Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Otóż to!

 

 

 

Nie mam dobrego miernika, a takimi chińskim za parę złotych wyszło mi ok. 200m3/h. Wentylator nie był sterowany, tylko podłączony do zasilacza 24V i tak pracował non stop od zimy.

 

Przy 200-250m3/h to i mój GWC załapie się na 15-16* pod koniec lata a także na kilka stopni powyżej zera na wiosnę ...:cool:

W normalnych warunkach jest eksploatowany trochę inaczej ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Brawo Ty ! :)

 

 

 

Odpoczywa w okresach przejściowych ?

 

Nic nie odpoczywa ..., powietrze leci przez niego cały rok na okrągło ...

Zmienia się tylko wydajność wentylacji, większość czasu na ok 100m3/h ale jak w chałupie przekroczone 24,5* to więcej ...( po przekroczeniu 25,5* na poddaszu pędzi ponad 500m3/h ...)

Każde używanie kuchenki to także praca na max wydajności ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie odpoczywa ..., powietrze leci przez niego cały rok na okrągło ...

 

Dlaczego nie przełączasz na jakąś czerpnię ścienną ? Masz wtedy mniejsze opory przez co mniejsze zużycie prądu przez wentylatory, no i przytrzymasz zimniejsze powietrze na upały i cieplejsze na zimę (przynajmniej teoretycznie tak powinno być).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nie przełączasz na jakąś czerpnię ścienną ? Masz wtedy mniejsze opory przez co mniejsze zużycie prądu przez wentylatory, no i przytrzymasz zimniejsze powietrze na upały i cieplejsze na zimę (przynajmniej teoretycznie tak powinno być).

 

Teoretycznie ...;)

W praktyce przy 100m3/h wentylatory nie widzą wymiennika ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nydar. Mam salon i od północy jest przesuwka 2,6X3,5m, od wschodu okno 1,5X1,5m, a od zachodu 1,5X1,5m plus światło z otwartej kuchni. Powody takiego usytuowania domu są dwa. Wolę chłód w salonie latem, a zimą braki słońca nadrobić kominkiem. Od południa mam drogę, niezbyt ruchliwą i oddaloną, ale jednak tak jest ciszej.

Parter.jpg

Ale jak się mieszka z takim usytuowaniem domu to napiszę dopiero w przyszłym roku.:)

 

 

Studnia i jej opłacalność. W mojej okolicy wiercenie studni fi 200mm/30m kosztuje 100-120 zł. z rurą osłonową PVC za mb. Swoją wierciłem dawno, kilkanaście lat temu. Woda badana, bo ferma drobiu ma swoje wymagania, a i tak studnia jest tylko awaryjnym źródłem zasilania w wodę bo mamy wodociąg wiejski. Używamy z niej wodę głównie do podlewania i mycia fermy. Od początku działania studni pracuje w niej pompa Grunfosa fi 50 mm, ciężar 5,5 kg wydajność 3 m3/h moc silnika 1,1 kW. Koszt prądu za 1m3 wody to 0,20, zł. Za wodę z wodociągu płacę 5,- zł./m3, a gdybym odprowadzał ścieki to dodatkowe 5 zł./m3 zużytej wody. Woda z mojej studni nie wymaga uzdatniania.

Myślę że dane te pozwolą na orientacyjną kalkulację opłacalności budowy, eksploatacji i amortyzacji własnej studni. Należy też uwzględnić niefart konieczności montażu urządzeń uzdatniających wodę.

 

Pozdrawiam

Cezary

Parter.jpg

Edytowane przez cezary.pl
korekta fi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nydar,ja szukam oszczędności i niezależności.

....

Czekam na firmę Thessla Green i ich nowy wymiennik glikolowy.Ma kosztować ok 3k pln -może będzie dobrym rozwiązaniem.Można też próbować zrobić samemu z klimakonwektora..

