ciepła wysokotemperaturowym i będzie wypierał z pracy kolektory słoneczne. Kolega nie bierze jednak pod uwagę faktu, iż dzięki buforowi ciepła 1000l poprawią się parametry spalania kominka i dzięki temu będzie można zaoszczędzić jeszcze dodatkowo ok 10-15% (tak podaje producent buforów). Czyli razem da to ok 25% oszczędności opału. Dodatkowo zaoszczędzimy czas, bo nie trzeba będzie tak często dokładać do kominka (praktycznie w takim układzie wystarczy napalić w kominku tylko raz dziennie.

A i tu w nie w pełni pozwolę się nie zgodzić co do cudownych działań dużych buforów. Otóż niby w jaki sposób mogą poprawić się warunki spalania kominka gdy jest on podłączony do bufora? Na parametry spalania mają wpływ takie czynniki jak: wilgotność i jakość drewna, sama temp. spalania, wilgotność powietrza (zaciągniętego z zewnątrz lub wewnątrz pomieszczenia). No i pośrednio temp. wody na wlocie i wylocie. Najlepsze wyniki daje układ gdzie temp. wody w kominku jest na poziomie ok 80 stopni gdzie układ zamknięty jest baypasem a nadwyżki ciepła idą w c.o. To co podają producenci buforów jest pobożnym życzeniem. Co do czasu podkładania to ten zależy zapotrzebowania na ciepło w zrównoważonym układzie a nie od tego czy jest bufor czy nie. Ci co posiadają kominki wiedzą jaką zmorą (po pewnym czasie ) jest codzienne rozpalanie ( ja mam) więc kominek aby nie był kłopotem a przyjemnością rozpalamy jak najrzadziej utrzymując w nim jak najdłużej płomień.

pozdrawiam.

Witold

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy 38% na dogrzewaniu to opłacalne czy nie?

Bo mnie tyle wychodzi, A na czym Ty opierasz swoje wypowiedzi?

pozdrawiam.

Witold

Panie Witoldzie a co Pan myśli o nowej generacji próżniowych kolektorów słonecznych. W Kingspan Solar wyliczyli, że ich wydajność i sprawność jest o 35% wyższa aniżeli kolektorów z podwójnymi rurami. Kolektory zostały zaprojektowane z myślą o klimacie pólnocnoeuropejskim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Witoldzie a co Pan myśli o nowej generacji próżniowych kolektorów słonecznych. W Kingspan Solar wyliczyli, że ich wydajność i sprawność jest o 35% wyższa aniżeli kolektorów z podwójnymi rurami. Kolektory zostały zaprojektowane z myślą o klimacie pólnocnoeuropejskim.

 

Witam.

Właśnie przeglądałem ich stronę i nie znalazłem takiej wzmianki. Proszę podać link, będzie łatwiej odnieść się do tego.

Sprawność kolektorów próżniowych to bardzo nie dorobiony parametr szczególnie jeżeli chodzi o rury dwuścienne natomiast miarodajny przy kolektorach płaskich. Kolektory Kingspan to połączenie płaskiego i próżniowego stąd takie wysokie sprawności

Ale jak popatrzymy na sprawność ich kolektorów to płaskie i próżniowe są na tym samym poziomie >80%. Nasuwa się pytanie czy warto iść w próżniówki.

Wracając do tej 35% wyższej sprawności. Jasne, jeżeli się porówna najgorszy Chiński z keymarkiem o sprawności 36% to tak będzie, ba nawet będzie to ponad 40%. Ale jeżeli porównamy najlepszy dwuścienny o sprawności 68% to ni jak nie wyjdzie większa sprawność i wydajność o 35%.

A więc należy się zastanowić co autor porównywał z sobą. Niestety jest to przewrotne porównanie, trochę więcej na temat takich porównań jest tu:

http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja5

Nie mniej te kolektory mają bardzo ładny i dopracowany wygląd. Natomiast jeżeli chodzi o uzysk to na jedną rurę przy promieniowaniu 1000w/m2 przy różnicy temp. 0 stopni jest 77W. A więc dla kolektora 20 rurowego to 1575W średnio należy jednak przyjąć ok. 1350W.

pozdrawiam.

