michalck81 27.12.2017 09:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2017 (edytowane) Miał ktoś może do czynienia z przepustnicą tego typu (nie koniecznie tą konkretnie) https://www.airtradecentre.com/PL/PL/documentation/B04.020.A-KRK-E-Okr%C4%85g%C5%82e-przepustnice-regulacyjne-z-si%C5%82ownikiem-termicznym/?cf=6739618765203304cca475 Interesuje mnie właśnie taki typ, który otwiera po podaniu zasilania i zamyka przy zaniku zasilania, czyli działa w systemie 1-0, oczywiście najlepiej jakby to pobierało jak najmniej prądu Bardziej odpowiednia byłaby chyba ta https://www.airtradecentre.com/PL/PL/documentation/B04.020.B-KRK-A-Przepustnica-regulacyjna-z-si%C5%82ownikiem/?cf=647856322047736e4634a5 Edytowane 27 Grudnia 2017 przez michalck81 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Stermaj 27.12.2017 11:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2017 (edytowane) Witam, ostatnio miałem dwóch wykonawców rekuperacji . Pierwszy twierdzi iż rekuperator - tylko i wyłącznie na parterze tj. garażu. Drugi zaś ma teorie iż na poddaszu . Jakie są plusy , minusy takich rozwiązań? W moim przypadku - w zamieszkałym domu - zdecydowanie wygodniej jest na poddaszu . Poproszę o Wasze opinie. Mogę podzielić się moimi spostrzeżeniami po trzytygodniowej eksploatacji WM z rekuperatorem, zainstalowanym w pomieszczeniu technicznym na nieocieplonym poddaszu (pomieszczenie oczywiście ocieplone). Dom około 25 letni, więc podczas budowy nie nie wiedziałem jeszcze co to WM. Zrobiłem tylko wentylację grawitacyjną w postaci kratek wentylacyjnych wywiewnych nie myśląc o nawiewach. Wietrzenie i tak odbywało się przez okresowe otwieranie okien. A teraz do sedna. Do nawiewów wykorzystałem istniejące kanały wentylacyjne, do wywiewów podobnie. Do niektórych udało mi się włożyć rury spiro aluminiowe giętkie ale nie do wszystkich. Nawiewy i wywiewy są "złapane" na strychu czyli nieocieplonym poddaszu gdzie panuje temperatura tylko 2-3 stopnie wyższa od temperatury na zewnątrz. Kanały nawiewne wykonane są ze stalowych rur spiro a wywiewne z PCV ponieważ obawiam się kondensacji w nich pary wodnej. Dodam, że kanały wywiewne tak są wykonane, że ewentualne skropliny mają gdzie odpłynąć. Wszystkie kanały zaizolowałem około 15 cm wełną. Z racji możliwości usytuowania pomieszczenia technicznego kanały mają znaczną długość, niektóre ponad 15m. WM uruchomiłem przy temperaturze około 0* na zewnątrz. I teraz spostrzeżenia: Mimo, według mnie, dobrego zaizolowania kanałów występują znaczne spadki temperatury na kanałach, szczególnie przy niskich przepływach. Temperatura wywiewu na rekuperatorze przy 20% wentylowaniu spadała nawet do 14* przy 22* w domu. Nawiew w takich przypadku osiągał około 12*. Znaczne spadki występowały też na kanałach nawiewnych a szczególnie tych dłuższych ( 4 wychodzą bezpośrednio z pomieszczenia rekuperatora). Wniosek, dobrze jest jak kanały prowadzone są w domowej warstwie izolacji. Ja nie miałem takiej możliwości. Podejmę oczywiście dodatkowe czynności aby zminimalizować straty ciepła. Instalację wykonywałem sam więc nie mam do nikogo pretensji, że jest jak jest. Dodam, że główną przyczyną, dla której zrobiłem WM jest smog jaki mnie otacza z pieców sąsiadów. Postanowiłem z nim walczyć przez zastosowanie filtrów na wejściu do rekuperatora F7 i za rekuperatorem zastosowałem duży filtr węglowy. Według mnie jak na razie się sprawdza. W domu nie czuję smrodku z kominów sąsiadów ale to zależy pewnie też od intensywności "smogowania". Edytowane 27 Grudnia 2017 przez Stermaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stam222 28.12.2017 12:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2017 Witam koleżanki i kolegów,Przyszedł moment i na mnie aby zająć się poważniej wentylacją bo na wiosnę mam zamiar ruszać z dalszą częścią budowy.Korzystając z informacji na http://www.pro-vent.pl/baza_wiedzy/dlaczego-rekuperacja/projekt-wentylacji-dla-domu-jednorodzinnego/ tej stronie zacząłem obliczenia i coś słabo to widzę. Wychodzi mi , ze nawiew to już opory około 500 Pa plus GWC kolejne 250 Pa więc razem na nawiewie mam już 750 Pa, trochę dużo nieprawdaż?Mam zamiar sam zrobić wentylację oraz sam rekuperator i to dlatego tylko, że inaczej (finansowo) nie dam rady skończyć budowy, która i tak ciągnie się już bardzo długo. Liczę na waszą pomoc i podpowiedzi.Stodoła ~ 500m3Podłogi około 200m2na stałe 5 osób+ 2 sztuki pomieszkujące okresowo Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Michalgosc 28.12.2017 19:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2017 Tak szybko rzuciłem okiem na link i tam są informacje o WM na sztywnych kanałach "spiro" większość osób z forum robi na pe-fleks. Poczytaj kilkanaście stron wstecz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stam222 28.12.2017 20:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2017 Też planuje z pefleksow. Tam podają dla spiro ale opory i strata ciśnień głównie wynika z długości, średnicy, łuków i kolanek rury a także anemostatów i wymiennika więc jeżeli chodzi o sam materiał to nie ma większego znaczenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 30.12.2017 10:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Tak szybko rzuciłem okiem na link i tam są informacje o WM na sztywnych kanałach "spiro" większość osób z forum robi na pe-fleks. Poczytaj kilkanaście stron wstecz. Nie robi się wentylacji domowych na blaszanych kanałach. Inna sprawa, że zdarzają nadal fachowcy wypychający blaszane kanały... gdzieś to zejść musi, nieprawdaż? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 30.12.2017 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Witam koleżanki i kolegów, Przyszedł moment i na mnie aby zająć się poważniej wentylacją bo na wiosnę mam zamiar ruszać z dalszą częścią budowy. Korzystając z informacji na http://www.pro-vent.pl/baza_wiedzy/dlaczego-rekuperacja/projekt-wentylacji-dla-domu-jednorodzinnego/ tej stronie zacząłem obliczenia i coś słabo to widzę. Wychodzi mi , ze nawiew to już opory około 500 Pa plus GWC kolejne 250 Pa więc razem na nawiewie mam już 750 Pa, trochę dużo nieprawdaż? Mam zamiar sam zrobić wentylację oraz sam rekuperator i to dlatego tylko, że inaczej (finansowo) nie dam rady skończyć budowy, która i tak ciągnie się już bardzo długo. Liczę na waszą pomoc i podpowiedzi. Stodoła ~ 500m3 Podłogi około 200m2 na stałe 5 osób+ 2 sztuki pomieszkujące okresowo Pozdrawiam Rozpisz wszystkie pomieszczenia parter/piętro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karster 30.12.2017 11:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Szkoda, że nikt się nie pochylil nad moją instalacją kilka stron wcześniej. Pozostaje mi albo zlecić projekt w firmie sprzedającej systemy (a potem kupic pełno tlumikow, niepotrzebnych rur itd itp) albo zrobic samemu. Cały czas wolę zrobic to sam ale nadal nie mam na czym oprzeć założen systemu może chociaż małymi kroczkami mi pomoże ktoś z Was? 1) 2 osoby dorosłe + 3 dzieci. Jaka wydajność instalacji ma być? 20/30 m3/ osobę ale to jest min czy max wydatek? Dom spory, 240 mkw użytkowej. 