Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Zapomniałem dodać że te pomiary były na 21-go dnia każdego miesiąca.

Jak świeci słońce to i tak jest zawsze jasno a w zimie słońce jest na tyle nisko że bez problemu doświetli pomieszczenia. Tu chodzi o to aby chronić się przed słońcem południowym wtedy gdy nie chcemy i aby nas ogrzewało wtedy gdy trzeba.

Optymizm najważniejszy. :) Zrób półtorametrowy okap z OSB tuż nad oknem. Zobaczysz jaki tunel się robi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam okapy szerokości 90cm na wysokości 25cm nad sufitem i wydają się bardzo dobre, choć jeszcze nie mieszkam. Mam salon od pd-zach, pokoje dziecięce praktycznie od południa (lekko na wschód), oraz kuchnię od zachodu. Część kuchenno-salonowa jest otwarta, a ponadto montuję wentylator pchający powietrze z salonu kanałami ocynkowanymi po całym domu. Wentylator EBM Papst, 225mm, 830zł... koszt spory, ale przy przepływie 500m3/h jest niesłyszalny. W salonie dodatkowo kominek bez płaszcza i bez DGP, oraz klimatyzator split. W te kanały ma iść powietrze spod sufitu, czyli myślę maksymalnie 50stC.

 

Oprócz tego mam podłogówkę elektryczną na 100% domu, parterówka 128m2. Zamówiłem właśnie panele (90m2, reszta płytki) i podkłady pod nie. Grzanie ma być w taniej taryfie, z czujnikami podłogowymi. Podkład wziąłem z XPS, 5mm grubości, dobrze izolujący. Ciepło uzyskane w nocy ma się uwalniać możliwie jak najdłużej, a wyliczyłem, że przy tym podkładzie i panelu 8mm moc grzewcza to 4,7W/K.

Potrzebuję 24kWh/m2*rok, czyli średnio 0,17kWh/m2*dzień. Dla siarczystych mrozów zakładam 0,4kWh/m2*dzień, co przy mocy 66W/m2 oznacza 6 godzin grzania, z czego dwie w dzień i 4 w nocy. Pojemność cieplna mojej wylewki betonowej o grubości 8cm to 0,032kWh/K, czyli po 4-ch godzinach grzania mocą 66W jej temperatura wzrośnie o 8,25K. Przy takiej temperaturze moc oddawana to 38,8W, a zmniejszać się będzie liniowo, wraz z rozładowaniem podłogi i zmniejszeniem się temperatury. Średnia więc moc w całym okresie rozładowania to połowa z 38,8W, czyli 19,4W. Zgromadzona energia 264Wh będzie się więc uwalniać przez 13,6h.

 

Matematyki nie oszukasz i niezależnie od ilości dostarczonej energii, czas rozładowania to zawsze 13,6h i nie jest ważne jak długo się grzeje. Ten czas wydaje się całkiem dobry, bo od wyłączenia ogrzewania o 6:00, do załączenia go z powrotem o 13:00, czyli po 7-miu godzinach, oddawana moc wciąż jest sensowna, ale około południa już niewielka, a po podgrzaniu, o 15:00, znów mamy kilkanaście W/m2 i pod wieczór zrobi się chłodniej, co pozwoli spokojnie zasnąć.

 

Sterowanie będę robił na Arduino, które będzie sterować przekaźnikami w puszkach. Do tego chcę dołożyć odczyt danych z prognozy pogody, choć jeszcze nie wiem jak to zrobić, ale na pewno się da. W prostszej wersji mógłbym zwyczajnie podawać sterownikowi prognozowaną temperaturę na jutro, a ten już sam obliczyłby straty i dobrał czas uruchomienia obwodów. Takie rozwiązanie na chwilę, zanim ogarnę parsowanie stron HTML. Przy otwartej strukturze sterownika na Arduino praktycznie wszystko jest możliwe.

 

Chciałbym wiedzieć co sądzicie o takiej instalacji, szczególnie chodzi mi o ten podkład z XPS. Jest to dla mnie ważne, bo właśnie wczoraj zamówiłem panele, oraz ten podkład i jeszcze mogę zamienić.

Edytowane przez Przemek Kardyś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie południowe okna to socjologiczny problem a nie budowlany. Z jednej strony mają być bo... ,, grzeją chałupę od listopada do marca", z drugiej strony na początku kwietnia już przegrzewają . Dajemy rolety- zamykamy się od światła latem . Głupota-bywają soboty i niedziele . Okap nie daje zbyt wiele bo przecież taras .A taras to promieniowanie odbite. Podczerwień jak światło a taras jak lustro odbija. Mus zatem wydać na klimę. Znowu koszty-kredyt-odsetki. Ja dałem pergotendę,ale upierdliwa bo kto wie kiedy będzie zbyt silny wiatr jak chałupa pusta.Trzeba okresowo zwijać .