Witold

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz nie pamiętam dokładnie gdzie czytałem o tej wyższej sprawności. Niemniej jednak dobrze wiemy, że kolektor z powłoką załóżmy Tinox, czy to próżniowy czy płaski odbierze tyle energii ze slońca ile wynosi nasłonecznienie, dyskusyjne jednak jest właśnie utrzymanie i przetransportowanie tej energii do zasobnika. W sezonie letnim każdy kolektor będzie dobrze działał, jednak najbardziej nastawiam sie na okresy przejściowe i mam okazję kupić rury Varisol(direct flow) za cenę bardzo atrakcyjną i to najbardziej przemawia za podjęciem decyzji na korzyść próżniówki z pojedyńczą rurą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz nie pamiętam dokładnie gdzie czytałem o tej wyższej sprawności. Niemniej jednak dobrze wiemy, że kolektor z powłoką załóżmy Tinox, czy to próżniowy czy płaski odbierze tyle energii ze slońca ile wynosi nasłonecznienie, dyskusyjne jednak jest właśnie utrzymanie i przetransportowanie tej energii do zasobnika. W sezonie letnim każdy kolektor będzie dobrze działał, jednak najbardziej nastawiam sie na okresy przejściowe i mam okazję kupić rury Varisol(direct flow) za cenę bardzo atrakcyjną i to najbardziej przemawia za podjęciem decyzji na korzyść próżniówki z pojedyńczą rurą.

 

Przy wyborze proszę się jednak sugerować uzyskiem energetycznyn a nie sprawnością.

pozdrawiam.

Witold

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat wtedy jak potrzeba nam ciepła to niestety słoneczko nie chce pracować. I dni w którym jest słonecznie zimową porą jest jak na lekarstwo.

 

Tak, ale sezon grzewczy to 6 miesięcy i w tym jest słoneczna jesień i słoneczna wiosna i one robią oszczędności. Listopad grudzień i duża część stycznia to faktycznie idą na straty.

Ja mając taką instalację od 15 kwietnia jadę tylko na kolektorach do dnia dzisiejszego i myślę, że do pierwszego dociągnę.

pozdrawiam.

Witold

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia jest tylko jedna: ile zyskuję na tym? a ile za to muszę zapłacić? Kiedy mi się to zwróci? Odpowiedź na te pytania są kluczem do rozwiązania tego problemu? Choć bogatemu nikt nie zabroni żadnej zachcianki.

 

A jak będziesz uboższy i w prezencie dostaniesz kasę od teściowej z nieba itp :D to także zadasz pytanie :

ile zyskuję na tym? a ile za to muszę zapłacić?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A i tu w nie w pełni pozwolę się nie zgodzić co do cudownych działań dużych buforów. Otóż niby w jaki sposób mogą poprawić się warunki spalania kominka gdy jest on podłączony do bufora? Na parametry spalania mają wpływ takie czynniki jak: wilgotność i jakość drewna, sama temp. spalania, wilgotność powietrza (zaciągniętego z zewnątrz lub wewnątrz pomieszczenia). No i pośrednio temp. wody na wlocie i wylocie. Najlepsze wyniki daje układ gdzie temp. wody w kominku jest na poziomie ok 80 stopni gdzie układ zamknięty jest baypasem a nadwyżki ciepła idą w c.o. To co podają producenci buforów jest pobożnym życzeniem. Co do czasu podkładania to ten zależy zapotrzebowania na ciepło w zrównoważonym układzie a nie od tego czy jest bufor czy nie. Ci co posiadają kominki wiedzą jaką zmorą (po pewnym czasie ) jest codzienne rozpalanie ( ja mam) więc kominek aby nie był kłopotem a przyjemnością rozpalamy jak najrzadziej utrzymując w nim jak najdłużej płomień.

pozdrawiam.

