Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Jedna rurka na pomieszczenie sypialne to trochę mało, ale z drugiej strony robienie instalacji na 300% wydajności rekuperatora kiedy działa on przeważnie na 30% to moim zdaniem zbyteczne koszty.

 

Co z zasadą prędkości pomiędzy 2 a 5m/s czy ona dotyczy tylko rur spiro ?

 

Zastanawiam się jeszcze nad tym bypassem ile faktycznie może on schłodzić pomieszczenia w letnie noce ?

 

Czy ktoś zna źródło niedrogich przepustnic z napędem ?

 

Zwróć uwagę że mam dwie sypialnie i w nocy do nich dostarczane jest powietrze 6 rurkami 75mm. Przy mojej chodzącej za domownikami wentylacji. Na salon 7 rur jest zamknięte.

 

Tak jak kolega sruba014 napisał są dostępne przepustnice dostosowane do napędu. Napędy Belimo kupiłem używane.

Edytowane przez cezary.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Zamykanie wentylacji w części budynku ma mały sens. Odcięte pomieszczenia nie maja możliwości przewietrzenia się.

Tak wygląda u mnie w salonie CO2 i wilgotność.:

 

attachment.php?attachmentid=457664

 

attachment.php?attachmentid=457665

 

Wentylacja chodzi:

- od 0:00 @63/61%

- od 7:00@32/30%

- od 18:00@42/41%

 

 

22-24 chodziła klima, od 0:40 salon był pusty, zmywarka tego dnia nie chodziła. Dopiero ok. 5:00 CO2 osiagnelo 400PPM przy wentylacji chodzącej na dosyć wysokich obrotach.

 

To, że nikogo nie ma w pokoju nie znaczy, że od razu jest tam powietrze świeże i rześkie a pozostawione wilgotne rzeczy, ściany, tapicerka itd. przestały oddawać wilgoć.

salonco2.jpg

salonwilgotnosc.jpg

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrz na układ pomieszczeń Piotra_87. Mam podobnie, powietrze z sypialni musi przedostać się przez korytarz i salon do kuchni. Oczywiście jego część, również do łazienki i WC.

 

I nie muszę mieć czujników, aby stwierdzić dużo świeżego powietrza w sypialniach. Polecam takie rozwiązanie każdemu, zwłaszcza do nieskomplikowanej parterówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrz na układ pomieszczeń Piotra_87. Mam podobnie, powietrze z sypialni musi przedostać się przez korytarz i salon do kuchni. Oczywiście jego część, również do łazienki i WC.

 

Powietrze wychodząc z sypialni ma wysoka zawartość CO2 więc nie może go obniżyć w pomieszczeniach, przez które potem przechodzi. Jak jest w sypialni u mnie masz tutaj

 

I nie muszę mieć czujników, aby stwierdzić dużo świeżego powietrza w sypialniach. Polecam takie rozwiązanie każdemu, zwłaszcza do nieskomplikowanej parterówki.

 

To oczywiste, że nie musisz mieć czujników, żeby wiedzieć, że świeżego powietrza tam, gdzie nawiewniki są zamknięte jest 0 (słownie zero). A zostało powietrze nieświeże, które było w momencie zamykania tam nawiewników bądź też trafia tam nieświeże powietrze zużyte w innych pomieszczeniach.

 

Abstrahując od bezsensu zamykania części nawiewów trzeba pamiętać, że suma aktualnie działających nawiewów musi równać się sumie aktualnie działających wywiewów (czy raczej suma oporów jednych i drugich musi być równa, żeby to ustawienia rekuperatora decydowały, czy ma być bilans na zero, nadciśnienie czy podciśnienie). Anie że suma wszystkich nawiewów (włącznie z zamkniętymi) była równa sumie wywiewów. No, chyba, że ktoś wystruga mocno autorskie sterowanie rekuperatorem żeby odpowiednio zmieniał bilans wentylatorów nawiewnych i wywiewnych.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co "strugać"?

Są centrale i niezbędne akcesoria do systemów VAV.

 

Wszystkie chyba mają regulację obrotów, czyli są VAV. Czy może jakieś tego nie mają?

Ale tu nie o to chodzi - chodzi szybciej o CAV przy tych samych ustawieniach "biegu" na rekuperatorze niezależnie od tego, jaka część nawiewników jest otwarta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie chyba mają regulację obrotów, czyli są VAV. Czy może jakieś tego nie mają?

Większość central nie nadaje się nawet do CAV - na palcach jednej ręki można policzyć urządzenia które utrzymują stały przepływ powietrza w instalacji - np.niezależnie od stopnia zabrudzenia filtra.

