Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

...

Perm! No helou;) Mój zużył ~17, jest jak w temacie, ma 30cm pod posadzką, jest akumulacja, jest ogrzewanie kablami a spadki wynikają z dT, wilgotności, wiatru a wcale nie tego co bym chciał....

Masz 30 cm styro pod podłogą i zużycie 17kWh/m2. Bardzo dobry wynik. A ile miałbyś gdyby zamiast 30 cm było 20? Jakoś tak o te 7kWh/m2 na rok więcej? Czyli razem około 24 KWh/m2/rok. No popatrz, dom "izolowany" na 20 cm styropianu. :) Co misiu na to?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

To co pisze Kamil sugeruje, że dom z akumulacją potrzebuje więcej energii na ogrzanie, co jest bzdurą. O tym czy dom zużywa mniej czy więcej decydują parametry przegród, sprawność odzysku ciepła wentylacyjnego i rodzaj ogrzewania. W drugiej kolejności (choć w pasywnym raczej w pierwszej) zdolność do wykorzystania uzysków do podtrzymania temperatury i pasywne systemy chłodzące. Gdyby nie jeden czynnik to dla domu z akumulacją i bez bilans byłby identyczny. Tym czynnikiem jest zdolność pasywnego wykorzystania zmian temperatury w okresach przejściowych. Dom z akumulacją pozwala na nie używanie w tym okresie systemów aktywnych. Bez akumulacji trzeba na zmianę dogrzewać/chłodzić by było komfortowo. To wszystko jednak w domu pasywnym jest i tak osiągnięte, ze względu na bardzo małą masę akumulacyjną potrzebną do osiągnięcia takiego efektu i bardzo powolne wychładzanie się domu.

To prosty mechanizm. Dziwię się, że ktokolwiek kwestionuje jego skuteczność. Wszyscy którzy maja akumulację podkreślają jej zaletę w postaci stabilizacji temperatury. Ja też mieszkałem w domu z bardzo dużą akumulacją i byłem bardzo zadowolony.

 

zrozum że dom niepasywny będzie się inaczej zachowywać od domu pasywnego. to co w domu przykładowo 3l zdaje świetnie egzamin może się nie nadać w domu pasywnym. jak byłem na targach to o domy nisko-energetyczne i pasywne jak myślisz jakie były modele? w jakiej technologii? od razu odpowiem SZKIELECIORY. ściana składa się z wełny i styro lub całej z wełny i konstrukcja drewniana prefabrykowana. myślisz że w wełnie i styro coś zakumulujesz? więc ściany mają być izolatorem a nie akumulatorem. tylko te domy drogie są więc temu chce budować z BK bo ściana z niego jest cieplejsza niż z betonu czy silki. BK w połączeniu z podłogą będą wystarczającym akumulatorem na to aby przetrzymać okres przejściowy. łatwo się domu pasywnym z BK podniesie temperaturę do takiej jakiej się chce niż w domu masywnym. w domu masywnym trzeba stale utrzymywać daną temperaturę bo podniesienie nawet o 1st nie jest łatwe. więc przykładowo chcesz stale mieć 22st i jak temperatura spadnie o 0,5st to jak włączy się ogrzewanie to trochę potrwa zanim się to ustabilizuje. nadmuchu w takim domu też nie zastosujesz bo nie zda egzaminu tylko ogrzewanie podłogowe wchodzi w grę. najlepiej byłoby zbudować trzy domy identyczne koło siebie i w trzech technologiach: szkielecik, z silki i z BK i zobaczyć który się będzie najlepiej zachowywać. każdy z nich na pewno będzie łączyć płyta fundamentowa więc beton w podłodze będzie akumulatorem. ale pewnie takiego eksperymentu nigdy się nie doczekamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mierzy się po to by wiedzieć .

Z akumulacją w ścianach zewnętrznych to się zgadzam .Stąd pomysł na fundament grzewczy .

