Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Jakie Ci wyszły opory? Kinetic ma nędzny spręż dyspozycyjny.

 

Jak chcesz puścić te gruby rury do rozdzielaczy? Jakiej średnicy, z czego i jak zaizolowane?

 

Wyrzutnia w ścianie to zło.

 

 

Nie liczyłem oporów. Przeglądam dzienniki budowy innych użytkowników którzy mają praktycznie identyczny rozkład rur i Kinetic się u nich sprawdził. Cena jego jest bardzo dobra. A Ty co u siebie będziesz zapodawał?

 

Wyrzutnia będzie zakończona w podbitce... to również zło?

 

Będę miał prawdopodobnie 45 cm wełny na stropie w tych miejscach i postaram się je schować pod tą warstwą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Nie liczyłem oporów. Przeglądam dzienniki budowy innych użytkowników którzy mają praktycznie identyczny rozkład rur i Kinetic się u nich sprawdził. Cena jego jest bardzo dobra. A Ty co u siebie będziesz zapodawał?

 

Cena nie bierze się z niczego.

Jako docelowy u mnie w tej chwili prowadzi Mistral Pro 400 EC.

Tymczasowo będzie używany Itho HRU SV-H 009. Ale jak się sprawdzi, to wymienię mu tylko wymiennik.

 

Od reku do rozdzielaczy to jakie rury chcesz dać? 150? 200? 315? Ma to leżeć na stropie i wchodzić do skrzynki rozdzielczej z boku? To i skrzynka będzie tej wysokości? IMO skrzynki trzeba dać nad pomieszczeniem technicznym i wejść do nich od dołu, a dalej już tylko rury do anemostatów.

 

Wyrzutnia nawet z okapu to IMO nie jest dobre rozwiązanie. Tam będzie wypadało jeszcze dosyć ciepłe i na maksa wilgotne powietrze. Wilgoć z niego będzie się wykraplała wszędzie dookoła. Zwiększy to szansę na zieleń ścian i brud.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę o wejściu z boku do skrzynki rozdzielczej, wtedy taką skrzynka będzie miała jakieś 25 cm wysokości. Jeżeli nic mądrzejszego nie wymyślę to w tym miejscu po prostu będzie wybrzuszenie w ociepleniu stropu. Chcę odejść skrzynkami od kuchni i salonu, gdzie stropu nie ma, boję się o hałas. Niestety innego miejsca na reku nie mam.

Co proponujesz jako wyrzutnię? Kominki wentylacyjne w dachu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prośba o pomoc w zrealizowaniu projektu. Jak czytałem to oszczednyGrześ lubi takie przeróbki i wyzwania.

Dom piętrowy zamieszkany 4 osoby plus pies kudłaty 10 kg, poddasze nieużytkowe, ostatni strop drewniany. Powierzchnia parteru 75m2, powierzchnia pietra 90m2.

Brak możliwości rewolty  - żona się groźnie patrzy jak wspominam o kuciu ścian .

Reku w piwnicy ze względów obsługowych (obsługa filtrów) i zamarzeniowych oraz odpływ kondensatu i tp.

Planuję reku własnej roboty (na wentylatorach R1G225-AF11-52) i wymienniku przeciwprądowym Klingenburga. Ale nie w tym problem.

Planuję na strychu pod ociepleniem 2 skrzynki rozdzielaczowie wspólne dla pietra i parteru.

Z piętrem to nie ma problemu nawiewy i wywiewy w sufitach drewnianych.

Problem jest z połączeniem reku ze skrzynkami rozdzielaczowi. Z piwnicy na poddasze mam do dyspozycji dwa kanały o wymiarach 14x24 cm ( te zielone na rysunkach). Co tam wstawić aby przejść na poddasze od reku do skrzynek?

