Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Barth3z nie wiem jak liczysz ale zwiększenie o 10cm izolacji nie starczy aby zejść z 60kWh/(m2rok) do 20kWh(m2rok), ani z 40kWh/(m2rok) do 10kWh(m2rok).

Może dało by radę z 40kWh/(m2rok) do 20kWh(m2rok), ale też wątpię.

 

Domy poniżej 20kWh/(m2rok), to nie tylko odpowiednia izolacja, ale także odpowiedni projekt i rygor na budowie.

 

Odpowiem od drugiej strony. Skoro dołożenie 10cm styro dookoła domu pozwoli mi kupić 5kW zamiast 9kW to czemu tak nie zrobić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Odpowiedziałem na tego posta już ponad rok temu :

Wtedy podpowiedzi nie uzyskałem.

Prawdę mówiąc przez ten rok zaglądałem tu okazjonalnie.

Dlatego ponawiam pytanie :

Gdzie mógłbym taki dom obejrzeć?

Rok, to chyba wystarczający okres, aby wybudować i przetestować taki dom.

Zapraszałem w lipcu przed oddaniem. Tylko Szanowny Kolektor1 przyjechał 400km, ale się nie przedstawił, by dalej twierdzić, że takich domów nie ma. Ale teraz zaczynają kolejną budowę i inwestor ( z tego co wiem, na film się nawet zgodził) Jak nie ma Pan kontaktu do projektanta i zarazem wykonawcy J. Zajdlera to wyślę Panu na pw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne, w twoim konkretnym przypadku może mieć to sens.

Ale powstrzymał bym się od ogólnych stwierdzeń w tym kierunku ;)

 

Nie tylko w moim, chyba nie trudno to sobie policzyć?

 

EDIT: Dokładniej licząc ilość styro to przy moich 145m2 wychodzi ok. 450m2 - 25m2 (okna, drzwi), co daje 42,5m3. 1m3 styro grafitowego można kupić poniżej 190zł, więc w moim przypadku za 10tys. można zwiększyć izolację z 20cm do 32cm. I to przy parterówce.

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak to liczysz, ale zakładając, że na opór cieplny przegród zewnętrznych ma wpływ tylko izolacja oraz zakładając dla niej lambdę 0,033 W/(m*K), przy 20cm izolacji masz przenikalność cieplną ściany nie gorszą niż 0,165 W/(m2*K), zaś dla 30cm 0,11W/(m2*K).

Przy różnicy temperatur dT=40K (na zewnątrz -20 st. C, wewnątrz +20 st. C), da to dla powierzchni przegród straty w wysokości odpowiednio 3300 W i 2200 W. Jak widać różnica nie będzie większa niż 1100W (jeżeli dołożymy do tego opór pozostałych warstw przegród różnica ta zmaleje).

Dlaczego więc chcesz zmieniać pompę ciepła z 9 kW na 3,2 kW , skoro nie zmieniasz pozostałych parametrów domu ?

 

Jeśli mam dom w którym wyliczono mi obciążenie cieplne CO na poziomie 6kW + CWU to z typoszeregu pompy Panasonica wybieram 9kW (23tys. zł). Jeśli okazuje się, że poprzez dołożenie 10cm styro schodzę z obciążeniem do 5kW wraz z CWU to chyba warto to zrobić i zmienić na PC model 5kW (za 13tys. - choć ta cena jest ceną z UK)?

 

Podobnie można analizować z PC 5kW (cena w PL to ok. 17tys.) vs 3,2 kW (13tys.). Różnica 4tys.

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mam dom w którym wyliczono mi obciążenie cieplne CO na poziomie 6kW + CWU to z typoszeregu pompy Panasonica wybieram 9kW (23tys. zł). Jeśli okazuje się, że poprzez dołożenie 10cm styro schodzę z obciążeniem do 5kW wraz z CWU to chyba warto to zrobić i zmienić na PC model 5kW (za 13tys. - choć ta cena jest ceną z UK)?

 

Podobnie można analizować z PC 5kW (cena w PL to ok. 17tys.) vs 3,2 kW (13tys.). Różnica 4tys.

 

pytanie bardziej brzmi czy jak się zwiększy izolacje o te 10cm to przyniesie to takie oszczędności jakie oczekujesz. liczyłeś to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanie bardziej brzmi czy jak się zwiększy izolacje o te 10cm to przyniesie to takie oszczędności jakie oczekujesz. liczyłeś to?

 

Mam dwa wyliczenia OZC. Jedno dla 25cm styro w ścianie i nieco gorszych oknach (m.in. liczone wraz z ramą, a nie same pakiety). Różnica w obciążeniu cieplnym w stosunku do 30cm styro wyszło ok 500W (3kW vs 2,5kW). Ale to jest tylko CO.

Teoretycznie, dla obciążenia 2,5kW mogę zastosować PC 3,2kW. Dla obciążenia 3kW i PC 3,2kW zabraknie mocy dla CWU. Celuję jednak w tą 5kW (o ile uda się mi ją kupić w cenie jak w UK), żeby mieć nieco większy zapas mocy na ewentualne niezgodności teorii z praktyką ;) Jeśli jednak różnica w cenie będzie utrzymywać się na poziomie 4tys. to kupię jednak wersję 3,2kW i w największe mrozy zasobnik CWU będę dogrzewał grzałką.

