Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

chałupa wybudowana "normowo" w 2001r, 154m2 sterowniki we wszystkich pomieszczeniach, całkowita moc kabli 10,6kW...

ogrzewanie działa od dziesięciu lat i zużywa średnio ok. 10tys. kWh na sezon w większości taniego prądu, w pomieszczeniach ustawione 23*/ 22*...

 

Dzieki, a normowo tzn? Czy chodzi o to, ze nie jest to dom energo, czy pasywny? Czyli jest to dom zwykly wg obowiazujacej normy na rok 2001, czy tak?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

chałupa wybudowana "normowo" w 2001r, 154m2 sterowniki we wszystkich pomieszczeniach, całkowita moc kabli 10,6kW...

ogrzewanie działa od dziesięciu lat i zużywa średnio ok. 10tys. kWh na sezon w większości taniego prądu, w pomieszczeniach ustawione 23*/ 22*...

 

A skusiłeś się na jakiś klimatyzator dogrzewający ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale barth ma dom parterowy a ja planuję piętrowy więc przy tych samych wartościach izolacji i prostej bryle już z góry powinien być wynik lepszy.

 

[...]

 

Przy piętrowym domu straty są większe przez ściany niż dach i podłogę a w parterówce jest odwrotnie.

 

Nie byłbym taki pewny. Na ściany nie dasz więcej jak 30cm. Jak na strop daję 60-70cm.

Po drugie podłoga. Ja mam 30cm grafitowego, który łączy się bez mostków z taką samą izolacją ściany. Żeby zachować podobne parametry dla domu piętrowego musiałbyś dać 35-40cm XPS'a pod płytę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie byłbym taki pewny. Na ściany nie dasz więcej jak 30cm. Jak na strop daję 60-70cm.

Po drugie podłoga. Ja mam 30cm grafitowego, który łączy się bez mostków z taką samą izolacją ściany. Żeby zachować podobne parametry dla domu piętrowego musiałbyś dać 35-40cm XPS'a pod płytę.

 

Ja teraz mysle o szkielecie drewnianym i ze wzgledu na to ze bedzie to sporo lzejsze od murowanego to obwodowo planuje dac EPSa o grubosci 20cm a w srodku 30cm EPS200 pod scianami nosnymi a pod podloga 40cm wiec plyta bedzie cieplutka. A nawet tyle nie musi byc bo i tak straty do gruntu beda male a sciany zewnetrzne planuje o grubosci 52cm i beda skladac sie z styropianu grafitowego o gr.250mm, plyta osb gr.15mm, konstrukcja nosna z belek 60x160 wypelnionych welna o grubosci 150mm, plyta osb gr.12mm, folia paroizolacyjna 0,2mm, laty pod instalacje 40x60mm wypelnione welna drzewna o gr.60mm oraz poszycie wewnetrzne z dwoch plyt gk o lacznej grubosci 25mm. W suficie na pietrze tez dam ok.60-70cm granulatu ale to sie jeszcze zobaczy po OZC bo inaczej sie izoluje dom parterowy a inaczej pietrowy. Co do mostka to od gruntu faktycznie bedzie znikomy i prawie zerowy

ale sie zobaczy co z rezta bo i tak nie jestem przekonany co do izolacji od srodka a szczegolnie polaczen jakby do styropianu. Jeszcze musisz zamieszkac, uzytkowac pare lat i sprawdzic czy wszystko bedzie sie trzymac tak jak powinno bo takich domow nie ma wiec nie wiadomo jak to z tym bedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założyłem tydzień temu klimatyzator i z ciekawości włączyłem grzanie. Na budowie okna uchylone i było 18stC, to sobie myślę - spróbuję.

 

To urządzenie z co najmniej średniej półki, albo ciut wyższej (Samsung Classic + AR18HSFSAWKNEU/X) i w trybie standardowym jest głośny. Znaczy słychać tylko szum powietrza, a nie urządzenie, ale i tak to dosyć dokuczliwe. Włączyłem więc w trybie cichym i da się wytrzymać - z drugiej strony salonu wcale nie słychać. Jak dla mnie w tym trybie jest OK, a producent podaje poziom ciśnienia akustycznego jedn. wewn. w przedziale 25-41dB. Przypominam lub uświadamiam, że każde dodatkowe 3dB to dwukrotny wzrost natężenia dźwięku.

