Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Mogą. Można nawet tyle ich namontować i połączyć z jakimiś buforami aby w ogóle nie grzać.

Ale jeśli Barth3z w tanim domu bedzie przy czystym prądzie płacił do 500zł na rok to ile te kolektory muszą kosztować aby się opłaciły? A Barth planuje PC i o połowę niższe rachunki. Zaproponuj teraz kolektory, biorę w ciemno.

 

X mb peksa w południowej ścianie koloru grafitowego .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Sądzę, że Barth3z zamontuje jakieś czujniki temp. pod izolacją to będzie można zobaczyć jak zachowują się temp. pod dobrą izolacją i jaka jest relacja tych temp. do strat (kosztów ogrzewania) budynku.

 

nie ma czegoś takiego jak dobra izolacja.... to tak w kontekście rozważań przez ostatnich ..dziesiąt stron. te czujniki dadzą ci jakieś realne odczyty dopiero po paru sezonach bo pierwszy sezon nie będzie miarodajny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,,Pex, glikol, grubszy tynk, obsługa tego (sterowanie, pompowanie itd.), pewnie jakiś bufor, potem odbiornik - nie opłaca się."

 

Przy pewnym poziomie energooszczędności nic się nie opłaca. Mimo tego Barth z tego co wiem idzie w fotowoltaike.

Ty wszystko wyceniasz na opłaca się lub nie. Jak wycenisz zadowolenie i bezpieczeństwo energetyczne.

Nie jest ekonomiczne stawianie kominka w domu pasywnym ,ale gwarantuje bezpieczeństwo energetyczne i doznania całkiem nie ekonomiczne a istotne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

jeśli planuję piwnicę pod całym domem to czy powinienem dać stryo pod posadzkę od gruntu i jeśli tak to ile cm? żeby nie ogrzewać piwnic

i jaką temperaturę będę miał w piwnicy zimą ? piwnica 150m2

 

dziękuję i pozdr

 

Hubert

Edytowane przez hoo8a
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najwydajniejsza produkcja to just-in-time, najwydajniejsze pojazdy to te zasilane bezpośrednio z sieci (lokomotywy elektr., tramwaje itp.), najefektywniejsze instytucje finansowe to te, które mają jak najmniej zamrożonej kasy itp. itd. Dlaczego w domach nie myśleć tymi kategoriami?

Dokładnie tak. Firmy jednak posiadają zapasy operacyjne np jednodniowe. To odpowiednik akumulacji. Musi być jakiś bufor który zabezpieczy ciągłość produkcji, której ponowne uruchomienie, w razie przerwania dostaw jest z reguły bardzo kosztowne. Te mogą się zdarzyć z przyczyn prozaicznych i nie dających się kontrolować. Tu chcesz zrobić fabrykę w której części prosto od poddostawcy trafiają na taśmę. Najlepiej, jeżeli siedziba dostawcy jest oddalona od montowni by każda część np małym samochodzikiem dojeżdżała dokładnie na czas. Jest to możliwe ale koszt takiego transportu będzie bardzo wysoki. Taniej wyjdzie dostarczać jednorazowo większe ilości tworząc tym samym bufor - akumulację.

 

W domu bez akumulacji sytuacja jest dokładnie taka sama. Systemy utrzymujące temperaturę muszą być bardzo precyzyjne, szybko reagujące i posiadające moc wystarczającą do realizowania takich zadań. Z akumulacją - buforem mogą być mniej precyzyjne, nie tak szybko reagujące i mogą mieć mniejszą moc. Będą tańsze. Dochodzi do tego możliwość wykorzystania zmiennych temperatur w okresach przejściowych. System bez akumulacji będzie w tym okresie zużywał energię, system z akumulacją nie.

 

Pozostaje jeszcze kwestia tego wszystkiego w domu pasywnym. Wychładzanie w tempie 1,5 st/ 2 dni, czy maksymalna wartość mocy systemu grzewczego 10w/m2 w domu zamieszkiwanym stale a nie okresowo wyklucza sens stosowania systemów precyzyjnej i szybkiej zmiany temperatury. Montowanie sterowników i czujników umożliwiających brak ogrzewania pomieszczeń chwilowo nie użytkowanych jest zbędnym wydatkiem. Po pierwsze, oszczędności z tego tytułu będą bardzo małe, po drugie, funkcjonalnie nikt nie będzie w stanie zauważyć różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

jeśli planuję piwnicę pod całym domem to czy powinienem dać stryo pod posadzkę od gruntu i jeśli tak to ile cm? żeby nie ogrzewać piwnic

i jaką temperaturę będę miał w piwnicy zimą ? piwnica 150m2

 

dziękuję i pozdr

 

