Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

R&K buduje nowy dom ZX35 ...standard PASYWNY w rozsądnej cenie


Recommended Posts

Tia tia. Wszystko na prąd.Tia. A jak wyłączą albo śnieżyca kable zerwie. Tia Można tak jak piszesz i można pasywnie.Wolny kraj.

 

dodam więc oliwy do ognia - w domu/ domach nie będzie rekuperatora!!!

stawiam na WW - możliwe - jeśli będzie strop / sufit w domach że zużyte powietrze będzie usuwane na poddasze !

jeśli nie to i tak nie zmienia to faktu że cała wentylacja będzie oparta na samych wentylatorach EBM lub na jakimś pudle własnej konstrukcji a nie na komercyjnym reku.

nie wiem jeszcze czy nawiew będzie centralny , czy z góry czy z dołu - jest jeszcze na tyle czasu że wiele może się zmienić .... wiem że będzie inaczej niż dotychczas

 

w ramach wyjaśniania dla "normalnego" inwestora

WM jest lepsza od WG

WM zazwyczaj ma rekuperator - czym tańszy tym bardziej potrzebne GWC lub grzałka przeciwdziałająca zamarzaniu

zamiast drogich i komercyjnych rozwiązań można zastosować 3 żarówki które będą załączały się w zależności od temperatury najtańsze i najsensowniejsze rozwiązanie

instalacja WM tylko i wyłącznie na kanałach sztywnych o możliwie szerokich przekrojach (np zapobiega jakimkolwiek szumom)

WW z wyciagami w każdym pomieszczeniu lepsza jest moim zdaniem i zdaniem kilku innych "niepoczytalnych" forumowiczów od "klasycznej" WM

 

normalni (ja się do nich nie zaliczam) uważają że WM nie jest wstanie schładzać domu poprzez nadmuchiwanie zimniejszego powietrza do domu oraz poprzez usuwanie cieplejszego które gromadzi się pod sufitem - powszechnie na FM uważane jest to za brednie wyssane z palca i wbrew prawą natury

sama wentylacja w dużej mierze powiązana jest z materiałem z którego buduje się dom, czym większa akumulacja domu tym mniejsze szanse na dodatkowe funkcje wentylacji

 

nasz forumowy guru pisze wprost

wentylacja jest do wentylowania a nie do chłodzenia domu ....

jest jedno małe ale ... są tacy u których to działa ... bardzo dobrze działa ... budowa domu musi być traktowana całościowo a nie jako zbiór przypadkowych , losowo dobranych rozwiązań

Edytowane przez R&K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Nydar, ze tak tutaj spytam, czy rozpatrywales dogrzewanie GMC pexem owinietym dookola rury/rur od GWC tak zeby najpierw dogrzewac te okolice gdzie najwiecej energi rury GWC zabieraja?

 

Sorki Konrad ze w tym watku, ale to tez moze byc dla CIebie cos ciekawego, jesli bys robil zwykle fundy nie plyte...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to się kuna Konradzie zacznie he,he.

Nic wokół rury nie owijaj.System jest na tyle dobry na ile bezwładny.Zaletą jest inercja a nie chapanie ciepła tu i teraz.Ma starczyć do wiosny.

 

U mnie najlepiej byloby nie robic tego odcinka GWC "poza" fundamentem, wtedy GWC od razu po wejsciu pod fundament trzebaby rozgalezic na 4-5 nitek co by to zimno nie mialo wiekszego wplywu na temp GMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zacznijmy od pytania GE***X'a

 

mnie jako właściciela domu, mnie jako "dewelopera" i moich klientów będzie interesowało tylko 1 - finalny efekt który przełoży się na rachunki

budując Arizonę wiem gdzie popełniłem błędy, wiem dlaczego zużycie jest większe niż powinno to wynikać np z tego że mam WM i nie wentyluję normatywnie tylko w zimie znacznie słabiej ....

sama wiedza że coś gdzieś jest zrobione dobrze i/lub źle to nie wszystko - pewne błędy są w praktyce nieodwracalne - wiążą się z nakładami czasu, pracy i kasy dlatego pewnych rzeczy już nie poprawie (nie teraz - może przy jakimś remoncie za 10-15 lat) , ponieważ mam świadomość co jest źle nie robiłem testu szczelności , nakład finansowy na wykonanie takiego testu jest na tyle duży że nawet jeśli wykryłby nowe proste do "naprawy" nieszczelności to i tak nie zwróciłoby to nakładu

uzyskanie certyfikatu DE - nigdy nie badałem tematu - powód prosty - w tym kraju nie ma na tą chwile realnych korzyści (poza niskimi rachunkami) z posiadania domu pasywnego lub takiego z niskim zapotrzebowaniem na ciepło

dopłaty które weszły, wejdą , budowanie pod normy, przepisy, kolekcjonowanie papierków - nie jest tego wszystkiego warte! można zbudować dobry dom taniej i prościej i na dodatek szybciej

 

 

No doskonale rozumiem odpowiedz - nie ma sensu płacić, nie ma żadnych realnych korzyści ? .