Oprócz tego nawiew jest chłodny. Nie wiem jaka temperatura, ale maksymalnie z 40stC, może mniej. W porównaniu z DGP to kicha, ale znowu więcej powietrza obraca.

No i zamierzam rozłożyć kanały w podłodze przed zrobieniem wylewki. Tam będzie dodatkowy wentylator, który też generuje jakiś tam szum i ruch powietrza.

 

Dokładając do tego spadek wydajności w niskich temperaturach wniosek jest taki, że nie można tego traktować jako komfortowy, a tym bardziej pełnoprawny system grzewczy. Raczej jako uzupełnienie, ale trzeba zadbać o swój komfort, szczególnie w zakresie generowanego hałasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zewnątrz było ciut chłodniej niż 18stC, ale dokładnie nie wiem ile. Mało to ważne, bo to i tak względnie ciepło.

 

To inverter, więc moduluje moc sprężarki i nawiewu. W środku było 18stC, a ustawiłem docelową na 25, więc chodził na maksa. Mam więc nadzieję, że przy normalnym użytkowaniu i małych różnicach temperatury zadanej i docelowej wystarczy ten tryb cichy. Nawet na noc powinno być dobrze, bo nikt nie będzie spał w salonie. A gdyby nawet, to i tak w tym trybie cichym da się spać od biedy.

Sam nawiew uważam za nieszkodliwy dla komfortu. W jednym miejscu go wyraźnie czuć, ale też nie jest to jakieś tornado i nie muszę tam stać. Zastanawiam się tylko co będzie przy tym drugim wentylatorze, ale to znów zależy od jego klasy (i kasy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nydar, a jakby takie urządzenie - ePC zainstalować zamiast rozdzielacza - po jednym na pętle ? Mielibyśmy niecentralne ;) Tylko każda z pętli wymagałaby oddzielnej pompki ... A może i nie ? Trzeba byłoby się nad tym pokiwać.

Obieg wodny oddawałby ciepło do podłogówki, a radiatory zamontowane byłyby na wyrzucie z wentylacji. Tylko skąd wziąć zużyte powietrze o temp. 22oC ;)

 

Od końca. W domu energooszczędnym bez wyraźnego źródła podczerwieni,poniżej 22oC jest zimno. Nie ma więc mowy o komforcie. Zatem zużyte powietrze ma te 22oC o ile ma być komfortowo.

Stawiam na jedną pętle w fundamencie grzewczym . W razie ekstremalnej zimy dodatkowa grzałka 1:1.

Powiedz coś o panelach fotowoltaicznych jeżeli masz wiedzę . Ile by tego potrzeba zimą by zawsze uzyskać min. 0,3kW?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tak przeciez to takie proste i tanie, wystarczy tylko wymienic wszystkie okna na nowe, drzwi równiez (zastosować ciepły i szczelny montaz) i pouszczelniac wszytkie inne otwory. Oczywiscie to wszystko i tak nie doprowadzi do zejscia ponizej 30 kWh/m2, ale ograniczy znacznie zapotrzebowanie.

a znasz budynek z tamtego okresu ze szczelnością na poziomie 0,6 i wentylacją mechaniczną o sprawności ponad 90% ...?

słowo klucz szczelny...

przecież nie ma szczelnych a są co najwyżej tylko mniej dziurawe...:p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na CO, CWU i chłodzenie idzie poniżej 10kWh/m2*rok. Bez pomp ciepła (jedna do ciepłej wody, oraz druga kanałówka) byłoby 3x tyle. Dotyczy to projektów Zajdlera, czyli w bardzo dobrze zaizolowanym domu według ogólnie obowiązującej fizyki można zejść do 30-35kWh/m2*rok na wszystko.

Dla domu 150m2 to jest około 5000kWh, co po odliczeniu CWU (2500kWh) oznacza trochę ponad 15 kWh/m2*rok na samo CO.

