_John 31.12.2017 12:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2017 Najprostrza metoda liczenia max wydajności dla domu to: 30 m3 na osobę + po 50 m3 na pomieszczenia typu kuchnia (tu mogą być różne wartości w zależności czy elektryczna,gazowa lub węglowa oraz czy z oknem czy bez) i łazienki. Licząc w taki sposób, to by każdy miał rekuperatory od 500 m3/h w górę. Na osoby liczy się nawiew. Na pomieszczenia wilgotne wywiew. Nie dodaje się tych strumieni, bo to co wleci, musi wylecieć. Powinno się trzymać normy PN-83/B-03430 I pamiętać, że są tam podane wartości minimalne, jakie powinna zapewniać wentylacja. Dobierając rekuperator, zawsze lepiej zaokrąglić w górę. Większa jednostka pracująca na niższych obrotach zawsze będzie cichsza i mniej prądu zje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stam222 31.12.2017 14:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2017 Jest kilka metod obliczenia potrzeb wentylacyjnych. Ilość wymian w jednostce czasu na 1godz.np 0,5 do 1 wym/h - metoda najprostsza - szacunkowa - przydatna do szacunkowego określenia ilości wymian. Tu jest link do pliku pdf gdzie jest informacja jak dobrać ilość wymian powietrza do wentylacji tą metodą. http://taniaklima.pl/files/ilosc_wymian_powietrza_wg_normy_DIN.pdf Jeżeli chodzi o opory stwarzane przez GWC - nie wiem który stwarza opory 250Pa? Żwirowy GWC przy pełnej swojej wydajności (klimatyzacja) stawia opór ok 120Pa - wentylacja schodzi na drugi plan (jest przy okazji) tj ok 1,5-2wym./h Zimą przyjmując średnią z 0,5-1wym.h jest ~0,7wym./h opór spada do 50-60Pa - tak mały opór musi pokonać rekuperator. Pytanie moje było raczej o liczenie oporów. Z wydatkiem jakoś sobie radzę ale dziękuję za chęć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
witek_myslowice 31.12.2017 14:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2017 (edytowane) A nie przypadkiem 30(Ty)+ 50(kuchnia)+50(łazienka)=130m3/h? Czy ja źle rozumiem. Licze metoda uproszczona j/w wyjasniałem Np 2-3 mieszkanców to: Dom ma np 400m3 x 0,6wym./h = 240m3/h 3-4 mieszkanców to: Dom ma np 400m3 x 0,7wym./h = 280m3/h 4-6 mieszkanców to: Dom ma np 400m3 x 0,8(jak z psem to) 0,9wym./h Ale w domach pasywnych ilość wymian poniżej 0,5wym/h i zwieksza sie +/- j/w W/w są maksymalna wydajnością reku. Powtarzam jest to metoda uproszczona wg norm DIN http://taniaklima.pl/files/ilosc_wym..._normy_DIN.pdf Deweloperzy budując na sprzedaż nie widzą czy w domu bedą mieszkac 2 osoby czy 6. Przyjmują max podobnie jak na tym forum: cytuję: "....30 m3 na osobę + po 50 m3 na pomieszczenia typu kuchnia (tu mogą być różne wartości w zależności czy elektryczna,gazowa lub węglowa oraz czy z oknem czy bez) i łazienki." i rekuperator zamiast 240m3/h ma 400m3/h i więcej a i instalatorzy wentylacji mają wieksza marże za sprzedany za duży rekuperator. Jest takie powiedzenie "że nie trzeba kupować autobusu żeby w Wigilię i inne święta go wypełnić, kiedy w reszcie roku wystarczy samochód osobowy" Może w tych dniach uchylic okno i odkręcić ogrzewanie? Albo i nie bo Goście to małe "grzejniki" Nie zgodzę się z tym że autobus bo duży jest tańszy w eksploatacji. Dobry rekuperator na najniższym biegu (ok60-80%jego życia") powinien pobierać +/- 15W. Przysłowiowy "autobus" ile pobiera? Edytowane 31 Grudnia 2017 przez witek_myslowice Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stam222 31.12.2017 15:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2017 Rozpisz wszystkie pomieszczenia parter/piętro. Nie wiem Grześ czy o to Tobie chodziło czy jakiś inny rodzaj rozpisania? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slawekb1406 31.12.2017 16:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2017 Raczej chodzi o to jak ty to widzisz, czyliParter Kuchnia 3x75 Łazienka 4x75 Pokój jednoosobowy 1x75 Sypialnia 2x75 Poddasze Łazienka 4x75 Pokój jednoosobowy 1x75 itpMusisz rozpisac sobie kazde pomieszczenie w domu zwazajac, żeby nie oslabiac wywiewu z lazienek i kuchni. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stam222 01.01.2018 21:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Stycznia 2018 OK, dzięki. W takim układzie dodaje te same zdjęcia z rozpisaniem nawiewu (tylko nawiew). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 02.01.2018 11:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2018 Czy ktoś praktykował ciągnięcie kanałów WM na piętro po elewacji a pod ociepleniem? Robi się takie rzeczy? Jakieś przeciwwskazania? Pytam, bo szkoda mi miejsca w domu (nie wspominając o kolizjach), co więcej "kotłownia" gdzie ma stać reku jest poza obrysem piętra i pasowałoby mi pojechać z kanałami po elewacji. O ile dla parteru tak będzie z całą pewnością (z tym że kanały wbiją się nad stropem, będą przykryte daszkiem i nie będzie tam żadnego problemu), tak dla piętra już muszę się wbijać do domu albo przez klatkę schodową (nawiewy i wywiewy zajmą nieładnie spocznik), albo przez pokój (nawiewy) i łazienkę (wywiewy -- i tu mi koliduje z prysznicem)... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zwibel 03.01.2018 10:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2018 WitamBuduje dom z poddaszem użytkowym, jestem na etapie rozprowadzania kanałów WM. Chcę zamówić skrzynki rozdzielcze, projekt uwzględnia doprowadzenie powietrza przewodami 160 mm. Co będzie jeżeli znajdę inny rekuperator, czy mogę zredukować przewody przy urządzeniu (np: jednostka będzie miała wyjścia na fi 200)?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stam222 03.01.2018 12:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2018 Przy redukcji 200/160 wzrosną opory instalacji a przy 160/200 spadnie prędkość przepływu powietrza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zwibel 04.01.2018 12:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2018 To znaczy że jeżeli dam reduktor z króćcami 200mm a do skrzynki rozdzielczej będę wchodził 160 to może głośniej pracować, czy muszę kupić jednostkę z większą wydajnością. Projekt mam policzony dla wydajności 300m3/h kubatura budynku to 405m3. Założone króćce do skrzynek rozdzielczych i do rekuperatora 160. Co sensownego mógł bym kupić do około 4tyś zł, aby zapewniło w miarę spokojne użytkowanie?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
daamiann88 06.01.2018 10:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2018 (edytowane) Podbijam z moim pytaniem... https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/fp-export/exports/2d/913a87245d588648bf87aa5159997115b6fdc31e.jpg Dom niecałe 100m2 po podłodze... 3 osoby w domu Kuchnia jest otwarta z każdej strony, do salonu także nie ma drzwi... Wersja 1 Nawiew: Salon 2x75 Pokój 1x75 Pokój (sypialnia) 2x75 Wywiew: Kuchnia 2x75 Toaleta 2x75 Hol 1x75 Wersja 2 Nawiew: Salon 3x75 Pokój 1x75 Pokój (sypialnia) 2x75 Wywiew: Kuchnia 2x75 Toaleta 3x75 Hol 1x75 Czerpnia i wyrzutnia poprzez dachówki wentylacyjne (grzybki). Do rekuperatora prowadzone ocieplanymi spiro 150. Skrzynki rozdzielcze bezpośrednio nad rekuperatorem, na poddaszu, do nich także spiro ocieplone 150. Rekuperator Kinetic 250, chyba że znajdę jeszcze coś innego w tej kasie. Będzie on wisiał w holu koło kotła gazowego (kondensat) Będzie dobrze? Czy coś zmienić? Edytowane 6 Stycznia 2018 przez daamiann88 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slawekb1406 06.01.2018 12:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2018 Ja bym się skłaniał to drugiej wersji, czyli mocniejszy wyciag z łazienki ze względu na większą wilgoć. Rozważałeś system peflex zamiast spiro? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
