kamilb1987b 07.09.2014 07:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Jakos, ton tu mi się nie podoba. Aby to skrocic, i oczywiście zawsze biorac pod uwagę, ze w kwestiach nawiązanych z tematatmi wentylacji i instalacji grzewczych nie jestem miarodajnym z prostego powody braku wiedzy, mogę powiedzieć ze na moje oceny w trakcie te spotkanie żadne głupoty nie slyszalem, ani od Pana TB ani od kogos innego. Koncepcja budowania domu ze współczynnikiem U blisko do 0,1 oraz różnimy innimy rozwiazanimy, aby osiagac dom autonmiczny, mi się podoba i nie widziałem żadne pomysły, gdzie moglbym od razu powiedzieć, ze tak nie działa. Wracam wiec do watku na temat plyt fundamentowych i pozdrawiam a Panu TB wmawiał że w 1990roku zbudował pierwszy dom pasywny? że wtedy ktoś domy izolował (izolacja według koncepcji TB zaczyna się od 30cm)? słyszał Pan o kimś kto w tych czasach dawał więcej jak 10cm styropianu? albo takie głupoty że wtedy powszechnie budowano domy izolowane i to jeszcze z rekuperacją? takie głupoty Panu opowiadał? nie kwestionuje kabli w domu do ogrzewania ani dobrego izolowania bo to jest potrzebne. sam mam zamiar tak zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kamilb1987b 07.09.2014 07:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Nie trzeba ogrzewać całej posadzki czy ściany. Po prostu trzeba dostarczyć określoną porcję energii do określonego pomieszczenia, nie koniecznie tylko jedną powierzchnią i nie koniecznie nią całą. pytam czy można dać 4mb na 1m2 posadzki? według TB ma być 100W/m2 więc wychodzi 10mb kabla na 1m2. tą stronkę którą pokazałeś z tym kablem co znajomy będzie dawać to według tego co pisze TB powinno starczyć na 13m2 posadzki a piszesz o kosztach 2400zł czyli znajomy w kawalerce 30m2 chce dać kable? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafał2011 07.09.2014 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Ja o EPS? A kto jeździ po TB za EPS? Ja? Obudź się i zdecyduj czy chcesz jeździć po TB za proponowanie EPS100 pod lekkiego szkieleciora czy styropianowca czy stawiać 2t (150t+50t/100m2) na EPS100 bo strasznie się gubisz jak zwykle. To TB chce szkieleta na płycie stawiać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 07.09.2014 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Po pierwsze.Masa=bezwładność-inercja. Wiem ,że to obce słowa ,ale....Ja jeżdżę po TB? Toć to mój wzorzec do robienia odwrotnie niż zaleca,bo to wtedy tylko ma sens ekonomiczny.( wiatraki,podwójne systemy grzewcze,fotowoltaika, no i flagowe 150W/m2).Mam tak,że mówię o tym o czym wiem. Więc pytam .Nie wiem,czy EPS wytrzyma szkieletora i 150T/100m2..Zauważ.Nie wypowiadam się na temat konstrukcji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 07.09.2014 08:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 No i piszą o tym co ja tu z kszhu i kamilem mówimy: "The concrete slab is practical for heat storage; it’s a “thermal battery”. An established principle in physics is that everything wants to even out to the same temperature. That’s why ice melts in a glass of water. The ice heats up and the water cools down until they reach the same temperature. The concrete slab works the same way. It stores heat when the slab is cooler than the air above it (during the day) and releases heat when the slab is warmer than the air above it (in the evening). There is some disagreement, however, about the optimal thickness of that slab. Daniel Chiras notes, on p. 30 in his 2002 book The Solar House, “…the thicker the mass the more heat it absorbs, up to a four-inch depth. " czyli do 10cmNo oczywiście nie doczytałem dokładnie. Cytat wyżej mówi tylko i wyłącznie o tym, że w kompensacji dobowych zmian temperatury bierze udział tylko około 10 cm. To odpowiedź na pytanie Bartha ile trzeba