Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Cześć Panowie,

 

Dawno mnie tu nie było bo z moją PC wszystko jak trzeba, ale od wczoraj hula Panas T-CAP 9 kw u mojego ojca w opcji 100% grzejników.

 

Może ktoś podpowiedzieć jakie macie ustawienia krzywej i delty ? Nie miałem styczności z PC na grzejnikach, a wypadałoby to jakoś ojczulkowi ustawić. Serwis wprowadził podstawowe parametry, niemniej doświadczenie użytkowników to zawsze cenne rady.

 

Na chwilę obecną delta wynosi z tego co pamietam 10 stopni, krzywa była 39 stopni dla 15 i 49 stopni dla -15. Podbiłem dzisiaj tą pierwszą wartość na 43 z racji, że chodziła 24h i nie dobiła do zadanej temp 22 stopni w salonie ( tam stoi salus, który wyłączy PC). Trzeba wziąć pod uwagę, że dom był dość mocno wychłodzony bo 3 dni nie było ogrzewania więc start był od 16 stopni + totalnie zimna piwnica ( montaż pompy, owarte drzwi itp).

 

Z góry dzięki !

 

Nie ma jednego uniwersalnego ustawienia.

 

Ustawienie krzywej zależy przede wszystkim od wydajności zamontowanych grzejników, OZC budynku i komfortowej temp. jaką chce się utrzymać.

Przykładowo Voymar utrzymuje +22,6*C do +23,4*C, a mi powyżej +22,5*C pot kapie z jajec (najbardziej optymalny u mnie przedział to +21,5*C do +22,0*C).

 

Wysoko jest ta krzywa +43*C przy dodatnich temperaturach. To sugeruje, że jest słaba moc grzejników i potrzebują średnich temperatur wody.

Po tygodniu gdy się ustabilizuje temperatura murów, przyjdzie czas na korektę krzywej. Na razie możesz tak zostawić, chyba że dom zacznie się przegrzewać.

 

Przy grzejnikach średniotemperaturowych bezpieczniej zostawić deltę na 10*C. Niższą deltę 7 lub 8*C można ustawić gdy temp. wody nie przekracza +50*C.

 

U siebie mam grzejniki policzone na temp. wody do +45*C.

To krzywą mam +28*C/+15*C do +48*C/-26*C.

Na razie do -15*C to pasowało.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie, że nie da się porównać domów jednak uważam, że część ustawień jest spójna jak np delta. Tam jest z tego co pamiętam ustawione 10 stopni. Co spowoduje zmniejszenie delty na np 5 stopni ? Większą moc grzania przez PC tj. kompresor będzie działał na większej częstotliwości ? Teraz pyrkał sobie na 33Hz bodajże. Przez 24h miała 7 wyłączeń na wcześniejszej krzywej.

 

Żeby było jasne - nie spinamy się o jakieś oszczędności czy cokolwiek innego - po prostu z braku styczności z grzaniem na grzejnikach chciałbym się doedukować i finalnie tak ojczulkowi ustawić, żeby było komfortowo + nie było jakichś cyrków z PC ze bedzie pobierała jakieś kosmiczne ilości prądu albo włączała sie 5x na godzinę ;)

 

CWU 200L - macie puszczone samopas czy harmonogram w 2T ? Narazie śmiga samopas, ale ja akurat u siebie przy 4ce w domu jestem zadowolony z rozwiązania w 2T i super mi się to sprawdza ( mam 300L).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CWU lepiej zagrzać raz na dobę, podbijając harmonogram o określonej godzinie.

Takie grzanie uzyska lepszy COP.

 

U siebie mam taryfę G12W to mam ustawione podbicie temp. na +48*C między 13 a 14 godziną, PC zagrzewa do +50*C.

I histerezę 10*C przy bojlerze 200L na 3 osoby dorosłe, co raczej wodę oszczędzają.

Przez resztę dnia jest pilnowana temp. +44*C z histerezą 10*C.

Zazwyczaj starcza jedno grzanie CWU na dobę. I nawet przy wskazaniu temp. w bojlerze +30*C (czujnik w połowie wysokości bojlera) można było 1 prysznic jeszcze wziąć w komfortowej temp. wody. Grzanie o 13 godzinie z dwóch powodów 1) to tanie okienko w taryfie G12W, a 2) że cieplejsza pora dnia w zimie, to i COP lepszy.

