Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Duża powierzchnia baniaka :). Duża to jest powierzchnia dowolnego wymiennika. Do tego, w takim powietrze przepływa przez system wąskich kanałów. Twój baniak musiałby mieć bardzo wysoką temperaturę a przepływ powietrza musiałby być bardzo mały.

 

Zakładam pojemność 300 L i grzanie do 80stC - a co tam! Od stanu naładowania do rozładowania mamy 21kWh - aż za dość!

 

300L przy długości 1m to będzie średnica 62cm, a przy długości 2m wyjdzie 44cm.

 

Wymiennik 2m jest stosunkowo nietrudny do wykonania, więc wybieram to rozwiązanie. Taki walec będzie miał pow. zewn. 1,15m2 odliczając rury do i wylotową.

 

Zakładam wykonanie z popularnej stali nierdzewnej 1.4301 (AISI 304, lub X5CrNi18-10, lub 0h18n9). Przewodność cieplna 15W/mK. Dla grubości stali 2mm mamy U= 15/0,02=750W/m2*K

 

Zatem przy powierzchni 1,15m2, U=750W/m2*K, i średniej dT=30K mamy moc strat baniaka 25kW. W ciągu doby może oddać 621 kWh... wystarczy

 

Zatem trzeba ograniczyć powierzchnię i trochę zaizolować taki baniaczek. Tym sposobem można osiągnąć w miarę stabilny układ, który nie będzie musiał machać klapką jak wachlarzem.

 

Temat uważam za ciekawy i ekonomicznie uzasadniony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Te machanie klapką to nie majątek ale bufor, instalacja i miejsce na niego trochę będzie kosztować.

Nie lepiej już kupić jakiś bojler i nagrzewnicę kanałową?

 

Trzeba by kupić bojler, pompkę i nagrzewnicę. Poza tym sterowanie. U mnie zamiast pompki i nagrzewnicy jest przepustnica - kila razy tańsza, a wykonanie bez hydrauliki znacznie łatwiejsze. Podoła nawet ten, co nie ma miedzi i na dupie siedzi. Nierdzewka dzisiaj po 9,40zł netto kilogram - niedrogo.

 

Przemek. Szacun. Miał być taki żarcik, a wyszła poważna dyskusja.:D

 

NO COMMENT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba by kupić bojler, pompkę i nagrzewnicę. Poza tym sterowanie. U mnie zamiast pompki i nagrzewnicy jest przepustnica - kila razy tańsza, a wykonanie bez hydrauliki znacznie łatwiejsze. Podoła nawet ten, co nie ma miedzi i na dupie siedzi. Nierdzewka dzisiaj po 9,40zł netto kilogram - niedrogo.

 

 

 

NO COMMENT

Nie przemawia to do mnie. Nagrzewnica Juwent 300 zł, pompka 100 zł, zużywa prądu rocznie za 150 zł. Możesz grzać, możesz chłodzić. Grzać możesz PCI, chłodzić czymkolwiek, na upartego nawet wodą. Warto rzeźbić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W twoim rozwiązaniu potrzeba albo PCi, albo więcej sprzętu. Mi chodzi o rezygnację z Pci. W moim rozwiązaniu nie trzeba ani pompki, ani nagrzewnicy, ani Pci.

 

Żeby chłodzić musisz mieć czym - potrzeba zimnej wody, którą u mnie też możesz na upartego wpompować do zbiornika jeśli chcesz tanio, albo pompy ciepła - bez żadnego sensu, podobnie jak u ciebie.

 

Nagrzewnicę za 300 zł trudno kupić dla takich parametrów. Podaj gościom z Juwent przepływ wody, jej temperaturę, przepływ powietrza i żądaną moc, a dostaniesz mniej fajną cenę. A nawet jeśli będzie to 300zł - to o 300zł za dużo.

 

To chyba ktoś inny. Nie poznaję Przemka ...

 

 

Dzisiaj zalogowałem się od tyłu - najpierw hasło, a potem login.

 

Zdecydowanie lepiej.