2)prędkość przeplywu 2-5m/s to jest max czy min wydatek? Chodzi o to by nie szumiało... 3) zostawiłem otwory w stropie fi 200 bo planowałem reku w pom. gospodarczym ale nie ma takiego musu. Na pewno nie byloby go słychać w sypialni u góry. Teraz pytanie czy to fi 200 ma dać sumę przewodów flex 61-63(zewn 75 ale różni producenci maja różne średnice wewnątrz). Czy też można spokojnie dać większy spręż do skrzynek rozdzielaczowych? Bo inaczej mi ilość rurek nie wychodzi... Pozdrawiam Karol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 30.12.2017 12:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Szkoda, że nikt się nie pochylil nad moją instalacją kilka stron wcześniej. Pozostaje mi albo zlecić projekt w firmie sprzedającej systemy (a potem kupic pełno tlumikow, niepotrzebnych rur itd itp) albo zrobic samemu. Cały czas wolę zrobic to sam ale nadal nie mam na czym oprzeć założen systemu może chociaż małymi kroczkami mi pomoże ktoś z Was? 1) 2 osoby dorosłe + 3 dzieci. Jaka wydajność instalacji ma być? 20/30 m3/ osobę ale to jest min czy max wydatek? Dom spory, 240 mkw użytkowej. 2)prędkość przeplywu 2-5m/s to jest max czy min wydatek? Chodzi o to by nie szumiało... 3) zostawiłem otwory w stropie fi 200 bo planowałem reku w pom. gospodarczym ale nie ma takiego musu. Na pewno nie byloby go słychać w sypialni u góry. Teraz pytanie czy to fi 200 ma dać sumę przewodów flex 61-63(zewn 75 ale różni producenci maja różne średnice wewnątrz). Czy też można spokojnie dać większy spręż do skrzynek rozdzielaczowych? Bo inaczej mi ilość rurek nie wychodzi... Pozdrawiam Karol Trzeba było piać bezpośrednio do mnie... czasem nie idzie ogarnąć i forum i pracy i innych rzeczy... Na projekt szkoda kasy, chyba że konieczny i wymagany. Wentylacja ma być cicha nocą a jak przyjdą goście to i jak pójdzie na wyższy bieg to i tak nikt nie zauważy. U mnie jak jeszcze miałem onyxa dream 400 to dom trząsł się w posadach jakby go na 100% dać ale jak była impreza nikt nic nie był w stanie usłyszeć bo jak... a nocą cisza. Na osobę 20-30 chociaż u każdego może to wyglądać nieco inaczej. U mnie np. zimą przy mrozach schodzę z wydajnościa na 15 m3/h na osobę i jest OK. Dużo zależy od trybu życia, roślin etc. wentylacja musi mieć możliwość regulacji w danym zakresie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karster 30.12.2017 12:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Dziękuję za zainteresowanie moim przypadkiem i szybką odpowiedź. Możesz odpowiedzieć na moje ppzostale pytania? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
witek_myslowice 30.12.2017 14:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Witam koleżanki i kolegów, Wychodzi mi , ze nawiew to już opory około 500 Pa plus GWC kolejne 250 Pa na stałe 5 osób+ 2 sztuki pomieszkujące okresowo Jest kilka metod obliczenia potrzeb wentylacyjnych. Ilość wymian w jednostce czasu na 1godz.np 0,5 do 1 wym/h - metoda najprostsza - szacunkowa - przydatna do szacunkowego określenia ilości wymian. Tu jest link do pliku pdf gdzie jest informacja jak dobrać ilość wymian powietrza do wentylacji tą metodą. http://taniaklima.pl/files/ilosc_wymian_powietrza_wg_normy_DIN.pdf Jeżeli chodzi o opory stwarzane przez GWC - nie wiem który stwarza opory 250Pa? Żwirowy GWC przy pełnej swojej wydajności (klimatyzacja) stawia opór ok 120Pa - wentylacja schodzi na drugi plan (jest przy okazji) tj ok 1,5-2wym./h Zimą przyjmując średnią z 0,5-1wym.h jest ~0,7wym./h opór spada do 50-60Pa - tak mały opór musi pokonać rekuperator. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karster 30.12.2017 14:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 No ale to przecież przeczy większości opinii, ze wm robi się dla ludzi a nie dla budynku. U mnie kubatura z tego co pamietam wynosi albo 500 albo 700m3. Jakbym nawet mial mieć 0,5 wymiany i tą mniejszą pojemność to wyszlo by 50m3/h/osobę. Coś dużo za dużo chyba że to ta wartość niemal maksymalna a normalnie zmniejsza sie do 30%... PozdrawiamKarol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