 

Obniżenie delty z 10*C do 5*C daje o chyba 15% wyższą moc grzejną grzejników lub można około o 2*C obniżyć temp. zasilania.

Ale obniżania delty poniżej 10*C nie zaleca się przy grzejnikach, które potrzebują wody powyżej 50*C. Pompka obiegowa pracuje wtedy na wyższych przepływach, sztywna obniżona delta odbije się wtedy na zwiększonym obciążeniu w czasie mrozów.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry wieczór,

Chciałbym podzielić się swoim doświadczeniem, może komuś pomoże, a jak nie pomoże to chociaż niech ugryzie się w język i nie będzie zbędnie komentować.

Mój sprzęt T-CAP 9kW 3F wersja J. Dom 140m2, 20% podłogówka, reszta kalafiory, bufor 100L.

Borykałem się jak większość z Was taktowaniem (tak wiem durny instalator i jeszcze durniejszy inwestor), w łatwy sposób można to zminimalizować. U mnie przy temp zew 9C zaczynają się taktowania, po przełączeniu PC na tryb cichy stopień 3, taktowania zniwelowane do zera. Wyłączam tylko tryb cichy na grzanie wody raz dziennie.

Trochę upierdliwe, ale na 16h pracy 2 włączenia (przejście z CWU na CO) jak wcześniej zapodam mu tryb cichy przy CWU to udaje się jechać bez ani jednego wyłączenia.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z innej beczki. Mam nierdzewny zbiornik cwu 300l z wężownicą 1" o powierzchni 3,2m2. Czujnik temp. w zbiorniku umiejscowiony jest lekko poniżej połowy zbiornika. Ustawione mam grzanie wody do 43°C i deltę 9°C. Dziś z ciekawości sprawdziłem czas grzania wody i zużycie energii na podliczniku. Wyszło mi , że woda grzała się ok.40min i zjadło 1,88 kWh. Jest Oki? Ja to jest u Was? Mam T-cap 9kW 3f.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry wieczór,

Chciałbym podzielić się swoim doświadczeniem, może komuś pomoże, a jak nie pomoże to chociaż niech ugryzie się w język i nie będzie zbędnie komentować.

Mój sprzęt T-CAP 9kW 3F wersja J. Dom 140m2, 20% podłogówka, reszta kalafiory, bufor 100L.

Borykałem się jak większość z Was taktowaniem (tak wiem durny instalator i jeszcze durniejszy inwestor), w łatwy sposób można to zminimalizować. U mnie przy temp zew 9C zaczynają się taktowania, po przełączeniu PC na tryb cichy stopień 3, taktowania zniwelowane do zera. Wyłączam tylko tryb cichy na grzanie wody raz dziennie.

Trochę upierdliwe, ale na 16h pracy 2 włączenia (przejście z CWU na CO) jak wcześniej zapodam mu tryb cichy przy CWU to udaje się jechać bez ani jednego wyłączenia.

 

Pozdrawiam

 

Kilka stron temu przytaczałem te same rozwiązanie dla częstych defrostów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo Tryb cichy 3 to najprostsza metoda na zmniejszenie mocy PC (sprężarka się zmoduluje , ale nie do minimum ) ,więc raz ,że częstość wł/wył się zmniejszy ( a nawet w szczególnym wypadku zminimalizuje taktowanie , bo grzejniki zaczną nadążać odprowadzać produkowane ciepło) , a dwa żadsze defrosty ,bo pc pracuje z mniejszą mocą ,szron też w szczególnych przepadkach może nie zdążyć się osadzić....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Moja krzywa nic ci nie da bo każdy ustawia według własnego domu. ( 38--44*) choć było i niżej lecz ta do grzejników mi odpowiada. Większość sezonu grzewczego zasilanie to max 40*C Jest wysoko biorąc pod uwagę OG. płaszczyznowe

 

Czyli w zasadzie grzejesz na prostej + harmonogram, często musisz zmieniać harmonogram ??

 

Mi brakuje w harmonogramie żeby można było ustawić że dany krok w harmonogramie ma zadziałać w zależności od temperatury zew (+ wtedy przydałaby się możliwość ustawienia większej ilości punktów w harmonogramie). - wtedy do pewnej temperatury (do +3st ) leciało by na krzywej bo jest OK a powyżej wchodziłby harmonogram - pełen automatyzm i można zapomnieć.

