Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Na parterze jest tylko WC nie ma tam łazienki to pomieszczenie po prawej to kotłownia.

Ok czyli cały wyciąg z poddasza 3 rurki przaznaczyć na lazienke, nie zostawiajac nad schodami wyciągu.

 

Żaden wyciąg nad schodami. Łazienki, kuchnia, czasem można wiatrołap jak ktoś chce i grzeje tam solidnie. A czym dom będzie ogrzewany? Jaki reku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

RE Brunoxp:

Właściwie to się specjalizuję w montażu instalacji w budynkach energooszczędnych i pasywnych, ale szczerze mówiąc ogrzewania samym reku (popularny system na Zachodzie, gdzie jest cieplej) nie przerabiałem jeszcze, w tych pasywniakach które robiłem po prostu z wentylacją dostawałoby się za mało ciepła, i jeszcze niezbyt równomiernie by to grzało. Bo o ile do pokoi nie widzę większego problemu, to co zrobimy z łazienkami, gdzie mamy mieć 24'C? A będzie tam tylko wywiew? Trzeba jakieś ogrzewanie przewidzieć, we Włoszech to można stawiać pasywniaka z ogrzewaniem rekuperatorem, ale u nas dość średnio to widzę....

Dodatkowy problem jest z wielkością mocy cieplnej, powiązanej bezpośrednio z ilością nadmuchiwanego powietrza - zimą, gdy trzeba intensywniej grzać, aby przenieść moc cieplną grzałki pracującej na full, wentylatory też muszą iść na maxa. I co? Skrajne przesuszenie domu masz jak w banku, i związane z tym choroby i dyskomfort.

Dlatego firmy się nie odzywają, bo nikt nie chce skopać domu pasywnego. Sam też na takich warunkach (ogrzewanie tylko z reku) nie podjąłbym się wykonania tego, bo jak realnie przenieść wentylacją wymagane 5 czy 8 kW? Przy mocnym reku 500m3/h wymagałoby to ogrzania powietrza aż do 60'C (wtedy 500m3/h przeniesie moc 6,6 kW).

A takie rozwiązanie do komfortowych nie należy, pod sufitem będzie się kisić gorące powietrze, na dole zimno, w domu sucho jak pieprz, wszyscy chorują, nie chciałbym tam mieszkać :-)

Proponuję nieco bardziej tradycyjne rozwiązanie do naszego klimatu, czyli poczciwą wentylację z reku i do tego ogrzewanie podłogowe elektryczne z indywidualną regulacją w każdym pomieszczeniu. Komfort w domu ogrzewanym wentylacją a takim z podłogówką elektryczną jest bez porównania, na korzyść tego drugiego oczywiście. A cena sumaryczna niższa, gdyby się zacząć rozdrabniać. Ale to Twój dom, rób co chcesz, o ile znajdziesz wykonawcę na taki patent :-)

 

Chyba trochę kolego zapędziłeś się z tymi 5-8kW. Domy pasywne się raczej dogrzewa niż ogrzewa. Zapotrzebowanie na "dogrzewanie" to w moim przypadku ok 1-1,5kW mocy szczytowej- reszta to odzysk z zysków bytowych(2 starsze osoby cały czas + ciepło z urządzeń el., gotowania, prania, podgrzewania CWU, przez okna itp).

Ale słuszna uwaga o przesuszonym powietrzu- tego chciałbym uniknąć. Jeśli chodzi o podłogówki to obawiam się tylko zbyt wolnej reakcji- ale to moze kwestia automatyki.

Myślę że w obu łazienkach mógłbym dać po jednym elektrycznym grzejniku konwektorowym o mocy 1kW albo jakimś naściennym.