 

Dlaczego lepiej jest mieć ciepłą wodę poza systemem grzewczym i ze stratami transportować z niej ciepło do tego systemu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W twoim rozwiązaniu potrzeba albo PCi, albo więcej sprzętu. Mi chodzi o rezygnację z Pci. W moim rozwiązaniu nie trzeba ani pompki, ani nagrzewnicy, ani Pci.
No nie trzeba. Nie wiem jednak czy przy takiej powierzchni wymiany da to spodziewany efekt. To dosyć trudno będzie policzyć. Chyba musisz zdać się na eksperymentalne dobranie szybkości przepływu powietrza/przekroju kanału.

 

 

Nagrzewnicę za 300 zł trudno kupić dla takich parametrów. Podaj gościom z Juwent przepływ wody, jej temperaturę, przepływ powietrza i żądaną moc, a dostaniesz mniej fajną cenę. A nawet jeśli będzie to 300zł - to o 300zł za dużo.
Najmniejsza - nkw-1, 10 kW kosztuje 300 zł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek, a jak bedziesz regulował odbieraną moc jak woda będzie stygła? Przepustnica?

 

Właśnie tak. W tym przypadku moc jest praktycznie proporcjonalna do temperatury - wystarczy zatem trzymać temperaturę w ryzach regulując wymieszaniem.

 

No nie trzeba. Nie wiem jednak czy przy takiej powierzchni wymiany da to spodziewany efekt. To dosyć trudno będzie policzyć. Chyba musisz zdać się na eksperymentalne dobranie szybkości przepływu powietrza/przekroju kanału.

Najmniejsza - nkw-1, 10 kW kosztuje 300 zł.

 

Niechby i 300, ale ja jej nie potrzebuję. Poza tym liczenie, ani wykonanie to nie kosmos. Oklejasz taki baniak pianką, robisz sterowanie na gotowo, które macha klapką i patrzysz co się dzieje. Jeśli temperatura nawiewu nie osiągnie zadanej, to odklejasz po prostu część izolacji i sprawdzasz, co się będzie działo aż do skutku.

 

Wiem, że to prototyp i niekonwencjonalne podejście, ale jest tanie, łatwe w dostrojeniu i regulacji, a od biedy taki baniak można wykorzystać do CWU. Jeśli zrobić ogrzewanie budowanego domu, w którym chcemy sprawdzić działanie systemu i grzać chatę nie mieszkając, to koszty z tym związane są naprawdę nikłe. Niestety jakieś muszą być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o dom pasywny... ile tego ciepla musisz dostarczyc i od jakiej temp zewnetrznej?

Kable w podlodze nie pobieraja pradu...?

 

nie wiem od jakiej temperatury należy dogrzewać dom pasywny ale na chłopski rozum to wydaje mi się jak nie ma zysków słonecznych to do +5st lub 0 powinno obejść się bez dogrzewania. nie wiem ile kWh trzeba dostarczyć aby podnieść temperaturę o 1st bo zarazem jak się tyle straci to będzie wiadomo kiedy grzać. czy ktoś potrafi to powiedzieć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio kiedy wrzuciłem tan pomysł, zostałem zaatakowany przez artystę i pomysł pozostał niezauważony. Zatem niniejszym do niego wracam.

 

Izolowany garnek z wodą, grzaną prądem w II taryfie. Rozładowanie może być:

- statyczne (taki garnek o niewielkiej pojemności w każdym pokoju, a sterować trzeba otwarciem pokrywki). Można to dosyć łatwo zrobić, ale na razie rozwiązania techniczne ominę,

- dynamiczne (garnek o większej pojemności w systemie WM, a sterować trzeba kierunkiem przepływu powietrza - wokół tego garnka, albo przez by-pass, albo zrobić mieszanie).

 

Ciekawi mnie, co o tym sądzicie. Przy jakimkolwiek zainteresowaniu postaram się rozrysować to choć trochę technicznie.

 

No pomysł pasuje do tego wątku jak ulał. Teraz mamy garnki z wodą grzane w drugiej taryfie, wcześniej były wiadra z piaskiem grzane kablem oporowym.

