oszczednyGrześ 20.03.2017 21:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2017 Ale może być za sucho w zimie przy takim przeciągu Jakim przeciągu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 20.03.2017 21:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2017 (edytowane) Jak skręcisz na 100m3/h na cały dom, to ile będziesz miał tych wymian? Zrób dwie rury i nie będziesz żałować. Argument o tym że wentylację dobiera się do liczby osób, a nie do objętości też można łatwo obalić. Powiedzmy że smażymy placki ziemniaczane w kuchni 10m2 z trzema rurami wywiewnymi, albo w kuchni 20m2 połączonej z salonem 40m2. Przecież zapach rozejdzie się po całym pomieszczeniu i teraz ważna jest krotność wymiany żeby jak najszybciej przewietrzyć pomieszczenie, a nie bezwzględna wydajność. Coś mi się wydaje że oczczędnyGrześ proponuje klientom instalacje tanie, ale nie koniecznie dobre. Brak wyciągu w wiatrołapie, garderobie, jedna rura nawiewna do pokojów, centralka 200m3 zamiast 300, albo 400 zamiast 600 i już mamy tanią instalację, gdzie koszty materiałowe spadają o połowę. Możesz robić jak chcesz. . Podstawową rzeczą jest to ile przypada na osobę. A zapas zostaje na imprezy i wietrzenie, a okna też otworzyć można. I o jakich wymianach piszesz... 100m3/h zimą przy 5 osobach może iść w wielu przypadkach bo inaczej będzie za sucho. Niekoniecznie dobrze to może ty piszesz. Ale u nas normą jest niekoniecznie dobrze wrzucać przewymiarowane kotły, klimatyzatory itd. Na ZAPAS... Edytowane 20 Marca 2017 przez oszczednyGrześ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
galazka87 20.03.2017 22:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2017 Możesz robić jak chcesz. . Podstawową rzeczą jest to ile przypada na osobę. A zapas zostaje na imprezy i wietrzenie, a okna też otworzyć można. I o jakich wymianach piszesz... 100m3/h zimą przy 5 osobach może iść w wielu przypadkach bo inaczej będzie za sucho. Niekoniecznie dobrze to może ty piszesz. Ale u nas normą jest niekoniecznie dobrze wrzucać przewymiarowane kotły, klimatyzatory itd. Na ZAPAS... Akurat w przypadku rekuperatora delikatne przewymiarowanie jeszcze nikomu ani niczemu nie zaszkodziło, a wręcz przeciwnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 20.03.2017 22:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2017 Akurat w przypadku rekuperatora delikatne przewymiarowanie jeszcze nikomu ani niczemu nie zaszkodziło, a wręcz przeciwnie Dokładnie delikatne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stermaj 21.03.2017 07:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Raz jeszcze napiszę. Ten nawiew może robić dyskomfort chyba jak ktoś głowę bez przerwy trzyma przy anemostacie. Najniższe mrozy -27'C tak jak pisałem przynajmniej u mnie i nie mogłem powiedzieć że był jakiś dyskomfort, zimno, chłód itd. U inwestorów również. Nawet jeśli to ileż mamy takich mrozów? Jest sens kombinować? Komplikować układ? co do garderoby, to jaki chłód? Skąd? Dom dobrze zaizolować, wrzucić precyzyjne ogrzewanie. Co do chłodzenia to najlepiej klima. Zimą na osobę zwykle 20m3/h. Pytam jeszcze raz bo nie odpowiedziałeś. Czy nie mroziło Ci wymiennika przy tak niskiej temperaturze -27*C. Według "wyczytanej" wiedzy temperatura wylotu powietrza z rekuperatora nie może być mniejsza niż 0*C bo inaczej może dojść do zamrożenia wymiennika i jego niedrożności. Jak Ty masz to rozwiązane? Pozdrawiam Marek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 21.03.2017 07:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Pytam jeszcze raz bo nie odpowiedziałeś. Czy nie mroziło Ci wymiennika przy tak niskiej temperaturze -27*C. Według "wyczytanej" wiedzy temperatura wylotu powietrza z rekuperatora nie może być mniejsza niż 0*C bo inaczej może dojść do zamrożenia wymiennika i jego niedrożności. Jak Ty masz to rozwiązane? Pozdrawiam Marek Nie nie mroziło. Ze względu na to, że mam 12 mb gwc i część przewodu przechodzi również przez dom. Przepraszam za brak odpowiedzi, przeoczyłem. Swoją drogą wymienniki recair mają większe tendencje co do mrożenia niż np. kiedysiejsze wymienniki heatexa z aluminium. Znam centrale prototypowe z tym wymiennikiem które przy mrozach pod -25'C nie zamarzają. A nie ma grzałek ani niczego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 21.03.2017 08:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Przy minus 25 stC, bez grzałek, ani GWC wymiennik nie zamarza? Bomba! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 21.03.2017 08:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Przy minus 25 stC, bez grzałek, ani GWC wymiennik nie zamarza? Bomba! to chyba oznacza, że nie działa albo rura z czerpni idzie przez pomieszczenie ogrzewane i je schładza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 21.03.2017 08:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Ej panowie czytajcie uważnie - przecież Grześ napisał że ma 12 m GWC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrissP 21.03.2017 09:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 " Napisał KrissP Witam. Zamierzam sam rozprowadzić sobie wentylację, mam projekt (robiła firma, która się tym zajmuje) i właśnie kompletuje komponenty. Chodzi o dobór centrali, czy mógłby ktoś podsunąć mi jakąś centralę?, wg projektu wydajność centrali ma być 600m3/h (duży dom) spręż 150Pa, chodzi o w miarę tanią centralę w której mógłbym w przyszłości wymienić silniki na EC i dorobić/dokupić sobie jakiś sterownik, czyli powinna to być "dobra" konstrukcja z dobrym wymiennikiem ale silniki i sterowanie nie muszą być super i nie wiem czy to jest istotne ale w centrali chciałbym mieć możliwość zainstalowania filtrów węglowych (sąsiedzi dają czadu z kominów). " 150 Pa to za mały spręż - przy rozległej instalacji (a pewnie taka będzie w dużym domu) nie przepcha 600 m3/h Czyli mam rozumieć, że przy 315m2 w podłodze i wentylowanej kubaturze 800m3, z danymi z projektu czyli 600m3/h i spręż 150 jest coś nie tak? (projekt do wyrzucenia?) da się te parametry ( spręż i wydajność) jakoś oszacować? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stermaj 21.03.2017 09:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 WitamDziękuję za odpowiedź. Więc jednak podgrzewasz powietrze.Ale co robić jak się nie ma GWC.Proponowałem nagrzewnicę wodną przed rekuperatorem z zaworem termostatycznym z kapilarą, którą montujemy za nagrzewnicą. Zadaniem nagrzewnicy byłoby podgrzanie powietrza do 0*C. Myślę, że woda by nie zamarzła bo powinna mieć temperaturę wyższą od 0*C. Jest to rozwiązanie w eksploatacji tańsze od grzałki elektrycznej. Marek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 21.03.2017 09:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 (edytowane) Ej panowie czytajcie uważnie - przecież Grześ napisał że ma 12 m GWC Nie. Grześ napisał: Nie nie mroziło. Ze względu na to, że mam 12 mb gwc i część przewodu przechodzi również przez dom. Przepraszam za brak odpowiedzi, przeoczyłem. Swoją drogą wymienniki recair mają większe tendencje co do mrożenia niż np. kiedysiejsze wymienniki heatexa z aluminium. Znam centrale prototypowe z tym wymiennikiem które przy mrozach pod -25'C nie zamarzają. A nie ma grzałek ani niczego. U niego nie mroziło przy -27 przy 12mb GWC. To już samo w sobie jest dziwne, bo ja na przykład mam 25mb i to zakopane na 2,20, a temperatura ledwo była 2-3 na plusie na wyrzutni, ale niech mu tam. Natomiast bez GWC i grzałki przy -25stC z wymiennika zwisają tylko piękne sople lodu i nie ma opcji żeby było inaczej. Witam Dziękuję za odpowiedź. Więc jednak podgrzewasz powietrze. Ale co robić jak się nie ma GWC. Proponowałem nagrzewnicę wodną przed rekuperatorem z zaworem termostatycznym z kapilarą, którą montujemy za nagrzewnicą. Zadaniem nagrzewnicy byłoby podgrzanie powietrza do 0*C. Myślę, że woda by nie zamarzła bo powinna mieć temperaturę wyższą od 0*C. Jest to rozwiązanie w eksploatacji tańsze od grzałki elektrycznej. Marek Woda jest nieco niebezpieczna, ale można dać denaturat choćby, albo się na glikol szarpnąć. No i to tylko dla nie grzejących prądem, bo grzałka z akumulatorem wyjdzie chyba taniej. Edytowane 21 Marca 2017 przez Przemek Kardyś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 