Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

To akurat wszystko przykłady twojego matactwa ale podziwiam tok rozumowania.

 

Tak jak napisalem kiedys - zyc bez siebie nie mozecie. To sie nazywa milosc toksyczna ;)

 

Dwa w moim przypadku, czyli na 140m2.

Zaletą centralnych (dwóch w moim przypadku) nawiewów jest to, że powietrze nie bedzie podbierane z innych pokojów, a co gorsza z kibelka, łazienki czy kuchni. Nawiew powinien być w miejscu centralnym i czystym, czyli np. korytarz.

 

Ja u siebie robie dokladnie jak opisales: 2x na 140m2 z tym ze na 2 poziomach. Na parterze w salonie, na poddaszu w korytarzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gdybyś to policzył to wiedziałbyś, że tej "mocy" jest koło 10kWh/dobę czyli tyle ile dostaje się mniej więcej przez max 2m2 okna na dzień. Chłodzić tym możesz sobie marzenia.

A ktoś tu pisze o mataczeniu wciskając GWC zamiast.klimy... do auta sobie załóż;)

 

W tym potykaniu sie zatracacie.

Wszyscy na tym watku wiedza doskonale, ze oslona przeciwsloneczna to podstawa. Wiec kszhu nie piepsz.

 

edit: o sorry, TB robi szklane domy z klima, ale to inna bajka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie nie pisałem o grzaniu.Natomiast chłodzenie latem przy WW ,jak najbardziej.Zwłaszcza,że mówimy o domach jak w temacie,a więc oscylujących wokół 10Wh/m2. Latem .Na domek 140m2, powietrze z GWC w ilości 150-200m3/h ,ma wystarczającą moc chłodniczą, by utrzymać komfortową temp. 24-25oC.

Bo wie Pan, chłodne dołem a ciepłe górą. Aż się prosi by z tego rozwiązania za kilkaset PLN korzystać pełnymi garściami ,zamiast WM i PC do chłodzenia za naście tysięcy PLN.

PC jest tańsza od gwc. To, że Pan nie liczy własnej pracy i może sobie stosować materiały bez atestu PZH (koniecznego do systemów wentylacji ) nie jest normalnością. Znakomita większość ludzi pracuje a kto inny dom buduje. Ponieważ przez 20 lat robiliśmy gwc ( najróżniejsze... i w fundamentach i pod domem ) to mogę Pana zapewnić, że więcej kosztuje 3kilowatowe gwc niż ppc z kanałówką.

Takie mitsubishi chłodzi z COP 6 a grzeje przy -15 z COP 4 i więcej.

Nie ma najmniejszego uzasadnienia oferować inwestorowi droższe gwc !

 

Co do wentylacji... odzyskanie 4000kWh ( przy 130m3/h ) i komfort termiczny ( nawiew od góry) jest najlepszym rozwiązaniem .

Ps. Osłona markizami itp jest bardzo droga i dość nietrwała. Problem też z estetyką.

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba rozgraniczyć i nazwać po imieniu dwie różne rzeczy - zabezpieczenie przed przegrzewaniem i chłodzenie.

Nydar w ubiegłym roku miał słońce w domu i dostawał pomieszania zmysłów od gorąca chociaż GWC działało. W tym roku ma niby jakiś cień i jest już "tylko" 25stC.

Miłoszenko w ubiegłym roku to samo a w tym przy klimie może zejść do 21stC.

Jasiek71 robi swoim GWC przeciąg 500m3/h i więcej i ma te 23~24stC.

Wnioski są w miarę jednoznaczne - cień jako zabezpieczenie przed przegrzaniem to podstawa, GWC na nienormalnych wydajnościach coś chłodzi ale tak naprawdę to chłodzenie z prawdziwego zdarzenia zapewnia klima. I nie ma co czarować, że pierdotrenda i mikra wydajność GWC i nie potrzebujemy klimy bo jak chałupa się już przegrzeje, akumulacyjna zwłaszcza, to nic poza klimą jej nie schłodzi.

Po co rozgraniczać - ja piszę o SYSTEMACH USTAWIANIA KOMFORTOWEJ TEMPERATURY, a nie chłodzeniu czy grzaniu. Ustawiam i mam.

Tego lata w domu 150m2 kanałówka ( ustawione 23 st.C praca non stop ) mitsubishi w najgorętszym miesiącu wyszła na 31 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W domu BEZ dodatkowej osłony słonecznej nie przekraczam 24stC w upały. Ot zwykły okap wynikający z projektu, nawet mniejszy niż od północy. I bez kastrowanej wentylacji i bez wpływu GWC.

