Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

II taryfa i zbiornik akumulacyjny


Przemek Kardyś

Recommended Posts

kurde Panowie, ta wodna podłogówka z buforem wcale nie wychodzi chyba tak tanio

 

zakładając ze mamy dom <100m2 pow. użytkowej w całości podłogówkę. Bojler dajmy na to 500-700L a w nim grzałki nie wiem obstawiajmy 2x 6kW (razem 12kW).

- zakładając że grzejemy zbiornik od 22 -6 i od 13 do 15 w taniej nocnej taryfie, gdzie cena 1kWh = ~0,20gr. + przesył co daje razem okolo 0,35 - 0,45 gr.

 

grzejemy w sumie 10h co daje 10h x 12kW (grzałki) = 120 x 0,35 pln = 42 PLN

 

mam nadzieję, że czegoś nie uwzględniłem i ktoś wyprowadzi mnie z błędu, bo przeraża mnie to ...

 

rozumiem, ze grzałki nie działają cały czas... stąd może błędne wyliczenia..

 

czy ktoś jes tw stanie podać jeśli nagrzejemy bojler powiedzmy do 50 stopni to mieszając wodę w podłodze, jak długo ta woda będzie gorąca?

jak w ogole ona szybko stygnie?

 

dzięki za sprostowania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 152
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

źle liczysz, bo zakładasz że dom będzie miał stałe obciążenie cieplne przez cały sezon równe 10/24*12 = 5 kW. a takie obciążenie (szczytowe, pod które dobiera się moc grzałek - zakładam że w tym przykładzie zostały dobrane pod szczytowe obciążenie tak żeby zmieścić się w taniej taryfie) będzie tylko w największe mrozy (czyli np. -20*C). Nawet przy tak niskiej temperaturze w domu są jeszcze zyski bytowe i słoneczne, więc trzeba będzie trochę mniej energii. poza tym takie temperatury występują przez kilkanaście, maksymalnie kilkadziesiąt godzin w roku. średnio w sezonie jest zwykle trochę powyżej zera, czyli warunki są znacznie łagodniejsze. grzałki faktycznie nie działają cały czas.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Gość Arturo72
Temat uciekła daleko a jest dość ciekawy dlatego odświeżam. Cały czas myślę o instalacji powietrznej pompy ciepła około 9kw i podłączeniu jej do bufora. Co wy ma to?

Bezsens,pompa ma najwyższą sprawność przy niskiej temp.zasilania rzędu 30-35st.C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak z inverterem to nie ma sensu

 

Czy z inverterem, czy bez - nie ma sensu, jeśli zamierzamy później tym buforem grzać podłogówkę, bo to będzie tylko kolejny pośrednik w wymianie ciepła powodujący straty. Co innego, gdy zamierzamy buforem zasilać grzejniki - wtedy ma to sens i z inverterem i bez bo pozwoli optymalnie wykorzystać tania taryfę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy z inverterem, czy bez - nie ma sensu, jeśli zamierzamy później tym buforem grzać podłogówkę, bo to będzie tylko kolejny pośrednik w wymianie ciepła powodujący straty. Co innego, gdy zamierzamy buforem zasilać grzejniki - wtedy ma to sens i z inverterem i bez bo pozwoli optymalnie wykorzystać tania taryfę.

 

no tak, ale żeby grzać grzejnik, to jakiego zasilania potrzebujemy? 40 *C? jak zagrzejemy bufor 1000 L do 45*C (co pompą ciepła staje się nieekonomiczne), to mamy tylko 5 *C różnicy, czyli jakieś 5 kWh przy buforze 1000L. przy domu o obciążeniu 5 kW i silnym mrozie wystarczy na godzinę grzania ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Już prawie mam gdzie ten bufor wstawić, bo zamknąłem stan surowy.

 

W międzyczasie całkowicie zrezygnowałem z idei kabli grzejnych ze względu na zerową elastyczność. Nie po to daję 30cm styropianu i dobre okna, żeby potem płacić drogo za prąd jak coś pójdzie nie tak. Jeśli będzie potrzeba, to wstawię kocioł na wszystko i będę palił szyszkami z lasu. Komin asekuracyjnie wstawiłem, choć to dom energooszczędny.

 

Oprócz tego zastanawiam się nad sposobem ocieplenia takiego bufora. Tutaj:

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?165480-Bufor-ciep%C5%82a-ocieplenie-pomiary

 

widać, że nawet przy dość grubym ociepleniu dużo energii się rozchodzi. Służy ona do grzania kotłowni, ale to nie jest potrzebne. Zastanawiam się, czy woda na dole nie studzi się w całej objętości. To znaczy cały baniak stygnie dosyć równomiernie, tylko zimniejsza woda opada na dół. Oprócz tego jest promieniowanie podczerwone, które wełna mineralna przepuszcza i kwestia posadowienia - trzeba pod spód dać coś twardego, a odpornego na temperaturę.

 

Pompa ciepła + bufor to bardzo zły pomysł. Solary + bufor to pomysł tylko na lato, ale może być ciekawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy ktoś jest w stanie podpowiedzieć, dla domu do 100m użytkowej powierzchni (bez cudów i wianków). 20cm eps200 pod płytą, solbet i 15-20cm sturo, dach ocieplony wełną. - po całości podłogówka.

