Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Z tego co piszesz Nilsan żeby wyrównać temp.pomiędzy górą a dołem grzejnika to nawet przy tym kotle co mam musiałbym zwiększyć obroty pompy z 1 na 2 bieg.U mnie grzejniki w 3/4 od góry są ciepłe a dalej zimne,wszystkie równo.Przed założeniem uproszczonego zaworu mieszającego różnica temp. pomiędzy zasilaniem a powrotem wody na kotle była jakieś 35*C. Zasilanie 60*C,powrót 25-28*C.Teraz różnica najwyżej 15-17*C.Spróbuję dzisiaj zrobić eksperyment i pompę podłączę w gniazdko sterowania dmuchawą bo i tak jest nie używane.Zobaczymy jak to działa,czy uda się płynnie regulować przepływ bez dławienia na zaworach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

art

 

Raczej nie polecałbym takiego rozwiązania, bo rozwalisz pompę.

Mnie chodziło o to, żeby była jednakowa różnica temperatur pomiędzy górą i dołem na każdym grzejniku po regulacji.

Rozumiem, że miałeś na myśli bypass jako zawór 3D uproszczony.

Spróbuj podnieść o jeden stopień prędkość obrotową pompy i poprzydławiaj grzejniki opisaną przeze mnie metodą. Dobierzesz w ten sposób nowy punkt pracy pompy z trochę większym przepływem i wysokością podnoszenia od obecnego i obniżysz trochę temperaturę na kotle, zwiększając jednocześnie o 5*C dT na kotle. Powinno to poprawić wydajność cieplną grzejników bez szkody dla kotła. Jednocześnie zwiększ przepływ PP+PW, dla skompensowania spadku temperatury na kotle, chyba że z twojego wymiennika nic już więcej się nie wyciśnie.

 

nilsan

Edytowane przez nilsan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już zdążyłem rozłączyć.Pompa chodzi,można regulować ale...... jest problem bo cały czas słychać lekkie warczenie z pompy.Przypuszczam ze jest to wina sterownika.Muszę znaleźć w gratach sterownik obrotów do wiertarki.Kiedyś to stosowałem do wiertarki jednobiegowej,może się sprawdzi.Czego nie można robić to regulować pompy na 1 biegu tylko i wyłącznie na 3.Przypuszczam że przy sterowniku od wiertarki nic się jej nie stanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Linka nie podam bo to produkcja pana Waldka,garażowa.Trochę kociołek usprawniony w kierunku dolnego spalania z możliwością przejścia na górne.Orientacyjne wymiary parę postów wyżej.Powierzchnia czynna z moich obliczeń 2,8m2.Wewnętrzny płaszcz wodny blacha 6mm,zewnętrzna 4mm.Ruszt oryginał długość 48 cm,szerokość 30,zmniejszony pod pierwszym wymiennikiem i na bokach cegłami szamotowymi do wymiaru dł.28cm szerokość 24cm.Szczelina pod pierwszym wymiennikiem wysokość 8cm,szerokość 24cm.Typowego palnika nie udało mi się zrobić bo za pierwszym wymiennikiem jest tylko 5,5cm i brak dostępu od góry.Komin wys.ok.9m,cegła zwykła wymiar w środku 17X17cm.Ciąg dobry nawet w upalne czy deszczowe dni.W obiegu ok.190-200l wody.Grzejnik Galant dwupłytowe wszystkie wysokość 60cm.Długości to 6X200cm,1X120cm,1X100cm,2X80cm,1X60cm.Parametry instalator obliczał dla 55*/45*/20*C.Wychodziły mniejsze grzejniki ale kupowałem je pod koniec roku i te po 200cm dostałem w cenie 120cm.Moc z obliczeń wychodzi 13,2 KW:confused: Edytowane przez art23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

art

 

Przeliczyłem moc zainstalowaną dla podanych przez ciebie parametrów:

 

55/45/20 -> 14227 W -> V = 1,239 m3/h

 

Wynika z nich, że powinieneś spokojnie tym kociołkiem ogrzać swoją chałupkę.

Jeżeli powierzchnia wymiany ciepła wynosi 2,8m2, to powinieneś z niego wycisnąć ok. 26-28kW.