Hubert

 

szczerze mówiąc nie wiem czy dawanie styro pod piwnicą ma sens. skoro chcesz piwnicę to domek na pierwsze warstwie zrób z isomura i styro daj na podłogę w domu i na to wylewkę. chyba to będzie lepsze. piwnice tylko od wilgoci zabezpiecz a w niej musi być chłodno bo to piwnica. zrób jak chcesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak. Firmy jednak posiadają zapasy operacyjne np jednodniowe. To odpowiednik akumulacji. Musi być jakiś bufor który zabezpieczy ciągłość produkcji, której ponowne uruchomienie, w razie przerwania dostaw jest z reguły bardzo kosztowne. Te mogą się zdarzyć z przyczyn prozaicznych i nie dających się kontrolować. Tu chcesz zrobić fabrykę w której części prosto od poddostawcy trafiają na taśmę. Najlepiej, jeżeli siedziba dostawcy jest oddalona od montowni by każda część np małym samochodzikiem dojeżdżała dokładnie na czas. Jest to możliwe ale koszt takiego transportu będzie bardzo wysoki. Taniej wyjdzie dostarczać jednorazowo większe ilości tworząc tym samym bufor - akumulację.

 

W domu bez akumulacji sytuacja jest dokładnie taka sama. Systemy utrzymujące temperaturę muszą być bardzo precyzyjne, szybko reagujące i posiadające moc wystarczającą do realizowania takich zadań. Z akumulacją - buforem mogą być mniej precyzyjne, nie tak szybko reagujące i mogą mieć mniejszą moc. Będą tańsze. Dochodzi do tego możliwość wykorzystania zmiennych temperatur w okresach przejściowych. System bez akumulacji będzie w tym okresie zużywał energię, system z akumulacją nie.

 

Pozostaje jeszcze kwestia tego wszystkiego w domu pasywnym. Wychładzanie w tempie 1,5 st/ 2 dni, czy maksymalna wartość mocy systemu grzewczego 10w/m2 w domu zamieszkiwanym stale a nie okresowo wyklucza sens stosowania systemów precyzyjnej i szybkiej zmiany temperatury. Montowanie sterowników i czujników umożliwiających brak ogrzewania pomieszczeń chwilowo nie użytkowanych jest zbędnym wydatkiem. Po pierwsze, oszczędności z tego tytułu będą bardzo małe, po drugie, funkcjonalnie nikt nie będzie w stanie zauważyć różnicy.

 

ani kszhu ani barth nie napisali że nie chcą żadnej akumulacji. wyraźnie pisali o posadzce betonowej i ewentualnie ściankach działowych z silki i to w domach pasywnych wystarczy do stabilizacji temperatury. ściany zewnętrzne muszą być najlepszym izolatorem a nie akumulatorem. ciekawe kto wymyślił takie głupoty aby dom pasywny był zbudowany z ciężkich materiałów. patrzycie na domy obecne które nie są pasywne i maja grube ściany masywne że jest to niby dobre a w pasywnym to nie zda egzaminu. nie bez powodu domy szkieletowe mówi się że są najlepsze na domy pasywne a one nie mają takiej akumulacji jak domy z cegły a mimo to są najtańsze w użytkowaniu. nawet dom energooszczędny szkieleciak jest cieplejszy od domu energooszczędnego murowanego z silki. mi to wygląda tak że chcielibyście dom pasywny z starymi sprawdzonymi technologiami budowlanymi łączyć. nie wiecie czy domy z małą akumulacją są dobre więc z góry zakładacie że tak nie jest a tylko masywne mają sens.

wystarczającą akumulacją w domach jest podłoga, ściana wew.nośna i ewentualnie działówki i strop betonowy. ściany powinny powodować jak najmniejsze straty i to cała filozofia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

perm, tak sobie myślę o tej dużej akumulacji w domu pasywnym i systemie grzewczym o mocy 10-20W/m2 i wychodzi mi, że jedynym systemem grzewczym w takim domu powinno być ogrzewanie nadmuchowe. Tylko taki system poradzi sobie z reakcją na ewentualne zyski słoneczne i również szybko uzupełni potrzebną moc w przypadku braku zysków. Jakakolwiek podłogówka o tak niskiej mocy nie ma racji bytu, bo efekt będzie odwrotny od zamierzonego i przez tą bezwładność - wbrew pozorom - więcej stracisz na ogrzewaniu niż w domu z mniejszą akumulacją. Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ani kszhu ani barth nie napisali że nie chcą żadnej akumulacji. wyraźnie pisali o posadzce betonowej i ewentualnie ściankach działowych z silki i to w domach pasywnych wystarczy do stabilizacji temperatury. ściany zewnętrzne muszą być najlepszym izolatorem a nie akumulatorem.

