Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Pełna zgoda, ale pod warunkiem, że takie promieniowanie odbiera. Jeżeli ciało jest cieplejsze to emisja jest w drugą stronę.

 

Aż miło. Pełna zgoda Panie Tomaszu .We wzorze na moc promieniowania podczerwonego temp. występuje w czwartej potędze. Stąd jak zimą siedzimy przy oknie czujemy chłód ,ale wynika to z tego ,że nasza czacha więcej emituje do okna i wychładza się głowa.

Tak samo działa fundament grzewczy mimo zaklinań kol.kszhu . Do póki jest różnica temp . między fundamentem a pomieszczeniem ,następuje wymiana przez promieniowanie i konwekcję.Ustaje różnica ,ustaje wymiana. Różnica z przeciwnym znakiem i mamy przechwytywanie nadmiarów . Czego Pana koleś pojąc nie potrafi to nie rozumiem .

Cały pomysł polega na tym by fundament grzewczy miał max. 23oC a to jest możliwe tylko przy domu pasywnym lub bardziej oszczędnym .Przy temp.max. 23oC,nie ma możliwości przegrzania ani konieczności sterowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jakby Szanowny perm mógł coś zaproponować, to by o mnie nie pisał.

Nie ma możliwości położenia mniej jak 100W/m2 bo wszystkie firmy w Szwecji, Finlandii, Norwegii, Polsce, Niemczech, Czechach ... robią gotowce 100 i więcej W /m2 . O czym więc dyskutować?

Nie ma ogrzewania w domach pasywnych, jest tylko chłodzenie . ALE MUSI BYĆ SYSTEM USTAWIANIA KOMFORTOWEJ TEMPERATURY.

Nie piszę o tobie a o twoich chorych pomysłach misiu. I o twoim braku podstawowej wiedzy. Jak nie ma ogrzewania to po cholerę ci kable? Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby Szanowny perm mógł coś zaproponować, to by o mnie nie pisał.

Nie ma możliwości położenia mniej jak 100W/m2 bo wszystkie firmy w Szwecji, Finlandii, Norwegii, Polsce, Niemczech, Czechach ... robią gotowce 100 i więcej W /m2 . O czym więc dyskutować?

Nie ma ogrzewania w domach pasywnych, jest tylko chłodzenie . ALE MUSI BYĆ SYSTEM USTAWIANIA KOMFORTOWEJ TEMPERATURY.

 

Należało by rozgraniczyć co komu na czym zależy. Oczywiste jest ,że producent ma inne priorytety od inwestora. Trudno by producent pisał aby kupować jak najmniej . Nawet instalator jest zainteresowany jak największą ilością metrów. Taka gra interesów Panie Tomaszu. Jedni chcą wycyckać,drudzy nie lubią być cyckani.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spodziewałem się po tobie trochę więcej .Ale skoro...

Klocek 150ton piachu o temp. 23oC nie jest w stanie podgrzać pomieszczenia do wyższej temp. jak 23oC - pewnik.

Klocek 150ton piachu o temp 23oC w przypadku wzrostu temp. pomieszczenia powyżej 23oC od zysków np. słonecznych,zaczyna pochłaniać nadmiar energii w tempie 36kWh/1oC ( zimą takie zyski są nierealne).

Temp. 23oC jest temp. umowną do rozważań . Równie dobrze może być 22 czy 21oC .Komu jaka pasuje. Jedynie ważne jest że w domu pasywnym temp. posadzki gwarantuje temp. w pomieszczeniu w największe mrozy niższą od posadzki o +/-1oC. Odpowiednio 23/22 ,22/21 , 21/20 itd.

Za utrzymanie zadanej temp. odpowiada źródło i 150mb peksa w fundamencie grzewczym. Źródło tak dobrane mocą by pokryć max. pobór godzinowy lub o większej mocy jeżeli preferujemy II taryfę. Źródłem energii może być każda dostępna na rynku forma wytwarzania energii cieplnej.

Warunkiem jedynie jest to aby dom był pasywny ,a o takich próbujemy rozmawiać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej nie. Nie chodzi tylko o kierunek a o poziom tego promieniowania. Człowiek promieniuje ale i wyczuwa. Przy małych różnicach temp. konwekcję można pominąć.

