Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Fakt , zapomniałem ,że na podstawowej płycie też jest wejście na termistor pokojowy... Także albo jego możesz mieć uszkodzonego ( albo jego podłączenie , bo sam termistor raczej trudno uszkodzić) , albo (jeśli go nie masz) , ustawiłe przez przypadek np. zamiast termostat to termistor....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W gaciach też śmigasz 8 lat i się tym nie jarasz.

Masz budzik w PC i tyle, a że nie kumasz PC wersji H lub J ,to wychodzi jak wychodzi.

8 lat w gaciach z draską. Bo po co coś zmieniać jak draska mała i gacie całe a PC grzeje jak budzik codziennie o tej samej porze. A że PC H i J się nie kuma co do ustawień -to co z tego.

 

Rozumiem, że za 5 lat wywalisz generację H i kupisz najnowszą, bo ta będzie już starociem:confused: Bo inaczej nie rozumiem tego przytyku o gaciach, nawet w kontekście do Arturo...:bash:

Ja też mam najstarszą generację i cieszę się, że wciąż niezawodnie śmiga i dostarcza mi taniego ciepełka zimą, jak i chłodu latem:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic wykluczyć nie można. Może i tak byc jak piszesz. Lecz na poważnie to wolę auta zmieniać . 3 czy tam 5 lat i MYK

Co do Arturo- to inna sentencja Nie chodzi o PC lecz o to że on pisze na forum że od 8 lat nic nie zmienia w PC .Ustawił RAZ i Tyle. Idąc tym tropem tak mu piszemy- Czy w gaciach też chodzi 8 lat:rolleyes:

PS.On nie zna sterownika w H czy J i myśli że to tak samo jak w jego. Ustawisz godz zal CWU i Wył po sprawie. Tu tak nie jest. Więcej warunków musi być spełnionych by CWU się włączył. Oczywiście pomijając puszczenie PC w Samopas. A samopas to wygoda i nikt nie dyktuje warunków.

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Arturo- to inna sentencja Nie chodzi o PC lecz o to że on pisze na forum że od 8 lat nic nie zmienia w PC .Ustawił RAZ i Tyle. Idąc tym tropem tak mu piszemy- Czy w gaciach też chodzi 8 lat:rolleyes:

 

Szczerze mówiąc to ja też przez 8 lat nic nie dotykałem... Wszystko działa, zużycie się zgadza, komfort jest, więc nie widzę sensu grzebać. Optymalizowałem ustawienia przez pierwsze 4 miesiące po uruchomieniu, aż doszedłem do modelu, który się sprawdza do dziś i mnie to cieszy, bo system jest bezobsługowy.

Co do doradzania ustawień innym użytkownikom to nie robię tego od lat, bo wiem i zawsze to powtarzałem, że jest to w dużej kwestii sprawa indywidualna (każdy ma inne potrzeby i preferencje), a po drugie zdaję sobie sprawę, że moja wiedza na temat nowych rozwiązań jest nieaktualna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nikt nie lubi ---(jak się juz pobawi ) zmieniać ustawień bo i po co, lecz zima zimie nie jest równa i jak PC pracuje według wody i czasu to nie ma bata by cos nie zmieniać ( mała korekta ) Inna sprawa jest jak sie grzeje w II tar ( bo taniej ) tam korekt jest znacznie mniej lecz nie da się nic nie robić. Dlaczego ? Bo raz jest cieplej np. 1 tydz. (-10 ) i kolejne 2 tyg. ( 0 lub + 1 *C ) więc grzanie przez 10 godz. nocnych dla tych wyższych temp może być za długo. Trzeba skrócić czas pracy PC Choć idąc takim tropem ( NIC NIE RUSZAM ) też tak grzałem i było OK lecz ja nie grzeję tylko w II tar. Grzeję by bylo ciepło 24/24 ustawiony harmonogram na dni zimowe .Z racji wiosennych wyższych temp. musiał ulec skróceniu. Na wiosnę dołożyłem TERMISTER ZEW. aby temp w domu pilnował czujnik temp + oczywiście krzywa grzewcza. Jeżeli to zadziała tak jak gdy grzałem prądem ( a raczej zadziała ) bo niby dlaczego by PC nie miała pracować tak jak grzałka, lecz oczywiście z COP=3 To wtedy pewnie też nie będę musiał robić wiosennych korekt. Więc w gaciach od jesieni do wiosny.:yes:

Powodzenia.