Edytowane przez Brunoxp
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również się zgadzam, wentylacja jest do wentylowania a nie grzania. Do ogrzewania stosuje się inne przepływy, zwykle inne kanały. Ja również to rozwiązanie bym odradzał. Dom bardzo dobrze zaizolowany w standardzie pasywnym tak niewiele potrzebuje że nie ma co martwić się o grzanie elektryncza podłogówką. Względnie jak chcesz mieć i klimę i ogrzewanie i bardzo tanio poprzez grzanie powietrza czy chłodzenie to możesz pomyśleć o kanałowej pompie ciepła i nawet wpiąć się w te same anemostaty na skrzynkach chociaż ja jestem i tak fanem osobnych nawiewów.

 

Pompę przy tak niskim zapotrzebowaniu(10W m2) to już mi tu dawno na forum wybili z głowy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żaden wyciąg nad schodami. Łazienki, kuchnia, czasem można wiatrołap jak ktoś chce i grzeje tam solidnie. A czym dom będzie ogrzewany? Jaki reku?

 

Ogrzewanie będzie podłogówka dół + góra ogrzewanie gazowe.

 

Okazjonalnie będzie grzane kominkiem.

 

Rekuperator najprawdopodobniej kinetic250 albo airpack 180

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brunoxp - a jest już zrobione pełne OZC? I na pewno szczytowa moc grzewcza to 1kW? Całkowicie co innego jest sezonowe zapotrzebowanie na ciepło, a całkowicie co innego sytuacja, że mamy tydzień mrozów po -20"C i zachmurzone niebo. Dla takiego przypadku liczymy zapotrzebowanie mocy i dobiera się system grzewczy, a nie wyciągamy średniej z rocznego zużycia....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompę przy tak niskim zapotrzebowaniu(10W m2) to już mi tu dawno na forum wybili z głowy :)

 

Piszę po pompie p-p czyli inaczej klima kanałowa czy inna np. split :) np. o max wydatku 3,2 Kw. Schłodzi, dogrzeje. Jak nie to tylko niecentralne na prąd. Cieszę się że ktoś kolejny wybił Ci typowe centralne z głowy bo to rzadko się jednak zdarza. Czyżby na pewno to tutaj na tym forum wybijali ?! :) Bo jak jak pisałem o niecentralnym do pasywnego to raczej odpowiedzi były odwrtone. Do łazienki mata pod płytki względnie grzejnik z damuchem do zrobienia wyższej temperatury do kąpieli lub grzejniczek promiennikowy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brunoxp - a jest już zrobione pełne OZC? I na pewno szczytowa moc grzewcza to 1kW? Całkowicie co innego jest sezonowe zapotrzebowanie na ciepło, a całkowicie co innego sytuacja, że mamy tydzień mrozów po -20"C i zachmurzone niebo. Dla takiego przypadku liczymy zapotrzebowanie mocy i dobiera się system grzewczy, a nie wyciągamy średniej z rocznego zużycia....

 

Ileż mamy dni po -20'C nawet w największe zimy. U nas właśnie problemem jest to, że projekty instalacji grzewczych przygotowuje się pod syberyjskie mrozy a potem taki system działa nieekonomicznie przez znaczną część sezonu lub jak w ostatnich latach przez cały sezon. A jak jeszcze dom jest dobrze zbudowany to już w ogóle dochodzi do paradoksów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oszczędny Grześ - to znaczy że można sobie liczyć instalację na średnią temperaturę zimy czyli -2%? I śpisz sobie spokojnie, nie mając świadomości że jakiś świadomy swoich praw klient pozwie Cie na kilkadziesiąt k odszkodowania za wykonania wadliwej (niedziałającej w mrozy) instalacji? Moje instalacje mają działać również w mrozy, a za to by pracowały ekonomicznie i zużywały minimalną ilość energii również odpowiadam. Tylko trzeba mieć wiedzę, i nie liczyć na to że znowu kolejna zima będzie ciepła i się upiecze.

Wykonujemy bardzo wiele instalacji, roboty wyłącznie z polecenia i nie wyobrażam sobie, żebym klientowi wykonał bubla i naciął na kasę myśląc że "jakoś to będzie".