 

Ale ja jako potencjalny klient - będę się pytał o certyfikaty !!!! Na ładne oczy nie uwierzę, po tym co widać na Polskim (pseudo liderzy i nowe firmy bez realizacji specjalizujące się w budowie takich domów) rynku że ten dom jest w pełni domem pasywnym. Może jestem uszczypliwy ale, markując coś nowego (domy pasywne są jeszcze nowością) na Polskim rynku, warto pomyśleć o zapłaceniu 'haraczu' w celu otrzymania zaplecza poparcia.

 

Lub Pan jako budujący takie domy czy jest przeszkolony z zakresu ich budowania ? Jakieś szkolenia - certyfikaty ? Skąd mam wiedzieć gdy płacę za dom premium cenę otrzymam pełną jego wartość w tym domy pasywnego. Czy inwestor ma polegać na Pana wiedzy z zakresu budownictwa pasywengo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowanie ciepła do GMC jest OK, ale w zimie.

Jeśli chcesz skorzystać z GWC w lecie, to lepiej, żeby nie szedł przez GMC (bypass), a tym bardziej nie możesz robić GWC w GMC !

 

Ale czemu?

 

Mysle czy by PEXa nie dac na sam spod poda lawy i druga nitke tuz pod izolacje chudziaka, wtedy wystarczy do tego 1 pompka i w srodku lata sobie bede chlodzil a w srodku zimy grzal GMC :)

 

Tylko tak sie zastanawiam (bo dokladnie bede dopiero liczyl) czy ten GWC w ogole jest w stanie znaczaco zmienic temp wokol siebie o wiecej niz 2,3 stopnie.

 

Ilez to tej energii idzie w stosunku do masy GMC?

 

Moze ktos przeliczyc: na zewnatrz srednia z miesiaca -5 stopni, rura fi200 dluga na 30 metrow pod fundami w 100 m3 piachu i temp poczatkowej 13 stopni.

 

O ile to sie schlodzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czemu?

 

Mysle czy by PEXa nie dac na sam spod poda lawy i druga nitke tuz pod izolacje chudziaka, wtedy wystarczy do tego 1 pompka i w srodku lata sobie bede chlodzil a w srodku zimy grzal GMC :)

 

Nie ma sensu schładzać GMC na te kilka, kilkanaście dni upałów w roku. Zdecydowanie więcej dni jest w których potrzebujesz ciepła. Lepiej non stop ładować GMC ciepłem i nie tym spod ławy fundamentowej, bo to żadne ciepło, tylko z wody szarej, z POŚ'ka, z kolektorów dachowych, solarnych i ewentualnie paneli PV. W lecie lepiej GWC zrobić poza budynkiem i omijać GMC.

 

 

Ilez to tej energii idzie w stosunku do masy GMC?

 

Moze ktos przeliczyc: na zewnatrz srednia z miesiaca -5 stopni, rura fi200 dluga na 30 metrow pod fundami w 100 m3 piachu i temp poczatkowej 13 stopni.

 

O ile to sie schlodzi?

 

Nie wiem czy ktoś potrafi to policzyć. Zbyt wiele zmiennych, zjawisk i warunków gruntowych, aby nawet w przybliżeniu cokolwiek podać.

adam_mk i Henok coś liczyć w wątku Akumulator ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Moze ktos przeliczyc: na zewnatrz srednia z miesiaca -5 stopni, rura fi200 dluga na 30 metrow pod fundami w 100 m3 piachu i temp poczatkowej 13 stopni.

 

O ile to sie schlodzi?

 

Nie do końca rozumiem planu, ale m3 piachu to wciąż trzy razy mniej niż m3 wody, czyli ze 100 m3 będzie jakieś 40 kwh na 1*. Malusio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schłodzenie czy ogrzanie 1 m3 suchego piachu o 1 st.C i utrzymanie tego stanu przez pół roku w środowisku tegoż piachu, to 400kWh - dane w wydziału geologii z prac o gmc

Delta T 18 st,ć - to przy 100m3/h 07kW.

30 m rury - 0.5 m walec piachu wokół niej - to 30m3 x 400kWh = 12000kWh

 

Jeżeli 30m rurą poleci 400m3/h - to w sezonie grzewczym podniesie temperaturę piachu o 1 st. w letnim o jeden obniży.

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca rozumiem planu, ale m3 piachu to wciąż trzy razy mniej niż m3 wody, czyli ze 100 m3 będzie jakieś 40 kwh na 1*. Malusio.

 

Moment moment, ten piach to zima dostaje jakies 8 stopni od spodu na powierzchni w moim przypadku ok 70 m2 i od gory dostaje stratami przez podloge, czyli jakies 22-23 stopnie.

 

Czy zatem GWC w ogole zrobi roznice tam w polowie wymienionego gruntu pod domem?