akumulacji. Nie jest jednak zbyt precyzyjna, bo nie podaje dla jakich różnić temperatur te 10 cm jest wystarczające. W domu pasywnym, myślę, że nawet te 5 cm będzie dosyć, by zmiany dobowe skompensować. Nie zamieściłeś Barth, a szkoda dalszej części artykułu: One of the bad raps that thick thermal slabs get is that when they are too thick, they act as a heat sink. The slab sucks heat in without ever letting heat out. I have not experienced that in my home. If the slab is super insulated, the heat has nowhere else to go but back out through the top surface where it was absorbed. Moreover, even if the 12” slab takes longer to heat up, it will retain a more constant temperature longer and release its heat more slowly and evenly, which makes for more comfortable living. Read more: http://www.motherearthnews.com/green-homes/thermal-mass-anyone.aspx#ixzz3CcOVCnzl Wnioski są jednoznaczne i pokrywają się dokładnie z tym co pisałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 07.09.2014 09:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 No oczywiście nie doczytałem dokładnie. Cytat wyżej mówi tylko i wyłącznie o tym, że w kompensacji dobowych zmian temperatury bierze udział tylko około 10 cm. To odpowiedź na pytanie Bartha ile trzeba akumulacji. Nie jest jednak zbyt precyzyjna, bo nie podaje dla jakich różnić temperatur te 10 cm jest wystarczające. W domu pasywnym, myślę, że nawet te 5 cm będzie dosyć, by zmiany dobowe skompensować. Nie zamieściłeś Barth, a szkoda dalszej części artykułu: Wnioski są jednoznaczne i pokrywają się dokładnie z tym co pisałem. Nie podejrzewasz chyba Bartha o uczestnictwo w ..... . W Chinach była banda czworga. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 07.09.2014 09:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Gdyby karolek robił na chłopski rozum i na dziko to pewnie by się tak skończyło ale na szczęście to nieprawdopodobne bo przed wylaniem płyty zaangażowanych jest jeszcze trochę osób, które do nieszczęścia nie dopuszczą gdybyś tego nie wiedział. Ty na prawdę nie widzisz zagrożenia z wizji T.B. Ten ów expert doradza również w dziedzinach gdzie nie zaangażowane są inne osoby pilnujące, wszelakiego rodzaju remonty. Brzęczkowski nie bierze za swą wizję żadnej odpowiedzialności materialnej jak wróżka a powinien. Dla tego trzeba ostrzegać nowicjuszy przed nim. Gdybanie co i gdzie na podstawie wizji miszcza jest nie na miejscu. A gdyby karolek budował w Skandynawii? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Crisiano 07.09.2014 09:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 w domu izolowanym na poziomie do 20kWh/m2 Pan poda gdzie jest wciskanie kitu? Już kiedyś się pytałem ale odpowiedzi nie dostałem. Jak obliczyłeś zapotrzebowanie negując wszelkie obliczenia? Jak ci wyszły 20kWh/m2 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 07.09.2014 09:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Już kiedyś się pytałem ale odpowiedzi nie dostałem. Jak obliczyłeś zapotrzebowanie negując wszelkie obliczenia? Jak ci wyszły 20kWh/m2 ?Liczyłeś? On wie. Patrzy jednym okiem, potem patrzy drugim i wystarczy. Ten izolowany, tamten nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 07.09.2014 10:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 I to jest właśnie problem w domu, który energii potrzebuje niewiele i w którym zmiany w zyskach powodują gwałtowne zmiany komfortu. Jaki problem??? Poczytaj co pisze właściciel domu z dużą masą akumulacyjną. Komfort i tyle. Dlatego akumulacja musi być optymalna - taka aby nie potrzeba było jej za długo grzać oraz taka aby już nie oddawała wtedy gdy energia dostarczana jest z innego źródła (zyski). Do domu >100kWh/m2*r. nada się, do 10x mniejszego zapotrzebowania to będzie niesterowalne nieszczęście. Jakim cudem akumulacja ma oddawać ciepło jak są uzyski? Ona te uzyski absobuje a nie oddaje ciepło. To nie grzejnik. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 07.09.2014 10:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 ciekawe a masz może linka? Nie potrafię odnaleźć. Może coś źle zapamiętałem ... hallo... jest tu kto??? kominek to jest sprzeczność z domem pasywnym. te 2kW będzie potrzebne jak na zewnątrz będzie -20st a jak będzie -10st to będzie trzeba tego dużo mniej, i jak tu niby regulacje zrobić 0-2kW? Przy -20 musisz dostarczać 2kW w sposób ciągły, czyli palić w kominku non stop. Przy -10oC palisz w kominku przez połowę doby. Perm, o tym dobrze wiem, jak chyba wszyscy w tym forum, a ciekawostka taka, ze w tym roku sam widziałem, ze nadal stosuja ten EPS100, zwyczajny, nawet nie hydro. A czy jest obowiązek stosowania styropianu hydro pod płytę ? Ale taki już jest ten świat, że niektórzy się budują ocieplając nawet od wewnątrz jak tłucze TB. Izolowanie styropianem od wewnątrz nie jest pomysłem TB. To, że o izolowaniu od wewnątrz nie oznacza, że takie rozwiązanie jest poprawne w każdym przypadku. Jak wypytywaliśmy go o szczegóły to się gubił. Jeśli ciebie ta izolacja od wewnątrz zainspirowała i zrodziła się pewna koncepcja, to jest twoja zasługa, a nie TB. On nawet nie zdawał sobie sprawy, że tak można. Nurtuje mnie choćby ogrzewanie podłogowe. Centralne i niecentralne. Absurd w czystej postaci. Też nie rozumiem, gdzie ta różnica w ogrzewaniu centralnym (wodna podłogówka) a niecentralnym (kable). Gdzie niby te straty w wodnej podłogówce w domu pasywnym mają uciekać jak nie do domu. Jeśli zatem to są straty w kierunku domu to nie są stratami. Zanim się rozkręcisz na całego w jeżdżeniu po TB to przypomnij może kto to prawił jak wszechwiedzący o cudownym fundamencie grzejąco-chłodzącym? Twierdząc, że koszty praktycznie takie same bo wystarczy ten EPS spod kilu cm posadzki przenieść pod 1,5 tony piachu z betonem? EPS? Koncepcja adekwatna do czego? Warto tego słuchać? Skoro ktoś myli się w tej sprawie to może w innych też? Słuszna uwaga. Tego już zwykły EPS podłogowy nie udźwignie. Kolejny znajomy będzie się budował i to będzie dom bardzo podobny do domu jak Barth3z-a. Plan jest aby zainstalować dwa takie: http://www.ogrzewanie-elektryczne.pl/kabel-grzejny-devi-deviflex-18t-dtip18-131m-2420w-230v-p-24.html plus jakiś jeden a na upartego dwa sterowniki (np. http://www.emultimax.pl/sklep/pl_PL/p/Regulator-temperatury-T510-dwuczujnikowy,-programowalny/1055?gclid=Cj0KEQjw4aqgBRCvwLDi_8Tc54YBEiQAs6DLvFuY-Mt8VD_N-0LGJEOBsVj9viB0NbWcUSOdr2IFUMAaAnpz8P8HAQ). Całość max 2.400zł za całą instalację bo rozłożyć to i podłączyć nawet dziecko potrafi. Zatopione w wylewce akumulacyjnej (wg doboru do grzania w drugiej taryfie to 6~8cm czyli standard) dadzą do 48kWh/dobę w taniej taryfie co rocznie będzie kosztować ~450zł. Tanio, wygodnie, komfortowo i kompletnie bezstresowo - żadnego serwisu, przeglądów, cudaczenia z rureczkami, mega akumulacją czy cudownymi piaskami itp. Do tego bojler za 600~800zł przy kosztach w II taryfie ~700zł/rok. Nikt nie potrafi zaproponować nic o lepszej relacji jakość/cena bo wszystko zanim się zwróci, biorąc pod uwagę serwis, przeglądy gwarancyjne itp. to zdechnie. U mnie mam ok. 130m2 powierzchni grzewczej podłogi. Rozkładając kable w odległości 25cm to wychodzi mi dwa razy więcej kabli niż u ciebie, czyli za prawie 5tys. Do tego sterowniki za ok. 1tys. Zużycie CWU mam na tyle duże, że opłacalne jest zainwestowanie w pompę ciepła. Sumując koszty inwestycji i koszty eksploatacji przez 10-15 lat to korzyść z kabli nie jest już taka oczywista. No oczywiście nie doczytałem dokładnie. Cytat wyżej mówi tylko i wyłącznie o tym, że w kompensacji dobowych zmian temperatury bierze udział tylko około 10 cm. To odpowiedź