 

Dokładnie o to chodzi.

 

J-j ma pasywny z certyfikatem jeśli jeszcze nie wiesz. I 4kW kabli.

 

A jaki to certyfikat posiada ?

 

Jeszcze jedna rzecz. Ponieważ system 150ton akumulacji/100m2 domu pasywnego ma taką bezwładność ,to bezproblemowe jest zastosowanie źródła w II taryfie,np.PC z COP 4 .Obsłuży CWU i CO.

 

Skoro PC to po co ten fundament ? Ile rocznie w pasywniaku da Ci oszczędności względem "normalnego" fundamentu ?

 

Pomysł ze 100W/m2 gwarantuje pewność w każdej sytuacji, sterowalność i komfort. Nie jest może najtańszy dlatego w praktyce znane są rozwiązania gdzie jest mniej ale nigdy 10W/m2 jakbyś chciał. To jest konkretne rozwiązanie TB, ty poza bzdurnym teoretyzowaniem i sloganami nie potrafisz za to przedstawić nic spełniającego te warunki ale za to znakomicie jeździsz po TB.

Pojmujesz różnicę?

 

Te 100W/m2 rozumiem. Na przykład po to, żeby dostarczy potrzebną ilośćenergii w drugiej taryfie w godzinach od 13-15:00. I to załączany wtedy, gdy nie ma zysków i temp. posadzki jest niższa od zaprogramowanej.

 

Za utrzymanie zadanej temp. odpowiada źródło i 150mb peksa w fundamencie grzewczym. Źródło tak dobrane mocą by pokryć max. pobór godzinowy lub o większej mocy jeżeli preferujemy II taryfę. Źródłem energii może być każda dostępna na rynku forma wytwarzania energii cieplnej.

 

Liczyłeś moc źrodła i przepływ w rurkach dla drugiej taryfy ? Liczyłeś czas reakcji posadzki od momentu podania ciepła w rurkach do momentu osiągnięcia określonej temperatury ? I przede wszystkim jak "wychamować" takie monstrum -? Załóżmy, że masz czujnik temperatury przy powierzchni posadzki. A rurki PEX masz pół metra głębiej. Kiedy powiesz pompie ciepła - "dość" tak, aby nie przekrodzyć tych 23oC na posadzce ? Jak to policzyć, zaprogramować ? Bo chyba nie masz na myśli grzania wodą o temp. 30 - 35oC non stop do momentu, aż czujnik temperatury na posadzce osiągnie założone 23oC ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Pomysł ze 100W/m2 gwarantuje pewność w każdej sytuacji, sterowalność i komfort. Nie jest może najtańszy dlatego w praktyce znane są rozwiązania gdzie jest mniej ale nigdy 10W/m2 jakbyś chciał. To jest konkretne rozwiązanie TB, ty poza bzdurnym teoretyzowaniem i sloganami nie potrafisz za to przedstawić nic spełniającego te warunki ale za to znakomicie jeździsz po TB.

Pojmujesz różnicę?