Yogi babu, brawo Jasiu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podalem wczesniej przyklad gdzie niemieckie badania w domu pasywnym pokazaly ze aby utrzymac 20 ( czy 21*C ) na 20m2 wystarczyly 2 zarowki 75W

przy -14*C. A wiec dla domu 150m2 potrzebujemy 1125W. Ile dni7h w roku mamy -14*C?

Mysle ze to daje do myslenia...

 

Nie mieszkam w domu pasywnym... takze wiem tylko to co czytam...

Przyklad z S pokazal dom z 2008r ktory ma wlasnie grzalki w systemie WM... i gdzie zaznaczono ze na nazimniejsze dni.

Dom pasywny ktory jest zamieszkaly powinnien sobie chyba radzic nawet gdy temp spada ponizej 0* zyskami bytowymi...

Na jakims etapie pomimo jego nazwy i zalozen napewno trzeba bedzie dostarczyc cieplo.

I tu mysle ze nadmuch jest prostym sposobem gdyz wiem ze sie swietnie sprawdza bez dyskomfortu :) Chlodzac lub grzejac ;)

 

myślę że tak lub bardziej mroźniejszych dni przy dobrej zimie (nie patrząc na tę która była bo był łagodna) jest więcej a były czasy co -10 było przez dłuższy czas ale nie pamiętam więc tu by trzeba było pytać tych co zajmują się kontrolowaniem temperatur.

może głupie pytanie ale w takim razie jak jest moc tych grzałek? w którym miejscu maja sie znajdować? bo jak przy rekuperatorze miałoby od razu dogrzewać to by musiało z dużą mocą chodzić aby temperatura zanim dojdzie do pomieszczeń zdołała w nich utrzymać komfortową temperaturę. jakby sama grzałka była taka dobra to po jakiego ch...a firma pro-vent wprowadziła rekuperator z wbudowana pompą powietrzną do systemu nadmuchowego? chyba też mają rozumy i mogliby grzałkę dać ale widocznie ona się nie nadaje bo każdy głupi by tak robił.

jakbyś nie wiedział o co chodzi to masz link http://www.pro-vent.pl/rekuperatory-mistral-max,0.html

mi też się to wydaje najlepsze rozwiązanie ale ponoć nie jest to takie dobre. forumowicze pisali że w zimie zmniejsza się krotność wymiany powietrza i przez to ten system się nie spisuje co innego jakby do ogrzewania były inne kanały to już inna kwestia.

ale mi wydaje się że przy domu pasywnym nawet jak się zmniejszy wymianę powietrza to i tak to powinno wystarczyć do tego aby było komfortowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mozna moze pogodzic i grzac ta wode kablami w wiadrach zamiast piasku? :)

 

Można biczować kablami garnki stojące na piasku, aż się woda zagotuje, można też grzać piasek wodą z kablami, a garnki będą stać obok, a można w wiadrze mieszać garnek z piaskiem sypiąc wodę za pomocą kabla, ale wówczas koniecznie trzeba stać boso na styropianie :bash:

Edytowane przez Horher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ kamil

zintegrowana PC jest mysle lepszym rozwiazaniem... ale grzalka najtanszym.

 

Mozna to tez rozwiazac tak ze w kazdym pomieszczeniu przy nadmuchu znajduje sie grzalka w kanale wentylacyjnym, wspolpracujaca z

termostatem pokojowym... daje to tez mozliwosc bardziej indywidualnego sterowania pomiedzy pomiesczeniami... z tym ze moze nie co do 0,1*C.

Jaka moc te grzalki musza miec... nie wiem... ale niech maja 200W-300W ( nie sprawdzalem ile mialy ). To i tak mamy 1800W dla np 6 pomieszczen.

Indywidualne ustawienie temperatur pomiedzy pomieszczeniami i moc zainstalowana 1,8kW zamiast 15kW ;)

 

Nie sprawdzi sie w domu PASYWNYM ? ;)

 

Wiem ze sprawdza sie w pomieszczeniach "nie izolowanych " ;)

 

Nadmuch swiezego powietrza... moze byc chlodzone lub np. grzane... grzalka moze sie znajdowac akurat przed wlotem do pomieszczenia.

