adapap6436 08.05.2017 20:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Maja 2017 Musiałbym się pomylić ponad 3x. Trudno. Raz wydam 2,2K zł więcej, niż się spodziewałem. Będę miał pole na ulepszenia. Większy problem miałbym z utopionymi pieniędzmi, jakbym liczył 10MWh/r ciepła a bym przeszacował 3x. I wydałbym na system ze 30K zł więcej licząc na szybki zwrot w rachunkach, a zużywałbym 3,3MWh ciepła co by oznaczało, że grzejąc prądem po 33gr/kWh rocznie płaciłbym 1K zł. A ile te inwestycje by mi zaoszczędziły? Niech nawet 3/4 kosztów - czyli 40Kzł/750zł=53lata czas zwrotu. A jeszcze bardziej bym się złościł, jakby sąsiad rok później dostał na podobny system 80% dofinansowania. Już wolę asekuracyjnie wydać mniej i zostawić sobie pole do manewru, niż od razu utopić dziesiątki tysięcy. obejrzałem Twój dziennik budowy i to co robisz czyli analizujesz każdy element budowy pod względem kosztów a jak pózniej to realizujesz to dwie różne rzeczy jako przykład dach 140m2 dwuspadowy a nie koperta ze względu na dużo tańszą konstrukcję będzie mnie kosztował 22 000zl.cena obejmuje dachówkę ceramiczną nylskapa obróbki blacharski rynny ocieplenie 50cm wełny sufit podwieszany gk proszę podaj koszt twojego całkowicie wykończonego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 08.05.2017 20:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Maja 2017 (edytowane) Musiałbym się pomylić ponad 3x. Trudno. Raz wydam 2,2K zł więcej, niż się spodziewałem. Będę miał pole na ulepszenia. Większy problem miałbym z utopionymi pieniędzmi, jakbym liczył 10MWh/r ciepła a bym przeszacował 3x. I wydałbym na system ze 30K zł więcej licząc na szybki zwrot w rachunkach, a zużywałbym 3,3MWh ciepła co by oznaczało, że grzejąc prądem po 33gr/kWh rocznie płaciłbym 1K zł. A ile te inwestycje by mi zaoszczędziły? Niech nawet 3/4 kosztów - czyli 40Kzł/750zł=53lata czas zwrotu. A jeszcze bardziej bym się złościł, jakby sąsiad rok później dostał na podobny system 80% dofinansowania. Już wolę asekuracyjnie wydać mniej i zostawić sobie pole do manewru, niż od razu utopić dziesiątki tysięcy. Problem jest taki, że nie wydasz tych pieniędzy na PV tylko na coś innego, i nawet nie wiesz kiedy ta "nadwyżka" zostanie wchłonięta podczas budowy. Żadna kwota zaoszczędzona podczas budowy nie zmieni waszej sytuacji życiowej - prędzej czy później zniknie. Jeśli coś podczas budowy wypada doinwestować to właśnie obniżenie kosztów stałych utrzymania domu. PV jest do tego idealne. Tak wiem, słaba stopa zwrotu, ale i tak daje nam to znaczące zredukowanie kosztów utrzymania, co za kilka lat może okazać się wyjątkowo trafnym wyborem. PV przeżyje każdy piec/kocioł, po 20 latach nadal będzie działać (nieco słabiej ale będzie). Nikt jakoś po budowie nie chwali się ile to mu zostało, większość przestaje pamiętać, jaka to wychodziła ta stopa zwrotu, od pierwszego dnia korzystania z domu cieszymy się z niskich kosztów albo bulimy więcej nie mając nawet pojęcia gdzie te zaoszczędzone na PV pieniądze się podziały EDIT: Przy założeniu, iż PV będzie zasilać ogrzewanie elektryczne, to mówimy już tylko o 10-15k ekstra w porównaniu do sytuacji, jeśli wybierzemy inny sposób dostarczania energii na CO/CWU. Niestety żadna inna inwestycja nie obniży kosztów prądu bytowego. Edytowane 8 Maja 2017 przez miloszenko Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 08.05.2017 20:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Maja 2017 Musiałbym się pomylić