Barth3z 24.03.2016 09:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 A ja zrozumiałem co innego . Ze rurki ma za nisko Poniekąd to to samo. Co Ci da półmetrowej grubości płyta fundamentowa, skoro rurki będziesz miał w wylewce ? Przecież nie wykorzystasz jej zdolności do akumulacji. Chyba, że tak jak pisałem wcześniej. Osobne rurki w fundamencie grzewczym wg nydara i do tego kolejne w wylewce. Tylko czy to się opłaca ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 25.03.2016 20:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2016 Taka masa.Duża masa, poprzez grubość pozwoli na równomierny rozkład temp. powierzchni przy szerokim rozstawie. Na każde 100m2 , 100mb.peksa to w sam raz.Można wybrać kilka wariantów. Utrzymywanie max. temp. 20oC a braki uzupełniać systemem wentylacji. Można utrzymywać 22-23oC ,bez żadnych dodatkowych manewrów jak ktoś lubi do spania takie temp. Można dać w sypialniach warstwę izolacji i dodatkową szlichtę by ograniczyć tylko tam dopływ ciepła. Duża masa i dobra izolacja przyciągają się wzajemnie. Twierdzenie o ,,za dużej masie " pod nogami jest raczej wynikiem braku zrozumienia funkcji jaką spełnia. Ja bym raczej rozważał czy płyta fundamentowa jest opłacalna. Jeżeli uznamy ,że tak, to zwykła płyta,tyle,że głębiej,na niej warstwa piachu z instalacją grzewczą i szlichta ( w sypialniach ,np. pod szlichtą 5cm styropianu). Czy to będzie drożej ? Nie sądzę. Kosztem będzie dodatkowa szlichta, piach i tak jest potrzebny, ale za to CO ,banalnie proste -jedna,dwie pętle, lub instalacja grawitacyjna bo dysponujemy sporą grubością. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.03.2016 07:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Taka masa.Duża masa, poprzez grubość pozwoli na równomierny rozkład temp. powierzchni przy szerokim rozstawie. Na każde 100m2 , 100mb.peksa to w sam raz.Można wybrać kilka wariantów. Utrzymywanie max. temp. 20oC a braki uzupełniać systemem wentylacji. Można utrzymywać 22-23oC ,bez żadnych dodatkowych manewrów jak ktoś lubi do spania takie temp. Można dać w sypialniach warstwę izolacji i dodatkową szlichtę by ograniczyć tylko tam dopływ ciepła. Duża masa i dobra izolacja przyciągają się wzajemnie. Twierdzenie o ,,za dużej masie " pod nogami jest raczej wynikiem braku zrozumienia funkcji jaką spełnia. Ja bym raczej rozważał czy płyta fundamentowa jest opłacalna. Jeżeli uznamy ,że tak, to zwykła płyta,tyle,że głębiej,na niej warstwa piachu z instalacją grzewczą i szlichta ( w sypialniach ,np. pod szlichtą 5cm styropianu). Czy to będzie drożej ? Nie sądzę. Kosztem będzie dodatkowa szlichta, piach i tak jest potrzebny, ale za to CO ,banalnie proste -jedna,dwie pętle, lub instalacja grawitacyjna bo dysponujemy sporą grubością. nydar, ja na twoim miejscu nieco stonowałbym takie wypowiedzi bo jeszcze ktoś coś takiego wybuduje... Piszesz o utrzymywaniu stałej temperatury takiego fundamentu na poziomie 22-23oC, i liczysz pojemność cieplną dla jego pełnej objętości. Jednak wiesz, że posadzka takiego fundamentu będzie wychładzać się od góry i tam będzie wytracała energię znacznie szybciej niż nastąpi jej transport z niższych pokładów. Po drugie kiedy mamy zacząć sezon grzewczy ? Kiedy włączyć ogrzewanie takiego fundamentu ? Może się okazać, że utrzymujemy temperaturę takiego fundamentu np. przez tydzień gdzie tak naprawdę nie potrzebne było ogrzewanie. To będą straty. Już znacznie lepszym pomysłem jest utrzymywanie niższej temperatury takiej podłogi a resztę uzupełniać poprzez ogrzewanie nadmuchowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.03.2016 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 EPS nie nadaje się pod płytę i nie chodzi tu o wytrzymałość. A o co ? Liczę. 