Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam, mam gotowy projekt rekuperacji z projektu domu, czy da się coś tu jeszcze zoptymalizować?

Dom parterowy ok. 158 m2 pow. uż, 3 mieszkańców, sufity podwieszane, kanały podobnie jak przedmówca flexy 75 mm, do rozdzielaczy 160 spiro sztywne, Vn/w = 300 m3/h (dom jest troszkę większy niż w projekcie). Dwa rozdzielacze 160/12x75, skrzynki rozprężne 1,2 i 3x75, rekuperator chyba Thessla Green Airpack 400V, usadowiony w garażu - może warto go przenieść na nieogrzewane poddasze nieużytkowe i obudować czymś ciepłym?

Będę wdzięczny za każdą uwagę.

 

WnnWFW

 

Wydaje mi się że 160 dla 12 przewodów to za mało. Powinno być 200mm. Tyle właśnie ma Thessla....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam, mam gotowy projekt rekuperacji z projektu domu, czy da się coś tu jeszcze zoptymalizować?

Dom parterowy ok. 158 m2 pow. uż, 3 mieszkańców, sufity podwieszane, kanały podobnie jak przedmówca flexy 75 mm, do rozdzielaczy 160 spiro sztywne, Vn/w = 300 m3/h (dom jest troszkę większy niż w projekcie). Dwa rozdzielacze 160/12x75, skrzynki rozprężne 1,2 i 3x75, rekuperator chyba Thessla Green Airpack 400V, usadowiony w garażu - może warto go przenieść na nieogrzewane poddasze nieużytkowe i obudować czymś ciepłym?

Będę wdzięczny za każdą uwagę.

 

WnnWFW

 

Wydaje mi się że 300 dałaby radę również. Mamy raptem 3 osoby chyba ze zanosi się na więcej lub czeste imprezy. Przewody ile mb wyjdzie? Umiejscowienie centrali dać najlepiej od góry w centralnym miejscu i zrobić rozejście. Oczywiście rekuperator i przewody "ocieplić" są na to różne sposoby. Proszę podaj nazwy pomieszczeń i oznacz ile nawiewów i wywiewów w poszczególnych pomieszczeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że 300 dałaby radę również. Mamy raptem 3 osoby chyba ze zanosi się na więcej lub czeste imprezy. Przewody ile mb wyjdzie? Umiejscowienie centrali dać najlepiej od góry w centralnym miejscu i zrobić rozejście. Oczywiście rekuperator i przewody "ocieplić" są na to różne sposoby. Proszę podaj nazwy pomieszczeń i oznacz ile nawiewów i wywiewów w poszczególnych pomieszczeniach.

Ja to bym chętnie poczytał dlaczego "najlepiej" centralę dać od góry?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że 300 dałaby radę również. Mamy raptem 3 osoby chyba ze zanosi się na więcej lub czeste imprezy. Przewody ile mb wyjdzie? Umiejscowienie centrali dać najlepiej od góry w centralnym miejscu i zrobić rozejście. Oczywiście rekuperator i przewody "ocieplić" są na to różne sposoby. Proszę podaj nazwy pomieszczeń i oznacz ile nawiewów i wywiewów w poszczególnych pomieszczeniach.

 

Wklejam rysunek z opisem pomieszczeń i ich kubatury.

Pomieszczenia "bytowe" z nawiewem- po jednym anemostacie z dwoma wejściami 75 w sypialni i 3 pokojach, salon 2 anemostaty z łącznie 3 wejściami= 11 punktów 75 mm.

Pomieszczenia "brudne" z wywiewem - łazienka i kuchnia 3 rury do jednego anemostatu, pomieszczenie gosp. i WC dwie rury, spiżarnia i wiatrołap po jednej = 12 punktów 75 mm.

Wydaje mi się że 160 dla 12 przewodów to za mało. Powinno być 200mm. Tyle właśnie ma Thessla....