 

dobrze że się z tym zgadzasz. tak jak wcześniej pisałem fundament grzewczy w domu pasywnym nie zda egzaminu. pomyśl sam, poglądowo tak mniej więcej będzie wyglądać taki fundament FUNDAMENT GRZEWCZY.JPG więc musisz ogrzać piach aby on potem ogrzał dom. piach nie przejmie zysków słonecznych bo akumuluje 10cm przegrody więc tylko podłoga to przejmie. ten piach musisz ogrzać cały do pewnej temperatury więc pewnie z 30st musi mieć aby ogrzał podłogę bo przez nią będzie szło ciepło do domu bo raczej wątpię że nie będziesz robić wylewki na piasku. mimo że tech piach ogrzejesz to im jego większa temperatura tym większa dt więc więcej ciepła ucieka. izolację to musiałbyś mieć grubą aby to ciepło zbyt szybko nie uciekło w grunt. aby utrzymać temperaturę podłogi na poziomie 23st to będziesz musiał utrzymywać określoną temperaturę piachu. będziesz w nim musiał mieć jakieś czujki i pewnie w różnych miejscach i na różnych głebokościach aby jakąś średnią mieć i wiedzieć kiedy ogrzać piach a kiedy nie. w praktyce wyjdzie że będziesz 24/h utrzymywał temperaturę piachy bo grzanie co 1h nie będzie miało sensu. czymś to ciepło tam będziesz musiał dostarczyć więc albo kable albo wodna podłogówka ale przynajmniej co 15cm lub 20cm będzie musiał być taka pętla bo na różnych głebokościach będzie różna temperatura. im głębiej tym będzie niższa. być może na samym dole będziesz musiał mieć temperaturę 40st, w środku 30st a pod podłoga 25st starczy. na pewno obwodem na samym dole nie ogrzejesz całego piachu sensownie. tak jak pisałem piach będzie cały czas tracił ciepło więc może się zdarzyć że będzie piękny słoneczny dzień i zyskami słonecznymi domek się ogrzeje a piach straci temperaturę i włączy się ogrzewanie aby za bardzo nie spadła temperatura piachu bo potem zanim zareaguje to może być w domu zimno bo czas reakcji będzie bardzo długi. można też mieć solary na dachu aby one grzały ten piach przy okazji grzania cwu ale podłączenie nie będzie tanie. piachem tez nie wysterujesz aby przykładowo w łazience mieć 24st, w salonie 22st a w sypialni 20st tylko wszędzie będzie jednakowo. jedną pętla nie ogrzejesz piachu aby w domu było przyjemnie. on nie wyrobi przy takiej masie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....
technologie domów na sprzedaż uwzględniają maksymalnie dużo prac wykonywanych w firmie a nie na budowie. Niezaleznie od tego, czy to pasywne czy nie. Dom szkieletowy świetnie się do tego nadaje, z domem murowanym już jest gorzej (choć są i ściany murowane prefabrykowane), Tylko dlatego większość technologii to szkielet. Zobacz jednak na czym się go stawia. Płyta czyli akumulacja.

 

Jeszcze raz z tą akumulacją. Spróbujmy inaczej.

Dwa domy. 300 m3 objętości

Mamy dom nr I z masą akumulacyjną 1 T i nr II z masą 100 T.

W domu nr I podniesienie temperatury masy akumulacyjnej o 1 K wymaga dostarczenia 0,4 kWh

W domu nr dwa to już 40 kWh

(wartości wyssane z palca, choć zbliżone ale chodzi o mechanizm)

Podniesienie temp 1m3 powietrza o 1 K to wydatek 0,0003 kWh (0,3 Wh).

Koniec wakacji. Przyjmujemy początkową temperaturę w obu domach na 20 st C. Oczywiście jeżeli ktoś kończy budowę na wiosnę (zdarza się choć rzadko) to musi najpierw masę akumulacyjną nagrzać ale jest to wydatek jednorazowy.

Zakładamy, że temperatura 20 st C jest temperaturą komfortową i taką będziemy starali się utrzymać.

Zaczyna się okres przejściowy. Dla uproszczenia przyjmijmy, że spadki temperatury w domu są stosunkowo duże.

Temperatura w nocy spada do 15 st. (delta 5 st).

