Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

spoko :)

można ale ja chce podłączyć to gotowe rozwiązanie do małego reku i zobaczyć co będzie przez zimę :)

 

Gdy będzie słońce to zadziała i nie będzie zamarzał wymiennik, gdy słońca nie będzie to nic ci to nie da. Jeżeli też oczekujesz większych zysków przy słońcu, to muszę cię rozczarować. Rekuperator skutecznie je obniży. Przy tak małej wymianie zimą gra nie warta raczej świeczki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 5,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gdy będzie słońce to zadziała i nie będzie zamarzał wymiennik, gdy słońca nie będzie to nic ci to nie da. Jeżeli też oczekujesz większych zysków przy słońcu, to muszę cię rozczarować. Rekuperator skutecznie je obniży. Przy tak małej wymianie zimą gra nie warta raczej świeczki.

 

Chcę zobaczyć jak to będzie przy -20 w słoneczny dzień :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak z nowości :)

To kto słyszał o rekuperatorze który ma odzysk do 127%

Ciekawe jak kocioł kondensacyjne kotły i ich 109,8%

 

Ja słyszałem i kupiłem taki (Mitsu). Tylko że to nie jest do końca tak jak piszą. Ponieważ większość rekuperatorów nie ma możliwości odzysku wilgoci, oblicza się tylko sprawność temperaturową. Przy sprawności temperaturowej rzędu 90% sprawność odzysku energii cieplnej jest na poziomie około 60%. Gdyby sprawność temperaturowa wymiennika tradycyjnego wynosiła 100%, jego sprawność energetyczna byłą by w okolicach 65%. W wymienniku entaliptycznym przy sprawności temperaturowej rzędu 88%, sprawność energetyczna jest na poziomie 82%. Wynika to z zasady jego działania. Z prostej proporcji wynika, że sprawność energetyczna jest na poziomie 126% teoretycznej maksymalnej możliwej do osiągnięcia sprawności energetycznej wymiennika tradycyjnego.

 

Podobnie w kotle kondensacyjnym. Problem wynika z tego, że sprawność kotła oblicza się względem wartości opałowej a nie ciepła spalania. 90% osób nie odróżnia tych dwóch wartości. Ciepło spalania = cała energia uwolniona w reakacji chemicznej. Wartość opałowa = (ciepło spalania) - (energia uwięziona w parze wodnej). Tradycyjne kotły nie potrafią odzyskać energii z pary zawartej w spalinach. Kiedyś uważano więc, że sprawność 100% oznacza odzysk energii z paliwa równy wartości opałowej. W chwili gdy pojawiły się kotły kondensacyjne, świat stanął na głowie, bo okazało się, że można mieć odzysk ciepła większy niż wynosi wartość opałowa. I tak właśnie powstało nasze perpetum mobile. Ciepło spalania gazu ziemnego - około 42MJ, wartość opałowa -około 32MJ. Sprawność kondensatu w sensie fizycznym (liczona wzgl. ciepła spalania) - 81,5%. Sprawność tradycyjnego kotła w sensie fizycznym - 67%. Sprawność obu liczona względem wartości opałowej - odpowiednio 107 i 88%.

 

 

Pozdrawiam

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile mądralo kosztuje według ciebie dobry reku?

 

Wklejam kawałek oferty od dystrybutora:

"Cena na rekuperator Stork 350 Luxe (ze sterownikiem CC Ease) to 7300 netto (z 8% VAT 7884,00zł)

Cena na rekuperator BRINK 400 Excellent (ze sterownikiem IB – Tron 3100FAN-BL-12V) to 6200 netto (z 8% VAT 6696,00zł)"

 

Stork to już właściwie najwyższa półka... Jest to odpowiedź na mojego maila, którego również wklejam:

"Witam,

 

znam już chyba wszystko na rynku - jest ze 30 marek + bezmarkowe... Szukam czegoś dobrego z wymiennikiem krzyżowo-przeciwprądowym żeby rzeczywista sprawność była powyżej 80%. W wymiennikachych krzyżowych wychodzi 50-60%, a Berluf pobił konkurencję i pisze takie głupoty w kartach, że aż ciarki po plecach przechodzą. Zawyżają parametry bardzo dużo, a wydajność rzeczywista modelu Daytona 350 przy zwykłych parametrch schodzi nawt poniżej 50%.

 

najbardziej myślę o:

1. Stork 350

http://allegro.pl/rekuperator-storkair-comfoair-350-luxe-na-raty-i1728054739.html

2. ITHO ECO 4

http://www.itho.co.uk/products/ventilation/mechanical-extract-ventilation-with-heat-recovery/hru-eco-4

3. Brink HR Large

http://www.brinkclimatesystems.nl/International/Ventilation/Products/Centraal-ventileren/Renovent-HR.aspx

4. Brink 400 Excellent

http://allegro.pl/rekuperator-renovent-brink-400-excellent-nowosc-i1739177129.html

5. Orcon

http://www.orconventilation.com/shop/en/professionals/woningbouw/eengezinswoning/balansventilatie-met-wtw/hrc-balansventilator-met-wtw/hrc-400-4bp-warmteterugwinunit-excl--frame

 

Najciekawsze jest to że na tym samym wymienniku co Stork 350 jest ITHO Eco4- model RS 160 firmy RECAIR:

http://www.recair.nl/nl/terugwinning-sensibele-warmte/rs160/

i też ma najlepsze silniki prądu stałego, więc jest dość ciekawym rozwiązaniem."