Witold

 

Panie Witoldzie widzę, że nie rozumie Pan tematu wspomagania ogrzewania. Tutaj chodziło o wspomaganie ogrzewania niskotemperaturowego (czyli ok. 35-40 stopni na grzejnikach lub w podłogówce) a klient chciał mieć kominek z płaszczem wodnym. Krytykuje Pan moje rozwiązanie a nie podaje alternetywnego. Czyżby taki EXPERT jak Pan nie wiedział jak wspomóc ogrzewanie ogrzewanie niskotemperaturowe za pomocą kolektorów słonecznych mając do dyspozycji jako żródło ciepła tylko kominek z P.W.? Producenci buforów podają nawet oszczędności przy samym zamontowaniu bufora bez kolektorów na poziomie 20-30%, link np. http://www.solar-tech.pl/images/Pliki/katalog-zasobniki-ciepa-high.pdf. Jeśli twierdzi Pan, że producenci buforów kłamią, proszę im podać link do swojej strony aby przejrzeli na oczy, albo podać ich do Sądu. Życzę przyjemnej walki (tego co lubi Pan najbardziej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Witoldzie widzę, że nie rozumie Pan tematu wspomagania ogrzewania. Tutaj chodziło o wspomaganie ogrzewania niskotemperaturowego (czyli ok. 35-40 stopni na grzejnikach lub w podłogówce) a klient chciał mieć kominek z płaszczem wodnym. Krytykuje Pan moje rozwiązanie a nie podaje alternetywnego. Czyżby taki EXPERT jak Pan nie wiedział jak wspomóc ogrzewanie ogrzewanie niskotemperaturowe za pomocą kolektorów słonecznych mając do dyspozycji jako żródło ciepła tylko kominek z P.W.? Producenci buforów podają nawet oszczędności przy samym zamontowaniu bufora bez kolektorów na poziomie 20-30%, link np. http://www.solar-tech.pl/images/Pliki/katalog-zasobniki-ciepa-high.pdf. Jeśli twierdzi Pan, że producenci buforów kłamią, proszę im podać link do swojej strony aby przejrzeli na oczy, albo podać ich do Sądu. Życzę przyjemnej walki (tego co lubi Pan najbardziej).

 

Szanowny kolego!

Aby nie być gołosłownym to prawie dla kolegi napisałem tekst poniżej, może trochę długi ale wiąże się z tematem.

Może faktycznie nie rozumiem tematu dogrzewania wykonując takie instalacje, aczkolwiek sam posiadam taką instatalację i jak mi się wydaję w pełni sprawną. Mało tego, jest to instalacja oparta na kozie z płaszczem wodnym przy systemie mieszanym: podłogówka i grzejniki. Swoje opinie opieram nie na tym co napiszą inni producenci (W przeciwieństwie do Pana) a na tym co zaobserwuję na urządzeniach pomiarowych na instalacji oraz podstaw takiej dziedziny jak termodynamika. Ci producenci jak Pan wspomniał to raczej handlowcy mający w swojej ofercie w większości Chińszczyznę nie najlepszych lotów, walkę uwielbiam ale tylko na argumenty.

Aby o czymś dyskutować to trzeba to wykonać samemu a nie na zasadzie: napisano tu , napisano tam, nawet jeżeli się coś po drodze spieprzy, jest zawsze czas na poprawę. To właśnie nazywa się doświadczenie.

 

Zachęcam do lektury:

 

W dobie lawinowo postępujących cen energii, usilnie poszukujemy form jej oszczędzania. Jednym ze sposobów oszczędzania jest montaż kolektorów słonecznych.

Wśród naszego społeczeństwa jest wiele mitów na temat opłacalności takiego przedsięwzięcia, jak montaż instalacji solarnej. Wiele osób twierdzi, że założenie kolektorów to nie opłacalna inwestycja a zwrot kosztów poniesionych na ich montaż zostanie osiągnięty dopiero po zużyciu instalacji solarnej.

Najwięcej kontrowersji budzi zastosowanie instalacji solarnej do dogrzewania budynków mieszkalnych. Kontrowersje te biorą się z bardzo dużej niewiedzy jak taka instalacja powinna być zbudowana oraz jak prawidłowo dobrać wymaganą ilość kolektorów do zapotrzebowania na energię cieplną w dogrzewanym budynku.

