Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Najprostrza metoda liczenia max wydajności dla domu to:

30 m3 na osobę + po 50 m3 na pomieszczenia typu kuchnia (tu mogą być różne wartości w zależności czy elektryczna,gazowa lub węglowa oraz czy z oknem czy bez) i łazienki.

 

Licząc w taki sposób, to by każdy miał rekuperatory od 500 m3/h w górę.

Na osoby liczy się nawiew.

Na pomieszczenia wilgotne wywiew.

Nie dodaje się tych strumieni, bo to co wleci, musi wylecieć.

 

Powinno się trzymać normy PN-83/B-03430

I pamiętać, że są tam podane wartości minimalne, jakie powinna zapewniać wentylacja.

Dobierając rekuperator, zawsze lepiej zaokrąglić w górę.

Większa jednostka pracująca na niższych obrotach zawsze będzie cichsza i mniej prądu zje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jest kilka metod obliczenia potrzeb wentylacyjnych. Ilość wymian w jednostce czasu na 1godz.np 0,5 do 1 wym/h - metoda najprostsza - szacunkowa - przydatna do szacunkowego określenia ilości wymian. Tu jest link do pliku pdf gdzie jest informacja jak dobrać ilość wymian powietrza do wentylacji tą metodą.

http://taniaklima.pl/files/ilosc_wymian_powietrza_wg_normy_DIN.pdf

 

Jeżeli chodzi o opory stwarzane przez GWC - nie wiem który stwarza opory 250Pa?

Żwirowy GWC przy pełnej swojej wydajności (klimatyzacja) stawia opór ok 120Pa - wentylacja schodzi na drugi plan (jest przy okazji) tj ok 1,5-2wym./h

Zimą przyjmując średnią z 0,5-1wym.h jest ~0,7wym./h opór spada do 50-60Pa - tak mały opór musi pokonać rekuperator.

Pytanie moje było raczej o liczenie oporów. Z wydatkiem jakoś sobie radzę ale dziękuję za chęć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie przypadkiem 30(Ty)+ 50(kuchnia)+50(łazienka)=130m3/h? Czy ja źle rozumiem.

 

Licze metoda uproszczona j/w wyjasniałem

Np

2-3 mieszkanców to:

Dom ma np 400m3 x 0,6wym./h = 240m3/h

3-4 mieszkanców to:

Dom ma np 400m3 x 0,7wym./h = 280m3/h

4-6 mieszkanców to:

Dom ma np 400m3 x 0,8(jak z psem to) 0,9wym./h

Ale w domach pasywnych ilość wymian poniżej 0,5wym/h i zwieksza sie +/- j/w

W/w są maksymalna wydajnością reku.

Powtarzam jest to metoda uproszczona wg norm DIN

http://taniaklima.pl/files/ilosc_wym..._normy_DIN.pdf

Deweloperzy budując na sprzedaż nie widzą czy w domu bedą mieszkac 2 osoby czy 6.

Przyjmują max podobnie jak na tym forum:

cytuję: "....30 m3 na osobę + po 50 m3 na pomieszczenia typu kuchnia (tu mogą być różne wartości w zależności czy elektryczna,gazowa lub węglowa oraz czy z oknem czy bez) i łazienki."

i rekuperator zamiast 240m3/h ma 400m3/h i więcej a i instalatorzy wentylacji mają wieksza marże za sprzedany za duży rekuperator.

Jest takie powiedzenie "że nie trzeba kupować autobusu żeby w Wigilię i inne święta go wypełnić, kiedy w reszcie roku wystarczy samochód osobowy" Może w tych dniach uchylic okno i odkręcić ogrzewanie? Albo i nie bo Goście to małe "grzejniki" :-) Nie zgodzę się z tym że autobus bo duży jest tańszy w eksploatacji. Dobry rekuperator na najniższym biegu (ok60-80%jego życia") powinien pobierać +/- 15W. Przysłowiowy "autobus" ile pobiera?

Edytowane przez witek_myslowice
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś praktykował ciągnięcie kanałów WM na piętro po elewacji a pod ociepleniem? Robi się takie rzeczy? Jakieś przeciwwskazania? Pytam, bo szkoda mi miejsca w domu (nie wspominając o kolizjach), co więcej "kotłownia" gdzie ma stać reku jest poza obrysem piętra i pasowałoby mi pojechać z kanałami po elewacji. O ile dla parteru tak będzie z całą pewnością (z tym że kanały wbiją się nad stropem, będą przykryte daszkiem i nie będzie tam żadnego problemu), tak dla piętra już muszę się wbijać do domu albo przez klatkę schodową (nawiewy i wywiewy zajmą nieładnie spocznik), albo przez pokój (nawiewy) i łazienkę (wywiewy -- i tu mi koliduje z prysznicem)...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Buduje dom z poddaszem użytkowym, jestem na etapie rozprowadzania kanałów WM. Chcę zamówić skrzynki rozdzielcze, projekt uwzględnia doprowadzenie powietrza przewodami 160 mm. Co będzie jeżeli znajdę inny rekuperator, czy mogę zredukować przewody przy urządzeniu (np: jednostka będzie miała wyjścia na fi 200)??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To znaczy że jeżeli dam reduktor z króćcami 200mm a do skrzynki rozdzielczej będę wchodził 160 to może głośniej pracować, czy muszę kupić jednostkę z większą wydajnością.