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wiosnę dołożyłem TERMISTER ZEW. aby temp w domu pilnował czujnik temp + oczywiście krzywa grzewcza.

Dokładnie tak to u mnie wygląda :yes:

Oczywiście ustawiłem podbicia w drugiej taryfie, ale generalnie to cały czas mam w domu 23st, niezależnie od pogody na zewnątrz. Ten sam termostat steruje również chłodzeniem, z którego z racji posiadania klimakonwektorów dość aktywnie korzystam.

Generalnie przez ostatnie 8 lat świetnie mi się ten układ sprawdzał, jednakże w tym roku założyłem PV, więc być może będę musiał coś skorygować, żeby zwiększyć auto-konsumpcję, ale na razie nic nie ruszałem.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś badał kiedyś bliżej temat warunków uzyskania najlepszego COP ?

dziś grzałem CWU wymuszone (bo była wyłączona na czas burzy) o godz 17.00 do 18.00 gdzieś z 28 do 49 i wyszedł COP 4.7 pompa pobrała 1.65kw najlepszy wynik COP do tej pory. O tej godzinie było na dworzu chyba jakieś 24 i wilgotno raczej.

 

Normalnie pompa grzeje godzinach 14.00-16.00 i COP przeważnie jest poniżej 4, najlepszy był chyba 4.2.

Wydawało mi się, że im cieplej i bardziej sucho powinna więcej ciepła odzyskiwać z powietrza?

 

AD2 - co do harmonogramu stary temat :) Voymar miałeś racje jednak - pompa włączona cały czas i załącza się harmonogram tyko musi być ustawione na ekranie na słoneczko (nie KRAN), no i musi być spełniony warunek Delty - dałem najniższą aby zawsze się załączała na harmonogram czyli -5.

 

Więc jak Paweł pisał, że przy delcie -12 pompa zawsze mu grzeje wdg harmonogramu to chyba coś się pomylił i delte ma niższą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś badał kiedyś bliżej temat warunków uzyskania najlepszego COP ?

dziś grzałem CWU wymuszone (bo była wyłączona na czas burzy) o godz 17.00 do 18.00 gdzieś z 28 do 49 i wyszedł COP 4.7 pompa pobrała 1.65kw najlepszy wynik COP do tej pory. O tej godzinie było na dworzu chyba jakieś 24 i wilgotno raczej.

 

Normalnie pompa grzeje godzinach 14.00-16.00 i COP przeważnie jest poniżej 4, najlepszy był chyba 4.2.

Wydawało mi się, że im cieplej i bardziej sucho powinna więcej ciepła odzyskiwać z powietrza?

 

AD2 - co do harmonogramu stary temat :) Voymar miałeś racje jednak - pompa włączona cały czas i załącza się harmonogram tyko musi być ustawione na ekranie na słoneczko (nie KRAN), no i musi być spełniony warunek Delty - dałem najniższą aby zawsze się załączała na harmonogram czyli -5.

 

Więc jak Paweł pisał, że przy delcie -12 pompa zawsze mu grzeje wdg harmonogramu to chyba coś się pomylił i delte ma niższą.

 

Tak badał ale do tego nie nadaja sie oryginalne wskażniki z pompy ciepła bo pokazuja głupoty.

Zależności oczywiście proste jak drut .

Jak dopuściłes do wiekszego spadku temp.w baniaku i miała grzac od niższej temp.to wiadomo ze lepszy cop bo dlużej niz normalnie pracowala na nizszej temp.zasilania.