ponad 3x. Trudno. Raz wydam 2,2K zł więcej, niż się spodziewałem. Będę miał pole na ulepszenia. Większy problem miałbym z utopionymi pieniędzmi, jakbym liczył 10MWh/r ciepła a bym przeszacował 3x. I wydałbym na system ze 30K zł więcej licząc na szybki zwrot w rachunkach, a zużywałbym 3,3MWh ciepła co by oznaczało, że grzejąc prądem po 33gr/kWh rocznie płaciłbym 1K zł. A ile te inwestycje by mi zaoszczędziły? Niech nawet 3/4 kosztów - czyli 40Kzł/750zł=53lata czas zwrotu. A jeszcze bardziej bym się złościł, jakby sąsiad rok później dostał na podobny system 80% dofinansowania. Już wolę asekuracyjnie wydać mniej i zostawić sobie pole do manewru, niż od razu utopić dziesiątki tysięcy. Rozumiem że twoja przyszła chałupa będzie potrzebowała ok 3,5 tys kWh rocznie na CO, CWU i bytowe razem... Powodzenia... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 08.05.2017 20:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Maja 2017 "A jeszcze bardziej bym się złościł, jakby sąsiad rok później dostał na podobny system 80% dofinansowania." Czemu? Wredny taki? Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 08.05.2017 21:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Maja 2017 obejrzałem Twój dziennik budowy i to co robisz czyli analizujesz każdy element budowy pod względem kosztów a jak pózniej to realizujesz to dwie różne rzeczy jako przykład dach 140m2 dwuspadowy a nie koperta ze względu na dużo tańszą konstrukcję będzie mnie kosztował 22 000zl.cena obejmuje dachówkę ceramiczną nylskapa obróbki blacharski rynny ocieplenie 50cm wełny sufit podwieszany gk proszę podaj koszt twojego całkowicie wykończonego. Dach kosztował mnie 33100zł brutto (z czego 2/3 to materiał) bez więźby za 226m2. Materiał a więźbę 5400 zł brutto. Robociznę przy więźbie trudno im wycenić, bo miałem całą kwotę na SSO z więźbą i podział na etapy był dosyć umowny. Nie szukam najtańszego rozwiązania w instalacji. Szukam, jak już wspominałem, optymalizacji TCO przy założonej funkcjonalności. Choćby szuflowanie węgla wyszło 2x taniej, niż kolejna opcja to i tak nie biorę takiego rozwiązania pod uwagę. Przy moim dachu nie mam ścian szczytowych ani kolankowych. Nie mam w nich słupów ani na nich wieńca - które kosztują. Do tego to również radiatory/mostki cieplne wyciągające ciepło ze stropu/muru które trzeba ocieplić od zewnątrz i od wewnątrz. A i tak ucieknie nimi więcej ciepła, niż gdy ich nie ma. Ocieplanie dachu - droższa robocizna (serio w tej cenie masz też ocieplenie?), więcej materiały i większa powierzchnia oddawania ciepła. Czyli większe straty ciepła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 08.05.2017 21:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Maja 2017 "A jeszcze bardziej bym się złościł, jakby sąsiad rok później dostał na podobny system 80% dofinansowania." Czemu? Wredny taki? Adam M. Złościłbym się na siebie, że taki nieprzewidujący byłem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 08.05.2017 21:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Maja 2017 (edytowane) Rozumiem że twoja przyszła chałupa będzie potrzebowała ok 3,5 tys kWh rocznie na CO, CWU i bytowe razem... Powodzenia... Bytowego nie liczę, bo więcej zużywam bez ogrzewania CO, CWU i nawet kuchenkę mam gazową. Aktualnie z Build Dska wychodzi poniżej 3MWh/r na CO. Jak wyjdzie ostatecznie, to się okaże po ociepleniu. Edytowane 8 Maja 2017 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 09.05.2017 04:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 Bytowego nie liczę, bo więcej zużywam bez ogrzewania CO, CWU i nawet kuchenkę mam gazową. Aktualnie z Build Dska wychodzi poniżej 3MWh/r na CO. Jak wyjdzie ostatecznie, to się okaże po ociepleniu. No fakt bytowy się nie liczy bo za to będzie z innej kieszeni... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 09.05.2017 04:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 Aktualnie z Build Dska wychodzi poniżej 3MWh/r na CO. Jak wyjdzie ostatecznie, to się okaże po ociepleniu. Wychodzi trochę za mało, moze nawet wiecej niz za mało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 09.05.2017 07:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 No fakt bytowy się nie liczy bo za to będzie z innej kieszeni... Nie liczy się, bo temat jest o ogrzewaniu prądem z PV. Ale i tak napisałem: Grzanie PV nie ma najmniejszego sensu (nawet 1:1 - a co dopiero PC). A i przy używaniu na inne cele trudno bez dotacji udowodnić opłacalność Wykażesz opłacalność omawianej instalacji (3200kWh/r za 18K zł)? Zakładając, że z tych 3200kWh nawet tylko 200 zastąpi nam prąd, który możemy kupić po 33 gr a 3000 po 69gr to mamy 2136zł gdyby nie przepuszczać tego przez ZE. Niech będzie, że połowę przepuścimy przez rozliczenie - mamy 1922,4zł rocznie oszczędności. Jak uwzględnimy stratę wydajności z czasem i jakieś przestoje - bez żadnych napraw, konserwacji, ubezpieczenia itd. zwraca się ponad 10 lat. Licząc bardzo na korzyść PV. To tak offtopujac. Bo przy grzaniu, to trzeba przyjąć, że prawie całość zastępuje prąd po 33gr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adapap6436 09.05.2017 10:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 Nie liczy się, bo temat jest o ogrzewaniu prądem z PV. Ale i tak napisałem: Wykażesz opłacalność omawianej instalacji (3200kWh/r za 18K zł)? Zakładając, że z tych 3200kWh nawet tylko 200 zastąpi nam prąd, który możemy kupić po 33 gr a 3000 po 69gr to mamy 2136zł gdyby nie przepuszczać tego przez ZE. Niech będzie, że połowę przepuścimy przez rozliczenie - mamy 1922,4zł rocznie oszczędności. Jak uwzględnimy stratę wydajności z czasem i jakieś przestoje - bez żadnych napraw, konserwacji, ubezpieczenia itd. zwraca się ponad 10 lat. Licząc bardzo na korzyść PV. To tak offtopujac. Bo przy grzaniu, to trzeba przyjąć, że prawie całość zastępuje prąd po 33gr. Zakładam że mój system jest bez akumulacji grzeje tylko wtedy gdy trzeba np 6-8godzina 22 stopnie 9-14 19stopni od 14 -22 22 stopnie w nocy 16 lub 17 system sprzężony z rekuperacją niższa temperatura niższy bieg rekuperatora. Czyli jak widzisz wszystko chodzi w wyższej taryfie oczywiscie jak po analizie będzie można skorzystać z niższej taryfy to okey. Przy Twoim systemie z kablami nie ma takiej mozliwości. Wyliczone żuzycie energii u mnie to 2000kwh/rok co,cw 3200, klima 3200, po zastosowaniu pc i klimy po zastosowaniu pc 850kwh co,1600kwh cw klima 1200kwh czyli całość 3650kwh. Mówimy o instalacji z klimatyzacją a nie np. z GWC,gdy wyzucę klimę to parametry nawet mnie szokują i te 18000zł na fv jest troszkę takim kwiatkiem do kożucha ale buduję bliżniaka gdzie jedna połowka ma sfinansowac drugą. Co do dachu w moim przypadku mówie o dachu na gotowo łącznie z konstrukcją nie uwzględniam tylko malowania sufitu u Ciebie należało by dodać ściany konstrukcyjne w środku tynkowanie sufitu ławy fundamentowe pod te sciany. Instalacja fv ma 4 kw roczny uzysk to 3800 mnożąc