 

Poza tym, pompa ciepła najekonomiczniej działa w II taryfie, więc trochę pomyśl...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oszczędny Grześ - to znaczy że można sobie liczyć instalację na średnią temperaturę zimy czyli -2%? I śpisz sobie spokojnie, nie mając świadomości że jakiś świadomy swoich praw klient pozwie Cie na kilkadziesiąt k odszkodowania za wykonania wadliwej (niedziałającej w mrozy) instalacji? Moje instalacje mają działać również w mrozy, a za to by pracowały ekonomicznie i zużywały minimalną ilość energii również odpowiadam. Tylko trzeba mieć wiedzę, i nie liczyć na to że znowu kolejna zima będzie ciepła i się upiecze.

Wykonujemy bardzo wiele instalacji, roboty wyłącznie z polecenia i nie wyobrażam sobie, żebym klientowi wykonał bubla i naciął na kasę myśląc że "jakoś to będzie".

 

Poza tym, pompa ciepła najekonomiczniej działa w II taryfie, więc trochę pomyśl...

Właśnie myślę. Mało tego takie instalacje działają i nikt nikogo nie pozywa nawet jak jest dwadzieścia parę stopni mrozu. Ludziom nie wpycha się czego popadnie każdy musi wiedzieć plusy i minusy danego rozwiązania a idealnych nigdy nie ma niezależnie z czym mamy do czynienia.. Co do naciągania i kosztów to uważasz że np. Pompa gruntowa to nie naciąganie inwestorów?

 

A jeszcze wracając do tego zimna i wiedzy...chyba nie myślisz że można zostawić samą pompę powietrze-powietrze i po problemie, chociaż są tacy, którzy tylko z niej korzystają nawet gdy dobrze przymrozi. Żeby nie było niejasności co do mojej koncepcji: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?245730-Tanie-ogrzewanie-domu-klimatyzatorem-od-splita-po-kana%C5%82%C3%B3wk%C4%99

Edytowane przez oszczednyGrześ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompę przy tak niskim zapotrzebowaniu(10W m2) to już mi tu dawno na forum wybili z głowy :)

 

To zależy co chcesz osiągnąć.

Jeśli nie zależy ci na dokładnej indywidualnej regulacji temperatury w każdym pomieszczeniu, oraz precyzji rodem z serwerowni to pompa ciepła jest sensownym rozwiązaniem.

Oczywiście powietrzna pompa, kanałowa z rozprowadzeniem do pomieszczeń.

Nowe inwerterowi modele bardzo ładnie modulują mocami.

 

Taka instalacja również może dostarczać ciepło gdy na zewnątrz panuje mróz -30st.C.

I nie ma potrzeby dokładania kolejnych mat grzewczych, czy konwektorów.

 

Oczywiście nie jest to instalacja dla kogoś kto oczekuje precyzji regulacji +/-1 St. C.

Oraz w ciągu doby chciałyby mieć 10 różnych nastaw, oraz 5 stref grzewczych.

 

Poza tym, pompa ciepła najekonomiczniej działa w II taryfie, więc trochę pomyśl...

Dom pasywny i druga taryfa?

Mniej myślenia, a więcej czytania ze zrozumieniem.

Edytowane przez _John
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jeśli minimalna moc jaką może dostarczyć pompa jest znacznie większa niż faktyczne potrzeby to czy takie urządzenie będzie działać ekonomicznie?

 

Będzie działać ekonomicznie i tak działa. Mówię o pompie gruntowej i ogrzewaniu płaszczyznowym. Ekonomicznie działa cały rok, bo tylko przenosi energię z gruntu do domu. Dokładnie tyle ile jej potrzeba i nic więcej. Jeżeli potrzeba mniej to działa krócej, jeżeli więcej to dłużej. W okresach przejściowych działa bardzo ekonomicznie, gdyż ma wyższą od zakładanej temp. dolnego źródła i niższą ogrzewania płaszczyznowego. Mniejsza różnica od zakładanej 0/35 np. 6/28 i mamy sporo wyższą sprawność.