Po drugie miała wiecej do dogrzania wiec miala czas osiagnąc dobry cop,musiał byś zobaczyc wykres jak cop sie zmienia w czasie grzania cwu ale wyglada to tak ze przez pierwsze 15 min to stopniowo cop rośnie po starcie sprezarki do swojego maks.poziomu a potem juz tylko ciagle spada.

Wiec jak ktos ma ustawione podgrzewanie czeste np.o delte 5st to copy fatalne bo nie zdazy sie rozkrecic a juz ma koniec grzania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ja to rozumiem odnośnie długości grzania, że im dłużej tym lepszy ale dziś grzała 1h i to wystarczyło jej podgrzać o 20*, nieraz zdarzało się że też musiała o tyle podgrzać i grzała dłużej np. 90min.

Dziś to rakieta :D

 

Chodzi mi przy jakich warunkach pogodowych teoretycznie powinnien być najlepszy COP ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rakieta dlatego ze wymusiłeś.

Wtedy idzie sprezarka na wyższej częstotliwości.

Normalnie idzie na nizszej w celu większej ekonomi .

Co do pogodowych to im cieplej na zewnatrz i im do nizszej grzejesz w baniaku tym lepszy.

Chociaz przy upałach już lepiej chyba nie jest musiał bym wykresy przegladac ale wydaje mi sie ze kiedys jak patrzyłem w taki upal ponad 30st to wychodził gorszy .

Co do wilgotności to wydaje mi sie że cop jest lepszy jak jest wilgotno

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Wtedy idzie sprezarka na wyższej częstotliwości." - o to tego nie wiedziałem

"Co do wilgotności to wydaje mi sie że cop jest lepszy jak jest wilgotno " - mi z kolei wydawało się na, że na odwrót jak jest sucho to lepszy, ale możesz mieć racje - tak mi z obserwacji wynika.

 

Generalnie zadowolony jestem z poboru na CWU, ale lubie ciekawostki jak ten COP, dzięki za odpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalnie idzie na nizszej w celu większej ekonomi .

 

Nie ma takiej zasady, że wyższe obroty = niższy COP. Najwyższy COP jest gdzieś pomiędzy min i max.

 

Moc a więc i obroty w danych warunkach i tak limituje zazwyczaj wężownica - więc wymuszenie zazwyczaj nie wpływa na obroty.

 

To, co tutaj istotne to grzanie wody od niskiej temperatury. Im niższa temperatura na starcie, tym wyższy COP, bo pompa pilnuje dt i na początku tz ma np. 27*. Wraz ze wzrostem temperatury powrotu podnosi tz - i COP coraz bardziej spada.

Dlatego nie warto często dogrzewać - im zimniejsza woda na starcie, tym wyższy COP.

 

"Ogrzała o 20*"... Po długim postoju można zaryzykować stwierdzenie, że temperatura w zasobniku jest w miarę wyrównana (choć na dole będzie niższa, ale niewiele). W codziennej pracy część wody grzejesz od temperatury wodociągowej, a część od 40*+ o ostatnie kilka stopni. Ile której - dokładnie nie wiesz a to, co pokazuje termometr to tylko temperatura w konkretnym punkcie zasobnika a nie średnia. Przez rozwarstwienie informacja bezwartościowa do liczenia ilości ciepła dostarczonego do zasobnika.

 

https://forum.muratordom.pl/entry.php?131939-Do-PC-warto-mie%C4%87-przewymiarowany-zasobnik-Naprawd%C4%99

https://forum.muratordom.pl/entry.php?132709-Dob%C3%B3r-pompy-wg-OZC

Edytowane przez Kaizen
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen akurat mam dobrze opomiarowaną pompę i z tym copem i obrotami jest tak że im cieplej na zeenątrz tym cop jest leprzy przy niższych obrotach (nie mówię ze najniższych) a im zimniej tym bardziej sie przesuwa w kierunku wyższych obrotów.

Co do panasonica i obrotów podczas grzania cwu to jest tak ze ma zależnośc od temp.zewn ale głównie od temp.w baniaku i temp.zadanej.

