Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Komentarze do EX House - pasywna stodoła


Recommended Posts

Ja nie widzę problemu. A wręcz przeciwnie, kolejną oszczędność na grzaniu zarówno samej wody jak i centralnym. Zauważ, że zimna woda też zalega w instalacji i bez cyrkulacji podnosi swoją temperaturę. Te ciepło pochodzi z systemu CO. Nieświadomie tracisz kolejne kWh.

Wylistuję kilka czynności które uważam, że dobrze byłoby gdyby zimna woda miała o te 10-15oC więcej:

- mycie podłogi. Woda o temp. 18oC nie musi być podgrzana przez CO - zysk, a raczej oszczędność.

- pranie - masz od razu temperaturę dla najszybszego programu

- woda na kawę, herbatę - mniej kWh na jej podgrzanie w czajniku indukcyjnym (COP=1)

- woda na zupę, do gotowania ziemniaków itp.

- woda do podlewania kwiatów - najlepiej jakby miała temp. pokojową

- woda w kibelku

- woda do akwarium !

- woda do mycia zębów, rąk (lepiej myć taką zimną niż ciepłą z cyrkulacji)

 

Ciekawe czy to gdzies w OZC sie uwzglednia.

 

Taka zimna woda z sieci do prawda moze miec ponizej 10 stopni, ale jesli sie jej w miare na bierzaco pozbywamy to jej temperatura ma niewielkie znaczenie.

 

Mysle, ze wazniejsze jest abys mogl grzac CWu zaraz po tym jak zuzyjesz wody na prysznic/wanne.

 

U mnie przy gazie to nie problem, ale juz grzanie takie w taniej taryfie byloby trudniejsze, chociaz jesli ktos si ekapie miedzy 19 a 21 to juz do nocnej blisko :)

 

Spokojnie w ciemno te 30-40% odzysku jest mozliwe przez kazdy miesiac roku, dokladajac grzalke lecaca z ogniw to CWU masz za grosze:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Ciekawe czy to gdzies w OZC sie uwzglednia.

 

Chyba nie.

 

Taka zimna woda z sieci do prawda moze miec ponizej 10 stopni, ale jesli sie jej w miare na bierzaco pozbywamy to jej temperatura ma niewielkie znaczenie.

 

A którym z ośmiu podanych przeze mnie przykładów pozbywasz się na bieżąco ? Chyba tylko przy myciu rąk, ale nawet w tym przypadku nieco podgrzewasz wodę rękami. Poza tym odpływ też zapewne ma nieco wyższą temp. niż woda wodociągowa dochodząca do budynku.

 

Mysle, ze wazniejsze jest abys mogl grzac CWu zaraz po tym jak zuzyjesz wody na prysznic/wanne.

 

Wanna to najgorsze "urządzenie" do odzyskiwania ciepła. Nie jesteś w stanie takiej ilości wody zachować. Chyba, że będziesz zostawiał wodę w wannie do ostygnięcia, albo skoordynujessz opróżnianie wanny z jakimś poborem.

WSS w tym przypadku wygląda mizernie.

 

 

Ja też nie ale u siebie chcę mieć też typowo zimną bo takie mamy potrzeby i nie wyobrażam sobie np. napić się letniej, zwłaszcza latem, bo ktoś akurat się kąpie.

 

Wtedy zimne piwko z lodówki wyciągasz, a nie kranówę ;)

 

Rura kosztuje takie niewiele, że przy odbiornikach "w kupie" podać tę podgrzaną do pralki czy zmywarki to żaden problem. A oszczędności na tym co piszesz w porównaniu do zrobienia takiej mieszanki są chyba nie warte rozważania - korzystając z ciepłej i tak odzyskuję i tak.

 

Warte, warte. Nawet nie zdawałem sobie sprawy póki nie wylistowałem tych powyższych czynności. Fakt, że przeliczając na złotówki to szału nie ma, ale zawsze to parę groszy do rentowności WWS'a na plus.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to muszę przegadać z młodym bo on na kranówie leci... myślę, że pomysł przyjmie;)

Tyle, że to strata! Ile kosztuje kranówka z darmowej studni a ile piwsko!;)

 

Pewne rzeczy są bezcenne ;)

 

Nie wiem jak to liczysz ale u mnie przy czystym prądzie z bojlera ten WWS (czy bardziej po polskiemu WSW) plus dodatkowa kanaliza i tak będzie się zwracał kilka lat.

