Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

CZY KUPISZ POMP? CIEP?A


CZY KUPISZ LUB KUPIŁBYŚ POMPĘ CIEPŁA DO SWOJEGO DOMU  

363 użytkowników zagłosowało

  1. 1. CZY KUPISZ LUB KUPIŁBYŚ POMPĘ CIEPŁA DO SWOJEGO DOMU



Recommended Posts

  • Odpowiedzi 876
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Godul, nie trzeba dawac 50 cm ocieplenia.

 

Ja mam 20 cm welny w sciane 3W i odpowiednio duzo w podlodze (18cm) i skosach poddasza (25cm) i nad pietrem (30cm).

 

Koszt materialow ociepleniowych nie jest duzy w fazie budowy, a oszczednosci energii są znaczne.

 

Aleksandryta,

 

w moim domu nic nie zmieniłbym w kierunku energooszczednosci, gdyz zuzycie energii jest minimalne. Za cały ubiegły sezon zapłaciłem mniej niz 800 zł za ogrzewanie (gazem ziemnym 500 zł i może 3m3 drewna). Gdybym nie miał gazu ziemnego, grzałbym dowolnym innym nosnikiem energii, takim, ktore nie wymaga duzych inwestycji.

 

Przy niewielkim zapotrzebowaniu na ciepło, koszt inwestycji w system c.o. ma decydujący wpływ na ostateczną cene 1Kwh w naszym domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

godul, na cenę pc sklada się:

1. koszt samej pompy,

2. automatyka

3. dolne źródło (kolektor)

4. osprzęt (naczynia zbiorcze itp)

5. koszty robocizny, w tym koszty wykopu,

6. koszt instalacji wodnej: w przypadku PC zalecane są inne rozstawy rurek do ogrzewania (dla temp. zasilania 35 - 40 st. C) , więc koszt podsłogówki jest większy od podłogówki zasilanej temp. 50 st.

jeśli te koszty podsumujesz, to właśnie wyjdzie Ci kwota ok. 60 tys.

U mnie to własnie tak mniej więcej wyszło, nawet trochę więcej, bo i większy dom, pompa 14 kW, większy kolektor, gorsze warunku gruntowe no i euro po 4,7.

Pozdrawiam,

gaga2

PS. Ciekawe, kiedy moja pc osiągnie sprawność 600%.. :-? może są takie momenty, ale średniorocznie to jakoś nie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiek, dobre ocieplenie budynku to nie wszystko...duży wpływ na zapotrzebowanie na ciepło ma kształt budynku.... jeśli jest parterowy i rozczłonkowany, to zapotrzebowanie na ciepło będzie większe niż przeciętne.... i teraz trzeba podjąc decyzję: co jest ważniejsze: minimalizacja kosztów utrzymania (wygląd domow pasywnych nie zaskakuję piękną architekturą, niestety...) czy dom taki, jak się wymarzyło, bez ograniczeń w projektowaniu....

My własnie staliśmy ptrzed taką decyzją i uznaliśmy, że bardziej zależy nam na domu parterowym, z dużymi wolnym przestrzeniami, wysokością pomieszczeń 2,90 .... a to oznacza, że mamy niekorzystny współczynnik kształtu budynku no i dodatkowo dużą kubaturę...

Pozdrawiam,

gaga2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok Gaga, Wiem o tym ale ja rozwazam tylko i wyłacznie koszt pompy ciepła i kolektora. Wykop w wiekszosci wypadków musi zapewnić inwestor. Kosztu podłogówki wogóle nie biore pod uwagę bo wiekszośc firm pozostawia to w gestii inwestora. Naczynia wzbiorcze sa raptem dwa- a w przypadku PC neuratherm to chyba nawet tylko jedno- do podłogówki. Koszt naczynka to raptem 100-200 zł. Do tego jeszcze pompa obiegowa za max 500 zł. Rozumiem koszt sterownika ale ciągle nie wiem skad te 60 tys. No chyba ze podłogówka z weżownica z miedzi kosztuje 30 kawałków.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gaga2 - dopiero zaczynam wyścig z budową, ale też myślę o pompie ciepła i studiuję ten temat. Z tego co już czytałem na forum to chyba muszą być jakieś powody dla tej sprawności. Nic się nie dzieje bez powodu. Rozważałaś skąd to może wynikać? Może powinnaś skonsultować kwestię z firmą instalacyjną?

