Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Gdy kupowałem do siebie, to tez dostałem różne. Jeden który chciałem, aby był perforowany na nawiew, aby tłumił dźwięk wentylatora kupiłem firmy Sonodec. Miał po całości perforację jak ten ze środkowego linku, ale między wełna mineralna a wewnętrznym kanałem była dodatkowo szczelna bezbarwna folia. Reszta szła na wywiew, więc się tak bardzo nie przejmowałem.

Ten ze środkowego linka jest do powyzej 250stopni wogole lepiej wykonany natomiast ten z żółta wełna to tragedia w srodku pełno wełny

Jaki sens robic wentylacje jak to na bank bedziie pylić , w opisie jest podane jako do wentylacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

...Czerpnia i wyrzutnia na jednaj ścianie powodują duże problemy w przypadku wiatru. Miałem podobnie u siebie i musiałem przerabiać. Wiejący wiatr od strony czerpni/wyrzutni mocno wzmacnia nawiew, a "zatyka" wywiew co powoduje duże problemy z balansem. Może jeśli kupisz rekuperator z modułem CF to sobie jakoś poradzi, ale nie wiem.

 

Jest dokładnie odwrotnie niż napisałeś, tzn. czerpnia i wyrzutnia na jednej ścianie są najmniej wrażliwe na wiatr. Jeżeli wiatr wieje z ich strony to mamy "wzmocnienie" czerpni i "osłabienie" wyrzutni, w przypadku szczelnego budynku te siły się równoważą i wymiana pozostaje bez zmian. W przypadku wiatru z drugiej strony jest odwrotnie, ale też siły (ciśnienia) się równoważą. Każdy inny układ czerpni/wyrzutni nie równoważy się w przypadku wiatru. Oczywiście zostaje kwestia szczelności budynku, ale dotyczy każdego układu i infiltracja związana z wpływem wiatru występuje zawsze..

Jest jeszcze "ryzyko" recyrkulacji pomiędzy czerpnią i wyrzutnią (to jedyny minus tego rozwiązania), ale sądzę że w praktyce można ten aspekt pominąć, trudno mi sobie wyobrazić warunki, w których recyrkulacja przekroczy poziom dozwolony w WT budynków, sądzę że w tym układzie nie ma ona szans przekroczyć poziomu kilku procent.

Tak więc w przypadku czerpni i wyrzutni na tej samej ścianie układ CF jest najmniej potrzebny. Każda inna konfiguracja będzie bardziej wrażliwa na wiatr, może z wyjątkiem czerpni i wyrzutni w układzie pionowym poza strefą oddziaływania na nie dachu (np. czerpnia i wyrzutnia terenowa) co w praktyce nie jest spotykane.

Edytowane przez SzymonKc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

okap w kuchni o ile wypuszczony na zewnątrz to musi mieć jakąś klapkę zwrotną ,,, lub tylko okap podwieszany z węglem aktywnym

 

Zwrotną. Ale jak wiatr wieje w czerpnię i wyrzutnię, to przecież mamy w domu nadciśnienie i ta klapka nic nie da.

 

Do tego szczelne domy, to pewnie na Marsie będą. Teraz jak przy 50Pa dom przepuszcza 0,6 kubatury/godzinę, to jest już bardzo szczelny (w standardzie domu pasywnego).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylacja pracowała jak zwykle około 30 m3/h

 

Przy kuchence gazowej norma przywołana w Rozporządzeniu w sprawie WT (a więc obowiązkowa) wymaga min. 70m3/h.

30m3/h to dla kuchenki elektrycznej w kuchni z oknem (nie wiem, jakie znaczenie przy WM ma okno). Bez okna to przy kuchence elektrycznej ma być 50m3/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi normami to jest pewien problem. Nie jestem pewny, ale nie ma w niej chyba napisane, że taka wydajność jest potrzebna w czasie używania kuchenki, a nie cały czas. Gdybym zastosował się do normy i ustawił wentylację tak by ciągle pracowała z wydajnością 120 m3/h (kuchnia 70, łazienka 50) to w domu wszyscy zaczęli by się źle czuć i chorować, bo wilgotność powietrza (piszę o zimie, w lecie to nie problem) spadła by do 20 kilku %. Nawet zwiększanie tylko na czas gotowania będzie powodować podobne problemy. Dlatego uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest okap wyciągowy i uchylanie okna/nawiew świeżego powietrza tylko w kuchni na czas gotowania. Wentylacja niech robi swoje, czyli utrzymuje w domu odpowiednią jakość powietrza 24h/dobę.

