Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wodne ogrzewanie podłogowe w płycie fundamentowej - czy warto?


GrasshopperXTR

Recommended Posts

  • 10 months później...
  • Odpowiedzi 83
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 2 weeks później...

Autor wątku jeszcze nie mieszka dlatego brak opinii.

 

Pytałem na PW.

 

Ja u siebie robię wodne w płycie 20cm (w 1 miejscu 25cm). Planuję ułożyć na dolnym zbrojeniu a później podwiązać do górnej siatki.

Nie będę raczej robił jakiś obejść dla mebli, dam rury wszędzie, nawet pod szafkami kuchennymi to będzie ciepła podłoga przy szafkach.

 

Powierzchnia płyty 100m2, rozdzielnia na środku więc pętle nie powinny być bardzo długie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Odświeżę wątek bo mam dylemat pomiędzy:

 

- płyta z 10 cm XPS pod płytę i 15 cm EPS na gruncie i na to podłogówka

 

- płyta z ogrzewaniem wodnym i 20 cm XPS pod.

 

Jak jest aktualnie z doświadczeniem ekip w płytach grzewczych? Bo właśnie tego się obawiam najbardziej a dla mnie przy kotle gazowym akumulacyjność nie jest tak istotna bo zmiana nie wielka. Mam wycenę od jednej firmy za 169m2 płyty:

 

wariant 1: 53,000 zl

 

wariant 3: 77,000 zl

 

czy podłogówka nie wyjdzie w tym zestawieniu taniej na gruncie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakres tych wariantów sprowadzony do wspólnego mianownika? Bo coś zadziwiająco duża ta różnica. Czy płyta z ogrzewaniem jest z ogrzewaniem, a bez jest bez EPSa, bez wylewki i bez ogrzewania?

 

Dokładniej jest tak:

 

- XPS 10 cm pod płytą + 10 cm EPS na płycie = 53 tys. zł

 

- XPS 20 cm pod płytą + system grzewczy = 77 tys. zł

 

Jest to oferta jednej firmy, wyliczona dla dokładnie tej samej wielkości płyty i tych samych założeniach konstrukcyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- XPS 10 cm pod płytą + 10 cm EPS na płycie = 53 tys. zł

 

To dodaj jeszcze ze 22k zł na wylewkę i podłogówkę. A jeszcze lepiej zbierz oferty, bo jedni twierdzą, ze podłogowka kosztowała ich 60zł/m2, a inni że mają oferty za 90+

 

IMO gdyby płytę robili tak gładką i równą, jak z miksokreta, to wybór byłby prosty. Jak zrobisz płytę grzewczą, to jest spore ryzyko, że trzeba będzie jeszcze równać a co najmniej pójdzie wiecej kleju.

 

To, ze teraz zamierzasz grzać gazem może się zmienić. Np. Jak wyjdą jakieś problemy z przyłączem albo dotacje do PC powodujace, że instalacja PC bedzie 2x tańsza, niż kotła gazowego. Wiec na to bym nie patrzyl.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dodaj jeszcze ze 22k zł na wylewkę i podłogówkę. A jeszcze lepiej zbierz oferty, bo jedni twierdzą, ze podłogowka kosztowała ich 60zł/m2, a inni że mają oferty za 90+

 

IMO gdyby płytę robili tak gładką i równą, jak z miksokreta, to wybór byłby prosty. Jak zrobisz płytę grzewczą, to jest spore ryzyko, że trzeba będzie jeszcze równać a co najmniej pójdzie wiecej kleju.

 

To, ze teraz zamierzasz grzać gazem może się zmienić. Np. Jak wyjdą jakieś problemy z przyłączem albo dotacje do PC powodujace, że instalacja PC bedzie 2x tańsza, niż kotła gazowego. Wiec na to bym nie patrzyl.

 

Pytanie kluczowe to wykonawcy. Czy to nie jest tak, że łatwiej mi będzie znaleźć doświadczoną ekipę osobno do płyty fundamentowej i osobno do podłogówki niż doświadczoną która dobrze wykona płytę grzewczą i jeszcze nie zrobi tego bardzo drogo? W internecie krąży opinia, że płytę grzewczą trzeba wykonać wyjątkowo starannie i tu obawiam się w zasadzie tylko o wykonawców.

