Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

II taryfa i zbiornik akumulacyjny


Przemek Kardyś

Recommended Posts

Proszę:

 

Miałem problemy, teraz temperatury są ok.

Używam na razie 2 z 3 grzałek/. więcej nie potrzeba. Zdjęcie robocze z dnia uruchomienia.

W tej chwili sterownik pokojowy nie jest podłączony.

 

No i sam udowadniasz, że to nie działa.

Do tego te 3x2kW to trochę mało jak na temat grzania w II taryfie. Do tego trzeba z 10kW. A tu raptem działa 4kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 152
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Tylko przy podłogówce po co tak grzać pomieszczenie techniczne takim kaloryferem? Szkoda ciepła. To czysta rozrzutność która przy kaloryferach jest złem koniecznym. Ale przy podłogówce to zło zbędne.

 

 

.

W tej chwili i tak grzeje pomieszczenie techniczne (podłogowką) do 19/20C, wiec jaka roznica czym je grzeję ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i sam udowadniasz, że to nie działa.

Do tego te 3x2kW to trochę mało jak na temat grzania w II taryfie. Do tego trzeba z 10kW. A tu raptem działa 4kW.

 

Dlaczego nie działa?

że niby mam tylko 6KW?

Nie zauważyłeś że zawyżyłem koszty?

Nie pisałem tego, bo po co?

Spokojnie mogę dorzucić drugi taki zestaw, tz rurka plus grzałki za 150zł.

Ponadto wykorzystując to co napisałem w tamtym temacie, można zbudować lepszy kocioł.

A co mi tam. Ważne że działa. Ponadto nikomu nie wciskam na siłę takiego rozwiązania.

Podałem koszty, które każdy może zweryfikować i wyciągnąć odpowiednie wnioski.

 

Chodzą 4KW, bo nie podłączyłem 3 grzałki, gdyż na zewnątrz są za wysokie temperatury.

Ona działą, grzałem pełną mocą kiedy wygrzewałem wylewkę.

Kiedy bęaę już mieszkał, podłącze sterownik pokojowy, trzecią grzałkę itd.

:)

 

Na zdjeciu widać jaki gruby kabel zasila kociołek.

Wszystko jest ok i mogę wpiąć nawet 18KW grzałek jakby była taka potrzeba... :p

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej chwili i tak grzeje pomieszczenie techniczne (podłogowką) do 19/20C, wiec jaka roznica czym je grzeję ?

 

Takim buforem (dla przypomnienia 2,5m3) nie grzałbyś do 20*. Szybciej ponad 30* jakby w nim było 80*.

 

Swego czasu bywałem często w ogromnej kotłowni (w porówna niu z domowymi) w bloku, gdzie stały dwa zasobniki po 1,5m3 CWU (czyli temperatura w nich <60*). Gorąco tam również w zimie, chociaż ogrzewania nie było żadnego a wentylacja grawitacyjna (więc ciepło, które marnowało się z kotła było mniejsze, niż wywiewane przez komin, bo kocioł otwartego spalania).

 

Tak jeszcze na marginesie - to IMO chore rozwiązanie do domu bufor tych rozmiarów. Zająć sobie metr, na metr na 2,5m. w praktyce pewnie walcowaty i Jak to wtachać do takiego pomieszczenia? Chyba dźwigiem przed zalaniem stropu.

 

Ja takiego w realu nie widziałem (największe, to te zasobniki po 1,5m3) Plus izolacja.

 

A jak weźmiemy bufor jakichś rozsądnych rozmiarów, powiedzmy 500l, to na jego pojemność cieplna przy dT 30* to jakieś 17,5kWh. 25t betonu dla zmagazynowania takiego ciepła trzeba ogrzać o niespełna 3* średnio. I straty wtedy są ogrzewaniem pomieszczeń, które mamy ogrzwać a nie robieniem sauny w pomieszczeniu technicznym.