to razy 0,8 tyle oddaje do energetyki i ta całość jest rozliczana .Instalacje tego typu obliczone są na około 25 lat,nie mają przestojów chyba że nie ma słońca,obsługa żadna chyba że raz na kilka lat poprosisz elektryka do sprawdzenia skuteczności zerowania i pomiaru instalacji dom nie musisz ale możesz, stawka ubezpieczeniowa roczna to okolo 200zł.chodzi głównie o gradobicie. W Twoich kalkulacjach nie uwzględniasz wzrostu cen energii oraz zaniżasz zapotrzebowanie u mnie to wychodzi 8400kwh/rok. Dom 110m2 na płycie 20 cm xps, stolarka u 078 ciepły montaż na dachu 50 cm wełny brak mostków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 09.05.2017 11:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 (edytowane) (...) Przy Twoim systemie z kablami nie ma takiej mozliwości. Wyliczone żuzycie energii u mnie to 2000kwh/rok co,cw 3200, klima 3200, po zastosowaniu pc i klimy po zastosowaniu pc 850kwh co,1600kwh cw klima 1200kwh czyli całość 3650kwh. Mówimy o instalacji z klimatyzacją a nie np. z GWC,gdy wyzucę klimę to parametry nawet mnie szokują i te 18000zł na fv jest troszkę takim kwiatkiem do kożucha ale buduję bliżniaka gdzie jedna połowka ma sfinansowac drugą(...). Możesz ten fragment przetłumaczyć na język polski? Bo naprawdę chciałbym go zrozumieć. Zakładam że mój system jest bez akumulacji grzeje tylko wtedy gdy trzeba np 6-8godzina 22 stopnie 9-14 19stopni od 14 -22 22 stopnie w nocy 16 lub 17 system sprzężony z rekuperacją niższa temperatura niższy bieg rekuperatora. Nie wiem co w takim razie budujesz, bo takich wahań temperatury nie było nawet w domu moich rodziców z 2,5cm na ścianie i nieocieplonej piwnicy i strychu. Edytowane 9 Maja 2017 przez agb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adapap6436 09.05.2017 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 Właśnie mi zależy żeby można było w miarę precyzyjnie sterowac temperturą w domu i przez to uzyskac dodatkowe oszczędnosci w zużyciu energii, system ogrzewania akumulacyjneg (podłogówka) nie daje tej możliwości jej bezwładność cieplna wynosi kilka godzin i jej sprawność wynosi około 0,7 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 09.05.2017 11:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 Właśnie mi zależy żeby można było w miarę precyzyjnie sterowac temperturą w domu i przez to uzyskac dodatkowe oszczędnosci w zużyciu energii, system ogrzewania akumulacyjneg (podłogówka) nie daje tej możliwości jej bezwładność cieplna wynosi kilka godzin i jej sprawność wynosi około 0,7 A kto tobie takich głupot naopowiadał ...? Sprawność 0,7 ...? A reszta gdzie...?, Znikło...??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 09.05.2017 11:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 "Właśnie mi zależy żeby można było w miarę precyzyjnie sterowac temperturą w domu i przez to uzyskac dodatkowe oszczędnosci w zużyciu energii, system ogrzewania akumulacyjneg (podłogówka) nie daje tej możliwości jej bezwładność cieplna wynosi kilka godzin i jej sprawność wynosi około 0,7 " Co za głupoty!Im lepiej ocieplisz dom tym wolniej będzie on stygł.Precyzyjne sterowanie temperaturą od godziny do godziny, tak jak chcesz, WYMUSZA więc chłodzenie go albo... nie ocieplanie i budowę z byle czego!Tak, aby tracił ciepło bardzo szybko.WTEDY ustawisz sobie nawet co 15 minut inną temperaturę. Poczytaj coś mądrego o ocieplaniu i ogrzewaniu... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 09.05.2017 11:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 Nie liczy się, bo temat jest o ogrzewaniu prądem z PV. Ale i tak napisałem: Wykażesz opłacalność omawianej instalacji (3200kWh/r za 18K zł)? Zakładając, że z tych 3200kWh nawet tylko 200 zastąpi nam prąd, który możemy kupić po 33 gr a 3000 po 69gr to mamy 2136zł gdyby nie przepuszczać tego przez ZE. Niech będzie, że połowę przepuścimy przez rozliczenie - mamy 1922,4zł rocznie oszczędności. Jak uwzględnimy stratę wydajności z czasem i jakieś przestoje - bez żadnych napraw, konserwacji, ubezpieczenia itd. zwraca się ponad 10 lat. Licząc bardzo na korzyść PV. To tak offtopujac. Bo przy grzaniu, to trzeba przyjąć, że prawie całość zastępuje prąd po 33gr. Tylko jak powiedzieć tym kWh z fotowoltaiki żeby w pierwszej kolejności nie zasilały potrzeb bytowych... Dziesięć lat na zwrot to jest źle...?? Mieszkam już jedenaście i nawet nie wiem kiedy zleciało ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 09.05.2017 12:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 Właśnie mi zależy żeby można było w miarę precyzyjnie sterowac temperturą w domu i przez to uzyskac dodatkowe oszczędnosci w zużyciu energii, system ogrzewania akumulacyjneg (podłogówka) nie daje tej możliwości jej bezwładność cieplna wynosi kilka godzin i jej sprawność wynosi około 0,7 Czyli chcesz kaloryfery? Czy ogrzewanie klimą? Sprawność kabli w wylewce to 100%. Bo na co jeszcze maja zamienić prąd, jak nie na ciepło? Mój dom będzie miał pojemność cieplną ok. 20kWh/K. A obciążenie przy -20* ze 3,5kW. Czyli jak wyłączę ogrzewanie, to bez żadnych zysków (ze słońca, gotowania itp.) temperatura mi spadnie o 1* po prawie 6 godzinach. Żeby podnieść temperaturę, tak jak planujesz, o 5* musiałbym dostarczyć 100kWh ciepła więcej, niż aktualne obciążenie... Przy kotle 24kW jestem w stanie to zrobić w niespełna... 6 godzin. Akurat nocna strefa G12 i mam rano 22*. Super. Wyłączam grzanie... I pojawia się problem. Bo te 17*C osiągnę po jakichś 30 godzinach (przy -20 za oknem - jak za oknem 0*, to te 100kWh będzie się ulatniało >>60h). A Twój, z tego co piszesz, ma mieć jeszcze mniejsze obciążenie. Reasumując - chcesz precyzyjnie sterować temperaturą, zbuduj szkielet. Podłoga też bez wylewek. Tylko po co? Byłaby też druga metoda - słabo ocieplony dom (żeby szybko wystygł). Ale teraz to nielegalne. Wyliczone żuzycie energii u mnie to 2000kwh/rok co,cw 3200, klima 3200, 3200kWh na CWU to 160l/dzień przez cały rok wody o temperaturze 55*. My zużywamy połowę tego (realne dane z dwóch rozliczeń, czyli z roku). Mi Asolt regularnie pisze, że 3MWh/r na CO to niemożliwe. A co na Twoje 2MWh powie? Te 3200kWh to ma prądu potrzebować klima, czy tyle chłodu wyprodukować? Co do dachu w moim przypadku mówie o dachu na gotowo łącznie z konstrukcją nie uwzględniam tylko malowania sufitu u Ciebie należało by dodać ściany konstrukcyjne w środku tynkowanie sufitu ławy fundamentowe pod te sciany. 140m2 dachu za 22K zł? Kryty dachówką ceramiczną? Razem z więźbą? OK. Powodzenia. Co to za projekt, że 110m2 PU + garaż 24m2 i tyko 140m2 dachu dwuspadowego? Instalacje tego typu obliczone są na około 25 lat,nie mają przestojów chyba że nie ma słońca,obsługa żadna chyba że raz na kilka lat poprosisz elektryka do sprawdzenia skuteczności zerowania i pomiaru instalacji dom nie musisz ale możesz Wystarczy, że będzie awaria prądu - i masz przestój. Może to być większa awaria, a może Tobie wybić zabezpieczenie. To, ze