daamiann88 06.01.2018 14:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2018 Tak, tak wentylacja rozprowadzona będzie na peflex... Jedynie czerpnia, wyrzutnia i do skrzynek rozdzielczych będzie spiro, ze skrzynek już peflex Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slawekb1406 06.01.2018 14:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2018 To ok. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fleszu1 07.01.2018 13:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2018 Witam. Właśnie jestem w trakcie samodzielnego rozprowadzania kanałów pe-flex 75 według poniższego schematu. I pojawiają się pytania 1. Jak widać, kanały wywiewu z kuchni i wiatrołapu będą szły przez nieogrzewany garaż - w warstwie 10cm styropianu. Mam obawy, czy nie wychłodzi to za bardzo wywiewu na rekuperatorze? Czy nie przykleić dodatkowej płyty styro 5cm na trasie przejścia kanałów? 2. Wywiew w kotłowni - pierwotnie mialo go nie być i 3 wywiewy w łazience ale jakas wentylacja w kotłowni musi być więc jeden kanał wywiewu z łazienki powędrował do kotłowni. Wyszedł bardzo krótki odcinek, 3,5m, dlatego dałem 2 ostre zakręty po 90st zeby zwiększyć opory. Pewnie i tak będę mocno przykręcić ten anemostat. Czu można na 2 kanały zastosować skrzynke rozprężną z 3 króćcami i jeden z nich zaślepić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 07.01.2018 14:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2018 Witam. Właśnie jestem w trakcie samodzielnego rozprowadzania kanałów pe-flex 75 według poniższego schematu. [ATTACH=CONFIG]404509[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]404510[/ATTACH] I pojawiają się pytania 1. Jak widać, kanały wywiewu z kuchni i wiatrołapu będą szły przez nieogrzewany garaż - w warstwie 10cm styropianu. Mam obawy, czy nie wychłodzi to za bardzo wywiewu na rekuperatorze? Czy nie przykleić dodatkowej płyty styro 5cm na trasie przejścia kanałów? 2. Wywiew w kotłowni - pierwotnie mialo go nie być i 3 wywiewy w łazience ale jakas wentylacja w kotłowni musi być więc jeden kanał wywiewu z łazienki powędrował do kotłowni. Wyszedł bardzo krótki odcinek, 3,5m, dlatego dałem 2 ostre zakręty po 90st zeby zwiększyć opory. Pewnie i tak będę mocno przykręcić ten anemostat. Czu można na 2 kanały zastosować skrzynke rozprężną z 3 króćcami i jeden z nich zaślepić? Na kanały przez garaż dodatkowo izolacja. Tak, można zaślepić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 07.01.2018 14:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2018 Witam. Właśnie jestem w trakcie samodzielnego rozprowadzania kanałów pe-flex 75 według poniższego schematu. W łazience na górze będzie ino gwizd, jak ma przez nią przelecieć powietrze ze wszystkich sypialni. Za to jedna garderoba pozostaje niewentylowana. To IMO złe rozwiązanie. Zrobiłby 1x wyciąg garderobie i wyciąg zamiast nawiewu w pralni. Izolacji kanałów nigdy za dużo, jak idą przez pomieszczenia nieogrzewane. Dokleiłbym 5 albo i 10cm, jak jest miejsce. Wyrzutnia w ścianie to słabe rozwiązanie. Wielu potem pyta, co zrobić z wodą wykraplającą się i mgłą osadzającą się na ścianach (a potem zielono albo czarno się tam robi). I pytanie, czy spełnią wymogi z WT: 2. Czerpni powietrza nie należy lokalizować w miejscach, w których istnieje niebezpieczeństwo napływu powietrza wywiewanego z wyrzutni oraz powietrza z rozpyloną wodą pochodzącą z chłodni kominowej lub innych podobnych urzą- dzeń. [...] 