Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

mam tak zrobione ale raczej efekt bardziej "psychologiczny" :) może trochę szybciej się odszrania albo wolniej zaszrania ale jak temperatura spada to taki nawiew niewiele pomoże

 

20140816_120600.jpg

 

20140816_120617.jpg

No bo i zapotrzebowanie PPC jest duuużo większe niż ilość powietrza wentylacyjnego. Ja zrobiłbym jednak rurę praktycznie do samego splita. W takim rozwiązaniu jak u ciebie podciśnienie jest znikome. Jak już pisałem chodzi bardziej o odzysk ciepła niż o zasilenie PPC.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już pisałem chodzi bardziej o odzysk ciepła niż o zasilenie PPC.

 

ja to doskonale zrozumiałem . tylko podałem swój przykładzik :) może to wspomóc przy mocno ujemnych temperaturach, będzie działać sprawniej. u mnie praktycznie Luna cały czas na pierwszym biegu więc i tego powietrza mało wywiewa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grunt przy ponad 30 cm izolacji ma od + 3 do +5 st.C na środku do + 1 na obrzeżach a podłoga ogrzewana ponad 25st.

 

Poza tym grunt lepiej odbiera ciepło.

To bezczelne kłamstwo niczym nie poparte, grunt ma średnioroczną temp. pod nieogrzewanym budynkiem na jego środku 12-14 stopni. Brzęczkowski celowo wprowadza w błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie prawda. Całe życie chodzę bez czapki, ale suche dobre buty to podstawa. Przy ogrzewaniu podłogowym, izolacja w dachu jest bardzo ważna latem

- Nie mają znaczenie do delty T ekstremalne temperatury a średnie z sezonu grzewczego.

Przy ogrzewaniu podłogowym i przy nawiewie wentylacji pod sufitem, tam jest najzimniejsze powietrze (18-19st) . Dach ma średnio 0 st. C + zyski słoneczne.

Grunt przy ponad 30 cm izolacji ma od + 3 do +5 st.C na środku do + 1 na obrzeżach a podłoga ogrzewana ponad 25st.

 

Poza tym grunt lepiej odbiera ciepło.

 

http://www.sundolitt.no/upload_images/80BFB382A3BD43B1BCC31493D25FCC27.pdf

Wie Pan 0.07 W/m2xK ile to styropianu w kontakcie z gruntem?

 

50cm o lambdzie 0,035 ale co to ma za znaczenie? niech Pan sobie w obliczeniach da 30cm od gruntu i dachu, zobaczy wynik a potem dołożyć 20cm w gruncie i zobaczyć wynik a potem te 20cm dać w dach i zobaczyć wynik. jak byk widać że dodanie do dachu spowoduje mniejsze straty niż do gruntu więc niech Pan nie kłamie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym grunt lepiej odbiera ciepło.

A to ciekawe od czego lepiej odbiera ciepło.

Od powietrza stojącego,

od powietrza, gdzie wieje wiaterek z prędkością 3m/s

od powietrza, gdzie wieje wiaterek z prędkością 10m/s

od powietrza, gdzie wieje wiaterek z prędkością 15m/s

od powietrza, gdzie wieje wiaterek z prędkością 30m/s

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde Panowie.....

 

zacząłem czytać ten wątek by się czegoś dowiedzieć, lecz im dłużej czytam tym jestem głupszy.

1234 strony i większość to nic nie wnoszące do tematu wrzuty na innych.

Założyłem więc "swój" temat, ale tam też zaczęło się to samo.

Gdzie mogę się merytorycznie czegoś dowiedzieć na temat budowy energooszczędnego domu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde Panowie.....

 

zacząłem czytać ten wątek by się czegoś dowiedzieć, lecz im dłużej czytam tym jestem głupszy.

1234 strony i większość to nic nie wnoszące do tematu wrzuty na innych.

Założyłem więc "swój" temat, ale tam też zaczęło się to samo.

Gdzie mogę się merytorycznie czegoś dowiedzieć na temat budowy energooszczędnego domu?

 

a co chcesz wiedzieć? w jaki energooszczędny domek chcesz mierzyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50cm o lambdzie 0,035 ale co to ma za znaczenie? niech Pan sobie w obliczeniach da 30cm od gruntu i dachu, zobaczy wynik a potem dołożyć 20cm w gruncie i zobaczyć wynik a potem te 20cm dać w dach i zobaczyć wynik. jak byk widać że dodanie do dachu spowoduje mniejsze straty niż do gruntu więc niech Pan nie kłamie.
Przede wszystkim powinien Pan zacząć od nauki liczenia. Straty przez dach nie liczy się tak samo jak do gruntu. Proponowałem Panu, że wyślę PN , ale Pan nie chce. Jeszcze raz Panu powtarzam - przy identycznych izolacja i identycznym delta T straty do gruntu są 1.4 tego co dachem . A przy 30 i więcej centymetrach styropianu i ogrzewaniu podłogowym delta t do gruntu jest większa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde Panowie.....