witek_myslowice 30.12.2017 18:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Przyjmuje max wydajność rekuperatora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 30.12.2017 19:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Najprostrza metoda liczenia max wydajności dla domu to:30 m3 na osobę + po 50 m3 na pomieszczenia typu kuchnia (tu mogą być różne wartości w zależności czy elektryczna,gazowa lub węglowa oraz czy z oknem czy bez) i łazienki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mariusz05 30.12.2017 19:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 I tak wszystko zweryfikuje życie tzn.jak będziesz miał za sucho to zmniejszysz wentylacje przy twoim metrażu to wychodzi ok 100-150 m3/h min.żeby w domu wilgotność nie spadła poniżej 30-40%(poniżej to problemy z gardłem i oczami) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
witek_myslowice 30.12.2017 19:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Najprostrza metoda liczenia max wydajności dla domu to: 30 m3 na osobę + po 50 m3 na pomieszczenia typu kuchnia (tu mogą być różne wartości w zależności czy elektryczna,gazowa lub węglowa oraz czy z oknem czy bez) i łazienki. Rozumiem że jak sam mieszkam w domu to powinienem zastosować rekuperator na wydajność 50m3/h? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 30.12.2017 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Rozumiem że jak sam mieszkam w domu to powinienem zastosować rekuperator na wydajność 50m3/h? Nie. Zapas się przydaje na wietrzenie, imprezy, gosci, większą rodzinę. Ale nie można przesadzac. Przede wszystkim reku musi mieć możliwość szerokiej modulacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 30.12.2017 20:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Rozumiem że jak sam mieszkam w domu to powinienem zastosować rekuperator na wydajność 50m3/h? Przeczytaj to co napisałem ze zrozumieniem. Bo w/g moich obliczeń wynika 130 . no chyba że nie masz kuchni ani kibelka czy łazienki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
przemo1 30.12.2017 20:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2017 Rozumiem że jak sam mieszkam w domu to powinienem zastosować rekuperator na wydajność 50m3/h? A nie przypadkiem 30(Ty)+ 50(kuchnia)+50(łazienka)=130m3/h? Czy ja źle rozumiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
daamiann88 31.12.2017 12:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2017 Panowie możecie rzucić okiem? https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/fp-export/exports/2d/913a87245d588648bf87aa5159997115b6fdc31e.jpg Kuchnia jest otwarta z każdej strony, do salonu także nie ma drzwi...Nie wiem tylko co zrobić z holem? Zostawić bez niczego? Bo jeśli daję tam wywiew to całość się nie bilansuje.... Chyba że dodać do salonu jeszcze jeden nawiew?? W domu 3 osoby, Dom 100m2-Salon 23m2-Kuchnia 13m2-Sypialnia 12m2-Sypialnia 18m2-WC 4m2-Reszta to hol... Wszystkie wymiary z głowy, bo nie pamiętam dokładnie, ale w 90% będzie się to zgadzać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.