przez jakiś czas w dłuższej perspektywie nie będzie prądu jest pewne. Pytanie, jak długo i czy w szczycie produkcji, czy poza. stawka ubezpieczeniowa roczna to okolo 200zł.chodzi głównie o gradobicie. Czyli równowartość 375kWh prądu po przepuszczeniu przez ZE (liczę głównie w tańszej strefie). O tyle mniej "zarabia". No i bardziej obawiałbym się przepięcia i wandali, niż gradobicia. W Twoich kalkulacjach nie uwzględniasz wzrostu cen energii W kalkulacjach uwzględniam 2% wzrostu cen prądu rocznie (pole D23). A czy wzrośnie, czy spadnie to kwestia wróżek. Coraz to różne promocje się pojawiają (np. teraz Fortum ma prąd za darmo w tańszej strefie - płacisz tylko za przesył) i jest pole manewru. Zawsze mogę też wrzucić PV na dach - może kiedyś się opłaci. zaniżasz zapotrzebowanie u mnie to wychodzi 8400kwh/rok. Dom 110m2 na płycie 20 cm xps, stolarka u 078 ciepły montaż na dachu 50 cm wełny brak mostków. Nie przewiduję klimy - już 3200 mniej. Mam o połowę mniejsze zużycie wody - kolejne 1600kWh mniej. Za to na CO przewiduję 1000kWh więcej, niż Ty. A powiedz jeszcze, jak zamierzasz zlikwidować mostek w postaci ścian szczytowych? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 09.05.2017 12:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 Dziesięć lat na zwrot to jest źle...?? IMO bardzo słaba premia za ryzyko i za zaangażowanie kapitału. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 09.05.2017 14:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 EDIT: Przy założeniu, iż PV będzie zasilać ogrzewanie elektryczne, to mówimy już tylko o 10-15k ekstra w porównaniu do sytuacji, jeśli wybierzemy inny sposób dostarczania energii na CO/CWU. Ale jaki inny sposób dostarczania energii masz na myśli? Chcesz powiedzieć, że zamontujesz PV zamiast podłączenia do sieci energetycznej? PV nie ogrzejesz, bo to nie jest też system grzewczy. Na PV IMO należy patrzeć jak na prepaid. Ładujesz ogromną kasę na konto - wyciągasz powoli kWh. Masz jeszcze los na loterię "trąba powietrzna" "wandale", "usterka" itp. powodujące, że nigdy nie wykorzystasz środków z prepaida. Można zakładać, że ceny prądu będą rosły. Tak samo dobre, jak że nastąpi rewolucja technologiczna, i zarówno prąd jak i instalacje PV będą dużo tańsze. Że politycy rozdadzą nasze podatki w postaci specjalnej taryfy dla grzejących prądem czy dopłat do PV. Pieniądze wydane teraz - są na 100% wydane. Wydane w przyszłości może będą wydane, może nie będą. Prawdopodobnie pieniądze się rozejdą, jak nie wydam na PV. Na coś co ma dla mnie większą użyteczność - na plac zabaw da dzieci, na kursy dla nich, dla mnie. Na wyjście a basen, wyjazd na narty... Niestety żadna inna inwestycja nie obniży kosztów prądu bytowego. Sposobów na obniżenie kosztów prądu bytowego jest też wiele. Cała masa urządzeń może być bardziej energooszczędna (za to zazwyczaj są droższe). Lodówka, komputer, kuchenka, źródło światła, zmywarka - prawie wszystko. Są też wydatki, które zmniejszają zużycie energii nie wprost. N kupno stołu bilardowego może zmniejszyć zużycie energii przez TV a kupno szybkowaru przez kuchenkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 09.05.2017 14:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2017 Kaizen wyluzuj...Za jakiś czas dorośniesz do fotowoltaiki i będziesz poklepywał się po pleckach z tymi co mają...To że tobie się w tym momencie nie opłaca to nie znaczy że tak jest... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.