Racja, Airpack 400 ma przyłącza 200mm, nawet lepiej... w projekcie są 3 tłumiki elastyczne (nawiew, wywiew i wyrzutnia), w sumie zrobiłbym tylko jeden na wyrzutni bo jest bliżej sąsiadów. Same rury będą kładzione w ociepleniu stropu podwieszanego, rekuperator mógłbym postawić gdziekolwiek na strychu i go ocieplić... pytanie czy warto?

Chciałbym max 400 m3 bo faktycznie często mamy gości, różne imprezy i wydajność może być potrzebna... no i większe reku będzie ciszej pracować na niskim "biegu" prawda?

XLsrkf

Edytowane przez MayekMM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wklejam rysunek z opisem pomieszczeń i ich kubatury.

Pomieszczenia "bytowe" z nawiewem- po jednym anemostacie z dwoma wejściami 75 w sypialni i 3 pokojach, salon 2 anemostaty z łącznie 3 wejściami= 11 punktów 75 mm.

Pomieszczenia "brudne" z wywiewem - łazienka i kuchnia 3 rury do jednego anemostatu, pomieszczenie gosp. i WC dwie rury, spiżarnia i wiatrołap po jednej = 12 punktów 75 mm.

 

Racja, Airpack 400 ma przyłącza 200mm, nawet lepiej... w projekcie są 3 tłumiki elastyczne (nawiew, wywiew i wyrzutnia), w sumie zrobiłbym tylko jeden na wyrzutni bo jest bliżej sąsiadów. Same rury będą kładzione w ociepleniu stropu podwieszanego, rekuperator mógłbym postawić gdziekolwiek na strychu i go ocieplić... pytanie czy warto?

Chciałbym max 400 m3 bo faktycznie często mamy gości, różne imprezy i wydajność może być potrzebna... no i większe reku będzie ciszej pracować na niskim "biegu" prawda?

XLsrkf

 

Do pomieszczeń Pokój 1...3 powinno wystarczyć doprowadzenie po jednym kanale 75 mm - jeśli zamierzasz zrobić instalację np. na rurach pe-flex, to jednym kanałem zapewnisz strumień od 20-50 m3/h. Wówczas zrobi się 8 kanałów nawiewu. W kuchni spokojnie wystarczą dwa kanały, w małym WC dałbym jeden, podobnie w pomieszczeniu gospodarczym.

 

Zastanawia mnie, w jakim celu dali tłumik na wywiewie? Po pierwsze wywiew jest z pomieszczeń, jak napisałeś "brudnych", w których nie musi być absolutnej ciszy, a poza tym szum rekuperatora jet w kanałach wywiewnych mniej słyszalny niż nawiewnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to bym chętnie poczytał dlaczego "najlepiej" centralę dać od góry?

 

Może "najlepiej" nie do końca trafne słowo. Bywa w wielu przypadkach najwygodniej i najczęściej tak się dzieje. Łatwo rozprowadzić. Ale każdy przypadek jest inny i trzeba rozpatrywać go indywidualnie. W jednym z domów centrala będzie np. na klatce schodowej, w innym w garażu a jeszcze innym na strychu... Tak się robi by było wygodnie i optymalnie chyba w tym rzecz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wklejam rysunek z opisem pomieszczeń i ich kubatury.

Pomieszczenia "bytowe" z nawiewem- po jednym anemostacie z dwoma wejściami 75 w sypialni i 3 pokojach, salon 2 anemostaty z łącznie 3 wejściami= 11 punktów 75 mm.

Pomieszczenia "brudne" z wywiewem - łazienka i kuchnia 3 rury do jednego anemostatu, pomieszczenie gosp. i WC dwie rury, spiżarnia i wiatrołap po jednej = 12 punktów 75 mm.