 

zacząłem czytać ten wątek by się czegoś dowiedzieć, lecz im dłużej czytam tym jestem głupszy.

1234 strony i większość to nic nie wnoszące do tematu wrzuty na innych.

Założyłem więc "swój" temat, ale tam też zaczęło się to samo.

Gdzie mogę się merytorycznie czegoś dowiedzieć na temat budowy energooszczędnego domu?

Zapraszam. Zajmuję się domami izolowanymi (<30kWh/m2 ) od 25 lat. Proszę pytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil, to że masz dobre warunki do usytuowania domu na działce, to one są tak samo dobre dla domu niskoenergetycznego. A dom pasywny względem niskoenergetycznego zasilanego pompa ciepła, np. taką aquarea 5kW za 12k nie zwróci się nigdy. Tym bardziej w twoim przypadku, gdy chcesz stawiać dom na płycie na 30cm XPSie. Mam nadzieję, że wiesz o tym i świadomie idziesz w dom pasywny bo masz na ten cel luźną gotówkę ?

 

budując samemu dokładniej może się opłacać ale nie musi, dopiero jak cena energii będzie rosnąć to będzie to bardziej opłacalne ale wtedy też budowa może być droższa a na pewno zdrożeje energia. mamy elektrownie węglowe a będzie trzeba od nich odchodzić więc cena za prąd będzie rosnąć, no chyba że coś tańszego wymyślą ale jakoś nie chce mi się w to wierzyć. dlatego ważne jest zapotrzebowanie domu na ciepło bo im mniejsze tym mniej się będzie płacić nawet jak prąd zdrożeje kilka razy, czym większe zużycie tym bardziej bolesne rachunki. nie wiem do jak najmniejszego zapotrzebowania da się zejść ale pewnie 5kWh/m2 jest zbyt trudne do osiągnięcia. jak prąd będzie kosztować 2zł to zapotrzebowanie 15kWh będzie duże. 30lat temu węgiel był tańszy więc nie warto było myśleć nawet o ocieplaniu a teraz to każdy min te 10cm da na ściany a oszczędniejsi dadzą 20cm i więcej. dlatego nie warto patrzeć tylko na dzień dzisiejszy. ale każdy zrobi jak chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim powinien Pan zacząć od nauki liczenia. Straty przez dach nie liczy się tak samo jak do gruntu. Proponowałem Panu, że wyślę PN , ale Pan nie chce. Jeszcze raz Panu powtarzam - przy identycznych izolacja i identycznym delta T straty do gruntu są 1.4 tego co dachem . A przy 30 i więcej centymetrach styropianu i ogrzewaniu podłogowym delta t do gruntu jest większa.

 

co mnie interesują Pana wymyślne normy. skoro takie wielkie są straty do gruntu to czemu niemcy jako przodownicy w pasywności nie dają więcej jak 25cm lub 30cm styro od gruntu? po co dają 2razy więcej w dachu? bo im się nudzi? dla zabawy? bo są głupi i nic nie rozumieją? to niech Pan przedstawi chociaż jeden dom pasywny który ma tyle izolacji co Pan proponuje i przedstawi dowody że jest pasywny. jakieś obliczenia, zużycie z ostatnich 10lat (już nie musi Pan podawać z 20lat, 10 wystarczy), wykaz temperatur w domu dla których było dane zużycie itp.itd. jak chce Pan podważyć coś co jest dla wielu jasne to proszę to jakoś udowodnić, nie interesują mnie też jakieś strony norweski czy szwedzkie bo tam nie mieszkam. twierdził Pan że od 25lat robi instalację w domach pasywnych więc proszę podać jeden przykład. a jak nie ma Pan takiego zamiaru to niech Pan skończy pieprzyć głupoty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde Panowie.....

 

Gdzie mogę się merytorycznie czegoś dowiedzieć na temat budowy energooszczędnego domu?

No nareszcie.

Wybuduj się według Brzęczkowskiego i opisz nam dokładnie czy założenia się pokrywają z obietnicami. On ci wszystko doradzi bo tym zajmuje od 24 lat.