Teraz jednak wymaga to albo akceptacji włączeń PC, albo korygowanie +/- krzywej i zmiany w harmonogramie.

 

Dzisiaj po podniesieniu krzywej (30 podniesiona +3) pomimo +8 na zew. PC pracuje od 4:00 do 11:00 bez wyłączenia. Ale muszę wtedy wyłączać PC harmonogramem bo inaczej przegrzeje szałas.

Gdyby leciała bez wyłączenia nocnego (23:00 - 4:00) ciągle na krzywej pracowała by 1-1,5h i 20-30 min przerwy przy takich temp (4-8 st.).

Edytowane przez a.gwozdz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli w zasadzie grzejesz na prostej + harmonogram, często musisz zmieniać harmonogram ??

 

Mi brakuje w harmonogramie żeby można było ustawić że dany krok w harmonogramie ma zadziałać w zależności od temperatury zew (+ wtedy przydałaby się możliwość ustawienia większej ilości punktów w harmonogramie). - wtedy do pewnej temperatury (do +3st ) leciało by na krzywej bo jest OK a powyżej wchodziłby harmonogram - pełen automatyzm i można zapomnieć.

Teraz jednak wymaga to albo akceptacji włączeń PC, albo korygowanie +/- krzywej i zmiany w harmonogramie.

 

Dzisiaj po podniesieniu krzywej (30 podniesiona +3) pomimo +8 na zew. PC pracuje od 4:00 do 11:00 bez wyłączenia. Ale muszę wtedy wyłączać PC harmonogramem bo inaczej przegrzeje szałas.

Gdyby leciała bez wyłączenia nocnego (23:00 - 4:00) ciągle na krzywej pracowała by 1-1,5h i 20-30 min przerwy przy takich temp (4-8 st.).

 

I dlatego z tych samych powodów co Ty, dokupiłem termostat pokojowy.

Na początku bawiłem się harmonogramem i ładnie to można poustawiać, ale w okresach przejściowych, gdzie są duże różnice temperatur to już nie zdaje egzaminu. Nie będę co chwilę latał i dostosowywał harmonogram.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się czy zmiana buforu z 100L na 200L też nie poprawi pracy sprężarki w ciepłe dni. Czy ma ktoś podobne doświadczenie?

 

Bo Tryb cichy 3 to najprostsza metoda na zmniejszenie mocy PC (sprężarka się zmoduluje , ale nie do minimum ) ,więc raz ,że częstość wł/wył się zmniejszy ( a nawet w szczególnym wypadku zminimalizuje taktowanie , bo grzejniki zaczną nadążać odprowadzać produkowane ciepło) , a dwa żadsze defrosty ,bo pc pracuje z mniejszą mocą ,szron też w szczególnych przepadkach może nie zdążyć się osadzić....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dlatego z tych samych powodów co Ty, dokupiłem termostat pokojowy.

Na początku bawiłem się harmonogramem i ładnie to można poustawiać, ale w okresach przejściowych, gdzie są duże różnice temperatur to już nie zdaje egzaminu. Nie będę co chwilę latał i dostosowywał harmonogram.

 

Chyba też to wypróbuję, tylko musze zainwestować w Salusa bo ten Pansowy ma słabą histerezę, +/- 1 stopien to za dużo, widziałem że Salusy mają 0,5 lub 0,25.

Harmonogram tez nie do końca wie co robi, bo nieraz widziałem start sprężarki kilka minut przed wyłączeniem PC zgodnie z harmo.

 

Można by to fajnie dopracować konfiguracyjnie, wtedy jak ktoś jest ogarnięty to sobie PC ustawi na tip-top

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy wątek z tym domem voymara.

 

Jeśli OZC jest 7,8 przy - 20 to punkt w którym minimalna modulowana moc pompy (4,5 kW) osiąga wartość potrzebną do utrzymania stałej temp w domu wypada w okolicy -3 stopnia (zakładając krzywa zapotrzebowania -20/7,8 ; +18/0,0)

 

To teraz wytłumaczcie mi proszę jak ten TCap ma nie taktować przy + 5 czy + 10 stopni na zewnątrz ??

