tom.pk 18.01.2020 07:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2020 Dorzucić wyciąg w korytarzu (1x75) za drzwiami wejściowymi do domu? Bilans powinien się poprawić… [ATTACH=CONFIG]439473[/ATTACH] Jezeli tam będą ubrania buty to koniecznie 1x75.Do salonu dałbym nawiew 3x75 i do łazienki wyciąg 3x75. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jankor 19.01.2020 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2020 Czyli 1x75 w korytarzu to dobry pomysl. Czy wrzucenie 3x75 do łazienki nie będzie powodować zbyt "mocnego" pędu powietrza? Może zamiast tego 3x75 w kuchni? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tom.pk 19.01.2020 10:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2020 Czyli 1x75 w korytarzu to dobry pomysl. Czy wrzucenie 3x75 do łazienki nie będzie powodować zbyt "mocnego" pędu powietrza? Może zamiast tego 3x75 w kuchni? Nie nie będzie zbyt mocnego pędu możesz być spokojny.Musisz sam przeanalizować ile będzie gotowane gazem czy indukcją jaki będzie okap ,czy w łazience będzie prysznic z odpływem liniowym,jak często używany ile osób. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jankor 19.01.2020 18:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2020 Żona odstaje za kuchnią gazową, planuję okap z wyciagiem na zewnatrz ( rekuperator ma tryb 100% nawiew, 30% wywiew przy współpracy z okapem) w łazience będzie prysznic z dopływem liniowym i wanna, z prysznica będą korzystać max. 3 osoby Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bartus01 19.01.2020 20:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2020 Weźcie pod uwagę że przyjmuje się strumień powietrza usuwanego w łazienkach na poziomie 50 m3/ godzinę a dla kuchni z kuchenką gazową 70 m3/ godzine czyli więcej niż w łazience.Takie są normy chodź może się wydawać ze w łazience więcej wilgoci jest generowane. Jankor , wpinasz rurę od okapu w komin wentylacyjny czy wypuszczasz na dach ? , masz klapę zwrotną na wylocie aby nie było cofki do okapu podczas podciśnienia w domu?Pytam, bo chce zrobić podobnie jak TY. Zauważam że filtry weglowe w okapach to jednak nie jest dobre rozwiązanie, powietrze za filtrem brudzi ścianę sufit, meble.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jankor 22.01.2020 13:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2020 bartus01, opary z okapu planuje "wyrzucać" przez ścianę szczytową. Planuję dać klapę zwrotną. Założenie jest takie, że przy pracy okapu rekuperator wyciąga 1/3 nawiewanego powietrza, reszta wyciągana jest przez okap Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 22.01.2020 21:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2020 bartus01, opary z okapu planuje "wyrzucać" przez ścianę szczytową. Planuję dać klapę zwrotną. Założenie jest takie, że przy pracy okapu rekuperator wyciąga 1/3 nawiewanego powietrza, reszta wyciągana jest przez okap 1 Z jaką wydajnością pracuje wentylacja, a z jaka okap? 2 W zimie podczas takiej pracy nawiew będzie raczej dość zimny, a w dodatku mocno wysuszy powietrze w pokojach. 3 Jeśli nie będzie grzałki wstępnej, to zamarznie wymiennik, jeśli będzie to dość sporo się napracuje. Nie wiem jakie masz ogrzewanie, ale grzałka grzeje z COP1 Moim zdaniem dużo lepszym rozwiązaniem jest uchylenie okna w kuchni na czas pracy okapu, a idealnie jeśli kuchnia jest zamykana. Klapę zwrotną zmontuj taka z uszczelką szczelnie zamykającą. Ciąg przez kanał od okapu zaburza pracę wentylacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 24.01.2020 12:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2020 1 Z jaką wydajnością pracuje wentylacja, a z jaka okap? 2 W zimie podczas takiej pracy nawiew będzie raczej dość zimny, a w dodatku mocno wysuszy powietrze w pokojach. 