Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Na parterze 4 kanały nawiewu:

- 3 salon (3 osobne kanały i anemostaty)

- 1 sypialnia

oraz 4 kanały wywiewu:

- 1 wiatrołap

- 1 kuchnia

- 1 łazienka (podłączony dwoma kanałami)

Na poddaszu 4 kanały nawiewne:

- 1 sypialnia "A"

- 1 sypialnia "B"

- 2 sypialnia "C" (2 osobne kanały i anemostaty) - dlatego, że ta sypialnia być może będzie kiedyś podzielona na dwa pokoje

Wywiew: 4 kanały podłączone do anemostatu w łazience

Ja bym zrobił na dwóch skrzynkach 8 i kanałach 75mm . Wywiewy potrójne w łazienkach podwójny w kuchni.

Dwie skrzynki nawiewne mogą stwarzać problem przy zamkniętych drzwiach w łazience i sypialniach. Wg mnie taki zestaw byłby akurat :WP_20141124_10_42_10_Pro.jpg Z lewej nawiewy z prawej wywiewy

Co do wywiewu w wiatrołapie, to mi pasuje, bo i tak większość dwoma kanałami wyciągnie WC sąsiadujące z wiatrołapem
, W wiatrołapie nikt nie przebywa, wiatrołap jest często chłodniejszy niż łazienki czy kuchnia, dlatego lepiej ciepłego powietrza przez wiatrołap nie przeciągać. To co ma się wymienić wymieni się przy otwarciu drzwi i przez szczelinę.

 

Okap, najkrótszą drogą na zewnątrz, nie podłączamy do wentylacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

podam jedynie firmy bo modele to kwestia umowna): Aeris, Vallox, AirPack, Nikol. Coś ktoś może powiedzieć na temat danych central?"

 

Jeśli masz je w podobnych cenach to zdecydowanie Airpack.

Aeris pewnie będzie najdroższy nieadekwatnie do jakości, a Vallox i Nikol w ogóle skreślił z listy.

Możesz w ramach porównania dopisać Comair i Brink.

 

Projekt często możesz otrzymać jako dokumentację do zakupionych komponentów od producenta lub instalatora, warto popytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Załączone zdjęcie wszystko tłumaczy.

Rozumiem, że ta jedna skrzynka nawiewna (i jedna wywiewna) obsługują wtedy cały dom. Tylko gdzie wtedy je umieścić: zalane w stropie nad parterem, czy na stryszku nad poddaszem? W pierwszej opcji trzeba wtedy wyjść 4+4 kanałami fi75 w pionie nad poddasze, a w drugiej, ...w zasadzie też tylko na odwrót - ze stryszku dojść pionami w posadzkę na stropie nad parterem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okap, najkrótszą drogą na zewnątrz, nie podłączamy do wentylacji.

 

Co do okapu, to OK, tylko pewnie trzeba zapodać jakąś klapkę zwrotną na wylocie np. w elewacji (przed kratką), bo w przeciwnym razie, wiem z doświadczenia, będzie takim kanałem niemiłosiernie piździć w kuchni przy "odpowiednim" kierunku wiatru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Załączone zdjęcie wszystko tłumaczy.

Rozumiem, że ta jedna skrzynka nawiewna (i jedna wywiewna) obsługują wtedy cały dom. Tylko gdzie wtedy je umieścić: zalane w stropie nad parterem, czy na stryszku nad poddaszem? W pierwszej opcji trzeba wtedy wyjść 4+4 kanałami fi75 w pionie nad poddasze, a w drugiej, ...w zasadzie też tylko na odwrót - ze stryszku dojść pionami w posadzkę na stropie nad parterem.

 

Kanały PE są do zalewania w stropie. A wyjść na górne pokoje można ścianami działowymi czy inaczej, zależy od domu. W przypadku braku koncepcji, należy wynająć instalatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kanały PE są do zalewania w stropie. A wyjść na górne pokoje można ścianami działowymi czy inaczej, zależy od domu. W przypadku braku koncepcji, należy wynająć instalatora.

 

Koncepcja właśnie się rodzi ...w mojej głowie, z Forumowiczów pomocą oczywiście :) Co do kanałów, to jasne, pójdą w stropie, na stryszku (izolowane) i w działówkach, ale pytałem, gdzie główne skrzynki (8x75) najczęściej się umieszcza: na stryszku nad poddaszem, czy też zalane w stropie nad parterem? W moim przypadku reku będzie w garażu, skrzynki - jedynie 2 sztuki według sugestii p.TB, ale gdzie je lepiej wpakować, czy to w zasadzie bez znaczenia i tylko dobrze rozrysować kanały, co by długości+zakręty=opory miały w miarę podobne?