 

Że te 3* średnio (trzeba pamiętać, że bliżej rurek/kabli wylewka nagrzewa się do wyższych temperatur, a temperatura powierzchni jest jeszcze niższa) to dużo i przegrzeje pomieszczenie?

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=404847

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=404848

 

Amplituda temperatury wylewki (to czujnik w głębi) to jakieś 5* (czyli jest w stanie zastąpić bufor o pojemności prawie 1000l), a powietrza 0,5*. Dla mnie nie wygląda na przegrzane (innych źródeł ciepła brak w okresie, z których są wykresy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzą 4KW, bo nie podłączyłem 3 grzałki, gdyż na zewnątrz są za wysokie temperatury.

 

 

Po podłączeniu 3 grzałki, woda zaczyna wrzeć.

Słyszę to.

Temperatura kociołka dobija do 86*C, nie czekam dłużej, może wybić zawór..

 

To jak chcesz grzać w T2, skoro trzecia grzałka gotuje? Pewnie na takie warunki, jak teraz 6kW byłoby mało, żeby w 10h załadować posadzkę na pozostałą część doby. A w mrozy to czym doładujesz? Ogrzewanie na przegrzaną parę zrobisz?

 

 

I to całość? Nie ma mieszacza? Jedna pompka na wszystko? Jak zbudujesz cały "kocioł" i sterowanie do tego z chociaż krzywą grzewczą i pilnowaniem, żeby w podłogę nie poszła szkodliwa temperatura, to napisz, ile to kosztowało i jak działa grzejąc tylko w T2 o czym jest ten wątek.

 

 

Może i na ogrzewanie tymczasowe czy przeciwzamrożeniowe się to nadaje. Ale na docelowe czy tym bardziej do wygrzewania to się nie nadaje. To, że tymczasowo mam "rozdzielnię" na złączkach WAGO nie upoważnia mnie, do twierdzenia, że za ich cenę można mieć rozdzielnię i działającą prawidłowo instalację.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak chcesz grzać w T2, skoro trzecia grzałka gotuje? Pewnie na takie warunki, jak teraz 6kW byłoby mało, żeby w 10h załadować posadzkę na pozostałą część doby. A w mrozy to czym doładujesz? Ogrzewanie na przegrzaną parę zrobisz?

 

.

Nie doczytałeś tematu do końca.

Napisałem że problem został rozwiązany i temperatury są ok.

Ponadto tamte 6KW szło na wygrzewanie, okna pouchylane 2szt na parterze plus jedno balkonowe na poddaszu plus 2 okna dachowe uchylone. Non stop. by wyganiać wilgoć.

Problem był z rotametrami, blokowały przepływ, stąd woda zwierała.

Wybrałem niewłaściwego producenta.

Co do temperatury na zasilaniu. Termometr, allegro zobacz.

A jeśli się mi zagotuje? Sa takie fajne zabawki po 2 zł kt**óre w ilości 6szt zabezpieczą układ. Możesz kupić. Chyba od 30*C do ponad 100*C. Zależnie od potrzeb.

 

Odpuszczam.

 

Idę robić bufor za 400zł 650l.

 

Także nie uwierzysz.

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie doczytałeś tematu do końca.

Napisałem że problem został rozwiązany i temperatury są ok.

Ponadto tamte 6KW szło na wygrzewanie, okna pouchylane 2szt na parterze plus jedno balkonowe na poddaszu plus 2 okna dachowe uchylone. Non stop. by wyganiać wilgoć.

Problem był z rotametrami, blokowały przepływ, stąd woda zwierała.

Wybrałem niewłaściwego producenta.

Co do temperatury na zasilaniu. Termometr, allegro zobacz.

A jeśli się mi zagotuje? Sa takie fajne zabawki po 2 zł kt**óre w ilości 6szt zabezpieczą układ. Możesz kupić. Chyba od 30*C do ponad 100*C. Zależnie od potrzeb.

 

Odpuszczam.

 

Idę robić bufor za 400zł 650l.

