Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Nie szukaj tej informacji bo to były bzdury. Tzn. zakręt oczywiście zwiększa opór, ale nie tak jak tam pisano tylko znacznie mniej. Te różnice w oporach równoważy się anemostatami lub tłumikami, np. Inno firmy Jeven.

 

Jakkolwiek z wieloma pomysłami TB się nie zgadzam, tak ułożenie rur mi się sprawdziło.

 

Każdy anemostat mam podpięty dwoma pe-flexami w sumie 150mb. Różnica długości dosyć znaczna - tak od 3 do 15m gdzie długie starałem się prowadzić jak najprostszą droga, a krótkie z zakrętami. Anemostaty nawiewne ustawione podobnie (mocno otwarte) dały bardzo zbliżone przepływy 23-27m3/h tylko najdalszy miał 20m3/h.

 

Nawiewów i wywiewów zamontowanych mam po 6. Ale dwa wywiewy skręcone na maksa, bo wolę, żeby więcej powietrza szło przez kuchnię i łazienki - a i tak okazało się, że przez jeden śmiga 10m3/h a przez drugi 15m3/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

A w kwestii gdy przewód wentylacyjny który idzie przez ogrzewane pomieszczenia? Co mi da izolacja? Że przewód będzie cieplejszy? Chyba raczej taki komin odizolowamy od ciepłych pokoi zimą będzie zimniejszy...

Gadałem z kolegą co robi wentylacycje i mówi że taki przewód będzie miał temp pomieszczenia i tak ma być.

 

Uporządkujmy:

1. Przewody poprowadzone w części ogrzewanej którymi tłoczysz zimne powietrze (czerpnia i wyrzutnia) trzeba zaizolować porządnie, żeby na ich zewnętrznych ściankach nie skraplała się woda. No i żeby ciepło nie uciekało ogrzewając powietrze wewnątrz przewodu.

2. Przewody poprowadzone w części NIEogrzewanej którymi tłoczysz cieple powietrze (nawiew i wywiew) trzeba zaizolować bardzo porządnie (min. 20 cm wełny), żeby nie tracić ciepła. Do tego gdyby powietrze w tych przewodach się wychładzało to para skropli się wewnątrz.

3. Przewody poprowadzone w części ogrzewanej którymi tłoczysz cieple powietrze (nawiew i wywiew) nie potrzebują izolacji, bo różnica temperatur znikoma.

4. Wyrzutnię poprowadzoną przez przestrzeń NIEogrzewaną teoretycznie warto zaizolować, bo płynie nią powietrze o temperaturze dobre kilka stopni wyższej (a w czasie odszraniania gdy jest ono przeprowadzane przez zatrzymanie wentylatora nawiewnego niewiele niższą, niż wewnątrz domu) za to o wysokiej wilgotności. Więc nawet niewielkie schłodzenie tego powietrza powinno powodować skraplanie pary wodnej wewnątrz przewodu. Tak głosi teoria. Ale minionej zimy specjalnie miałem założony trójnik zaślepiony z jednej strony i ze 2m nieocieplonej rury na nieogrzewanym poddaszu prowadzącej do wyrzutni. Śladów wilgoci w trójniku brak - a całą zimę tak chodziło.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen masz swój projekt narysowany?

 

Tylko "fabryczny" - nie układałem rur tak, jak w nim rozrysowane.

 

attachment.php?attachmentid=382929

 

Sumowałeś długości, a tam gdzie zakręt 90 stopni dodawałeś 3m?

 

Nie liczyłem dokładnie, tylko orientacyjnie w czasie pracy. Uznałem, że i tak poprawiam sytuację w porównaniu z projektem, a zakręty nie były tak precyzyjne. Ty np. po lewej widać jeden z najkrótszych odcinków i zakręt o jakieś 300*.

 

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=411192

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uporządkujmy:

1. Przewody poprowadzone w części ogrzewanej którymi tłoczysz zimne powietrze (czerpnia i wyrzutnia) trzeba zaizolować porządnie, żeby na ich zewnętrznych ściankach nie skraplała się woda. No i żeby ciepło nie uciekało ogrzewając powietrze wewnątrz przewodu.