Obecnie, w naszym kraju zakłada się najwięcej instalacji solarnych do ciepłej wody użytkowej i te instalacje przynoszą w mniejszym lub większym stopniu wymierne oszczędności swoim użytkownikom. Natomiast zakładane instalacje do dogrzewania pomieszczeń w przeważającej ilości są instalacjami w których bardzo trudno oszacować realny stopień oszczędności. Dzieje się to dla tego, że zużycie energii przed założeniem takiej instalacji nie była oszacowana i nie było wiadomo ile ciepła faktycznie zużył budynek. Natomiast po jej założeniu również nie było wiadomo ile ciepła zostało dostarczone do instalacji centralnego ogrzewania. Do tego dochodzi bardzo często wadliwy projekt takiej instalacji. Wady projektowania biorą się z dużej niewiedzy firm sprzedających kolektory słoneczne oraz niewiedzy firm montujących instalacje solarne.

Aby skutecznie dogrzewać pomieszczenia w okresie zimowym trzeba zastosować kolektory próżniowe, jednak nie bez znaczenia jest jakość oraz zasada działania zastosowanych kolektorów. W Polskich warunkach klimatycznych najlepsze wyniki dają kolektory o bezpośrednim przepływie ( low flow ), natomiast kolektory oparte o zasadę działania cieplej rurki ( heat pipe ) dają najgorsze wyniki ze względu na wady konstrukcyjne i uproszczenia jak najbardziej słuszne dla ciepłych stref klimatycznych do których jednak Polska nie należy. Aby przedstawić w miarę rzetelną symulacje oszczędności dla domu jednorodzinnego wyposażonego w instalację kolektorów słonecznych służących do dogrzewania autor zmuszony był do zastosowania takiej instalacji we własnym domu.

http://static.e-budownictwo.tv/gallery/1777/0_bdc77c3dc2081e4494993f611a8b46c04ab3d589.jpg

 

Przed zamontowaniem instalacji solarnej do dogrzewania, przez cały poprzedni sezon grzewczy wykonywane były pomiary zużycia energii cieplnej na potrzeby centralnego ogrzewania i cieplej wody użytkowej. Sam obiekt to budynek jednorodzinny o powierzchni 130m2 wykonany z gazobetonu (25cm) ocieplony styropianem (15cm) o dwóch kondygnacjach (parter + poddasze) zamieszkały przez 5 osób. Zasobnik do ciepłej wody jest o pojemności 2x300l i nie stanowi on bufora ciepła w instalacji centralnego ogrzewania a tylko do ciepłej wody.

Przed założeniem kolektorów, sezon grzewczy na przełomie roku 2009/2010 rozpoczął się 15 października 2009r a skończył 15 maja 2010r. W tym czasie na potrzeby centralnego ogrzewania i cieplej wody trzeba było zużyć 40,12GJ ciepła.

Natomiast w następnym sezonie grzewczym, gdzie kolektory już były, czyli przełom roku 2010 i 2011 zamknął się bilansem 25,01GJ wyprodukowanej energii. Tu należy nadmienić, że montaż instalacji solarnej został podzielony na dwa etapy. Najpierw zostało zamontowanych 6 kolektorów próżniowych i one dogrzewały instalacje centralnego ogrzewania i cieplej wody do 1 stycznia 2011r a następnie zostało dołożonych następnych 6 kolektorów co w sumie dało 144 rury próżniowe o przepływie bezpośrednim. Sezon grzewczy rozpoczął się 15 października 2010r a skończył się 12 kwietnia 2011r. Sezon grzewczy w tym rozumieniu to taki w którym budynek jest ogrzewany konwencjonalnym paliwem jakim jest w tym przypadku gaz. Już ze wstępnego zestawienia widać, że przy instalacji solarnej (choć nie w pełnym rozmiarze) zaoszczędzono 15,11GJ na gazie w sezonie grzewczym. Inaczej przedstawiając wynik to oszczędność jest na poziomie 38% na ogrzewaniu i cieplej wodzie w sezonie zimowym. Poza sezonem grzewczym oszczędności wynikające z posiadania takiej instalacji solarnej wynoszą 100% na dogrzewaniu i ciepłej wodzie.

