Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Grześ tutaj jacenty ma całkowitą rację. W 10 cm się nie zmieścisz nawet przy pojedyńczym ruszcie. Profil i płyta to 4 cm. Rura ma z reguły 7,5. Bezpieczne minimum to 15 cm.

 

Obawiam się że tutaj chodzi nam o zrozumienie tematu... Ja przyjąłem 10 cm do profila a nie ostateczne opuszczenie sufitu. Patrzyłem na swoje rurki a nie na sufit :) mnie na rurki potrzeba 10 cm. 10 cm skrzynki i rury 75 mm. Już koledze puszczę priva coby mnie dobrze zrozumiał bo rzeczywiście wprowadzenie w błąd dla 75mm z pośpiechu .

 

Wyprostowane na priv.

 

Z drugiej strony na 10 cm też idzie się wyrobić :) Tylko zależy jaki system i jakie kanały...

Edytowane przez oszczednyGrześ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy ktoś zechce jeszcze skomentować sam rozkład nawiewów i wywiewów? Przypomnę:

Nawiewy

3 pokoje 1x75 (każdy)

salon 2x75

Pom techn 1x75

Wywiewy

Kuchnia 2x75

wc1x75

łazienka 2x75

wiatrołap 1x75

Wszystko na peflexach. W zamyśle wszystkie nawiewy tej samej długości lekkimi zakrętami doprowadzone do skrzynek rozprężnych.

WENTYLACJA.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy ktoś zechce jeszcze skomentować sam rozkład nawiewów i wywiewów? Przypomnę:

Nawiewy

3 pokoje 1x75 (każdy)

salon 2x75

Pom techn 1x75

Wywiewy

Kuchnia 2x75

wc1x75

łazienka 2x75

wiatrołap 1x75

Wszystko na peflexach. W zamyśle wszystkie nawiewy tej samej długości lekkimi zakrętami doprowadzone do skrzynek rozprężnych.

 

Do sypialni dołożyć 1 przewód więcej. Wzmocnić wyciąg w łazience. Co będzie w pomieszczeniu technicznym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to przy takiej ilości przewodów a co za tym idzie wielkości skrzynek rozdzielczych będę musiał chyba przenieść reku do pom. tech. Na rysunku nie zaznaczyłem ale przed (nad ) drzwiami do wc ma być świetlik 65x150 cm. A skrzynki rozdzielcze miałyby być pionowo nad reku ale takiej sytuacji to się nie zmieszczą
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się jeszcze nad jedną rzeczą- czy można by wyrzut wpiąć do odpowietrzenia kanalizy?

 

Jakiej średnicy masz to odpowietrzenie? 50mm? "Trochę" mało. Nawet, jak dasz 110 to będzie mało. A do tego powietrze będzie śmigało też w drugą stronę. Więc odpowietrzenie nie będzie spełniało swojej podstawowej roli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grześ tutaj jacenty ma całkowitą rację. W 10 cm się nie zmieścisz nawet przy pojedyńczym ruszcie. Profil i płyta to 4 cm. Rura ma z reguły 7,5. Bezpieczne minimum to 15 cm.

 

Te 15 cm to w przypadku gdy nie ma już innych dodatkowych instalacji, jeżeli są a ja np mam puszczoną klimę po suficie i całą elektryke - czasem ida grube wiazki kabli to ja zalecałbym minimum 20 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie ma wymuszonego przepływu powietrza przez wiatrołap (np. wywiew w pomieszczeniu technicznym do którego powietrze może dostać się tylko przez wiatrołap) to koniecznie wywiew w wiatrołapie. Bez sensu zaciągać smrody, jak ktoś w psie łajno wejdzie czy zapachów z przepoconych butów do wnętrza domu. A wentylacja musi być, żeby parasole, płaszcze i buty po deszczu mogły schnąć, a nie gnić.

To zależy jaki ktoś ma wiatrołap. Jeżeli temperatura w nim wynosi tyle samo co w reszcie domu, jest ogrzewany to może być wywiew.

Jeśli nieogrzewany lub ogrzewany słabiej, to wywiew podniesie wilgotność. Lepiej wtedy dać nawiew lub nic.

Większość wiatrołapów jakie widziałem było zimnych, ale co ja tam wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez wydaje mi sie ze w wiatrolapie wywiew sie przyda. A czemu w kuchni nic? To pomieszczenie (jak widac na rys) to prostokat o pow prawie 34 m2 i bedzie tam strefa dzienna i kuchenna i na dodatek jest troche z boku calego domu i ciagu komunikacyjnego. I mialoby byc bez nawiewu?

Nic w kontekście wywiewów. Czyli nawiew bez wywiewu.

U mnie w kuchni otwartej na salon jest tylko nawiew i okap podłączony na zewnątrz. Nic nie czuć, bo wszystko wyciąga okap, a reszta sobie idzie przez korytarz do łazienki. Dobrze że nie dałem wywiewu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sądzisz. Przecież to będzie kawał rury nad dachem z kapelusikiem jak sądzę. U mnie się skrapla przy wyrzutni i cieknie po ścianie. Będę robił jakiś okapnik jak będzie ciepło. Wprawdzie nie jest to nic strasznego ale zauważyłem takie zjawisko i nie chcę aby woda wsiąkała w elewację. Koledze ewentualne skropliny będą spływać do rekuperatora więc lepiej się zabezpieczyć niż potem przerabiać jak będzie zalewać rekuperator.

U mnie też się skrapla przy wyrzutni: dokładnie tam gdzie się kończy ocieplenie. Można zrobić ocieploną fajkę i niech dmucha oraz kapie w dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie odnośnie szybkości przepływów.