 

Ostatecznie kupiłem ITHO za 5100 PLN brutto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przecież to są tylko cyferki na papierze ...

samym GWC zrobisz 50% oszczędności na podgrzaniu powietrza wentylacyjnego...

super wydajną centralą 90%...

przeliczając na kasę to są tylko marne grosze oszczędności ( różnica między 50 a 90% )przy podgrzewaniu powietrza wentylacyjnego...

to samo dotyczy pierwszego lepszego zdechlaka o sprawności 60% za 1500 zł, a wypasioną centralą 90% za 8-10 tys.

żeby podjechać po bułki do sklepu to nie trzeba kupować SUV-a;)

 

Witam,

 

samym GWC nie zrobisz 50%, bo przy temp. 5-10 stopni na jesieni GWC w ogóle nic nie da bo sam będzie miał z 8 stopni; potem przy np. -2 stopniach poda Ci temp. +6, przy -10 poda +4, przy -20-30 poda około +2 do -4 stopni, więc rola reku jest bardzo duża. Zaletą reku jest to że podaje temperature tylko kilka stopni niższą od wylatującej z pomieszczeń. GWC najwięcej daje przy dużych mrozach, a reku daje dużo w każdych warunkach i to jest różnica.

 

Samo GWC moim zdaniem to poniżej 30% i GWC można traktować jako dopełnienie reku zimą i super sprawa (niepotrzebna klimatyzacja) latem. Miedzy 30% i 90 % zrobi Ci się już wtedy 60% róznicy a to bardzo dużo.

 

"Zdechlak" za 1500zł to sąwłaśnie cyferki na papierze. Wydajność rzędu 30, może 40%; za mała wydajność, żeby wystarczająco wentylował, silniki prądu zmiennego pewnie bez regulacji z beznadziejną wydajnością (żrące prąd niesamowicie), a o wymienniku już nie wspomnę co to może być, skoro robią obudowę, silniki, wymiennik, sterowanie, Vat do tego. I ile myślisz to podziała? Uważasz że tyle samo co dobry markowy sprzęt?

 

Pozdrawiam, Paweł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ostatecznie kupiłem ITHO za 5100 PLN brutto.

 

Ja za Daytone dałem 2800. Od -15 (chyba) zaczynają się problemy i musi się odmrażać. GWC będzie mnie kosztował około 1,5tyś (ze wszystkim)+chłodnica 1000zł. Całość wyjdzie około 5300.

Zimą będę miał ze 2-4 stopnie więcej i sprawność bardzo dobrego reku. Za to latem przełączę na DZ pompy ciepła i hulaj dusza piekła nie ma. Tak zrobię.

Ale budując się jeszcze raz poszukał bym jakiejś szczelnej rury i zrobił rurowca. Nad samym rekuperatorem bym się grubo zastanawiał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak swoja droga, ile placi sie za prad za taka PC ? Bo rozmawialem niedawno z sasiadem, i usluszalem, ze za sam praqd do PC rocznie placi 8 tys zl ! To prawda, ze to moga byc wielkosci tego rzedu ?

 

Fantom

 

Wszystko zależy jaki to dom. Ja za cały rok zapłaciłem 3200zł, ale to za wszystko. CO, CWU i na wszystko inne. Na PC poszło z tego około 1600zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też rozważałem ITHO, ale pamiętam, że nie miał wyświetlacza i przez to możliwości ustawienia warunków otwarcia by-passu. Czy model, który masz, ma już to o czym piszę?

 

Witaj,

niestety to jego wada. W poprawnym w pełni automatycznym działaniu z GWC ma mi pomóc producent, bo albo reku współpracuje z GWC albo nie. Brink nie współpracuje, a Stork dużo droższy. Musi mi tylko w sofcie producent wprowadzić drobną zmianę i sam będzie się przełączał.

 

Ma jedynie odszranianie, 3 biegi i ich płynną regulację, funkcję przewietrzania po naciśnięciu przycisku na 10/20/30 minut na max obroty. To prosty model bez wodotrysków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja za Daytone dałem 2800. Od -15 (chyba) zaczynają się problemy i musi się odmrażać. GWC będzie mnie kosztował około 1,5tyś (ze wszystkim)+chłodnica 1000zł. Całość wyjdzie około 5300.

Zimą będę miał ze 2-4 stopnie więcej i sprawność bardzo dobrego reku. Za to latem przełączę na DZ pompy ciepła i hulaj dusza piekła nie ma. Tak zrobię.

Ale budując się jeszcze raz poszukał bym jakiejś szczelnej rury i zrobił rurowca. Nad samym rekuperatorem bym się grubo zastanawiał.

 

Co do działania i niezawodności oraz trwałości Daytony, mam obawy, które potwierdzają testy, a nikt im nie zaprzeczył na razie. Oby chodził jak najdłużej. Ciekawy jestem co masz za GWC za takie pieniądze i skoro tylko za tyle, to również nie mam zaufania do jego wydajności. Z czegoś wynika niska cena. Na chłodzenie Pompą Ciepła też się skłaniałem ale kupić chłodnicę która nie skoroduje za chwilę, mieć kłopot ze skroplinami oraz badać na sobie efekt możliwości zagrzybienia jak w klimie samochodowej... też o tym myślałem. Tak naprawdę w każdej chwili mogę to zrobić.

 

Ja nad rurowcem się zastanawiałem, ale mam nisko wody gruntowe i dlatego mam żwirowy - zdrowszy, lepszy i tańszy. Rurowca jak zrobisz ze zwykłej kanalizacyjnej 200-tki to przy zwykłych warunkach pracy - zagrzybieje itp. Żeby tego nie było powinieneś zrobić go np. z odpowiedniej rury Rehau, ale wtedy koszt rury na 45mb to koszt 12 tys. zł.

 

Nie ma nic za darmo i coś jest kosztem czegoś... ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...