W domu nr I temperatura powietrza i masy akumulacyjnej spada w ciągu 10 godzin o 3 stopnie. Strata energii to, dla masy akumulacyjnej 1,2kWh, dla powietrza to 0,027 kWh. W sumie dla utrzymania temperatury system grzewczy musi dostarczyć 1,227 kWh. Taką też wartość przyjmijmy dla domu nr II.

Załóżmy, że te 1,2kWh to wartość utraty energii dla akumulacji a reszta dla powietrza (taka sama jego objętość w obu domach, w rzeczywistości w domu nr II jego temperatura spadnie mniej, co wynika z dalszej symulacji). W domu nr II odebranie 1,2 kWh oznacza spadek temperatury akumulatora o 1/33 st C. O tyle też spadnie temperatura powietrza. Nie da się tego zauważyć.

Dzień, temperatura wzrasta do 25 st.

Sytuacja się powtarza tylko w drugą stronę. W domu nr I system chłodzący musi odebrać 1,227 kWh. W domu nr II temperatura podnosi się o te 1/33 t C. Nikt tego nie zauważa. :)

W domu nr I (to taki wg koncepcji misia) system grzewczo-chłodzący pracuje zużywając energię. (Bardzo to "oszczędne" ale misio się tym nie przejmuje) W domu nr II nie ma takiej potrzeby.

Zwiększmy masę akumulatora 100 razy dla domu nr II i mamy dom nr III. Czy coś się w nim zmieni? Praktycznie nie. Wahania temperatury z 1/33 st C zmniejszą się do 1/00,33 C Żadnej z nich nie da się odczuć. Czy można powiedzieć, że w domu nr III masa akumulacyjna jest za duża? Nie.

Spada temperatura. Dla wszystkich domów trzeba dostarczyć taką samą ilość energii, bo straty są identyczne. Dalej działa kompensacja temperatury w domach z akumulacją. Chwilowe uzyski są pochłaniane, chwilowe straty uzupełniane. W domu bez akumulacji tę rolę muszą pełnić systemy aktywne, zużywające energie.

W domu pasywnym to wszystko się spłaszczy ale ilość masy akumulacyjnej potrzebnej do osiągnięcia efekty kompensacji chwilowych zmian będzie mniejsza. Nie ma za to czegoś takiego jak za duża akumulacja, co widać na przykładzie powyżej. W domu pasywnym 1 T, 10 T czy 100 T akumulacji da dokładnie taki sam efekt dla mieszkańca.

To wszystko przy założeniu, że nie chcemy zmieniać temperatury w pomieszczeniach. Może to komuś być potrzebne, choć gdyby brać pod uwagę oszczędności, w domu pasywnym to nie ma sensu.

Uff, może to utnie tę dyskusję.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakładasz że domy będą tracić ciepło tak samo ale tak będzie gdy będą mieć takie same U przegród. w przypadku budowy domu z silki i BK dom z silki będzie cieplejszy więc wolniej będzie się wychładzać. jak U będzie takie same to przy ścianie masywnej będzie musiało być więcej izolacji. ale nie liczmy kosztów budowy. przyjmujesz tez że będzie trzeba chłodzić ale w domu pasywnego nie ma systemu chłodzącego bo do tego wystarczy tylko wentylacja mechaniczna i bypassem usunie nadmiar ciepła. a do zysków wystarczy podłoga która zakumuluje nadmiar ciepła, ściany wew i umeblowanie. nie mam nic do akumulacji bo musi jakaś być tylko to że mury nie są potrzebne aby akumulowały bo będą generować więcej strat niż zysków.

tak jak wcześniej pisałem dopóki ktoś tego nie zbada to nigdy się nie przekona kto ma rację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakładasz że domy będą tracić ciepło tak samo ale tak będzie gdy będą mieć takie same U przegród. w przypadku budowy domu z silki i BK dom z silki będzie cieplejszy więc wolniej będzie się wychładzać. jak U będzie takie same to przy ścianie masywnej będzie musiało być więcej izolacji. ale nie liczmy kosztów budowy. przyjmujesz tez że będzie trzeba chłodzić ale w domu pasywnego nie ma systemu chłodzącego bo do tego wystarczy tylko wentylacja mechaniczna i bypassem usunie nadmiar ciepła. a do zysków wystarczy podłoga która zakumuluje nadmiar ciepła, ściany wew i umeblowanie. nie mam nic do akumulacji bo musi jakaś być tylko to że mury nie są potrzebne aby akumulowały bo będą generować więcej strat niż zysków.

tak jak wcześniej pisałem dopóki ktoś tego nie zbada to nigdy się nie przekona kto ma rację.