Jak w ogóle komfort podłogówki? Jak oceniasz wykorzystanie podłogówki w całym domy, włącznie z sypialniami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pońko, sprawnośc pc nie jest stała i zalezy zarówno od dolnego xródła jaki od podłogówki. Najwyzsza sprawnośc jest zawsze na poczatku sezonu kiedy dolne źródło nie zdazylo wychłodzic gleby-potem sukcesywnie spada. Sprawność może tez spaść w wyniku duzych mrozów kiedy zasilanie podłogówki wymaga wyższego parametru. Ta sprawnośc jest dla stałych parametrów DZ i GZ - o ile dobrze pamietam T dz to 5C a temp zasilania podłogówki 35C. W warunkach eksploatacji takie temperatury zdazaja sie na początku sezonu grzewczego jeśli nie ma zbyt dużych mrozów i nie trzeba dawać na podłogówke 45C
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz pytanie za 100 pkt - co wybrac : ogrzewanie podłogowe w całym domu + PC za jakieś 34.000(trzydziesci cztery tysiące)zł) czy ogrzewanie podłogowe w całym domu + kocioł elektryczny modulowany za jakieś 2.500,-(dwa i pół tysiąca) zł ???

Ale bez bzdetów typu "nowoczesność" , "komfort" , "ogrzewanie z głębi ziemii" itp. Poproszę o konkrety koszta zakupu / czas amortyzacji.

Dziekuję.

PS zaraz zwolennicy powieszą na mnie psy ,że obrażam ich "uczucia pompowe" :lol: :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały, mam rozumieć że ten kocioł to ma być elektryczny, tak?

no to popatrzmy: mój dom ma roczne zapotrzebowanie na ciepło ca. 24.000 kWh, a dzięki pompie za zeszły sezon to było 8000 kWh.

przy cenie 0,34 zł/1 kWh koszt ogrzewania PC to 2720 zł, a przy kotle elektrycznym - 8160 zł; roczna różnica: 5440 zł; pytanie: po ilu zatach zwraca się inwestycja w pc w porównaniu do inwestycji w kocioł elektryczny...? nawet jeśli ta pompa kosztyje 36.000...?

Pozdrawiam,

gaga2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

matka

Koszt ogrzewania 600z :( przy prądzie budowlanym,mokre mury pierwszy rok grzewczy zawsze jest drogi 8) .W drugim przewiduję ok.200z.Czas pokaże czy się myliłem.i czy dobrze zrobiłem :roll: .Dom docieplony 12cm wełny :D Dzieki za odp.do KrzyśkaS. :wink:

Dolne żródło.30m*7odwiertów.Podłogówka położona gęsto co 10cm na dole ,na górze 15cm ,żeby łatwiej regulowac temp. :D

Decyzje o budowie PC. podyktowana była brakiem gazu .Butla nie podobała sie mojej żonie i mnie,olej ,,poszedł" do góry i troche czuć. został prąd i PC.Pozdr. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały, mam rozumieć że ten kocioł to ma być elektryczny, tak?

no to popatrzmy: mój dom ma roczne zapotrzebowanie na ciepło ca. 24.000 kWh, a dzięki pompie za zeszły sezon to było 8000 kWh.

przy cenie 0,34 zł/1 kWh koszt ogrzewania PC to 2720 zł, a przy kotle elektrycznym - 8160 zł; roczna różnica: 5440 zł; pytanie: po ilu zatach zwraca się inwestycja w pc w porównaniu do inwestycji w kocioł elektryczny...? nawet jeśli ta pompa kosztyje 36.000...?

Pozdrawiam,

gaga2

A wpadłeś na to że ogrzewanie podłogowe jest swoistym akumulatorem ciepła? Swoja drogą to musi być całkiem spory pałacyk...a mi chodzi o zwykłe domki do 150m2 .w Twoim przypadku przy takim zapotrzebowaniu ta pompa na pewno nie kosztowałaby 36 tys. No i oczywiscie typ kociołka. Bo owe wylicznia to hmmm. mnie jakoś wcale nie przekonały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały....hm....od czego tu zacząć.... :)

roczne zapotrzebowanie na ciepło - 24.000 kWh - wydaje mi się, że należy do przeciętnych, nie jest zaskakująco niskie, ale i nie jest znacząco wysokie; po prostu przeciętne; Jezier osiągnął wynik ok. 10.000 kWh, ale jego dom jest mniejszy od mojego i świetnie ocieplony. Uważam nawet, że dla domu o mojej powierzchni 186 m2 , to roczne zapotrzebowanie na ciepło jest nawet na bardzo przyzwoitym poziomie...ale skoro twierdzisz, że mój dom to pałacyk...pewnie masz rację )..... :lol:

pompę ciepła mam 14 kW, ale faktycznie to ona pracuje jako 10 kW, bo takie mam obliczeniowe zapotrzebowanie ma moc cieplną (czy jak to się tam nazywa...); o swoich kosztach już też pisałam,więc się nie będę powtarzać...

ogrzewanie podłogowe nie ma tu wiele do rzeczy, bo wskaźnik rocznego zapotrzebowania na ciepło jest jednakowy dla wszystkich żródeł ciepła, i wówczas łatwo obliczyć, ile będzie mnie rocznie kosztować ogrzewanie domu przy różnych źródłach ciepła (prąd, gaz, olej, pc)- oczywiście podstawiając tylko koszt camego źródla energii, a nie koszt inwestycyjny (to bardziej skomplikowania sprawa). I ma rację w innym wątku Grzegorz63, że w moim przypadku za ostatni sezon koszt ogrzewania PC zbliża się do kosztu ogrzewania gazem ziemnym....