 

A no liczę tak. Woda zrzutowa z prysznica to załóżmy 32oC. Woda wodociągowa 6oC. Niech wymiennik ma sprawność 50%, więc po wymienie zostaje Ci szara woda o temp. prawie 20oC ! I chcesz ją wyrzucać ? Można kolejne 50% wyciągnąć przepuszczając przez tą wodę zimną wodę wodociągową. Po takiej wymianie będziesz miał wodę zrzutową już o temp. ok. 12oC. W sam raz dla POŚ'ki. Nie warto ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wszystko fajnie tyle, że jaka pojemność zbiornika? Ile ma w nim woda pozostawać? Jak tym regulować aby nie tworzyć zbyt chłodnej mieszanki tej szarej wody? Itp. itd.

Może od razu robić duży zbiornik ze sterowanym zrzutem? Kierowaniem zbyt chłodnej na zewnątrz albo do innego zbiornika?;)

 

Temp. wody szarej w takim zasobniku nigdy nie będzie niższa niż temp. wody wodociągowej. Nie ma sensu tym sterować. To ma być urządzenie nieruchliwe działające tylko pod wpływem zrzutu grawitacyjnego i ciśnienia wody wodociągowej. Nie można tego komplikować bo popsujemy ideę.

Co do pojemności to tylko muszę się zastanowić, czy wkładać w środek tego pustego walca, żeby zmniejszyć pojemność i lepiej wykorzystać ciepłą wodę z prysznica, czy bez walca próbować trzymać większą pojemność. Podoba mi się druga wersja, bo wyciągnę więcej energii przepuszczając przez ten wymiennik również zimną wodę. Zatrzymanie ciepłej wody w zasobniku też jest na plus, ponieważ można cześć ciepła rozproszyć w gruncie pomiędzy ławami. Jakby nie było budowa takiego wymiennika jest ekonomicznie uzasadniona :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale zrzutowa może być wyższa jak się ktoś dłużej kąpie a przy tym nikt dodatkowo z zimnej nie korzysta.

Mieszanina może być też za chłodna jak zbiornik za duży itp. itd. - optymalnie tego nie zaprojektujesz bez zaawansowanej automatyki nigdy.

A automatyka to zaprzeczenie taniości i bezawaryjności.

 

Jeśli podczas kąpieli nikt więcej nie użyje wody to przecież nie będę z tego powodu płakał. Ale jakiekolwiek dodatkowe użycie zimnej wody, czy w trakcie kąpieli, czy po to tylko na plus.

 

EDIT: kszhu, tak się zastanawiam nad tą szklanką zimnej wody. Przecież ta woda i tak nie bedzie tak zimna jak wodociągowa, ponieważ woda zalegająca w instalacji domowej podgrzewa się. A nie będziesz czekał, aż zleci Ci ta cieplejsza zimna woda, aby nalać te chłodnej z instalacji zewnętrznej. Nie lepiej zatem podgrzewać zimnej, aby w instalacji już nie czerpała ciepła z domu ?

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakimś klejem butylowym, czy czymś podobnym. Jeszcze nie mam konkretnego, ale wiem, żeby zwrócić na to uwagę.

 

Trochę dawno temu, ale dopytam.

Klej butylowy z tego co widziałem na taśmach do okien jest elastyczny.

Zaszpachlujesz go "siatką" i gipsem?

Jak chcesz poprawić paroizolację na wkrętach którymi będziesz mocować płyty do stelaży?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Ładną macie pogodę w Świdnicy, u nas śnieg leży od świąt. Warunki sprzyjające dobrym wynikom ozc, jeszcze tylko dobre usytuowanie wg stron świata oraz osłona przed wiatrem i połowa sukcesu.

Druga połowa to realizacja założeń projektowych.

Fajny pomysł na ten wymiennik. U nas budynek jest już przykryty, teraz czekamy na rozpoczęcie prac instalatorskich wod-kan. Posiadamy piwnicę więc mogę w niej umieścić podobny wymiennik, zastanawia mnie czy opłaca się kupować nierdzewną rurę karbowaną ?

Pozdrawiam

Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę dawno temu, ale dopytam.

Klej butylowy z tego co widziałem na taśmach do okien jest elastyczny.

Zaszpachlujesz go "siatką" i gipsem?

Jak chcesz poprawić paroizolację na wkrętach którymi będziesz mocować płyty do stelaży?

 

Co do płyt, to nie będę ich kręcił do stelaża, tylko kleił na klej. Co do łączeń i ewentualnego szpachlowania z siatką to ... nie wiem :) Będę pytał firmę, która u nas w Świdnicy pracuje z tymi płytami MgO.

 

Witam,

Ładną macie pogodę w Świdnicy, u nas śnieg leży od świąt. Warunki sprzyjające dobrym wynikom ozc, jeszcze tylko dobre usytuowanie wg stron świata oraz osłona przed wiatrem i połowa sukcesu.

Druga połowa to realizacja założeń projektowych.

