Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Komentarze do EX House - pasywna stodoła


Recommended Posts

Jeśli na zewnątrz nie ma wichury i minus nastu stopni przez naście dni to spadek bez grzania jest tak niewielki, że niewyczuwalny. U mnie np. ogrzewanie dziś się nie włączyło chociaż było chłodniej na zewnątrz niż wczoraj. Ze wzrostem temp. przy grzaniu jest tak samo. A akumulacja i 2h tanie w środku dnia to właśnie idealne narastanie temp. na wieczór.

 

Aby słusznie wykorzystać te 2h w ciągu dnia, to potrzebne są kable o mocy 100-150W/m2. Wg mnie - gdyby nie ta potężna moc kabli - to jest to idealne rozwiązanie systemu grzewczego. Mając drugą taryfę w godzinach 14:00-16:00 to do 14:00 czerpiesz ewentualne zyski słoneczne, a od 14:00 dogrzewasz do zadanej temperatury. Te 2h praktycznie wystarczają do ogrzania domu nawet w skrajnych warunkach. Ale do tego potrzebna jest akumulacja, która nie pozwoli na dobowy spadek temp. większy niż 2-3oC.

 

Patrząc na rys. (projekt) m2 działówek będzie miał więcej niż ja ścian zewn. Jeśli zrobi "chudziak na styropianie" jak to nazywa, to będzie miał również większa masę w podłodze. Mogę więc przyjąć, że będzie miał porównywalnie jak nie lepiej.

 

Potwierdzam. Działówki będą z SILKI 8cm. Podłoga to najpierw 10cm zbrojonego chudziaka i na to jeszcze z 5-7cm wylewki z zatopionym PEXem. Duża ilość betonu w podłodze to większa bezwładność systemu grzewczego. Przy takim układzie czas reakcji to zapewne ze 3 godziny. Jak dla mnie idealnie. Nawet te 5kW mocy pompy ciepła pozwoli zacząć ogrzewać o 13:00/14:00 (start drugiej taryfy) i dogrzewać w razie potrzeb do 21:00-22:00. Później wychładzanie do dnia następnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Mając sporadyczne zapotrzebowanie max 60kWh/dobę potrzebujesz 6kW kabli aby dostarczyć tę energię tylko w taniej taryfie. Jeśli chciałbyś to dostarczać nigdy nie dłużej niż przez 2h/dobę to potrzebujesz 30kW kabli. To jest bez sensu bo takie warunki występują wyjątkowo a w wyjątkowych sytuacjach możesz pogrzać i nad ranem lub wieczorem. Gdybyś nawet bardzo asekuracyjnie podchodził do tematu to te 10kW będzie aż nadto ponieważ:

 

Racja. Te 10kW byłoby idealne, jako kompromis grzania tylko w tych dwóch godzinach, nawet przy skrajnych temperaturach. Wtedy można grzać mocą 10kW również nad ranem.

 

To jest idealne do grzania nawet o północy ponieważ czas reakcji (odczuwalnej dla człowieka) będzie wynosił dużo, dużo więcej niż 3h. Moje ściany ~7cm betonu, miejscami pod 300W/m2 "oddają" najwcześniej po 3h od załączenia a wyczuwalnie ciepłe są jeszcze po 6~8h to co tu mówić o 2x grubszej wylewce.

 

Rurki będę miał osadzone w 5-7cm wylewce, więc podobnie jak ty, z tym że na całej powierzchni domu. W takiej sytuacji mogę liczyć na czas reakcji te 3godziny, tym bardziej, że w moim przypadku temperatura posadzki nie będzie wysoka.

 

Tylko po co dla kosztów ogrzewania 3.000~4.000zł/10lat (nie wiem po ile możesz u siebie kupować prąd w taniej taryfie) budować tak drogą instalację? Tylko nie pisz, że do CWU;) Pogadałabyś dobrze z kol. jasiek71, który ma dom wieeele gorszy i nijak PC jemu się nie kalkuluje więc już wiele lat grzeje "czystym prądem" a jednak coś się w temacie orientuje.