Projektanci muszą trzymać się norm, a później na tych beznadziejnych projektach utrzymują się różni "fachowcy" sprzedający swoje poradniki na temat prawidlowej wentylacji grawitacyjnej, bo przecież mechaniczna podnosi z ziemi kurz itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet zwiększanie tylko na czas gotowania będzie powodować podobne problemy.

 

70m3/h to minimum.

 

Zaleca się projektowanie urządzeń wentylacyjnych umożliwiających okresowe zwiększenie strumienia objętości powietrza usuwanego z kuchni w czasie jej

użytkowania, do co najmniej 120 m3/h.

 

Na przesuszanie - nawilżacze i rekuperatory z odzyskiem wilgoci. A że 30m3/h to za mało, to sam dowiodłeś podając ilość CO2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załóż sobie w salonie pompę ciepła powietrze - powietrze (potocznie zwany klimatyzator). Przez większą część sezonu grzewczego będziesz grzał 2 - 3 razy taniej, a w razie potrzeby pokoje dogrzejesz "kablami". Natomiast w lecie będziesz miał w domu komfort wilgotnościowo- temperaturowy :)

Dzięki za podpowiedź :) Koncepcja była taka, aby właśnie dać dodatkowy kanał do pokoju 06 i go zaślepić i tak pewnie zrobię. Klima z funkcją grzania miała być założona jakoś w przyszłości, ale instalator za późno dał mi znać i ściana, w której mieli puścić peszel do podłączenia została już prefabrykowana. Ale nic straconego jak postawią ściany to muszę się tym zająć i przygotować miejsce na przepust i przyłącze elektryczne.

Co do wyrzutni w dachu to mam mieszane uczucia, boję się wykraplania wody na samym końcu kominka wentylacyjnego. Z tego, co wiem to Braas ma dostępną dachówkę z kominkiem wentylacyjnym o średnicy wewnętrznej 150 mm., Więc problem to nie jest, mogę zawsze zamówić.

Czerpnie i wyrzutnie mamy od strony wschodniej na elewacji bez okien. Jedynie, co to sąsiad ma okna i odległość od naszych budynków to jakieś 9 m.

Wiatr wieje przeważnie od strony południowo zachodniej, południa lub od zachodu. Rzadko się zdarza, aby wiało od wschodu. A i tak od wschodu będziemy przysłonięci budynkiem sąsiada.

…Dlatego uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest okap wyciągowy i uchylanie okna/nawiew świeżego powietrza tylko w kuchni na czas gotowania. Wentylacja niech robi swoje, czyli utrzymuje w domu odpowiednią jakość powietrza 24h/dobę.

Projektanci muszą trzymać się norm, a później na tych beznadziejnych projektach utrzymują się różni "fachowcy" sprzedający swoje poradniki na temat prawidlowej wentylacji grawitacyjnej, bo przecież mechaniczna podnosi z ziemi kurz itd.

Normy normami u nas i tak wszystko na prąd więc będzie płyta indukcyjna. Dla 4 osób przy kuchence elektrycznej rozporządzenie mówi o 50m3/h. Okap będzie tylko z filtrem węglowym. Albo nie będzie w ogóle, siostra daję radę bez okapu i syfu nie ma.

Ponadto mamy od strony północnej i zachodniej FIX-y i okna nie będą się otwierać.

Poprawiłem projekt, bo odwrotnie dałem centralę i dołożyłem kanał do sypialni 06

https://www.dropbox.com/s/4mfon6cp6tkdali/projekt%20wentylacja%202019.01.19.pdf?dl=0

projekt wentylacja 2019.01.19.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnice w długości kanałów nawiew/wywiew nie są problemem, później balansujesz obrotami wentylatorów.

Ponoć najlepiej balansuje się instalację właśnie długościami kanałów.

 

Ja odstałem swój projekt, został wykonany tak jak chciałem, na trójniku na sonodukcie, pionem na elewacji, odseparowanymi skrzynkami w tym dla parteru skrzynki są pod daszkiem kotłowni poza obrysem części mieszkalnej. Zobaczymy co z tego będzie. :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponoć najlepiej balansuje się instalację właśnie długościami kanałów.