 

Dobrze piszesz kamil :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

perm, tak sobie myślę o tej dużej akumulacji w domu pasywnym i systemie grzewczym o mocy 10-20W/m2 i wychodzi mi, że jedynym systemem grzewczym w takim domu powinno być ogrzewanie nadmuchowe. Tylko taki system poradzi sobie z reakcją na ewentualne zyski słoneczne i również szybko uzupełni potrzebną moc w przypadku braku zysków. Jakakolwiek podłogówka o tak niskiej mocy nie ma racji bytu, bo efekt będzie odwrotny od zamierzonego i przez tą bezwładność - wbrew pozorom - więcej stracisz na ogrzewaniu niż w domu z mniejszą akumulacją.

 

już jakiś czas temu o tym pisałem. dom pasywny tracąc bardzo mało energii będzie potrzebował coś co doładuje tylko te trochę. nadmuchem można dostarczyć te trochę energii. nawet powietrzem wentylującym te trochę ciepła wystarczy dostarczyć. może jakaś pompa ciepła do cwu mogłaby podgrzać trochę powietrze wentylujące. tylko trzeba ja podłączyć pod reku i sprawa załatwiona. tylko nie wiem jak to ustawić i czy się da aby podgrzane powietrze docierało tylko tam gdzie trzeba. przykładowo w kuchni mamy 22st ale w pokoju obok temperatura spada do 21st i jak ustawić aby podgrzało tylko ten pokój a nie cały dom. znacie jakiś sposób?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego tylko coś szybciutkiego jak wiewiórka, te W/m2 by TB są najrozsądniejsze choć trochę kosztują.

Kwestia do rozważenia czy warto, może przy własnoręcznie kładzionych kablach jest to dobry kompromis.

 

Przy domu o obciążeniu cieplnym 10W/m2 można iść w kable, bo jest duża szansa, że moc 100W/m2 pozwoli ogrzać dom w ciągu tych dwóch godzin drugiej taryfy. Przy takiej koncepcji ogrzewania jest czas na łapanie zysków. Ewentualne braki można dogrzewać "samsungiem".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy domu o obciążeniu cieplnym 10W/m2 można iść w kable, bo jest duża szansa, że moc 100W/m2 pozwoli ogrzać dom w ciągu tych dwóch godzin drugiej taryfy. Przy takiej koncepcji ogrzewania jest czas na łapanie zysków. Ewentualne braki można dogrzewać "samsungiem".

 

To da +/- 4oC przy posadzce 10cm . A przecież TB dopuszcza max.0,1oC.

Wolę jednak fundament grzewczy z +/-1oC. Będę bliższy ideałowi.:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

perm, tak sobie myślę o tej dużej akumulacji w domu pasywnym i systemie grzewczym o mocy 10-20W/m2 i wychodzi mi, że jedynym systemem grzewczym w takim domu powinno być ogrzewanie nadmuchowe. Tylko taki system poradzi sobie z reakcją na ewentualne zyski słoneczne i również szybko uzupełni potrzebną moc w przypadku braku zysków. Jakakolwiek podłogówka o tak niskiej mocy nie ma racji bytu, bo efekt będzie odwrotny od zamierzonego i przez tą bezwładność - wbrew pozorom - więcej stracisz na ogrzewaniu niż w domu z mniejszą akumulacją.
Dlatego domy pasywne w większości mają ogrzewanie nadmuchowe ale podłogówka też się zdarza. Nie spotkałem nigdzie kabli (w tych dostępnych w internecie) Szczerze mówiąc nie wiem czemu. Nie wiem co można stracić przez bezwładność. Możliwość szybkiej zmiany temperatury niewątpliwie. Jak ktoś chce, wzorem misia najpierw szybko nagrzać, potem szybko ochłodzić to akumulacja przeszkodzi. Nagrzewanie jednak a potem aktywne chłodzenie to chory pomysł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...