Nie zapomnij tylko spisać dokładnej umowy aby zagwarantował Tobie to co oczekujesz i wal jak w dym. Nie jest zbyt za tani ale to się zwróci.

Czekamy zniecierpliwieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod dobrze zaizolowanym będzie miał mniej. W teoretycznym przypadku idealnej izolacji powinien mieć tyle ile średnioroczna temp. w danym miejscu - 8~10stC w zależności od regionu, normy przyjmują 8,5stC.

Pomiary robione w realu a nie jak u Brzęczkowskiego z czachy dla pokrycia swoich teorii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to ciekawe od czego lepiej odbiera ciepło.

Od powietrza stojącego,

od powietrza, gdzie wieje wiaterek z prędkością 3m/s

od powietrza, gdzie wieje wiaterek z prędkością 10m/s

od powietrza, gdzie wieje wiaterek z prędkością 15m/s

od powietrza, gdzie wieje wiaterek z prędkością 30m/s

Jakoś miszcz wymiękł na tak zadane pytanie, Miszczu odpowiesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie tutaj też widać pewną rozbieżność. Wielu na tym forum (np. w "ogrzewający prądem - wystąp") ma OZC policzone dla wymiany setek metrów a faktycznie, przynajmniej zimą, ta wymiana wynosi ok. 100m3/h. A zużycie jest takie jak mniej więcej wynikające z OZC. Czyli wychodzi na to, że albo coś jest źle wykonane podczas budowy albo temp. referencyjne są inne (zewn. i wewn.).

Te 100m3/h to jest tylko teoria, tyle to możesz sobie ustawić na reku, ale to nie jest całe wymieniane powietrze w domu. Dochodzi infiltracja oraz normalne korzystanie z domu, czyli otwieranie drzwi, okien itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie prawda. Całe życie chodzę bez czapki, ale suche dobre buty to podstawa. Przy ogrzewaniu podłogowym, izolacja w dachu jest bardzo ważna latem

- Nie mają znaczenie do delty T ekstremalne temperatury a średnie z sezonu grzewczego.

Przy ogrzewaniu podłogowym i przy nawiewie wentylacji pod sufitem, tam jest najzimniejsze powietrze (18-19st) . Dach ma średnio 0 st. C + zyski słoneczne.

Grunt przy ponad 30 cm izolacji ma od + 3 do +5 st.C na środku do + 1 na obrzeżach a podłoga ogrzewana ponad 25st.

 

Poza tym grunt lepiej odbiera ciepło.

 

http://www.sundolitt.no/upload_images/80BFB382A3BD43B1BCC31493D25FCC27.pdf

Wie Pan 0.07 W/m2xK ile to styropianu w kontakcie z gruntem?

 

Szanowny Pan doda do tych temp. gruntu po 10oC i będzie przynajmniej uczciwiej. Może ci co dają więcej na dachu niż pod posadzką wiedzą o tym ?

Temperatury jakie Pan podaje i te 11oC od kszhu, to pewność,że piasek pod izolacją będzie zawsze wilgotny. Będzie doskonałym przewodnikiem.

A może warto pomyśleć o tym aby był suchy a nie pchać nie wiadomo ile styropianu do gruntu. Zwłaszcza,że sam Pan pisze ,że po czasie traci na właściwościach. Było nie było tam są ekstremalne warunki dla izolacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

budując samemu dokładniej może się opłacać ale nie musi, dopiero jak cena energii będzie rosnąć to będzie to bardziej opłacalne ale wtedy też budowa może być droższa a na pewno zdrożeje energia. mamy elektrownie węglowe a będzie trzeba od nich odchodzić więc cena za prąd będzie rosnąć, no chyba że coś tańszego wymyślą ale jakoś nie chce mi się w to wierzyć. dlatego ważne jest zapotrzebowanie domu na ciepło bo im mniejsze tym mniej się będzie płacić nawet jak prąd zdrożeje kilka razy, czym większe zużycie tym bardziej bolesne rachunki. nie wiem do jak najmniejszego zapotrzebowania da się zejść ale pewnie 5kWh/m2 jest zbyt trudne do osiągnięcia. jak prąd będzie kosztować 2zł to zapotrzebowanie 15kWh będzie duże. 30lat temu węgiel był tańszy więc nie warto było myśleć nawet o ocieplaniu a teraz to każdy min te 10cm da na ściany a oszczędniejsi dadzą 20cm i więcej. dlatego nie warto patrzeć tylko na dzień dzisiejszy. ale każdy zrobi jak chce.