W planach

Parter:

Salon 36 m2: nawiew 3x75 – tu problem bo do dyspozycji od poddasza jest kanał okrągły twarde spiro 12cm w obudowie z płyt karton gips. Może trzy kanały 75 przejśc w pion na rurę spiro 12cm i po przejściu piętra ponownie przejść na 3x75? W salonie będzie remont więc to do wykonania.

Samo wc: wywiew 1x75 – kratka w wc jest podłączona rura spiro 10 cm do komina 14x14 ( czy można na wywiewie nie wstawiać rur pe-flex?. Kratkę wyciągową bym wstawił zamiast tej co jest na ścianie a z rurę pe-flex bym podłączył do komina na wysokości poddasza?

Kuchnia z jadalnią wywiew 2x75 – mam wolny kanał kominowy 14x14 tam dwóch rur pe-flex nie wcisnę (może co inneg?), max jedną - wtedy wywiew 1x75 i dalej wyjście ze ściany (zamiast kratki 14x14 cm). Tu okap wpięty w osobny kanał zostaje bez zmian, plus zawór zwrotny.

Piętro:

Sypialnia połączona z biurem domowym po 1x75 - 2 szt.

Pokój 1 - 1x75

Pokój 2- 1x75

Łazienka 4/75 tyle wychodzi aby zrównoważyć (ale nie za dużo?).

Może jeden dać na klatce schodowej (jest bardzo wysoka (wyższa o 2 metry niż pietro zakończona u góry oknem dachowym) i w lato jest tam duchota.

W załączeniu zdjęcia z rzutów kondygnacji.

Wiem że to niełatwy materiał ale może ktoś się na nim pochyli .

[ATTACH=CONFIG]406076[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]406077[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]406078[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]406079[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]406080[/ATTACH]

 

najlepiej pogadać ze mną to coś pomyślimy... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaprojektowałem system wentylacji mechanicznej jak na poniższym rysunku.

Kanały wew. 63 mm.

Czerpnia od północy, wyrzutnia od wschodu.

Powierzchnia użytkowa domu wynosi 123 m2.

Planowany rekuperator to Kinetic 250.

Salon połączony jest z kuchnią a wysokość tego pomieszczenia to 4 metry. Pozostała część domu 2,6 metra.

Czy powinienem nanieść jakieś zmiany? Z góry dzięki za sugestie.

[ATTACH=CONFIG]405987[/ATTACH]

 

OszczędnyGrześ,

Przy tym układzie dla salonu, który jest na moim rysunku i wysokości pomieszczeń powyżej 4 metrów, anemostatami powinienem zejść niżej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, planuję wykonanie rekuperacji w takim samym domu. Prosiłbym o wskazówki co do mojej koncepcji wykonania bo oryginalny

projekt przeczy wielu teoriom tutaj głoszonym I tak:

1. Dom będą zamieszkiwały 3 osoby docelowo 4

2. Parter:

salon otwarty - 26,82m2 - 3x75 nawiew

pokój (gabinet) 11.72m2 - 1x75 nawiew

kuchnia 8.69m2 - 2x75 wywiew

łazienka 3.03m2 2x 75 wywiew

 

i tu chyba bilans bybył ok, problem pojawia się z poddaszem:

Poddasze:

1. Pokoj (sypialnia) - 10.43m2 - 2x75 nawiew

2. Pokój 2 - 10.28.m2 1x75 nawiew

3 Pokój 3 - 9.30m2 1x 75 nawiew

4 Duża łazienka -10.24 3x75 wywiwew

5 Pomieszczenie gospodarcze ( pralnio suszarnia) 7.91m2 - 1x75 nawiew

6. Strych ( może kiedyś pokój) 11.40m2 - 1x75 nawiew

 

I tu z bilansem nawiew/ wywiew mam kłopot bo tylko w łazience mam wywiew. Czy moja koncepcja jest dobra?

W orginalnym projekcie mam wyciągi w garderobach, pomieszczeniu gospodarczym i nawiew z wywiewm na strychu.