To już zostało zbadane. Dlatego integralną częścią domów pasywnych jest akumulacja. W pasywnym duża nie musi być ale jak duża będzie to nic się nie zmieni.

Wentylacja nie usunie nadmiaru ciepła, do tego trzeba jakiś cwancyk typu GWC.

 

 

jak U będzie takie same to przy ścianie masywnej będzie musiało być więcej izolacji.
? O czym piszesz kolego? Na pewno nie chcesz trochę poczytać? Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już zostało zbadane. Dlatego integralną częścią domów pasywnych jest akumulacja. W pasywnym duża nie musi być ale jak duża będzie to nic się nie zmieni.

Wentylacja nie usunie nadmiaru ciepła, do tego trzeba jakiś cwancyk typu GWC.

 

w domu pasywnym albo robisz to gwc albo pompę z reku do ogrzewania i chłodzenia więc i tak coś musi być. w domu masywnym jak przegrzejesz mury to w nocy będziesz musiał usuwać nadmiar ciepła lub spać przy 27st co nie jest komfortowe. trzeba też zwrócić uwagę na to że jak na zewnątrz jest cieplej niż w domu to dom nie traci ciepła przez ściany i dach tylko będzie to ciepło chciało przyjmować więc mury będą je pochłaniać dużo jak będą masywne lub niewiele gdy mur będzie izolatorem. w domu i tak reku będzie musiał nawiewać chłodniejsze powietrze ale domek z lekką konstrukcją szybciej schłodzisz niż z ciężką konstrukcja.

kto niby zbadał te domy że są jakieś wyniki? ktoś wybudował parę domów pasywnych w różnych technologiach i sprawdził który jest najlepszy?

 

? O czym piszesz kolego? Na pewno nie chcesz trochę poczytać?

 

źle to napisałem, chodziło mi że jak U ściany ma być takie same to im masywniejsze mury to tym więcej izolacji do tego będą potrzebować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w domu pasywnym albo robisz to gwc albo pompę z reku do ogrzewania i chłodzenia więc i tak coś musi być. w domu masywnym jak przegrzejesz mury to w nocy będziesz musiał usuwać nadmiar ciepła lub spać przy 27st co nie jest komfortowe. trzeba też zwrócić uwagę na to że jak na zewnątrz jest cieplej niż w domu to dom nie traci ciepła przez ściany i dach tylko będzie to ciepło chciało przyjmować więc mury będą je pochłaniać dużo jak będą masywne lub niewiele gdy mur będzie izolatorem. w domu i tak reku będzie musiał nawiewać chłodniejsze powietrze ale domek z lekką konstrukcją szybciej schłodzisz niż z ciężką konstrukcja.

kto niby zbadał te domy że są jakieś wyniki? ktoś wybudował parę domów pasywnych w różnych technologiach i sprawdził który jest najlepszy?

Krótko mówiąc, przy akumulacji nie przegrzejesz murów. Popatrz na to co pisałem wyżej. Nie ma potrzeby szybkiego schładzania, bo dom się szybko nie nagrzewa.

 

 

 

źle to napisałem, chodziło mi że jak U ściany ma być takie same to im masywniejsze mury to tym więcej izolacji do tego będą potrzebować.
? Czytaj Kamil, czytaj! Piszesz rzeczy bezsensowne.

 

 

Sobota. :) Spadam. Pracownicy załatwieni, czas na relaks.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótko mówiąc, przy akumulacji nie przegrzejesz murów. Popatrz na to co pisałem wyżej. Nie ma potrzeby szybkiego schładzania, bo dom się szybko nie nagrzewa.