na pytanie Bartha ile trzeba akumulacji. Nie jest jednak zbyt precyzyjna, bo nie podaje dla jakich różnić temperatur te 10 cm jest wystarczające. W domu pasywnym, myślę, że nawet te 5 cm będzie dosyć, by zmiany dobowe skompensować. To prawda. Przytaczany artykuł nie mówi o domu pasywnym. Ale wielkość akumulacji jest bardzo łatwo wyliczyć i wychodzi mi, że 10cm wylewki i ściany wewnętrzne zbudowane z 10cm silki to idealne rozwiązanie dla stabilizacji temp. i optymalne do sterowania systemem grzewczym oraz zyskami słonecznymi. Nie zamieściłeś Barth, a szkoda dalszej części artykułu: Wnioski są jednoznaczne i pokrywają się dokładnie z tym co pisałem. Nie bardzo wiem jakie wnioski z tej części tekstu wyciągasz. Tak jak sam wyżej zauważasz, nie jest to dom pasywny, więc autor pisząc do masywnej płycie fundamentowej nie ma na mysli ogrzewania mocą 10W/m2 ! Pisałem wcześniej, że taki fundament jaki przedstawia nydar musi być potraktowany znacznie większą mocą (np. kominkiem, kablami 100W/m2 itp.) bo inaczej zbyt duża bezwładność zaczyna być problemem a nie zaletą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 07.09.2014 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Jaki problem??? Poczytaj co pisze właściciel domu z dużą masą akumulacyjną. Komfort i tyle. Nie wiemy co to za dom, czym i z jaką mocą grzeje, w jakich warunkach klimatycznych się znajduje, itp. To jest zdanie wycięte z kontekstu i nic nam nie mówi. Jakim cudem akumulacja ma oddawać ciepło jak są uzyski? Ona te uzyski absobuje a nie oddaje ciepło. To nie grzejnik. Gdzie więcej zysków słonecznych przyjmiesz: w fundament grzewczy, w którym utrzymujesz stałą temp. 23-24oC, czy w wylewce 10cm, która potrafi wychłodzić się o załóżmy 3oC w ciągu doby i w południe dnia następnego mieć temp. 20oC ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 07.09.2014 10:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 ... Nie bardzo wiem jakie wnioski z tej części tekstu wyciągasz. Tak jak sam wyżej zauważasz, nie jest to dom pasywny, więc autor pisząc do masywnej płycie fundamentowej nie ma na mysli ogrzewania mocą 10W/m2 ! Pisałem wcześniej, że taki fundament jaki przedstawia nydar musi być potraktowany znacznie większą mocą (np. kominkiem, kablami 100W/m2 itp.) bo inaczej zbyt duża bezwładność zaczyna być problemem a nie zaletą.To czy to dom pasywny czy nie nic nie zmienia. Mechanizm pozostaje i działa tak samo i w domu o mniejszym zapotrzebowaniu jak i w tym z większym. Z fundamentem Nydara jest inny problem. To akumulator ziemny, co oznacza ograniczoną do 2 - 3 W/m2 zdolność do przekazywania ciepła. Gdyby był z betonu nie byłoby tego problemu. Stabilizowałby temperaturę idealnie i na pewno nie wymagał mocy o których piszesz do podtrzymania stałej temperatury.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 07.09.2014 11:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Nie oddaje ale jest za ciepła aby przyjmować wszystkie zyski. Otóż to ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 07.09.2014 11:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 To może zacytuj wszystko: My home has ducts embedded in the 12" slab that carry air to exchange heat with the slab. Over the slab is a bamboo floor glued to a plywood floor that is nailed and glued onto nominal 2" X 6" sleepers (laid on their flat side and staggered every 2 feet.) The sleepers are glued and nailed (nails with loads shot into the slab) into the concrete slab. The wood floor acts as insulation to retard the heat from coming up from the top of the slab. It allows more of the heat to be efficiently channeled through the ducts and out the floor vents. Żadna bezpośrednio dostępna masa akumulacyjna tylko powietrzem grzany akumulator pod izolowaną podłogą. Nie można tak zupełnie