21.03.2017 10:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Jest to rozwiązanie w eksploatacji tańsze od grzałki elektrycznej. Marek Chyba żartujesz . Policz całą inwestycję z tym związaną. Grzałka u mnie w reku tej zimy zużyła gdzieś 20 - 30 kWh co daje koszt max 15 -20 zł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stermaj 21.03.2017 13:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 (edytowane) Chyba żartujesz . Policz całą inwestycję z tym związaną. Grzałka u mnie w reku tej zimy zużyła gdzieś 20 - 30 kWh co daje koszt max 15 -20 zł. Dlatego napisałem "w eksploatacji" a nie, że jest to inwestycja opłacalna. Ciągle zastanawiam się nad WM i jak ją dobrze zrobić. Dom ma już około 25 lat i nie mam możliwości wiele zmienić a jedynie wykorzystać to co mam. Chcę wykorzystać kanały WG do nawiewów i wywiewów a mogę to zrobić tylko na nie ogrzewanym strychu. Będę musiał zbudować pomieszczenie techniczne dla rekuperatora i zadbać o temperaturę przynajmniej +5*C więc zakładam, że trzeba zapewnić minimalne ogrzewanie. Mogę tam doprowadzić obwód z CO więc stąd pomyślałem też o nagrzewnicach wodnych. GWC nie mam jak doprowadzić chyba, że po ścianie zewnętrznej wysokość około 8m do ziemi. Właściwie główną przyczyną, dla które zainteresowałem się WM jest smog, który jest bardzo dokuczliwy w mojej okolicy. Dlatego chciałbym zastosować filtr węglowy w celu wyeliminowania smogu w domu i dodatkowo skorzystać z "dobrodziejstw" WM. Jak na razie czytam, słucham, analizuję i zastanawiam jak to wszystko ogarnąć aby było dobrze więc proszę o wyrozumiałość jeżeli palnę jakieś głupstwo . EDIT: Dopiero teraz mnie oświeciło a może oślepiło . Jak koszt dogrzania powietrza wynosi np 100PLNów na rok to po jakiego czorta robić GWC? Przecież to koszt przekraczający 2tys PLNów =20 lat zwrotu. Przecież nie schłodzę tym domu w lecie. Wyprowadźcie mnie z błędu jak by co. Pozdrawiam Marek Edytowane 21 Marca 2017 przez Stermaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stermaj 21.03.2017 15:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Pokuszę się jednak na analizę kosztów podgrzewania powietrza wlotowego do rekuperatora.Założenia:Temperatura zewnętrzna średnio dniowo miesięczna ważona itp itd -5*CCzas występowania takiej temperatury w sezonie 30 dniPrzepływ powietrza 100m3/godzCiepło właściwe powietrza 1,2 kJ/m3KObliczenia:Ilość energii potrzebnej do ogrzania tego powietrza do temperatury 0*CMoc potrzebna do ogrzania powietrza o 5*C = 1,2(kJ/m3K) * 5(K)*100(m3/h)/3600(aby m3/h wyszły w m3/s)=0,17kWIlość energii przez 1 miesiąc = 0,17kW *24godziny *30 dni =120kWhKoszt = 120kWh* 0,65zł/kWh=78zł Teraz pytanie:Czy założenia są prawidłowe?Czy ktoś ma bardziej wiarygodne dane aby zweryfikować moje obliczenia?Może gdzieś jest błąd? Wcześniejsza moja wypowiedź o kosztach 100zł na sezon była chyba trafiona.Jakie są rzeczywiste koszty GWC, tak z 30m średnica 200mm i zakopane na głębokość 1,6-2m ? Jak sam robię wentylację i nie tylko wtedy, to powinienem wiedzieć co jest opłacalne i czy ma sens. PozdrawiamMarek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 21.03.2017 16:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Zacznijmy od tego że aby zamarł wymiennik to temperatura na nim musiała by spaść poniżej 0 a nie temperatura czerpania powietrza będzie ujemna. Aby ten warunek był spełniony gdy wyciągamy z domu powietrze o temp.20 stopni to na dworze musi być grubo poniżej -10 stopni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