 

wystarczy że mury będą mieć ponad 22st to będą ogrzewać dom jeżeli chcemy mieć 22st. ale w lato jak na polu w słońcu jest 50st a powietrze w cieniu ma ponad 30st to mur się będzie nagrzewać ale powoli ale jak się nagrzeje to powoli będzie stygnąć więc dłużej będzie zbyt ciepło. jak na polu będzie 30st a w domu 25st to i tak będzie chłodniej w domu ale aby osiągnąć 22st to będzie trzeba chłodzić i który dom szybciej ochłodzisz? masywny z dużą akumulacją czy z małą akumulacją?

 

 

? Czytaj Kamil, czytaj! Piszesz rzeczy bezsensowne.

 

sprawdź sobie jakie jest U przegrody z 30cm styro 0,031 z BK600 a silką czy cegłą pełną które dużo akumulują. nie są to jakieś duże różnice ale są. jak byk wychodzi lepsze U z BK niż z silką. więc ściany w domu pasywnym powinny mieć jak najniższe U a do akumulacji wykorzystywać podłogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

technologie domów na sprzedaż uwzględniają maksymalnie dużo prac wykonywanych w firmie a nie na budowie. Niezaleznie od tego, czy to pasywne czy nie. Dom szkieletowy świetnie się do tego nadaje, z domem murowanym już jest gorzej (choć są i ściany murowane prefabrykowane), Tylko dlatego większość technologii to szkielet. Zobacz jednak na czym się go stawia. Płyta czyli akumulacja.

 

Jeszcze raz z tą akumulacją. Spróbujmy inaczej.

Dwa domy. 300 m3 objętości

Mamy dom nr I z masą akumulacyjną 1 T i nr II z masą 100 T.

W domu nr I podniesienie temperatury masy akumulacyjnej o 1 K wymaga dostarczenia 0,4 kWh

W domu nr dwa to już 40 kWh

(wartości wyssane z palca, choć zbliżone ale chodzi o mechanizm)

Podniesienie temp 1m3 powietrza o 1 K to wydatek 0,0003 kWh (0,3 Wh).

Koniec wakacji. Przyjmujemy początkową temperaturę w obu domach na 20 st C. Oczywiście jeżeli ktoś kończy budowę na wiosnę (zdarza się choć rzadko) to musi najpierw masę akumulacyjną nagrzać ale jest to wydatek jednorazowy.

Zakładamy, że temperatura 20 st C jest temperaturą komfortową i taką będziemy starali się utrzymać.

Zaczyna się okres przejściowy. Dla uproszczenia przyjmijmy, że spadki temperatury w domu są stosunkowo duże.

Temperatura w nocy spada do 15 st. (delta 5 st).

W domu nr I temperatura powietrza i masy akumulacyjnej spada w ciągu 10 godzin o 3 stopnie. Strata energii to, dla masy akumulacyjnej 1,2kWh, dla powietrza to 0,027 kWh. W sumie dla utrzymania temperatury system grzewczy musi dostarczyć 1,227 kWh. Taką też wartość przyjmijmy dla domu nr II.

Załóżmy, że te 1,2kWh to wartość utraty energii dla akumulacji a reszta dla powietrza (taka sama jego objętość w obu domach, w rzeczywistości w domu nr II jego temperatura spadnie mniej, co wynika z dalszej symulacji). W domu nr II odebranie 1,2 kWh oznacza spadek temperatury akumulatora o 1/33 st C. O tyle też spadnie temperatura powietrza. Nie da się tego zauważyć.

Dzień, temperatura wzrasta do 25 st.

Sytuacja się powtarza tylko w drugą stronę. W domu nr I system chłodzący musi odebrać 1,227 kWh. W domu nr II temperatura podnosi się o te 1/33 t C. Nikt tego nie zauważa. :)

W domu nr I (to taki wg koncepcji misia) system grzewczo-chłodzący pracuje zużywając energię. (Bardzo to "oszczędne" ale misio się tym nie przejmuje) W domu nr II nie ma takiej potrzeby.