...

Ty chyba piszesz o czym innym a ja o czym innym. Pytanie było, czy to, że kanały wywiewne są dużo krótsze od nawiewnych. Nie będzie powodować problemów. Natomiast Ty raczej piszesz o tym, że przepływy na poszczególnych anemostatach najlepiej reguluje się długościami kanałów.

 

 

 

Czytałeś początek wątku, w którym piszesz?

Czytałem i...?

Choć już jakiś czas temu i nie pamiętam całej treści.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

70m3/h to minimum.

 

Zaleca się projektowanie urządzeń wentylacyjnych umożliwiających okresowe zwiększenie strumienia objętości powietrza usuwanego z kuchni w czasie jej

użytkowania, do co najmniej 120 m3/h.

 

Na przesuszanie - nawilżacze i rekuperatory z odzyskiem wilgoci. A że 30m3/h to za mało, to sam dowiodłeś podając ilość CO2.

 

Może i da się tak zrobić wentylację, aby wciągała z kuchni co najmniej 120m3/h, co będzie wtedy w reszcie domu to nie wiem. Mam kuchenkę gazową (nie wiem jak jest przy elektrycznej), ale po kilku latach okap wewnątrz i kanał do komina był tak oblepiony tłuszczem (mimo aluminiowych filtrów tłuszczowych), że nawet nie wiem, czy dałoby się to jakoś wyczyścić. Więc jeśli miałaby tak wyglądać wentylacja to ja dziękuję. Stawiam na rozwiązania proste, tanie w montażu i użytkowaniu, a przede wszystkim skuteczne, czyli w kuchni okap wyciągowy.

CO2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może i da się tak zrobić wentylację, aby wciągała z kuchni co najmniej 120m3/h, co będzie wtedy w reszcie domu to nie wiem.

 

Wg projektu mam 70m3/h w kuchni 235m3/h w całym domu. Rekuperator 400m3/h wyciągnąłby 120m3/h z kuchni. Ale nie mam kuchenki gazowej, więc nie potrzebuję tyle.

Przewietrzenie innym pomieszczeniom nie zaszkodzi - wręcz przeciwnie. Przedmucha z wody wymiennik i wzrośnie sprawność (poczytaj, jak ludzie płaczą o spadku sprawności w chłody, jak reku chodzi na niskich obrotach). Ile czasu pracuje kuchnia? 5%? Czy jeszcze mniej?

 

Więc jeśli miałaby tak wyglądać wentylacja to ja dziękuję.

 

Masz wymiennik obrotowy? W innym przypadku co Cię obchodzi, jak wygląda kanał wywiewny?

 

Ty chyba piszesz o czym innym a ja o czym innym. Pytanie było, czy to, że kanały wywiewne są dużo krótsze od nawiewnych. Nie będzie powodować problemów. Natomiast Ty raczej piszesz o tym, że przepływy na poszczególnych anemostatach najlepiej reguluje się długościami kanałów.

 

Skoro długością regulujesz poszczególne anemostaty (wywiewne i nawiewne) to piszesz o tym samym

 

Stosował ktos kanały typu termoflex?

 

W roli tłumika - w pomieszczeniu technicznym odcinek do wyrzutni (dalej sztywna) i od czerpni. Na wierzchu tak, że łatwo wymienić. Bo od czasu do czasu zamierzam wymieniać, bo przez te perforacje pewnie niezły syf się zrobi i wełna zamoknie.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro długością regulujesz poszczególne anemostaty (wywiewne i nawiewne) to piszesz o tym samym

 

Właśnie, że nie o tym samym. Jeżeli będą 2 pokoje, jeden blisko, a drugi dalej od rekuperatora, to aby w obydwu zapewnić taki sam nawiew, to najlepiej jest to właśnie zrobić poprzez odpowiednie długości i zakręty na kanałach. Natomiast tego, że wyciągi do łazienki i kuchni maja po 3 m, a nawiewy do pokoi po 6m nie ma sensu równoważyć zwiększaniem oporów na wywiewie. Opory miedzy wywiewem i nawiewem i tak będą się zmieniać choćby ze względu na filtry i to reguluje się poprzez zmianę obrotów wentylatorów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...