 

Wszystko jest i realizacja zgodnie z planem. Jednak mimo świetnej brygady budowlanej to niestety trzeba pilnować niemalże każdy detal. Ale i tak jestem z nich bardzo zadowolony.

 

Jedna rzecz mnie tylko trapi. Jaki jest sens budować tak energoooszczędny dom. O ile 30cm grafitowego w podłodze oraz na suficie mogę jeszcze przeboleć o tyle nie wiem po co tak ciepłe ściany robię. Zastanawiam się, czy by nie zrezygnować z tych 30 cm grafitowego i dać 25 cm. Pompa ciepła, którą planuję zakupić i tak da sobie radę nawet przy 20cm izolacji ścian. Jeszcze nad tym myślę...

 

Fajny pomysł na ten wymiennik. U nas budynek jest już przykryty, teraz czekamy na rozpoczęcie prac instalatorskich wod-kan. Posiadamy piwnicę więc mogę w niej umieścić podobny wymiennik, zastanawia mnie czy opłaca się kupować nierdzewną rurę karbowaną ?

Pozdrawiam

Przemek

 

Piwnica to świetne miejsce na taki wymiennik. Buduj ! :)

Rurę karbowaną miałem za darmo. Pierwotnie planowałem zastosować PEX'a. Jest tani.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz trzeba patrzeć na całość. Jeżeli pompa ciepła to mniejsza izolacja. Jeżeli droższe źródło energii ( prąd ) to lepsza izolacja. Dobra (= droga) izolacja i dobra pompa nie ma sensu ekonomicznego. Decyzja o grubości ocieplenia niesie za sobą inne konsekwencje. U Ciebie zwiększenie kubatury ;) Montaż pakietów szybowy będzie w innym miejscu.

Gratuluję brygady u mnie było różnie. W newralgicznych miejscach stałem nad nimi i patrzałem na ręce a jak ja nie mogłem to żona. Kontrola podstawą zaufania ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz trzeba patrzeć na całość. Jeżeli pompa ciepła to mniejsza izolacja. Jeżeli droższe źródło energii ( prąd ) to lepsza izolacja. Dobra (= droga) izolacja i dobra pompa nie ma sensu ekonomicznego. Decyzja o grubości ocieplenia niesie za sobą inne konsekwencje. U Ciebie zwiększenie kubatury ;) Montaż pakietów szybowy będzie w innym miejscu.

 

Patrzę na całość, a nawet szerzej :) Zakup tej pompy uzależniam od uzyskania dofinansowania na instalację PV + PC. Jak nie uzyskam, lub będą niekorzystne warunki to wrócę do rozmyślania nad optymalnym systeme CO + CWU. A projekt domu to taka esencja projektowania niskoenergetycznego. Zebrałem wszystko na co należy zwrócić uwagę i wyszedł dość tani i pasywny domek.

W sumie ta pompa ciepła jaką chcę kupić to i tak dość optymalne rozwiązanie. Obciążenie cieplne wyszło mi 2,5kW. Do tego dla CWU liczy się (chyba) + 2kW, więc w sumie powinien zakupić źródło ciepła o mocy 4,5kW, czyli Pansonic Aquarea 5kW monoblock pasuje idealnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zmienisz ilość styropianu na ścianie to pewnie zapotrzebowanie wzrośnie. Pytanie ile masz zapasu na mocy pompy? Do ilu cm. na ścianie możesz zejść. Poczucie promieniowania też jest potrzebne do odczuwania komfortu. Lepiej zostawić $ i zapłacić za ogrzewanie.

 

Dokładnie tak samo myślę, szczególnie z tym promieniowaniem i poczuciem komfortu.

Mogę spokojnie te 5cm ze ściany odjąć i jeszcze będę miał zapas mocy tej pompy. Chyba tak zrobię...

 

EDIT: Mam ok. 145m2 powierzchni ścian do ocieplenia. Odejmując ok. 25m2 przeszkleń i drzwi wjeściowych zostaje 120m2. 120m2 x 5cm = 6m3 x ok. 175zł/m3 styo = 1050zł ... Dużo nie zaoszczędzę.

Ale zyskam ok. 2,5m2 pow. uż. :)

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już myślę o wykończeniówce. Z mojej perspektywy wygląda to tak:

2,5 m2 to wykończenia więcej ;) No i nie zapomnijmy, że będziesz musiał to ogrzać.

1 050zł to w Twoim przypadku rok co i cwu lub 1 050zł więcej na pc.

