Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

wiem, że się woda skrapla, ale nie sądziłem, że aż takie ilości. skoro piszecie, że trzeba użyć kilka zwykłych nawilżaczy, żeby poprawić sytuację, a każdy to kilka litrów wody...

 

Skrapla się z powietrza wywiewanego, więc to tak naprawdę nic nie mówi o tym, jak trzeba nawilżyć powietrze.

Tak z grubsza licząc na 100m3/h średnio w sezonie trzeba dołożyć z pół litra wody/h. Czyli jak średnio masz 250m3/h to w ciągu doby trzeba odparować ze 30l wody. W pierwszy i drugi sezonie mniej, bo trochę dostarczy wysychający budynek (nawet, jak wcześniej wylewkę wygrzałeś i w pomiarach wyszła sucha).

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam,

 

Po wielomiesięcznym wertowaniu forum, przedstawiam pod ocenę własnoręczny projekt wentylacji z rekuperacją.

- dom parterowy 135m2 (bez garażu - wentylacja grawitacyjna + szczelne drzwi);

- wszystkie przejścia przez strop w wyznaczonych miejscach zrobionę rurą PCV 160 (stąd, wszystkie anemostaty muszą być fi125 aby grzybek zakrył dziurę w suficie :p

- rekuperator (AirPack Home 400v + CF + Air++) w nieogrzewanym garażu, podwieszony na ścianie;

- wszystkie przewody Peflex i skrzynki rozdzielcze rozprowadzone na betonowym stropie, w warstwie 30cm styropianu;

- CZERPNIA i WYRZUTNIA pociągnięte przez nieogrzewany strop, później ściankę kolankową i zakończone w podbitce;

- skrzynka rozdzielcza NAWIEWNA: 12x75/200;

- skrzynka rozdzielcza WYWIEWNA: 12x75/200;

- w kuchni będzie okazjonalnie używany okap z wentylatorem z wyrzutem na zewnątrz w podbitce, działający z włączonym trybem "kominek" w rekuperatorze.

 

I najważniejsze, czyli pytania:

 

1. Wszystkie przewody fi75 nawiewne będą równej długości (te bliżej skrzynki z ewentualnym łukiem lub S-ką). Czy przewody wywiewne również mają być równej długości? Gdyby zostawić różne długości, najbardziej oddalone pomieszczenia (garderoba/, pralnia) będą mieć większe opory ale dzięki temu kuchnia i łazienki mniejsze, dzięki czemu będą lepiej wentylowane;

 

2. Czy kotłownio-pralnia będzie wystarczająco wentylowana? Będzie tam mała wanienka do mycia, pralka, mokre ubrania..., a powietrze aby tam dotrzeć, musi pokonać wiatrołap który również posiada wywiew. Jakieś rozwiązanie? usunąć wywiew z wiatrołapu? Boję się, że zapachy z wiatrołapu będą przechodzić przez schnące ubrania do wywiewu w pralni co raczej nie jest mile widziane.

 

3. Czy przewodów nawiewnych do salonu nie jest za dużo? Tyle mi wychodzi, aby zbilansować 12 wywiewów (nie mam gdzie ograniczyć), a pokoje już mają po 2 przewody.

 

4. Różne długości przewodów z rekuperatora do skrzynek rozdzielczych: nawiewnej i wywiewnej? Nie jest to błąd?

 

5. Jakich przewodów użyć do połączenia reku-skrzynka rozdzielcza, aby tłumiły ewentualny hałas?

 

6. Przy takim umiejscowieniu CZERPNI, jej długość to około 2m, oraz dwa kolanka po 90 stopni. Czy nie będzie to tworzyło oporów albo hałasu? Kanał czerpni fi200cm.

