Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa powietrzna czy z kolektorem ??? Proszę o poradę


klos1010

Recommended Posts

Witam serdecznie :)

 

To mój pierwszy post chociaż czytam już forum od zeszłego roku.

Obecnie staram się o pozwolenie na budowę.

 

Planuję budować dom z poddaszem użytkowym z "doklejonym garażem" bez piwnic.

Powierzchnia użytkowa (również grzewcza po podłogach): 150 m2.

Garaż i kotłownia nieogrzewane.

 

Dom budowany na Śląsku. Rozpoczynam budowę jeszcze w tym roku (mam nadzieję).

 

Projektując dom zdecydowałem się na WM + reku (nie wiem jeszcze jaka firma).

Ogrzewanie w całym domu podłogówka (również szukam firmy :)).

Ściany silka 24 + 15 lub 20 styro, dach 15cm wełna a podłoga 5cm styro (to wszystko może jeszcze ulec zmianie w trakcie).

Nie robiłem jeszcze OZC ale mam je zamiar zrobić.

W salonie będzie kominek a ogrzewać dom chcę pompą ciepła. Kotłownia 6,1 m2.

 

Główny dylemat, który teraz mam (z czasem mam nadzieję będzie mniejszy :)) to to na jaką pompę się zdecydować....

 

Czytam i czytam to forum i zdecydować się nie potrafię.

 

Każdy oczywiście chwali to co sprzedaje ale mnie zastanawia to co będzie lepsze, efektywniejsze no i tańsze w eksploatacji i rachunkach comiesięcznych?

Pompa powietrzna czy gruntowa z kolektorem poziomym lub pionowym (mam w miarę dużą działkę) ???

 

Porównując dobrą pompę powietrzną (m.in. TRI, Panasonic, Daikin, Viessman) z pompą z kolektorem poziomym (polski producent) różnice w cenie nie są duże...

 

Co Waszym zdaniem będzie lepszym rozwiązaniem???

 

Zapraszam do dyskusji :)

Edytowane przez klos1010
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 104
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jak już wspomniano najpierw popraw parametry domu bo teraz idziesz na dom o EU zbliżonym do 80 kWh/m2 rok. 5 cm syropianu na podłoge na gruncie to bardzo bardzo mało. Najlepiej wykonaj pełen audyt energetyczny budynku jeszcze możesz coś zmienić. Co do pomp ciepła to trudno otrzymać od firm poprawne dane różnie definiują COP wiecej w tym marketingu jak prawdy. Pewne rozwiązanie to dobry kocioł gazowy kondensacyjny a znacznie tansze. Znam kilka przypadków gdy pompa ciepła szybko padła. Edytowane przez gaw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściany silka 24 + 15 lub 20 styro, dach 15cm wełna a podłoga 5cm styro (to wszystko może jeszcze ulec zmianie w trakcie).

Postaraj się, żeby uległo zmianie bo budujesz dom nie na dziś, czy jutro, tylko na najbliższe 20lat. Jeśli 20 lat temu ktoś ocieplał supremą, to czy dziś to wystarcza ? Ściany 20cm styro to ok. Pod podłogą daj przynajmniej 10cm, lepiej 15 - musisz to uwzględnić już na etapie stawiania ścian - otwory okienne i drzwiowe muszą być na odpowiedniej wysokości. Na dach daj co najmniej 2x15cm, czyli 30cm.

Pompa powietrzna czy gruntowa z kolektorem poziomym lub pionowym (mam w miarę dużą działkę) ???

Wybierz gruntową. Jak masz dużą działkę to wybierz tańszy kolektor, a tańszy pewnie będzie poziomy. Dobrze zrobiony poziomy czy pionowy będzie dobrze działał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już wspomniano najpierw popraw parametry domu bo teraz idziesz na dom o EU zbliżonym do 80 kWh/m2 rok. 5 cm syropianu na podłoge na gruncie to bardzo bardzo mało.

 

Właśnie dlatego napisałem, że to może ulec zmianie (i pewnie tak będzie) bo projekt dostałem od projektanta tzw. "standardowy" i sam już wysłałem poprawki co do izolacji podłogi (żeby dać 10cm styro), dachu (żeby dać 30cm wełny) i paru innych rzeczy (odpowiednie drzwi, okna 3 szybowe itp itd) :) To podobno mogę zmienić w trakcie samej budowy.

Ale dzięki za porady.