Pewność masz w domu pasywnym, że w żadnej sytuacji zapotrzebowanie nie przekroczy 10W/m2. Inaczej to nie jest dom pasywny. Komfort zapewnia ocieplenie, położenie, akumulacja, uzyski. Sterowalność w domu pasywnym zawsze będzie fikcją ze względu na akumulację która jest jednym z elementów decydujących o pasywności. Te 100W/m2 możesz sobie wsadzić w kieszeń. Wykorzystasz maksymalnie 1/10 tej mocy. Równie dobrze można zainstalować 1kW/m2. Też będzie zbędny ale jakiś cymbał będzie mógł napisać o pewności w każdej sytuacji itd. Nie rozumiesz co to jest dom pasywny. Nie rozumiesz idei, nie rozumiesz rozwiązań. Lepiej pisać głupoty o sterowaniu z dokładnością do 0,1 st C.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi kable wydaja sie ciekawe ale nie tanie jak na dom 150m2. 100W/m2 daje tylko to aby szybko osiagnac zadana temperature. Mnie zastanawia czy mozna przykladowo dac mniej kabli pod posadzka niz 10m bierzacych na 1m2. Nie ma chyba urzadzenia o mocy 1,5kW do domu pasywnego. No chyba ze jakis rodzaj nagrzewnicy w wentylacji ale ponoc to nie komfortowe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi kable wydaja sie ciekawe ale nie tanie jak na dom 150m2. 100W/m2 daje tylko to aby szybko osiagnac zadana temperature. Mnie zastanawia czy mozna przykladowo dac mniej kabli pod posadzka niz 10m bierzacych na 1m2. Nie ma chyba urzadzenia o mocy 1,5kW do domu pasywnego. No chyba ze jakis rodzaj nagrzewnicy w wentylacji ale ponoc to nie komfortowe.
Można dać mniej kabli, można kupić farelkę. :) Wykorzystanie wentylacji do dogrzewania to niegłupi pomysł, przy bardzo małym zapotrzebowaniu. Szybko osiągnąć temperaturę która jest stała... Bez sensu. Po to ta cała gimnastyka by dom ani nie tracił ani nie zyskiwał. Ma byc komfortowo przez cały rok. I jest bez 100W/m2. Jak już pisałem różne sa pomysły na dogrzewanie domu pasywnego. Kable są rzadko stosowane, bo nie są eko ale mówimy o krajach w których wydatek 10 tyś euro na PPC z wentylacją nie jest problemem. Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na dobra sprawe to nic nie jest eco wiec niepotrzebne tlumaczenie. Wiele sposobow to moze byc w domu energooszczeenym a w pasywnym to ciezko cos wymyslec. Kable pozwola szybko osiagnac cel ale nie sa tanie. Najrozsadniejsze jest grzanie przez wentylacje ale to ponoc jest nie za dobre. Ale jak nic sensowngo sie nie pojawi to bedzie trzeba to wybrac.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można dać mniej kabli, można kupić farelkę. :) Wykorzystanie wentylacji do dogrzewania to niegłupi pomysł, przy bardzo małym zapotrzebowaniu.

 

Samą wentylacją raczej nie ogrzejesz domu. W domu z 4 osobami potrzebujesz wentylować 120m3/h. To jest zbyt mało do przeniesienia 1kW mocy. Po drugie ciepłe powietrze przy tak małym strumieniu będzie zostawało pod sufitem - gorąca bania, zimne stopy.

 

Szybko osiągnąć temperaturę która jest stała... Bez sensu. Po to ta cała gimnastyka by dom ani nie tracił ani nie zyskiwał. Ma byc komfortowo przez cały rok. I jest bez 100W/m2. Jak już pisałem różne sa pomysły na dogrzewanie domu pasywnego. Kable są rzadko stosowane, bo nie są eko ale mówimy o krajach w których wydatek 10 tyś euro na PPC z wentylacją nie jest problemem.

 

perm, tak właściwie nie wiem dlaczego tak mocno jesteś przeciw kablom? Tak jak napisałem wcześniej, dzięki nim masz możliwość dostarczyć wystarczającą ilość ciepła w ciągu dwóch godzin drugiej taryfy - od 13:00 - 15:00. To chyba idealna pora na dogrzanie domu, bo do 13:00 dom może zbierać ewentualne zyski słoneczne. A dogrzać trzeba tylko tyle, żeby było komfortowo wieczorem. W nocy, podczas snu temperatura może spadać. Rano, przed wyjściem do roboty, też nie potrzebujesz ogrzewać domu pasywnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samą wentylacją raczej nie ogrzejesz domu. W domu z 4 osobami potrzebujesz wentylować 120m3/h. To jest zbyt mało do przeniesienia 1kW mocy. Po drugie ciepłe powietrze przy tak małym strumieniu będzie zostawało pod sufitem - gorąca bania, zimne stopy.
Stosuje się takie systemy w domach pasywnych i chyba właściciele nie narzekają. Co do rozkładu temperatur to jest to w końcu WM. Przepływ jest wymuszony więc do mieszania się powietrza ciepłego z zimnym jakoś tam dochodzi.

