Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

  • 4 months później...

niby fajnie ale mrozy dopiero będą :)

Ostatnio rozmawiałem ze znajomym, ma prawie 300m2 grzeje, PC. Mówił że zamontował sobie 2lata temu fotowoltaikę, w lato mało korzysta z prądu (rodzina wczasuje się, a on bywa tylko czasem w domu) i prawie wszystko wrzuca do sieci. W zeszłym sezonie grzewczym płacił za prąd do PC od przełomu lutego/marca, resztę odzyskiwał za to co wrzucił latem . Zima w zeszłym sezonie nie była jakoś straszna ale mimo wszystko. Mówił że drugi raz nie pier@olił by się w żadne odwierty, tylko postawił PC powietrze woda, trochę grzania elektrycznego, a oszczędzoną kasę wrzucił w ogniwa, bo i tak wyszłoby na plus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Dzięki perm za info, będąc w Warszawie dobrze mieć taką informację. Nie wiem czy nie warto wpisać tego miejsca na mapach googla :D

 

A co do pierwszego postu tego obszernego tematu:

 

Na początek zarys ogólny

- fundament [ATTACH=CONFIG]204527[/ATTACH] minimum 30 cm styropianu

-wentylacja - rekuperator 90% z wentylatorami 0.5-0.7W/l/sek

-ściany nieprzepuszczające powietrza o małej akumulacji

-dach - 30-50cm wełny z paroizolacją

- ogrzewanie - elektryczne podłogowe

-chłodzenie i dogrzewanie zestawem ppci z kanałówką - do pokojów

-cwu - przy małym zużyciu - małe termy niecentralnie, przy większym do głównej łazienki zasobnik z pompą ciepła.

 

to mogę podsumować na swoim przykładzie. Można powiedzieć, że mam dom wybudowany wg zaleceń TB, a nawet jeszcze lepiej docieplony i "izolowany" (wg nomenklatury TB) a mimo wszystko nie zbliżyłem się do 0kWh :)

 

Mam 30cm grafitu od gruntu i jedyne - w moim przypadku - uzasadnienie takiej "sytej" izolacji jest takie, że pod domem mam GWC, które wychładza grunt. W innych przypadkach robiłbym max 20cm ale za to poszedłbym w głębszą izolację pionową, tzw. opaskę, jak np. robi to Brinkmann w swoich płytach fundamentowych.

 

Ogrzewanie kanałówką ... hmm. ... tutaj nie mam doświadczenia, bo ogrzewam splitem, które to ogrzewanie jest dla mnie mało komfortowe. W tym sezonie grzewczym w dużej mierze przerzuciłem się na podłogówkę (kable elektryczne) grzaną w 2 taryfie, nawet mimo wyższych kosztów. W kolejnym domu pasywnym pójdę tylko w kable grzane w 2 taryfie. Ogrzewanie nadmuchowe jest na tyle niekomfortowe, że w ogóle nie widze sensu kupowania pompy ciepła do tego celu. A klimatyzacja w domu pasywnym jest mało potrzebna. ;)

 

Wentylacja mechaniczna z rekuperatorem - baaaardzo polecam. Wentylację wykonałem wg własnej koncepcji, zarówno kanały (wycinane w styro) jak również reku "tymi ręcami". Kwoty za rozwiązania półkowe są wg mnie za wysokie!

 

Izolacja dachu ok. 70cm składająca się z 30cm styro grafitowego, proszku PUR i wełny. Dziś poszedłbym w 100% w celulozę, też min. 70cm. Ściany zewnętrzne jak najcieplejsze, działówki tylko z SILKI. Z jednym z TB się zgodzę, cholernie warto zadbać o szczelność domu. Zdaje sobie sprawę, że to trudna sprawa, ale dużo daje. Warto wziąć na tapetę ten temat już na etapie projektowania domu.

