Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Ale nadal nie napisałeś co rano śmierdzi... W przypadku wentylacji praktyka nie mija się z teorią, a Ty próbujesz wmawiać innym, że tak jest, a Twoim argumentem, że wentylacja działa jak należy to fakt, że rano nie śmierdzi. A ja twierdzę, że nawet jak wyłączę wentylację to rano też nie śmierdzi.

 

Jak możesz mieć zaduch zimą kiedy jest deficyt wilgoci w powietrzu? Zaczekaj do lata, gdy wilgotność skoczy w górę, a zobaczysz czy rano będzie zaduch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Wyluzujcie, może wiatr był nieodpowiedni i powietrze do reku zassało z wylotu na zewnątrz za domem.

 

Dlatego warto dawać czerpnię i wyrzutnię na różnych elewacjach. Ryzyko takiej sytuacji jest wtedy mniejsze.

 

Gdyby zapach spalonych kartofli tak się rozchodził po domu, to nie miałbym teraz 2 garnków zjaranych :D Wstawiam ziemniaki, spotkanie w pracy, potem jakaś awaria, a 2h póxniej dziwny dźwięk strzelajacej stali na indukcji i dociera do mnie, że wstawiłem ziemniaki.

 

Choć oczywiście taki dym na pewno bez problemu się rozejdzie po domu. Nie ma siły - ale im skuteczniejsza wentylacja, tym później i mniej intensywnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby zapach spalonych kartofli tak się rozchodził po domu, to nie miałbym teraz 2 garnków zjaranych :D Wstawiam ziemniaki, spotkanie w pracy, potem jakaś awaria, a 2h póxniej dziwny dźwięk strzelajacej stali na indukcji i dociera do mnie, że wstawiłem ziemniaki.

 

To akuratnie czasami wada wentylacji -że nie daje informacji o tym, że w kuchni się pali albo choinka się pali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poważnie sie zastanawiam nad czujnikami dymu w każdym pomieszczeniu. Początkowo planowałem tylko w kuchni, ale biorąc pod uwagę różne wypadki z bateriami lit jon, których coraz więcej w każdym urządzeniu...

 

Ale muszę jeszcze przetestować jak zadziała czujnik zadymeinia w kanale wywiewnym.

Edytowane przez Owczar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poważnie sie zastanawiam nad czujnikami dymu w każdym pomieszczeniu. Początkowo planowałem tylko w kuchni, ale biorąc pod uwagę różne wypadki z bateriami lit jon, których coraz więcej w każdym urządzeniu...

Ale muszę jeszcze przetestować jak zadziała czujnik zadymeinia w kanale wywiewnym.

Dobry pomysł, nie tylko dymu ale także czadu, gazu.

Analogicznie na wejściu -jakości powietrza (z jakiejś staci), żeby wentylacja nie właczyła się jak jest kipskie powietrze na polu (albo dworze -u niektórych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wejściu mam czujnik pyłów - o wyłączaniu wentylacji pisaliśmy w temacie o filtrach - ja jestem przeciwnikiem ;) Ale filtry wstępne załatwiają sprawę.

 

Na szczęście gazu, ani kominka nie mam, więc czadu wydaje się zbędny, a wszystko powinien załatwić czujnik zadymienia. Czadu w kanałach wentylacyjnych mógłby się nie sprawdzić bo stężenie byłoby po zmieszaniu bardzo niskie. Trzeba będzie się za to zabrać jak tylko śkończę czujniki zalania montować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....... Trzeba będzie się za to zabrać jak tylko śkończę czujniki zalania montować.

 

Mam nadzieję, że czujnik zalania nie montujesz w kanale na wejściu reku -to już byłoby chyba trochę za późno na detekcje ;)

Zalania -mam podejścia od alarmu przy samej podłodze w łazience i kuchni. Tam też mam czujniki wilgoci wyprowadzone które są pod styropianem położone na folii.

Edytowane przez Tolo74
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich. Jestem w trakcie budowy domu w którym to chcę samodzielnie zrobić rekuperację. Po przeczytaniu tego i innych wątków myślę że spokojnie dam radę. Potrzebuje pomocy, doradzenii w ilości i rozplanowaniu kanałów. Dom 135m2 z poddaszem użytkowym. Mieszkańcy to 2+2. Kotłowni brak, planuje grzać prądem bufor, także bardziej pomieszczenie gospodarcze. W kuchni płyta indukcyjna, nad płytą planuje dać wyciąg z osobnym kanałem do kominka wentylacyjnego w dachu.

Założenia jakie przyjąłem na podstawie tego co wyczytałem: ilość wymiany powietrza dla jednej osoby 20-30m3, 30m3 max przepustowość dla kanału flex fi75 (63), właściwe odprowadzanie wilgoci z łazienek, cicha i komfortowa wentylacja zarówno przy suchym powietrzu zimą jak i wietrzeniu latem przed snem.

