Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogród Monik - pomoc w zaplanowaniu


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 298
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Elfir!

Wzięłam się za rysowanie, niestety, ze względu na pracę i wesele wczorajsze dopiero dziś mogę spokojnie o tym pomyśleć,

analizuję wszystko co mi pisałaś i usiłuje coś utworzyć.

 

Mam pytanie, te trzy świerki sadzić w trójkąt, czy 2 metry na bok takiego trójkąta, czyli odległości między nimi będzie dobrze, czy może za dużo?

Czy między nimi można w pierwszych latach zasadzić jakieś byliny, żeby wypełnić puste miejsca zanim się świerki rozrosną, czy po prostu podsypać korą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałam o świerkach w trójkąt. Załóż, że świerk będzie miał ok 2 m i niech się lekko styka z sąsiednimi.

 

Byliny i rośliny jednoroczne dobrze jest sadzić, tylko to jest też kwestia kosztów. Pod świerkami możesz dac pragnię syberyjską lub barwinek, bo dośc szybko rosną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ja też tak to zrozumiałam, tylko nieprecyzyjnie się wyraziłam.

Czyli 1,5 m między sadzonkami chyba wystarczy?Wtedy będą na siebie zachodzić.

 

Czy możesz mi podesłać przykładowe aranżacje skarp przy tarasie nie zakończonych murkiem, tylko łagodnie łączących się z trawnikiem?

Szukam, ale nie znajduję nic ciekawego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elfir!

starałam się jak mogłam, wstępnie rozrysowałam rabatę na przeciw tarasu i obok warzywniaka.

Niestety padł mi skaner i dzisiaj mogłam jedynie zrobić zdjęcie moich wypocin.

 

To jest fragment żywopłotu od sąsiada, rysowałam tak jak radziłaś co 1 metr w zygzak, ale nie wiem czy to o to chodziło?

 

http://images38.fotosik.pl/1369/0279d5e048821917m.jpg

 

i rozpisałam sobie na kartce losowo :

dereń, kalina koralowa, leszczyna, czeremcha, bez czarny, trzmielina europejska.

 

Czy wybrać po jednym rodzaju np. derenia, czy mogę z danego gatunku mieszać różne rodzaje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://images46.fotosik.pl/1336/cdc4c8f83e78d21cm.jpg

http://images37.fotosik.pl/1341/70370e8070baa348m.jpg

 

Tu moje przemyślenia odnośnie rabaty na przeciw tarasu:

w tylnym rzędzie od płotu:

1. jabłonka ozdobna

2. jarzębina

3.śliwa wiśniowa "Pissardi"

4.Lilak

5. Klon tatarski

6. Znowu lilak (jakiś rozłożysty i wysoki)

7, 8, 9 świerk serbski 3x w trójkąt

 

Czy odległości między nimi nie są zbyt duże?

 

W drugim rzędzie: Po ile sadzonek sadzić jednego gatunku?

1. Lilak Mayera Palibin

2. Forsycja

3. Porzeczka krwista

4. krzewuszka

5. jaśmin

6. tawuła japońska

7. migdałek

 

W trzecim rzędzie myślałam o różach parkowych i dzikich, serduszka i co jeszcze radziłabyś?

 

A przy płotku od warzywniaka:

8. budleja

9. hortensja

i z przodu piwonie, tylko czy same, czy coś jeszcze z nimi posadzić?

 

Co myślisz o moich propozycjach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elfir!

To jest fragment żywopłotu od sąsiada, rysowałam tak jak radziłaś co 1 metr w zygzak, ale nie wiem czy to o to chodziło?

 

Tak, o to chodziło. Polecane w tym miejscu gatunki nie maja regularnego wzrostu i pokroju, toteż szybko rozmyje ci się ten uporządkowany układ. Jedne gatunki zaduszą inne, które będą musiały sobie radzić, przez co stworzą malownicze, powyginane formy.

 

Dereń - chodziło mi o jadalny. Ładnie kwitnie na wiosnę a jesienią można nastawiać sobie dereniówkę.