Najprawdopodobniej przedobrzyłeś ze zmniejszaniem paleniska i wykładaniem ścianek kotła szamotem, przez co nadmiernie zredukowałeś moc kotła.

Komin masz ok. Ciąg pewnie też.

Sam wyciągnij z tego wnioski.

 

nilsan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ eksploatacja kotłów stałopalnych GS wiąże się z koniecznością każdorazowego rozpalania wsadu paliwa, pomyślałem że może ciekawym rozwiązaniem mógłby być kocioł DS z palnikiem ceramicznym (DS-PC), możliwy do wykonania we własnym zakresie, który połączyłby zalety spalania GS i DS. Inspiracją dla tego projektu był kocioł kolegi hes’a i linki załączone na tym wątku przez kolegę art23. Idea nie jest nowa, ale dotychczas nikt na tym forum nie zaprezentował gotowego rozwiązania krok po kroku. Kocioł z palnikiem ceramicznym dedykowany jest do spalania zarówno węgla jak i drewna metodą DS. Do budowy wszystkich elementów składowych palnika wykorzystano płytki szamotowe gr. 3cm.

 

Poniżej pokazany jest przekrój przez kocioł w pełni ukończony.

 

http://img819.imageshack.us/img819/6298/kociodspc.jpg

 

Przed przystąpieniem do wykonania kotła w wersji DS-PC należy z istniejącego kotła wymontować ruszt żeliwny.

Na spodzie kotła układamy na całej powierzchni płytki szamotowe.

Na tak wykonanym podłożu wykonujemy popielnik i kanały spalinowe z dociętych płytek szamotowych rys. W-A.

 

http://desmond.imageshack.us/Himg861/scaled.php?server=861&filename=kociodspca.jpg&res=medium

 

Na kanałach spalinowych i popielniku układamy dolną część palnika ceramicznego wykonaną z odpowiednio dociętych dwóch płytek szamotowych rys. W-B, którymi zamykamy od góry popielnik i kanały spalinowe, pozostawiając wolną przestrzeń z prawej strony na pionowy kanał spalinowy.

 

http://desmond.imageshack.us/Himg685/scaled.php?server=685&filename=kociodspcb.jpg&res=medium

 

Na dolnej części palnika ceramicznego stawiamy pionową ściankę kanału spalinowego, zamykającą przestrzeń pomiędzy pierwszą półką WC i podstawą palnika ceramicznego. W celu zabezpieczenia ścianki przed przemieszczaniem się pod naporem paliwa, montujemy elementy dystansowe pokazane w prawym górnym rogu rys. W-C, wykonane z płaskownika stalowego 50x10mm.

 

http://desmond.imageshack.us/Himg337/scaled.php?server=337&filename=kociodspcc.jpg&res=medium

 

Następnie na podstawie palnika montujemy cztery marki z płaskownika 50x5mm w pobliżu gardzieli palnika, ustalające wysokość dyszy PW palnika oraz w narożach dwie rury 50x50x3mm, dostarczające powietrze PW do dyszy palnika po obu stronach jego gardzieli, pokazane na rys. W-D.

 

http://desmond.imageshack.us/Himg94/scaled.php?server=94&filename=kociodspcd.jpg&res=medium

 

W dalszej kolejności z płytek szamotowych wycinamy kliny, na których wspierać się będzie pokrywa palnika ceramicznego, tworząc w ten sposób kanały dla przepływu powietrza PW z pionowych rur do gardzieli palnika ceramicznego rys. W-E.

 

http://desmond.imageshack.us/Himg138/scaled.php?server=138&filename=kociodspce.jpg&res=medium

 

Na koniec z dwóch płytek szamotowych dociętych jak na rys. W-F, wykonujemy górną część palnika ceramicznego, zamykającą dysze powietrza PW. Bezpośrednio na nich układane będzie paliwo. Płytki ułożone są ze spadkiem o kącie nachylenia w kierunku gardzieli wynoszącym 15*.