Druga sprawa: rozumiem, że kanały do tych skrzynek rozdzielczych fi160 (takie jak króćce w reku) będą optymalne? Czy takie kanały główne też ciągnie się z PE, jak 75/63, czy raczej sztywne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko dobrze rozrysować kanały, co by długości+zakręty=opory miały w miarę podobne?
Jakie znaczenie mają długości kanałów ? Proszę przeanalizować przepływ powietrza przez dom, nie przez kanał nawiewny czy wywiewny.

Powietrze od skrzynki idzie nawiewem, pokojem, korytarzem, łazienką czy kuchnią i kanałem wywiewnym. Kuchnia najczęściej nie ma drzwi, więc opory między nawiewem a wywiewem są znikome w porównaniu do zamkniętych drzwi łazienek. Z tego powodu do łazienek i wc staram się "ładować" maksymalnie dużo ( po 3 kanały 75mm) do kuchni 1 lub 2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie znaczenie mają długości kanałów ? Proszę przeanalizować przepływ powietrza przez dom, nie przez kanał nawiewny czy wywiewny.

Powietrze od skrzynki idzie nawiewem, pokojem, korytarzem, łazienką czy kuchnią i kanałem wywiewnym. Kuchnia najczęściej nie ma drzwi, więc opory między nawiewem a wywiewem są znikome w porównaniu do zamkniętych drzwi łazienek. Z tego powodu do łazienek i wc staram się "ładować" maksymalnie dużo ( po 3 kanały 75mm) do kuchni 1 lub 2.

 

Chodzi o kanały nawiewne, żeby nie było tak, że do jednej sypialni jest ze skrzynki 2 metry po prostej, a do drugiej sypialni 8 metrów z trzema zakrętami. Wtedy z pewnością ilość powietrza (nawiewanego) będzie się mocno różnić i bierze w łeb "samoregulacja układu". Tak wnioskuję po wielu wcześniejszych Pana postach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o kanały nawiewne, żeby nie było tak, że do jednej sypialni jest ze skrzynki 2 metry po prostej, a do drugiej sypialni 8 metrów z trzema zakrętami. Wtedy z pewnością ilość powietrza (nawiewanego) będzie się mocno różnić i bierze w łeb "samoregulacja układu". Tak wnioskuję po wielu wcześniejszych Pana postach.

 

Wywiew wszystko wyrówna, mniej wchodzi, to minimalnie zacznie spadać ciśnienie, a więc i opór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wywiew wszystko wyrówna, mniej wchodzi, to minimalnie zacznie spadać ciśnienie, a więc i opór.

 

Jak mamy 2 anemostaty w salonie nawiewne, a w kuchni 1 wyciągowy, przy czym kanały nawiewu równe, ale odległość anemostatów nawiew 1 - wywiew,

a nawiew 2 - wywiew to ten wyciąg nie wyrówna oporów nawiewu.

Sam Pan przecież mówił że powietrze idzie najprostszą drogą .

forum 112.jpg

Więc tak jak na rysunku, nawiew 1 będzie miał mniejszy opór nawiewu, bo większy wpływ na niego będzie miał wywiew, czyli jednocześnie większą wydajność i prędkość powietrza.

 

Jak spada ciśnienie to raczej z tego względu, że opory rosną, a nie maleją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak mamy 2 anemostaty w salonie nawiewne, a w kuchni 1 wyciągowy, przy czym kanały nawiewu równe, ale odległość anemostatów nawiew 1 - wywiew,

a nawiew 2 - wywiew to ten wyciąg nie wyrówna oporów nawiewu.

Sam Pan przecież mówił że powietrze idzie najprostszą drogą .

[ATTACH=CONFIG]313987[/ATTACH]

Więc tak jak na rysunku, nawiew 1 będzie miał mniejszy opór nawiewu, bo większy wpływ na niego będzie miał wywiew, czyli jednocześnie większą wydajność i prędkość powietrza.

 

Jak spada ciśnienie to raczej z tego względu, że opory rosną, a nie maleją.

 

Szanowny Panie, wentylacja to 100-150m3/h . dom ma przynajmniej 300m3 - wymiana powietrza trwa kilka godzin a wyrównanie ciśnień kilka sekund .

Pan zachowa jakieś proporcje, to naprawdę nie jest tornado.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam, dlatego że nie wiem czy robić na systemie 75 czy 63 i chciałem policzyć "na oko" opory.

Wiem że do 16m moge na spokojnie w systemie 63 robić, a najdłuższy przewód mam mieć do 14.

 

Do fi 63 wewnątrz instrukcje podają 9mb od skrzynki.

Opory instalacji domowych się mierzy nie liczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o przewody fi75 nie lepiej podejść do tego w ten sposób: maksymalnie przez jeden przewód można "przepchać" 25-28m3 na godzinę. Producenci przewodów podają, że opór samego przewodu wynosi około 2 Pa/m. Przykładowo jeśli moja kuchnia potrzebuje "normowo" 70m3/h to ja prowadzę ze skrzynki rozdzielczej 3 przewody fi75 do puszki rozprężnej w stropie nad kuchnią.