 

Także nie uwierzysz.

 

Kaizen lubi tak teoretyzować :). ja dzisiaj nie kupowałbym żadnego mieszacza (mam mały buforek - też bym go nie kupił, tylko zrobił przepływowy kocioł), bo podłogówkę trudno przegrzać, szczególnie w domu murowanym z silikatu - zanim to nastąpi, termostat wyłączy ogrzewanie. jak uruchamiałem ogrzewanie i suszyłem wylewki, to 40°C osiągnąłem po kilku dniach grzania bez przerwy, w domu było 31°C (a na zewnątrz przymrozki). w zasadzie mam trzeci sezon grzewczy jak mieszkam (a czwarty w ogóle) - nigdy ogrzewanie nie pracowało dłużej niż 8 godzin na dobę (poza wygrzewaniem wylewek), a mam grzałkę 6 kW. u Ciebie spokojnie z 9 kW zmieścisz się w taniej taryfie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takim buforem (dla przypomnienia 2,5m3) nie grzałbyś do 20*. Szybciej ponad 30* jakby w nim było 80*.

 

Swego czasu bywałem często w ogromnej kotłowni (w porówna niu z domowymi) w bloku, gdzie stały dwa zasobniki po 1,5m3 CWU (czyli temperatura w nich <60*). Gorąco tam również w zimie, chociaż ogrzewania nie było żadnego a wentylacja grawitacyjna (więc ciepło, które marnowało się z kotła było mniejsze, niż wywiewane przez komin, bo kocioł otwartego spalania).

 

Tak jeszcze na marginesie - to IMO chore rozwiązanie do domu bufor tych rozmiarów. Zająć sobie metr, na metr na 2,5m. w praktyce pewnie walcowaty i Jak to wtachać do takiego pomieszczenia? Chyba dźwigiem przed zalaniem stropu.

 

Ja takiego w realu nie widziałem (największe, to te zasobniki po 1,5m3) Plus izolacja.

 

A jak weźmiemy bufor jakichś rozsądnych rozmiarów, powiedzmy 500l, to na jego pojemność cieplna przy dT 30* to jakieś 17,5kWh. 25t betonu dla zmagazynowania takiego ciepła trzeba ogrzać o niespełna 3* średnio. I straty wtedy są ogrzewaniem pomieszczeń, które mamy ogrzwać a nie robieniem sauny w pomieszczeniu technicznym.

).

 

Buforek 500l przy dT 30K nie przegrzeje ci kotlownii, zapomnij :)

Zreszta zawsze mozna go postawic w kącie, zabubowac kg z ociepleniem z 5cm grafitu (oczywiscie z rewizją)

 

I możesz tą energię dawkowac, jesli np zdazy sie sloneczny dzien i pojawia sie zyski od slonca.

Wylewka nie zmniejsza temperatury z biegiem dnia, nie ma wrazenia braku ogrzewania np o 20-21, kiedy pod prysznic wybiera sie dziecko , czy potem zona.

 

Ja np zaczynam okno czasowe grzania o 19, po to, by na wieczor podloga pod prysznicem w lazience byla cieplejsza.

Moze kable sa twnsze, ale bufor z wodną podlogowką bardziej komfortowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buforek 500l przy dT 30K nie przegrzeje ci kotlownii, zapomnij :)

 

55* CWU + dT30= 85*. Czyli ponad 60* dT do powietrza w pomieszczeniu technicznym. Przegrzeje

 

I możesz tą energię dawkowac, jesli np zdazy sie sloneczny dzien i pojawia sie zyski od slonca.

 

Popatrz na wykresy, które wrzucałem i powiedz, ile czasu mija od wpuszczenia ciepła w podłogę do ruszenia temperatury powietrza... Szybciej słońce się schowa i na dwie godziny zrobi się chłodniej, zanim ciepło, które zaczniesz wpuszczać w posadzkę po schowaniu się słońca ogrzeje powietrze.