 

W załączniku przesyłam rozplanowanie przewodów, anemostatów i reku :)

 

2-1.jpg

2-1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, rozmawiałem z producentem reku - twierdzą, że wystarczy, że wymienię wymiennik na entalpiczny - wychodzi kilka razy taniej niż nawilżacz kanałowy. pytanie tylko, jak to się sprawdzi.

wczoraj uruchomiłem swój nawilżacz - taki za 100zł. kupiony kilka miesięcy temu, leżał nieużywany. działa non stop od jakiś 30h - nie wyłącza się. wczoraj pomiar wskazywał od 37% w salonie do 42% w sypialni. w sumie już "wydusił" z siebie ponad 10l - teraz wskazania pokazują 45-47%. wokół nawilżacza nie ma mokrych ani wilgotnych miejsc, więc wydaje się, że tak tworzona mgiełka faktycznie ładnie się rozchodzi w powietrzu. Rekuperator jeszcze nie ruszył - wygląda na to, że jak ruszy to ten nawilżacz nie ma szans.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W domu w pomieszczeniu gospodarczym mam kanał wentylacyjny od kanalizacji. Czy można go wykorzystać jako wentylację mechaniczną i podpiąć do niego wszystkie wyloty z łazienki, kuchni? Bo wtedy jak się wilgotne powietrze z łazienki skropli w wentylacji kanalizacji to i tak spłynie do kanalizacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W domu w pomieszczeniu gospodarczym mam kanał wentylacyjny od kanalizacji. Czy można go wykorzystać jako wentylację mechaniczną i podpiąć do niego wszystkie wyloty z łazienki, kuchni? Bo wtedy jak się wilgotne powietrze z łazienki skropli w wentylacji kanalizacji to i tak spłynie do kanalizacji.

 

Znaczy chcesz mieć zamiast odzysku ciepła ogrzewany grunt i schłodzone powietrze?

Kanały wentylacji którymi przepływa ciepłe powietrze w przestrzeni nieogrzewanej powinny być dobrze zaizolowane i odwrotnie - te, którymi płynie zimne powietrze powinny być dobrze odizolowane od przestrzeni ogrzewanych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam zwykły nawilżacz, 300ml/h. pojemność 4l - ale muszę go uzupełniać co 10h, więc wydaje się, że ma większą wydajność. dzisiaj już mi pokazuje 55%, więc bez reku jest ok. chyba skorzystam z oferty producenta i wymienię wymiennik na entalpiczny. dzięki temu nie powinno być gorzej niż teraz, przed uruchomieniem reku, a to oznacza, że jeden nawilżacz poradzi sobie z wyregulowaniem ewentualnych braków.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Po wielomiesięcznym wertowaniu forum, przedstawiam pod ocenę własnoręczny projekt wentylacji z rekuperacją.

- dom parterowy 135m2 (bez garażu - wentylacja grawitacyjna + szczelne drzwi);

- wszystkie przejścia przez strop w wyznaczonych miejscach zrobionę rurą PCV 160 (stąd, wszystkie anemostaty muszą być fi125 aby grzybek zakrył dziurę w suficie :p

- rekuperator (AirPack Home 400v + CF + Air++) w nieogrzewanym garażu, podwieszony na ścianie;

- wszystkie przewody Peflex i skrzynki rozdzielcze rozprowadzone na betonowym stropie, w warstwie 30cm styropianu;

- CZERPNIA i WYRZUTNIA pociągnięte przez nieogrzewany strop, później ściankę kolankową i zakończone w podbitce;

- skrzynka rozdzielcza NAWIEWNA: 12x75/200;

- skrzynka rozdzielcza WYWIEWNA: 12x75/200;

- w kuchni będzie okazjonalnie używany okap z wentylatorem z wyrzutem na zewnątrz w podbitce, działający z włączonym trybem "kominek" w rekuperatorze.

 

I najważniejsze, czyli pytania:

 

1. Wszystkie przewody fi75 nawiewne będą równej długości (te bliżej skrzynki z ewentualnym łukiem lub S-ką). Czy przewody wywiewne również mają być równej długości? Gdyby zostawić różne długości, najbardziej oddalone pomieszczenia (garderoba/, pralnia) będą mieć większe opory ale dzięki temu kuchnia i łazienki mniejsze, dzięki czemu będą lepiej wentylowane;

 

2. Czy kotłownio-pralnia będzie wystarczająco wentylowana? Będzie tam mała wanienka do mycia, pralka, mokre ubrania..., a powietrze aby tam dotrzeć, musi pokonać wiatrołap który również posiada wywiew. Jakieś rozwiązanie? usunąć wywiew z wiatrołapu? Boję się, że zapachy z wiatrołapu będą przechodzić przez schnące ubrania do wywiewu w pralni co raczej nie jest mile widziane.