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapraszałem w lipcu przed oddaniem. Tylko Szanowny Kolektor1 przyjechał 400km, ale się nie przedstawił, by dalej twierdzić, że takich domów nie ma.

Widziałeś Henio, jest ale musisz przyjechać do Brzęczkowskiego, to może Ci pokaże, bo jakoś na forum się nie chwali gdzie jest. A więc Twoje pytanie jest dalej w próżni, niby jest ale go dalej nie ma.

Bo widzisz, tylko ja mogłem dostąpić zaszczytu jego oglądania i po różnych wywodach olałem.

Oczywiście ten dom to był wynik 25 letniej pracy. Gratuluję, poczekam na następny za 25 lat.

Edytowane przez kolektor1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślisz,że się przegrzewa od akumulacji?

 

Chodzi o to, ze czym wieksza masa ulega przegrzaniu, tym trudniej kosztowniej to ochlodzic.

 

Czym dluzej jedziemy na zakumulowanej energii, tym wiecej i trudniej jest nadrobic w momencie, kiedy komfort zaczyna spadac, temp jeszcze ok a klilkadziesiat to scian/wylewki czeka na ponowne wygrzanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez akumulacji szybciej pozbędziesz się nadmiaru energii.

I najważniejsze - bezwładność akumulacji, w obie strony, można liczyć w tygodniach. Także o jakimkolwiek sterowaniu można zapomnieć. O próbie grzania lub chłodzenia tym nawet nie warto wspominać.

 

łatwiej dopuścić do przegrzania przy nikłej akumulacji. jak w dzień 35*C, łatwo przegrzać. potem wieczorem o godz. 22 wciąż grubo ponad 20*C, to jak chcesz ochłodzić przed snem? klimatyzacją?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Celuję jednak w tą 5kW (o ile uda się mi ją kupić w cenie jak w UK),

 

http://ukurbanenergy.com/air-source-heat-pump-distributor/product/368-kit-wf05c3e5-5kw-panasonic-aquarea-aquarea-single-phase-heating-only

 

Dlaczego w UK mają taniej ?!

 

EDIT: Panasonic piszę, że w przypadku instalacji przez autoryzowanego partnera dają 7lat gwarancji na produkt. Myślę, że lada chwila i będzie to 10lat, jak najnowsze lodówki inverterowe Samsunga ;)

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

łatwiej dopuścić do przegrzania przy nikłej akumulacji. jak w dzień 35*C, łatwo przegrzać. potem wieczorem o godz. 22 wciąż grubo ponad 20*C, to jak chcesz ochłodzić przed snem? klimatyzacją?

 

Zagadnienie przegrzewania domu,jest ciekawe z powodu chćby średniej max. dobowej temp. latem ,oscylującej wokół 22oC .

Powód dla jakiego domy się przegrzewają,jest chyba oczywisty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulacji ma być tyle, żeby zyski słoneczne złapane w ciągu dnia pozwoliły utrzymać komfortową temperaturę do wieczora bez włączania ogrzewania.

A co będzie gdy wredne słonko na drugi dzień nas oleje i nie zaświeci,a co gorsza może nas olać na tydzień,albo i dłużej.

A ile tej akumulacji potrzebne to będzie zależało od charakterystyki energetycznej danego budynku. Im bardziej pasywny tym mniej potrzeba akumulacji.

No właśnie szanowni fanatycy akumulacji,może po zylionie stron pier.........nia o cudownej mocy akumulacji ktoś w końcu przedstawi konkretne wyliczenia ile na co,gdzie,po co.A tak swoją drogą chciałbym usłyszeć opinię na temat akumulacji od kogoś kto mieszka w starej kamienicy i ma okna i ściany zewnętrzne tylko od północnej strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dwa wyliczenia OZC. Jedno dla 25cm styro w ścianie i nieco gorszych oknach (m.in. liczone wraz z ramą, a nie same pakiety). Różnica w obciążeniu cieplnym w stosunku do 30cm styro wyszło ok 500W (3kW vs 2,5kW). Ale to jest tylko CO.

Teoretycznie, dla obciążenia 2,5kW mogę zastosować PC 3,2kW. Dla obciążenia 3kW i PC 3,2kW zabraknie mocy dla CWU. Celuję jednak w tą 5kW (o ile uda się mi ją kupić w cenie jak w UK), żeby mieć nieco większy zapas mocy na ewentualne niezgodności teorii z praktyką ;) Jeśli jednak różnica w cenie będzie utrzymywać się na poziomie 4tys. to kupię jednak wersję 3,2kW i w największe mrozy zasobnik CWU będę dogrzewał grzałką.

Mój stosunek do OZC jest znany, ale Pan? Wg Audytora ECO i wyliczeń dr Michała Strzeszwskiego "ekonomia" rurek zasilanych pompą do kabli kończy się na 30kWh/m2. A w przypadku okresu 30 lat na 45kWh/m2.

Może Pan się o te wyniki spytać Szanownego asolta lub skontaktować się bezpośrednio z dr Strzeszewskim.

 

A jaki byłby wynik dla kabli gdybyśmy dołożyli powietrze grzane z ppc.... Ale tu OZC burzy koncepcje, więc lepiej przemilczeć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...