 

Zbiornik z grzałkami czy zbiornik z kospel'em i oczywiście tylko i wyłącznie druga taryfa.

boję się dalej, ze puszczę się z torbami....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestesmu w UE i nie ma znaczenia za kilka lat kto nam bedzie sprzedawal prad , a w krajach zachodnich jest obecnie budowanych bardzo duzo nowych elektrowni i bedzie nadprodukcja energii , zwlaszcza tej w g12 - ceny nie pojda do gory !

 

gdy sie budowalem tani prad w g12 kosztwal 33-35 gr - obecnie mam prad w taniej taryfie za 18,5 grosza

Edytowane przez R&K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma wątpliwości co do tego, że cena energii elektrycznej będzie rosła, głównie poprzez podpisany pakiet klimatyczny.

Przygotowania do tego u mnie już się rozpoczęły i pod wężownicę w 400l zbiorniku c.o/c.w.u. podłączyłem gruntową pompę ciepła działającą na glikolowym gruntowym wymienniku . Zużycie energii spadło, jednak nadal jestem niezadowolony ze względu na to, iż grzanie poprzez wężownicę za bardzo uśrednia temperaturę w dolnej połowie zbiornika i do tego kiedy na pompie ciepła mam już 42 stopnie, w zbiorniku (na poziomie wężownicy) woda ma niewiele ponad 30 stopni. Dlatego w wolnym czasie podłączę pompę ciepła pod bezpośredni obieg wody c.o, temperatura wody na powrocie do pompy ciepła będzie równoważna tej na powrocie z ogrzewania podłogowego. Jeśli dolną część zbiornika podgrzeję do 40 stopni, to 2m wyżej temperatura c.w.u dzięki rozwarstwieniu temperaturowym będzie na o wiele wyższych poziomach.

Grzałka 7,5KW znajduje się w połowie zbiornika. Dla teperatury c.w.u. 65 stopni, ustawienie na grzałce to 45 stopni. Poza sezonem grzewczym kiedy podmieszanie nie występuje ustawienie na grzałce jest identyczne jak temperatura c.w.u..

Sezon grzewczy się skończy i pompa ciepła będzie grzała samą c.w.u.i podmieszanie będzie nadal występowało dzięki podłączeniu pompy pod bezpośredni obieg wody grzewczej. Dzięki temu woda powinna się rozwarstwiać a pompa ciepła będzie pracowała z dobrą sprawnością.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Witam,

 

pytanie z troszkę innej beczki. Gdzieś w innym wątku ktoś polecał sterownik + stycznik do wysterowania grzałki w zbiorniku. U siebie mam grzałkę 12KW w zbiorniku 1000l i też póki co załączam ją stycznikiem. Pytanie brzmi - czy jest możliwość aby użyć czegoś innego niż stycznik? Póki co jeszcze nie mieszkam ale jak już będę to nie okłamujmy się - ten stycznik strasznie "wali" i w nocy, gdy jest cicho, to boję się, że będzie to uciążliwe mimo że stycznik jest w kotłowni.

 

Kupiłem nawet jakiś przekaźnik SCR 40A na 3 fazy + radiator, ale to był chyba chiński badziew i po ok 2 tygodniach nagle sam z siebie zaczął przepuszczać jedną fazę niezależnie od sygnału sterującego :( Ma ktoś coś sprawdzonego i cichego?

Edytowane przez piotras82
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pointeresuj się "stycznikami SSR".

Tylko że to jest właśnie takie coś co miałem:

"Przekaźnik; SSR (półprzewodnikowy); 3-fazowy; GTH4044ZA2; 90÷250V; AC; 40A; 440V; AC; przełączanie w zerze; SCR (tyrystor); śrubowy na panel; 3 styki zwierne; Greegoo; RoHS

Nr kat.: 16396",

który zawiódł i się skończył. :(

Może jakaś sprawdzona firma i model?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że to jest właśnie takie coś co miałem:

"Przekaźnik; SSR (półprzewodnikowy); 3-fazowy; GTH4044ZA2; 90÷250V; AC; 40A; 440V; AC; przełączanie w zerze; SCR (tyrystor); śrubowy na panel; 3 styki zwierne; Greegoo; RoHS

Nr kat.: 16396",

który zawiódł i się skończył. :(

Może jakaś sprawdzona firma i model?

 

Ja mam na dwóch grzałkach 12kW zwykłe przekaźniki na szynę DIN chyba legranda , a od września dołożyłem kolejną grzałkę 3x2kW , sterowaną przez SSR właśnie. Do tej pory nic się nie dzieje niepokojącego z nimi. Przykręcone do solidnego profilu aluminiowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że to jest właśnie takie coś co miałem:

"Przekaźnik; SSR (półprzewodnikowy); 3-fazowy; GTH4044ZA2; 90÷250V; AC; 40A; 440V; AC; przełączanie w zerze; SCR (tyrystor); śrubowy na panel; 3 styki zwierne; Greegoo; RoHS

Nr kat.: 16396",

który zawiódł i się skończył. :(

Może jakaś sprawdzona firma i model?

 

No i niestety przechwaliłem, choć w tym przypadku to chyba moja wina. Wypaliło mi styki pewnie luz jakiś.

20150320_115743.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...