95m2*0,05m*240=1140PLN - dokładam 5cm betonu. Minus 95m2*0,25m*10=237PLN - mogę wziąć słabszy beton. Razem ok 900zł. Dolicz 5cm styropianu na bokach płyty. A potrafisz policzyć ile dzięki takiemu fundamentowi zaoszczędzisz na rachunkach ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 26.03.2016 09:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 nydar, ja na twoim miejscu nieco stonowałbym takie wypowiedzi bo jeszcze ktoś coś takiego wybuduje... Piszesz o utrzymywaniu stałej temperatury takiego fundamentu na poziomie 22-23oC, i liczysz pojemność cieplną dla jego pełnej objętości. Jednak wiesz, że posadzka takiego fundamentu będzie wychładzać się od góry i tam będzie wytracała energię znacznie szybciej niż nastąpi jej transport z niższych pokładów. . Płyta grubości np. 30cm z umieszczonym po środku systemem grzewczym ,przekazuje energię cieplną w ilości 11,3W/m2/K.Zatem przy temp. w środku płyty 23oC i na powierzchni 22oC przez warstwę betonu przepływa 11,3 W .Przy gradiencie 2oC, 22,6W itd. Jaki zatem problem? Ten system nie zadziała w domu-pożeraczu energii. Ale w domach o jakich rozmawiam jak najbardziej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 26.03.2016 12:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Płyta grubości np. 30cm z umieszczonym po środku systemem grzewczym ,przekazuje energię cieplną w ilości 11,3W/m2/K.Zatem przy temp. w środku płyty 23oC i na powierzchni 22oC przez warstwę betonu przepływa 11,3 W .Przy gradiencie 2oC, 22,6W itd. Jaki zatem problem? Ten system nie zadziała w domu-pożeraczu energii. Ale w domach o jakich rozmawiam jak najbardziej. Nie wiem o jakich domach rozmawiacie ale jak o pasywnych to gruba płyta grzewcza nie za bardzo się do tego nadaje. Aby odczuć komfort na odpowiednim poziomie to nie potrzeba aby cała płyta miała wysoką temperaturę tylko jej górna część. Podobnie jak ściany, też cała nie musi mieć wysokiej temperatury tylko praktycznie warstwa tynku wystarczy aby miała te 20-22* w zależności od temperatury powietrza. Więc w przypadku ogrzewania podłogowego lepiej jest rurki czy kable zatopić w cienkiej wylewce (max.5cm) odizolowanej od płyty styropianem o gr.10-20cm w dwóch warstwach na przekładkę. Wtedy pod płytą wystarczy 10cm XPSa dla niwelacji mostków. Dzięki cienkiej wylewce będzie ona szybciej grzała wtedy co potrzeba i zarazem szybciej odczuje się że nie grzeje gdy tego nie będziemy chcieli. Grube płyty grzewcze, ładowanie w grunt itp. jest dobre dla domów energooszczednych z dużą masą akumulacyjną. W pasywnym to nie ma sensu. Oczywiście mowa o pasywnym który spełnia warunek zapotrzebowania a nie mocy grzewczej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 26.03.2016 18:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 jak chcesz uzyskać w domu pasywnym wyższą temp. tynku od reszty ściany? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.03.2016 18:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Płyta grubości np. 30cm z umieszczonym po środku systemem grzewczym ,przekazuje energię cieplną w ilości 11,3W/m2/K.Zatem przy temp. w środku płyty 23oC i na powierzchni 22oC przez warstwę betonu przepływa 11,3 W .Przy gradiencie 2oC, 22,6W itd. Jaki zatem problem? A no taki, że brakuje w twoich wzorach parametru t - czas. Przecież w każdej minucie posadzka oddaje energię przez co spada jej temperatura. Transport ciepła z rurek umieszczonych na dnia tak grubego fundamentu będzie potrzebować mnóstwo czasu aby dotrzeć do powierzchni. Tym bardziej, że piszesz o tym, żeby dać tam jedynie 100mb pexa. Sam widzisz, że przy dT=2oC dostarczasz 22W/m2, więc tyle samo musisz uzupełnić. Jaki masz pomysł na sterowanie temperaturą czynnika grzewczego w tym 100-metrowym pexie ? To