Z Twojej sugestii wynikało, że lepiej jest zakupić piecyk elektryczny.... w takim przypadku należy zastosować zasadę, ze z 1kWh energii el=1kWh energii cieplnej; ergo: dla rocznego ogrzewania mojego domu zużyję 24 tys. kWh energii elektrycznej, co daje koszt ok.8000 PLN...

Pozdrawiam,

gaga2

PS. Ekonomiczny sens zakupu PC można rozważać w porównaniu do np. gazu ziemnego (ale takowego nie posiadam), oleju opałowego itp.... w przypadku ogrzewania prądem - przy moim rocznym zapotrzebowaniu na ciepło.... odpowiedź może być tylko jedna.... to jest opłacalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały,

 

Przy inwestycji wiekszej o 31 tys opłacalnosc inwestycji p.c. kontra kocioł elektryczny modulowany przy nastepujących założeniach wygląda tak:

 

okres uzywalnosci 15 lat

nominalna stopa procentowa 8%

prowizja - 1%

 

raty: 300 zł miesiecznie/rok a wiec 600 zł/ w sezonie grzewczym trwającym 6 mies.

 

Mozna wiec przyjąc, że ogrzewanie prądem musiałoby byc co najmniej o 600 zł drozsze w kazdym z szesciu miesiecy grzewczych, aby z inwestycją w p.c. w okresie 15 lat wyjsc na zero.

 

Hipotetycznie zakładając - ogrzewanie kotlem 900 zł miesiecznie, ogrzewanie p.c. 300 zł miesiecznie i wychodzimy na zero w okresie 15 lat.

 

W wiekszosci przypadkow łączny koszt eksploatacji w okresie 15 lat bedzie przy zakupie zwykłego kotła elektrycznego bedzie nizszy niż przy p.c., gdyz uzytkownicy domow po pewnym czasie obnizają zuzycie energii porpzez optymalizacje nastawien temperatury.

 

Gaga2,

 

czy Twoje wyliczenia to czysta teoria, czy tez mieszkałas w swoim domu i takie uzyskałas zuzycie energii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gaga2,

 

24.000 Kwh dla domu o pow. 186 m2 to duzo. Tyle energii potrzebowałby naprawde zimny budynek. Zastanow sie wiec, czy nie lepiej wrzucic pare złotych w ocieplenie domu, niz płacic mase kasy za ogrzewanie, czyli wrzucanie pieniedzy do pieca w każdą zimę.

 

Mam jednak wrazenie, że pisząc o zuzyciu energii teoretyzujesz, a jesli dom wybudujesz, rzeczywiste zuzycie energii bedzie znacznie nizsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiek,

moje wyliczenia to częściowo praktyka,częściowo dane rzeczywiste, ale podane w dużym uproszczeniu.

dane obliczeniowe to wskaźnik rocznego zapotrzebowania na ciepło, czyli te 24.000 kWh. Zamówiłam opracowanie OZC dla domu, więc mogę operować tymi danymi.

Dane o zużyciu prądu są rzeczywiste w okresie od 1.09.04 - 5.09.05.

zużycie prądu w tym okresie to ok. 15.000 kWh.

w okresach letnich zużycie prądu to 500 - 600 kWh/miesiąc, przy czym mam kolektory słoneczne i w lecie grzanie c.w.u. jest praktycznie pomijalne w kosztach energii elektrycznej. Mogę więc przyjąć, że rocznie na potrzeby bytowe (przez ogrzewania i cwu) zużywam średnio w roku 6000 - 7200 kWh, przy czym raczej bliższa prawdy jest suma 7000 kWh.

Wychodzi zatem, że na ogrzewanie domu zużyłam 8000 kWh. Jest to pierwszy sezon grzewczy, co może mieć znaczenie, no i też w tym czasie trochę eksperymentowaliśmy ze sterowaniem... z róznym skutkiem zresztą. W tych 8000 kWh mieści się koszt ogrzewania c.w.u. w okresach jezienno-zimowych oraz ogrzewania pomieszczenia przy garażu (za pomocą paneli elektrycznych, bo garaż jest osobno, a musimy tam utrzymac temp. co najmniej 5st, bo mamy tam przyłącze wodne).