Zatem pomyślałem ,że gdyby coś kiedyś,to broń Boże okna od południa . Tam i owszem ale kolektor z rurek od podłogówki umieszczony w odwrotnie położonym ryflowanym styropianie ,wypełniony tynkiem . Z zewnątrz zwykła ściana nie kolektor .No może kolor w niezbyt jasnym pastelu. W celu? A całe niskotemperaturowe ciepełko w masę akumulacyjną . Tak by na dzień,dwa a może trzy starczyło . I w zimie pomoże i okresie przejściowym .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że okap na 1,5m nie jest tak straszny jak mówisz. Szkoda że w programie nie da się tego zamieścić i sprawdzać jak okap wpływa na parametry budynku.

 

Okap 1,5m robi w pomieszczeniu norę . Bywam w takim ustawionym idealnie na południe. Po 16-tej i tak słońce latem zaczyna operować na podłodze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno, skoro,,jestem przy mikrofonie" . Nie boimy się budować domu o masie 400 ton -masie akumulacyjnej i wiemy ,że to powoduje spłaszczenie amplitudy wahań temperatury, to czemu boimy się te set ton wpakować pod nogi, skoro wiemy ,że to najefektywniejszy przepływ energii do wnętrza budynku?

ps .Myślę o parterówkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek przypomnij konkretny model swojego wentyla?

 

EBM Papst EC-RADICAL K3G 225 RE 07-03

 

Odniosę się jeszcze do południowych okien. Otóż w obecnym domu mam dwa okna 210x150, oraz drzwi 240x80 wystawione praktycznie idealnie na południe, bez żadnego okapu. W lipcu i sierpniu jest nieprzyjemnie, ale reszta roku całkiem fajnie, w tym wyraźnie dobrze działa to w słoneczny zimowy dzień. Dom ma całkiem sporą akumulację, był budowany z dwóch warstw BK 24+12cm, gęstość chyba 700, bo są dosyć ciężkie i brakuje jej nieco latem, ale mówimy o sytuacji absolutnego braku okapu i w sumie bardzo dużych okien.

 

Nydar ma znikomą pojemność cieplną domu, więc narzeka na południowe okna, ale przy przemyślanym zacienieniu i ciężkiej konstrukcji domu nie widzę niczego lepszego.

Edytowane przez Przemek Kardyś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapominasz o jednym. Taki okap odcina sporo światła i w zimie i w lecie. W domu robi się ciemnawo.

 

Optymizm najważniejszy. :) Zrób półtorametrowy okap z OSB tuż nad oknem. Zobaczysz jaki tunel się robi.

 

Nie prawda. Mam taki u siebie i jest zdecydowanie jaśniej niż u sąsiada z oknem tarasowym wystawionym od wschodu.

 

Chciałbym wiedzieć co sądzicie o takiej instalacji, szczególnie chodzi mi o ten podkład z XPS. Jest to dla mnie ważne, bo właśnie wczoraj zamówiłem panele, oraz ten podkład i jeszcze mogę zamienić.

 

Pomysł - sterowanie ogrzewaniem względem prognozowanych strat - jest ciekawy. Już kilka lat temu o tym dyskutowaliśmy. Jednak w obliczeniach brakuje mi jednej rzeczy. . Zakładasz, że 100% energii wpakowane w podłogę zostanie oddane do powieszczeń. A co ze stratami do gruntu ?

Czy jednak przyjmujesz te straty w bilansie rocznym w tych 24kWh/m2/rok ?

 

W zasadzie południowe okna to socjologiczny problem a nie budowlany. Z jednej strony mają być bo... ,, grzeją chałupę od listopada do marca", z drugiej strony na początku kwietnia już przegrzewają . Dajemy rolety- zamykamy się od światła latem . Głupota-bywają soboty i niedziele . Okap nie daje zbyt wiele bo przecież taras .A taras to promieniowanie odbite. Podczerwień jak światło a taras jak lustro odbija. Mus zatem wydać na klimę. Znowu koszty-kredyt-odsetki. Ja dałem pergotendę,ale upierdliwa bo kto wie kiedy będzie zbyt silny wiatr jak chałupa pusta.Trzeba okresowo zwijać .

 

Sam Hitchcock mroczniejszego scenariusza by nie napisał ;)

 

Zatem pomyślałem ,że gdyby coś kiedyś,to broń Boże okna od południa . Tam i owszem ale kolektor z rurek od podłogówki umieszczony w odwrotnie położonym ryflowanym styropianie ,wypełniony tynkiem . Z zewnątrz zwykła ściana nie kolektor .No może kolor w niezbyt jasnym pastelu. W celu? A całe niskotemperaturowe ciepełko w masę akumulacyjną . Tak by na dzień,dwa a może trzy starczyło . I w zimie pomoże i okresie przejściowym .