9. Dopuszcza się sytuowanie wyrzutni powietrza w ścianie budynku, pod warunkiem że: 1) powietrze wywiewane nie zawiera uciążliwych zapachów oraz zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia; 2) przeciwległa ściana sąsiedniego budynku z oknami znajduje się w odległości co najmniej 10 m lub bez okien w odległości co najmniej 8 m; 3) okna znajdujące się w tej samej ścianie są oddalone w poziomie od wyrzutni co najmniej 3 m, a poniżej lub powyżej wyrzutni – co najmniej 2 m; 4) czerpnia powietrza, usytuowana w tej samej ścianie budynku, znajduje się poniżej lub na tym samym poziomie co wyrzutnia, w odległości co najmniej 1,5 m. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fleszu1 07.01.2018 14:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2018 czyli kanały w 10cm warstwie styro (czyli jakieś 2,5cm ponad grubość kanałów) to za mało? jak to rozwiązać najlepiej? w garażu mam już styropian 10cm zaciągnięty siatka i klejem. pierwotnie kanały miały iść wzdłuż sciany, jest tam zostawione miejsce w ociepleniu ale łamanie ich w 3 miejscach po 90 st chyba nie jest wskazane więc chyba lepiej będzie puscić lekkim łukiem po suficie jak na schemacie, czyli wycinac bruzdę w styropianie. a potem naklejenie tam dodatkowego paska styro? nie bedzie to wyglądać ciekawie :/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fleszu1 07.01.2018 14:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2018 (edytowane) W łazience na górze będzie ino gwizd, jak ma przez nią przelecieć powietrze ze wszystkich sypialni. Za to jedna garderoba pozostaje niewentylowana. To IMO złe rozwiązanie. Zrobiłby 1x wyciąg garderobie i wyciąg zamiast nawiewu w pralni. Izolacji kanałów nigdy za dużo, jak idą przez pomieszczenia nieogrzewane. Dokleiłbym 5 albo i 10cm, jak jest miejsce. Wyrzutnia w ścianie to słabe rozwiązanie. Wielu potem pyta, co zrobić z wodą wykraplającą się i mgłą osadzającą się na ścianach (a potem zielono albo czarno się tam robi). I pytanie, czy spełnią wymogi z WT: 2. Czerpni powietrza nie należy lokalizować w miejscach, w których istnieje niebezpieczeństwo napływu powietrza wywiewanego z wyrzutni oraz powietrza z rozpyloną wodą pochodzącą z chłodni kominowej lub innych podobnych urzą- dzeń. [...] 9. Dopuszcza się sytuowanie wyrzutni powietrza w ścianie budynku, pod warunkiem że: 1) powietrze wywiewane nie zawiera uciążliwych zapachów oraz zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia; 2) przeciwległa ściana sąsiedniego budynku z oknami znajduje się w odległości co najmniej 10 m lub bez okien w odległości co najmniej 8 m; 3) okna znajdujące się w tej samej ścianie są oddalone w poziomie od wyrzutni co najmniej 3 m, a poniżej lub powyżej wyrzutni – co najmniej 2 m; 4) czerpnia powietrza, usytuowana w tej samej ścianie budynku, znajduje się poniżej lub na tym samym poziomie co wyrzutnia, w odległości co najmniej 1,5 m. wszystkie wymogi z WT spełniam. od czerpni do wyrzutni wychodzi w linii prostej jakieś 3,5-4m i do tego winkiel garażu a jak zastosuję w ścianie wyrzutnie nie zlicowaną ze scianą tylko wysuniętą ze 30-40cm z odpowiednim kołnierzem? niech sobie woda kapie na dół. co do nawiewów/wywiewów pomyslę, co da się jeszcze zrobić, bo instalacje nawiewu mam już rozprowadzoną. A może by podzielić nawiew z garderoby na 2? są jakieś rozdzielacze kanałów pe-flex 75 czy robić to chałupniczo? Edytowane 7 Stycznia 2018 przez Fleszu1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 07.01.2018 14:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2018 czyli kanały w 10cm warstwie styro (czyli jakieś 2,5cm ponad grubość kanałów) to za mało? jak to rozwiązać najlepiej? Czyli tylko 2,5cm izolacji? To zdecydowanie za mało. A stropu nie izolujesz? Puść w izolacji stropu. Swoją drogą mocno sobie skomplikowałeś tematy energooszczędnościowe robiąc taki strop - na górze pokój i taras, na dole nieogrzewany garaż. To radiator, który musisz wszędzie przyzwoicie zaizolować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.