 

Jeśli zostanę przy tych 30cm to będzie mnie to kosztowało 1000 zł. Jeśli dam 25cm, to zyskam 2,5m2, które będę musiał czymś "wykończyć" i to też będzie kosztowało ... Tych dodatkowych metrów aż tak usilnie nie potrzebuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A spotkałeś tani EPS 80 biały ? Ja widziałem tylko grafitowy. Są białe, ale twardsze - EPS 100 i przez to droższe.

 

Sprawdź niszowych producentów.

 

EPS 80 to typowy biały na elewacje.

Zobacz sobie takiego Arsanita.

Dach podłoga na ściskanie ma tylko 60, na zginanie 100 kpa.

Porównaj do do fasadowych grafitowych. W tych tańszych na zginanie także masz 100, jednak nie podają wartości na ściskanie.

Stąd zastanawiam się czy takiego grafitowego fasadowego nie dać na podłogę, choćby tylko w jednej warstwie.

 

Na ścianie stryszku mam epsa 50, 20cm.

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekuperator.

 

... będzie wykonany "tymi recami".

Wymiennik zakupiłem w Klingenburg'u, bo jest prawie 2x tańszy niż Recair, a zbytnio nie odbiega od niego parametrami. Dodatkowo wydaje mi się, że Recair troszkę naciąga parametry wymiennika. Przykładowo porównując dwa identyczne wymiarowo wymienniki Klingenburg GS-K366/400m i RS160/400 wynika, że niby recair jest lepszy we wszystkim. Nawet opory tłoczenia powietrza ma mniejsze przy gęstszym wypełnieniu (36m2 powierzchni czynnej) ! co wg mnie nie może być prawdą. Klingenburg certyfikuje swoje produkty przez http://www.eurovent-certification.com co zwiększa wiarygodność w przedstawiane parametry. A Recair'a tam nie ma.

 

Wracając do meritum. Wybrałem wymiennik - model GS-K 25/400mm, który wykonany jest z PET (ten sam materiał co butelki). O zaletach tego materiału można poczytać w ulotce - http://klingenburg.pl/pdf/GS-K.pdf. Wymiary wymiennika dobrałem dla parametrów przepływu powietrza od 100m3/h do 300m3/h. 100m3/h to minimum jakie muszę zapewnić dla poprawnej wentylacji domu w okresie zimowym z 4-osobową rodziną. Te minimum wyznaczyłem z wykresów:

 

Możesz podać wymiary?

W sumie potrzebuję takiego samego. Co prawda kubatura to około 250m3, ale mam duża rodzinkę na imprezki typu urodziny. Więc wstrzelam się w ten sam produkt.

Wentylatory także te same :p, jeszcze nie dotarły.

Rodzinka na razie 4 ludzi z możliwością zwiększenia :).

 

Nie zastanawiałeś się nad rozwiązanie kszhu z requ krzyżowo-przeciwprądowym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź niszowych producentów.

 

EPS 80 to typowy biały na elewacje.

Zobacz sobie takiego Arsanita.

Dach podłoga na ściskanie ma tylko 60, na zginanie 100 kpa.

Porównaj do do fasadowych grafitowych. W tych tańszych na zginanie także masz 100, jednak nie podają wartości na ściskanie.

Stąd zastanawiam się czy takiego grafitowego fasadowego nie dać na podłogę, choćby tylko w jednej warstwie.

 

Na ścianie stryszku mam epsa 50, 20cm.

 

EPS 80 to raczej nie jest typowy. Te 80 oznacza, że wystrzymałośc na ściskanie ma 80kPa, a na zginanie 125kPa. Czyli to nieco lepsza wersja. Pod podłogę idealny: http://www.austrotherm.pl/produkty/austrotherm-eps/austrotherm-eps-dach-podloga-premium.html

 

 

Możesz podać wymiary?

 

Tu masz podane wymiary - http://klingenburg.pl/pdf/GS-K.pdf. Przy zamówieniu podajesz jedynie model oraz wymiar C, czyli w moim przypadku 400mm

 

W sumie potrzebuję takiego samego. Co prawda kubatura to około 250m3, ale mam duża rodzinkę na imprezki typu urodziny. Więc wstrzelam się w ten sam produkt.

 

Jeśli masz mniejszy domek i 4-osobową rodzinę (z możliwością powiekszenia :) ), to powinieneś wentylować z nieco większą wydajnością. Tobie proponowałbym GS-K 24/450.

 

Wentylatory także te same :p, jeszcze nie dotarły.

 

Jeszcze nie robiłem sterowania tymi wentylatorami, bo nie mają tam typowego PWM sterowanego napięciowo od 0 - 10V. Nie sprawdzałem jeszcze czy poddają się pod sterowanie częstotliwościowe. Ale to nie problem.

 

Nie zastanawiałeś się nad rozwiązanie kszhu z requ krzyżowo-przeciwprądowym?

 

Tzn. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...