 

Wybierz gruntową. Jak masz dużą działkę to wybierz tańszy kolektor, a tańszy pewnie będzie poziomy. Dobrze zrobiony poziomy czy pionowy będzie dobrze działał.

 

Jaką pompę z kolektorem poziomym polecacie? Model i "producent"?

Powiem szczerze, że nie brałem pod uwagę Hibernatusa ale bardziej chodziło mi przy "gruntowych" np. o Ecopower-a czy Exotherm-a. Dalej jednak "męczy" mnie temat "wychwalanej" przez Mikiego jego powietrznej TRI :)

Czy chodzi Wam o to, że ta gruntowa to ta tzw bardziej pewna (przy niskich temperaturach) i tańsza w comiesięcznych rachunkach i przyszłej eksploatacji? Bo cena DZ, pompy + zbiornika do CWU (300l) i GZ podobna przy porównaniu wodnej i powietrznej. Tak przynajmniej wynika z wstępnej mojej weryfikacji.

 

Chyba, że mnie ktoś czymś zaskoczy co do wyceny ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz na stronie biawaru. Jest jeszcze chyba zniżka 4 tys pln na gruntowe i powietrzne szwedzkie pompy NIBE. Ja załapałem się na gruntową F1245. Uważam, że w naszym ostrym czasami klimacie lepsza jest gruntowa.

Ma wszystko, łącznie z rozbudowaną elektroniką, sterowaniem i zasobnikiem 180litrów. Wyższa półka pomp i nie najtańsza ale myślę, że bardzo dobrej jakości.

Co do izolacji ja (również na Śląsku) mam też Silkę 24cm do tego 20cm styropian na ścianach (szary grafitowy), 20cm w podłogach, 30cm w stropie(poddasze narazie nieużytkowe) i 20cm w dachu. Może to i przesada ale teren wybitnie otwarty i wichry czasami tęgie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw zastanowiłbym się, czy chcę dewastować ogród/działkę. Jeśli masz już jakieś "odchowane" rośliny, to wybór jest tylko jeden.

Co do rzekomo strasznie zimnego klimatu, to proszę przypomnij sobie, jak wyglądały ostatnie 2 zimy. Idealny wybór na takie zimy to pompa powietrzna.

Obecnie jestem prawie na takim samym etapie, jak Ty, a mój wybór od początkowej gruntówki przechodzi powoli na powietrzną.

Niektóre powietrzne oferują też chłodzenie pasywne lub aktywne, do którego przy gruntowej w większości przypadków trzeba dopłacać.

 

Najlepiej porównywać jabłka z jabłkami, bo wybór taniej gruntowej z drogą powietrzną prowadzi do jednego oczywistego rozwiązania...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

y. Pewne rozwiązanie to dobry piec kondensacyjny a znacznie tansze. Znam kilka przypadków gdy pompa ciepła szybko padła.

Widziałem wiele padniętych kotłów kondensacyjnych:p

 

Kocioł ma sens jak jest gaz .Jak gazu brak to lepiej grzać prądem .A pompa obniży koszty bez względu na to czy jakie cop

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli porównać pompy tej samej klasy to powietrzna raczej chyba zawsze wyjdzie drożej od gruntowej o te pare tys zł (znów przykład NIBE).

Robiąc kolektor poziomy systemem gospodarczym jesteśmy w stanie zmieścić się w tych paru tysiącach i w efekcie koszt pompy jest bardzo zbliżony.

Gruntowa ma jednak COP co najmniej 4 a powietrzna 2,5. Dalsza eksploatacja to już tylko oszczędności.

Natomiast mamy niejako za free GWC glikolowe, które używamy sobie w lecie jako darmową pasywną klimę, co jest niemożliwe przy pompie powietrznej.

Funkcja chłodzenia w powietrznej pobiera prawie tyle samo prądu z sieci co ogrzewanie (ten sam obieg tylko odwrócony).

W glikolowym GWC potrzeba nam tylko kilkanaście watów na pompkę obiegową :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli właściciel ma troche umiejętności lub ma swojego hydraulika to można mieć zamontowaną pompę gruntową w kosztach montażu lepszej kotłowni węglowej.

-kolektor płaski można wykonać samodzielnie, trzeba tylko zakupic rury i wynająć koparkę

-zmontowanie kotłowni jest bardzo proste, nie trudniejsze niz w oparciu o węgiel czy miał

-zakup samej pompy ciepła typu GW to obecnie kwota porównywalna z zakupem kotła olejowego lub dobrego na pellet

Edytowane przez Redakcja
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką pompę z kolektorem poziomym polecacie? Model i "producent"?