 

Ja np zaczynam okno czasowe grzania o 19, po to, by na wieczor podloga pod prysznicem w lazience byla cieplejsza.

Moze kable sa twnsze, ale bufor z wodną podlogowką bardziej komfortowy

 

Chcesz mieć ciepłą (faktycznie) i komfortową posadzkę w łazience, to daj pod kafelki (w warstwie kleju) maty grzewcze niezależnie od tego, czy grzejesz wodną podłogówką, czy kablami. Wtedy dasz radę z pół godziny wcześniej ją włączając nagrzać posadzkę i do faktycznie komfortowych temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55* CWU + dT30= 85*. Czyli ponad 60* dT do powietrza w pomieszczeniu technicznym. Przegrzeje

 

Co Ty "liczysz" ?

Zbiornik buforowy 500l ma dobowa stratę 1,5kW dla temperatury wody 65C, pomieszczenia 20C.

A moje pomieszxzenie techniczne ma 442Wh strat przyc-20 dla 18C

A jeszcze pisalem o mozliwej zabudowie....

 

Popatrz na wykresy, które wrzucałem i powiedz, ile czasu mija od wpuszczenia ciepła w podłogę do ruszenia temperatury powietrza... Szybciej słońce się schowa i na dwie godziny zrobi się chłodniej, zanim ciepło, które zaczniesz wpuszczać w posadzkę po schowaniu się słońca ogrzeje powietrze.

 

Cala Twoja wiedza opiera sie na wykresach, a moja oprocz tego na doswiadczeniu.

I wiem, ze po godzinie, poltorej już czuc promieniowanie podlogowki i choc temp jeszcze stoi juz jest bardziej komfortowo. Na pewno bardziej, niz przy podlodze, ktora jeszcze nie ruszyła, bo czeka na tani prad.

 

Chcesz mieć ciepłą (faktycznie) i komfortową posadzkę w łazience, to daj pod kafelki (w warstwie kleju) maty grzewcze niezależnie od tego, czy grzejesz wodną podłogówką, czy kablami. Wtedy dasz radę z pół godziny wcześniej ją włączając nagrzać posadzkę i do faktycznie komfortowych temperatur.

 

Po co ?

Dodatkowa instalacja i grzanie w drogiej taryfie ?

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co Ty "liczysz" ?

Zbiornik buforowy 500l ma dobowa stratę 1,5kW

 

Kilowata? Ło jezusicku.

 

dla temperatury wody 65C, pomieszczenia 20C.

 

Żeby zgromadzić w nim ciepło o wielkości dT 30* musi być o tyle cieplejeszy od tego, co ogrzewa. Czyli w tym przypadku CWU - zatem 55+30 i mamy 85*. Czy może jak zasobnik się "wypluje" z 10* na CO to będziesz miał zimną wodę?

 

A moje pomieszxzenie techniczne ma 442Wh strat przyc-20 dla 18C

 

Weź się ogarnij. Bo mieszasz jednostkami jakbyś nie miał pojęcia o czym piszesz. A przecież wiem, że masz.

 

 

Po co ?

Dodatkowa instalacja i grzanie w drogiej taryfie ?

 

Żeby mieć ciepłą posadzkę. Inaczej nie będzie ciepła. A te 300W * 1h (albo i pół) to nie majątek. A posadzka dobija ponad 30* i jest przyjemnie ciepła.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, 1,5kWh. A pomieszczenie potrzebuje 24hx0,44kW, czyli 10kWh na dobe.

No to jak moze dojsc do przegrzania .. :) jeszcze trzeba bedzie w podloge coś podać....

 

Temperarura CWU do 45C.

Wystarczy dodatkowe 20C roznicy, by zapewnic rezerwe na drogi prad przez wiekszosc sezonu. W mrozy +30C.

I to własnie zapewni komfort cieplej podlogi w lazience....

Bez potrzeby instalowania maty i grzania w drogiej taryfie.

