Kaizen 20.05.2019 00:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2019 Nie szukaj tej informacji bo to były bzdury. Tzn. zakręt oczywiście zwiększa opór, ale nie tak jak tam pisano tylko znacznie mniej. Te różnice w oporach równoważy się anemostatami lub tłumikami, np. Inno firmy Jeven. Jakkolwiek z wieloma pomysłami TB się nie zgadzam, tak ułożenie rur mi się sprawdziło. Każdy anemostat mam podpięty dwoma pe-flexami w sumie 150mb. Różnica długości dosyć znaczna - tak od 3 do 15m gdzie długie starałem się prowadzić jak najprostszą droga, a krótkie z zakrętami. Anemostaty nawiewne ustawione podobnie (mocno otwarte) dały bardzo zbliżone przepływy 23-27m3/h tylko najdalszy miał 20m3/h. Nawiewów i wywiewów zamontowanych mam po 6. Ale dwa wywiewy skręcone na maksa, bo wolę, żeby więcej powietrza szło przez kuchnię i łazienki - a i tak okazało się, że przez jeden śmiga 10m3/h a przez drugi 15m3/h. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 20.05.2019 00:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2019 (edytowane) A w kwestii gdy przewód wentylacyjny który idzie przez ogrzewane pomieszczenia? Co mi da izolacja? Że przewód będzie cieplejszy? Chyba raczej taki komin odizolowamy od ciepłych pokoi zimą będzie zimniejszy... Gadałem z kolegą co robi wentylacycje i mówi że taki przewód będzie miał temp pomieszczenia i tak ma być. Uporządkujmy: 1. Przewody poprowadzone w części ogrzewanej którymi tłoczysz zimne powietrze (czerpnia i wyrzutnia) trzeba zaizolować porządnie, żeby na ich zewnętrznych ściankach nie skraplała się woda. No i żeby ciepło nie uciekało ogrzewając powietrze wewnątrz przewodu. 2. Przewody poprowadzone w części NIEogrzewanej którymi tłoczysz cieple powietrze (nawiew i wywiew) trzeba zaizolować bardzo porządnie (min. 20 cm wełny), żeby nie tracić ciepła. Do tego gdyby powietrze w tych przewodach się wychładzało to para skropli się wewnątrz. 3. Przewody poprowadzone w części ogrzewanej którymi tłoczysz cieple powietrze (nawiew i wywiew) nie potrzebują izolacji, bo różnica temperatur znikoma. 4. Wyrzutnię poprowadzoną przez przestrzeń NIEogrzewaną teoretycznie warto zaizolować, bo płynie nią powietrze o temperaturze dobre kilka stopni wyższej (a w czasie odszraniania gdy jest ono przeprowadzane przez zatrzymanie wentylatora nawiewnego niewiele niższą, niż wewnątrz domu) za to o wysokiej wilgotności. Więc nawet niewielkie schłodzenie tego powietrza powinno powodować skraplanie pary wodnej wewnątrz przewodu. Tak głosi teoria. Ale minionej zimy specjalnie miałem założony trójnik zaślepiony z jednej strony i ze 2m nieocieplonej rury na nieogrzewanym poddaszu prowadzącej do wyrzutni. Śladów wilgoci w trójniku brak - a całą zimę tak chodziło. Edytowane 20 Maja 2019 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janekk1234 20.05.2019 04:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2019 T. Brzeczkowski radził wyrzutnie dawać bezpośrednio w kominKwestia tylko czy musi być izolowana. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eko_zgonus1719516655 20.05.2019 10:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2019 Kaizen masz swój projekt narysowany? Żeby poglądowo się dokształcić?Sumowałeś długości, a tam gdzie zakręt 90 stopni dodawałeś 3m? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 20.05.2019 13:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2019 Kaizen masz swój projekt narysowany? Tylko "fabryczny" - nie układałem rur tak, jak w nim rozrysowane. Sumowałeś długości, a tam gdzie zakręt 90 stopni dodawałeś 3m? Nie liczyłem dokładnie, tylko orientacyjnie w czasie pracy. Uznałem, że i tak poprawiam sytuację w porównaniu z projektem, a zakręty nie były tak precyzyjne. Ty np. po lewej widać jeden z najkrótszych odcinków i zakręt o jakieś 300*. http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=411192 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcinx00 21.05.2019 15:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2019 Kaizen te rury idą w części nieogrzewanej ? bo to chyba jakiś strych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarokar 21.05.2019 16:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2019 Uporządkujmy: 1. Przewody poprowadzone w części ogrzewanej którymi tłoczysz zimne powietrze (czerpnia i wyrzutnia) trzeba zaizolować porządnie, żeby na ich zewnętrznych ściankach nie skraplała się woda. No i żeby ciepło nie uciekało ogrzewając powietrze wewnątrz przewodu. 