Z resztą prócz kaliny i trzmieliny cała reszta jest jadalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klon tatarski i jarzębinę dałabym po drugiej stronie domu. Mają mniej wiejski a bardziej naturalistyczny charakter. Obydwa gatunki znoszą cień, więc mogą rosnąc na tle lasku sosnowego. W dodatku klon tatarski ma formę krzewiastą przez wiele lat i może wytwarzać odrośla. Świetnie nadaje się jako nieformowany żywopłot wzdłuż ogrodzenia, od strony garażu (wiaty?). Taki żywopłot można podsadzić dereniem białym, świdwa i rozłogowym - sadzonym w dwóch lub trzech rzędach w rozstawie ok. 80x80 cm (do 100x100 cm). Drzewa sadzić co 1,5-2 m. Jak wyglądają wymienione derenie zimą, możesz się przekonać w moim wątku o ogrodzie zimą.

 

Za to jako tło śliwy ałycze, lilaki i jabłonki ozdobne nadają się jak najbardziej. Wybierz lilaki pospolite szczepione na jesionie - nie będą miały odrostów korzeniowych. Masz tam wilgotno. Możesz posadzić inne gatunki, np. lilaka węgierskiego, który lubi wilgoć albo lilaka chińskiego, który pięknie pachnie a nie wytwarza rozłogów.

 

Krzewy kwitnące naprzeciw domu mogłabyś sadzić bardziej w grupach po 3-6 szt. i wsunąć je pod drzewka. Im mniejszy, niższy krzew, tym grupa powinna być większa.

Drzewkom natomiast warto formować koronki (czyli usuwać dolne gałązki), aby nie pokładały się na posadzonych poniżej krzewach.

Krzewy jednego gatunku powinny na siebie zachodzić na ok 1/3 lub nieco więcej. Pomiędzy grupami krzewów różnych gatunków możesz zostawić niewielkie przerwy, wypełnisz je wysokimi bylinami (np. sadziec konopiasty, słonecznik szorstki, rudbekia naga) i trawami ozdobnymi (np. miskant, obiedka).

Róż na dole chyba bym nie sadziła, bo nie będą wystarczająco nasłonecznione.

Najtrudniej będziesz miała w cieniu świerków - tam umieściłabym hortensje wiechowate i jaśminowce.

 

Za to róże, zwłaszcza te niskie, pokładające się, świetnie nadają się do wyeksponowania na skarpie, w towarzystwie perowskii, szałwii, płomyka kanadyjskiego i okrywowych form powojnika (np. arabella). Do tego karłowa budleja "Blue Chip"

 

Przejście na rabacie z bylinami - zaczynasz od wysokich, jak sadziec, rudbekia naga, miskant, przechodzisz w niższe jak trzęślice, pysznogłowka, rudbekie błyszczące i jeżówka a kończysz rozplenicą i szałwią omszoną (ostatnie najłatwiej z siewu). Duże byliny możesz sadzić po 1-6 szt, ale te niższe po 15-20 szt, takimi łanami.

 

http://s.wordpress.com/imgpress?fit=1000,1000&url=http%3A%2F%2Fhurtlingtowards60.files.wordpress.com%2F2011%2F09%2Fechinacia-field.jpg

http://www.gardenvisit.com/assets/madge/prairie_garden_henfield/600x/prairie_garden_henfield_600x.jpg

Na stronie Pieta Oudolfa jest pokazany przykładowy projekt nasadzeń (nie mówię o zdjęciu, tylko takim odręcznym rysunku z góry) można sobie podpatrzyć, jak tworzy te plamy z roślin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy płotku warzywniaka nie sadziłabym nic wysokiego, jak budleja. Poza tym budleja ma inne wymagania glebowe niż hortensja. Budleja lubi stosunkowo suche stanowiska i glebą obojętną lub lekko zasadową (co prawda pochodzi z Chin, ale najlepiej wygląda w nasadzeniach o śródziemnomorskim charakterze).

 

Tam można właśnie dać tawułę japońską, piwonie, ostróżki, astry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...