perm, tak właściwie nie wiem dlaczego tak mocno jesteś przeciw kablom? Tak jak napisałem wcześniej, dzięki nim masz możliwość dostarczyć wystarczającą ilość ciepła w ciągu dwóch godzin drugiej taryfy - od 13:00 - 15:00. To chyba idealna pora na dogrzanie domu, bo do 13:00 dom może zbierać ewentualne zyski słoneczne. A dogrzać trzeba tylko tyle, żeby było komfortowo wieczorem. W nocy, podczas snu temperatura może spadać. Rano, przed wyjściem do roboty, też nie potrzebujesz ogrzewać domu pasywnego.
Nie jestem przeciw kablom. Ten pomysł, który opisujesz być może ma sens. Nie zastanawiałem się nad tym. Idiotyzmem jest instalowanie dziesięciokrotnej nadwyżki mocy "dla komfortu" czyli by szybko podnieść temperaturę..Dom pasywny ma być pasywny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należało by rozgraniczyć co komu na czym zależy. Oczywiste jest ,że producent ma inne priorytety od inwestora. Trudno by producent pisał aby kupować jak najmniej . Nawet instalator jest zainteresowany jak największą ilością metrów. Taka gra interesów Panie Tomaszu. Jedni chcą wycyckać,drudzy nie lubią być cyckani.
Pan naprawdę nic nie rozumie? To niewiarygodne by tak odbierac prymitywnie to co napisałem.

Przecież wyjaśniam jak to zrobic na jaskich urządzeniach, żadnej tajemnicy. Wszystko można kupic w necie a nie u mnie. To dlaczego ktoś ma by "wycyckany"?

A technologia... Sam się Pan przekona, że nie da się pogodzic centralnego z izolacją.

 

Ps. Instalatorzy ( chyba nie muszę Panu pokazywac którzy) mają pretensje, że wszystko wyjaśniam i nie daję im "wycyckac" inwestora. Nie zauważyłem, by to Panu przeszkadzało!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bzdura nad bzdurami! Te 10 to masz dla temp. referencyjnej -18. Będzie mniej to i przekroczy 10.

Nie ośmieszaj sie może dalej. Poczytaj o domach pasywnych. Może przestaniesz wypisywać bzdury.

Kiedyś może zrozumiesz różnicę między zapotrzebowaniem a mocą źródła i będziesz sobie w brodę pluł bo jak na razie to ja mam domek jak w temacie a ty tylko google stąd powtarzasz w kółko te swoje puste frazesy przeplatane koszmarnymi bzdurami np. j.w.

Zapotrzebowanie a moc źródła...:D:D:D Źródła twoich pomysłów?

Masz dom jak w temacie? 100W/m2 kabli? Kanałówka do "dogrzewania" i "chłodzenia"? Czy dopiero te idiotyzmy będziesz wprowadzał w życie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł grzania 2h na dobę może mieć sens choć wymaga 12x wyższej mocy zainstalowanej (2h/24h) a idiotyzmem jest instalowanie 10x?!?

Nie dziwię się, że kompletnie giniesz w temacie z takim poziomem podstawowej wiedzy.

 

Zauważcie, że cały czas jednak mówimy o domu "prawdziwie" pasywnym - spełniającym warunek 10W/m2. Osiągniecie tego parametru jest cholernie trudne i kosztowne. Weźmy dla przykładu taki domek: http://passivhausprojekte.de/index.php?lang=en#d_2455, a teraz żeby go "polepszyć" do tych 10W/m2 trzeba zrobić to co opisują na stronie 22 poniższego dokumentu:

http://www.cep-warsaw.com/fileadmin/common/PDF/Konferenzpresent/Energieeffizienz/12.00_Cezary_Sankowski_small.pdf (pisząc o poliuretanie pewnie mają na myśli zamknięto-komórkowy). I po tych zabiegach dalej te 2 godziny w ciągu dnia będzie mało. Ale zyskujemy na tym, że nie musimy liczyć zużycia jak dla 24h x 10W, ponieważ dostarczamy ciepło wtedy kiedy go najbardziej potrzebujemy, czyli popołudnie oraz wieczór. Z drugiej zaś strony, te 10W/m2 to dla temp. wewnętrznej 20oC ... Jak sami widzicie, prawdziwy dom pasywny to jednak nie lada wyczyn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stosuje się takie systemy w domach pasywnych i chyba właściciele nie narzekają. Co do rozkładu temperatur to jest to w końcu WM. Przepływ jest wymuszony więc do mieszania się powietrza ciepłego z zimnym jakoś tam dochodzi.

