Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Jaki grzejnik - telewizor ( 100-150 W/h - jak masz kino domowe to jeszcze więcej ) włącz, wyprasuj kilka koszul ( 15 minut żelazko 2kw/h - daje 500W , wstaw 2 razy zmywarkę do naczyń ( 1-2 kw/h na cykl ) , pograj z dzieciakami na kompie ( jak zaawansowana grafika mocno obciąży procek i kartę graficzną kilkaset W na H , upiecz ciasto ( 1-2 kW/h) - zysków bytowych masz od groma , po kiego ci grzałka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Po to są grzałki i termostaty w pokojach, by ustawić temperaturę komfortową, by automatyka uwzględniała zyski. Nie da się mieszkać w domu izolowanym jak w temacie, z 10 czy 20 W/m2 i bez automatyki pokojowej

popatrz , popatrz, j-j mieszka i żyje bez automatyki pokojowej - cuda Panie TB, cuda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Technologia szkieletu drewnianego z sprężonym styropianem

W zachodniej cywilizacji najpopularniejszym od XIX wieku sposobem budowania domów jednorodzinnych jest konstrukcja w formie szkieletu drewnianego na bazie belki „two bay four” (2’’/4’’). Renesans tych konstrukcji związany jest z wzrastającymi wymaganiami izolacyjności cieplnej stawianymi nowopowstającym budynkom.

Prekursorem idei budownictwa niskoenergetycznego na bazie szkieletu drewnianego „two bay four” jest powstały w latach 70 ubiegłego wieku jest kanadyjski standard R 2000. Do dziś technologia szkieletu drewnianego z dodatkowymi warstwami materiału izolacyjnego jest najefektywniejszym ekonomicznie sposobem budowy przegród zewnętrznych dla budownictwa „zero energetycznego” które wg Dyrektywy 31/2010/UE ma być standardem w Unij Europejskiej po 2020 roku.

 

Niestety konstrukcje te mają istotne wady. Należą do nich starzeniowe zmiany objętości najpopularniejszych materiałów izolacyjnych stosowane do izolacji szkieletu drewnianego ( wełny mineralne i celulozowe i spienione polistyreny). Powodują one pojawienie się z czasem mostków cieplnych w górnych fragmentach przegród budowlanych.

 

Wynaleziona przez Jerzego Zaidlera technologia szkieletu drewnianego na bazie sprężonego styropianu nie tylko nie ma tych wad ale także dzięki nadzwyczajnym własnością konstrukcyjnym pozwala na zaoszczędzenie do 40% drewna. Dodatkową zaletą tej technologii jest mała roboczo chłonność prefabrykacji i krótki czas montażu, który realizowany jest bezpośrednio z środka transportu. W ten sposób montaż budynku trwa maksymalnie jeden dzień.

 

Dodatkową niezwykle istotną cechą tej technologii jest brak charakterystycznych dla budynków wznoszonych w tradycyjnym szkielecie drewnianym osiadań konstrukcji objawiających się pęknięciami na powierzchni. Usuwanie tych pęknięć istotnie zwiększa koszty budowy. Poniżej fotograficzny reportaż z budowy pierwszego domu wykonanego z technologii sprężonego szkieletu drewnianego. Powstał on w roku 2012 pod Warszawą. Po dwu latach eksploatacji nie zaobserwowano ani jednego pęknięcia na wykończonych karton gipsem ścianach zewnętrznych i połaci dachowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Technologia szkieletu drewnianego z sprężonym styropianem

W zachodniej cywilizacji najpopularniejszym od XIX wieku sposobem budowania domów jednorodzinnych jest konstrukcja w formie szkieletu drewnianego na bazie belki „two bay four” (2’’/4’’).

Prekursorem idei budownictwa niskoenergetycznego na bazie szkieletu drewnianego „two bay four” jest powstały w latach 70 ubiegłego wieku jest kanadyjski standard R 2000....

