SzymonKc 01.07.2018 09:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2018 (edytowane) Wsadzając cokolwiek do takiej komory, robimy z niej komorę o powierzchniach zraszanych. Różnica jest taka, że w tej pierwszej powierzchnię wymiany uzyskuje się przez rozdrobnienie kropel i może ona być naprawdę bardzo duża (a cały syf, który się do niej przyklei jest natychmiast z komory usuwany), w tej drugiej przez wsadzenie wypełnienia o dużej powierzchni i zwilżanie go - jest cicha, ale do tej powierzchni przywierają różne rzeczy, trzeba to czasem czyścić lub wymieniać. Komora zraszania ma niewielką gładką powierzchnię, obficie spłukiwaną i łatwą do wyczyszczenia, ta o powierzchniach zraszanych wręcz odwrotnie. Bez elektroniki i regulacji temperatury wody tam zawsze ona spada do temperatury termometru mokrego powietrza. Jeżeli chcemy uzyskać określoną wilgotność powietrza trzeba najpierw je podgrzać lub ochłodzić przed wejściem do takiej komory. Dochodzą więc kolejne wymienniki, pompy obiegowe i sterowniki. A to wszystko da się zrobić w komorze regulując temperaturę wody, prościej chyba się już nie da. Wymienniki woda/woda są znacznie tańsze i mniejsze niż woda/powietrze, nie zagrzybiają się, nie da się już nic uprościć. Edytowane 1 Lipca 2018 przez SzymonKc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SzymonKc 01.07.2018 10:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2018 Nie boisz się przegrzania samymi zyskami bytowymi, skoro powietrza ma 21*? Nie odpowiedziałem wcześniej na to, dlatego dopiero teraz. Ten drugi wymiennik może mieć regulowany bypass (nie ma go na rysunku, tyle że znów idziemy w koszty, nie wiem czy warto) więc temperaturą nawiewu też można regulować między 21* a 13* (czy w lato nawet 11*). Puszczenie 100% przez bypass wskazane nie jest, bo RH w kanałach będzie blisko 100%, ale z 80% przez bypass puścić można. Tyle że wtedy cieplejsze powietrze dotrze na wywiewie do 1 wymiennika i cieplejsze powietrze do komory wpadnie, system schładzający wodę w komorze musi mieć większą moc chłodniczą. Ale przy okazji będzie to klima o niewielkiej wydajności, ta prawdziwa (o ile jest) może się rzadziej odpalać i nie będzie taktować przy małym zapotrzebowaniu. Otwarcie bypassu w zimę też jest możliwe, przy jakiś dużych zyskach bytowych, wtedy do komory trafi cieplejsze powietrze a ona zmniejszy moc grzewczą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 01.07.2018 13:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2018 Nie odpowiedziałem wcześniej na to, dlatego dopiero teraz. Ten drugi wymiennik może mieć regulowany bypass (nie ma go na rysunku, tyle że znów idziemy w koszty, nie wiem czy warto) więc temperaturą nawiewu też można regulować między 21* a 13* (czy w lato nawet 11*). Rozrysowałeś przykład, że przy -20 masz 21* na nawiewie. A co się będzie działo w cieplejsze dni? Dostarczasz dużo energii w mrozy do nawilżania. To musi współpracować z ogrzewaniem. Wypuszczanie ciepła na zewnątrz bypasem to rozrzutne rozwiązanie. Ale widać po całym pomyśle, że to nie chodzi o oszczędności, a o zrobienie prostej rzeczy drogo i skomplikowanie. A skoro nie radzisz sobie ze skasowaniem postu na forum, to marne szanse na wypracowanie sterowania, które poprawi komfort mieszkania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SzymonKc 01.07.2018 16:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2018 Przy innych temperaturach jest tak samo tyle, że mniej energii do komory trzeba dostarczyć (parametry powietrza na wyjściu z komory będą zawsze zbliżone w niewielkich widełkach), przy niektórych parametrach powietrza zewnętrznego ani tej wody nie trzeba podgrzewać ani schładzać, przy większości wystarczy śladową ilość energii tam dostarczyć, przy dużych mrozach wyszło 25kJ/kg powietrza co przy 100m3/h odpowiada mocy poniżej 1kW. Jeżeli nawiew powietrza o mniejszej entalpii od wywiewanego nazywasz dostarczaniem dużej ilości energii to gratuluję. To po prostu prawie całkowite wyeliminowanie strat na wentylacji i odciążenie centralnego lub ewentualnie innych urządzeń z dostarczania energii na nawilżanie/osuszanie powietrza. Nadal zostają straty przez przegrody, które pokrywa C.O.To nie jest układ ani specjalnie drogi w budowie, ani nie będzie brał więcej energii