 

Racja, Airpack 400 ma przyłącza 200mm, nawet lepiej... w projekcie są 3 tłumiki elastyczne (nawiew, wywiew i wyrzutnia), w sumie zrobiłbym tylko jeden na wyrzutni bo jest bliżej sąsiadów. Same rury będą kładzione w ociepleniu stropu podwieszanego, rekuperator mógłbym postawić gdziekolwiek na strychu i go ocieplić... pytanie czy warto?

Chciałbym max 400 m3 bo faktycznie często mamy gości, różne imprezy i wydajność może być potrzebna... no i większe reku będzie ciszej pracować na niskim "biegu" prawda?

XLsrkf

 

Żadne tłumiki... nie wiem co za filozof to znów wymyślił :). Do łazienki dajemy mocniejszy wywiew niż w kuchni. Wc wystarczy jedna rura. W spiżarce nie daję nic albo daję nawiew. W pokojach gdzie przebywa zwykle jedna osoba to 1 rura. Skoro goście bywają to względnie salon wzmocnić. Sypialnia 2 rury. Nie wiem ale według mnie to 300 dałaby radę tak czy owak :) Odcinki nie wychodzą chyba jakieś mega długie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do pomieszczeń Pokój 1...3 powinno wystarczyć doprowadzenie po jednym kanale 75 mm - jeśli zamierzasz zrobić instalację np. na rurach pe-flex, to jednym kanałem zapewnisz strumień od 20-50 m3/h. Wówczas zrobi się 8 kanałów nawiewu. W kuchni spokojnie wystarczą dwa kanały, w małym WC dałbym jeden, podobnie w pomieszczeniu gospodarczym.

 

Zastanawia mnie, w jakim celu dali tłumik na wywiewie? Po pierwsze wywiew jest z pomieszczeń, jak napisałeś "brudnych", w których nie musi być absolutnej ciszy, a poza tym szum rekuperatora jet w kanałach wywiewnych mniej słyszalny niż nawiewnych.

 

Jeszcze pytanie co to za tłumik... Bez tłumików da się zrobić cichutką wentylację. Wiadomo chodzi o zakresy normalnej pracy wentylacji a nie jak przychodzi do domu pełno gości na imprezę bo wtedy to i tak nie słychać a przez większość czasu to zwykle wentylacja chodzi na minimum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pytanie co to za tłumik... Bez tłumików da się zrobić cichutką wentylację. Wiadomo chodzi o zakresy normalnej pracy wentylacji a nie jak przychodzi do domu pełno gości na imprezę bo wtedy to i tak nie słychać a przez większość czasu to zwykle wentylacja chodzi na minimum.

W projekcie przewidziano tłumiki elastyczne:

nawiew L= 2,0 m

wywiew L= 1,0 m

wyrzutnia L= 1,5 m

Cytuję projekt (firmy R...y.pl :) )

Celem ograniczenia hałasu i drgań wywołanych pracą urządzeń wentylacyjnych stosuje

się izolację przewodów wentylacyjnych oraz tłumiki elastyczne na kanale nawiewnym,

wywiewnym oraz wyrzutni

 

Reasumując - powinienem zmienić to tak:

Nawiew - 1x75 pokoje 1,2,3, 2x75 sypialnia, 2x75 i 1x75 salon (dodam że salon jest wysoki na niecałe 6 m)

Wywiew - 1x75 WC, pom. gosp., wiatrołap, 2x75 kuchnia, 3x75 łazienka

Do rozpatrzenia spiżarnia... łatwiej by było przejść z dołu rzutu parteru wywiewem...

Reku na strychu w boksie ocieplającym? Lepiej przedłużać kanały do czerpni i wyrzutni czy do rozdzielaczy? Do rozdzielaczy lecieć np. 200 mm czy po zmniejszeniu ilości 75-tek można już zejść do 160?

