RK1719508166 06.08.2013 21:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 (edytowane) Tia tia. Wszystko na prąd.Tia. A jak wyłączą albo śnieżyca kable zerwie. Tia Można tak jak piszesz i można pasywnie.Wolny kraj. dodam więc oliwy do ognia - w domu/ domach nie będzie rekuperatora!!! stawiam na WW - możliwe - jeśli będzie strop / sufit w domach że zużyte powietrze będzie usuwane na poddasze ! jeśli nie to i tak nie zmienia to faktu że cała wentylacja będzie oparta na samych wentylatorach EBM lub na jakimś pudle własnej konstrukcji a nie na komercyjnym reku. nie wiem jeszcze czy nawiew będzie centralny , czy z góry czy z dołu - jest jeszcze na tyle czasu że wiele może się zmienić .... wiem że będzie inaczej niż dotychczas w ramach wyjaśniania dla "normalnego" inwestora WM jest lepsza od WG WM zazwyczaj ma rekuperator - czym tańszy tym bardziej potrzebne GWC lub grzałka przeciwdziałająca zamarzaniu zamiast drogich i komercyjnych rozwiązań można zastosować 3 żarówki które będą załączały się w zależności od temperatury najtańsze i najsensowniejsze rozwiązanie instalacja WM tylko i wyłącznie na kanałach sztywnych o możliwie szerokich przekrojach (np zapobiega jakimkolwiek szumom) WW z wyciagami w każdym pomieszczeniu lepsza jest moim zdaniem i zdaniem kilku innych "niepoczytalnych" forumowiczów od "klasycznej" WM normalni (ja się do nich nie zaliczam) uważają że WM nie jest wstanie schładzać domu poprzez nadmuchiwanie zimniejszego powietrza do domu oraz poprzez usuwanie cieplejszego które gromadzi się pod sufitem - powszechnie na FM uważane jest to za brednie wyssane z palca i wbrew prawą natury sama wentylacja w dużej mierze powiązana jest z materiałem z którego buduje się dom, czym większa akumulacja domu tym mniejsze szanse na dodatkowe funkcje wentylacji nasz forumowy guru pisze wprost wentylacja jest do wentylowania a nie do chłodzenia domu .... jest jedno małe ale ... są tacy u których to działa ... bardzo dobrze działa ... budowa domu musi być traktowana całościowo a nie jako zbiór przypadkowych , losowo dobranych rozwiązań Edytowane 6 Sierpnia 2013 przez R&K Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 06.08.2013 21:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 Nydar, ze tak tutaj spytam, czy rozpatrywales dogrzewanie GMC pexem owinietym dookola rury/rur od GWC tak zeby najpierw dogrzewac te okolice gdzie najwiecej energi rury GWC zabieraja? Sorki Konrad ze w tym watku, ale to tez moze byc dla CIebie cos ciekawego, jesli bys robil zwykle fundy nie plyte... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RK1719508166 06.08.2013 21:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 GMC jest całkiem fajnym pomysłem - i wcale bym go nie dyskredytował przy płycie - stosunkowo łatwe do wykonania - grunt do wymiany - opaska pionowa do wykonania zgodnie z tym jak robi to kolega hmmmm..... - chyba zmienik nick na "tmann" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 06.08.2013 22:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 No to się kuna Konradzie zacznie he,he.Nic wokół rury nie owijaj.System jest na tyle dobry na ile bezwładny.Zaletą jest inercja a nie chapanie ciepła tu i teraz.Ma starczyć do wiosny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 07.08.2013 06:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 No to się kuna Konradzie zacznie he,he. Nic wokół rury nie owijaj.System jest na tyle dobry na ile bezwładny.Zaletą jest inercja a nie chapanie ciepła tu i teraz.Ma starczyć do wiosny. U mnie najlepiej byloby nie robic tego odcinka GWC "poza" fundamentem, wtedy GWC od razu po wejsciu pod fundament trzebaby rozgalezic na 4-5 nitek co by to zimno