 

PS. Kaizen Jak sam zauważyłeś są źródła które udowadniają, że XPS jednak nasiąka wodą, dlatego chyba też bezpieczniej robić warstwę izolacji na gruncie a nie tylko gruby XPS pod?

Edytowane przez iwan89
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następne oferty do zestawienia i dla potomnych:

 

Firma A - Sama podłogówka ok. 17 tys. zł w firme tylko od podłogówki (System Herz)

 

Firma B - Płyta bez ogrzewania 20 cm XPS: 50 tys. zł

 

Firma B - Dopłata za System ogrzewania wodnego do płyty fundamentowej grzejnej 8-9 tys. zł zależnie od rodzaju rurek(Rury Rautherm Pe-Xa lub Duro System Pex/Al/Pex)

 

Firma C - Płyta bez ogrzewania z 20 cm XPS: 64 tys zł (dziwnie metraż wyliczyli, Firma B 148m2 a firma C 186m2.. stąd ta różnica)

 

Firma C - Dopłata za system ogrzewania wodnego do płyty fundmaentowej: 65 zł/m2, czyli w moim przypadku wyliczenie na poziomie firmy B czyli 9,5 tys. zł

 

Czyli płyta z ogrzewaniem wodnym w firmie B = 59 tys. zł. Ta sama praca w ofercie z poprzedniego posta 77 tys. zł.(tam również rury Rautherm Pe-Xa)

 

Podsumowanie:

 

Sama płyta fundamentowa to koszt około 52 tys. zł

Płyta grzewcza fundamentowa dopłata 9 tys zł.

Podłogówka na gruncie to koszt 17 tys zł(?) - Tutaj jest nieścisłość bo zastosowano inny system i wpływa to na cenę

 

Dziwi mnie różnica w cene, co wychodzi na to, że różnica w cenie pomiędzy płytą grzewczą a osobną podłogówką sięga 8 tys. zł, co wydaje się dość dużą różnicą, jeśli instalacja jest na tym samym poziomie jakości. Robocizna chyba nie jest aż tak różna, bo ułożenie na zbrojeniu czy ułożenie na gruncie to chyba to samo, ba na zbrojeniu chyba jednak ciężej. Skąd takie różnice?

 

Ps. Wszystkie podane przeze mnie kwoty, są kwotami netto.

Edytowane przez iwan89
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...
Zadam takie pytanie. Ile wytrzyma ogrzewanie podłogowe wodne. Ile lat, czy 100 lat jest realnym czasem. Co zrobić jak po 30 czy 50 latach coś się uszkodzi. Jak to naprawić, gdy będzie ono w płycie fundamentowej?

 

A jak naprawisz doprowadzenie wody czy kanalizę pod płytą?

 

Niby jest taki przepis:

§ 138. Obudowa przewodów instalacji ogrzewczej powinna umożliwiać wymianę instalacji bez naruszania konstrukcji budynku.

ale ile domów spełnia wymogi prawne co do joty?

 

Gdyby coś się stało, to pewnie trzeba zmienić ogrzewanie na inne - kaloryfery albo klimakonwektory. Tylko jak nic nie zostanie uszkodzone w czasie budowy, to potem tylko uszkodzenie mechaniczne wchodzi w grę - a to oznacza albo bezmyślne zabawy długim wiertłem, albo poważniejszy problem z pękaniem płyty fundamentowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
A jak naprawisz doprowadzenie wody czy kanalizę pod płytą?

 

Niby jest taki przepis:

§ 138. Obudowa przewodów instalacji ogrzewczej powinna umożliwiać wymianę instalacji bez naruszania konstrukcji budynku.

ale ile domów spełnia wymogi prawne co do joty?

 

Gdyby coś się stało, to pewnie trzeba zmienić ogrzewanie na inne - kaloryfery albo klimakonwektory. Tylko jak nic nie zostanie uszkodzone w czasie budowy, to potem tylko uszkodzenie mechaniczne wchodzi w grę - a to oznacza albo bezmyślne zabawy długim wiertłem, albo poważniejszy problem z pękaniem płyty fundamentowej.

 

Normalnie, jest to do zrobienia łatwiej aniżeli rurki zatopione w elemencie konstrukcyjnym...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Ja też właśnie stanąłem przed tym samym dylematem.

 

Miałem dawać: 40 cm piasku, 20 cm XPS, 25 cm płyty B20 z tradycyjnym zbrojeniem... dopiero potem na płytę folia, przewody ogrzewania podłogowego i wylewka 5-7 cm.