Planowany rekuperator na chwilę obecną to Airpack 400h.

 

ktoś z szanownych kolegów pomoże ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMO skrzynki trzeba dać nad pomieszczeniem technicznym i wejść do nich od dołu, a dalej już tylko rury do anemostatów.

W przypadku głośnych central, a do takich Kinetic należy jest wręcz przeciwnie.

Skrzynkę się odsuwa dalej od centrali i łączy z centralą poprzez tłumik.

Sztywny, lub elastyczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku głośnych central, a do takich Kinetic należy jest wręcz przeciwnie.

Skrzynkę się odsuwa dalej od centrali i łączy z centralą poprzez tłumik.

Sztywny, lub elastyczny.

 

Ja mam Kinetica, zaraz nad nim skrzynki rozdzielcze. Musiałem zakupić przewód Sonodec (wczesniej był zwykły nie perforowany i dużo krótszy) i trochę go wykręcić nad rekuperatorem aby uzyskać całkowita ciszę...

Więcej tutaj...: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?344038-WM-Szum-w-anemostacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzynkę się odsuwa dalej od centrali i łączy z centralą poprzez tłumik.

Sztywny, lub elastyczny.

 

Mam w projekcie tłumiki - w pomieszczeniu technicznym. Skrzynki rozdzielcze nad pomieszczeniem. Nie zamierzam ich montować - dam po jakieś 2m rury elastycznej. Jak się nie sprawdzi - będę modyfikował. To kolejna zaleta zrobienia takich rzeczy w pomieszczeniu technicznym - łatwo coś poprawić.

Puszczanie grubej rury na stropie i robienie wysokiej skrzynki rozdzielczej, żeby to dało się połączyć (co ciągnie za sobą cienką izolację) nie ma IMO żadnej zalety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak z innej beczki. W swojej wentylacji chciałem zrobić GWC ale im bliżej realizacji tym częściej spotykam się z opiniami, że to się nie sprawdza. Co myślicie u użyciu chłodnicy (np z samochodu) i w zimę podawać tam ciepłą wodę w celu ogrzania powietrza, a zimą. Czy to ma prawo zadziałać?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak z innej beczki. W swojej wentylacji chciałem zrobić GWC ale im bliżej realizacji tym częściej spotykam się z opiniami, że to się nie sprawdza. Co myślicie u użyciu chłodnicy (np z samochodu) i w zimę podawać tam ciepłą wodę w celu ogrzania powietrza, a zimą. Czy to ma prawo zadziałać?

 

Jak nie zamarznie to zadziała. To ma podgrzać temperaturę powietrza do 0 stopni a może nawet tylko do minus 2 stopnie, z resztą poradzi sobie rekuperator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak z innej beczki. W swojej wentylacji chciałem zrobić GWC ale im bliżej realizacji tym częściej spotykam się z opiniami, że to się nie sprawdza. Co myślicie u użyciu chłodnicy (np z samochodu) i w zimę podawać tam ciepłą wodę w celu ogrzania powietrza, a zimą. Czy to ma prawo zadziałać?

 

Jaki będzie rekuperator? Jaki będzie koszt GWC? Generalnie GWC się nie opłaca, zależy jaki cel temu przyświeca również :) Jeśli mamy nadzieję na chłodzenie jakieś efektywne to nie czarujmy się. Co do ogrzania powietrza to z praktyki wystarczy zrobić 10 - 12 mb rury fi 200 mm aby przy zimowych przepływach rekuperatora podnieść wystarczająco temperaturę powietrza przed reku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak z innej beczki. W swojej wentylacji chciałem zrobić GWC ale im bliżej realizacji tym częściej spotykam się z opiniami, że to się nie sprawdza. Co myślicie u użyciu chłodnicy (np z samochodu) i w zimę podawać tam ciepłą wodę w celu ogrzania powietrza, a zimą. Czy to ma prawo zadziałać?