Zwiększmy masę akumulatora 100 razy dla domu nr II i mamy dom nr III. Czy coś się w nim zmieni? Praktycznie nie. Wahania temperatury z 1/33 st C zmniejszą się do 1/00,33 C Żadnej z nich nie da się odczuć. Czy można powiedzieć, że w domu nr III masa akumulacyjna jest za duża? Nie.

Spada temperatura. Dla wszystkich domów trzeba dostarczyć taką samą ilość energii, bo straty są identyczne. Dalej działa kompensacja temperatury w domach z akumulacją. Chwilowe uzyski są pochłaniane, chwilowe straty uzupełniane. W domu bez akumulacji tę rolę muszą pełnić systemy aktywne, zużywające energie.

W domu pasywnym to wszystko się spłaszczy ale ilość masy akumulacyjnej potrzebnej do osiągnięcia efekty kompensacji chwilowych zmian będzie mniejsza. Nie ma za to czegoś takiego jak za duża akumulacja, co widać na przykładzie powyżej. W domu pasywnym 1 T, 10 T czy 100 T akumulacji da dokładnie taki sam efekt dla mieszkańca.

To wszystko przy założeniu, że nie chcemy zmieniać temperatury w pomieszczeniach. Może to komuś być potrzebne, choć gdyby brać pod uwagę oszczędności, w domu pasywnym to nie ma sensu.

Uff, może to utnie tę dyskusję.

 

fajnie, że chciało ci się tak tłumaczyć. teraz mamy jasność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... jak na polu będzie 30st a w domu 25st to i tak będzie chłodniej w domu ale aby osiągnąć 22st to będzie trzeba chłodzić...?

 

 

...

 

i grypa gotowa :bash:

 

Ty Kamil musisz bardziej z reala brać te dane do swoich nie znoszących sprzeciwu teoryj.

Kto uważa, że w lato 22st w domu i duża wilgotność to komfort - ręka w górę ;)

 

następne, co do nagrzewania się ścian i przegrzewania nimi pomieszczeń w lato w budynku z akumulacją:

przypomnij sobie te dane http://forum.muratordom.pl/showthread.php?223824-dom-prawie-pasywny&p=6580290&viewfull=1#post6580290

specjalnie dla ciebie robiłem te pomiary latem w domu z akumulacją i powiedz jak się to ma do twojej teoryji o błyskawicznym przegrzewaniu pomieszczeń od zysków słonecznych latem w domu ze sporą akumulacją - uwierz, że to naprawdę trzeba sporo więcej niż uważasz, aby taki dom przegrzać latem

Oczywiście w pasywnym sytuacja będzie diametralnie inna i dlatego potrzebujesz chłodzenia, albo innych zabiegów na eliminacje tych zysków, albo okapy szerokie, albo pergotendy, albo siedzisz po ciemku jak w norze za żaluzjami - co kto lubi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

 

 

sprawdź sobie jakie jest U przegrody z 30cm styro 0,031 z BK600 a silką czy cegłą pełną które dużo akumulują. nie są to jakieś duże różnice ale są. jak byk wychodzi lepsze U z BK niż z silką. więc ściany w domu pasywnym powinny mieć jak najniższe U a do akumulacji wykorzystywać podłogę.

 

0,092 vs 0,1 - różnica jakieś 2,7cm styro - naprawdę trzeba aż tak to demonizować? przy domu jaki promuje TB i jakich przekroje wklejał, załóżmy parterowy 150m2 to całe 4m3 styro grafi - no naprawdę majątek, a grubość ściany wyjdzie taka sama, żeby nie było, bo silki starczy 18cm, a BK jak nie dasz 20 to tylko 24cm zostaje, a do tego przeliczając grubość na kasę, to styropian zapewne wychodzi taniej jak materiał konstrukcyjny w tym wypadku

Edytowane przez gentoonx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

naprawdę trzeba sporo więcej niż uważasz, aby taki dom przegrzać latem

Oczywiście w pasywnym sytuacja będzie diametralnie inna i dlatego potrzebujesz chłodzenia,

 

Dlaczego uważasz, że dom NF15 jest gorszy w lecie niż NF40 ? Przecież lepsze U przegrody zabezpiecza nie tylko przed zimnem w zimie, ale również przed ciepłem w lecie.