Moim zdaniem ma to najmniejsze znaczenie, bo i tak chyba prawie wszyscy robią pc na sprężarkach Copelanda i markowych lutowanych wymiennikach płytowych. Popytaj producenta co jest w środku jego pc, jeśli nie będzie chciał się pochwalić, to wnioski wyciągnij sam. Jeśli sprężarka to Copeland czy inna renomowana, wymienniki Swep, Alfa Laval, Secespol lub innej renomowanej firmy, automatyka chłodnicza Danfossa lub innej renomowanej firmy to pc będzie działać.

Jednak najważniejsza jest poprawna i odpowiednio zwymiarowana instalacja DZ i GZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie rozwazania nalezy zaczac od dokladnego zaplanowania izolacji termicznej. Im bardziej zaizolowany dom, tym lepiej. Nie wazne jak energia cieplna zostala wytworzona, im wiecej uda sie nam jej zachowac, tym korzystniej na tym wyjdziemy. Nastepnie - dla mozliwie najlepszej izolacji termicznej obliczyc zapotrzebowanie na cieplo, a nastepnie wynikajace z tego zapotrzebowanie na energie w bilansie rocznym (obserwujac forum, czesto widze, ze te dwie wartosci sa tutaj mylone patrzac na rzedy przedstawianych wielkosci), do tego dodajemy ok 5.000kWh/rok dla statystycznej rodziny 3-4 osobowej w domu bez jacuzii na c.w.u i sprawdzamy ile pieniedzy wydamy na ogrzanie domu: a) pradem b) pompa ciepla powietrze-woda c) pompa ciepla glikol-woda d) inne zrodlo ciepla, np. drewno. Znajac koszty inwestycyjne oraz roczne koszty eksploatacyjne jak na kartce (doslownie) wyjdzie nam, ktore rozwiazanie bedzie oplacalne w NASZYM przypadku. Od takich wyliczen (obliczen energetycznych, nastepnie bilansu zuzycia energii, konczac na bilansie kosztow)zaczynamy oferte dla naszych klientow, przedstawiajac im nastepnie najlepsze opcje i czasem wynika z nich, ze oplaca sie zamontowac pompe ciepla w domu o powierzchni 170m2, a czasem jest to pozbawione sensu - kazdy przypadek nalezy rozwazyc z osobna, pamietajac, ze najlepiej zaczac rozwazania od izolacji. Im dom mniejszy i lepiej ocieplony, tym mniejszy sens ma pompa ciepla. Do nissana micry 1.0, ktorym zona pokonuje rocznie 6.000km nie ma sensu wsadzac instalacji gazowej, ale do superba v6, ktory robi w firmie 60.000tys km zdecydowanie tak. Czasem natomiast micra robi 22.000km i instalacja ma sens, a superb ma silnik 1.8t i nie jest za czesto uzywany, a mimo to warto wsadzic mu lpg. Jednym slowem - nie da sie odpowiedziec uniwersalnie, czy i jaka pompa ma sens.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytając Wasze posty wychodzi na to, że najlepiej najpierw zrobić OZC przy odpowiedniej izolacji w projekcie a potem dalej drążyć temat wyboru i wyceny :)

 

Średni COP powietrznej w sezonie grzewczym to 2,5 a gruntowej 3,5.Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie 70kWh/m2/rok dla domu 150m2 wychodzi z cwu ok.12000kWh,dla powietrznej będzie to 4800kWh a dla gruntowej 3400kWh czyli różnica 1400kWh.Biorąc pod uwagę cenę prądu w II taryfie róznica w rachunkach 500zł.Teraz pytanie jaka jest róznica w cenie samej pompy,przy 5tys.zł jak widać będzie to 10 lat zanim dojdziemy do wyrównania cen między pompami :)

Dla domu mniejszego lub z mniejszym zapotrzebowaniem różnica będzie jeszcze większa na korzyść powietrznej,w moim przypadku różnica między COPami to tylko 700kWh czyli jakieś 250zł i przy różnicy 7tys.zł między powietrzną a gruntową(Atlantic vs Ecopower) czas zwrotu to 28 lat :)No i mamy ten plus,że całą działeczkę mamy do dyspozycji ;)

 

To moim zdaniem jest sensowne bo znając zapotrzebowanie mogę, tak jak piszesz, porównać wycenę wodnej i powietrznej i zdecydować co będzie dla mnie lepszym rozwiązaniem teraz i jak będzie wyglądać oszczędność w przyszłości pomiędzy wodną a powietrzną.