2. Przewody poprowadzone w części NIEogrzewanej którymi tłoczysz cieple powietrze (nawiew i wywiew) trzeba zaizolować bardzo porządnie (min. 20 cm wełny), żeby nie tracić ciepła. Do tego gdyby powietrze w tych przewodach się wychładzało to para skropli się wewnątrz.

3. Przewody poprowadzone w części ogrzewanej którymi tłoczysz cieple powietrze (nawiew i wywiew) nie potrzebują izolacji, bo różnica temperatur znikoma.

4. Wyrzutnię poprowadzoną przez przestrzeń NIEogrzewaną teoretycznie warto zaizolować, bo płynie nią powietrze o temperaturze dobre kilka stopni wyższej (a w czasie odszraniania gdy jest ono przeprowadzane przez zatrzymanie wentylatora nawiewnego niewiele niższą, niż wewnątrz domu) za to o wysokiej wilgotności. Więc nawet niewielkie schłodzenie tego powietrza powinno powodować skraplanie pary wodnej wewnątrz przewodu. Tak głosi teoria. Ale minionej zimy specjalnie miałem założony trójnik zaślepiony z jednej strony i ze 2m nieocieplonej rury na nieogrzewanym poddaszu prowadzącej do wyrzutni. Śladów wilgoci w trójniku brak - a całą zimę tak chodziło.

Kaizen pomocne podsumowanie - dzięki! Czy przewody (nawiew i wywiew) które są puszczone w stropie a dokładnie w i pomiędzy pustakami Terrivy w domu parterowym należy potraktować że idą w pomieszczeniu izolowanym? Chyba tak bo taki strop nad pomieszczeniami ogrzewanymi jest ciepły bo nagrzany od powietrza w pokojach a nad nim jest izolacja - czyli przewody nie muszą być izolowane, tak? Bo w przeciwnym razie kiepsko było by z ich izolacją w stropie. Wiem że mało kto ma tak poprowadzoną wentylacje ale w dachach płaskich kilka osób tu tak robiło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poddasze nieużytkowe - oczywiście na rury poszła wełna (40cm).

a w przypadku umieszczenia takich rur PE pod jętkami ocieplonymi w pustce gdzie poniżej będzie sufit GK trzeba dodatkowo ocieplać takie rury?

Lub druga opcja ocieplony strop oraz dach po sam szczyt a rury na strychu potrzebna izolacje ? (czyli tak jak u ciebie tylko wełna po sam szczyt)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej - proszę o pomoc.

Zakupiłem dom (piwnica, parter, poddasze) z podobnym rozstawem pomieszczeń na każdym piętrze (8x10 metrów)

 

W domu są 2 kominy (w każdym komin dymowy + wentylacje). Jako że poddasze do adaptacji a parter do poprawek - myślałem zrobić WM z reku.

Jak nie teraz to nigdy.

 

Na poddaszu niby wylewka, ale myślałem ją skuć celem zrobienia ogrzewania podłogowego.

 

Pojawia się pytanie gdzie to wszystko umieścić - najbardziej pasuje mi strych (szczyt) - czerpnia w ścianie, wylot w kominie dymowym, brak GWC. Skropliny mogę sprowadzić do pionu kanalizacyjnego z łazienki. Strych będzie ocieplony.

Pytanie co ze skrzynkami rozdzielczymi / rozprężnymi? Po 1 sztuce w styropianie w podłodze na poddaszu?

Do piwnicy zesłałbym rury kominem dymowym.

 

Ogólny plan (PE-FLEX):

 

Piwnica:

Nawiew: Garderoba 1x75 lub 2x75 (Długie odcinki)

Wywiew: Pralnia 1x75 lub 2x75 (Długie odcinki)

Reszta - szczelne drzwi i WG.

 

Parter:

Nawiew: Salon 3x75, Pokój 2x75

Wywiew: Kuchnia 1x75, Łazienka 3x75, Korytarz 1x75

 

Piętro:

Nawiew: Pokój 1 - 1x75, Pokój - 2 2x75, Pokój 3 - 1x75

Wywiew: Łazienka 3x75, Korytarz 1x75

 

Taki układ ma sens?

 

I kilka pytań do tego:

1. Czy musi być dostęp do skrzynki rozprężnej czy zatapia się ją w betonie? Musi być poziomo czy można schować ją w ścianie pionowo?