 

Okap 1,5m robi w pomieszczeniu norę .

 

Nieprawda. Zapraszam do mnie.

Zdecydowanie ciemniej będzie w domu z oknami od wschodu.

 

Bywam w takim ustawionym idealnie na południe. Po 16-tej i tak słońce latem zaczyna operować na podłodze.

 

Na ilu centymetrach ? 2-3 ?

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł - sterowanie ogrzewaniem względem prognozowanych strat - jest ciekawy. Już kilka lat temu o tym dyskutowaliśmy. Jednak w obliczeniach brakuje mi jednej rzeczy. . Zakładasz, że 100% energii wpakowane w podłogę zostanie oddane do powieszczeń. A co ze stratami do gruntu ?

Czy jednak przyjmujesz te straty w bilansie rocznym w tych 24kWh/m2/rok ?

 

Nie da się tego policzyć na tyle dokładnie, żeby nie trzeba było potem korygować, ale można oszacować potrzebną ilość energii na następny dzień i ją w nocy wpakować w podłogę. Zdaję sobie sprawę z dwóch rzeczy:

- trzeba będzie to dostroić, bo są jakieś straty do gruntu (mam jednak 35cm styro, więc niewielkie), oraz przez mostki cieplne (nie do policzenia),

- temperatura w domu będzie pływać, szczególnie ciepło będzie od rana do wczesnego popołudnia (prawdopodobnie nawet 25stC), a potem wieczorem będzie coraz chłodniej.

 

Do tego wszystkiego jeszcze kominek i klimatyzator i wychodzi na to, że algorytm sterowania będzie naprawdę skomplikowany, a może właśnie nie i wystarczy w taniej zadać na sztywno temperaturę podłogi 25st, a w drogiej 21? Mam możliwość zrobić praktycznie każde sterowanie i na pewno będę się tym zajmował tej zimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy że temperatura wszystkich przegród w domu będzie na poziomie komfortu.

Mi się wydaje, że tu chodzi o coś innego. Zyski słoneczne spowodowały podniesienie temp powietrza wyżej niż w przypadku gdy grzejemy. Możemy pozwolić sobie na pozostawienie zimnej podłogi. Chyba, że źle zrozumiałem to może Imrahil naprostuje.

nie wiem czy u mnie są na plusie, ale okna od południa + akumulacja w sezonie grzewczym pozwoliły kilkukrotnie nie grzać przez więcej niż jedną dobę, a kilkanaście razy grzać symbolicznie, znacznie mniej niż sugerowały wskazania termometru. teraz trochę się przegrzewa, ale właściwie tylko o 2°C (w sypialniach na piętrze mniej, bo okap zaczyna odgrywać swoją rolę).

 

Pomysł - sterowanie ogrzewaniem względem prognozowanych strat - jest ciekawy. Już kilka lat temu o tym dyskutowaliśmy. Jednak w obliczeniach brakuje mi jednej rzeczy. . Zakładasz, że 100% energii wpakowane w podłogę zostanie oddane do powieszczeń. A co ze stratami do gruntu ?

Przy takiej płycie (porządnie ocieplonej) straty do gruntu są symboliczne, kiedyś to liczyłem. Przy liczeniu ładowania i oddawani do pomieszczenia. Moc do gruntu to max 2W a do pomieszczenia 20-50W.

Jak pojemność cieplna płyty będzie wystarczająco duża to nie trzeba mierzyć żadnej temp. zewnętrznej, jak będą mniejsze straty to płyta odda mniej i w następnym okresie po prostu krócej się będzie ładowała. Ale tu nie wystarczy ładowanie do określonej temp. powietrza trzeba też ustalić max. temp. płyty.

Edytowane przez zibuch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie chodzi mi cały czas o temperaturę płyty. Nie planuję czujników temperatury powietrza, bo ich wskazanie niczego mi nie da poza samą świadomością. Czas reakcji płyty jest straaaaaasznie długi (2stC/h przy pełnej mocy) i sterowanie w oparciu o temp. powietrza się nie sprawdzi.

W obecnym domu mam kominek z DGP i kiedy w nim zapalę, temperatura z ustawionych 21,5st wzrasta do 24-25 w salonie i 22-23 w reszcie mieszkania i nie jest to żaden problem, a tym bardziej dyskomfort.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo, kolorystyka w pomieszczeniu odgrywa też dużą rolę. Już nie wspomnę o tych brudnych oknach ale widać że to nie ma dla Ciebie znaczenia. Ważne aby opowiadać głupoty.
Ja akurat, w przeciwieństwie do ciebie wiem co mówię. Widziałem wnętrza z takim "okapem". Wyglądają fatalnie i są ciemne. Ty jednak wiesz wszystko lepiej zaczynając od ocieplenia kończąc na oknach. Pozostań ze swoimi pomysłami sam wiejski mędrku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...