Edytowane przez MayekMM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak podałeś nazwę firmy to się nie dziwię temu projektowi. A koszt całości to pewnie minimum 20K

 

No tak :) Ale nawet nie rozpatrywałem poważnie ich oferty. Jak pisałem projekt wentylacji był gratisowo zawarty w typowym projekcie mojego domu, dlatego trzeba go zoptymalizować. Wstępnie były tam wyceny na systemie R-Went flex 63 mm, który jest kosmicznie drogi. Będę próbował sam kłaść instalację, więc lepiej żebym zrobił to dobrze :) no i na tańszych (co nie znaczy że gorszych) komponentach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pytanie co to za tłumik... Bez tłumików da się zrobić cichutką wentylację. Wiadomo chodzi o zakresy normalnej pracy wentylacji a nie jak przychodzi do domu pełno gości na imprezę bo wtedy to i tak nie słychać a przez większość czasu to zwykle wentylacja chodzi na minimum.

 

Więcej rur, tłumiki itp. to więcej pozycji na których można zarobić. Poza tym im większy poziom skomplikowania instalacji, tym większe uzasadnienie ceny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więcej rur, tłumiki itp. to więcej pozycji na których można zarobić. Poza tym im większy poziom skomplikowania instalacji, tym większe uzasadnienie ceny.

 

Ja mam inne podejście staram się pokazać że WM da się zrobić tanio w zależności od wymagań, możliwości i oczekiwań. Jak widać nie wszyscy mają takie podejście ;). Potem spotyka się oferty nawet po 20 parę K. za dom 150 m2.

Edytowane przez oszczednyGrześ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie, potrzebuje porady bo mój temat jest jednak dość niestandardowy... Mianowicie chodzi mi o wykonanie rekuperacji w istniejącym budynku- obecnie modernizowanym i właśnie z tego powodu zacząłem zastanawiać się nad WM. Do tej pory nie było problemu z grzybem- występował gdzieniegdzie w podpiwniczeniu w rogu i od czasu do czasu w łazience- problemem tutaj jest słabo działająca wentylacja grawitacyjna. Obecnie wymieniając okna i ocieplając mieszkanie boję się, że wentylacja grawitacyjna nie da sobie rady i będzie problem.

 

Po krótce, jakie mam plany:

-Rekuperator stanie w podpiwniczeniu w pomieszczeniu kotłowni, prawdopodobnie czerpnia będzie z GWC powietrznym- mam sporą działkę i nie będzie z tym problemu.

-W podpiwniczeniu nie ma problemu z rozprowadzeniem kanałów- tutaj i tak będę przeprowadzał remont więc tymczasowo kanały mogą iść po wierzchu, docelowo zabuduje w GK.

-W kotłowni zamontowany kocioł kondensacyjny- powietrze pobierane z zewnątrz.

-O ile będzie taka możliwość, chciałbym wykorzystać na parterze przejścia po wentylacji grawitacyjnej- mam do wykorzystania 3 rury o średnicy 110. Na rysunku zaznaczyłem je okręgiem.

 

Kubatura pomieszczeń na parterze do wentylacji to 260 m3. W podpiwniczeniu 93 m3. Ilość osób przebywających w domu to max 3 osoby. Tak jak widać, tutaj gdzie nie ma wstawionych drzwi to po prostu ich nie ma- są to pomieszczenia otwarte. Pomieszczenia w których umiejscowiłem łóżka to pokoje w których się sypia. Na dole drzwi zarówno do WC, łazienki jak i kotłowni z otworami wentylacyjnymi, gdyby zaszła taka potrzeba mogę je zmienić. Drzwi na górze ewentualnie mogę podciąć. Na rysunku w pokoju nr 1 z podpiwniczenia mogę wyjść kanałem wentylacyjnym prosto w górę przez schody. Kuchnia na dole, tak jak pomieszczenie pokoju obok nie użytkowane.