Przedstawiając zużycie ciepła w skali roku w rozbiciu na poszczególne składniki w odniesieniu do cen przed zamontowaniem instalacji solarnej:

- 2667zł rocznie na potrzeby centralnego ogrzewania

- 1244zł na potrzeby cieplej wody (duże zużycie)

- 380zł na potrzeby pralki i zmywarki

Do obliczeń przyjmuje się 20 letni okres pracy instalacji solarnej oraz roczny wzrost ceny gazu na poziomie 8%.

W tabeli ujęto rozkład kosztów na przestrzeni 20 lat

 

http://static.e-budownictwo.tv/gallery/1776/0_01997cdead0f970ef0213aecd5df0fef45bfdc5a.jpg

Po przeprowadzonej symulacji wyraźnie widać, że przez okres 20 lat koszt ogrzania tego domu będzie na poziomie 194.843zł. Instalacja solarna przyniesie oszczędności w okresie 20 letnim:

Koszty ogrzewania dają zimą oszczędność na poziomie 47.338zł.

Koszty ogrzewania ciepłej wody dają zimą oszczędności na poziomie 10.817zł

Kosztu ogrzewania cieplej wody latem oszczędności na poziomie 28.468zł

Koszty ogrzewania pralki i zmywarki latem to oszczędność na poziomie 6.669 zł

Co w sumie daje oszczędność w kwocie 93292 zł. Koszt założenia instalacji solarnej wyniósł 35000zł. Po odjęciu kosztów instalacji solarnej czysty zysk będzie na poziomie 58.292 zł

Należy również zauważyć, że wielkość tej instalacji w sezonie letnim powoduje bardzo dużą nadprodukcję ciepła, dochodząc do paradoksalnej sytuacji gdzie przez większą część lata ciepło jest wytracane w gruncie i bezpowrotnie marnowane.Gdyby istniał w miarę tani sposób gromadzenia ciepła latem , to ilością wyprodukowanej energii w tym okresie swobodnie można było by ogrzewać dom zimą o czym zapewniają pomiary ciepła.

Na obecnym etapie rozwoju taką instalację najbardziej sensownie jest wykorzystać w obiekcie posiadającym basen kąpielowy. Wszystkie nadwyżki ciepła obecnie marnowane można było by przekierować do jego ogrzewania, podnosząc stopień wykorzystania instalacji do poziomu pełnej możliwości instalacji solarnej. Również budowanie takich instalacji ma jak największe zastosowanie w obiektach turystycznych wykorzystywanych latem, gdzie istnieje duża potrzeba wyprodukowania ciepłej wody na użytek przebywających turystów a po skończonym sezonie letnim ciepło kierowane jest do instalacji centralnego ogrzewania.

W tym miejscu należy zadać sobie pytanie czy warto zakładać tak dużą instalację w budynku jednorodzinnym. Otóż w moim przekonaniu jeżeli sobie odpowiemy na pytanie jak w miarę sensownie zagospodarować nadwyżki ciepła latem to bezsprzecznie tak. Natomiast jeżeli nie jesteśmy w stanie zagospodarować tych nadwyżek to prócz wyraźnych korzyści zimą, lato przysporzy nam niepotrzebnych strat. Można również zadać pytanie czy z tego powodu nie należy zmniejszyć ilość kolektorów. Zmniejszenie ilości kolektorów w takiej instalacji zaprzeczy sensowi istnienia dogrzewania przez nie, więc zastosowanie mniejszej ilości nie ma sensu w przypadku dogrzewania. Przysporzy to więcej kłopotów latem niż korzyści zimą.

W rozmowie z wieloma osobami na temat prezentowanych oszczędności opinia jednych była, że nie warto instalować kolektorów słonecznych, natomiast równie duża grupa osób twierdziła, że jednak warto prócz przedstawionych korzyści finansowych to istnieją inne, nie mniej ważne jak wygoda i ekologia. Natomiast ja ze swej strony nie będę oceniał sensu budowania instalacji solarnej, pozostawiając Państwu ocenę na podstawie przytoczonej kalkulacji.

popzdrawiam.

Witold

Edytowane przez kolektor1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...