 

3. Czy przewodów nawiewnych do salonu nie jest za dużo? Tyle mi wychodzi, aby zbilansować 12 wywiewów (nie mam gdzie ograniczyć), a pokoje już mają po 2 przewody.

 

4. Różne długości przewodów z rekuperatora do skrzynek rozdzielczych: nawiewnej i wywiewnej? Nie jest to błąd?

 

5. Jakich przewodów użyć do połączenia reku-skrzynka rozdzielcza, aby tłumiły ewentualny hałas?

 

6. Przy takim umiejscowieniu CZERPNI, jej długość to około 2m, oraz dwa kolanka po 90 stopni. Czy nie będzie to tworzyło oporów albo hałasu? Kanał czerpni fi200cm.

 

W załączniku przesyłam rozplanowanie przewodów, anemostatów i reku :)

 

[ATTACH=CONFIG]451006[/ATTACH]

 

Podbijam w górę ;) czy aż tak dobrze to wymyśliłem, że nikt nie ma nic do dodania? ;p nie wierzę w to... ;p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie projekt wygląda ok. Osobiście w garderobie dałbym jednak nawiew.

 

Długościami przewodów bym się nie przejmował, bo końcowe dostrajanie i tak robisz przy pomiarach Polecam tłumiki przepływu od peflex do anemostatów lub w skrzynkach rozprężnych poprzez przytkanie otworów i tylko końcowa regulacja na anemostacie. Skręcając anemostat zwiększasz prędkośc wylotu powietrze - dlatego ja bym tego unikał.

 

Rzuć okiem na temat: https://forum.muratordom.pl/showthread.php?368039-Regulacja-wentylacji-a-zamkni%C4%99te-drzwi i rozważ podział nawiewu na strefę dzienną i nocną. Tak jak tam pisałem. Mam szczęście, że mam dostęp i dość łatwo mogę u siebie to poprawić...

Nocą jak zamkniesz sypialnie to główny flow przeniesie się do strefy dziennej. Jeśli zrobisz kalibrację na zamkniętych drzwiach, to w ciągu dnia wentylujesz sypialnie, w których nikt nie ma.

 

Trójnik 200x160 i przepustnica sterowana. Rozdzielasz salon i sypialnie na 2 obwody. W dzień wentylują się wszystkie ze wskazaniem strefy dziennej, a nocą powietrze idzie przez sypialnie - wentylując jednocześnie wszystkie pomieszczenia z wywiewem, tylko trochę inną drogą. Mając CF możesz tak bez problemu zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie projekt wygląda ok. Osobiście w garderobie dałbym jednak nawiew.

 

A czy nie będzie wówczas w garderobie zbyt zimno? Ściana zewnętrzna na północ, zabudowa po obu stronach i w sumie tylko na środku grzeje podłogówka. Boje się, że przy nawiewie podłogówka nie wyrobi i będzie tam po prostu chłodno...

 

Długościami przewodów bym się nie przejmował, bo końcowe dostrajanie i tak robisz przy pomiarach Polecam tłumiki przepływu od peflex do anemostatów lub w skrzynkach rozprężnych poprzez przytkanie otworów i tylko końcowa regulacja na anemostacie. Skręcając anemostat zwiększasz prędkośc wylotu powietrze - dlatego ja bym tego unikał.

 

Dać ten tłumik w każdym anemostacie nawiewnym? Patrząc na jego budowę na stronie pe-flex, to czy będąc całkowicie otwarty, już wtedy nie tłumi dość mocno przepływu? nie zaburzy to pracy reku?

 

Rzuć okiem na temat: https://forum.muratordom.pl/showthread.php?368039-Regulacja-wentylacji-a-zamkni%C4%99te-drzwi i rozważ podział nawiewu na strefę dzienną i nocną. Tak jak tam pisałem. Mam szczęście, że mam dostęp i dość łatwo mogę u siebie to poprawić...

Nocą jak zamkniesz sypialnie to główny flow przeniesie się do strefy dziennej. Jeśli zrobisz kalibrację na zamkniętych drzwiach, to w ciągu dnia wentylujesz sypialnie, w których nikt nie ma.