nie mialo wiekszego wplywu na temp GMC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 07.08.2013 07:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Ładowanie ciepła do GMC jest OK, ale w zimie.Jeśli chcesz skorzystać z GWC w lecie, to lepiej, żeby nie szedł przez GMC (bypass), a tym bardziej nie możesz robić GWC w GMC ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GEX 07.08.2013 07:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 zacznijmy od pytania GE***X'a mnie jako właściciela domu, mnie jako "dewelopera" i moich klientów będzie interesowało tylko 1 - finalny efekt który przełoży się na rachunki budując Arizonę wiem gdzie popełniłem błędy, wiem dlaczego zużycie jest większe niż powinno to wynikać np z tego że mam WM i nie wentyluję normatywnie tylko w zimie znacznie słabiej .... sama wiedza że coś gdzieś jest zrobione dobrze i/lub źle to nie wszystko - pewne błędy są w praktyce nieodwracalne - wiążą się z nakładami czasu, pracy i kasy dlatego pewnych rzeczy już nie poprawie (nie teraz - może przy jakimś remoncie za 10-15 lat) , ponieważ mam świadomość co jest źle nie robiłem testu szczelności , nakład finansowy na wykonanie takiego testu jest na tyle duży że nawet jeśli wykryłby nowe proste do "naprawy" nieszczelności to i tak nie zwróciłoby to nakładu uzyskanie certyfikatu DE - nigdy nie badałem tematu - powód prosty - w tym kraju nie ma na tą chwile realnych korzyści (poza niskimi rachunkami) z posiadania domu pasywnego lub takiego z niskim zapotrzebowaniem na ciepło dopłaty które weszły, wejdą , budowanie pod normy, przepisy, kolekcjonowanie papierków - nie jest tego wszystkiego warte! można zbudować dobry dom taniej i prościej i na dodatek szybciej No doskonale rozumiem odpowiedz - nie ma sensu płacić, nie ma żadnych realnych korzyści ? . Ale ja jako potencjalny klient - będę się pytał o certyfikaty !!!! Na ładne oczy nie uwierzę, po tym co widać na Polskim (pseudo liderzy i nowe firmy bez realizacji specjalizujące się w budowie takich domów) rynku że ten dom jest w pełni domem pasywnym. Może jestem uszczypliwy ale, markując coś nowego (domy pasywne są jeszcze nowością) na Polskim rynku, warto pomyśleć o zapłaceniu 'haraczu' w celu otrzymania zaplecza poparcia. Lub Pan jako budujący takie domy czy jest przeszkolony z zakresu ich budowania ? Jakieś szkolenia - certyfikaty ? Skąd mam wiedzieć gdy płacę za dom premium cenę otrzymam pełną jego wartość w tym domy pasywnego. Czy inwestor ma polegać na Pana wiedzy z zakresu budownictwa pasywengo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 07.08.2013 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Ładowanie ciepła do GMC jest OK, ale w zimie. Jeśli chcesz skorzystać z GWC w lecie, to lepiej, żeby nie szedł przez GMC (bypass), a tym bardziej nie możesz robić GWC w GMC ! Ale czemu? Mysle czy by PEXa nie dac na sam spod poda lawy i druga nitke tuz pod izolacje chudziaka, wtedy wystarczy do tego 1 pompka i w srodku lata sobie bede chlodzil a w srodku zimy grzal GMC Tylko tak sie zastanawiam (bo dokladnie bede dopiero liczyl) czy ten GWC w ogole jest w stanie znaczaco zmienic temp wokol siebie o wiecej niz 2,3 stopnie. Ilez to tej energii idzie w stosunku do masy GMC? Moze ktos przeliczyc: na zewnatrz srednia z miesiaca -5 stopni, rura fi200 dluga na 30 metrow pod fundami w 100 m3 piachu i temp poczatkowej 13 stopni. O ile to sie schlodzi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 07.08.2013 07:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Ale czemu? Mysle czy by PEXa nie dac na sam spod poda lawy i druga nitke tuz pod izolacje chudziaka, wtedy wystarczy do tego 1 pompka i w srodku lata sobie bede