Oszczędności? Wymiennik za 3tys (wcześniej chciałeś za za 8tys, to już postęp) gdzie to samo zrobisz klimakonwektorem za 1000? Do tego studnia głębinowa i zbiornik na deszczówkę (on się nie zwróci nawet jak masz wodę z sieci o co dopiero przy studni głębinowej). :)

Napisz ile zapłacisz za studnię. U mnie >15tys w zależności od pompy i sterowania a mam płytko wodę (sprawdzałem u sąsiadów) i teraz staję na głowie, żeby doprowadzić wodociąg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to patrz jaka gigantyczna ilość promieni słonecznych dociera mi mi dzisiaj przy okapach 1m i 1,75m. (słońce jest prostopadle ustawione do okien, kąt dachu 30st.)

 

[ATTACH=CONFIG]353246[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]353249[/ATTACH]

 

Czyli to co pokazujesz na szkicu dla kwietnia i okapu 1,5m ja mam teraz przy okapie 1m. Okapu już nie skrócisz, a zasłonić się zawsze możesz dodatkowo.

Lepiej dać mniej niż przesadzić w drugą stronę.

 

Okap 1m masz przy tym mniejszym oknie i słońce wpada Ci na jakieś 0,8m-1m ale wpada mniej słońca bo okno jest z parapetem. Te drugie czyli balkonowe masz z większym okapem temu już teraz słońce zatrzymuje się tam gdzie widać. W stopce podajesz zapotrzebowanie na ciepło to powiedz jak u Ciebie wygląda kwestia ogrzewania od marca, ile na to schodziło w marcu a ile w kwietniu schodzi, no chyba że w kwietniu już nic nie schodzi? Czy słoneczny dzień kwietniowy potrafi Ci przegrzać dom? Ale w to wątpię przy takiej masie budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam takich danych, w zimie trochę grzałem farelką, później pompą (testowo), a ostatnie 2 miesiące nic. Temperatura od lutego oscyluje 13-17st. w zależności od pogody, zmiany są bardzo powolne, to najważniejsza zaleta akumulacji i to mnie cieszy.

 

NIE ma opcji przegrzania domu !!! sądzę, że pompę powietrzną w funkcji chłodzenia to włączę w lecie tylko jeśli będę miał dużo gości, a tak wąpię czy będzie taka potrzeba (może 1-2 tygodnie jak nastaną solidne upały), raczej nastawiam się na grzanie nią w okresach przejściowych + delikatna zima.

Zmierzyłem te okapy i są jednak 1,07 i 1,65 ot taka drobna niezgodność z projektem.

 

Teraz jest 15st. a za parę tygodni się wprowadzam i mam nadzieję, że temperatura się podniesie bo głupio będzie załączać grzanie w maju :)

Edytowane przez chemical
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam takich danych, w zimie trochę grzałem farelką, później pompą (testowo), a ostatnie 2 miesiące nic. Temperatura od lutego oscyluje 13-17st. w zależności od pogody, zmiany są bardzo powolne, to najważniejsza zaleta akumulacji i to mnie cieszy.

 

NIE ma opcji przegrzania domu !!! sądzę, że pompę powietrzną w funkcji chłodzenia to włączę w lecie tylko jeśli będę miał dużo gości, a tak wąpię czy będzie taka potrzeba (może 1-2 tygodnie jak nastaną solidne upały), raczej nastawiam się na grzanie nią w okresach przejściowych + delikatna zima.

Zmierzyłem te okapy i są jednak 1,07 i 1,65 ot taka drobna niezgodność z projektem.

 

Teraz jest 15st. a za parę tygodni się wprowadzam i mam nadzieję, że temperatura się podniesie bo głupio będzie załączać grzanie w maju :)

 

Jestem zatem ciekaw jak będzie wyglądać u ciebie sytuacja latem. Jaką klimę masz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam takich danych, w zimie trochę grzałem farelką, później pompą (testowo), a ostatnie 2 miesiące nic. Temperatura od lutego oscyluje 13-17st. w zależności od pogody, zmiany są bardzo powolne, to najważniejsza zaleta akumulacji i to mnie cieszy.

 

NIE ma opcji przegrzania domu !!! sądzę, że pompę powietrzną w funkcji chłodzenia to włączę w lecie tylko jeśli będę miał dużo gości, a tak wąpię czy będzie taka potrzeba (może 1-2 tygodnie jak nastaną solidne upały), raczej nastawiam się na grzanie nią w okresach przejściowych + delikatna zima.