Muszę stosować uproszczenia w wyliczeniach, bo nie mam osobnego piodlicznika, który by liczył faktyczne zużycie kWh przez pc. Kiedyś go zamontuję. ale teraz mam pilniejsze wyudatki niż 500 pln na taki licznik.

Co do mojego zużycia prądu na cele bytowe: początkowo mnie przerażały te 500-600 kWh na miesiąc, ale u mnie wszystko w domu jest na prąd, mam sporo urządzeń, więc chyba niestety tak to musi być....

Chętnie odpowiem na wasze pytania, bo tu chodzi o wymianę doświadczeń... nikogo nie chcę przekonać, tylko podać dane pod dyskusję... i rozwagę...:)

Pozdrawiam,

gaga2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiek,. dom już posiadam, mieszkam od prawie roku.... nawet kiedyś prowadziłam dziennik na tym forum...

dom jest dobrze ocieplony: ściany mają współczynnik k=0,21 (porotherm 30 plus 15 cm wełny) w podłodze jest 12,5 cm styropianu, w stropie 20 cm wełny, ocieplone fundamenty; generalnie dom jest zaprojektowany jako energooszczędny (poza kształtem) - i wspołczynniki poszczególnych przegród są co najmniej takie, jakie zaleca Agencja Poszanowania Energii...

czy 24 tys kWh to dużo, czy mało to kwestia ocenna... w nas o tym zadecydował kształt budynku i duża kubatura... już o tym pisałam... po prostu mamy bardzo dużą powierzchnię przegród , co w odniesieniu do m2 dale bardzo niekorzystne wyniki jeśli chodzi o ogrzewanie domu.... przedłożyliśmy kwestie wygody i architektury nad oszczędności w tym wypadku i nadal twierdzę, że to był dobry wybór...za to mamy oszczędne źródło ciepła.

A dodam jeszcze, że ten roczny wskaźnik zapotrzebowania na ciepło byłby jeszcze wyższy - rzędu 33.000 kWh, gdyby nie to, że mamy wentylację mechaniczną z rekuperatorem (straty ciepła na wentylację są bardzo niskie)

Pozdrawiam,

gaga2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze strony BOS:

 

Przedmiot kredytowania: inwestycje energooszczędne dotyczące budowy i modernizacja kotłowni, tj. zakup:

 

kotłów (elektrycznych, gazowych, olejowych, spalających biopaliwa - słomę, torf, odpady drzewne, trociny) wraz z osprzętem, kolektorów słonecznych i pomp ciepła z zestawem przyłącznym, grzejników, aparatury kontrolno-pomiarowej i in.

 

oprocentowanie - zmienne, określone jako oprocentowanie kredytu inwestycyjnego wg uchwały Zarządu BOŚ S.A. pomniejszone o dopłatę Funduszu wynoszącą w pierwszym roku obowiązywania umowy - 9%, w drugim - 5%, w trzecim - 3%

prowizja: 1,5%

kwota kredytu: 25 tys. zł, lecz nie więcej niż 90% wartości urządzeń z kotłem o mocy do 35 kW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o ocenę rozwiązania jak poniżej:

1) pompa ciepła powietrz- woda, dajmy na to zbliżona parametrowo do zygmora,

2) pobierająca ciepło z powietrza "zrzutowego" z domku (np. zza reku, albo na wylocie wentylacji mechanicznej,

3) pracująca na bufor zbiornik co lub cwu, doładowany grzałką (licznik II taryfowy),

4) na ekstremalne mrozy kominek + DGP (grawitacyjne nie mechaniczne, to na wypadek długotrwałej przerwy w dostawie prądu).

 

Opis systemu przez laika-elektrika :roll: :wink:

Pompka sobie pracuje na bufor, najchętnie możliwie najdłużej w taryfie II. Z bufora idzie ciepełko w podłogówkę, no dobra, żeby nie było, że Poznaniak jestem także poza taryfą II (ile te pompy obiegowe żłopią :x ).

Na wypadek niemocy pompy grzałka jest (najlepiej z obciążeniem 3 faz) w buforze. Grzałka oczywiście w taryfie II

Kominek jest z DGP bez bayerów, ale za to docelowo będzie na nim wężownica do bufora, no w końcu poznaniak jestem i nie mam zamiaru zbyt wiela łożyć na cwu, a tak drewienko do kominka i da się przeżyć taryfę I.

Wentylacja wywiewna (grawitacyjna, co by prądu nie ziarła) zbiega się gdześ tam, może zakończone reku, a może nie i z tego wylota pompka ciepełko pobiera.

 

Co fachowcy na to?

 

 

PS1. Co to jest ten Sopel Lodu?

 

PS2. Może się ktoś doklika do "Napiszcie w Muratorze" -> "Aktualizacja nośników energi", niekoniecznie tak dla jaj, tylko żeby M przygotował jakąś historyczną bazę do dyskusji nad trendami kosztów energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...