A gdzie tam do VAV

Najłatwiej do systemów VAV da się podłączyć urządzenia, w których można sterować prędkością wentylatorów zewnętrznym sygnałem napięciowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mierzyłem prędkości przepływu powietrza na czerpni i wyrzutni przy zamkniętej przepustnicy nawiewu na salon. Prędkości są takie same jak przy otwartej.

 

Cudów nie ma. Wentylator nie może mieć tej samej wydajności przy różnych oporach (chyba, że ma super sterowanie dopasowujące obroty - ale o3ozon to zdecydowanie nie ta klasa).

 

To jednak nie zmienia faktu, że w salonie zostało zużyte powietrze, które w nim było w momencie zamykania przepustnicy - a jak widać na wykresie dopiero nad ranem można by uznać, ze jest tam świeżo i można zamknąć (zakładając nierealnie, że tylko człowiek zużywa powietrze) - a tu czas otwierać.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jednak nie zmienia faktu, że w salonie zostało zużyte powietrze, które w nim było w momencie zamykania przepustnicy - a jak widać na wykresie dopiero nad ranem można by uznać, ze jest tam świeżo i można zamknąć (zakładając nierealnie, że tylko człowiek zużywa powietrze) - a tu czas otwierać.

Dlatego w domu nie stosuje się przepustnic z uszczelkami, które w 100% zamykają dopływ powietrza.

Jakiś minimalny ruch powietrza powinno się zachować, choćby dla zachowania czystości w kanałach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze ludzie mam zapytanie - króćce z reku są fi200 czy czerpnie i wyrzutnię także robić fi200 czy fi300 - następnie przejście na fi250 lub 200 i do rekuperatora? Czy wszystko rurami fi200 łącznie z czerpnią i wyrzutnią? Pytam bo na jednym z tutoriali, które ktoś tu wrzucił fachmany mówili, że gdy wejście do reku jest fi200 to trzeba dać czerpnię minimum fi250 lub fi300. Z kolei specjalista z hurtowni wentylacyjnej gdzie się zaopatruję mówi, że gdy rekuperator ma dmuchać 360m3 to fi200 czerpnia spokojnie wystarczy.

 

Druga sprawa - na początku była myśl ażeby dać 1 rozdzielacz nawiewny i 1 wywiewny po 18 króćców każdy, ale wczoraj pomyślalem, że może lepszym rozwiązaniem jest dać po 2 rozdzielacze na sekcję nawiewną i wywiewną. Czyli od reku idzie rura fi200 - następnie trójnik orłowy "Y" i znowu rura fi200 takie same odcinki do dwóch skrzynek nawiewnych (w wywiewie taka sama zasada). Wydaje mi się, że wtedy powietrze będzie bardziej równomiernie się rozkładało po rurach fi75 bo będzie mu bliżej do ujścia w mniejszym rozdzielaczu a co za tym dizie będzie łatwiej wysterować wentylację.

 

Pomóżcie dobre ludzie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze ludzie mam zapytanie - króćce z reku są fi200 czy czerpnie i wyrzutnię także robić fi200 czy fi300 - następnie przejście na fi250 lub 200 i do rekuperatora? Czy wszystko rurami fi200 łącznie z czerpnią i wyrzutnią? Pytam bo na jednym z tutoriali, które ktoś tu wrzucił fachmany mówili, że gdy wejście do reku jest fi200 to trzeba dać czerpnię minimum fi250 lub fi300. Z kolei specjalista z hurtowni wentylacyjnej gdzie się zaopatruję mówi, że gdy rekuperator ma dmuchać 360m3 to fi200 czerpnia spokojnie wystarczy.

 

wystarczy, ale większa o rozmiar rurę na czerpni/wyrzutni montuje się dla zmniejszenia prędkości a co za tym idzie potencjalnego hałasu, nie ze względu na objętość powietrza dostarczoną do reku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpowiedzcie proszę jakie rury użyć do czerpni i wyrzutni. Projekt robi pefkex, materiały i reku też od nich będę miał. Projektant dał mi wolna rękę czy użyje spiro sztywne czy elestyczny sonodec od nich. Spiro były moim pomysłem, on proponuje elastyczne....Co radzicie? Edytowane przez MMark.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpowiedzcie proszę jakie rury użyć do czerpni i wyrzutni. Projekt robi pefkex, materiały i reku też od nich będę miał. Projektant dał mi wolna rękę czy użyje spiro sztywne czy elestyczny sonodec od nich. Spiro były moim pomysłem, on proponuje elastyczne....Co radzicie?

Całość instalacji mam na termoflexach 125mm,wyrzutnia i czerpnia podobnie.

Nie narzekam a wręcz chwalę sobie ;)

Tanio po pierwsze (zakup na własną rękę-allegro),po drugie, przyjemne w rozkładaniu (projekt mój, realizacją też moja),po trzecie, cisza jak makiem zasial wszędzie :D

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...