 

http://desmond.imageshack.us/Himg96/scaled.php?server=96&filename=kociodspcf.jpg&res=medium

 

Klapkę powietrza PP+PW przekładamy z drzwiczek popielnika na drzwiczki zasypowe. Będzie ona dozowała równocześnie oba strumienie powietrza. Powietrze PP przedostając się od góry poprzez całość zasypu paliwa będzie podtrzymywało proces zgazowania paliwa w pobliżu gardzieli palnika ceramicznego, natomiast powietrze PW podgrzane w wyniku zmieszania z produktami zgazowania gromadzącymi się nad zasypem paliwa, transportowane będzie dwoma rurami do dyszy PW w palniku po obu stronach gardzieli palnika, podlegając po drodze dalszemu podgrzaniu i przy okazji usuwając nagromadzone produkty zgazowania paliwa z przestrzeni pod pierwszą półką WC kotła.

Tak w skrócie wygląda budowa i zasada działania kotła DS-PC.

 

Zaprezentowane rozwiązanie jest projektem koncepcyjnym i nigdy nie było testowane, ale podobne rozwiązania występują w produkowanych kotłach na paliwa stałe. Może wymagać modyfikacji w celu dostosowania go do konkretnego typu kotła.

 

nilsan

Edytowane przez nilsan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaprezentowane rozwiązanie jest projektem koncepcyjnym i nigdy nie było testowane, ale podobne rozwiązania występują w produkowanych kotłach na paliwa stałe. Może wymagać modyfikacji w celu dostosowania go do konkretnego typu kotła.

 

nilsan

 

Pozwolę sobie się wtrącić.

Witam.

po pierwsze, myślę, że powietrze pierwotne i wtórne trzeba dawkować osobno, po drugi w tym układzie rozpali się cały zasyp.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie się wtrącić.

Witam.

po pierwsze, myślę, że powietrze pierwotne i wtórne trzeba dawkować osobno,

 

W kotłach Stropuva podawane jest razem w podobny sposób i działa pierwszorzędnie.

 

po drugi w tym układzie rozpali się cały zasyp.

pozdrawiam

 

Z moich doświadczeń z kotłami stałopalnymi wynika, że nie, ale więcej na ten temat jest w stanie powiedzieć kolega hes.

 

nilsan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciał- nie chciał, wypadałoby zabrać głos...

 

Cóż, podana przez nilsana koncepcja niewiele ma wspólnego z moim prymitywem (który zresztą dzielnie sobie radzi przy obecnych mrozach).

Zdaje się, że to na rysunkach to odpowiedni kocioł do zgazowania (i spalania) drewna, "Atmos" jakby momentami podobny.

 

Tak, przy takim podawaniu powietrza od góry rozpali się dość szybko cały zasyp. Jestem za rozdzieleniem strumieni PP i PW.

Edytowane przez hes
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie Wszystkich Uczestników dyskusji!

Bacznie obserwuję obydwa wątki tj. Ekonomiczne spalanie węgla kamiennego i paliw stałych.

Zainteresował mnie pomysł Nilsana z tzw. KPW+D i mam w tym kontekście pytanie, bo jak mi się wydaje znalazłem podobne rozwiązanie w kotłe Heiztechnik Q HIT, który jest jednym z głównych kandydatów do mojej kotłowni, obok Ogniwa S6WC i Per Eko KSW/Zębiec KWP.

Co sądzicie o takim doprowadzeniu powietrza wtórnego spod rusztu, na tylnej ściance kotła? Wcześniej już ktoś pisał, że podobny patent zastosował w Defro, o ile dobrze pamiętam. Coś podobnego można też było czasem spotkać w niektórych piecach kaflowych.

 

Przekrój kotła z boku:

http://ogrzewanietanie.pl/QHIT%20PLUSprze.jpg

 

Tylna ściana z profilem powietrza wtórnego (s. 2):

http://www.heiztechnik.pl/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=57&Itemid=35&lang=pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hes

 

Sam się nad tym zastanawiałem, ale wydaje mi się że ciąg kominowy zablokuje możliwość rozpalenia się wsadu od góry. Sam pisałeś, że w swoim rozwiązaniu rozszczelniasz pokrywę zasobnika paliwa, żeby napływające z zewnątrz powietrze usuwało gromadzące się pod nią gazy. Chyba, że coś źle zrozumiałem.

Podobnie odbywa się to w moim rozwiązaniu. Czy jest w nim możliwe spalanie tylko drewna, sądzę że nie. Podobne rozwiązanie tyle, że z parabolicznym palnikiem stosuje w swoich kotłach Buderus.

 

nilsan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...