Zmierzyłem te okapy i są jednak 1,07 i 1,65 ot taka drobna niezgodność z projektem.

 

Teraz jest 15st. a za parę tygodni się wprowadzam i mam nadzieję, że temperatura się podniesie bo głupio będzie załączać grzanie w maju :)

 

Pożyjemy ...

Zobaczymy ...;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam takich danych, w zimie trochę grzałem farelką, później pompą (testowo), a ostatnie 2 miesiące nic. Temperatura od lutego oscyluje 13-17st. w zależności od pogody, zmiany są bardzo powolne, to najważniejsza zaleta akumulacji i to mnie cieszy.

 

NIE ma opcji przegrzania domu !!! sądzę, że pompę powietrzną w funkcji chłodzenia to włączę w lecie tylko jeśli będę miał dużo gości, a tak wąpię czy będzie taka potrzeba (może 1-2 tygodnie jak nastaną solidne upały), raczej nastawiam się na grzanie nią w okresach przejściowych + delikatna zima.

Zmierzyłem te okapy i są jednak 1,07 i 1,65 ot taka drobna niezgodność z projektem.

 

Teraz jest 15st. a za parę tygodni się wprowadzam i mam nadzieję, że temperatura się podniesie bo głupio będzie załączać grzanie w maju :)

 

Ech, zamieszkasz, bedziesz mial 22.5, przyswieci pare dni i wtedy daj znac na ilu stanelo :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisał witek_myslowice

Z -25stC do +15stC po rekuperatorze - mocą silników wentylatorów rekuperatora - dla mnie to jest cud

 

Zgoda cud.Zaadaptowanie tego cudu,dla kubatury większej niż domu o powierzchni 50m2 -to kolejny cud.

 

Przecztaj ankietę Inwestora który od wielu lat mieszka w domu o pow. użytkowej 250m2 i użytkuje żwirowy GWC o wydajności 1500m3/h

http://taniaklima.pl/files/ankieta1.jpg

Zimą

GWC grzeje powietrze z -20C do +2C i rekuperator dogrzewa je do +15C i to mocą went. rekuperatora (na najniższym biegu) kilkanascie Wat - to jest cud

 

Latem:

Obiżenie temp. powietrza z 32C do 17C w ZAMIESZKAŁYM całym domu spokojnie obniży w nim temp do 25C.

To jest cud - wentylator zużywa ok 250W - klimatyzując cały dom.

 

Na stoisku w czasie targów w 2004r. - mojej prelekcji słuchał przedstawiciel firmy która sprzedawała i instalowała klimatyzatory. Po prelekcji powiedział mi: Jezeli uda mi sie wypromować GWC żwirowy (innych wtedy jeszcze nie było) to ich branża będzie miała duże problemy. Z braku środków na promocję nie udało sie wypromować GWC do stopnia powszechnego ich użytkowania - a szkoda bo wszystkie typy GWC zasługują na to.

Edytowane przez witek_myslowice
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Barth3z Czy możesz proszę rozwinąć ten temat? Czy ta informacja dotyczy powierzchni okien czy szyb? Może jakiś link do artykułu?

 

Dzięki

 

Chodzi oczywiście o powierzchnię szyb:

http://www.inzynierbudownictwa.pl/images/magda/ib_10/bud_energ_wykres_3.jpg

 

źródło: http://www.inzynierbudownictwa.pl/technika,materialy_i_technologie,artykul,budownictwo_energooszczedne_-_stereotypy__mity_i_prawdy,3265

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z linka wrzuconego przez Bart3za

 

-powiększanie powierzchni okien południowych i związanych z nimi zysków słonecznych ma sens jedynie do pewnego ściśle zależnego od pojemności cieplnej pomieszczenia momentu, jego przekroczenie wiąże się z ponownym wzrostem zapotrzebowania na ogrzewanie i znacznie nasilonym przegrzewaniem wnętrza;

- znaczne przewymiarowanie okna zamiast dużych oszczędności energetycznych prowadzi do dużego wzrostu zapotrzebowania na energię zarówno w okresie zimowym, jak i letnim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...