2. Czy reku na strychu nad pomieszczeniami sypialnymi to dobry pomysł? Jak bardzo trzeba zaizolować akustycznie pomieszczenie?

3. Jak jest z czyszczeniem instalacji i wymiennika (przeciwprądowy) - trzeba go wytargać i przemyć wodą raz na rok? Instalację czyści się mechanicznie? Ozon?

 

 

 

 

PARTER.jpgPIWNICA.jpgPODDASZE.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak o spisku żarówkowym(wentylator ma 3,5roku) nawalił mi wentylator kanałowy EC dokładnie nawalił sygnał sterujący idący na potencjometr. Piszę do serwisu ile może kosztować naprawa odpowiedź: "Jeżeli awarii uległo wejście sygnału sterującego na płytce sterownika to trzeba wymienić cały silnik wentylatora z turbiną. Płytek sterujących w silnikach nie wymieniamy ani nie naprawiamy.

Z naszej praktyki wiemy, że uszkodzenie wejścia analogowego na płytce spowodowane jest błędnym podłączeniem n, tzn. podaniem potencjału zewnętrznego na to wejście.

 

Proszę o podanie numeru faktury zakupu urządzenia w naszej firmie albo numer karty gwarancyjnej – musze wiedzieć czy gwarancja na produkt jeszcze obowiązuje.

Odnośnie samej procedury - proszę zdemontować „drzwiczki” z wentylatorem i odesłać do nas do sprawdzenia.

Po otrzymaniu nr. faktury – albo nr. karty gwarancyjnej zarejestruję reklamację w naszym systemie i podam Panu numer reklamacji. Numer ten musi być podany na paczce z przesyłką."

 

Najlepiej wymienić cały wentylator EC zamiast naprawić. Naprawiłem dając zewnętrzny zasilacz 12V.

Rąbanie ludzi w dupę nic więcej.

 

Na drugiego maile ile będzie kosztować wymiana 90% wentylatora nie otrzymałem odpowiedzi:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę myślicie że jeśli wyrzutnie zrobię bezpośrednio w szachcie wentylacycyjnym biegnącym przez ogrzewane pomieszczenia to ten szacht będzie się tak oziębiać że na zewnętrznej stronie będzie wykraplać się woda?

Szacht wentylacycji ma ze 4cm grubości ścianki i jest z kermazytobetonu dodatkowo będzie otynkowany.

Chodzi o ewentualne skraplanie się pary wodnej na zewnętrznej ścianie takiego przewodu dobrze myślę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę myślicie że jeśli wyrzutnie zrobię bezpośrednio w szachcie wentylacycyjnym biegnącym przez ogrzewane pomieszczenia to ten szacht będzie się tak oziębiać że na zewnętrznej stronie będzie wykraplać się woda?

Szacht wentylacycji ma ze 4cm grubości ścianki i jest z kermazytobetonu dodatkowo będzie otynkowany.

Chodzi o ewentualne skraplanie się pary wodnej na zewnętrznej ścianie takiego przewodu dobrze myślę?

 

Latem wilgoć może się osadzać na wewnętrznej ścianie komina wentylacyjnego, będzie to spływać po ściankach... gdzieś na dół.

Zimą ściana w rejonie komina będzie chłodniejsza, znowu wilgoć ale od strony pokoju.

Kanały powinny być szczelne i izolowane min. kilkoma cm waty.

 

Zrobisz jak zachcesz, nie jest to ogromny problem, możliwe że tej wilgoci nie będzie za dużo w dobrze wentylowanym domu i wszystko się jakoś uda. Ty ryzykujesz. Zawsze możesz to jakoś przerobić. Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę myślicie że jeśli wyrzutnie zrobię bezpośrednio w szachcie wentylacycyjnym biegnącym przez ogrzewane pomieszczenia to ten szacht będzie się tak oziębiać że na zewnętrznej stronie będzie wykraplać się woda?

Szacht wentylacycji ma ze 4cm grubości ścianki i jest z kermazytobetonu dodatkowo będzie otynkowany.

Chodzi o ewentualne skraplanie się pary wodnej na zewnętrznej ścianie takiego przewodu dobrze myślę?