 

Kto ma takie GWC opomiarowane zeby obalic/potwierdzic ten MIT ?:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moment moment, ten piach to zima dostaje jakies 8 stopni od spodu na powierzchni w moim przypadku ok 70 m2 i od gory dostaje stratami przez podloge, czyli jakies 22-23 stopnie.

 

Czy zatem GWC w ogole zrobi roznice tam w polowie wymienionego gruntu pod domem?

 

Kto ma takie GWC opomiarowane zeby obalic/potwierdzic ten MIT ?:)

 

A co, nie masz izolacji podłogi w ogóle? Bo jak masz np. 10 cm, to temp. dolnej części styro będzie niecały stopień wyższa od piachu, więc do 22* całkiem daleko. Ale wciąż nie rozumiem o co pytasz. Bo GWC wymyślono po to, aby mieć temp. zbliżoną do średniej całorocznej, tzn. temp. gruntu w naturze, tzn. ok. 8*.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schłodzenie czy ogrzanie 1 m3 suchego piachu o 1 st.C i utrzymanie tego stanu przez pół roku w środowisku tegoż piachu, to 400kWh - dane w wydziału geologii z prac o gmc

Delta T 18 st,ć - to przy 100m3/h 07kW.

30 m rury - 0.5 m walec piachu wokół niej - to 30m3 x 400kWh = 12000kWh

 

Jeżeli 30m rurą poleci 400m3/h - to w sezonie grzewczym podniesie temperaturę piachu o 1 st. w letnim o jeden obniży.

Bazując na takich danych można stworzyć prosty i tani system ogrzewania.

Skoro z 30m rury możemy uzyskać w sezonie grzewczym 12000kWh, to taką ilością ciepła jesteśmy w stanie ogrzać dowolny nieduży dom.

Np. dom parterowy o powierzchni 150m2, z czego 100m2 na parterze, a 50m2 na poddaszu użytkowym może mieć wymiary 12,5m x 8m.

Odsuwając o 1m od domu GWC otrzymujemy obwód ok. 50m.

Z takiego GWC wg teorii TB możemy uzyskać 50/30*12000=20000kWh

COP pompy ciepła spokojnie możemy założyć 4,0, więc z tej ilości ciepła pobranego z gruntu otrzymamy 20000+20000/4=25000kWh

Załóżmy, że dom potrzebuje na potrzeby CWU w sezonie grzewczym 5000kWh, to pozostaje jeszcze 20000kWh.

20000/150=133kWh/m2 rocznie. Taki dom, to dom praktycznie wg aktualnych warunków technicznych, czyli np. 10cm izolacji w posadzce, 12cm w ścianach, 15cm w dachu, okna i drzwi standardowe + wentylacja grawitacyjna.

Zużycie energii na ogrzewanie i CO wyjdzie nam 20000/4,0=5000kWh.

 

Szkoda tylko, że tak pięknie wygląda to tylko w teorii TB :(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GMC jest całkiem fajnym pomysłem - i wcale bym go nie dyskredytował przy płycie - stosunkowo łatwe do wykonania - grunt do wymiany - opaska pionowa do wykonania zgodnie z tym jak robi to kolega hmmmm..... - chyba zmienik nick na "tmann"

 

Tylko co dalej. Gdzie ułożyć te 100mb PEX, które mogłoby doładowywać GMC. Na głębokości ok. 1m pod płytą czy 20cm ? Jeśli 1m, to czy ładowane tam ciepło pójdzie do góry w pospółkę, czy pójdzie w dół ziemi ? Czy tutaj działa konwekcja ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro z 30m rury możemy uzyskać w sezonie grzewczym 12000kWh, to taką ilością ciepła jesteśmy w stanie ogrzać dowolny nieduży dom.
Nie uzyskać!! Taka ilość zostanie rozproszona - by utrzymać temperaturę 50 cm warstwy piasku wokół 30 m rury o 1 stopień cieplejszą od układu. I to nie TB a Wydział Geodezji!

Poza tym - to się bardzo prosto bada - w każdym gruncie!

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uzyskać!! Taka ilość zostanie rozproszona - by utrzymać temperaturę 50 cm warstwy piasku wokół 30 m rury o 1 stopień cieplejszą od układu. I to nie TB a Wydział Geodezji!

Poza tym - to się bardzo prosto bada - w każdym gruncie!

Ciekawe jakim przyrządem? Niwelatorem, teodolitem, taśmą mierniczą, dalmierzem, czy może bardziej nowocześnie urządzeniem z wbudowanym GPS (podstawowe narzędzia używane przez geodetów na Wydziale Geodezji)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jakim przyrządem? Niwelatorem, teodolitem, taśmą mierniczą, dalmierzem, czy może bardziej nowocześnie urządzeniem z wbudowanym GPS (podstawowe narzędzia używane przez geodetów na Wydziale Geodezji)?

jak Pan nie mierzy rozpraszania ciepła przez konkretny grunt - to jak dobiera długość GWC do gruntu i wentylacji?????????????????????????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...