galazka87 21.03.2017 17:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Czyli mam rozumieć, że przy 315m2 w podłodze i wentylowanej kubaturze 800m3, z danymi z projektu czyli 600m3/h i spręż 150 jest coś nie tak? (projekt do wyrzucenia?) da się te parametry ( spręż i wydajność) jakoś oszacować? Ciężko wypowiadać się o całym projekcie (szkoda że nie wrzuciłeś), ale przy tym wydatku i wielkości budynku przydałoby się mieć 300-350 Pa. Odnośnie inwestycji w grzałki dla nagrzewnicy wstępnej czy wymienniki gruntowe to można kupić rekuperator z wymiennikiem obrotowym - problem wstępnego grzania znika. A i odzyskujemy część wilgoci (w zależności od rodzaju wymiennika) - to dla tych, którym przeszkadza suche powietrze w zimie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stermaj 21.03.2017 18:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Zacznijmy od tego że aby zamarł wymiennik to temperatura na nim musiała by spaść poniżej 0 a nie temperatura czerpania powietrza będzie ujemna. Aby ten warunek był spełniony gdy wyciągamy z domu powietrze o temp.20 stopni to na dworze musi być grubo poniżej -10 stopni. Kurcze to jaka jest sprawność wymiany wtedy 50% Jak wylotowa jest załóżmy 0*C a wlotowa -10*C wywiewu +20*C to nawiewu musi być tylko +10*C albo jeszcze mniej. Przy tej samej objętości powietrza jaka przepływa przez wymiennik zarówno na wlocie jak i wylocie różnica temperatur powinna być taka sama w przybliżeniu, czyli +20-0=20 i +10-(-10)=20 stąd ten nawiew +10*C a może jeszcze niżej. Już mi się pewnie poplątało, czyżby ścianka wymiennika miała aż tak dużą różnicę temperatur 10*C, coś tu nie gra. Marek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 21.03.2017 19:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 (edytowane) Odnośnie inwestycji w grzałki dla nagrzewnicy wstępnej czy wymienniki gruntoweJaka inwestycja - większość reku dostępnych na naszym rynku ma takie grzałki w standarcie. Kurcze to jaka jest sprawność wymiany wtedy 50% Jak wylotowa jest załóżmy 0*C a wlotowa -10*C wywiewu +20*C to nawiewu musi być tylko +10*C albo jeszcze mniej. Przy tej samej objętości powietrza jaka przepływa przez wymiennik zarówno na wlocie jak i wylocie różnica temperatur powinna być taka sama w przybliżeniu, czyli +20-0=20 i +10-(-10)=20 stąd ten nawiew +10*C a może jeszcze niżej. Już mi się pewnie poplątało, czyżby ścianka wymiennika miała aż tak dużą różnicę temperatur 10*C, coś tu nie gra.Marek Ta temperatura nie ma nic do sprawności Reku. Potrzebna Ci jest temperatura zaciąganego powietrza z zew.., temperatura nawiewu i temperatura wyciąganego z pomieszczeń. Uproszczony wzór na sprawność : http://centrale-rekuperacyjne.pl/wp-content/uploads/2014/10/wzor_sprawnosc_temperaturowa_odzysku_ciepla.png gdzie: ηT – sprawność temperaturowa rekuperatora (tutaj jako liczba bezwymiarowa z zakresu <0,1), producenci często podają sprawność w procentach T1 – temperatura powietrza nawiewanego przed wymiennikiem [°C] T2 – temperatura powietrza nawiewanego za wymiennikiem [°C] T3 – temperatura powietrza wywiewanego przed wymiennikiem [°C] W/g moich obserwacji zamarznięcie wymiennika może się zdarzyć przy temp. zaciąganego powietrza poniżej -10 stopni. Wtedy na pewne odcinki czasowe ale nie na cały czas załączała się grzałka. Edytowane 21 Marca 2017 przez plusfoto Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 21.03.2017 20:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2017 Jaka inwestycja - większość reku dostępnych na naszym rynku ma takie grzałki w standarcie. Ta temperatura nie ma nic do sprawności Reku. Potrzebna Ci jest temperatura zaciąganego powietrza z zew.., temperatura nawiewu i temperatura wyciąganego z pomieszczeń. Uproszczony wzór na sprawność : http://centrale-rekuperacyjne.pl/wp-content/uploads/2014/10/wzor_sprawnosc_temperaturowa_odzysku_ciepla.png gdzie: ηT – sprawność temperaturowa rekuperatora (tutaj jako liczba bezwymiarowa z zakresu <0,1), producenci często podają sprawność w procentach T1 – temperatura powietrza nawiewanego przed wymiennikiem [°C] T2 – temperatura powietrza nawiewanego za wymiennikiem [°C] T3 – temperatura powietrza wywiewanego przed wymiennikiem [°C] W/g moich obserwacji zamarznięcie wymiennika może się zdarzyć przy temp. zaciąganego powietrza poniżej -10 stopni. Wtedy na pewne odcinki czasowe ale nie na cały czas załączała się grzałka. Musimy tutaj rozróżnić lekkie szronienie od zamarzania. Tak jak pisałem wcześniej z heatexami nie było dużych problemów chociaż sprawność miały mniejszą. Co do mojego reku tak jak pisałem mam kawałek GWC a reszta przewodu idzie jeszcze przez dom stąd temperatury na wejściu mam powyżej zera. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.