Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Aranżacja ogrodu


Recommended Posts

ja a raczej mój mąż bardzo zainteresowany :) poproszę jeśli to nie kłopot

 

Po dokonaniu pomiarów i umiejscowieniu wędzarni w terenie, wykonałem wykop – ok. 20 cm głębokości. Został on wypełniony żwirem i tłuczniem do wysokości ok. 5 cm. Po zrobieniu szalunku z desek ,wypoziomowaniu go i dokładnym sprawdzeniu wszystkich wymiarów ( szczególnie przekątne muszą być równe ) wykonałem zbrojenie.

 

20120412283.jpg

 

20120412285.jpg

 

Do wykonania zbrojenia użyłem żebrowanych prętów zbrojeniowych o średnicy 10 mm. Ilość prętów: 7 długich, 10 krótkich.

Pręty wiązane miękkim drutem stalowym.

Po 2-3 dniach można zdjąć szalunek a po około tygodniu, 10 dniach przystąpić do dalszych prac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Murowanie

Ja zacząłem od zdobycia drzwiczek, gdyż od tego zależy wielkość otworu paleniska a w skrajnym przypadku, to znaczy przy bardzo dużych drzwiczkach, być może także wielkość samego paleniska. Ja kupiłem drzwiczki na Allegro za 50 pln.

 

20120511472.jpg

 

Wędzarnia w większości wykonana jest z cegły dziurawki (lepsza izolacja, niższa cena 2,2 zł/szt). Niektóre fragmenty z cegły pełnej (4,5 zł sztuka)

Do murowania używałem specjalnej zaprawy do murowania i fugowania klinkieru.

Uwaga: pierwsza warstwa jest bardzo ważna gdyż na niej będzie wznoszona cała pozostała konstrukcja. Dlatego należy dokładnie sprawdzić wymiary, kąty proste i jej poziom. Dopóki zaprawa jeszcze nie związała, możliwe jest przeprowadzenie korekt. Z każdą kolejną warstwą trudniej jest naprawiać błędy.

 

20120513491.jpg

 

W ogóle, cały czas należy posługiwać się sznurem murarskim, poziomicą, łatą

Do właściwego dobijania cegieł używałem młotka gumowego.

Przewód dymowy składa się z czterech modułów– czarnej rury kominkowej z Castoramy. Idzie pod skosem w stronę komory wędzarniczej. Różnica wysokości wynosi 1 cegła+spoina. Dół rury oparty jest w komorze paleniska na jednej warstwie cegieł a góra rury w ściance komory schowka na dwóch warstwach. Należy pamiętać o kupnie jednego modułu z szybrem – bardzo ważny element – bez niego praktycznie nie będzie możliwa regulacja temperatury i ilości dymu.

20120513492.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dolny pierwszy rząd cegieł otworu na drzwi schowka wykonany jest z cegły pełnej. Dotyczy to także komory wędzarniczej. Dlaczego? Ze względów estetycznych. Bo będą one później, po otwarciu drzwi, widoczne. Palenisko niekoniecznie, bo i tak będzie przykryte cegłą szamotową.

W czasie oczekiwania na związanie się wylewki zająłem się wykończeniem domku wędzarniczego – malowaniem oraz zabezpieczeniem dachu . Ponieważ akurat miałem u siebie ekipę zakładającą dach w naszym domu – poprosiłem dekarzy o pomoc ;)

I oto co udało się uzyskać

 

20120531552.jpg

 

20120531553.jpg

 

20120531554.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadproża - nad schowkiem, nad komorą wędzarniczą, nad drzwiczkami paleniska wykonałem skręcając ze sobą cegły

 

20120628689.jpg

 

Aby przygotować takie nadproża musiałem kupić gwintowane pręty M10, garść nakrętek M10 i po garści podkładek "10"- tych normalnych i tych o większej średnicy.

Po rozplanowaniu nadproża (pamiętać o prawidłowym wiązaniu cegieł w murze) należy cegły przewiercić wzdłuż osi wiertłem widiowym fi 12mm, po czym skręcić razem, stosując nakrętki i podkładki ażeby uzyskać dystanse pomiędzy cegłami o wielkości 11-13 mm.

Skutkuje tylko metoda kolejnych prób, ponieważ nadproża muszą być dosyć precyzyjnie wmurowane w boczne ścianki - nie mogą ani wystawać ani być za krótkie.