Jeśli pompa ma do dogrzania mało np.10st i na zewnatrz jest np 20st to startuje i grzeje cwu na 33hz (tak jest przy mojej 7kw seriH)

Jak w baniaku jest wiecej do dogrzania np.20st to startuje odrazu na 44hz gdzies w polowie grzania zjezdza na 40hz i tak juz do konca.

Jak napuscisz jej caly baniak wodociagowej to idzie np.na 55hz a jak wymusisz to idzie na 66hz.

Inne modele mogą a napewno zachowuja sie trochę inaczej bo np.7kw nie wkreca sie ponad 66hz bo jest ograniczona programowo ale juz 9kw pójdzie wyżej .Znowu jak na cwu wymusisz podczas dużych mrozów to tylko na cwu pójdzie ta 7kw nawet i 90hz itp itd .

Książki można pisac a juz przy dwuwentylatorowych to biblię tam jeszcze drugi wentylator się zatrzymuje raz chodzi z dwoma raz z jednym itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen akurat mam dobrze opomiarowaną pompę i z tym copem i obrotami jest tak że im cieplej na zeenątrz tym cop jest leprzy przy niższych obrotach (nie mówię ze najniższych) a im zimniej tym bardziej sie przesuwa w kierunku wyższych obrotów.

 

Dane producentów tego nie pokazują. Pokolorowane COPY najsłabszej pompy z tego posta:

 

attachment.php?attachmentid=451524

Skala porównuje zależności COPu od obciążenia przy tych samych temperaturach A i W - a nie dla całej kolumny. Czyli widać, że generalnie najgorszy COP jest dla obrotów maksymalnych w każdych warunkach.

Najwyższe COPy są na średnich obrotach - niezależnie od temperatury zewnętrznej i zasilania.

 

Jeśli pompa ma do dogrzania mało np.10st i na zewnatrz jest np 20st to startuje i grzeje cwu na 33hz (tak jest przy mojej 7kw seriH)

Jak w baniaku jest wiecej do dogrzania np.20st to startuje odrazu na 44hz gdzies w polowie grzania zjezdza na 40hz i tak juz do konca.

Jak napuscisz jej caly baniak wodociagowej to idzie np.na 55hz a jak wymusisz to idzie na 66hz.

 

A to nie wynika z tego, jaka część wężownicy jest zanurzona w ciepłej, a jaka w zimnej wodzie? Czyli jaka jest temperatura powrotu a tym samym moc odbierana przez wężownicę.

 

To, co piszę to przy założeniu stałych przepływów. Jak PC steruje również mocą pompy obiegowej to komplikuje zrozumienie sytuacji przy dodatkowym parametrze. Ale Panasy chyba mają stałe przepływy?

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No na grzaniu cwu ma stały przepływ i zawsze taki sam.

Jest jeden przypadek jak ustawi sie wysoko cwu tak ze pod koniec grzania na zasilaniu dochodzi do temp.maksymalnej to pompa tak jakby broni sie przed przegrzaniem tzn przed przekroczeniem temp.przy której sie wyłączy i wtedy znacznie przyspiesza obiegówkę.

Ale jak startuje do grzania cwu to nie ma różnicy pomiedzy zasilaniem i powrotem mieli chwile pompką i na zasilaniu i powrocie jest to samo bo nie chodzi spreżarka po czym startuje i odrazu ustala sobie np.te 33hz i tak ciagnie do końca grzania a roznica miedzy zasil a powr zmienia sie i pompa na to nie reaguje.

Będziesz miał nastawione baniak na 48st w baniaku bedzie np.35st i na zewnatrz 20st to bedzie grzala na 33hz jak w baniaku to samo a na zewnatrz -10 to na 50hz.

Jak w baniaku ustawione na 48st a w baniaku np 30st to na 33hz a jak w baniaku 29st to na 44hz.

Co do tabelek to tabelki tabelkami a zycie swoja droga .

Spróbuj zareklamowac ze sie nie zgadza z tabelkami.

U mnie lecą wykresy na bierząco .

I pisałem Ci że nie na najniższych jest lepszy cop ale Ty swoje.