 

Przykład: Jeżeli dom ma straty 4kW, to można ogrzewać mocą 4kW 24h i teoretycznie będzie na styk. Można ogrzewać 8kW np po 6h z przerwami po 6h i też będzie ok. Jeżeli straty spadną do 2kW, bo jest cieplej, to można mocą 4kW grzać np. po 6h z przerwami po 6h lub mocą 8kW np. po 3h z przerwami po 9h lub gdy np. mamy G12, grzać w godzinach 13-15 (2h) i w godzinach 22-2 (4h). Jeżeli spadnie do 1kW lub mniej to analogicznie pompa będzie się włączała na krócej i rzadziej. Jest to zależne od sterownika i ustawienia histerezy.

 

Ekonomia myślę że bardzo duża - można grzać w II taryfie i z wyższą od nominalnej sprawnością.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy co chcesz osiągnąć.

Jeśli nie zależy ci na dokładnej indywidualnej regulacji temperatury w każdym pomieszczeniu, oraz precyzji rodem z serwerowni to pompa ciepła jest sensownym rozwiązaniem.

Oczywiście powietrzna pompa, kanałowa z rozprowadzeniem do pomieszczeń.

Nowe inwerterowi modele bardzo ładnie modulują mocami.

 

Taka instalacja również może dostarczać ciepło gdy na zewnątrz panuje mróz -30st.C.

I nie ma potrzeby dokładania kolejnych mat grzewczych, czy konwektorów.

 

Oczywiście nie jest to instalacja dla kogoś kto oczekuje precyzji regulacji +/-1 St. C.

Oraz w ciągu doby chciałyby mieć 10 różnych nastaw, oraz 5 stref grzewczych.

 

 

Dom pasywny i druga taryfa?

Mniej myślenia, a więcej czytania ze zrozumieniem.

 

Kolego _John, dlaczego maty grzewcze czy konwektory... generalnie ludzie chcą mieć np. podłógówkę i chcemy też wyeliminować przewymiarowanie urządzenia grzewczego. Opisuje to w wątku do którego link podałem. Chociaż nie miałem okazji spotkać się z domem pasywnym i tym systemem to uważam że lepiej zrobić tandem w większości przypadków. Ale w przypadku pasywaniaka gdzie będzie trzeba tylko nieco dogrzać to inwerter w wersji cold region może sam załatiwć sprawę. Ale raz jeszcze zależy to od oczekiwań i wymagań domowników. Jak nie to na mrozy wspomagać się wyłącznie samymi grzejnikami czy podłógówką w pasywnym domu wyjdzie tani koszt instalacji a całościowo tak niewiele będzie potrzeba ciepła że koszty eksploatacji będą niewielkie. Z resztą, są tutaj ludzie, którzy grzeją prądem ze SCOP 1 gorzej zbudowane domy i płacą niewiele. Więc sprawę trzeba przemyśleć. A tak w ogóle to jest OFF TOPIC, może nowy wątek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie działać ekonomicznie i tak działa. Mówię o pompie gruntowej i ogrzewaniu płaszczyznowym. Ekonomicznie działa cały rok, bo tylko przenosi energię z gruntu do domu. Dokładnie tyle ile jej potrzeba i nic więcej. Jeżeli potrzeba mniej to działa krócej, jeżeli więcej to dłużej. W okresach przejściowych działa bardzo ekonomicznie, gdyż ma wyższą od zakładanej temp. dolnego źródła i niższą ogrzewania płaszczyznowego. Mniejsza różnica od zakładanej 0/35 np. 6/28 i mamy sporo wyższą sprawność.

 

Przykład: Jeżeli dom ma straty 4kW, to można ogrzewać mocą 4kW 24h i teoretycznie będzie na styk. Można ogrzewać 8kW np po 6h z przerwami po 6h i też będzie ok. Jeżeli straty spadną do 2kW, bo jest cieplej, to można mocą 4kW grzać np. po 6h z przerwami po 6h lub mocą 8kW np. po 3h z przerwami po 9h lub gdy np. mamy G12, grzać w godzinach 13-15 (2h) i w godzinach 22-2 (4h). Jeżeli spadnie do 1kW lub mniej to analogicznie pompa będzie się włączała na krócej i rzadziej. Jest to zależne od sterownika i ustawienia histerezy.