 

Jest coś takiego jak instalacje fotowoltaiczne. One powodują, że prąd nigdy nie osiągnie pułapu 2zł. Dlatego promuje się instalacje PC + PV.

 

A nie pisał tutaj, że wg PN...?

 

A certyfikat od Komorowskiego ? :) To, że zrobił wg PN to chyba norma. Wszyscy tak robią.

 

No nie "normalnie". Muszą być nawiewniki z możliwością regulacji dopływu i jakimś filtrem. Coraz bardziej jednak skłaniam się do wersji ze wspólnym wlotem i nagrzewnicą korzystającą z PPC/chłodnicą.

 

czyli kanałówka TB? perm, czyżbyś uległ ? :)

 

Ten wywiew na splita to kropla w morzu, zdaję sobie z tego sprawę. Chodzi jednak o częściowe choćby odzyskanie energii z powietrza wentylacyjnego. W jakim procencie to się uda, ciężko powiedzieć ale myślę, że w sporym. Trudno sobie wyobrazić , by powietrze opuszczające wymiennik PPC nie miało niższej temperatury. To oznacza odzysk ciepła, również z powietrza wentylacyjnego. .

 

A zdajesz sobie sprawę, że wywiewane powietrze ma wysoki poziom wilgotności względem tego na zewnątrz ? Wysoki poziom wilgotności powoduje znaczne częstsze zamrażanie wymiennika. Później musisz rozmrażać grzałką. Nie wiem na ile to jest zysk.

Dlatego pisałem, że jedynie sensowne wychodzi zastosowanie aristonka, który wykorzystuje przemianę fazową - kondensacja, ale nie dochodzi do zamrożenia.

 

Ten pomysł wydaje się trochę karkołomny ale powinno to funkcjonować, przy cenie inwestycyjnej niższej jednak od PPC i reku osobno. Mamy za to tanie dogrzewanie/chłodzenie powietrza i dużo mniej skomplikowaną instalację. Mamy też podłogówkę. Wszystko to napędza stosunkowo tania PPC więc będzie ekonomicznie.

 

perm, przemyśl to raz jeszcze i zrób bilans mocy, bo mi to średnio wychodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli kanałówka TB? perm, czyżbyś uległ ? :)
To nie to samo. Chcę wykorzystać fakt, że PPC i tak już grzeje podłogówkę. Dodatkowa pętla do nagrzewnicy wiele nie zmieni. To nie podgrzeje za bardzo powietrza, ma się ono ogrzewać od podłogi ale nie będzie dmuchało bardzo zimnym. W lecie będzie trochę chłodniejsze. To wszystko za koszt nagrzewnicy, trochę rurek i kilka kanałów. Mogę zresztą z tego zrezygnować. To jedna z opcji. Chłodzenie mam zamiar realizować podłogówką.

A zdajesz sobie sprawę, że wywiewane powietrze ma wysoki poziom wilgotności względem tego na zewnątrz ? Wysoki poziom wilgotności powoduje znaczne częstsze zamrażanie wymiennika. Później musisz rozmrażać grzałką. Nie wiem na ile to jest zysk.

Dlatego pisałem, że jedynie sensowne wychodzi zastosowanie aristonka, który wykorzystuje przemianę fazową - kondensacja, ale nie dochodzi do zamrożenia.

Nie wierzę, by przy tak małej ilości w stosunku do całej masy powietrza jaką przepuszcza PPC był to jakiś problem.

 

 

perm, przemyśl to raz jeszcze i zrób bilans mocy, bo mi to średnio wychodzi.
Bilans mocy? :) Moc zapewni PPC, niezależnie od tego ile z tej wentylacji do niej dotrze. I tak będzie 3 razy taniej niż prądem. Instalacja i koszty mniejsze niż kable, PC kanałowa, i reku. Funkcjonalność podobna ale koszty eksploatacji dzięki PPC dużo mniejsze. Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Qubic pisze,że ze szronieniem problemu nie ma . Przy układzie wywiew z domu na jednostkę zewnętrzną, czym zimniej ,tym większy odzysk energii z powietrza zużytego.Wykorzystujemy max. z przemiany fazowej. Może warto pomyśleć o jakimś mieszaczu powietrza zużytego i zewnętrznego? Chodzi mi o takie ukierunkowanie strugi zimnej i ciepłej aby zamarzanie nie odbywało się na ściankach lecz w strudze powietrza. Jednostka zewnętrzna nie będzie się obladzać .W strudze powietrza poleci szron.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...