 

kszhu, pisałem już. Pomijając CWU to przede wszystkim ze względu na:

- możliwość pracy PC na układzie zasilania z PV (plus ewentualnie baterie, bo one też są w 40% dofinansowywane)

- komfort (chcę grzać wtedy kiedy potrzebuję, a nie wtedy kiedy mam drugą taryfę). Dla kabli 10kW, o których pisałeś wcześniej, to moja PC + wodna podłogówka już taka droga nie jest.

 

EDIT: zobacz co asolt w innym wątku proponuje dla domu ~5x gorszego:

Chociaż ja osobiście nie polecam dodatkowego bufora mając bufor w postaci wylewki to nawet dla takiego domu "czysty" prąd jest rozwiązaniem do rozważenia.

 

Jeśli nie uzyskam "korzystnego" dofinansowania na PV (koszty poboczne uzyskania teakiego dofinansowania mogą być wysokie. Jak przy NF15) to rozważę rozwiązanie tym czasowe, tj. PEX zalany w posadzce, zasobnik CWU z grzałką grzany w drugiej taryfie oraz split z kanałówką "tymi recami".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może nie doczytałem, ale co z łazienką? tam jednak sezon grzewczy może zacząć się wcześniej niż w pozostałych pomieszczeniach ze względu na komfort. tu jest podstawowa zaleta kabli (NCO), sam u siebie chyba umieszczę maty pod kafelkami.

 

W łazience mimo wodnej podłogówki znajdzie się aktywny grzejnik elektyrczny, typu:

http://airelec.apkom.com.pl/Brabork/Airelec/photo/product_big/Sirocco.jpg

To mi zapewnie błyskawiczne podniesienie temperatury w łazience oraz suche ręczniki po kąpieli.

 

 

Odpisałem w w/w wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Barth3z, czujniki do GWC zapodales ?

 

W samym GWC nie dawałem, bo stwierdziłem, że to bez sensu. Jutro jade ulokować je gruncie nad GWC - ok. 60-80cm w głąb pospółki oraz w miejscu gdzie nie ma GWC. Później dam między piachem a styro. Stwierdziłem, że temp. w GWC mnie nie interesuje. Bardziej istotną informacją będzie, czy grunt się wychładza.

Będę miał też czujnik zaraz na wejściu powietrza pod dom, czyli będę mierzył temp. powietrza wstępnie ogrzanego przez "rozbiegówkę".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Układ działa, ale niestety dmucha niezłym smrodem ... Smórd ziemi i stojącej wody ... Mam nadzieje, że to się zwentyluje ... Mam na to cały sezon zimowy oraz letni. Przez ten czas mam zamiar wentylować non stop.

 

Mój wietrzyłem początkowo 90m3/h, później 300m3/h, nic nie pomogło.

Traktuj go jeszcze ozonatorem by nie dopuścić do powstawania grzybka.

 

Nie wiem dlaczego robiłeś GWC poniżej ław. Moim zdaniem za duże ryzyko.

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój wietrzyłem początkowo 90m3/h, później 300m3/h, nic nie pomogło.

Traktuj go jeszcze ozonatorem by nie dopuścić do powstawania grzybka.

 

OK, popróbuję. Dzięki za podpowiedź.

 

EDIT: Kurde, dużo tych ozonatorów na allegro. Masz coś sprawdzonego co byś polecił ?

 

Nie wiem dlaczego robiłeś GWC poniżej ław. Moim zdaniem za duże ryzyko.

 

Im głębiej tym lepiej. A, że wód gruntowych nie mam, to czemu nie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam http://allegro.pl/generator-ozonu-ozonator-7000mg-h-odgrzybianie-o3-i4844681376.htmlKupiłem w chinach za 140 złoty z dostawą.

Można było wziąć taniej, ale wtedy się mi śpieszyło.

Skręciłem skrzynkę z desek z budowy, dokupiłem wentylator na 230v za jakieś 30 zł, założyłem owatę jako filtr.

Teraz ozonuję pokoje w domu, samochód, klimę w aucie.

Jedynym warunkiem jest niedopuszczenie do zarośnięcia. Wtedy ręcznie trzeba oczyścić.

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robię zdjęcia z ważniejszych etapów. Myślę, że póki co częściej nie ma co fotografować.

 

Zdjecia super:)

 

Po ile wyszly te plyty styro 3x1m?