 

Policz sobie. 120m3/h podzielić na 8 anemostatów nawiewnych to raptem 15m3/h. Teraz spójrz jak wygląda anemostat nawiewny i zrozumiesz, że te ciepłe powietrze nie ma szans dotrzeć niżej niż nasza głowa. Aby było ciepło trzeba zwiększyć strumień powietrza przynajmniej dwu-, a może nawet 3-krotnie. Taka zaś wymiana nastręcza inne problemy jakimi są: suche powietrze, większy spręż = większe zużycie prądu przez wentylatory, mniejsza sprawność reku, odczuwalny ruch powietrza itd. ...

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policz sobie. 120m3/h podzielić na 8 anemostatów nawiewnych to raptem 15m3/h. Teraz spójrz jak wygląda anemostat nawiewny i zrozumiesz, że te ciepłe powietrze nie ma szans dotrzeć niżej niż nasza głowa. Aby było ciepło trzeba zwiększyć strumień powietrza przynajmniej dwu-, a może nawet 3-krotnie. Taka zaś wymiana nastręcza inne problemy jakimi są: suche powietrze, większy spręż = większe zużycie prądu przez wentylatory, odczuwalny ruch powietrza itd. ...
Dobrze, że kanałówka o tym nie wie. Chłodzi i grzeje świetnie nawet przy 15m3/h . Gdyby, był większy strumień nie potrzebne byłoby tak bardzo podłogowe. Tylko, nie da się sterowa strumieniem powietrza w zakresie 1-50m3/h . A nawet gdyby się znalazły elektrozawory do takich wydajności, system na nich oparty, byłby droższy od kabli w podłodze i termostatów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policz sobie. 120m3/h podzielić na 8 anemostatów nawiewnych to raptem 15m3/h. Teraz spójrz jak wygląda anemostat nawiewny i zrozumiesz, że te ciepłe powietrze nie ma szans dotrzeć niżej niż nasza głowa. Aby było ciepło trzeba zwiększyć strumień powietrza przynajmniej dwu-, a może nawet 3-krotnie. Taka zaś wymiana nastręcza inne problemy jakimi są: suche powietrze, większy spręż = większe zużycie prądu przez wentylatory, mniejsza sprawność reku, odczuwalny ruch powietrza itd. ...

najlepsze to na końcu...:cool:

w mojej chałupie z pięciu anemostatów nawiewa łącznie ponad 600m3/h i jakoś nikt do tej pory nie zauważył czy raczej nie wyczuł ruchu powietrza...;)

w okresie zimowym nawiewa mi średnio ok. 20m3/h z każdego nawiewu więc jak podgrzeje to powietrze do 50* to jestem w stanie dostarczyć do danego pomieszczenia ok. 4,7kwh w ciągu doby, pokój w którym siedzę i klepię w klawiaturę w największe mrozy potrzebuje ok. 7-8kwh na dobę na utrzymanie komfortu czyli nie tak wcale dużo więcej niż jest w stanie dostarczyć nawiew pędzony jakąś nagrzewnicą ...

tak dla przypomnienia mam dom siedmiolitrowy więc dostarczenie do budynku pasywnego odpowiedniej dawki energii wraz z powietrzem nawiewanym nie jest jakimś tam wielkim wyczynem ...;)

tak swoją drogą jeszcze nie udało się mi zaobserwować tak dużego rozwarstwienia powietrza aby powstała gorąca "czapa" pod sufitem i zimna strefa przy podłodze, różnice to max 2-3* więc nawet ciężko to wyczuć ...:cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...