 

Trójnik 200x160 i przepustnica sterowana. Rozdzielasz salon i sypialnie na 2 obwody. W dzień wentylują się wszystkie ze wskazaniem strefy dziennej, a nocą powietrze idzie przez sypialnie - wentylując jednocześnie wszystkie pomieszczenia z wywiewem, tylko trochę inną drogą. Mając CF możesz tak bez problemu zrobić.

 

Właśnie widziałem ten temat i jest to słuszna uwaga, tylko co w sytuacji, gdy np: ja śpię z żoną w sypialni, a syn ma imprezkę z znajomymi w salonie dla kilku osób?

 

Mam tylko obawy, czy nie przesadziłem z tą ilością przewodów nawiewnych do salonu. 6x75 to w sumie dużo... Gdy odejmę jedną lub dwie, powinienem także uszczuplić wywiewy ale one są już mocno okrojone. Muszę mieć w kuchni i łazience większej po 3 przewody... ;/ a mam obawy aby dom nie był zbyt dużo wentylowany nawet na małej wydajności reku. Nie chcę za bardzo wysuszyć powietrza zimą, ale z drugiej strony dałem po 2 przewody do pokoi, aby jakkolwiek zapobiegać bardzo wysokim stężeniom CO2... to co zobaczyłem z waszych pomiarów to wow, jak bardzo wysokie stężenia mogą się pojawić w sypialniach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiew nie wychłodzi Ci garderoby, bez obaw.

 

Jak będziesz chciał wentylację w sypialni i w salonie to zostawiasz ja otwartą i dajesz obroty na max w przypadku imprezy.

 

Co do wysuszania, ja bym zaczekał na wymienniki erv w ThesslaGreen.

 

Ja mam w salonie 8x75.

 

Ale zakładając że robisz równomierny nawiew z każdego peflexa. Żeby nie wysuszać powietrza ustawiasz nawiew na 100m3/h. Jak podzielisz to na 12 sztuk to wyjdzie po nieco 8m3 na rurę czyli 16 na sypialnię. Jak zamkniesz drzwi to pewnie nie przekroczysz 10. Masz więc tylko 1/4-1/6 zapotrzebowania dla 2 osób. Będziesz musiał dmuchnąć 400m3/h żeby pokryć zapotrzebowanie sypialni 2 osobowej.

 

Tłumiki dajesz tam gdzie chcesz zredukować nawiew.

Edytowane przez Owczar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiew nie wychłodzi Ci garderoby, bez obaw.

 

Jak będziesz chciał wentylację w sypialni i w salonie to zostawiasz ja otwartą i dajesz obroty na max w przypadku imprezy.

 

Co do wysuszania, ja bym zaczekał na wymienniki erv w ThesslaGreen.

 

Ja mam w salonie 8x75.

 

Ale zakładając że robisz równomierny nawiew z każdego peflexa. Żeby nie wysuszać powietrza ustawiasz nawiew na 100m3/h. Jak podzielisz to na 12 sztuk to wyjdzie po nieco 8m3 na rurę czyli 16 na sypialnię. Jak zamkniesz drzwi to pewnie nie przekroczysz 10. Masz więc tylko 1/4-1/6 zapotrzebowania dla 2 osób. Będziesz musiał dmuchnąć 400m3/h żeby pokryć zapotrzebowanie sypialni 2 osobowej.

 

Tłumiki dajesz tam gdzie chcesz zredukować nawiew.

 

Czy ta wentylacja przy 100m3/h (całościowo) będzie w ogóle dobrze działać?

Prędkość powietrza w rurze ok 0,7m/s, gdzie wg informacji z tego forum powinna wynosić od 2-5m/s.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, przepływ na poziomie 100m3/h nie zapewni odpowiedniego wentylowania sypialni i pokoi... Ale jest na to jakiś sposób oprócz rozwiązania z klapą tak jak proponuje Owczar? Oczywiście w lato możemy sobie pozwolić na zwiększenie wentylacji w nocy, problem dotyczy raczej zimy i wilgotności powietrza...

 

I tak uważam, że nawet 100m3/h owszem, wymagań przepisowych nie osiąga ale wentylacja jest i tak sprawniejsza niż w przypadku grawitacyjnej.