Powiem Ci inaczej moze jak moja 7kw ma zakres obrotów od 19hz do 66hz,to uznajmy ze srednie obroty to 43hz w tabelce masz podane srednie obroty minimalne i maksymalne .

Ale nie wiesz co sie dzieje troche nizej srednich i troche wyzej srednich powiedzmy w zakresie 33hz-50hz i to Ci probowalem przekazac ze cop jest lepszy blizej tych 33hz jak jest gorąco a jak jest zimno to blizej tych 50hz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma takiej zasady, że wyższe obroty = niższy COP. Najwyższy COP jest gdzieś pomiędzy min i max.

 

Moc a więc i obroty w danych warunkach i tak limituje zazwyczaj wężownica - więc wymuszenie zazwyczaj nie wpływa na obroty.

 

To, co tutaj istotne to grzanie wody od niskiej temperatury. Im niższa temperatura na starcie, tym wyższy COP, bo pompa pilnuje dt i na początku tz ma np. 27*. Wraz ze wzrostem temperatury powrotu podnosi tz - i COP coraz bardziej spada.

Dlatego nie warto często dogrzewać - im zimniejsza woda na starcie, tym wyższy COP.

 

"Ogrzała o 20*"... Po długim postoju można zaryzykować stwierdzenie, że temperatura w zasobniku jest w miarę wyrównana (choć na dole będzie niższa, ale niewiele). W codziennej pracy część wody grzejesz od temperatury wodociągowej, a część od 40*+ o ostatnie kilka stopni. Ile której - dokładnie nie wiesz a to, co pokazuje termometr to tylko temperatura w konkretnym punkcie zasobnika a nie średnia. Przez rozwarstwienie informacja bezwartościowa do liczenia ilości ciepła dostarczonego do zasobnika.

 

https://forum.muratordom.pl/entry.php?131939-Do-PC-warto-mie%C4%87-przewymiarowany-zasobnik-Naprawd%C4%99

https://forum.muratordom.pl/entry.php?132709-Dob%C3%B3r-pompy-wg-OZC

 

Już przestań się wymądrzać .Bo jesienią 20r prowadziłeś ze mną pyskówkę Jak podałem że baniak 200L zagrzała PC zużywając- 700W A ile i gdzie jest jakiej wody to tylko chyba ciebie obchodzi. Mnie jak i innych interesuje aby CWU nie brakowało jak potrzebna. I tak za 48 dni PC zużyła 45kWh

DZIĘKUJĘ.TYLE.

PS. CHŁOPIE TY ZEJDŹ NA ZIEMIĘ - i nie rysuj tabelek. Tabelką wierzysz? czy użytkownikom co podają faktyczne zużycia. CO mnie obchodzi COP? Po kiego grzyba on mi potrzebny?

W ubiegłym roku jak chodziła CWU na grzałce to za 15 dni pobrala 98kWh a adekwatnie PC 15kWh

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zmiana tematu :)

 

Wiem, że pare osób tutaj używa automatyki domowej i heishamon. Macie porobione jakieś ciekawe automatyzacje? Detekcję taktowania? Co warto robić a co zrobiliście uznaliście po czasie za bezużyteczny zbytek? To co mi przychodzi do głowy to przełączanie się na harmonogram i pompę puszczoną luzem w zależności od temperatury / taktowania. Lub w przypadku wykrycia taktowania przełączenie na tryb cichy. Pytanie tylko czy warto i co się sprawdza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja aktualnie mam przełączenie temperatury zewnętrznej na dodatkowy czujnik , a tam podłączony otencjometr i ustawione 22 stopnie , przez co mam pewność ,że mi się chłodzenie nocą nie wyłączy...

Mam też zmianę prędkości max obiegówki w zależności czy jest włączona strefa 1 , strefa 2 ,czy obie.

 

Kolega @TBomek miał takie rzeczy poustawiane , jak temperatura była pow. 10 stopni na zewnątrz , to mu się automatycznie Quiet mode 3 włączało , właśnie po to ,żeby ompa od razu z pełną mocą nie startowała.

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...