 

Brzęczkowski code decoded.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a znasz budynek z tamtego okresu ze szczelnością na poziomie 0,6 i wentylacją mechaniczną o sprawności ponad 90% ...?

słowo klucz szczelny...

przecież nie ma szczelnych a są co najwyżej tylko mniej dziurawe...:p

 

A propos szczelności. Robiłem dom z silikatów typu A (bez piuro/wpust) i zauważyłem, że murarze spoiny pionowe potraktowali po macoszemu, jest parę większych dziur i wiele małych nieszczelności. Czym najlepiej to uszczelnić ?

 

W ostatniej chwili zmieniłem zaprawę tradycyjną na klej - sądząc, że zrobią wszystko dokładaniej (bo mniej pracochłonne to jest), no ale...

 

Myślałem tak, od wewnątrz tylko największe "dziury" pianką PUR, a na to przyjdzie tynk.

Od zewnątrz wszystko klej do silikatów - trochę zostało, więc i tak trzeba zużyć.

Edytowane przez chemical
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i zamierzam rozłożyć kanały w podłodze przed zrobieniem wylewki. Tam będzie dodatkowy wentylator, który też generuje jakiś tam szum i ruch powietrza.

 

Przemku a nie obowiasz się nadmiernego unoszenia kurzu ?

 

Jak często trzeba czyścić kanały klimatyzacji kanałowej ? Bo w przeciwieństwie do kanałów wentyalcyjnych tam można się spodziewać jakiegoś świństwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propos szczelności. Robiłem dom z silikatów typu A (bez piuro/wpust) i zauważyłem, że murarze spoiny pionowe potraktowali po macoszemu, jest parę większych dziur i wiele małych nieszczelności. Czym najlepiej to uszczelnić ?

 

Myślałem tak, od wewnątrz tylko największe "dziury" pianką PUR, a na to przyjdzie tynk.

Od zewnątrz wszystko klej do silikatów - trochę zostało, więc i tak trzeba zużyć.

 

Ja tak zrobilem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem tak, od wewnątrz tylko największe "dziury" pianką PUR, a na to przyjdzie tynk.

Od zewnątrz wszystko klej do silikatów - trochę zostało, więc i tak trzeba zużyć.

 

Ja tak zrobilem.

 

Ja od środka tak samo, a od zewnątrz dopiero tak zamierzam. Też mi zostało różnych klejów.

 

Przemku a nie obowiasz się nadmiernego unoszenia kurzu ?

 

Jak często trzeba czyścić kanały klimatyzacji kanałowej ? Bo w przeciwieństwie do kanałów wentyalcyjnych tam można się spodziewać jakiegoś świństwa.

 

To nie będą kanały stricte klimatyzacyjne, bo powietrze tam będzie miało 20-50stC i nie powinno być grzybów. Jakiś filtr będzie, podobnie jak na kanałach WM. Ponoć takie kanały trzeba czyścić co 3-4 lata, więc zostawię sobie taką możliwość przez rewizję i kratki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po dwóch tygodniach niezbyt ciepłej pogody pomiary temp. z GWC i pod domem wyglądają tak:

 

Pomiary z 29.06.2015 :

Temp. powietrza wyrzucanego z GWC - 10,7 oC !

Temp. gruntu pod domem 10,7 oC !

 

Przypomnę pomiary z 13.06.2015:

temp. nawiewu z GWC - 10 oC

temp. gruntu pod domem - 14,5 oC

 

W tym czasie było sporo dni deszczowych. Również w tym czasie podniosłem południową część działki o ok. 0,5m (nawiozłem humusu). Czyżby skuteczna opaska w postaci proszku pigeona (dookoła domu usypałem pas o szerokości ok. 1,5m i wysokości 0,5) oraz osadzenie domu o pół metra niżej poprzez nawiezienie ziemi spowodowały aż taki spadek temperatury ?

 

W najbliższych dniach zapowiadają upały. Będę badał na bieżąco temperatury. Zbadam również temp. powietrza po 30metrowej "rozbiegówce".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...