Myślałem o kanałach 75 mm ale chyba będą za duże i tak sobię kombinuję z kalkulatorem w ręku.

Zaplanowałem 9 nawiewówi minimalny wydatek 150m3/h. Przy średnicy 75 mm 9,4 m/s co przy podzieleniu na 9 kanałów wychodzi 1,04 m/s czyli chyba trochę za wolno, co? Nie pamiętam dokładnie ale zaleca się chyba od 2-5 m/s, prawda?

Przy tych samych 150m3/h w rurce 63 mm prędkość będzie 13,4 m/s i przy podzieleniu na 9 kanałów wychodzi 1,48 m/s tez trochę mało ale już lepiej.

Zastanawiam się tylko czy moja matematyka jest prawidłowa i dlatego chciałbym poprosić bardziej doświadczonych kolegów o pomoc i ewentualną korektę.

Dane;

Powieszchnia po podłogach ok.200m2

Kubatura ok.500m3

5 osób na stałe +2 pomieszkujące

Parter;

Nawiew;

Salon 3x 63 mm

Gabinet 1x 63 mm

Wyciąg;

Kuchnia 3 x 63 mm

łazienka 1x 63 mm

Piętro ;

Nawiew;

Sypialnia rodziców 2x 63 mm

Sypialnia 2 - 1x 63mm

Sypialnia 3 - 1x 63mm

Sypialnia 4 - 1x 63mm

Wyciąg;

łazienka rodziców (to żółte) 1x 63 mm

łazienka duża -2 x 63 mm

Pralnia /suszarnia 2x 63 mm

 

 

Aranżacja parteru.jpg

aranżacja poddasza.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy mam pytanie.

Mam możliwość zakupienia w dobrej cenie Onyx-Classic-550. Jednak nie wiem czy nie będzie on u mnie za duży. Według projektu wyszło mi wydajność 300M3 spręż dyspozycyjny 150Pa. Króćce przyłączeniowe fi 160. Ta centrala ma króćce 200mm, i wydajność do 550m3.

Dodatkowo wydaje mi się że wentylatory w niej są trochę prądożerne. Co o niej sądzicie. Ewentualnie co innego wybrać??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy mam pytanie.

Mam możliwość zakupienia w dobrej cenie Onyx-Classic-550. Jednak nie wiem czy nie będzie on u mnie za duży. Według projektu wyszło mi wydajność 300M3 spręż dyspozycyjny 150Pa. Króćce przyłączeniowe fi 160. Ta centrala ma króćce 200mm, i wydajność do 550m3.

Dodatkowo wydaje mi się że wentylatory w niej są trochę prądożerne. Co o niej sądzicie. Ewentualnie co innego wybrać??

 

Posiadam ten model.

Pobór mocy przy wydajności 30-40% i przepływie 100-140 m3/h około25-30W Na tych paramertach działa w zimie.

Przy wydajności 80-90% około 200W

Nie wiem na jakich parametrach będę ją eksploatował w lecie,(uruchomiona w grudniu), ale na pewno nie na 80-100%, no chyba tylko do przewietrzania.

A zadowolenie średnie, skraplała się woda w komorze wyrzutni i musiałem dodatkowo ją "ocieplić". Rekuperator w pomieszczeniu technicznym na stryszku gdzie panuje temperatura 5-10* w zależności od temperatury na zewnątrz.

Dołożyłem nagrzewnicę wstępną. Centrala ma wprawdzie nagrzewnicę w sobie ale nie podoba mi się algorytm działania, Najpierw zwiększa wywiew, przy t na wyrzutni poniżej 3* i tym niby chroni wymiennik przed zamarznięciem w ostateczności włącza grzałkę. Efekt jest jednak mierny bo wymiennik i tak zamarza częściowo (część kanalików). Taka przypadłość dotyczy nie tylko tego modelu i producenta ale innych rekuperatorów. Aby nie mieć problemów, zastosowałem nagrzewnicę wstępną z regulatorem temperatury ostawionym na 0* i jak na razie działa. Mrozów wielkich nie ma więc i "prądu" na dogrzewanie nie idzie dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadam ten model.

Pobór mocy przy wydajności 30-40% i przepływie 100-140 m3/h około25-30W Na tych paramertach działa w zimie.

Przy wydajności 80-90% około 200W

Nie wiem na jakich parametrach będę ją eksploatował w lecie,(uruchomiona w grudniu), ale na pewno nie na 80-100%, no chyba tylko do przewietrzania.

A zadowolenie średnie, skraplała się woda w komorze wyrzutni i musiałem dodatkowo ją "ocieplić". Rekuperator w pomieszczeniu technicznym na stryszku gdzie panuje temperatura 5-10* w zależności od temperatury na zewnątrz.

Dołożyłem nagrzewnicę wstępną. Centrala ma wprawdzie nagrzewnicę w sobie ale nie podoba mi się algorytm działania, Najpierw zwiększa wywiew, przy t na wyrzutni poniżej 3* i tym niby chroni wymiennik przed zamarznięciem w ostateczności włącza grzałkę. Efekt jest jednak mierny bo wymiennik i tak zamarza częściowo (część kanalików). Taka przypadłość dotyczy nie tylko tego modelu i producenta ale innych rekuperatorów. Aby nie mieć problemów, zastosowałem nagrzewnicę wstępną z regulatorem temperatury ostawionym na 0* i jak na razie działa. Mrozów wielkich nie ma więc i "prądu" na dogrzewanie nie idzie dużo.

 

jaką konkretnie nagrzewnicę kupiłeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...