 

Owczar, a co sądzisz o długich odległościach między reku a skrzynkami rozdzielczymi? Dawać tam jakieś tłumiki? Czy wystarczy przewód: https://cennik.peflex.pl/rekuperacja/przewod-elastyczny-izolowany-sonodec-classic-13 . Gdzieś czytałem, że pozwala zredukować hałas.

 

Tak małe przepływy w peflex 75, jak kolega wyżej zauważył, nie będą powodować hałasu instalacji przy niskich nastawach reku? Nie za bardzo mam jak redukować przewody 75 do anemostatow nawiewnych, aby zbilansować nawiew/wywiew.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czym radzicie ocieplić rury idące do skrzynek rozprężnych? 3 z nich przechodzą przez pomieszczenie na poddaszu, do którego mam właz z domu - jest ocieplone, ale nie ma tam kaloryferów i zawsze jest tam kilka stopni mniej niż w domu. wystarczy folia bąbelkowa? - gdzieś czytałem, że się nadaje.

do korytarza między sypialniami, zszedłem rurą przez kanał wentylacyjny (wyciąg). jeżeli dobrze go odetnę, to czy mogę zostawić koniec rury przy kratce, czy lepiej jednak rozkuć szerzej koniec kanału i umieścić skrzynkę rozprężną i anemostat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym prosić o opinię na temat mojego projektu wentylacji. Czekamy na pozwolenie na budowę, więc sobie planuję różne tematy. Dom parterowy, na stałe będzie zamieszkiwany przez 6 osób. Rekuperator na pewno z odzyskiem wilgoci. Przyjąłem 1 rurę peflex 75 na 30m3/h.

 

Nawiewy:

4 pokoje dzieci: kubatura 30m3, wymiana 30m3/h, 1 rura (na każdy)

gabinet: 27m3, wymiana 30m3/h, 1 rura

nasza sypialnia: 32m3, wymiana 50m3/h, 2 rury

salon: 89m3, wymiana 90m3/h, 3 rury

Razem: 290m3/h

 

Wywiewy:

kuchnia: kubatura 26m3, przepływ 100m3/h, 3 lub 4 rury

kotłownia: 13m3, przepływ 40m3/h, 1 rura

łazienka duża(tu będzie pralko-suszarka): kubatura 18m3, przepływ 100m3/h, 3 rury

łazienka mała (z prysznicem): 8m3, przepływ 50m3/h, 2 rury

 

Zastanawiam się, czy w salonie nawiew będzie wystarczający, bo w obecnym mieszkaniu (blok, wentylacja grawitacyjna, więc nie mam punktu odniesienia) tam się najwięcej dzieje.

Nie jestem też pewien czy dobrze podzieliłem wywiewy, czy z małej łazienki nie chcę wyciągać zbyt dużo. Teoretycznie w łazienkach powinno się dawać 50m3/h ale tu jest bardzo mała kubatura.

 

Rozmieszczenie nawiewów, wywiewów i skrzynek rozprężnych wymyśliłem następujące:

wentylacja2.jpg

 

Przy przepływie 290m3/h i całej kubaturze wentylowanej (z korytarzem etc.) około 410m3 to czy rekuperator 400m3/h nie będzie za słaby? Następny z modeli, które mi odpowiadały ma 550 m3/h i chyba raczej ku temu bym się skłaniał.

Edytowane przez RPSpider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak małe przepływy w peflex 75, jak kolega wyżej zauważył, nie będą powodować hałasu instalacji przy niskich nastawach reku? Nie za bardzo mam jak redukować przewody 75 do anemostatow nawiewnych, aby zbilansować nawiew/wywiew.

 

Może dla zakładanych przez Ciebie parametrów, lepsze będą kanały peflex 50/40?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiana na 50 kiedy jest miejsce na 75 nigdy nie jest dobrym pomysłem.

 

Nie mówię, że nie, bo dopiero temat rozpoznaje, ale masz jakieś konkrety to potwierdzające?

Wg moich wyliczeń i przemyśleń, za stosowaniem 75 przemawia mniejsza ilość rur, a co za tym idzie niższa cena instalacji. Innych plusów na razie nie widzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...