 

CWU mam zasobnik z grzałką, bo żadna ppci mi się nie opłacała :)

 

PS. A podsumowując jeszcze preferowane rozwiązania TB, które rozwinął w późniejszych postach tego tematu, typu: dom mało akumulacyjny, ogrzewanie sufitowe, czy elektryczne w taryfie płaskiej - BZDURY! ;)

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki perm za info, będąc w Warszawie dobrze mieć taką informację. Nie wiem czy nie warto wpisać tego miejsca na mapach googla :D

 

A co do pierwszego postu tego obszernego tematu:

 

 

 

to mogę podsumować na swoim przykładzie. Można powiedzieć, że mam dom wybudowany wg zaleceń TB, a nawet jeszcze lepiej docieplony i "izolowany" (wg nomenklatury TB) a mimo wszystko nie zbliżyłem się do 0kWh :)

 

Mam 30cm grafitu od gruntu i jedyne - w moim przypadku - uzasadnienie takiej "sytej" izolacji jest takie, że pod domem mam GWC, które wychładza grunt. W innych przypadkach robiłbym max 20cm ale za to poszedłbym w głębszą izolację pionową, tzw. opaskę, jak np. robi to Brinkmann w swoich płytach fundamentowych.

 

Ogrzewanie kanałówką ... hmm. ... tutaj nie mam doświadczenia, bo ogrzewam splitem, które to ogrzewanie jest dla mnie mało komfortowe. W tym sezonie grzewczym w dużej mierze przerzuciłem się na podłogówkę (kable elektryczne) grzaną w 2 taryfie, nawet mimo wyższych kosztów. W kolejnym domu pasywnym pójdę tylko w kable grzane w 2 taryfie. Ogrzewanie nadmuchowe jest na tyle niekomfortowe, że w ogóle nie widze sensu kupowania pompy ciepła do tego celu. A klimatyzacja w domu pasywnym jest mało potrzebna. ;)

 

Wentylacja mechaniczna z rekuperatorem - baaaardzo polecam. Wentylację wykonałem wg własnej koncepcji, zarówno kanały (wycinane w styro) jak również reku "tymi ręcami". Kwoty za rozwiązania półkowe są wg mnie za wysokie!

 

Izolacja dachu ok. 70cm składająca się z 30cm styro grafitowego, proszku PUR i wełny. Dziś poszedłbym w 100% w celulozę, też min. 70cm. Ściany zewnętrzne jak najcieplejsze, działówki tylko z SILKI. Z jednym z TB się zgodzę, cholernie warto zadbać o szczelność domu. Zdaje sobie sprawę, że to trudna sprawa, ale dużo daje. Warto wziąć na tapetę ten temat już na etapie projektowania domu.

 

CWU mam zasobnik z grzałką, bo żadna ppci mi się nie opłacała :)

 

PS. A podsumowując jeszcze preferowane rozwiązania TB, które rozwinął w późniejszych postach tego tematu, typu: dom mało akumulacyjny, ogrzewanie sufitowe, czy elektryczne w taryfie płaskiej - BZDURY! ;)

 

Tylko jak wykonać sufit z kg,aby wytrzymał70 cm celulozy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Na wstępie chciałem się przywitać :)

Od jakiegoś czasu zaciekawił mnie temat ogrzewania domów, mieszkań czymś innym niż, gaz, pellet, kominek i inne... Wykonuję instalację CO od wielu lat, ale czasami jest problem z dostępem do gazu. Nie przekonują mnie kotły na pellet i ekogroszek. Natknąłem się na temat ogrzewania domów pompą powietrze-powietrze tzw. klimatyzator. Zaciekawiony zacząłem przeszukiwać internet, fora, FB na temat instalacji HVAC - trafiłem na forum muratora, grupy na FB i kilka przykładów mieszkań i domów ogrzewanych pompą ciepłą p-p. Jestem typem człowieka że wszystko muszę sam sprawdzić. Byłem w domu ogrzewanym pompą p-p, przy -10 na zewnątrz było przyjemnie ciepło w salonie ok 22oC i jeden stopień chłodniej w sypialniach. Dom ogrzewany był klimatyzatorem Midea mocy prawdopodobnie 5,3 kW. Wrażenie niesamowite - to naprawdę działa!!! Dom w ogóle nie ocieplony więc chodziłem po całym domu przy ścianach czekając aż mnie zimno napadnie i? I nic. Przyjemnie ciepło w domu i brak kurzu w powietrzu, dobrze to uwydatniły wpadające poranne promienie słoneczne(częsty zarzut przeciwników grzania klimą). W domu jest też zamontowana wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepłą.

Pozdrawiam

Marcin Sroka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Dom w ogóle nie ocieplony
Ciekawe, że masz dokładnie odwrotne odczucia niż większość osób, które z ogrzewaniem powietrzem miały do czynienia i postanowiłeś się tu z nami podzielić. Jakoś przypomina mi to twierdzenia Brzęczkowskiego i jego apologetów z forum budowlanego. Zdrowy rozsądek przegrał tam dawno z kryptoreklamami.