chlodzil a w srodku zimy grzal GMC Nie ma sensu schładzać GMC na te kilka, kilkanaście dni upałów w roku. Zdecydowanie więcej dni jest w których potrzebujesz ciepła. Lepiej non stop ładować GMC ciepłem i nie tym spod ławy fundamentowej, bo to żadne ciepło, tylko z wody szarej, z POŚ'ka, z kolektorów dachowych, solarnych i ewentualnie paneli PV. W lecie lepiej GWC zrobić poza budynkiem i omijać GMC. Ilez to tej energii idzie w stosunku do masy GMC? Moze ktos przeliczyc: na zewnatrz srednia z miesiaca -5 stopni, rura fi200 dluga na 30 metrow pod fundami w 100 m3 piachu i temp poczatkowej 13 stopni. O ile to sie schlodzi? Nie wiem czy ktoś potrafi to policzyć. Zbyt wiele zmiennych, zjawisk i warunków gruntowych, aby nawet w przybliżeniu cokolwiek podać. adam_mk i Henok coś liczyć w wątku Akumulator ciepła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 07.08.2013 07:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Moze ktos przeliczyc: na zewnatrz srednia z miesiaca -5 stopni, rura fi200 dluga na 30 metrow pod fundami w 100 m3 piachu i temp poczatkowej 13 stopni. O ile to sie schlodzi? Nie do końca rozumiem planu, ale m3 piachu to wciąż trzy razy mniej niż m3 wody, czyli ze 100 m3 będzie jakieś 40 kwh na 1*. Malusio. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 07.08.2013 07:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 (edytowane) Schłodzenie czy ogrzanie 1 m3 suchego piachu o 1 st.C i utrzymanie tego stanu przez pół roku w środowisku tegoż piachu, to 400kWh - dane w wydziału geologii z prac o gmcDelta T 18 st,ć - to przy 100m3/h 07kW. 30 m rury - 0.5 m walec piachu wokół niej - to 30m3 x 400kWh = 12000kWh Jeżeli 30m rurą poleci 400m3/h - to w sezonie grzewczym podniesie temperaturę piachu o 1 st. w letnim o jeden obniży. Edytowane 7 Sierpnia 2013 przez Tomasz Brzęczkowski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 07.08.2013 08:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Nie do końca rozumiem planu, ale m3 piachu to wciąż trzy razy mniej niż m3 wody, czyli ze 100 m3 będzie jakieś 40 kwh na 1*. Malusio. Moment moment, ten piach to zima dostaje jakies 8 stopni od spodu na powierzchni w moim przypadku ok 70 m2 i od gory dostaje stratami przez podloge, czyli jakies 22-23 stopnie. Czy zatem GWC w ogole zrobi roznice tam w polowie wymienionego gruntu pod domem? Kto ma takie GWC opomiarowane zeby obalic/potwierdzic ten MIT ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 07.08.2013 08:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 miloszenko, ale o co ci chodzi ? Co do GWC i GMC w fundamentach znalazłem coś takiego:http://www.fawel.mojabudowa.pl/?page=8 Tą samą nazwę użytkownika znalazłem na FM, tylko od dawna nie pisał. Ciekawe jak u niego to wszystko pracuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 07.08.2013 09:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Moment moment, ten piach to zima dostaje jakies 8 stopni od spodu na powierzchni w moim przypadku ok 70 m2 i od gory dostaje stratami przez podloge, czyli jakies 22-23 stopnie. Czy zatem GWC w ogole zrobi roznice tam w polowie wymienionego gruntu pod domem? Kto ma takie GWC opomiarowane zeby obalic/potwierdzic ten MIT ? A co, nie masz izolacji podłogi w ogóle? Bo jak masz np. 10 cm, to temp. dolnej części styro będzie niecały stopień wyższa od piachu, więc do 22* całkiem daleko. Ale wciąż nie rozumiem o co pytasz. Bo GWC wymyślono po to, aby mieć temp. zbliżoną do średniej całorocznej, tzn. temp. gruntu w naturze, tzn. ok. 8*. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 07.08.2013 09:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Schłodzenie czy ogrzanie 1 m3 suchego piachu o 1 st.C i utrzymanie tego stanu przez pół roku w środowisku tegoż piachu, to 400kWh - dane w wydziału geologii z prac o gmc Delta T 18 st,ć - to przy 100m3/h 07kW. 30 m rury - 0.5 m walec piachu wokół niej - to 30m3 x 400kWh = 12000kWh Jeżeli 30m rurą poleci 400m3/h - to w sezonie grzewczym podniesie temperaturę piachu o 1 st. w letnim o jeden obniży. Bazując na takich danych można stworzyć prosty i tani system ogrzewania. Skoro z 30m rury możemy uzyskać w sezonie grzewczym 12000kWh, to taką ilością ciepła jesteśmy w stanie ogrzać dowolny nieduży dom. Np. dom parterowy o powierzchni 150m2, z czego 100m2 na parterze, a 50m2 na poddaszu użytkowym może mieć wymiary 12,5m x 8m. Odsuwając o 1m od domu GWC otrzymujemy obwód ok. 50m. Z takiego GWC wg teorii TB możemy uzyskać 50/30*12000=20000kWh COP pompy ciepła spokojnie możemy założyć 4,0, więc z tej ilości ciepła pobranego z gruntu otrzymamy 20000+20000/4=25000kWh Załóżmy, że dom potrzebuje na potrzeby CWU w sezonie grzewczym 5000kWh, to pozostaje jeszcze 20000kWh. 20000/150=133kWh/m2 rocznie. Taki dom, to dom praktycznie wg aktualnych warunków technicznych, czyli np. 10cm izolacji w posadzce, 12cm w ścianach, 15cm w dachu, okna i drzwi standardowe + wentylacja grawitacyjna. Zużycie energii na ogrzewanie i CO wyjdzie nam 20000/4,0=5000kWh. Szkoda tylko, że tak pięknie wygląda to tylko w teorii TB . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 07.08.2013 09:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 GMC jest całkiem fajnym pomysłem - i wcale bym go nie dyskredytował przy płycie - stosunkowo łatwe do wykonania - grunt do wymiany - opaska pionowa do wykonania zgodnie z tym jak robi to kolega hmmmm..... - chyba zmienik nick na "tmann" Tylko co dalej. Gdzie ułożyć te 100mb PEX, które mogłoby doładowywać GMC. Na głębokości ok. 1m pod płytą czy 20cm ? Jeśli 1m, to czy ładowane tam ciepło pójdzie do góry w pospółkę, czy pójdzie w dół ziemi ? Czy tutaj działa konwekcja ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 07.08.2013 10:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 (edytowane) Skoro z 30m rury możemy uzyskać w sezonie grzewczym 12000kWh, to taką ilością ciepła jesteśmy w stanie ogrzać dowolny nieduży dom. Nie uzyskać!! Taka ilość zostanie rozproszona - by utrzymać temperaturę 50 cm warstwy piasku wokół 30 m rury o 1 stopień cieplejszą od układu. I to nie TB a Wydział Geodezji! Poza tym - to się bardzo prosto bada - w każdym gruncie! Edytowane 7 Sierpnia 2013 przez Tomasz Brzęczkowski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 07.08.2013 10:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 07.08.2013 11:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Nie uzyskać!! Taka ilość zostanie rozproszona - by utrzymać temperaturę 50 cm warstwy piasku wokół 30 m rury o 1 stopień cieplejszą od układu. I to nie TB a Wydział Geodezji! Poza tym - to się bardzo prosto bada - w każdym gruncie! Ciekawe jakim przyrządem? Niwelatorem, teodolitem, taśmą mierniczą, dalmierzem, czy może bardziej nowocześnie urządzeniem z wbudowanym GPS (podstawowe narzędzia używane przez geodetów na Wydziale Geodezji)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 07.08.2013 11:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2013 Ciekawe jakim przyrządem? Niwelatorem, teodolitem, taśmą mierniczą, dalmierzem, czy może bardziej nowocześnie urządzeniem z wbudowanym GPS (podstawowe narzędzia używane przez geodetów na Wydziale Geodezji)? jak Pan nie mierzy rozpraszania ciepła przez konkretny grunt - to jak dobiera długość GWC do gruntu i wentylacji????????????????????????? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.