U mnie jak wiadomo wszędzie także powychodziły różne długości przewodów do podobnych pomieszczeń, sam kładłem całą instalację. Co zrobiłem? Otóż "wyregulowałem" to na anemostatach, pokój bliżej rekuperatora mniej otwarty anemostat, dalszy więcej itd. Oczywiście ten najmniej otwarty anemostat musi być otwarty na tyle, aby przy minimalnym nawiewie mojego rekuperatora (Nikol 320) tj. 150m3/h było cicho w pokoju, bez szumu. Podobnie z wywiewami.

 

Ktoś pisał, aby nawet nie brać pod uwagę rekuperatora Nikol. Ciekaw jestem dlaczego? Producent ma firmę niedaleko mnie, więc wiem co tam robią i z czego. Działał u mnie dopiero pierwszą zimę, ale się sprawdził. Dla mnie najważniejsze, że nie muszę podpinać GWC, bo mój Nikol ma wymiennik ciepła o powierzchni 30m2 więc trudno będzie go zamrozić.

W razie pytań szczegółowych piszcie na PW.

Pozdrawiam, rwojtek.

 

Aha, w spiżarni dałem nawiew zamiast wywiewu. Dzięki temu zawsze jest tam chłodniej a powietrze jest suche (bo świeże) i nie zbiera powietrza zużytego z domu i nie miesza z zapachami leżących ziemniaczków w worku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...mój Nikol ma wymiennik ciepła o powierzchni 30m2 więc trudno będzie go zamrozić...

Głupoty piszesz.

 

Aha, w spiżarni dałem nawiew zamiast wywiewu. Dzięki temu zawsze jest tam chłodniej a powietrze jest suche (bo świeże) i nie zbiera powietrza zużytego

z domu i nie miesza z zapachami leżących ziemniaczków w worku.

 

1) Podłogówka może ogrzewać kanały prowadzone w wylewce, trzeba uważać przy prowadzeniu nawiewu do spiżarni, ponieważ może się okazać, że wcale nawiew nie będzie chłodniejszy.

2) Nawiew rozdmucha zapachy ze spiżarni na kuchnie, pokoje. Można dać nawiew + wywiew lub najlepiej nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamarzanie wymiennika w rekuperatorze to zjawisko normalne. W zależności od wymiennika danego producenta, inna jest ujemna progowa temperatura powyżej której wymiennik zaczyna szronieć. PRO-VENT podaje, że MISTRAL PRO z ich własnym opatentowanym wymiennikiem przeciwprądowym wytrzymuje do -15st.C.

Jak sami piszą: Wymiennik ulega zamarzaniu znacznie wolniej od typowych konstrukcji ponieważ w wymienniku zachodzi tylko „szronienie” niewielkiej części kondensatu, reszta w postaci ciekłej jest na bieżąco usuwana z centrali. Umożliwia to znaczne ograniczenie działania nagrzewnicy wstępnej. Nagrzewnica w centralach MISTRAL PRO załącza się w zależności od warunków na krótkie okresy 10-20-minutowe co około 80-100 minut.

Nie znam innego producenta, który by bez owijania w bawełną podawał dane o zamarzaniu. Większość pisze, że wymiennik nie zamarza bo ma nagrzewnicę, co oczywiście jest prawdą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Papier wszystko przyjmie.

Niech ProVent pokaże wyniki badań z niezależnego instytutu.

 

To, że wymiennik zamarza w niższej temperaturze znaczy o 2 rzeczach.

1. Ma dużo większą pojemność cieplną (powierzchnię)

2. Ma mniejszą sprawność.

 

Plastikowe Recair zamarzają przy około -8 stC.

"zamarzają" czyli na powierzchni wymiennika zaczyna pojawiać się szron, który zwiększa opory przepływu.

 

Teraz, niech ktoś sobie odpowie na pytanie ile w roku jest dni poniżej - 8 stC.

I czy warto zwiększać wymiennik (koszty) by centrala nie zamarzała te kilkanaście dni w roku.

 

ProVent produkuje wymienniki sam, sklejając płyty z poliwęglanu komorowego sylikonem.

Sprawność tego rozwiązania jest niska, więc i zamarza on znacznie później.

 

Pytanie tylko co lepsze.

Wymiennik o sprawności 50%, który nie zamarza do -15 stC

Czy wymiennik o sprawności 70% który nie zamarza do -8 stC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umożliwia to znaczne ograniczenie działania nagrzewnicy wstępnej. Nagrzewnica w centralach MISTRAL PRO załącza się w zależności od warunków na krótkie okresy 10-20-minutowe co około 80-100 minut.

 

To faktycznie "krótkie" okresy. 10-25% czasu pracy :) Ile wtedy kW potrzeba energii z kabelka ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...