Projekt mam policzony dla wydajności 300m3/h kubatura budynku to 405m3. Założone króćce do skrzynek rozdzielczych i do rekuperatora 160. Co sensownego mógł bym kupić do około 4tyś zł, aby zapewniło w miarę spokojne użytkowanie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podbijam z moim pytaniem...

913a87245d588648bf87aa5159997115b6fdc31e.jpg

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/fp-export/exports/2d/913a87245d588648bf87aa5159997115b6fdc31e.jpg

 

Dom niecałe 100m2 po podłodze... 3 osoby w domu

Kuchnia jest otwarta z każdej strony, do salonu także nie ma drzwi...

 

Wersja 1

 

Nawiew:

Salon 2x75

Pokój 1x75

Pokój (sypialnia) 2x75

 

Wywiew:

Kuchnia 2x75

Toaleta 2x75

Hol 1x75

 

Wersja 2

 

Nawiew:

Salon 3x75

Pokój 1x75

Pokój (sypialnia) 2x75

 

Wywiew:

Kuchnia 2x75

Toaleta 3x75

Hol 1x75

 

Czerpnia i wyrzutnia poprzez dachówki wentylacyjne (grzybki). Do rekuperatora prowadzone ocieplanymi spiro 150. Skrzynki rozdzielcze bezpośrednio nad rekuperatorem, na poddaszu, do nich także spiro ocieplone 150.

Rekuperator Kinetic 250, chyba że znajdę jeszcze coś innego w tej kasie. Będzie on wisiał w holu koło kotła gazowego (kondensat)

 

 

Będzie dobrze? Czy coś zmienić?

Edytowane przez daamiann88
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Właśnie jestem w trakcie samodzielnego rozprowadzania kanałów pe-flex 75 według poniższego schematu.

 

wm parter..jpgwm góra..jpg

I pojawiają się pytania

 

1. Jak widać, kanały wywiewu z kuchni i wiatrołapu będą szły przez nieogrzewany garaż - w warstwie 10cm styropianu. Mam obawy, czy nie wychłodzi to za bardzo wywiewu na rekuperatorze? Czy nie przykleić dodatkowej płyty styro 5cm na trasie przejścia kanałów?

 

2. Wywiew w kotłowni - pierwotnie mialo go nie być i 3 wywiewy w łazience ale jakas wentylacja w kotłowni musi być więc jeden kanał wywiewu z łazienki powędrował do kotłowni. Wyszedł bardzo krótki odcinek, 3,5m, dlatego dałem 2 ostre zakręty po 90st zeby zwiększyć opory. Pewnie i tak będę mocno przykręcić ten anemostat.

Czu można na 2 kanały zastosować skrzynke rozprężną z 3 króćcami i jeden z nich zaślepić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Właśnie jestem w trakcie samodzielnego rozprowadzania kanałów pe-flex 75 według poniższego schematu.

 

[ATTACH=CONFIG]404509[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]404510[/ATTACH]

I pojawiają się pytania

 

1. Jak widać, kanały wywiewu z kuchni i wiatrołapu będą szły przez nieogrzewany garaż - w warstwie 10cm styropianu. Mam obawy, czy nie wychłodzi to za bardzo wywiewu na rekuperatorze? Czy nie przykleić dodatkowej płyty styro 5cm na trasie przejścia kanałów?

 

2. Wywiew w kotłowni - pierwotnie mialo go nie być i 3 wywiewy w łazience ale jakas wentylacja w kotłowni musi być więc jeden kanał wywiewu z łazienki powędrował do kotłowni. Wyszedł bardzo krótki odcinek, 3,5m, dlatego dałem 2 ostre zakręty po 90st zeby zwiększyć opory. Pewnie i tak będę mocno przykręcić ten anemostat.

Czu można na 2 kanały zastosować skrzynke rozprężną z 3 króćcami i jeden z nich zaślepić?

 

Na kanały przez garaż dodatkowo izolacja. Tak, można zaślepić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Właśnie jestem w trakcie samodzielnego rozprowadzania kanałów pe-flex 75 według poniższego schematu.

 

W łazience na górze będzie ino gwizd, jak ma przez nią przelecieć powietrze ze wszystkich sypialni. Za to jedna garderoba pozostaje niewentylowana. To IMO złe rozwiązanie. Zrobiłby 1x wyciąg garderobie i wyciąg zamiast nawiewu w pralni.

 

Izolacji kanałów nigdy za dużo, jak idą przez pomieszczenia nieogrzewane. Dokleiłbym 5 albo i 10cm, jak jest miejsce.