Dlatego do chłodzenia klima a do zabezpieczenia cień a nie żadne ściemnianie. To dwie różne rzeczy. Dlatego jasiek71 żeby się schłodzić musi wietrzyć ponad 500m3/h a nie jakieś 150.

 

Jesli masz 24oC w upały to po co ci jeszcze klima ??? Chyba ze masz updobania amrykanskie na 18o. A jesli szukasz powiewu chlodu GWC w 100% wystarczy. Mnie szczegolnie przy WW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj odbyła się próba,odpaliłem klime LG H09AK grzała na full przez godzinę zżarła 400W ma moc grzewczą 3,2KW czyli co Cop 8:D

potem było chłodzenie na full przez godzinę zżarła 720W moc chłodniczą ma 2,5KW czyli Cop raczej cienko 3 i ciut, chyba że źle to licze ,a temperatura przy jednostce zewnętrznej 18 stopni C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jest generalnie bardziej komfortowe rozwiązanie ponieważ nic nas nie zaskoczy ani niczym nie trzeba się ograniczać.

Z drugiej strony jednak jest droższe niż cień i trochę dyscypliny.

Cień jest droższy (może Pan poda przykładowe rozwiązanie - pójdę sprawdzę dokładnie ile kosztuje i jak długo posłuży), komfort nie ten, a dyscyplina jest zupełnie niekomfortowa.

Tu na niektórych sklepach zamiast klimy dawali "cień" . To bardzo nietrwałe i drogie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo kiedyś domy się budowało pod specyficzne warunki klimatyczne i godzono się z pewnymi niedogodnościami. Teraz chcemy mieć w każdym zakątku świata to samo i tak samo. Takie podejście wymaga klimy i nie mam nic przeciwko. Sam mam taką (z założenia do chłodzenia a nie grzania) w mieszkaniu w poniemieckiej kamienicy. Jest to na pewno wygodniejsze a jeśli kosztuje ona zaledwie ~2.000zł, może jeszcze grzać większość sezonu to nie ma co dzielić włosa na czworo.

Nie dzielę włosa, nie piszę o rewitalizacji (można założyć inny wątek np. jak ze starej substancji zrobić 20kWh/m2) Piszę o instalacji w domu Ep 40kWh/2 na ogrzewanie i cwu (Pasywny wg ciepłowników ma Ep do120). Przy takiej izolacji - split na pokój to masakra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[Ma Pan rację. Zamarzająca woda zwiększa objętość i wypycha...

Czyli może być ujemna temperatura pod domem, czy nie?

Znowu Brzęczkowski odkrywa Amerykę. :D:D:D. Na pewno znajdzie się ktoś kto o wysadzinach nigdy nie słyszał i kogo miszczu "zainspiruje". Od wieków sadowi się domy poniżej granicy przemarzania z przyczyn oczywistych. Od dziesięcioleci wymienia się grunt pod płytą na nie podciągający wody, czyli niewysadzinowy, stosuje opaski czy też, przeczące idiotycznej tezie o "nieograniczonym odbiorniku ciepła" rozwiązania polegające na grzaniu gruntu płytą dla zapobieżenia wysadzinom. Brzęczkowski się zbudził. Teraz się dowiemy, że on w własnej osobie rozwiązał ten problem a smętny epigon (jedyny na szczęście) będzie się tu wił w zachwytach. Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo jestem głąb albo czegoś nie rozumiem.

Pytania brzmiały:

[ATTACH=CONFIG]280346[/ATTACH] bezpośrednio pod płytą to będzie nr1 a obok to nr 3 więc te temperatury będą takie same?

licząc że grunt wymieni się na głębokość 50cm i po wykopie umieści tam czujkę i potem zasypie i zagęści to jaka tam temperatura może być, czyli w punkcie nr 2? a w punktach nr 4 temperatury będą takie same jak w nr 1?

 

A odpowiedzi na nie to:

 

Spotkał Pan się z określeniem "opaska przeciw wysadzeniowa"?

 

To zaraz Pan pytanie zrozumie. Tylko jeszcze jedno:

Wie Pan jakie siły powodują efekt wysadzeniowy?

 

[Ma Pan rację. Zamarzająca woda zwiększa objętość i wypycha...

Czyli może być ujemna temperatura pod domem, czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może wystarczą, może nie. Przekonasz się. Dobrze, że chociaż planujesz wyciągać wentylatorem a nie grawitacyjnie co jest kompletnie bez sensu.