Miszcz, miszcz i jeszcze raz miszcz! Skąd ty Brzęczkowski wylazłeś?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak Niemcy to zrobili, że uzyskali 8 W/m2 :D. Przykładowo u mnie pokój na piętrze, trochę ponad 12 m2, . Przegrody zewnętrzne to okno 1,5 x 1,5 m (w obliczeniach założone Uw=0,85), jedna ściana o długości 3,7 m (U=0,1) oraz strop (U=0,08, powierzchnia jak podłogi). Z samych przegród wychodzi 144 W obciążenie pomieszczenia (czyli już powyżej 10 W/ m2) , pomimo faktu, że z dwóch stron są inne pokoje, z trzeciej korytarz, a na dole salon. Nie zakładam żadnych mostków liniowych. A gdzie wentylacja i związane z nią straty? A co z pomieszczeniem w narożniku domu? Tam dochodzi jeszcze jedna przegroda zewnętrzna. W parterówce mamy w każdym pomieszczeniu strop i podłogę na gruncie, więc jeszcze gorzej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak Niemcy to zrobili, że uzyskali 8 W/m2 :D. Przykładowo u mnie pokój na piętrze, trochę ponad 12 m2, . Przegrody zewnętrzne to okno 1,5 x 1,5 m (w obliczeniach założone Uw=0,85), jedna ściana o długości 3,7 m (U=0,1) oraz strop (U=0,08, powierzchnia jak podłogi). Z samych przegród wychodzi 144 W obciążenie pomieszczenia (czyli już powyżej 10 W/ m2) , pomimo faktu, że z dwóch stron są inne pokoje, z trzeciej korytarz, a na dole salon. Nie zakładam żadnych mostków liniowych. A gdzie wentylacja i związane z nią straty? A co z pomieszczeniem w narożniku domu? Tam dochodzi jeszcze jedna przegroda zewnętrzna. W parterówce mamy w każdym pomieszczeniu strop i podłogę na gruncie, więc jeszcze gorzej.
A policzyłeś uzyski? Oni liczą.

Darmstadt.jpg

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A policzyłeś uzyski? Oni liczą.

[ATTACH=CONFIG]272645[/ATTACH]

 

zyski liczą do zapotrzebowania (kWh), przynajmniej dla tego rysunku. obciążenie (W) to na wypadek minimalnej założonej temperatury i braku zysków, na podstawie obciążenia dobieramy moc ogrzewania. tak to rozumiem. czyli w pustym domu domu bez słońca i -20*C musiałoby być 10 W / m2, żeby nagrzać taki dom za pomocą nagrzewnicy w wentylacji. żeby obliczyć obciążenie, to liczymy tylko straty w watach i dT=40*C (EDIT: w mojej strefie klimatycznej, w innych strefach to inna wartość). chyba że coś źle rozumiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zyski liczą do zapotrzebowania (kWh), przynajmniej dla tego rysunku. obciążenie (W) to na wypadek minimalnej założonej temperatury i braku zysków, na podstawie obciążenia dobieramy moc ogrzewania. tak to rozumiem. czyli w pustym domu domu bez słońca i -20*C musiałoby być 10 W / m2, żeby nagrzać taki dom za pomocą nagrzewnicy w wentylacji. żeby obliczyć obciążenie, to liczymy tylko straty w watach i dT=40*C (EDIT: w mojej strefie klimatycznej, w innych strefach to inna wartość). chyba że coś źle rozumiem.
Nie dla domu pasywnego. Uzyski są podstawą. Dopiero jak one nie wystarczą potrzebne jest dogrzewanie. To działa, przynajmniej w tym domu z Darmstadt. :) Zmierzyli tam, że bez ogrzewania, przy -14 temperatura spada o 1,5 st C na dobę i stabilizuje się na poziomie 14 st C. Bez uzysków nie byłoby to możliwe. Do podtrzymania temperatury potrzeba 8W/m2 przy -14. Dom pasywny to kompleksowy projekt. Zaniedbanie któregokolwiek z elementów powoduje, że pasywność staje się fikcją. Pytanie, czy w warunkach 100% zachmurzenia przez np trzy miesiące dom w Darmstadt dalej pozostanie pasywny? Tego nie wiemy. Myślę, że wiele osób nie zdaje sobie do końca sprawy co to za zwierz ten dom pasywny.

Reklamuje się jako specjalista od pasywniaków Widacki. Ma nawet tytuł "Zertifizierter pasivhaus planner". Wiele ciekawych rzeczy można na jego blogu wyczytać http://widawski.blogspot.com/ Pisze też zresztą tu na forum. Można o te uzyski go zapytać jak i moc potrzebną, np dla twojego domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z blogu Widackiego:

ponieważ zapotrzebowanie na energię grzewczą nie zależy li tylko od strat ciepła przez przegrody (bo ważne są również straty wynikające z infiltracji (szczelność), z kontrolowanej wymiany powietrza (centrale wentylacyjne), tak bardzo zaniedbanej w Programie funduszu, o czym pisałem w poprzednim poście i od innych strat), ale również od zysków solarnych i zysków wynikających z wewnętrznych źródeł ciepła (o których napisze w jednym z kolejnych postów).