Przystąpiłem do murowania kolejnych warstw komory pieca i osadzenia drzwiczek

 

20120610614.jpg

 

20120618637.jpg

 

20120618640.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymurówkę wykonałem z cegły szamotowej połówkowej o wymiarach 230x115x32 mm. Jako zaprawy użyłem wymienionej wcześniej, gotowej, zduńskiej zaprawy szamotowej. Wymurówka powinna być szczelna (podobno doświadczony zdun nie używa kielni tylko ręki, do murowania oczywiście!) i być na równo z piątą warstwą cegieł.

Uporawszy się z dwoma nadprożami i wymurówką paleniska położyłem szóstą warstwę, tym razem z cegły połówkowej- nie udało mi się takiej kupić – więc ciąłem całe cegły na pół 

 

20120623659.jpg

 

 

Jak widać na powyższym zdjęciu jest już wymurowany strop – zbudowałem sobie szalunek – i na nim oparłem do czasu zastygnięcia strop . Trzeba pamiętać że elementy szalunku muszą być małe i swobodnie wyjść przez drzwiczki pieca .

Ta szósta warstwa stanowi swojego rodzaju szalunek, w który , po związaniu, zostanie wylany strop nad całością, tj. schowkiem, przewodem dymowym i paleniskiem.

Murując warstwy kanału dymnego , skróciłem rączkę szybra i wstawiłem ją w wycięty w cegle kanał

 

20120624670.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

plan.jpg

 

zestawienie materiałów i przybliżone koszty

 

Dziurawka – 120 szt Pełna – 40 szt ½ - 55 szt

 

 

1. wylewka – 6 worków x 6,50= 39

2. cegła klinkierowa – 750

3. drewno na „domek” wędzarniczy – 150

4. rury do kanału dymnego ( w tym jedna z szybrem ) – 150

5. wylewka stropu – 2 worki x 6,50 = 13

6. 6 worków spoiwa do cegieł 6x30 = 180

7. cegła szamotowa 50 x 2,70 = 135

8. zaprawa do szamotu 1worek x 30

 

= 1445+ 50 za drzwiczki

Edytowane przez SKula
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma co się bać ;)

ja też pierwszy raz murowałem - najważniejsze to dobry i rzetelny projekt

i staranne wykonanie

 

pewnie że można zrobić wędzarnią z beczki - ale ja chciałem żeby wędzarnia była fajnym a nawet reprezentacyjnym

elementem ogrodu i stąd inny pomysł na wykończenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zostałem poproszony o wyjaśnienie - jak zaplanować i wykonać rabatę

na tyle ile potrafię odpowiem

jeśli będą jakieś błędy - poprawcie mnie ;)

 

Mając przed sobą projekt ogrodu wykonany samodzielnie lub przez wyspecjalizowanego architekta krajobrazu wytyczenie i założenie rabaty jest proste. Na podstawie szczegółowego opisu przenosimy z papierowego planu kształt oraz umiejscowienie rabaty i umieszczamy na niej wyrysowane i zaplanowane rośliny. Problem zaczyna się jeśli nie mamy tego planu i samodzielnie chcemy podołać takiemu wyzwaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczynamy od podstawowych rzeczy : ustalenia gdzie ma być zlokalizowana rabata, jaki ma mieć kształt, jakie panują w tym miejscu warunki glebowe i świetlne oraz jakie chcielibyśmy zasadzić tam rośliny. Pamiętajmy by nowa rabata wpisywała się w ogólną koncepcję ogrodu , a jeśli ma być samodzielna także w otaczającą przyrodę. Pamiętając o tych rzeczach zaczynamy jednak od planu. Zróbmy zdjęcia tego miejsca, narysujmy je sobie , poszukajmy interesujących nas roślin i poczytajmy o ich wymaganiach i o tym jak się rozwijają i rosną. To ważne wiadomości jeśli chcemy niknąć błędów i późniejszego przesadzania za gęsto posadzonych krzewów czy kwiatów. Na kartce w wyznaczonej skali ( karka w kratkę lub milimetrowy papier ) narysujmy zwymiarowany obszar działki . Potem wyznaczmy kształt rabaty Korzystajmy ze swoich rysunków lub też najprostszych programów dostępnych w sieci, aby stworzyć wizualizację miejsca, które projektujemy:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...