 

Ekonomia myślę że bardzo duża - można grzać w II taryfie i z wyższą od nominalnej sprawnością.

 

Pompa gruntowa, i ogrzewanie płaszczowe w domu pasywnym?! Nawet do dobrze zaizolowanego bym czegoś takiego nie dał... Tutaj nie mamy nic wspólnego z ekonomią. Duże koszty instalacji a i eksploatacja też potem ciekawie nie wyjdzie. Takie jest moje osobiste zdanie. Ja uważam że dom pasywny z tybowym centralnym to jakieś nieporozumienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa gruntowa, i ogrzewanie płaszczowe w domu pasywnym?! Nawet do dobrze zaizolowanego bym czegoś takiego nie dał... Tutaj nie mamy nic wspólnego z ekonomią. Duże koszty instalacji a i eksploatacja też potem ciekawie nie wyjdzie. Takie jest moje osobiste zdanie. Ja uważam że dom pasywny z tybowym centralnym to jakieś nieporozumienie.

 

Nie łączyłem pompy ciepła z domem pasywnym, tylko odpowiadałem na konkretnie zadane pytanie.

Podałem konkretny przykład i nie będę się odnosił do tego czy eksploatacja ciekawie wyjdzie. Może porównaj koszty eksploatacji przykładowych urządzeń na przykładach i zestaw w PC, to wtedy będzie konkret.

 

PS. Ja nie mogę "eksperymentować i uczyć się na własnych błędach" u moich klientów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie łączyłem pompy ciepła z domem pasywnym, tylko odpowiadałem na konkretnie zadane pytanie.

Podałem konkretny przykład i nie będę się odnosił do tego czy eksploatacja ciekawie wyjdzie. Może porównaj koszty eksploatacji przykładowych urządzeń na przykładach i zestaw w PC, to wtedy będzie konkret.

 

PS. Ja nie mogę "eksperymentować i uczyć się na własnych błędach" u moich klientów.

 

Odwoływaliśmy się do domu pasywnego oryginalnie więc o tym myślałem pisząc to co napisałem. Nie twierdzę też że tak robiłeś tylko wyrażam swoje zdanie w tym temacie choć wiem że bywają inne. Zgodzę się że nie można ekperymentować u kogoś kto tego nie jest świadom, dlatego np. ja lubię wiele rzeczy sprawdzić na własnej skórze że tak się wyrażę, choć nie raz powoduje to uśmieszek... Tak czy inaczej pompa gruntowa to za duży wydatek a można spocząć na zwykłej p-w.

 

Tymczasem celem niezaśmiecania wątku o wentylacji zapraszam tutaj: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?247750-Ogrzewanie-dogrzewanie-domu-o-standardzie-pasywnym&p=7119207#post7119207 - jeśli już gdzieś ten temat w oddzielnym wątku się pojawił to bardzo proszę o informację, ponieważ mnie nie udało się znaleźć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze liczę?

 

Poddasze

Powierzchnia 55m2

Kubatura 120m3

Liczba osób 4 (dwie dorosłe i dwójka dzieci – liczę 4 dorosłe)

 

Wymagana ilość powietrza usuwanego z pomieszczeń Vu:

Sypialnia 35m3/h

Pracownia komputerowa 10m3/h

Łazienka 30m3/h

Salon 30m3/h

Pokój dzieci (sypialnia) 25m3/h

Korytarz + schody 15m3/h

Łącznie Vu = 145m3/h

Okresowe zwiększenie wydajności centrali o 70%:

Vmax = 145m3 + 0,7 x 145m3/h = 246,5m3/h

 

Wymagana ilość świeżego powietrza nawiewnego:

Dla 4 osób 4*30 m3/h = 120m3/h

Dodatkowa okresowe zwiększenie o 100m3/h

Vn = 220m3/h

 