będzie bardzo wysoka temperatura. Kilka postów powyżej cytowałem Horhera, który opisywał problem bezwładności takiego rozwiązania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 26.03.2016 18:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 jak chcesz uzyskać w domu pasywnym wyższą temp. tynku od reszty ściany? Nie większą tyle niewiele niższą. Większa to musi być powierzchnia podłogi a nie cała podłoga. Przykładowo, jeżeli robimy płytę grzewczą pod dom pasywny i rurki zatapiamy w zbrojeniu płyty aby za ich pomocą grzać całą płytę to z góry jesteśmy skazani na bardzo dużą bezwładność układu i zbyt małą dokładność jak na potrzeby domu pasywnego. Trzeba zwrócić uwagę na to że średnio niby moc grzewcza będzie 20W/m2 ale patrząc na poszczególne pomieszczenia będzie to różnie. Wiatrołap może mieć moc 11W/m2, salon 25W/m2 ale łazienki dla 24* będą potrzebować 50W/m2 a płyta grzewcza będzie raczej równo grzała i bardziej zagęszczone pętle niewiele pomogą. Co innego jak zrobi się wylewki na ociepleniu w każdym pomieszczeniu. Też widzę problem w CO dla takich domów nawet z wylewkami. Ja będę miał 3nieduze łazienki i łącznie moc grzewcza dla nich to 856W przy -20* ale przy 0 pewnie będzie potrzeba połowa z tego więc 400W a może wtedy w pokojach ogrzewanie nie będzie potrzebne bo na zyskach da radę obgonić i jak CO sobie z tym poradzi? Jak utrzyma temperaturę tylko w łazienkach jeżeli będzie taka potrzeba aby nie zużyć więcej niż potrzeba? Nie ważne czy to będzie pompa ciepła, kondensat czy kocioł elektryczny ale sam fakt że to CO. Ciężko mi sobie wyobrazić aby CO mogło pracować z tak niską mocą grzewczą zasilając jakby tylko wybrane pomieszczenia bez jakiś specjalistycznych urządzeń sterujących (które pewnie swoje kosztują). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 26.03.2016 19:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 22Wh/m2 to ledwie 200L/h wody o temp.32oC. Dla ręki letnia. Transport ciepła nie wymaga mnóstwa czasu tylko tyle ile wynika z lambdy materiału zastosowanego na fundament. Przy tego typu rozważaniach wygodniej operować cyframi niż ,,wysoka temperatura" czy ,,mnóstwo czasu":D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.03.2016 19:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 22Wh/m2 to ledwie 200L/h wody o temp.32oC. Dla ręki letnia. Transport ciepła nie wymaga mnóstwa czasu tylko tyle ile wynika z lambdy materiału zastosowanego na fundament. Przy tego typu rozważaniach wygodniej operować cyframi niż ,,wysoka temperatura" czy ,,mnóstwo czasu":D Operujesz cyframi jakby ciepło przekazywane z rurek przechodziło przez beton z prędkością światła. Posługując się tylko tymi cyframi nie jesteśmy w stanie określić bezwładności, która jej istotna w tym rozważaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 26.03.2016 19:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Operujesz cyframi jakby ciepło przekazywane z rurek przechodziło przez beton z prędkością światła. Posługując się tylko tymi cyframi nie jesteśmy w stanie określić bezwładności, która jej istotna w tym rozważaniu. [ATTACH=CONFIG]351216[/ATTACH] O prędkości rozchodzenia się ciepła decyduje lambda. Dla suchego betonu 1,7W/mK. To oznacz,że przez warstwę 15cm betonu przy różnicy temp.1oC przechodzi 11,3Wh/m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 26.03.2016 19:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Nie większą tyle niewiele niższą. Większa to musi być powierzchnia podłogi a nie cała podłoga. Przykładowo, jeżeli robimy płytę grzewczą pod dom pasywny i rurki zatapiamy w zbrojeniu płyty aby za ich pomocą grzać całą płytę to z góry jesteśmy skazani na bardzo dużą bezwładność układu i zbyt małą dokładność jak na potrzeby