 

Lokalni wykonawcy za robociznę samej płyty zaśpiewali tyle (szczególnie za zbrojenie), że spadłem z krzesła.

Poszukałem szerzej różnych możliwości i trafiłem na ofertę: płyta pod klucz w atrakcyjnej cenie dzięki m.in. zastosowaniu zbrojenia rozproszonego (fibrobeton). Do tego mają opcję przewodów ogrzewania zatopionych w płycie.

 

Poważnie rozważam tę opcję, bo cena atrakcyjna.

 

Plusy jakie widzę na ten moment:

+ odpada koszt wykonania (robocizny) ogrzewania podłogowego i koszt dodatkowej wylewki, a jest to miejsce na spore oszczędności

+ mniej rzeczy do załatwiania, mniej fachowców do zatrudniania, czas budowy domu krótszy, bo odpada dodatkowa czynność

+ jeśli powierzchnia płyty będzie na tyle równa, że będzie bezpośrednio na nią można położyć podłogę to pomieszczenia wewnątrz będą o te 7 cm wyższe, niż pierwotnie zakładałem... Może nawet dzięki temu zmniejszę wysokość pomieszczeń o jeden bloczek (znowu oszczędności).

 

Minusy:

- a co, jeśli popsuje się jakaś rurka tego ogrzewania? przecież nikt fibrobeton nie będzie kłuć! to chyba największy dylemat... przewody ogrzewania w elemencie konstrukcyjnym? jak oni obliczają parametry takiej płyty?

- na forum konstruktorów mają negatywne zdanie o czymś innym niż klasyczne zbrojenie - twierdzą, że to pod względem konstrukcji działa jak zwykła ława

- skoro podłoga będzie bezpośrednio na płycie to nie będzie dylatacji między podłogą, a ścianami nośnymi... czyli będą się przenosić dźwięki uderzeniowe na ściany i po całej płycie (całym domu)?

 

Chętnie posłucham użytkowników takich płyt, fachowców od wykonywania i projektowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Minusy:

- a co, jeśli popsuje się jakaś rurka tego ogrzewania? przecież nikt fibrobeton nie będzie kłuć! to chyba największy dylemat... przewody ogrzewania w elemencie konstrukcyjnym? jak oni obliczają parametry takiej płyty?

- na forum konstruktorów mają negatywne zdanie o czymś innym niż klasyczne zbrojenie - twierdzą, że to pod względem konstrukcji działa jak zwykła ława

- skoro podłoga będzie bezpośrednio na płycie to nie będzie dylatacji między podłogą, a ścianami nośnymi... czyli będą się przenosić dźwięki uderzeniowe na ściany i po całej płycie (całym domu)?

 

Chętnie posłucham użytkowników takich płyt, fachowców od wykonywania i projektowania.

 

1. Przede wszystkim trzeba unikać połączeń rurek w betonie i zrobić test ciśnieniowy przed zalaniem. Po zalaniu nie mam pomysłu jakby taka rurka mogłaby się uszkodzić. Chyba że mechanicznie przez wiercenie - po prostu nie wiercić. Co do obliczeń cóż ktoś się pod tym podpisuje więc i bierze za to odpowiedzialność.

2. Ja nie jestem konstruktorem, pół zawodowego życia spędziłem w prefabrykacji i to tej gdzie się w ogóle nie daje zbrojenia ( elementy do kanalizacji ) i to wytrzymuje potężne obciążenia. Beton wbrew pozorom ma sporą wytrzymałość na rozciąganie i zginanie.. Aczkolwiek jak robiłem swoja płytę władowałem tam sporo zbrojenia - dla pewności, i także uważam że beton z włóknami niewiele różni się od betonu bez zbrojenia. Ale tutaj tak samo jest ktoś kto się pod tym podpisuje i bierze odpowiedzialność. Poza tym dzisiaj mamy zupełnie inne betony niż powiedzmy 20 lat temu, Wytwórnia się patrzy się dziwie jak zamówisz B45 (C40/45) Czy nawet mocniejszy.

3. Nie zauważyłem takiego problemu. Na dole mam płytę i panele na górze mam klasycznego miksokreta z dylatacjami i panele - nie ma różnicy. Ba w pewnych granicach można także wyczuć różnice w temperaturze podłogi między pomieszczeniami z włączonym i wyłączonym obwodem tak jak na górze z dylatacjami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...