nieadekwatnych przykładów przekładać na zupełnie inne rzeczy.Te dukty pozwalają tylko na bardziej równomierne i efektywne rozprowadzanie ciepła. Nic więcej. Niewiele różni się to od 'gołej', podlogi. Wnioski pozostają takie same. Dzięki akumulacji jest bardziej komfortowo. Nie oddaje ale jest za ciepła aby przyjmować wszystkie zyski. Robię od ok. tygodnia hardcore-owy test, wentylacja nawet nie w trybie neutralnym a grzania, słońce ogrzewa już do 2m ciemnej podłogi do temp. >30stC, ściany mają do 24stC, podłoga tylko 21~22stC tam gdzie nie ma słońca a w domu przekracza 25stC (latem w upały tyle nie miałem). Masa akumulacyjna od powietrza rozgrzewa się bardzo powoli więc nie chłodzi tak jakby się chciało. Zanim zakumuluje się zyski to będzie można się wściec. Na dużo jej nie potrzeba, nadwyżki w świat bo aby z nich korzystać to trzeba by zrobić taki odizolowany akumulator jak w cytowanym artykule.Nie ma czegoś takiego jak za ciepła/za zimna. Musiałaby być aktywnie chłodzona/grzana. Powietrze cieplejsze płyta akumuluje, zimniejsze oddaje. Jest problemem niewątpliwie tempo oddawania/absorbcji ciepła przy skrajnych temperaturach. To jednak nie jest problem akumulacji "za dużej". Nie ma z nią nic wspólnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 07.09.2014 11:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Nie ma czegoś takiego jak za ciepła/za zimna. Musiałaby być aktywnie chłodzona/grzana. Powietrze cieplejsze płyta akumuluje, zimniejsze oddaje. Jest problemem niewątpliwie tempo oddawania/absorbcji ciepła przy skrajnych temperaturach. To jednak nie jest problem akumulacji "za dużej". Nie ma z nią nic wspólnego. Jest jeden przypadek domu pasywnego, dla którego można powiedzieć, że akumulacja nie jest "za duża". Jest to dom, w którym ta "za duża" masa akumulacyjna nie jest jednocześnie elementem grzewczym, czyli dom z ogrzewaniem nadmuchowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 07.09.2014 12:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Tia. Akumulacja odpowiedniej wielkości i odpowiednio wykonana. Tia. Ciekawe.Tia. Bywałem tego lata w domu typu Malbork,z 1890r, ,bywałem w domu z 1960r. z izolacją położoną po 2010r..Tia. Obcuję z takim bez akumulacji. Wiesz co kszhu.Jak się czyta co ty piszesz,to,, rynce opadajom"Odpowiedniej wielkości akumulacja i odpowiednio wykonana.Jesteś pewien ,że wiesz w czym głos zabierasz?Tak do końca to nie wiem .Śmiać się czy płakać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 07.09.2014 12:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Tia. Akumulacja odpowiedniej wielkości i odpowiednio wykonana.. Ja tez nie bardzo wiem jaka to akumulacja odpowiedniej wielkości i odpowiednio wykonana, Jakie są kryteria tej akumulacyjności.. Jesteś pewien ,że wiesz w czym głos zabierasz? Myślę, że dostaniemy wyczerpującą odpowiedź. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 07.09.2014 13:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Abstrahując od sensu czy raczej bez sensu wypowiedzi kol. kszhu.Teoretycznie. Gdybym miał kasy jak lodu,to bym sobie zaizolował taki kawałek ziemi,co by na 1oC rok zimą wytrzymać.To jest mniej więcej górna granica akumulacji.Nie mam tyle kasy co lodu,więc kombinuję . ps. W US facet kupił bunkier dla wyrzutni rakiet. Bez względu na porę roku,nie używa ogrzewania. Ma ciepło. Ciekawe czy jego system jest centralny czy niecentralny? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 07.09.2014 13:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 (edytowane) A tak na marginesie, jeżeli obecnie pod budynkiem na wysokości ławy mam 35 stopni to jaką temp. powinna mieć posadzka w budynku a jaką temp będą miały ściany na fundamencie ? Edytowane 7 Września 2014 przez kolektor1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.