 

Przy powietrznej pasuje mi to, że ją "tylko" montuję a ta gruntowa to dodatkowa masakra na działce ;) chociaż działka jest "czysta", niczym nie zarośnięta :)

 

Przy wyborze PC (oprócz parametrów, wykonania PC i jej ceny) zależeć będzie mi na tym aby dostawca/wykonawca zrobił wszystko kompleksowo tzn DZ+kotłownia+GZ, no i może WM z reku :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zbliżę się nawet z najtańszą gruntówką do 17tys.zł(trafiłem na super promocję) a za tyle kupiłem Atlantica Alfeę S8 z montażem i zasobnikiem i to bez udziału rąk własnych ;) \

 

Wiem wiem, czytałem wcześniej, że Miki "się postarał z ceną ale dla mnie raczej ta PC będzie za mała...

 

[quote=EXOTHERM;5404726

-kolektor płaski można wykonać samodzielnie , trzeba tylko zakupic rury i wynająć koparkę

-zmontowanie kotłowni jest bardzo proste , nie trudniejsze niz w oparciu o węgiel czy miał

-zakup samej pompy ciepła typu GW to obecnie kwota porównywalna z zakupem kotła olejowego lub dobrego na pellet

http://exotherm.pl/

 

Tak jak pisałem wcześniej, na pewno będzie mi zależeć na kompleksowej obsłudze przez firmę od której zakupie PC.

 

(...) chyba prawie wszyscy robią pc na sprężarkach Copelanda i markowych lutowanych wymiennikach płytowych. Popytaj producenta co jest w środku jego pc, jeśli nie będzie chciał się pochwalić, to wnioski wyciągnij sam. Jeśli sprężarka to Copeland czy inna renomowana, wymienniki Swep, Alfa Laval, Secespol lub innej renomowanej firmy, automatyka chłodnicza Danfossa lub innej renomowanej firmy to pc będzie działać.

Jednak najważniejsza jest poprawna i odpowiednio zwymiarowana instalacja DZ i GZ.

 

Dzięki za radę :) Dalej widzę, że jestem jeszcze zielony w tym temacie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie za bardzo koszt pomp zbliżony,nawet z własnoręcznym DZ :)Nie zbliżę się nawet z najtańszą gruntówką do 17tys.zł(trafiłem na super promocję) a za tyle kupiłem Atlantica Alfeę S8 z montażem i zasobnikiem i to bez udziału rąk własnych ;)

Dla tych kilkuset kWh rocznie w moim przypadku nie było sensu zawracać sobie gitary z gruntówką :)

 

Mówiłem o pompach tej samej klasy!

Porównaj na stronie biawaru.

Gruntówkę możesz mieć też za mniej. 1,5 roku temu oglądałem Galmet'a 10kW za chyba 12tys zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnią się tym, czym Citroen od Audi czy Mercedesa.

Niby też jest silnik, 4 koła i można się przemieszczać ale jednak to nie to samo prawda?

Jeśli liczymy czas zwrotu kolektora poziomego to porównujmy pompy tego samego producenta.

Bo inaczej jest tak, jakbyś porównywał czas zwrotu Citroena z silnikiem benzynowym a Mercedesa z dieslem, który pali ciut mniej - też pewnie wyszłoby Ci 100 lat zwrotu.

Pompy powietrzne są droższe, bo bardziej skomplikowane! Dolne źródło mają już wbudowane w postaci parownika, wentylatora i ogólnie całej jednostki zewnetrznej, której nie ma w gruntówce, bo sam budujesz i wkopujesz dolne źródło w grunt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie muszę! Wystarczy mi świadomość, że mi dmuchawa nie zdechnie jak przypili minus 15St C ;)

Nie zapomnij też dać jednostki zewnętrznej zdala od chodnika/przejścia bo robi się pod nią lodowisko w czasie pracy.

Do tego dochodzi też marnowanie energii w czasie odwracania obiegu, żeby rozmrozić parownik.

W przypadku rekuperatora odpada mi też problem z jego zamrażaniem, bo kolektor wykorzystam też jako darmowe(przy okazji) GWC poprzez nagrzewnicę.

Jesli miałbym powietrzną to pewnie musialbym zrobić osobne GWC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...