 

Teoretycznie bardzo łatwo jest skonstruować taki przypadek, w którym dom o zdecydowanie gorszych jednostkowych parametrach U dla niektórych przegród (np. U dla ścian 0,15 W/m²K (przyjmowane w wiekszosci niemieckich projektow) zamiast 0,08 W/m²K postulowanych przez fundusz, zatem parametr gorszy o 80-90%!) będzie nadal wykazywał ekstremalnie niskie zużycie energii grzewczej i odpowiadał w całości standardowi domu pasywnego (!).

Dom pasywny to nie tylko przegrody. Liczenie strat dla nich, bez uwzględnienia innych czynników prowadzi do błędnej oceny zapotrzebowania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tutaj definicja obciążenia cieplnego w domu pasywnym:

 

jest moc grzewcza, w odniesieniu do której przyjęto jako maksymalną wartość 10 W/m². Rożnica pomiędzy oboma parametrami polega na tym, ze zapotrzebowanie na energie do ogrzewania odpowiada maksymalnemu rocznemu zużyciu energii grzewczej na m² powierzchni, podczas gdy moc grzewcza, definiowana dla dwóch skrajnych przypadków klimatycznych (niska temperatura, słoneczny dzień - duże straty i duże zyski cieplne / umiarkowana temperatura, pochmurny dzień - mniejsze straty i mniejsze zyski cieplne, gorszy z obu przypadków jest podstawą do obliczeń) odpowiada maksymalnemu dziennemu zapotrzebowaniu na energię grzewczą... Dla (pierwszego) eksperymentalnego domu pasywnego wybudowanego w Darmstadt Kranichstein pobór mocy grzewczej w trakcie prowadzonych pomiarów rzadko przekraczał 8 W/m², co jest doskonałym potwierdzeniem założeń projektowych i metody obliczeniowej Instytutu w Darmstadt.

 

z tego wynika, że nie ma najbardziej skrajnych warunków w tej definicji (mroźna noc, brak jakichkolwiek zysków). Ale to bardzo śliska definicja, która nie wybaczy błędu popełnionego w trakcie budowy, kiedy zakładamy ogrzewanie o mocy 10 W/m2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tutaj definicja obciążenia cieplnego w domu pasywnym:

 

 

 

z tego wynika, że nie ma najbardziej skrajnych warunków w tej definicji (mroźna noc, brak jakichkolwiek zysków). Ale to bardzo śliska definicja, która nie wybaczy błędu popełnionego w trakcie budowy, kiedy zakładamy ogrzewanie o mocy 10 W/m2.

Nie wybaczy. :) Tak jak pisałem, dom pasywny to kompleksowy projekt, na pewno nie dla amatorów. Trzeba jednak pamiętać, że dom pasywny to również akumulacja stabilizująca temperaturę i w lecie i w zimie. To również dzięki niej spadek temperatury w dom z Darmstadt wynosi tylko 1,5st C/dobę, przy - 14. Daje ona również ten komfort właścicielom domów, którym do definicji trochę brakuje, że nawet przy dużych różnicach temperatur wahania w domu duże nie będą. Akumulacja zmniejsza zapotrzebowanie na moc grzewczą i chłodniczą. Oczywiście zapotrzebowanie w kWh pozostanie ale rozłożone w czasie.

 

Musimy też pamiętać o ilości dni w których takie skrajne warunki występują. Te 8W/m2 w Darmstadt było uruchomione przez kilka dni w roku. U nas będzie ich trochę więcej ale nie na tyle by te 10W/m2 było niewystarczające.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krotko mowiac jak zamierza zbudowac dom pasywny tolepiej aby taki wyszedl. No chyba ze sie zrobi ogrzewanie z zapasem 4krotnym i bedzie sie miec pewnosc ze w najgorsze mrozy nie bedzie trzeba spac w kombinezonie.

Zawsze TB pisal ze kable do domow jak w temacie sa tanie i komfortowe i je polecal, to czemu ostatnio cos pisze o pompie mimo kabli? Nie pomylil sie Pan z tym przypadkiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krotko mowiac jak zamierza zbudowac dom pasywny tolepiej aby taki wyszedl. No chyba ze sie zrobi ogrzewanie z zapasem 4krotnym i bedzie sie miec pewnosc ze w najgorsze mrozy nie bedzie trzeba spac w kombinezonie.

Zawsze TB pisal ze kable do domow jak w temacie sa tanie i komfortowe i je polecal, to czemu ostatnio cos pisze o pompie mimo kabli? Nie pomylil sie Pan z tym przypadkiem?

No to tu muszę sparafrazować Brzęczkowskiego; Nie po to izolujemy by robić ogrzewanie. :) Inwestujesz w pasywność po to by gówniane 10W/m2 wystarczyło w największe mrozy do podtrzymania temperatury.

Można zrobić dom energo-oszczędny i w takim myśleć o kablach, PCi i problemie z grzaniem w największe mrozy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...