domu pasywnego. Trzeba zwrócić uwagę na to że średnio niby moc grzewcza będzie 20W/m2 ale patrząc na poszczególne pomieszczenia będzie to różnie. Wiatrołap może mieć moc 11W/m2, salon 25W/m2 ale łazienki dla 24* będą potrzebować 50W/m2 a płyta grzewcza będzie raczej równo grzała i bardziej zagęszczone pętle niewiele pomogą. Co innego jak zrobi się wylewki na ociepleniu w każdym pomieszczeniu. Też widzę problem w CO dla takich domów nawet z wylewkami. Ja będę miał 3nieduze łazienki i łącznie moc grzewcza dla nich to 856W przy -20* ale przy 0 pewnie będzie potrzeba połowa z tego więc 400W a może wtedy w pokojach ogrzewanie nie będzie potrzebne bo na zyskach da radę obgonić i jak CO sobie z tym poradzi? Jak utrzyma temperaturę tylko w łazienkach jeżeli będzie taka potrzeba aby nie zużyć więcej niż potrzeba? Nie ważne czy to będzie pompa ciepła, kondensat czy kocioł elektryczny ale sam fakt że to CO. Ciężko mi sobie wyobrazić aby CO mogło pracować z tak niską mocą grzewczą zasilając jakby tylko wybrane pomieszczenia bez jakiś specjalistycznych urządzeń sterujących (które pewnie swoje kosztują). Każde 100ton chałupy to akumulacja 25kWh/K. Ile będzie ważyła twoja? 300,400,500T? Jak chcesz tym sterować przy bliskich zeru stratach ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.03.2016 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 O prędkości rozchodzenia się ciepła decyduje lambda. Dla suchego betonu 1,7W/mK. To oznacz,że przez warstwę 15cm betonu przy różnicy temp.1oC przechodzi 11,3Wh/m2 To w przypadku, gdy obszarem grzewczym jest cała powierzchnia takiego fundamentu. Ty jednak piszesz o 100mb PEXie, a to już nie taka prosta sprawa. W grę wchodzi prędkość przepływu czynnika grzewczego. A skąd te 15cm ? Masz na myśli płytę fundamentową z ulokowanymi rurkami po środku ? Jeśli tak, to żeby 11W/m2 doszło do powierzchni płyty to wtłoczyć musisz 2x (ciepło w takiej płycie rozchodzi się również w dół). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 26.03.2016 20:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Jesli ktos ma dom 140m2 i wystarczy mu 4000kWh za kwotę 1200zł rocznie na CO i CWU, to jaki jest sens szukać dalszych oszczędności? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 26.03.2016 20:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Jak dwa razy,skoro odbiór tylko z góry? Przy izolacji pod płytą można pominąć straty do gruntu bo są minimalne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 26.03.2016 20:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Jesli ktos ma dom 140m2 i wystarczy mu 4000kWh za kwotę 1200zł rocznie na CO i CWU, to jaki jest sens szukać dalszych oszczędności? Nie ma żadnego na dzisiaj. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 26.03.2016 20:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 A ile ty zuzywasz nydar? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 26.03.2016 20:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Każde 100ton chałupy to akumulacja 25kWh/K. Ile będzie ważyła twoja? 300,400,500T? Jak chcesz tym sterować przy bliskich zeru stratach ? Nie wiem ile będzie ważyć (jakieś maks 120-150t będzie brało udział w akumulacji z której się jakoś skorzysta) ale nie o to pytałem. To co się zakumuluje to jedno, a płyta grzewcza (i jej bezwładność) to drugie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.03.2016 20:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Jak dwa razy,skoro odbiór tylko z góry? Przy izolacji pod płytą można pominąć straty do gruntu bo są minimalne. Nie chodzi o straty, tylko o rozchodzenie się ciepła w ośrodku jednorodnym. Beton nie wie, że na jego brzegu jest izolacja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.