3 Jeśli nie będzie grzałki wstępnej, to zamarznie wymiennik, jeśli będzie to dość sporo się napracuje. Nie wiem jakie masz ogrzewanie, ale grzałka grzeje z COP1 Moim zdaniem dużo lepszym rozwiązaniem jest uchylenie okna w kuchni na czas pracy okapu, a idealnie jeśli kuchnia jest zamykana. Klapę zwrotną zmontuj taka z uszczelką szczelnie zamykającą. Ciąg przez kanał od okapu zaburza pracę wentylacji. Zdecydowanie trzeba uwzględnić pracę okapu przy WM. Ja tego nie zrobiłem i teraz się z tym bujam. Dom mam dość szczelny i przy pracy okapu ( na I biegu ok 300m3/h) robi się mocne podciśnienie i sytuacja wygląda następująco: - bardzo ciężko jest otworzyć drzwi zew. - wieje z gniazd odkurzacza centralnego (oczywiście jak odchyle klapkę) - powietrze w kanałach wywiewnych WM praktycznie się zatrzymuje (mówię to o sytuacji w okresie zimowym gdzie wentylacja chodzi na poziomie ok 80m3/h). Wygląda to tak że przed włączeniem okapu, temp. powietrza wywiewanego z domu to ok 19-20 stopni a po włączeniu okapu spada do 10 więc zakładam że powietrze stoi a przez to się wychładza - dodatkowo w garderobie, gdzie mam wyciąg WM i przepływ w okolicy 9m3/h (1 rura) następuje wręcz "cofka" brudnego powietrza przez co garderoba zaczęła się mocno kurzyć. Na chwilę obecną, anemostat jest tam całkowicie zamknięty Co ciekawe nie mam żadnych przewiewów w okolicach okien co świadczy o starannym montażu jednak w tym przypadku chyba wolałyby żeby coś tam wiało niż obecny stan. Głównie chodzi mi o kurz którego źródła długo szukałem i chyba właśnie znalazłem.... Myślę nad rozwiązaniem tego problem poprzez podłączenie okapu do reku żeby włączył się nawiew 100% przy jego działaniu. Ale problem będzie w zimie bo spowoduje to szybkie zamarznięcie wymiennika. Może również okazać że nawiewu nie uda się włączyć bo reku jest w trybie rozmrażania.. a ta sytuacja jest dość często u mnie bo reku jest na nieocieplonym strychu (ale w "opakowaniu" ze styro) Albo, po bandzie, zmniejszę docisk skrzydła w oknie w kuchni i zacznie coś tam wiać w momencie pracy okapu.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pstawik 24.01.2020 12:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2020 To właściwie chyba nie ma dobrego rozwiązania spięcia reku z okapem w zimie? Jak podczas działania okapu zwiększymy nawiew, to może dochodzić do zamrażania wymiennika. Jak nic nie zrobimy, to będzie jak u Ciebie. Chyba kompromisowe wyjście, to rozszczelnienie okna w kuchni podczas pracy okapu do momentu wyrównania ciśnienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cezary.pl 24.01.2020 20:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2020 Można założyć krańcówkę, która pozwoli uruchomić okap po otwarciu okna w kuchni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 24.01.2020 22:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2020 Zdecydowanie trzeba uwzględnić pracę okapu przy WM. Ja tego nie zrobiłem i teraz się z tym bujam. Dom mam dość szczelny i przy pracy okapu ( na I biegu ok 300m3/h) robi się mocne podciśnienie... No i jak chcesz tą pracę okapu uwzględnić przy pracy rekuperatora? Sam piszesz, że okap na 1 biegu to 300m3/h, a na najwyższym pewnie będzie 500 m3/h.Jak to chcesz puścić przez wentylację? Żadne załączanie na 100% nie pomoże, no chyba, że masz wentylację przemysłowa w domu lub zrobiona na 10 osób. Jedyne wyjście to dodatkowy nawiew dla okapu, choćby uchylenie okna, a rekuperator niech sobie pracuje po swojemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bartus01 24.01.2020 22:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2020 No i jak chcesz tą pracę okapu uwzględnić przy pracy rekuperatora? Sam piszesz, że okap na 1 biegu to 300m3/h, a na najwyższym pewnie będzie 500 m3/h.Jak to chcesz puścić przez