Krotność wymian:

220/120 = 1,8

 

 

Dane instalacji i straty strony nawiewnej:

Długość najdłuższego odcinka kanału nawiewnego: 7 m - 14 Pa

Ilość skrzynek rozdzielczych: 1 - 4 Pa

Ilość anemostatów (jeden końcowy): 1 - 30 Pa

Ilość łuków: 1 - 3 Pa

Ilość kolan 90°: 2 - 8 Pa

Długość kanału od czerpni do centrali: 2 m - 4 Pa

Ilość czerpni: 1 - 20 Pa

Ilość kolan do czerpni: 1 - 4 Pa

 

Suma strony nawiewnej: 87 Pa

 

Dane instalacji i straty strony wywiewnej:

Długość najdłuższego odcinka kanału wywiewnego: 8 m - 16 Pa

Ilość skrzynek rozdzielczych: 1 - 4 Pa

Ilość anemostatów (jeden końcowy): 1 - 30 Pa

Ilość łuków: 2 - 3 Pa

Ilość kolan 90°: 2 - 8 Pa

Długość kanału od wyrzutni do centrali: 4 m - 8 Pa

Ilość wyrzutni: 1 - 20 Pa

Ilość kolan do wyrzutni: 2 - 8 Pa

 

Suma strony wywiewnej: 97 Pa

 

Co gdy krotność wymian wychodzi za duża? Czy coś źle liczę?

Edytowane przez mybox
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze liczę?

 

Poddasze

Powierzchnia 55m2

Kubatura 120m3

Liczba osób 4 (dwie dorosłe i dwójka dzieci – liczę 4 dorosłe)

 

Wymagana ilość powietrza usuwanego z pomieszczeń Vu:

Sypialnia 35m3/h

Pracownia komputerowa 10m3/h

Łazienka 30m3/h

Salon 30m3/h

Pokój dzieci (sypialnia) 25m3/h

Korytarz + schody 15m3/h

Łącznie Vu = 145m3/h

Okresowe zwiększenie wydajności centrali o 70%:

Vmax = 145m3 + 0,7 x 145m3/h = 246,5m3/h

 

Wymagana ilość świeżego powietrza nawiewnego:

Dla 4 osób 4*30 m3/h = 120m3/h

Dodatkowa okresowe zwiększenie o 100m3/h

Vn = 220m3/h

 

Krotność wymian:

220/120 = 1,8

 

 

Dane instalacji i straty strony nawiewnej:

Długość najdłuższego odcinka kanału nawiewnego: 7 m - 14 Pa

Ilość skrzynek rozdzielczych: 1 - 4 Pa

Ilość anemostatów (jeden końcowy): 1 - 30 Pa

Ilość łuków: 1 - 3 Pa

Ilość kolan 90°: 2 - 8 Pa

Długość kanału od czerpni do centrali: 2 m - 4 Pa

Ilość czerpni: 1 - 20 Pa

Ilość kolan do czerpni: 1 - 4 Pa

Suma strony nawiewnej: 87 Pa

 

Dane instalacji i straty strony wywiewnej:

Długość najdłuższego odcinka kanału wywiewnego: 8 m - 16 Pa

Ilość skrzynek rozdzielczych: 1 - 4 Pa

Ilość anemostatów (jeden końcowy): 1 - 30 Pa

Ilość łuków: 2 - 3 Pa

Ilość kolan 90°: 2 - 8 Pa

Długość kanału od wyrzutni do centrali: 4 m - 8 Pa

Ilość wyrzutni: 1 - 20 Pa

Ilość kolan do wyrzutni: 2 - 8 Pa

 

Suma strony wywiewnej: 97 Pa

 

Co gdy krotność wymian wychodzi za duża? Czy coś źle liczę?

 

Nieco skompresujmy :) rozumiem że do wentylacji jest raptem 55m2... piszesz poddasze tzn. to mieszkanie tylko na poddaszu jest?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...