 

Nigdy nawet nie pomyślałem, żeby nie dać wentylatora na wyciągu.

 

Ale o co chodzi z pobieraniem z brudnych? Przecież z nich zawsze się wyciąga?

 

Trzeba uważać, bo wszędzie masz wyciąg a nawiew tylko w pomieszczeniach czystych. Musisz do czystych nawiewać więcej niż wyciąga lokalna kratka. Część tego powietrza będzie przeciągana pod drzwiami do innych pomieszczeń, żeby zapewnić niby "świeże" powietrze, ale świeże to one już nie będzie. Trzeba uważać i dobrze zaprojektoać taką wentylację, żeby niedobory powietrza nawiewanego nie były pobierane z kratek wyciągowych. To bardzo łatwo spieprzyć.

 

Dalej sądzę, że wentylacja wywiewna z centralnym (dwoma) nawiewem w korytarz lub/i na salon jest lepsza od WM. Szczególnie w lecie. Boje się jednak, że może być niewydajna dla skrajnych pomieszczeń, ale nie zaszkodzi to sprawdzić.

 

Gdybyś to policzył to wiedziałbyś, że tej "mocy" jest koło 10kWh/dobę czyli tyle ile dostaje się mniej więcej przez max 2m2 okna na dzień. Chłodzić tym możesz sobie marzenia.

A ktoś tu pisze o mataczeniu wciskając GWC zamiast.klimy... do auta sobie załóż;)

 

kszhu, jeśli masz przemyślaną bryłę budynku, masz osłonięte okna to GWC ma pokryć tylko zyski bytowe. Nie potrzebna żadna klima.

 

Wrócę jeszcze kszhu do współdzielenia jednego kanału nawiewnego dla WM i ogrzewania kanałowego. W takim układzie będzie problem nierównomiernego dogrzewania pomieszczeń. Np. masz imprezkę, kilka osób w salonie. Jest gorąco, więc wyłaczasz ogrzewanie, i podkręcasz wentylację dla świeżego powietrza. Jest komfort, ale w pomieszczeniu obok, gdzie bawi się dziecko już jest zimno, Jak to rozwiązać ?

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

kszhu, jeśli masz przemyślaną bryłę budynku, masz osłonięte okna to GWC ma pokryć tylko zyski bytowe. Nie potrzebna żadna klima.

 

 

Same zyski bytowe moga spowodowac, iz GWC nie pomoze i sie dom przegrzeje.

 

A jak latem dluzej beda otwarte drzwi tarasowe? Bedziesz krzyczal na rodzine i biegal i zamykal?

 

Dom ma byc dla nas nie my dla niego, bezprzecznie lepiej miec klime z opcja grzania niz najbardziej wydajny GWC (jesli komus budzet kaze wybierac oczywiscie).

 

Zamieszkasz Barth to sie wypowiesz :) Narazie to ani u Kszhu, ani u Andrzeja (M.A.G.a), ani u mnie rozne wersje wentylacji wyporowej nie zdaly egzaminu.

 

Jest to wentylacja o wiele bardziej "trudna" w uzytkowaniu niz typowa mieszajaca WM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kluczenie, a naprowadzenie pytaniami.

Powierzchnia gruntu ogrzewana jest przez promienie słoneczne. Gdy się na gruncie położy płytę styropianu to temperatura gruntu pod nią będzie niższa niż obok. Gdy na tej płycie stanie dom, jest podobnie, do czasu gdy nie włączymy ogrzewania. Po włączeniu, zaczynamy grunt grzać. Im grubsza izolacja tym mniej go grzejemy i tym jest zimniejszy. Pytania moje miały na celu obalenie teorii, że pod domem jest +8 czy jakieś inne stałe wartości. Przy dobrych izolacjach może się zdarzyć nawet ujemna temperatura, stąd opaski.

Co do obliczeń - delta T liczy się do stałej temperatury a nie tej bezpośrednio pod podłogą. A ilość gruntu do tej temperatury traktuje się jako opornik o lambdzie od 2 do 4W/m2xK.

Co do pytania... temperatury w pkt 1. 3. będą zależne od izolacji. Przy teoretycznie idealnej izolacji mogą być nawet niższe od 4.

 

W domu 120 m2 z 40 cm styropianu w podłodze i dogrzewaniu powietrza z ppc przez cały okres grzewczy, ( czyli kable pokrywały straty do gruntu ) kable zużyły 900kWh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...