2. Przewody poprowadzone w części NIEogrzewanej którymi tłoczysz cieple powietrze (nawiew i wywiew) trzeba zaizolować bardzo porządnie (min. 20 cm wełny), żeby nie tracić ciepła. Do tego gdyby powietrze w tych przewodach się wychładzało to para skropli się wewnątrz. 3. Przewody poprowadzone w części ogrzewanej którymi tłoczysz cieple powietrze (nawiew i wywiew) nie potrzebują izolacji, bo różnica temperatur znikoma. 4. Wyrzutnię poprowadzoną przez przestrzeń NIEogrzewaną teoretycznie warto zaizolować, bo płynie nią powietrze o temperaturze dobre kilka stopni wyższej (a w czasie odszraniania gdy jest ono przeprowadzane przez zatrzymanie wentylatora nawiewnego niewiele niższą, niż wewnątrz domu) za to o wysokiej wilgotności. Więc nawet niewielkie schłodzenie tego powietrza powinno powodować skraplanie pary wodnej wewnątrz przewodu. Tak głosi teoria. Ale minionej zimy specjalnie miałem założony trójnik zaślepiony z jednej strony i ze 2m nieocieplonej rury na nieogrzewanym poddaszu prowadzącej do wyrzutni. Śladów wilgoci w trójniku brak - a całą zimę tak chodziło. Kaizen pomocne podsumowanie - dzięki! Czy przewody (nawiew i wywiew) które są puszczone w stropie a dokładnie w i pomiędzy pustakami Terrivy w domu parterowym należy potraktować że idą w pomieszczeniu izolowanym? Chyba tak bo taki strop nad pomieszczeniami ogrzewanymi jest ciepły bo nagrzany od powietrza w pokojach a nad nim jest izolacja - czyli przewody nie muszą być izolowane, tak? Bo w przeciwnym razie kiepsko było by z ich izolacją w stropie. Wiem że mało kto ma tak poprowadzoną wentylacje ale w dachach płaskich kilka osób tu tak robiło Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 21.05.2019 17:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2019 Kaizen te rury idą w części nieogrzewanej ? bo to chyba jakiś strych Poddasze nieużytkowe - oczywiście na rury poszła wełna (40cm). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 21.05.2019 17:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2019 Rury biegnace na strychu po stropie też można potraktować ze idą w strefie ogrzewanej jesli beda przykryte np.15 cm styropianu mimo ze na strychu moze byc minus 20 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcinx00 21.05.2019 19:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2019 Poddasze nieużytkowe - oczywiście na rury poszła wełna (40cm). a w przypadku umieszczenia takich rur PE pod jętkami ocieplonymi w pustce gdzie poniżej będzie sufit GK trzeba dodatkowo ocieplać takie rury? Lub druga opcja ocieplony strop oraz dach po sam szczyt a rury na strychu potrzebna izolacje ? (czyli tak jak u ciebie tylko wełna po sam szczyt) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
shogunzlasa 22.05.2019 05:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2019 Hej - proszę o pomoc. Zakupiłem dom (piwnica, parter, poddasze) z podobnym rozstawem pomieszczeń na każdym piętrze (8x10 metrów) W domu są 2 kominy (w każdym komin dymowy + wentylacje). Jako że poddasze do adaptacji a parter do poprawek - myślałem zrobić WM z reku. Jak nie teraz to nigdy. Na poddaszu niby wylewka, ale myślałem ją skuć celem zrobienia ogrzewania podłogowego. Pojawia się pytanie gdzie to wszystko umieścić - najbardziej pasuje mi strych (szczyt) - czerpnia w ścianie, wylot w kominie dymowym, brak GWC. Skropliny mogę sprowadzić do pionu kanalizacyjnego z łazienki. Strych będzie ocieplony. Pytanie co ze skrzynkami rozdzielczymi / rozprężnymi? Po 1 sztuce w styropianie w podłodze na poddaszu? Do piwnicy zesłałbym rury kominem dymowym. Ogólny plan (PE-FLEX): Piwnica: Nawiew: Garderoba 1x75 lub 2x75 (Długie odcinki) Wywiew: Pralnia 1x75 lub 2x75 (Długie odcinki) Reszta - szczelne drzwi i WG. Parter: Nawiew: Salon 3x75, Pokój 2x75 Wywiew: Kuchnia 1x75, Łazienka 3x75, Korytarz 1x75 Piętro: Nawiew: Pokój 1 - 1x75, Pokój - 2 2x75, Pokój 3 - 1x75 Wywiew: Łazienka 3x75, Korytarz 1x75 Taki układ ma sens? I kilka pytań do tego: 1. Czy musi być dostęp do skrzynki rozprężnej czy zatapia się ją w betonie? Musi być poziomo czy można schować ją w ścianie pionowo? 