 

I teraz tak, nasuwa mi się pytanie. Czy zamiast 2x 110 PCV która tam jest, wrzucić 2x 110 PEHD jedno na wyciąg, drugie na nawiew i nawiew umieścić w pokoju nr 2, a wyciąg w kuchni? Jednak pojawia się problem ze skrzynkami rozprężnymi. Drugi nawiew poprowadziłbym już przykładowo 2x75 do pokoju nr1 na górze przez klatkę schodową, wyciąg znowu zamontował w podpiwniczeniu w WC i łazience. Co myślicie o tym pomyśle? Póki co niczego nie rysuje- później uzupełnię rysunki jeśli wspólnie wymyślimy coś mądrego. Dużo jest informacji na temat systemów wentylacji robionych na PeHD standardowo rurką 75mm, jednak problem pojawia się wtedy, kiedy trzeba wykombinować coś w istniejącym budynku..

 

Proszę o jakieś sugestie. Jeszcze pytanie, jaki rekuperator polecicie w pieniądzach do 4 tysięcy złotych?

 

wen2.jpg

 

 

 

went.jpg

 

Linki do pełnej rozdzielczości:

http://oi68.tinypic.com/2zrm0k5.jpg

http://oi64.tinypic.com/bl7cw.jpg

Edytowane przez sizorek
Linki do zdj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie, potrzebuje porady bo mój temat jest jednak dość niestandardowy... Mianowicie chodzi mi o wykonanie rekuperacji w istniejącym budynku- obecnie modernizowanym i właśnie z tego powodu zacząłem zastanawiać się nad WM. Do tej pory nie było problemu z grzybem- występował gdzieniegdzie w podpiwniczeniu w rogu i od czasu do czasu w łazience- problemem tutaj jest słabo działająca wentylacja grawitacyjna. Obecnie wymieniając okna i ocieplając mieszkanie boję się, że wentylacja grawitacyjna nie da sobie rady i będzie problem.

 

Po krótce, jakie mam plany:

-Rekuperator stanie w podpiwniczeniu w pomieszczeniu kotłowni, prawdopodobnie czerpnia będzie z GWC powietrznym- mam sporą działkę i nie będzie z tym problemu.

-W podpiwniczeniu nie ma problemu z rozprowadzeniem kanałów- tutaj i tak będę przeprowadzał remont więc tymczasowo kanały mogą iść po wierzchu, docelowo zabuduje w GK.

-W kotłowni zamontowany kocioł kondensacyjny- powietrze pobierane z zewnątrz.

-O ile będzie taka możliwość, chciałbym wykorzystać na parterze przejścia po wentylacji grawitacyjnej- mam do wykorzystania 3 rury o średnicy 110. Na rysunku zaznaczyłem je okręgiem.

 

Kubatura pomieszczeń na parterze do wentylacji to 260 m3. W podpiwniczeniu 93 m3. Ilość osób przebywających w domu to max 3 osoby. Tak jak widać, tutaj gdzie nie ma wstawionych drzwi to po prostu ich nie ma- są to pomieszczenia otwarte. Pomieszczenia w których umiejscowiłem łóżka to pokoje w których się sypia. Na dole drzwi zarówno do WC, łazienki jak i kotłowni z otworami wentylacyjnymi, gdyby zaszła taka potrzeba mogę je zmienić. Drzwi na górze ewentualnie mogę podciąć. Na rysunku w pokoju nr 1 z podpiwniczenia mogę wyjść kanałem wentylacyjnym prosto w górę przez schody. Kuchnia na dole, tak jak pomieszczenie pokoju obok nie użytkowane.

 

I teraz tak, nasuwa mi się pytanie. Czy zamiast 2x 110 PCV która tam jest, wrzucić 2x 110 PEHD jedno na wyciąg, drugie na nawiew i nawiew umieścić w pokoju nr 2, a wyciąg w kuchni? Jednak pojawia się problem ze skrzynkami rozprężnymi. Drugi nawiew poprowadziłbym już przykładowo 2x75 do pokoju nr1 na górze przez klatkę schodową, wyciąg znowu zamontował w podpiwniczeniu w WC i łazience. Co myślicie o tym pomyśle? Póki co niczego nie rysuje- później uzupełnię rysunki jeśli wspólnie wymyślimy coś mądrego. Dużo jest informacji na temat systemów wentylacji robionych na PeHD standardowo rurką 75mm, jednak problem pojawia się wtedy, kiedy trzeba wykombinować coś w istniejącym budynku..