 

W domu pasywnym to wszystko się spłaszczy ale ilość masy akumulacyjnej potrzebnej do osiągnięcia efekty kompensacji chwilowych zmian będzie mniejsza. Nie ma za to czegoś takiego jak za duża akumulacja, co widać na przykładzie powyżej. W domu pasywnym 1 T, 10 T czy 100 T akumulacji da dokładnie taki sam efekt dla mieszkańca.

To wszystko przy założeniu, że nie chcemy zmieniać temperatury w pomieszczeniach. Może to komuś być potrzebne, choć gdyby brać pod uwagę oszczędności, w domu pasywnym to nie ma sensu.

Uff, może to utnie tę dyskusję.

 

Nie utnie. Napociłeś się, ale niestety nie ma to odzwierciedlenia w rzeczywistości. Dlaczego nie weźmiesz do realnych obliczeń rzeczywistych danych? np. przyjmij okres od 20 stycznia 2012 do 31 stycznia 2012 - http://www.andretti.pl/wxtempdetail.php?year=2012 Masz tam też usłonecznienie. A tutaj http://ziemianarozdrozu.pl/dl/heatmaster/HeatMaster-Tech-PL.pdf odczytasz moc słońca w Watach w styczniu przypadająca na 1m2 szyby. Policz ile Wat dostarczysz do typowego domu pasywnego z akumulacją 100T i ile do takiego 20-30T (nie wiem dlaczego bierzesz skrajne wartości 1 i 100). Przyjmij typową rodzinę i typowe warunki, czyli od 16:00 - 22:00 temp. 22oC. W nocy i resztę godzin do 16:00 20-21oC. Jak policzysz to zobaczysz, że przy mniejszej akumulacji (30T) nie dość, że lepiej wykorzystasz zyski słoneczne to będziesz miał niższe rachunki za energię elektyczną na potrzeby CO.

 

EDIT: A jeszcze lepiej wyszłoby mając plik ze stopniogodzinami ...

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i grypa gotowa :bash:

 

Ty Kamil musisz bardziej z reala brać te dane do swoich nie znoszących sprzeciwu teoryj.

Kto uważa, że w lato 22st w domu i duża wilgotność to komfort - ręka w górę ;)

 

następne, co do nagrzewania się ścian i przegrzewania nimi pomieszczeń w lato w budynku z akumulacją:

przypomnij sobie te dane http://forum.muratordom.pl/showthread.php?223824-dom-prawie-pasywny&p=6580290&viewfull=1#post6580290

specjalnie dla ciebie robiłem te pomiary latem w domu z akumulacją i powiedz jak się to ma do twojej teoryji o błyskawicznym przegrzewaniu pomieszczeń od zysków słonecznych latem w domu ze sporą akumulacją - uwierz, że to naprawdę trzeba sporo więcej niż uważasz, aby taki dom przegrzać latem

Oczywiście w pasywnym sytuacja będzie diametralnie inna i dlatego potrzebujesz chłodzenia, albo innych zabiegów na eliminacje tych zysków, albo okapy szerokie, albo pergotendy, albo siedzisz po ciemku jak w norze za żaluzjami - co kto lubi

 

Wiem ze robiles pomiary i pokazuja jak byk ze sciana jest chlodniejsza od powietrza wiec jak mur bedzie miec 25st to w domu bedzie 27st a tak w upalne lato moze byc. Nie pisales w pomiarze temperatury zewnetrznej wiec nie wiem jakie byly no chyba ze to idzie sprawdzic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

No w końcu! I ja chcę mieć dom pasywny z takimi szybkimi stratami.

...

Nie masz szansy na taką akumulację. :) Te straty przyjąłem poglądowo. Nie liczyłem ile w rzeczywistości wyniosą. Chciałem, by były większe, bo wtedy widać mechanizm. Nie chcę cię martwić ale pasywny, to będzie blisko tego z Darmstadt. Nawet jeżeli zamiast 1,5 st na dwie doby będzie wychładzał się w tempie 2 st na dobę, nie ma sensu wykorzystywać tego do oszczędzania na ogrzewaniu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...