niż inne urządzenia, które mogły by go zastąpić. Ale na pewno będzie droższy w eksploatacji niż przy braku zarządzania wilgotnością i przebywaniu w mniej komfortowych warunkach - za komfort trzeba zapłacić.A bypass nie jest od tego, żeby go w sezonie grzewczym otwierać, chyba że stanie coś nieprzewidzianego i temperatura w pomieszczeniach podskoczy (ognisko na środku w salonie?), zamiast otworzyć okno można bypass, ale jego ewentualna budowa jest raczej sezonem letnim uzasadniona. Można zamiast tego wyposażyć dom w klimatyzatory i nawilżacze i być może uzyskać podobną kontrolę nad parametrami powietrza wewnątrz, ale będą to urządzenia droższe i będą musiały "wyprodukować" tyle samo energii o ile nie więcej. Pytanie na jakim COP. Jeżeli komorę zraszania zasilę z PC to ten COP będzie zbliżony w obu wypadkach. Jedyna różnica, że nie będzie to miało mocy chłodniczej takiej jak klimatyzacja i w cieplejsze dni jej nie zastąpi, za to ma nad nią przewagę przez większą część roku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JanWerbinski 02.07.2018 06:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2018 Klimatyzacja ma inny problem - nie zwraca uwagi na wilgotność i może przesuszyc powietrze. Gdyby użyć taką tkaninę do nawilżania, to nie nadazylbys jej wymieniać. Lepsza byłaby mata ewaporacyjna - ale ja też trzeba co chwile wymieniać a koszt nie jest mały. Tkanina syntetyczna. Powietrze przefiltrowane. Myślę że jej wymiana nie będzie konieczna częściej, niż wymiana filtrów. Koszt też podobny. Jeśli klimatyzacji zadamy określoną temperaturę, to ją utrzyma i ustabilizuje również wilgotność. W przypadku zbyt suchego powietrza wystarczy podwyższyć nastawę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pandzik 02.07.2018 11:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2018 Chce czerpnię i wyrzutnie wyprowadzić przez dach. W domach sąsiadów widzę zacieki na ścianach nawet na czerpni. Ślunsk. Wszystko się marasi, Potem przyjdzie dyszcz i jest problem. Wyrzutnie jako dwa kominki 125mm (wymagane 160mm). Zaś czerpnie pod dachówką. Jak to wykonać w dachu bez deskowania i na jakim etapie? Wydaje mi się, że przy kryciu dachu. Skrzynka o wielkości - aby zmieściła sie izolowana rura 160mm plus jej uszczelnienie. Rozciąć membranę i "od zewnątrz" nałożyć zwykłą płaską kratkę. Zaizolować np taśmą do membrany? Montaż chyba pod szczytem aby zminimalizować atak skroplin...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 02.07.2018 12:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2018 (edytowane) Zaś czerpnie pod dachówką. Znaczy chcesz zaciągać w upały powietrze ogrzane w tym "kolektorze"? Nie idź tą drogą, chyba, że robisz saunę. Zrób czerpnię na ścianie, w cieniu. A wyrzutnię jedną 150mm. Edytowane 2 Lipca 2018 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pandzik 02.07.2018 12:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2018 (edytowane) Fak. Zarobiony jestem i nie myślę. Czy kratki czerpni, stalowe, z takim daszkiem -mniej się brudzą? (...)A wyrzutnię jedną 150mm. Trudno o takie oryginalne kominki. Zwykle systemowe rozwiązania do płaskich dachówek mają mniejsze średnice. Edytowane 2 Lipca 2018 przez pandzik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 02.07.2018 12:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2018 mam czerpnię na ścianie. Również zaciek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pandzik 02.07.2018 12:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2018 Tego się boję. Dom piętrowy. Czerpnia będzie na 6 metrach na ścianie szczytowej... będzie masakra. U sąsiada zwykła kratka bez daszku, plastikowa, po roku wygląda jak z węgla. Czarny zaciek nie do zmycia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 02.07.2018 12:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2018 Fak. Zarobiony jestem i nie myślę. Czy kratki czerpni, stalowe, z takim daszkiem -mniej się brudzą? Sama czerpnia nie powinna syfić. Ale jak na wszystkich elementach wystających ze ściany zbierać się na niej będzie brud i spływająca woda w czasie deszczu rozsmaruje to po ścianie. Raczej bym obstawiał, że płaskie "żaluzje" mniej zasyfią ścianę, bo mniej będą z niej wystawać. Jak dasz od strony, od której deszcz nie zacina albo pod