wentylację? Żadne załączanie na 100% nie pomoże, no chyba, że masz wentylację przemysłowa w domu lub zrobiona na 10 osób. Jedyne wyjście to dodatkowy nawiew dla okapu, choćby uchylenie okna, a rekuperator niech sobie pracuje po swojemu. To chyba najlepsze wyjście czyli nie łączenie okapu z WM w jakikolwiek sposób i zapewnienie "lewego" nawiewu na czas pracy okapu. Może jaki ekstra nawiew tuz przy kuchence otwierany automatycznie włączeniem okapu.. Ma ktoś jeszcze jakieś przemyślenia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 24.01.2020 23:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2020 No i jak chcesz tą pracę okapu uwzględnić przy pracy rekuperatora? Sam piszesz, że okap na 1 biegu to 300m3/h, a na najwyższym pewnie będzie 500 m3/h.Jak to chcesz puścić przez wentylację? Żadne załączanie na 100% nie pomoże, no chyba, że masz wentylację przemysłowa w domu lub zrobiona na 10 osób. Jedyne wyjście to dodatkowy nawiew dla okapu, choćby uchylenie okna, a rekuperator niech sobie pracuje po swojemu. Gdzie napisałem że chce to puścić przez wentylację? Używam tylko 1 biegu okapu , mój reku max może puścić 270m3/h. Wystarczy. Wiem bo za każdym razem jak włączam okap, włączam ręcznie reku i podciśnienie znika . Problem jest w minusowych temperaturach ale o tym już było Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 25.01.2020 00:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2020 Gdzie napisałem że chce to puścić przez wentylację? Używam tylko 1 biegu okapu , mój reku max może puścić 270m3/h. Wystarczy. Wiem bo za każdym razem jak włączam okap, włączam ręcznie reku i podciśnienie znika . Problem jest w minusowych temperaturach ale o tym już było Skoro powietrze wywiewane jest przez okap w ilości 300m3/h, to przez co nawiewane jest do domu? Właśnie przez wentylację. Tylko, że nawiew jest przez wentylację do pokoi, a wywiew przez okap w kuchni. Odzysku ciepła z tego nie ma. W zimie następuje dodatkowo duży spadek wilgotności zwłaszcza w pokojach, bo jest nawiewana bardzo duża ilość suchego powietrza. Jaki to ma sens? Ciepła z tego nie odzyskujesz, obniżasz mocno wilgotność, kanałami płynie zimne powietrze i w zależności od instalacji, może na zewnętrznej stronie kanałów występować skraplanie pary wodnej. Jedyny możliwy plus to taki, że nawiewane powietrze płynie przez filtry, co w przypadku dużego zanieczyszczenia powietrza na zewnątrz może być korzystne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Seba85 28.01.2020 05:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2020 Witam, Mam prośbę do wszystkich osób dobrej woli, które pomogły by mi odpowiedzieć na kilka pytań. Otóż planuję wentylację w moim nowo budowanym domu i mam pewne wątpliwości, dom jest piętrowy, powierzchnia użytkowa 165 m2, kubatura około 450 m3, liczba domowników 4 osoby. Rekuperator chciałbym umieścić w kotłowni, tam też chciałbym umieścić skrzynki rozdzielcze (nawiew i wyciąg) dla parteru i tu pierwsze pytanie, czy z tych skrzynek "zasilić" też piętro bezpośrednio czy zrobić osobne skrzynki dla piętra nad sufitem podwieszanym piętra? Ogólnie nawiewy i wyciągi planowałem w ten sposób: parter - salon dwa nawiewy 2X75 - kuchnia wyciąg 2x75 - łazienka wyciąg 2x75 - pokój nawiew 1x75 - wiatrołap wyciąg 1x75 pietro - sypialnia 2/5 nawiew 2x75 i wyciąg 1x75 - łazienka 2/4 wyciąg 2x75 - pokój 2/3 nawiew 1x75 i wyciąg 1x75 - pokój 2/2 nawiew 1x75 Rury chciałbym poprowadzić przez ścianę w sypialni ( pod specjalnie do tego zrobionym podciągiem w ścianie) po stropie do odpowiednich anemostatów parteru, natomiast rury piętra przez ścianę we wnęce przy kominie (tam niestety nie ma podciągu) do góry i pytanie dwie rury fi 160 do skrzynek rozdzielczych piętra czy osiem rur 75 bezpośrednio do anemostatów. Jeżeli miałyby być oddzielne skrzynki dla piętra to czy te rury dla skrzynek piętra mają iść od skrzynek dla parteru czy kanały (nawiew i wyciąg) od rekuperatora rozdzielać trójnikami? Czy jeżeli puściłbym bezpośrednio na piętro rury 75 nie byłoby zbyt dużych strat w tych rurach, boję się niedostatecznej ilości powietrza dostarczanego na piętro? Ostatnie pytanie brzmi jaki wydatek powinien mieć rekuperator żeby obsłużyć taki budynek i taką instalację? Załączam rzuty parteru i piętra. Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc i sugestie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kondensat 28.01.2020 13:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2020 (edytowane) W sypialniach sam nawiew,to pomieszczenie "czyste" więc nie robi się wywiewu.Powinieneś zbilansować instalację tzn.nawiew musi się równać wywiew.Jak będziesz dysponował globalnym np.nawiewem w m3/h dla wszystkich pomieszczeń to wtedy można dobrać centralę wentylacyjną o odpowiedniej wydajności Edytowane 28 Stycznia 2020 przez Kondensat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Seba85 28.01.2020 16:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2020 Myślałem, że mam zbilansowaną instalację. Na parterze są trzy nawiewy razem 5x75 i trzy wywiewy również 5x75, na piętrze są trzy nawiewy razem 4x75 i trzy wywiewy razem 4x75, jakby nie patrzeć jest po równo. Co do ilości nawiewanego powietrza to widzę to w ten sposób:parter:- salon nawiew 2x50 m3/h- pokój na parterze nawiew 1x30 m3/h- wywiew kuchnia 1x50 m3/h- wywiew łazienka 1x50 m3/h- wywiew wiatrołap 1x25 m3/hpiętrro:- sypialnia 2/5 na dwie osoby nawiew 1x50 m3/h i wywiew 1x30 m3/h- pokój 2/3 jedna osoba nawiew 1x30 m3/h i wywiew 1x25 m3/h- pokój 2/2 jedna osoba nawiew 1x30 m3/h- łazienka 2/4 wywiew 1x50 m3/h Wychodzi 240 m3/h nawiewu i 230 m3/h wywiewu, czyli lekkie nadciśnienie. Wiem, że to tylko teoria, a jak wiadomo teoria z praktyką ma niewiele wspólnego, ale chciałbym żeby rzeczywistość nie odbiegała za mocno od założeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kondensat 28.01.2020 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2020 (edytowane) Wcale nie musi być tyle samo rur nawiewnych co wywiewnych,nie na tym polega bilans.Twój opis 1x50m3/h rozumię że 1 rurą 75 chcesz przesłać 50m3/h? Jeżeli tak to instalacja będzie głośna=zbyt duża prędkość przepływu powietrza. Dla 50m3/h do jednego anemostatu musisz dać minimum 2 rury a może i 3 w zależności od odległości od skrzynki rozdzielczej.I jeszcze raz zadnych wywiewów z sypialni.W kuchni będzie płyta indukcyjna czy kuchenka gazowa?Pralni,garderób nie ma wcale? Edytowane 28 Stycznia 2020 przez Kondensat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Seba85 28.01.2020 20:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2020 Może za mało precyzyjnie się wypowiedziałem, zapis 1x50 m3/h oznacza jeden anemostat, do którego doprowadzone są dwie rury 75, 1x25 lub 1x30 m3/h to anemostat z doprowadzoną jedna rurą 75. W kuchni planowana jest indukcja, pralni brak, a sypialnia 2/5 ma garderobę kosztem części łazienki. Problemem są różnice w długości rur z racji umiejscowienia rekuperatora w kotłowni czyli niejako z boku budynku. Zastanawiam się jak najlepiej poprowadzić rury. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacogi 29.01.2020 12:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2020 witam, przymierzam się do zrobienia rekuperacji, mam pytanie: jeżeli kubatura wynosi ok 120 m3 (mały domek) to jaką rekuperator powinien mieć wydajność wymiany powietrza?. są takie które maja 150, ale wtedy musiały by wentylatory chodzić prawie na maksa. przy szybszej wymianie spadnie też sprawność wymiany (tak myślę). Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.