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, 1,5kWh.

 

To zmierzyłeś? Jaki konkretnie zasobnik takie ma parametry?

 

Taki TCSMVI-0500FC (chyba mercedes wśród zasobników i kosztuje ponad 8K zł?) ma w danych ponad 115W strat czyli 2,76kWh/doba.

 

Skoro przy -20 na zewnątrz i +18 w środku masz obciążenie 442W, to przy przy -1* 52% dostarcza bufor. A co z resztą rurek i urządzeń, ścian? Rejestrujesz temperaturę w kotłowni?

 

I to własnie zapewni komfort cieplej podlogi w lazience....

 

A tak w praktyce, to piszesz o grzaniu posadzki do jakiej temperatury? Jaką temperaturę podłogi w łazience uważasz za komfortową? Ile to czasu zajmuje? Naprawdę ma sens robienie tego z bufora, zdąży się nagrzać przed tanią strefą?

 

U mnie to wygląda (i najprawdopodobniej będzie wyglądało w nowej łazience tak - filmik przyspieszony 25x):

 

 

I dopiero tego rzędu temperatury, co maksymalne na tym filmiku, uznaję za "przyjemnie ciepłe" w łazience jak chodzę po tym rozebrany gołymi stopami. Takie 100W/m2 x 6m2 (łącznie miejsca po których stąpam w dwóch łazienkach) z włączonym zasilaniem przez 1h/doba to 0,6kWh. Tylko jedna godzina, bo rano mogę dogrzać w taniej strefie, a dopiero wieczorna kąpiel wymaga grzania z godzinę w drogiej strefie, żeby mieć ciepłą podłogę przez jakieś 1,5-2h.

 

W drogiej strefie G12 to koszt 0,39 zł brutto. Gdybym to ogrzał w taniej strefie - zapłaciłbym 0,19 zł. Czyli "przepłacam" 20 gr dziennie. Ale z wyżej wspomnianego bufora ulatuje licząc te 2,76kWh w taniej strefie 0,72zł - czyli ponad 3,5x więcej a jakoś nie wierzę, że osiągasz komforotowe temperatury.

 

 

No dobra - podsumowując. Zejście z 2,5m3 do 500l i z dT z 30* do 20* daje nam straty rzędu ... No, widzę że sporne. Dane które ja znajduję to szybciej zbliżają się do 3kWh/24 niż 2kWh/24.

Przy dT20* jesteśmy tam w stanie zgromadzić 11,67kWh. Czyli tyle, co ogrzwając 25t wylewki o 2* średnio.

I gdzie tu ta gra warta świeczki? Komplikowania układu, zagracania pomieszczenia gospodarczego, wydawania pieniędzy wydawanie jeszcze codziennie po 72gr na straty dodatkowo?

EOT z mojej strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1,5 kWh z blogu carbona (zasobnik altherma). Ale niech będzie nawet 2,6kWh na dobę - to nadal daleko do przegrzania.

I nie wiem, co mają ściany do wartośći 10kWh strat pomieszczenia, skoro to wartość policzona z OZC, które temperaturę i ew zyski od przegród uzwględnia.

 

I tak, uważam, że lepiej mieć tą energię w buforze, niż w dodatkowych 2C w podłodze, która traci temperaturę i o godz 20 nie jest już ciepłą.

Jeśli w sezonie grzewczym bufor grzeje pomieszczenie kotłowni , to o jakiej "codziennej stracie" piszesz ?? :rolleyes:

Jedyną stratą jest grzanie łązienki w drogiej taryfie, jakie Ty proponujesz.

 

Rozwiązanie ze zbiornikiem uważam za bardziej komfortowe, niż kable.

Jest droższe niż kable, ale już w przy okazji innego tematu napisałem, że lepsze rozwiązania więcej kosztują.

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

Rozwiązanie ze zbiornikiem uważam za bardziej komfortowe, niż kable.