okapem - nie powinno raczej być zacieków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SzymonKc 02.07.2018 16:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2018 (edytowane) Z wyrzutni kapać może częściej, ale jest czystsza, czerpnia najlepiej pod okapem nie narażona na deszcz, ubrudzona będzie i tak mocniej niż wyrzutnia, a np. w czasie gęstej mgły na zewnątrz nawet pod dachem może być wilgotna i coś z niej może kapać, najlepiej i czerpnię i wyrzutnie mieć taką z "dziubkiem" okapowym.Elewacja budynku i tak się brudzi nawet bez takich wynalazków, nie ma rady, raz na jakiś czas jej wygląd trzeba odświeżyć.Czerpnia na dachu z kolei w lato będzie brała cieplejsze powietrze. Nie ma rozwiązań idealnych.Wyrzutnię lepiej dać na dachu, o ile znajdzie się odpowiednie i estetyczne rozwiązanie dla danego pokrycia dachowego, tam może sobie z niej kapać i nie jest to groźne, są też takie z odprowadzaniem skroplin. Edytowane 2 Lipca 2018 przez SzymonKc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pandzik 03.07.2018 06:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2018 Sama czerpnia nie powinna syfić. Ale jak na wszystkich elementach wystających ze ściany zbierać się na niej będzie brud i spływająca woda w czasie deszczu rozsmaruje to po ścianie. Raczej bym obstawiał, że płaskie "żaluzje" mniej zasyfią ścianę, bo mniej będą z niej wystawać. Jak dasz od strony, od której deszcz nie zacina albo pod okapem - nie powinno raczej być zacieków.] Sąsiad ma płaską kratkę pod okapem. Syf straszliwy. Ja nie mam okapu więc będzie gorzej... Musze cos wymyslec w scianie szczytowej, pod samym dachem. Tam moge rzeźbić w styro.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JanWerbinski 03.07.2018 12:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2018 Zauważyłem że czerpnie i wyrzutnie typu UVLA montowane równo z tynkiem zostawiają zacieki na elewacji nawet jeśli są chronione dużym okapem. Ich stosowanie nie ma więc sensu. Można je stosować po odsunięciu od elewacji, ale wtedy źle wyglądają. Należy stosować takie czerpnie i wyrzutnie, które mają kapinos lub umożliwiają stworzenie kapinosa odprowadzającego krople poza elewację. Wtedy zaciek będzie się tworzył tylko z kropli strąconych wiatrem.Z punktu widzenia zacieków najlepiej umieszczać je na ścianie zawietrznej. Np. u mnie jest to ściana północno wschodnia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 03.07.2018 12:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2018 hmm, być może. Mam właśnie taką z dodatkową uszczelką. I chyba właśnie ona jest problemem bo od niej jest ten ciemny zaciek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nass 04.07.2018 13:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2018 hmm, być może. Mam właśnie taką z dodatkową uszczelką. I chyba właśnie ona jest problemem bo od niej jest ten ciemny zaciek Możesz wrzucić zdjęcie tej , którą masz? Albo chociaż typ/model żebym nie kupił takiej samej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 04.07.2018 16:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2018 Możesz wrzucić zdjęcie tej , którą masz? Albo chociaż typ/model żebym nie kupił takiej samej Kupowana w Termokontrol. Zdjęcia z bliska nie mam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pandzik 04.07.2018 17:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2018 Kupowana w Termokontrol. Zdjęcia z bliska nie mam A tak daleko masz do niej, nie? Ciekawe czy taki okapnik coś da...Zwykle kupujecie z siatką czy z żaluzją te wyrzutnie/czerpnie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 04.07.2018 17:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2018 ... Zwykle kupujecie z siatką czy z żaluzją te wyrzutnie/czerpnie[ATTACH=CONFIG]415732[/ATTACH]? Kupiłem podobne, tylko z żaluzją i to chyba błąd, bo będzie problem z wyczyszczeniem siatki. Nic wiecej na razie nie powiem, bo użytkuję dopiero od tygodnia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 04.07.2018 19:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2018 A tak daleko masz do niej, nie? Ciekawe czy taki okapnik coś da...Zwykle kupujecie z siatką czy z żaluzją te wyrzutnie/czerpnie[ATTACH=CONFIG]415732[/ATTACH]? Jakieś 8m... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.