Ilość nawiewów:

Salon 3x75

Pokój dół 2x75

Pomieszczenie gospodarcze 1x75

Wiatrołap 1 x75

Sypialnia + garderoba góra 2x75

Pokój dziecięcy góra 1x75

Pokój dziecięcy góra 1x75

Pralnia 1x75

 

Wywiewy:

Łazienka dół 4 x75

Łazienka góra 4 x75

Kuchnia (otwarta) 2x75

 

Wychodzi 12nawiewów do 10wywiewów, czyli lekkie teoretyczne nadciśnienie. Przewidując centrale z wyjściami o średnicy 200mm będzie nie zmieniać średnicy wychodzi około 12 kanałów o średnicy 75 (63). Kilka osób pisało że do pokoi w których ktoś śpi na stałe powinno się dać 2 x 75 bo jeden kanał może być słyszalny lecz jak wtedy zbilansować stosunek nawiewów do wywiewów. Zależy mi na skutecznym suszeniu prania w pralni oraz uważam że warto dać nawiew w wiatrołapie w celu usuwania wilgoci i zapachów w butów i ubrania. Dodam że długości nawiewów pojedyńczych do pokojów na górze są stosunkowo krótkie, najkrótszy będzie w pralni bo tam będzie rekuperator

 

Odnośnie centrali to myślę o thessli green tylko czy wystarczy 300v czy warto dać 400v.

Doradzcie czy to może właściwie działać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy wyciągu rzędu 100m3, jeżeli dam wyciągi tam gdzie napisałeś nie wiem czy wyciągnę przez łazienki odpowiednią ilość powietrza

 

Może lepiej już dać jakiś wyciąg w korytarzu, spiżarce, kuchni, WC, stryszek?

Wyobraź sobie brać kąpiel w pomieszczeniu w którym jest duży przeciąg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że przepływ powietrza w takiej ilości nie spowoduje odczuwalnego przeciągu. 100m3/h ma teoretycznie wiatrak łazienkowy który mam w tej chwili zamontowany w łazience i przeciągu nie odczuwam.

Ale z drugiej strony gdy był tam wiatrak o dużo mniejszej wydajności po rogach nad wanną zaczynały wychodzić czarne plamki. Łazienka bez okna. Ślady pleśni zmyłem, założyłem wentylator z higrostatem i jak ręką odjąć już od około 1,5roku. Dodatkowo pranie szybciej schnie.

Na własnej skórze doświadczyłem jak dużo powietrza trzeba wyciągnąć z małej łazienki (4m2) aby właściwie ją wentylować. Dlatego obawiam się dać dużo wywiewów po innych pomieszczeniach, tym bardziej korytarzu, bo wtedy powietrze nie pójdzie przez łazienki, chyba że ususze domowników ilością nawiewanego powietrza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dajac nawiewy wszędzie oprócz łazienek i kuchni, to automatycznie powietrze z wiatrołapu, pralni czy pomieszczenia gospodarczegi, pełne zapachów butów, brudnego prania itd... Aby zostać usunięte, musi powędrować do tej łazienki czy kuchni... Na tym Ci zależy? Chyba nie bardzo...

 

Podstawowa zasada WM = nawiew w pomieszczeniach czystych, wywiew w brudnych/mokrych.

 

Zawsze możesz do wiatrołapu czy pralni dać jeden, dłuższy przewód 75, a do łazienek czy kuchni 2 lub 3 przewody krótsze, które sprawia, że oprócz większego przepływu spowodowanego większą ilością przewodów, będzie tam także mniejszy opór, pozwalający jeszcze zwiększyć wyciąg z tych pomieszczeń. Wiatrołap czy pralnie możesz dodatkowo zdławić na anemostacie lub tłumikiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Salon 3x75

Pokój dół 2x75

Pomieszczenie gospodarcze 1x75

Wiatrołap 1 x75

Sypialnia + garderoba góra 2x75

Pokój dziecięcy góra 1x75

Pokój dziecięcy góra 1x75

Pralnia 1x75

 

Wywiewy:

Łazienka dół 4 x75

Łazienka góra 4 x75

Kuchnia (otwarta) 2x75

 

Pralnia, wiatrołap, pom gosp. to wywiewy. nie ma innej drogi. Nic w korytarzach. Zmniejsz ilość ruru w łazienkach. przy 100m3 wymiany nie ma szans na powstanie pleśni. Chyba, ze dom masz kiepsko zaizolowany(styro na plackach przykładowo) i woda wykrapla sie w narożnikach ścian szybciej niż zostanie osunięta,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej instalacja musi być zbilansowana czyli nawiew=wywiew

 

Rozumiem, że to się tyczy nie rownej ilości samych anemostatow wywiewnych/nawiewnych, a równej ilości przewodów do nich?

 

Sam planuje u siebie wentylację w parterówce w ten sposób:

 

NAWIEWY (skrzynka rozdzielcza 12x75)

- pokój 14m2: 2x75;

- pokój 14m2: 2x75;

- sypialnia 9m2: 2x75;

- salon 40m2: 2 anemostaty 3x75;

 

WYWIEWY (skrzynka rozdzielcza 12x75)

- łazienka 7m2: 3x75;

- łazienka 3,5m2: 2x75;

- kuchnia 9m2: 3x75;

- garderoba 5m2: 1x75;

- spiżarka 1m2: 1x75;

- wiatrołap 6m2: 1x75;

- pralnia 10m2: 1x75;

 

Wszystkie przewody do nawiewów równej długości.

 

Przewody do wywiewów też równej długości? Czy mogę do łazienek i kuchni dać krótsze, a reszta jak wychodzi?

 

Będzie zbilansowany NAWIEW/WYWIEW w takiej konfiguracji?

Edytowane przez kubus1701
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...