 

Wyrzutnia w ścianie to słabe rozwiązanie. Wielu potem pyta, co zrobić z wodą wykraplającą się i mgłą osadzającą się na ścianach (a potem zielono albo czarno się tam robi).

I pytanie, czy spełnią wymogi z WT:

 

2. Czerpni powietrza nie należy lokalizować w miejscach, w których istnieje niebezpieczeństwo napływu powietrza

wywiewanego z wyrzutni oraz powietrza z rozpyloną wodą pochodzącą z chłodni kominowej lub innych podobnych urzą-

dzeń.

[...]

 

9. Dopuszcza się sytuowanie wyrzutni powietrza w ścianie budynku, pod warunkiem że:

1) powietrze wywiewane nie zawiera uciążliwych zapachów oraz zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia;

2) przeciwległa ściana sąsiedniego budynku z oknami znajduje się w odległości co najmniej 10 m lub bez okien

w odległości co najmniej 8 m;

3) okna znajdujące się w tej samej ścianie są oddalone w poziomie od wyrzutni co najmniej 3 m, a poniżej lub powyżej

wyrzutni – co najmniej 2 m;

4) czerpnia powietrza, usytuowana w tej samej ścianie budynku, znajduje się poniżej lub na tym samym poziomie co

wyrzutnia, w odległości co najmniej 1,5 m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli kanały w 10cm warstwie styro (czyli jakieś 2,5cm ponad grubość kanałów) to za mało? jak to rozwiązać najlepiej? w garażu mam już styropian 10cm zaciągnięty siatka i klejem. pierwotnie kanały miały iść wzdłuż sciany, jest tam zostawione miejsce w ociepleniu

garage.jpg

 

ale łamanie ich w 3 miejscach po 90 st chyba nie jest wskazane więc chyba lepiej będzie puscić lekkim łukiem po suficie jak na schemacie, czyli wycinac bruzdę w styropianie. a potem naklejenie tam dodatkowego paska styro? nie bedzie to wyglądać ciekawie :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W łazience na górze będzie ino gwizd, jak ma przez nią przelecieć powietrze ze wszystkich sypialni. Za to jedna garderoba pozostaje niewentylowana. To IMO złe rozwiązanie. Zrobiłby 1x wyciąg garderobie i wyciąg zamiast nawiewu w pralni.

 

Izolacji kanałów nigdy za dużo, jak idą przez pomieszczenia nieogrzewane. Dokleiłbym 5 albo i 10cm, jak jest miejsce.

 

Wyrzutnia w ścianie to słabe rozwiązanie. Wielu potem pyta, co zrobić z wodą wykraplającą się i mgłą osadzającą się na ścianach (a potem zielono albo czarno się tam robi).

I pytanie, czy spełnią wymogi z WT:

 

2. Czerpni powietrza nie należy lokalizować w miejscach, w których istnieje niebezpieczeństwo napływu powietrza

wywiewanego z wyrzutni oraz powietrza z rozpyloną wodą pochodzącą z chłodni kominowej lub innych podobnych urzą-

dzeń.

[...]

 

9. Dopuszcza się sytuowanie wyrzutni powietrza w ścianie budynku, pod warunkiem że:

1) powietrze wywiewane nie zawiera uciążliwych zapachów oraz zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia;

2) przeciwległa ściana sąsiedniego budynku z oknami znajduje się w odległości co najmniej 10 m lub bez okien

w odległości co najmniej 8 m;

3) okna znajdujące się w tej samej ścianie są oddalone w poziomie od wyrzutni co najmniej 3 m, a poniżej lub powyżej

wyrzutni – co najmniej 2 m;

4) czerpnia powietrza, usytuowana w tej samej ścianie budynku, znajduje się poniżej lub na tym samym poziomie co

wyrzutnia, w odległości co najmniej 1,5 m.

 

wszystkie wymogi z WT spełniam. od czerpni do wyrzutni wychodzi w linii prostej jakieś 3,5-4m i do tego winkiel garażu

 

a jak zastosuję w ścianie wyrzutnie nie zlicowaną ze scianą tylko wysuniętą ze 30-40cm z odpowiednim kołnierzem? niech sobie woda kapie na dół.

 

co do nawiewów/wywiewów pomyslę, co da się jeszcze zrobić, bo instalacje nawiewu mam już rozprowadzoną.

 

A może by podzielić nawiew z garderoby na 2? są jakieś rozdzielacze kanałów pe-flex 75 czy robić to chałupniczo?

Edytowane przez Fleszu1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli kanały w 10cm warstwie styro (czyli jakieś 2,5cm ponad grubość kanałów) to za mało? jak to rozwiązać najlepiej?

 

Czyli tylko 2,5cm izolacji? To zdecydowanie za mało.

A stropu nie izolujesz? Puść w izolacji stropu. Swoją drogą mocno sobie skomplikowałeś tematy energooszczędnościowe robiąc taki strop - na górze pokój i taras, na dole nieogrzewany garaż. To radiator, który musisz wszędzie przyzwoicie zaizolować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...