...Dom w ogóle nie ocieplony...
:lol2: To nie Brzęczkowski! Nie wierzcie w to! Dom nieocieplony i ciepło. Takie cuda to tylko na forum budowalnym, bo tam juz się nikomu podobnych idiotyzmów prostować nie chce.

Ogrzewanie kanałówką ... hmm. ... tutaj nie mam doświadczenia, bo ogrzewam splitem, które to ogrzewanie jest dla mnie mało komfortowe. W tym sezonie grzewczym w dużej mierze przerzuciłem się na podłogówkę (kable elektryczne) grzaną w 2 taryfie, nawet mimo wyższych kosztów. W kolejnym domu pasywnym pójdę tylko w kable grzane w 2 taryfie. Ogrzewanie nadmuchowe jest na tyle niekomfortowe, że w ogóle nie widze sensu kupowania pompy ciepła do tego celu. A klimatyzacja w domu pasywnym jest mało potrzebna. [/color];)]
Split się niczym w odczuciach użytkownika nie różni od kanałówki. Póki dmucha jest ciepło. Przestaje, natychmiast czuje się chłód. Gorszego ogrzewania, pod względem komfortu chyba nie ma. Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, że masz dokładnie odwrotne odczucia niż większość osób, które z ogrzewaniem powietrzem miały do czynienia i postanowiłeś się tu z nami podzielić. Jakoś przypomina mi to twierdzenia Brzęczkowskiego i jego apologetów z forum budowlanego. Zdrowy rozsądek przegrał tam dawno z kryptoreklamami.

:lol2: To nie Brzęczkowski! Nie wierzcie w to! Dom nieocieplony i ciepło. Takie cuda to tylko na forum budowalnym, bo tam juz się nikomu podobnych idiotyzmów prostować nie chce.

Split się niczym w odczuciach użytkownika nie różni od kanałówki. Póki dmucha jest ciepło. Przestaje, natychmiast czuje się chłód. Gorszego ogrzewania, pod względem komfortu chyba nie ma.

 

Nie ma szans aby kanalowka dmuchała tak jak split, nie wiesz o czym mówisz. Kanalowka rozkłada bardzo podobny przepływ na 7-8 anemostatów sufitowych. Różnica do splita jest taka jak mieć jeden nawiew z wentylacji zamiast 7. A wiem co piszę bo tak u siebie przerabiałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozdrawiam wszystkich hejterów :)

Jakie 7-8 anemostatów? Jeśli dom ma salon plus dwa trzy pokoje to ilość anemostatów nawiewnych 5,6 przez które przepłynie ok 1000m3/h.

Dodatkowo rekuperacja i ogrzewanie grzejnikiem łazienki.

Urządzenie działa ciągle więc nie ma efektu wyłączenia/włączenia i odczucia chłodu.

Wolny kraj, wolny wybór a forum z tego co wiem jest ogólnodostępne

Edytowane przez Marcin Sroka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Typowe polskie komentarze teoretyków z forum muratora ;)

Jakie 7-8 anemostatów? Jeśli dom ma salon plus dwa trzy pokoje to ilość anemostatów nawiewnych 5,6 przez które przepłynie ok 1000m3/h.

Dodatkowo rekuperacja i ogrzewanie grzejnikiem łazienki.

Urządzenie działa ciągle więc nie ma efektu wyłączenia/włączenia i odczucia chłodu.

 

Mam nadzieję, że mnie do tych teoretyków nie zaliczasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma szans aby kanalowka dmuchała tak jak split, nie wiesz o czym mówisz. Kanalowka rozkłada bardzo podobny przepływ na 7-8 anemostatów sufitowych. Różnica do splita jest taka jak mieć jeden nawiew z wentylacji zamiast 7. A wiem co piszę bo tak u siebie przerabiałem.
Nie o to chodzi. Nie ma ogrzewania nadmuchowego, obojętnie, czy split, czy kanałówka czy cokolwiek innego, które działałoby cały czas z taką samą intensywnością. Jeżeli jest to jedyne źródło ogrzewania, to momenty kiedy dmucha mniej lub wcale są odbierane jako natychmiastowy chłód. Jest to wyjątkowo niekomfortowe. Tyczy się to również typowego ogrzewania powietrzem z kanałami o dużych przekrojach i piecach o mocach kilkudziesięciu KW.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...