 

Jak widzisz nedzna geowloknina lapie mase syfu, takze nawet byle filtr w reku powoduje, iz w domu jest znacznie zdrowiej :)

 

Kibicuje mocno temu izolowaniu od srodka, jako ze moj ten trzeci dom ma byc "jamnikiem" z plasim dachem, wiec sa szanse zeby zrobic podobnie jak u Ciebie, bo na plyte fundamentowa Izodomu bedzie mi szkoda kasy :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po ile wyszly te plyty styro 3x1m?

 

178zł netto / m2

 

Jak widzisz nedzna geowloknina lapie mase syfu, takze nawet byle filtr w reku powoduje, iz w domu jest znacznie zdrowiej :)

 

Zgadza się.

Zrobię jeszcze inne testy. Zalożę geowłókninę przed samym wentylatorem i sprawdzę, czy żwirowiec cokolwiek filtruje, bo na tym mi najbardziej zależało.

 

Kibicuje mocno temu izolowaniu od srodka, jako ze moj ten trzeci dom ma byc "jamnikiem" z plasim dachem, wiec sa szanse zeby zrobic podobnie jak u Ciebie, bo na plyte fundamentowa Izodomu bedzie mi szkoda kasy :p

 

Na razie wszystko idzie zgodnie z planem i jednocześnie technologia się broni. Aby tak do końca ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

178zł netto / m2

Zrobię jeszcze inne testy. Zalożę geowłókninę przed samym wentylatorem i sprawdzę, czy żwirowiec cokolwiek filtruje, bo na tym mi najbardziej zależało.

 

Ale ten test rowniez pokazuje, ze filtr warto zalozyc na samej czerpni - by zminimalizowac ilosc syfu ktora sie moze odlozyc w GWC. Zdolnosc do samoooczyszczania lub wymuszonego, mimo wszystko jest ograniczona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba raczej za m3 ?

 

Tak - oczywiście chodzi o m3.

 

Ale ten test rowniez pokazuje, ze filtr warto zalozyc na samej czerpni - by zminimalizowac ilosc syfu ktora sie moze odlozyc w GWC. Zdolnosc do samoooczyszczania lub wymuszonego, mimo wszystko jest ograniczona.

 

Po tym co widzę, to sądzę, że filtr na czerpni przed GWC na pewno się pojawi. Ale nie taki szczelny jak geowłóknina 120g, bo ta za dużo tłumi. Coś taniego co w miarę wyłapie ten czarny pył z powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką wydajność ma wentylator od GWC?Do testu mógłbyś czerpnie wynieść nad poziom gruntu np 2 metry?

Byłoby jakieś porównanie na filtrze.

Ewentualnie dołożyć jakiś trójnik, jedna czerpnia przy gruncie, druga 2 metry wyżej.

Prawdopodobnie wystarczy dać ją wyżej by wyeliminować ewentualnie większe zapylenie przy ziemi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką wydajność ma wentylator od GWC?Do testu mógłbyś czerpnie wynieść nad poziom gruntu np 2 metry?

Byłoby jakieś porównanie na filtrze.

Ewentualnie dołożyć jakiś trójnik, jedna czerpnia przy gruncie, druga 2 metry wyżej.

Prawdopodobnie wystarczy dać ją wyżej by wyeliminować ewentualnie większe zapylenie przy ziemi.

 

OK, tak zrobie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rada odnośnie ESG

Szyba jest baaardzo mocna ale...krawędzie szyby już nie.

Mimo że każda ESG jest szlifowana to nawet małe uderzenie w krawędź powoduje jej "wybuch".

[w tym momencie piję do montażu samych samych pakietów, zamiast ESG poleciłbym 33.1, delikatne uderzenie w krawędź wyszczerbi szybę, ale nic więcej]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rada odnośnie ESG

Szyba jest baaardzo mocna ale...krawędzie szyby już nie.

Mimo że każda ESG jest szlifowana to nawet małe uderzenie w krawędź powoduje jej "wybuch".

[w tym momencie piję do montażu samych samych pakietów, zamiast ESG poleciłbym 33.1, delikatne uderzenie w krawędź wyszczerbi szybę, ale nic więcej]

 

Dzięki za podpowiedź.

Przekazałem już prośbę o ponowną wycenę dla szyby niehartowanej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...