 

Woda ci tam zamarznie.

Chłodnica samochodowa jest też do czego innego zaprojektowana.

Niestety założenia projektowe (przepływ powietrza i temperatury) są zupełnie inne niż te, które uwzględnia się przy wentylacji.

 

 

Jaki będzie rekuperator? Jaki będzie koszt GWC? Generalnie GWC się nie opłaca, zależy jaki cel temu przyświeca również :) Jeśli mamy nadzieję na chłodzenie jakieś efektywne to nie czarujmy się. Co do ogrzania powietrza to z praktyki wystarczy zrobić 10 - 12 mb rury fi 200 mm aby przy zimowych przepływach rekuperatora podnieść wystarczająco temperaturę powietrza przed reku.

Ale wykonać to trzeba możliwie niskim kosztem, by miało to jakikolwiek ekonomiczny sens.

Edytowane przez _John
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OszczędnyGrześ,

Przy tym układzie dla salonu, który jest na moim rysunku i wysokości pomieszczeń powyżej 4 metrów, anemostatami powinienem zejść niżej?

 

Powietrze nawiewane od góry jest chłodniejsze więc ono się miesza schodząc powoli niżej i niżej. Oczywiście inna sprawa jak mamy anemostat na 2,6 m a inna jak na 4m. Jak możesz dać jakoś niżej to daj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda ci tam zamarznie.

 

 

Ale wykonać to trzeba możliwie niskim kosztem, by miało to jakikolwiek ekonomiczny sens.

 

Dokładnie. Raczej GWC nie polecam ale jak ktoś ma np. coś odkopane to kawałek rury do podgrzania może sobie wrzucić. Ale kasę przeliczyć musi bo wydawanie tysięcy mija się z celem. Inna sprawa, że nadal są tacy co GWC wpychają ludziom jak popadnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie plan był taki.

schemat.jpg

Kopiąc pod rurę od studni chciałem użyć szerokiej łyżki i puścić tam dwie rury fi 160 oddalone od siebie o jakiś metr (środkiem fi40 od wody). Odległość domu od studni to jakiś 30m. W domu mam już przygotowaną rurę pod fundamentem i na strych. Rura miała mieć spadek w stronę studni, a tam mają być i tak kręgi wkopane na minimum 1,5m. Myślałem żeby to zrobić z rury kanalizacyjnej.

 

Nie spodziewam się po tym cudów ale właśnie ogrzanie choć do tego 0 w zimę i może zbicie 3-4 stopni w lecie. Co zamiast tego w miarę tanim kosztem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Może ktoś podpowie czy rura od czerpni do rekuperatora musi być ze spadkiem w stronę czerpni??

Mam odcinek 6mb rury ocieplona 5 cm welny dodatkowo rura idzie pod warstwą ocieplenia dachu i po 3 metrach lekko schodzi w w dół i później w górę, i zrobił się dołek. Czy jest szansa ze tam będzie się zbierać woda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Może ktoś podpowie czy rura od czerpni do rekuperatora musi być ze spadkiem w stronę czerpni??

Mam odcinek 6mb rury ocieplona 5 cm welny dodatkowo rura idzie pod warstwą ocieplenia dachu i po 3 metrach lekko schodzi w w dół i później w górę, i zrobił się dołek. Czy jest szansa ze tam będzie się zbierać woda?

 

Woda nie powinna się skraplać. Powietrze w czerpni raczej się ogrzewa a nie schładza, więc wilgotność względna maleje. Problemem może być zasysana mgła lub mgiełka jak pada deszcz. U mnie mgiełka zatrzymuje się na filtrze wstępnym, który jest zaraz przy czerpni. Jakbym nie widział to bym nie uwierzył, że tak jest. Nad czerpnią wystaje jeszcze 1m dachu. Dodatkowo przez puszkę filtru mogę wyczyścić kratkę czerpni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...