 

U mnie szacowane OZC to ~6-6,5 wg ciepłowłasciwe, ale z obserwacji pracy PC i z wypracowanej krzywej grzewczej wychodzi że raczej między 5,5 a 6,0.

Przykładowo dla temp -13 PC dawała ~3,6-4,0 kw na częstotliwości 37-45 Hz,Oczywiście po defroście chwilowo było więcej, mam na myśli ustabilizowaną pracę.

Dla temp > 4stopnie zaczyna się wyłączać. Z tym że praca wygląda tak że pracuje 1-1,5 h i wyłącza się na 0,5 h.

Cały czas w domu mam niecałe 23 stopnie.

 

Błędne rozumowanie.

A po 2 to to ,- że Ja podawałem ( -25*C ) i 22,6--23,4*C wewnątrz.

Sprawa kolejna Jak to ma taktować ??? Jak PC np. moduluje do 3,5kW a moc grzejników przy np. 36--37*C to 4kW Moc grzejników ma być większa nic Moc PC do min.modulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z innej beczki. Mam nierdzewny zbiornik cwu 300l z wężownicą 1" o powierzchni 3,2m2. Czujnik temp. w zbiorniku umiejscowiony jest lekko poniżej połowy zbiornika. Ustawione mam grzanie wody do 43°C i deltę 9°C. Dziś z ciekawości sprawdziłem czas grzania wody i zużycie energii na podliczniku. Wyszło mi , że woda grzała się ok.40min i zjadło 1,88 kWh. Jest Oki? Ja to jest u Was? Mam T-cap 9kW 3f.

 

To już też opisywałem 2 lata temu.

Zrób na próbę na tydzień tak

termometr załóż jak najwyżej się da nawet 20cm od górnej wysokości zbiornika Nie wiem na ile osób grzejesz CWU ? Ale niech będzie że dla 3 osób

Ustaw grzanie na 45*C i spadek 5*C PC dogrzeje do 45*C ale zanim wężownica ostygnie to jeszcze i tak 3*C dobije Tak że realna będzie 48*C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dlatego z tych samych powodów co Ty, dokupiłem termostat pokojowy.

Na początku bawiłem się harmonogramem i ładnie to można poustawiać, ale w okresach przejściowych, gdzie są duże różnice temperatur to już nie zdaje egzaminu. Nie będę co chwilę latał i dostosowywał harmonogram.

 

Dokładnie tak jak piszesz.

Mając same grzejniki i T-CAP, oraz ciepły dom, to jedyne rozwiązanie, a przynajmniej w moim przypadku to

Pompa pracuje na termostacie pokojowym z histerezą 04st/c, a na noc obniżona o jakieś 08 st/c. To powoduje, że jak jest ciepło na dworze, to w porze nocnej pompa ma przerwę. Jak jest rano podbicie, to pompa pracuje z 1h i się wyłącza, 25min przerwa i od nowa, aż osiągnie zadaną w domu i już wtedy termostat ja wyłącza, raczej jeden cykl na 1h.

Do tego włączony tryb cichy nr 3 ale tryb cichy ustawiony w harmonogramie, jak grzeje wodę ( tez w harmonogramie ) to pracuje z pełna parą.

To ustawienie z trybem cichym dopiero załączyłem od m-ca, ale widać, że sie sprawdza.

 

W moim przypadku temperatura w domu jest ciagle taka sama, w dzień ok 22.5, w nocy 21.8, nic nie zmieniam, nic nie zmieniam od lat, chyba, że w ramach testów i dla zabawy.

Ale nie da się mając tylko grzejniki, ciepły dom i tego T-CAP, żeby to pracowało ciągle w temperaturach dodatnich, w moim przypadku od temperatur powyżej 2st/c.

Ale nie mogę powiedzieć, że mi to taktuje, lub źle pracuje. Po prostu pompa pracuje w cyklach.

 

Mając 20% podłogówki, lub PC zwykłą jednowentylatorową, lub zimny dom to tę pracę można wydłużyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Błędne rozumowanie.

A po 2 to to ,- że Ja podawałem ( -25*C ) i 22,6--23,4*C wewnątrz.

Sprawa kolejna Jak to ma taktować ??? Jak PC np. moduluje do 3,5kW a moc grzejników przy np. 36--37*C to 4kW Moc grzejników ma być większa nic Moc PC do min.modulacji.