 

Przy temperaturze wewnątrz komina rzędu 1-2*C powierzchnia takiej ścianki od strony pomieszczeń będzie miała z 13-15*C, więc kondensacja na powierzchni może wystąpić w okolicy 60% RH. To jeden aspekt, drugi jest taki że dodajesz kilka m2 powierzchni chłodzącej i to ciepło, które odzyskasz w wymienniku częściowo ponownie oddasz w powietrze idące na wyrzutnie. Ludzie walczą z mostkami, ciepłe parapety, nadproża, ciepły montaż okien, a Ty tak nonszalancko zimny komin w środek chałupy pakujesz. Ale to Twój dom, możesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma byc tanio i to jest priorytet.

 

Powiedział co wiedział.

 

Średnio mi pasuje dawanie nawet kilku cm izolacji bo ten pion idzie środkiem domu.

Rekuperator będzie z odzyskiem wilgoci. A strata kilku złotych na stracie ciepła nie jest dla mnie problemem.

Dopytuje czy to skraplanie wilgoci z wyrzutni może tu być jakimś problemem i czy wogole wystąpi. Poza tym nawet jeśli zaizoluje to co się zmieni w kwestii rzekomego wykraplania sie wilgoci wewnątrz takiego przewodu?

Edytowane przez Janekk1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopytuje czy to skraplanie wilgoci z wyrzutni może tu być jakimś problemem i czy wogole wystąpi. Poza tym nawet jeśli zaizoluje to co się zmieni w kwestii rzekomego wykraplania sie wilgoci wewnątrz takiego przewodu?

 

Jest Pan już męczący z tą swoją upartością, fizyka się kłania, punkt rosy itp. Wydaje mi się że jest mało osób które taki wariant wyrzutni robiło, może ktoś Ci odpowie.

A na pytanie "jeśli zaizoluje to co się zmieni" szkoda odpowiadać.

Rekuperator z odzyskiem wilgoci? Też coś było na forum, ale Pan oczywiście mądrzejszy.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spec od wentylacycji pan Brzęczu radził robić wyrzutnie w kanale wentylacycji więc nie jest to jakieś novum.

 

Pan "Brzęczu" jest na bakier ze znajomością praw fizyki, co wiele razy udowodnił. Takie rozwiązanie oczywiście będzie działać, problemy mogą się pojawić czasami.

 

Jeśli chodzi o wilgoć wewnątrz komina to będzie się pojawiać z całą pewnością. Gdyby komin był nienasiąkliwy (np. ze szkła, ze stali nierdzewnej) wilgoć pojawiała by się wtedy, gdy powietrze w kominie by się ochładzało, np. dłuższy odcinek komina przez poddasze nieogrzewane. W przypadku gdy poddasze jest ogrzewane miała by szanse wykroplić się tylko na samym szczycie komina.

Ale komin ceramiczny czy z keramzytobetonu jest "buforem" wilgoci i pochłania ją jako parę wodną z bardzo wilgotnego powietrza. W momencie jak np. przychodzą pierwsze jesienne przymrozki temperatura na wyrzutni (w kominie) w kilka godzin zmienia się np. z +10 do +1-2*C, a ta para wodna zgromadzona w materiale komina nie zdąży z niego wyjść i przy takim ochłodzeniu wykropli się wewnątrz - nie wewnątrz komina, tylko wewnątrz keramzytobetonu. W efekcie będą okresy kiedy komin jest mokry, może to przesiąknąć nawet do wnętrza pomieszczeń z ryzykiem jakichś wykwitów na tynku wewnętrznym.

 

Druga sprawa to kondensacja wilgoci na zewnętrznej stronie komina wewnątrz pomieszczeń. Ściana w tym miejscu będzie dość zimna, wilgotność rzędu 60% może już być graniczna, w środku zimy w normalnym pokoju przy wentylacji mechanicznej raczej takiej nie będzie, ale w kuchni cz w łazience (jeśli tamtędy komin przechodzi) jest to prawdopodobne. Natomiast jesienią przy wyższej wilgotności w mieszkaniu, może tak się zdarzyć nawet w sypialni.

 

Trzecia sprawa to straty ciepła, na wymienniku masz odzysk rzędu 80%, który w rzeczywistości może być 50 czy 30%, bo resztę tracisz tym kominem. Ale nie chodzi o procenty tylko kWh i złotówki, które wyniosą kilka stówek na sezon i tak do końca istnienia budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...