 

Proszę o jakieś sugestie. Jeszcze pytanie, jaki rekuperator polecicie w pieniądzach do 4 tysięcy złotych?

 

[ATTACH=CONFIG]362231[/ATTACH]

 

 

 

[ATTACH=CONFIG]362232[/ATTACH]

 

Linki do pełnej rozdzielczości:

http://oi68.tinypic.com/2zrm0k5.jpg

http://oi64.tinypic.com/bl7cw.jpg

 

"doróbki" WM to moja ulubiona dziedzina...;) U siebie też dorabiałem kiedyś. Generalnie trzeba wykorzystać to co jest i mądrze rozprowadzić. Jak będę miał więcej czasu to pochylę się nad tym co tutaj napisałeś i coś się wymyśli. Można też przedzwonić i pogadać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"doróbki" WM to moja ulubiona dziedzina...;) U siebie też dorabiałem kiedyś. Generalnie trzeba wykorzystać to co jest i mądrze rozprowadzić. Jak będę miał więcej czasu to pochylę się nad tym co tutaj napisałeś i coś się wymyśli. Można też przedzwonić i pogadać

 

Czesc, bede czekal na Twoje sugestie- odezwe sie rowniez na pw co do kontaktu telefonicznego. Browarka wyśle gołębiem! ;)

Dzieki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przenoszę moje zapytanie do odpowiedniego działu...

Czy można docieplić dach między krokwiami po samą kalenicę, mimo ocieplenia sufitu nad poddaszem użytkowym?

Pytam ponieważ sam jestem teraz na takim etapie:

użytkowe poddasze: skosy będą ocieplone 40cm wełny drzewnej, sufit 45cm...

....wyżej na stryszku( max 1,5m) wysokości będzie stał rekuperator, więc muszę tam utrzymać dodatnią temperaturę, dlatego też chciałem między krokwie włożyć 16cm wełny drzewnej...szczelina wentylacyjna będzie 4cm....na całej długości. W razie dużych mrozów chciałem dogrzać ten stryszek jakimś grzejnikiem elektrycznym do tych wymaganych +5*C

Czy nic nie będzie się działo (punkty rosy, itd.)???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Witam planuje budowe parterówki ze stropem drewnianym. Ze strychu planuje kozystać - poprostu przykrecic osb i zrobić graciarnie na niepotrzebne rzeczy. I teraz mam pytanie jak rozprowadzić kanały wentylacyjne i jak ocieplić strop aby to miało rece i nogi. Czy dobrze myśle : wełna 15 miedzy belki, pod belkami rozprowadzam kanały WM, nastepnie 2-ga warstwa 15 w poprzek z uwzglednieniem kanałów WM - tym samym moge na górze przykrecic osb i korzystac ze strychu. Tylko czy nie strace za duzo na mostkach cieplnych przy 2 warstwie wełny która nie bedzie rozłożona na 100% poniewaz bedą jeszcze szły tam kanały WM?? Prosze o porady ludzi którzy mają pobne domy i korzystają ze strychu - jak macie to rozwiązane?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najprościej i najtaniej, kanały układasz blisko sufitu w suficie podwieszanym z płyt G-K (możesz dać izolowane wełną kanały aby dodatkowo wygłuszyc, a przynajmniej skrzynki rozdzielcze) i wszystko zasypujesz izolacją typu celuloza lub regranulat styropianu, tylko ważne, aby mieć wszystko wcześniej zaplanowane na suficie, bo przeróbki nie są miłe przy tego typu izolacji ;)

wełna jest droga, a i mostków nie sposób uniknąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...