 

Grzejąc non stop PC na jak najmniejszej temp. zasilania (krzywej) która umożliwia utrzymanie oczekiwanej temperatury w domu w pewnym zakresie temp zew. PC musi zacząć taktować - gdzie tu błędne rozumowanie ?

Podnosząc krzywą trzeba zacząć ograniczać czas dostarczania tego ciepła do domu bo zacznie się przegrzewać.

 

Taktowanie zaczyna się kiedy moc minimalna do której jest w stanie zmodulować się PC jest większa od mocy dostarczanej przez system ogrzewania w danych parametrach (temp, wody, temp, zew, temo, wew), ale jeśli ta dostarczana moc jest większa od zapotrzebowania budynku w danej temp (i mniejsza od mocy grzejników - PC nie taktuje) to zaczyna się podnosić temp w domu, i teraz albo wyłączamy PC harmonogramem albo termostatem pokojowym.

 

Jak nie wyłączymy PC to PC nie będzie taktowała ale temp w domu będzie rosła aż osiągnie się równowagę pomiędzy temp pomieszczeń, strat ciepła i dostarczanego ciepła - np. 26 stopni.

Imho nie ma innej możliwości że gdybyś grzał ciągle na grzejniki podając 37 stopni to przegrzejesz dom przy temp +10.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dobrze zrobionej instalacji ( CO ) wystarczy buforek ( sprzęgło 50L ) i wszystko będzie pracować---Pracować a nie taktować.

 

Kolego, coś sie czepił tego bufora i tych źle wykonanych instalacji.

100 raz ci powtarzam, w ciepłym domu i z grzejnikami, nie będzie to pracowało ciągle, jak na dworze dodatnie temperatury.

Chyba i tu sie nie obrażaj, że ma się taki ,,durszlak.. jak twój.

 

Co nie umiesz czytać. Kolega ,,a,gwozdz,, ma bufor 100l, pompę ciepła PC jednowentylatorową 7kW i też mu to nie pracuje ciągle. Bo ma same grzejniki i bardzo ciepły dom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załączeniu wykres pracy PC z grudnia 2022 gdzie w nocy było -13st, oraz wykresy mocy PC 5 i 7 kw J + krzywa jaką udało mi się wypracować podczas obserwacji pracy.

Obecna krzywa jest dobrana w punkt niecałych 23 stopni w domu i sprawdza się rewelacyjnie, niemniej dla +3 i wyżej PC zaczyna na niej przerywać pracę.

 

Przy doborze PC wychodziła temp włączania grzałki w okolicach -9/-10 stopni, w rzeczywistości przy -13 prze kilka godzin się nie włączyła, generalnie jest włączona, obecnie mam 2h pracy grzałki nastukane przy defrostach. Czy myslicie że PC 5kW J dała by radę ? przy założeniu że nie mam nic przeciwko pracy grzałki od okolic tych -10 stopni, a na plusie na zewnątrz mogła by zejść spokojnie dużo niżej ??

Grzanie wykres grudzień 2022 -13.jpg

Krzywa konfiguracja.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem do jakiej min mocy na zasilaniu jest w stanie zejść PC 5kW, ale myślę, że 22hz też będzie 0.4kW . Syn ma all in one 7kW a w niej niżej nie zejdzie, a max daje prawie 10kW jak zaczyna grzać, tak, że myślę, że to sa te same sprężarki, ograniczone elektroniką.

A wszystko co byś uzyskał, to pewnie może częściej musiał byś użyć grzałki, ale być może 5kW może zejść niżej, wtedy by to sie u ciebie bardziej sprawdziło.

Szkoda, że nie masz podłogówki, bo przy szkieletówce i grzejnikach to słabo to wygląda. Brak akumulacji i nawet praca w cyklach niewiele pomoże.

Nie chcę być złym doradcą, ale nawet niewielkie ogrzewanie płaszczyznowe lepiej by się sprawdziło ( ścienne, podłogowe ), ale wiem jak już jest wykończone...

Dlatego ustaw se pod komfort i niech to grzeje, a że się częściej będzie wyłączać, komu to szkodzi, za chwilę słońce zaświeci i pompa ci sie wyłączy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...