Jest droższe niż kable, ale już w przy okazji innego tematu napisałem, że lepsze rozwiązania więcej kosztują.

Jestem tego samego zdania.Nawet zwykły Kospel bez bufora byłby tańszy i bardziej komfortowy w użyciu niż kable bo buforem byłaby wylewka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak w temacie

Użytkuję wodną podłogówkę i bufor 800 l (produkcja seryjna Galmet) w Ii taryfie, stoi w pomieszczeniu technicznym o pow 6 m2, założenie było iż straty z bufora będą je ogrzewać,

między innymi z uwagi na przyłącze wody, sprawdza się dobrze temperatura w granicach 12-15 st.C. W ubiegłym sezonie gdy temp na zewnątrz dochodziła do minus 30 w pom. technicznym miałem 8st. C .w ciągu tygodnia bufor grzeję do 44 st. C w sob-niedz. 40. st. C .Pierwotnie planowałem kable dlatego wylewkę też mam akumulacyjną 10 cm. Grzałki w buforze 2 szt po 3 x 1,4 kW .Jedni uznają to za wadę inni nie ale w tym moim układzie temperatura w domu jest stała , jak chciałoby się nagle mieć w którymś pokoju cieplej to tylko grzejnik dodatkowy. To tak krótko z praktyki jako jeden z nielicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak w temacie

Użytkuję wodną podłogówkę i bufor 800 l (produkcja seryjna Galmet) w Ii taryfie, stoi w pomieszczeniu technicznym o pow 6 m2, założenie było iż straty z bufora będą je ogrzewać,

między innymi z uwagi na przyłącze wody, sprawdza się dobrze temperatura w granicach 12-15 st.C. W ubiegłym sezonie gdy temp na zewnątrz dochodziła do minus 30 w pom. technicznym miałem 8st. C .w ciągu tygodnia bufor grzeję do 44 st. C w sob-niedz. 40. st. C .Pierwotnie planowałem kable dlatego wylewkę też mam akumulacyjną 10 cm. Grzałki w buforze 2 szt po 3 x 1,4 kW .Jedni uznają to za wadę inni nie ale w tym moim układzie temperatura w domu jest stała , jak chciałoby się nagle mieć w którymś pokoju cieplej to tylko grzejnik dodatkowy. To tak krótko z praktyki jako jeden z nielicznych.

 

Czyli miałem rację, nawet bufor 800l nie doprowadzi do przegezanie pomieszczenia i powstania "strat".

A w tegie mrozy trzeba jeszcze to pomieszczenie dogrzewać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-30o w III strefie w zeszłym roku? W buforze 44o i tym grzałeś przy -30o? Trudno mi w to uwierzyć.

 

do -30 dochodziło w kilka nocy w styczniu ale dni były słoneczne zuzycie wtedy 50-60 kWh/d, dwie grzałki o mocy łącznej 8,4 kW wyprodukują w II taryfie ponad 80 kWh energii, powiem szczerze że też obawiałem się tej fali mrozów ale wyszło ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sezon grzewczy 2016/17---------- sezon grzewczy 2017/2018

zakończony 15.05.2017,------------rozpoczęty 21.09 2017

wrzesień----- ---------------------- ------- 86 kWh

październik -641kWh- ------------ ----394 kWh

listopad -----755 kWh --------------- - 680 kWh

grudzień ----965 kWh -------------- -- 876 kWh

styczeń ----1200 kWh------------------953 kWh

luty - ----------943 kWh

marzec ------680 kWh

kwiecień --- 530 kWh

maj ----------166 kWh

Razem sezon 5880 kWh

Bufor z grzałkami taryfa G12W PGE 104 m kw powierzchni ogrzewanej

zapotrzebowanie jednostkowe wyniosło 56,5 kWh/m2 rok -obliczeniowe w projekcie 48 kWh/m2 rok,

temperatura w domu ustawiona na 21 st C

Jak widać po zużyciu obeena zima wyraźnie cieplejsza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...