 

[ATTACH=CONFIG]269468[/ATTACH]

 

aby grzałka w tym miejscu miała sens to wątpię że 300w starczy. w czajnikach elektrycznych to chyba 1,5kw grzałki mają więc sporo aby szybko wodę zagotować i pewnie takie by musiały być aby powietrze wychodzące z nadmuchu przechodząc przez grzałkę ogrzało się do pewnej temperatury. nie wierzę w to że by to zdało egzamin. a nawet jakby sie udało to rachunki by były pewnie bardzo duże. a pompa ciepła pracuje z COPem więc jest o wiele tańsza w eksploatacji. jak kiedyś rozmawiałem z gościem na targach to do domów pasywnych i niskoenergetycznych takie systemy nadmuchowe polecał. ale będę musiał na kolejnych bardziej to omówić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Straty bojlerka będą większe niż zużyją kable (200kWh) komfort będzie niższy, powietrze przesuszone i koszt wyższy .

 

Kable zużyją 200kWh? Czyli miesięcznie 50kWh, czyli dziennie 1,66kWh? Tym można zagrzać 120m2 wylewki gr. 5cm (6m3 betonu) o 1K.

Tego nawet nie czuć, więc po co te kable?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aby grzałka w tym miejscu miała sens to wątpię że 300w starczy. w czajnikach elektrycznych to chyba 1,5kw grzałki mają więc sporo aby szybko wodę zagotować i pewnie takie by musiały być aby powietrze wychodzące z nadmuchu przechodząc przez grzałkę ogrzało się do pewnej temperatury. nie wierzę w to że by to zdało egzamin. a nawet jakby sie udało to rachunki by były pewnie bardzo duże. a pompa ciepła pracuje z COPem więc jest o wiele tańsza w eksploatacji. jak kiedyś rozmawiałem z gościem na targach to do domów pasywnych i niskoenergetycznych takie systemy nadmuchowe polecał. ale będę musiał na kolejnych bardziej to omówić.

 

Porównanie z czajnikiem nie jest właściwe, bo powietrze ma ciepło właściwe 4 x mniejsze niż woda i masę 1000 x mniejszą. Zobacz jak dmucha farelka 500 W. Na jedno pomieszczenie 200 -300 W powinno spokojnie wystarczyć, bo przepływ powietrza będzie dużo mniejszy jak w farelce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kable zużyją 200kWh? Czyli miesięcznie 50kWh, czyli dziennie 1,66kWh? Tym można zagrzać 120m2 wylewki gr. 5cm (6m3 betonu) o 1K.

Tego nawet nie czuć, więc po co te kable?

Było opisywane... ale powtórzę a Pan sobie raczy policzyć

 

Kable są oddzielnie w każdym pomieszczeniu z dokładnym termostatem. Ustawiamy na wszystkich np. 23 st.C

- teraz od spodu mamy 40 cm EPS a od góry powietrze ogrzane do 22 st. C z kanałówki ( niewyczuwalnej - 10-30m3/h z nawiewnika ściennego)

 

W praktyce kable zużywają 200 a w bardzo mroźną zimę 400kWh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było opisywane... ale powtórzę a Pan sobie raczy policzyć

 

Kable są oddzielnie w każdym pomieszczeniu z dokładnym termostatem. Ustawiamy na wszystkich np. 23 st.C

- teraz od spodu mamy 40 cm EPS a od góry powietrze ogrzane do 22 st. C z kanałówki ( niewyczuwalnej - 10-30m3/h z nawiewnika ściennego)

 

W praktyce kable zużywają 200 a w bardzo mroźną zimę 400kWh.

200 kWh??? facet, czy ty się czytasz? Dla 200 kWh instalować kable za parę tysięcy? To jest to "tanie" rozwiązanie? Już widzę tłumy wykorzystujące ten pomysł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...