2. Czy reku na strychu nad pomieszczeniami sypialnymi to dobry pomysł? Jak bardzo trzeba zaizolować akustycznie pomieszczenie? 3. Jak jest z czyszczeniem instalacji i wymiennika (przeciwprądowy) - trzeba go wytargać i przemyć wodą raz na rok? Instalację czyści się mechanicznie? Ozon? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulibob 22.05.2019 08:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2019 Tak o spisku żarówkowym(wentylator ma 3,5roku) nawalił mi wentylator kanałowy EC dokładnie nawalił sygnał sterujący idący na potencjometr. Piszę do serwisu ile może kosztować naprawa odpowiedź: "Jeżeli awarii uległo wejście sygnału sterującego na płytce sterownika to trzeba wymienić cały silnik wentylatora z turbiną. Płytek sterujących w silnikach nie wymieniamy ani nie naprawiamy.Z naszej praktyki wiemy, że uszkodzenie wejścia analogowego na płytce spowodowane jest błędnym podłączeniem n, tzn. podaniem potencjału zewnętrznego na to wejście. Proszę o podanie numeru faktury zakupu urządzenia w naszej firmie albo numer karty gwarancyjnej – musze wiedzieć czy gwarancja na produkt jeszcze obowiązuje. Odnośnie samej procedury - proszę zdemontować „drzwiczki” z wentylatorem i odesłać do nas do sprawdzenia. Po otrzymaniu nr. faktury – albo nr. karty gwarancyjnej zarejestruję reklamację w naszym systemie i podam Panu numer reklamacji. Numer ten musi być podany na paczce z przesyłką." Najlepiej wymienić cały wentylator EC zamiast naprawić. Naprawiłem dając zewnętrzny zasilacz 12V.Rąbanie ludzi w dupę nic więcej. Na drugiego maile ile będzie kosztować wymiana 90% wentylatora nie otrzymałem odpowiedzi:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janekk1234 25.05.2019 06:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2019 Naprawdę myślicie że jeśli wyrzutnie zrobię bezpośrednio w szachcie wentylacycyjnym biegnącym przez ogrzewane pomieszczenia to ten szacht będzie się tak oziębiać że na zewnętrznej stronie będzie wykraplać się woda?Szacht wentylacycji ma ze 4cm grubości ścianki i jest z kermazytobetonu dodatkowo będzie otynkowany.Chodzi o ewentualne skraplanie się pary wodnej na zewnętrznej ścianie takiego przewodu dobrze myślę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
meakkow 25.05.2019 07:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2019 Naprawdę myślicie że jeśli wyrzutnie zrobię bezpośrednio w szachcie wentylacycyjnym biegnącym przez ogrzewane pomieszczenia to ten szacht będzie się tak oziębiać że na zewnętrznej stronie będzie wykraplać się woda? Szacht wentylacycji ma ze 4cm grubości ścianki i jest z kermazytobetonu dodatkowo będzie otynkowany. Chodzi o ewentualne skraplanie się pary wodnej na zewnętrznej ścianie takiego przewodu dobrze myślę? Latem wilgoć może się osadzać na wewnętrznej ścianie komina wentylacyjnego, będzie to spływać po ściankach... gdzieś na dół. Zimą ściana w rejonie komina będzie chłodniejsza, znowu wilgoć ale od strony pokoju. Kanały powinny być szczelne i izolowane min. kilkoma cm waty. Zrobisz jak zachcesz, nie jest to ogromny problem, możliwe że tej wilgoci nie będzie za dużo w dobrze wentylowanym domu i wszystko się jakoś uda. Ty ryzykujesz. Zawsze możesz to jakoś przerobić. Powodzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SzymonKc 25.05.2019 08:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2019 Naprawdę myślicie że jeśli wyrzutnie zrobię bezpośrednio w szachcie wentylacycyjnym biegnącym przez ogrzewane pomieszczenia to ten szacht będzie się tak oziębiać że na zewnętrznej stronie będzie wykraplać się woda? Szacht wentylacycji ma ze 4cm grubości ścianki i jest z kermazytobetonu dodatkowo będzie otynkowany. Chodzi o ewentualne skraplanie się pary wodnej na zewnętrznej ścianie takiego przewodu dobrze myślę? Przy temperaturze wewnątrz komina rzędu 1-2*C powierzchnia takiej ścianki od strony pomieszczeń będzie miała z 13-15*C, więc kondensacja na powierzchni może wystąpić w okolicy 60% RH. To jeden aspekt, drugi jest taki że dodajesz kilka m2 powierzchni chłodzącej i to ciepło, które odzyskasz w wymienniku częściowo ponownie oddasz w powietrze idące na wyrzutnie. Ludzie walczą z mostkami, ciepłe parapety, nadproża, ciepły montaż okien, a Ty tak nonszalancko zimny komin w środek chałupy pakujesz. Ale to Twój dom, możesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 25.05.2019 09:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2019 .... Ludzie walczą z mostkami, ciepłe parapety, nadproża, ciepły montaż okien, a Ty tak nonszalancko zimny komin w środek chałupy pakujesz. Ale to Twój dom, możesz. Ma byc tanio i to jest priorytet. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janekk1234 25.05.2019 14:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2019 (edytowane) Ma byc tanio i to jest priorytet. Powiedział co wiedział. Średnio mi pasuje dawanie nawet kilku cm izolacji bo ten pion idzie środkiem domu. Rekuperator będzie z odzyskiem wilgoci. A strata kilku złotych na stracie ciepła nie jest dla mnie problemem. Dopytuje czy to skraplanie wilgoci z wyrzutni może tu być jakimś problemem i czy wogole wystąpi. Poza tym nawet jeśli zaizoluje to co się zmieni w kwestii rzekomego wykraplania sie wilgoci wewnątrz takiego przewodu? Edytowane 25 Maja 2019 przez Janekk1234 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
meakkow 26.05.2019 07:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2019 Dopytuje czy to skraplanie wilgoci z wyrzutni może tu być jakimś problemem i czy wogole wystąpi. Poza tym nawet jeśli zaizoluje to co się zmieni w kwestii rzekomego wykraplania sie wilgoci wewnątrz takiego przewodu? Jest Pan już męczący z tą swoją upartością, fizyka się kłania, punkt rosy itp. Wydaje mi się że jest mało osób które taki wariant wyrzutni robiło, może ktoś Ci odpowie. A na pytanie "jeśli zaizoluje to co się zmieni" szkoda odpowiadać. Rekuperator z odzyskiem wilgoci? Też coś było na forum, ale Pan oczywiście mądrzejszy. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janekk1234 26.05.2019 09:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2019 Spec od wentylacycji pan Brzęczu radził robić wyrzutnie w kanale wentylacycji więc nie jest to jakieś novum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SzymonKc 26.05.2019 11:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2019 Spec od wentylacycji pan Brzęczu radził robić wyrzutnie w kanale wentylacycji więc nie jest to jakieś novum. Pan "Brzęczu" jest na bakier ze znajomością praw fizyki, co wiele razy udowodnił. Takie rozwiązanie oczywiście będzie działać, problemy mogą się pojawić czasami. Jeśli chodzi o wilgoć wewnątrz komina to będzie się pojawiać z całą pewnością. Gdyby komin był nienasiąkliwy (np. ze szkła, ze stali nierdzewnej) wilgoć pojawiała by się wtedy, gdy powietrze w kominie by się ochładzało, np. dłuższy odcinek komina przez poddasze nieogrzewane. W przypadku gdy poddasze jest ogrzewane miała by szanse wykroplić się tylko na samym szczycie komina. Ale komin ceramiczny czy z keramzytobetonu jest "buforem" wilgoci i pochłania ją jako parę wodną z bardzo wilgotnego powietrza. W momencie jak np. przychodzą pierwsze jesienne przymrozki temperatura na wyrzutni (w kominie) w kilka godzin zmienia się np. z +10 do +1-2*C, a ta para wodna zgromadzona w materiale komina nie zdąży z niego wyjść i przy takim ochłodzeniu wykropli się wewnątrz - nie wewnątrz komina, tylko wewnątrz keramzytobetonu. W efekcie będą okresy kiedy komin jest mokry, może to przesiąknąć nawet do wnętrza pomieszczeń z ryzykiem jakichś wykwitów na tynku wewnętrznym. Druga sprawa to kondensacja wilgoci na zewnętrznej stronie komina wewnątrz pomieszczeń. Ściana w tym miejscu będzie dość zimna, wilgotność rzędu 60% może już być graniczna, w środku zimy w normalnym pokoju przy wentylacji mechanicznej raczej takiej nie będzie, ale w kuchni cz w łazience (jeśli tamtędy komin przechodzi) jest to prawdopodobne. Natomiast jesienią przy wyższej wilgotności w mieszkaniu, może tak się zdarzyć nawet w sypialni. Trzecia sprawa to straty ciepła, na wymienniku masz odzysk rzędu 80%, który w rzeczywistości może być 50 czy 30%, bo resztę tracisz tym kominem. Ale nie chodzi o procenty tylko kWh i złotówki, które wyniosą kilka stówek na sezon i tak do końca istnienia budynku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.